28 Temmuz 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

28 Temmuz 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

Yerli Mallar Sergisinde 'Dün açılan sergide Neler gördük ?. Dünya gözüyle kasaya girdik eçer akçe değiliz amma, hele şükür uncu Yerli Mallar sergisin- deyim. Halk kalabalığınm Arssma karışarak serginin köşe, bucağını dolaşıyorum. Milli Sanayi Birliği Tkinci Reiki Halil Sezer kar- © şima çıktı. Biraz evvel, Sergiyi ge- ” zen Iktisat Vekiline izahat vermiş, dönüyordu. Sordu: « — Bu seneki sergiyi nasil bul © dunuz? » — Çok gürel ve o nisbette çok ağırbaşlı.. dedim. 9 uncu Yerli Mallar Sergisinin gerçekten ağırbaşlı bir manzarası var, Karmakarışık bir pazar çeş» © nisi taşımadığı gibi, tekniğe, iş bö- “ Tümüne de bu yıl, her yıldan fazla Kıymet vermişler, Serginin eşiğinden içeri, adımmı stan vatandaş, burada; Türkün sa- © nayi sahasındaki varlığını, kısa bir bakışla kavrayabilir. Avluda ilk'göze çurpan pavyon İnhisar idaresinin firmasın: taşı - yor. Muazzam bir poftakal şekli verilen bir büfe., ve bu portakalı sağında solunda, tütüne, içkilere, tuza ayrılmış küçük köşeler.. Du- yarlarda yazılar okuyorum: “Hangi şarabı hangi yemekte iç- meli?,, Bu sünlin cevabmı, biraz aşağı daki tablolar veriyo: Tabak içinde bir levrek balığı ve yanında beyaz sek şarap. Bir başka tabakta kocaman bir koyun budu; yarım sek şarapla'ağız ağı za vermiş, öpüşüyorlar. Akşumcı arkadaşlardan biri, $a- Tapları birer birer gözden geçir” dikten sonra: — Mübarek rakı., diye içini çek- ti, hangi imeze ile olsa gider ve In- hisar idaresini de böyle sualler sor- mak zahmetinden kurtarır! *ş Bankasının köşesi de, son I derece orifinaldi. Buraya, kapağı açılmış bir kasa şekli ve rilmişti. Yüzlerce kişi, hep birden, bu kasadan içeri giriyorlardı. Zi- yaretçilerden biri, arkasından ge lenlere seslendi: i — Çocuklar, geçer akçe değiliz #mma, hele şükür, dünya gözü ile kasaya girdik! » Ana, Iş Bankasının bütün çocuk- ları bu pavyonda toplanmış gö- rüyoruz: İpekiş, Şekeriş, Yüniş, Şişe ve Cami » Şekerden yapılmış beyaz bir 2e min Üzerinde yükselen şeker fab- rikaları önünde zeki bir çocuk, an- nesine sokuldu: — O kadar güzel ki, yalayaca- gım geliyor! Bu urada, küçük vecizelerden is- tifade eden çapkmlar da eksik de- Birisi soruyor: — Kime “şekerim,, dersin? Öteki vecizenin alt yanmı oku- makta devam ederek yanından £€- Sanayi Birliği Umumi Kâtibi açış nutkunu verirken.. B. Celâl Bayar Bir yerli malı kadın çantasını tetkik ediyor teriyor; — Sevdiğime! ülmerbank pavyonunda, 1z- mitin kâğıtları, Gemliğin ipliklerini, Bünyanm kumaşlarını, Merinosun. yünlerini gördük ve gö- güslerimiz iftiharla kabardı. Ptibank pavyonunda da türlü madenler, köşelere oturtulmuştü. Insan, sergide dolaşırken, on şu ka- dar sene içinde, kazanılan büyük ik tısadi zaferin destanmı okur gibi oluyor. Bıçakçılar vitrinlerinden ken. dine bir meyva bıçağı almak isti yen bir gence, bayanı sordu; — Bıçağı ne yapacaksm? — Sergiden bir hatıra.. diye alı- yorüm. — Hatıra olacak başka bir şey bulamadın mı? — Ya he almalı idim? — Bayanı gülümsedi: — Meselâ, benim için bir kos - tümlük kumaş kestirebilirdin.. B ir deri pavyonunda epeyce Kalabalık toplunmuşta. »Ge- yet zayıf bir adamd ihtar ektiler: — O kadar sokulma! — Ne var ki?.. - Gülüştüler: — Sen kemiksin.. Yanmdeki de deri.. İkiniz birleşince bir deri bir kemik olursunuz, karışmam, Sergide, bu sene mal teşhir eden- ler, o kadar çok değil, Fakat, bu | azlık, sergiyi özleştirmiş! Abur, cuburun yerini, olgun eserler almış. Karyola kısmında; ihtiyar bir & dam, gördüm. Bir karyola üzerin- de hararetli bir pazarlığa giriş - maş. Nezmi Acar, hemen kaş göz işü- retile, etrafındakilere onu gösterdi: — Firaşhane sahibi nereye git ti? Bir salhurda zat, esbabı isti. raliatini temin eylemek kastile bir adet firaşı âhen alacak. Fiyat Pürsiş eyler.. Yerli Mallar Sergisinde belki gö- rülecek, gezilecek daha çok köşe, bucak vardı, Fakat kalabalık bir- denbire öyle bastırdı ki, daha faz la içerde kalamadım. Jtir. Boğup Denize Atmışlar Cesedi Bulunan Adamın (Bir Cinayete Kurban Gittiği Zannediliyor Dün öğle üzeri Sarayburnundan takasile geçen bir balıkçı, Saraybur- munda eski Sinanpaşa köşkünün 5 - nünde karadan 10 metre kadar açık- ta bir ceğet görmüş ve derhal polise ve müddeikmumiliğe haber vermiş. tir, Nöbetçi müddelumumisi Kemal, | tahkikata el koymuştur. “Tabibiadil Enver Karan, hâdise yerine giderek cesedi denizden çıkartmış ve muaye. ne etmiştir. Cesedin boğulmak süre. tile öldüğü tesbit edilmiş, fakat hü. viyeti anlaşılamamıştır. Cesedin Üze- rinde ince bir dondan başka bir şey yoktur. 25 yaşlarında, traşlı ve sün- netesiz olan genç, siyah saçlı, siyah kaşlı ve siyah gözlüdür. Orta boylu ve orta şişmanlıktadır. Tabibiadil, hüviyetinin tesbiti için cesedin mor-| ga nâkline lüzum göstermiştir. Müd- delumumilik bunun bir cinayet eseri olması ihtimali üzerinde durmuş ve TAN Hıfzıssıhha Meclisi Toplandı Kırkçeşme ve Halkalı Bunların yerine 130 Terkos çeşmesi. açılıyor Vilâyet hıfzıssıhha meclisi, dün sa- ması ve yerlerine yeniden 130 tane bah vali muavini B, Hüdeinin reisli- |terkos çeşmesi açılması hakkındaki ğinde toplanmıştır, Bu içtimada tifo | belediye kararı, tasvip edilmiştir. salgını gözden geçirilmiş, hastalığın Yeni tifo vakası 15 temmuzdan sonra bir duraklama | Son yirmi dört saat zarfında yeni. devresine girdiği anlaşılmıştır. Maa- den 19 tifo vakası görülmüştür, Cer- mafih, tifoya tutulanların “çoğalmas | nat iyi iidide diki aşı Tabıpaşa, Gureba ve Haseki hastane» istasyon ve ekiplerinin artırılması, | :erindeki yatak adedi artırlmeıya memba suları depolarınm çok sikr bir | kadar Gülhane hastanesine de tifolu kontrol altmaalmması kararlaştırı!. | hasta kabulüne başlanmıştır. Dün 9 Suları kullanılmıyacak' mıştır, Kırk çeşme ve Halkalı suları na ait çeşme ve muslukların kapatı!- Dün de bir Kaç yüz kişi dahkikatı derinleştirmiye lüzum gör- müştür. Bir Depo Çöktü Dün Tahtakalede Halil hanındaki karyolacı Ömere sit 15 numaralı 0- danm zemini çok fazla karyola depo edildiği için çökmüştür. Çökme esna sında odada ve aşağı handa kimse bu lunmadığından ölen, yaralanan olma- mıştır, Sir Gip Dün Geldi İstanbul limanma ait projeleri he- zırlamakta olan İngiliz mühendisler j 4 Oi & a eksprese şehrimize Börü Tarabyada ki Tokatlıyan oteline fi Sir Gib, öğleden evvel liman idare sine giderek umum müdür B, Man- yasla görüştü. Verilen malümata gö re, Sir Gib, İstanbul liman işlerinden başka Zonguldak kömür havzasmda- ki liman inşaatını da tetkik edecek Makalle Sultanı Gidiyor Birkaç gün evvel İstanbula gelmiş olan Makalle Sultanı Salih bin Galip. bu sabahki Romanya vapurile İsken- deriyeye gidecektir. Makalle Sultanı Mısırda da bir müddet kaldıktan 807 ra memleketine dönecektir. Vilâyetlerden İstenen Malümal Dahiliye Vekâleti, bütün vilâyet Ve kazaların Idari, tabil vaziyetleri hak- kında düzgün ve tam malümat iste- miştir. Verilecek raporlarda bilhassa posta telgraf, ziraat, nüfus, yol ve sanat İşlerine ait kati ve geniş izahat bulunacaktır. İzmirde Sıcaklar Izmir, (PAN)“— Şehirde son gün-| lerde hissedilen stcâk, halkın çoğunu | civardaki" yaylalara ilticaya mecbur | etmiştir. Çeşme plâjı, Gölcük, Boz dağ kampları Foça ve Aliağa sahille- ri, kalabalık kaf'lelerle doludur, 77 - mire otobüsle bir sant mesafedeki İ Verem Mücadele eemiyetinin Yaman: İlar kampı çok fazla rağbet görmüş- İ tür. Kampta yatma ve yemek Ücreti 1 tiradır. | Hamidiye İzmire Gidiyor | Limanımızda bulunan Hamidiye | mektep gemisi, bu hafta içinde İzmi- re gidecek ve orada 3 gün kalacaktır. Kaynak Yapan Bir İşçi Yaralandı Kasımpaşada İktısat Vekâletine a- it havuzlarda tamir edilmekte olan İtalyan bandıralı Mekara vapurunda kaynak yapılırken kaynak limbası. nm pariaması yüzünden Hikmet adın da bir usta yaralanmıştır. Cezalandırıldı diyor. Son 24 saat içinde tramvaydan atlıyan 104, vapurdan atlıyan 68, be- lediye emirlerine aykırı hareket eden 264, trenden atlıyan 36 kişi cezalan- dırılmıştır. Ayrıca eksik olduğu anlaşılan 247 kilo ekmek, açıkta satılan 10 kilo bö- rek, 32 çürümüş karpuz, 14 teneke hileli su müsadere edilmiştir. Tarih Kongresine Ait Hazırlıklar Maarif Vekili B, Saffet Arıkan meş- gul olmaktadır. Tarih sergisinde teş hir edilmek üzere birçok vilâyetler- den istenen eski eserler, gelmiye baş lamıştır, Sıhhiye Vekili Dün Avrupadan Döndü Bir mllddettenberi Avrupada bur lunmakta olan Sıhhiye Vekili Doktor Refik Saydam, dün Romanya vapu- tile şehrimize gelmiş ve Perapalas 0- teline inmiştir. Düğünlerde Çok Ağır Masraf Yapılmıyacak Bazı yerlerde düğün münesebetile hâlâ yıkıcı masraflar yapıldığı, idare ve zabita Amirlerinin de buna seyirci kaldığı hükümetin dikkat nazarın! çekmiştir. Bunun üzerine dün wilâyet lere bir tamm yapılmış ve men'i İs- rafat kanununun tamamile ve behe- mehal tatbiki bildirilmiştir. BİRKAÇ SATIRLA gr ap lüzum üzerine belediye mu- hasebe teşkilâtında yeni bazı deği Şiklikler yapılacaktır, . arif Vekili Saffet Arkan dün akşam Ankaraya dön müştür. .. estivale iştirak etmek üzere vilâyetlerden gelecek Türk e- kipleri ağustosun 17 ve 18 inde bura- da bulunacaklardır. * ütün Istanbulun umumi mahi- yette temizlenmesi için fenni esaslara dayanan yeni bir program hazırlanmaktadır. . emurlara ai tahkikat evrak- » Kırşehir vilâyetine bağlı A- lemli nahiyesi Niğde vilâyeti- ne bağlanmıştır. © İrdacaktır. Bu iki kaza içinde Yüksek «| Tamamlanan Plânlar bin şehirli birinci aşı, 13 bin kişide | kinei aşılarını yaptırmışlardır. Hamallığın Kaldırılacağı Mıntakalar Beyoğlu ve Beşiktaş kazalarında hamallık, 5 ağuztostan itibaren kaldı- kaldırım ile Fındıklı yokuşu baştan başa ve Domuz sokağı ağzından A- zapkapı caddesine müvazi sahil kı / « bir eylüle kadar istisna edilmiştir. Beş ağustostan sonra birer hafta'ara ile ve sirasile Srıyer, Beykoz, Kâdr- | köy, Usküdar ve Adalarda hamallık yasak edilecektir. Küfe ile seyyar satıcılık yapanla- ra yaz ve sonbahar mevsimlerine nit | yaş sebze ve meyvaların çürümeleri- ne meydan bırakmadan satışlarını te min etmek için Teşrinisaniye kadar müsaade edilecektir. Şehir plânma bağlı olarak Florya, Mecidiyeköy, Fenerbahçe, Kalamış ve bavalisi için hazırlanmakta olan plânlar, tamamlanmıştır. Kıymetli Medeniyet Eserlerimiz Temzilenmiye Başlandı. Sıvas, 27 (A.A.) — Selçuk mede niyeti şaheserlerinden Şifaiye med- resesinde ve Gök medresede ilmi bir temizleme âmeliyatma girişilmiştir. Yedi asırdan fazla bir zamanım yadi- gârı olan bu yüksek medeniyet eser- lerimizde çirkin © şeylerle binaların mimarisi ve orijinal güzellikleri tah- rif olunmuştu. 1218 yılmda Türkün cihan medeniyetine hediye etmiş ol- duğü bir hastane olan Şifaiye med- reseseinde ameliyat ikmal edilmiş ve içinden 8221 at (torbası topruk ve İ molöz taşınmıştır. Neticede binala- rm mimari zenginliği ve sıvalar al- tında kalmış kıymetli çinileri meyda- na çıkmıştır. Ameliyat Kültür Ba- kanlığı mimarı Çetintaş'ın çalışma a altında cereyan etmekte- Gemerekte Bir Heykel Bulundu Sivas (TAN) — Gemerek kamunü- na bağlı güzel bir köy olan Eğerci o- kulunun civarında, Bizanslılara sit bir heykel bulunmuştur. Ayrıca ça- nak, gömlek gibi şeylere de tesadüf 28.717.087 ee Palamut İhracatını Kontrol Palamut ihracatını kontrol nizami” namesi hazırlanmış ve Devlet Şürs“ sına verilmiştir. Yeni talimatns'D© ile palamut tipleri tesbit edilmiş, bU tiplerin kaliteleri ayrı ayrı gösteri” miştir. Bu tiplere uygun olmıyan pi lamutlarm ihracma müsaade edilmi yetektir. Tipler şunlardır: engin, 88 türel, busin, krible.. Ki Palamut ihraç edilirken ayrıca bif kontrole de tâbi tutulacaktır. Kor trol İzmirde kabul edilen tiplere SÖ” re, İzmir dışmdaki ihraç iskele rinde birinci ve ikinci nevi olarak ki” bul edilen esaslara göre yapılacaktı Kontrole tâbi olmadan ihraç edi” lecek palamut nevileri, palamut hu” lâsası, öğütülmüş palamut, kontrol memuru olmıyan yerlerden beş YÜZ lira kıymetinde ihraç edilecek pals mutlardır. Palamut kontrol merke” leri, Izmir, Çanakkale, Burheniy& Ayvalık, Dikili, Istanbul, Antalya V& Taşucu iskeleleridir. Festival Tenis Turnuvası İstanbul festival komitesi büyük bir tenis turnuvası tertip etmişti” Iki ayrı kısmı ihtiva eden bu turn” vanm birincisi 31 temmuz ci günü başlıyacaktır, Dağcılık klübün” de yapılacak olan turnuvanın biri kısmma yalnız Istanbulda buluns” tenisçiler girebileceklerdir. Bu turn va tek kadınlar, tek erkekler, erkekler, çift kadınlar, çift muh olmak üzere beş kısma ayrılmıştı” Bu arşılaşmalarda dömi finale K5” lanlar festival günlerinde be; tenisçilerin iştirak edeceği büyük tif nuvaya iştirak etmek hakkımı ks2#” nacaklardır. Büyük turnuva 8 ağustos tarihin” de başlıyacak ve Ankara, Istanbul İzmir tenisçilerile Balkanlardan g€ lecek tenisçiler dahil olacaklardır. Çanakkalede Bir Yolsuzluk Tahkikat! Çanakkale, (TAN) — Ziraat Ba” kası çek memuru Kudsi Gürsoy, P9“ lamut şirketi mümessili Halidin bi bi carisinden 6100 lira kadar zimm€” tine geçirmiştir. Bu sulistimal, suğu memur Babaeskiye tayin edildiği © rada devrü teslim muamelesi Yaf” lirken meydana çıkarılmıştır. 8 suç arkadaşı ile beraber tevkif miştir, Şimdi suçlu memurun bü! hesapları tetkik edilmekte ve basi” bir suçu olup polmadığı araştırılM8*” tadır. Yakında mevkufların muha$© melerine başlanacaktır. BOĞULURKEN KURTARILDI Kadıköyünde Şefik Bey sokağın? oturan Osmanın 10 yaşındaki oğlu İrfan, Kuşdilinde denize girmişti” Yüzme bilmiyen çocuk bir aralık #5 la açılmış ve dalgalar arasmda boğ”. lurken güçlükle kurtarılmıştır. Trikotcj. İşleri 1 Durgun Vaziyette Mevsim Hibarile trikotaj işleri & zalmıştır. Böyle olmakla beraber * kotajcılar arasında ehemmiyeti kabet devam etmektedir. Küçük “5 rikalarla kendi aralarında İf müesseseler, büyük atelye ve ri hanelere kuvvetli rakip vaziyette. ler, Bu rekabeti artıran sebeple © rasmda bazı sermayedarların ©W rinde çalışan kadınlara sermey€ ğitarak, iplik vererek onları tf” edilmiştir. ve himaye etmesidir. | Je /angmna | Yeşilköy meteoroloji istasyonun dan alman malümata göre, bugün yurdumuzun cenup ve cenubü” Şar mıntakalarile Karadeniz & bulutlu, diğer muntakaların açık Ol: ması, rüzgürların şark memleketle- rinde şark, cenup Anadolusunâz ce nup, Trakya mıntakasinda şimal “ve diğer mmtakalarda da garp istika- metlerinden esmesi muhtemeldir, DUNKU HAVA li elek a Mp ii gl Dün, hava, akşama kadar açık gecmis, rüzgâr şimalden saatte beş Bugünkü Hava: AÇIK Mfimday Gün si Hizir: Arabi 1356 Rumi 1859 Cemaziyilleyvel: 19 Temmuz” Güneş: 453 —Öğle: || 12” İkindi; 16,17 — Akşam: | 1955 243 Yatsıâ: 21,28 — İmsâk: kilometre süratle esmistir. re 757 milimetre, hararet en Sar en az 20 santigrat olarak kA İ miştir,