29 Temmuz 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 9

29 Temmuz 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 9

o —— > — —— ———— — | | A rs No. 18 Rüstem Sultanın Düşmanları Bir Entrika Çevirmişlerdi Mg Haydarın muharip müritle- der, cağ kalan tecrübeli adamlar, Fhal bü gönlü kuvveti tanzim veee, bir ordu vücude getirmiş erdi. Ve Erdebil tekkesinin genç Şeyhi Yar Ali Sultanı da, ordunun Seçirmişlerdi. iy Bânü, oğlunu kendi e Yle hazırlamıştı. Başına, babası- GA Kil tacını giydirmiş; Ima yaler Sadıkın olduğu rivayet edi- en bir kılıcı da yine kendi eliyle 0- Yun boynuna takmıştı. Uzun Hasan Sultanın asil ruhlu ikazı, Yliksek ve merdane bir vazife » evlâdma olan düşkün. birdenbire unutuvermişti. (Kocasının bir harp meydanmda, kılıçları altında liyme liy- Me olarak can vermesini unutma. anna Tüğmen, oğlunu da ayni yo du, ketmekte zerre kadar tered- Seyh Haydurn feci âkıbetinden “aha hâlâ dilhün olanlar, onu bu Üikrinden vazgeçirmek istemişlerdi. Yakut, damarlarında Uzun Hasa ape kanını taşıyan bu cesur >> Hayır!.. Oğlum, gitmelidir. Rüstem Sultana karşı; güikran bor. Sunu, bizzat ödemelidir. Eğer Rüs dem Mirza, oğlumu affetmeseydi, zindan köşelerinde çürüyüp gide ekti. Onun sayesinde yeniden ha- Yat buldu. Bu hayatta yalnız oğlu- 1x) değil; Rilstem ultanın da hak di, afdir. Hak ise, yerini bulmalı. Diye cevap vermişti. veya Me Ali Sultanım ordusu, mü- bir zafer kazanmıştı. Erdebil in müritleri; — Ya, Haydar!.. Diye aşkı şevk ile savurdukları kiliğar ve teberlerle, By Sun- ii Mirzanm ordusunu çil yavrusu Rüstem Sultan, çok büyük bir like atlatmıştı. Bu müşkül va- çe Kendisine bu kadar merda- Ve âlicenabane yardımda bulü- m Bânüya minnettar kal ile Ali Sultani aylarca saraym ia Misafir etmişti, Gerek kendisi Ve gerek müritlerine, birçök kıy Bir hediyeler vermişti. Uzunca ie 'en bu misafirlikten sonra, izzet & ikram ile, Erdebile göndermiş: Tadan çok geçmeden, Rüs- tem Sultanm düşmanları Mile bir entrika çevirmişlerdi. Sultan ile Erdebil tekkesi ndaki münasebeti bozarak, 0- haç iYü? bir istinatgâhtan mah. “temek için: De Kızılbaşlar, gizlice hazırlanı- ar &r. Yakında Karabağı basacak tin, stem Sultanı öldürerek, ye- Yar Ali Sultanı çıkaracaklar. « Ye, propagandaya girişmişler- & Ayni zamanda Rüstem Sultana ky propagandayı teyit edecek ler göndermişlerdi. Kaç Sultan, birdenbire kor- bi, > bir evhama kapılmıştı. Böyle taş baskma uğramamak iğin; der- yesrkalüde tedbirler almıştı. bir Sağ bundan ibaret kalsaydı, değildi. Pakat taç ve tahtına sımsıkı sa- Ra) lan Rüstem Sultanın kalbi. Emi bir hırs ve rekabet ateşi kiş > adedi, milyon a olan ve istediği anda ko Bl ordu çıkaran Erbebil tekke- kip kendisine en tehlikeli bir ra- Ye a, luğuna kanaat getirmişti. eti, naat hâsıl olur olmaz da, bu tehlikeyi bir anda ortadan ya kârar vermişti. Kaya, hafif süyarilerden bir a- küvveti hazırlatmıştı.. Bu kuv Ming, basına. (Hüseyin Mirze) is- tenha bir kumandan geçirerek, en İe Ve kestirme yollardan, Erde- Haz esinin üzerine yollamıştı. et eyi Mirza, mahirane hare. isti. Büyük bir sürstle Erde- bili basarak tekkeyi ber taraftan çevirmişti. ” Bu baskın o kadar âni olmuştu Ki Alemşah Bünü, arcak Şah Isma- ili bin müşkülât ile kaçırabilmişti. Genç ve cesur Yar Ali Sultan, tek kede bulunan birkaç yüz müridi ile son nefesine kadar kendini müda- faa ettikten sonra nihayet ele geç- miş.. Bizzat Hüseyin Mirzanm kalı.” cı altında can vermişti. Şahismail afevi Hânedanından, artık yalnız Şah Ismail kalmıştı. "Alemşah Bânü, bu fedakâr kadın, pek çok kahramanlara gıpta hisleri verecek bir metânet ve cesaretle hareket öderek, o tarihte henüz eltr buçuk yaşında bulunan oğlunu, bir müddet şurada burada saklanmış. Ondan sonra da, (Ceylan) & ka- gırmıştı. Ve, bu kaçırış esnasında izini bü yük bir maharetle saklamıya çalış sin Mirza tarafından her ta rafa çıkarılan takip kolları, her ta rafta şiddetli tarama hareketleri yapmışlarsa da firarileri ele geçir miye muvaffak olamamışlardı. Fakat, Saltanat makamında bu lunan Rüstem Bey; artık tamamiy- le-rakip addettiği Safavi ailesini, tamamiyle ortadan kaldırmıya.. ve bu: aileden tek fert birakmamaya karar vermişti. Buna binen, Hü- seyin Mirzaya üst Üste haberler gön dererek, Safavi hânedanınm son rüknü olan Şah İsmailin beheme- hal ele geçirilerek katledilmesini istemişti. Ve hattâ, Hüseyin Mir- sayı, bu hususta ihmal ve gevşek vik göstermekle itham ederek, 5. lümle tehdit etmişti. - Belki de, bu tehdidini ika edecekti, Lâkin talih, artık küçük Şah 1s- mailin yüzüne gülümsemişti: Anne si, Alemşah Binünun metanet ve maharetle hareketi sayesinde, tehli kenin mühim bir kısmını geçirmiş.. Geylân hâkimi, Şerif Hasan Hanm sarayında, herkesin nazarlarından uzak bir daireye yerleştirilmişti, Geylân hâkimi Şerif Hasan Han, Akkoyunlu hükümeti ile mücadele. | ye girişecek bir vaziyette doğildi, | Böyle olmakla beraber, Şah İsmaili bu suretle himaye etmesi, ve ona suraymda yer vermesi, hiç şüphesiz ki, büyük bir cesareti. Ve Şerif Hasan Hanın böyle bir tehlikeye girmesi, cidden fedakârlık addedile bilirdi. Acaba, bu küçük hükümdar, bu fedakârlığı niçin ihtiyar etmişti?.. Tabildir ki, bu, sebepsiz değildi. Zamanın siyasetini azçok kuvra- mış olan bu zeki adam; Saltanat hırsı dolayısile her gün biribirile mücadele eden Akkoyunlu prensle- rinin; günün birinde bu hükümeti batıracakların: tahmin etmişti. Ise © zaman, Şah İsmaili elinde bir si- lâh gibi kullanacak. Erdebil tekke sinin milyonlara baliğ olan müritle mine davanacak.. Akkoyunlu prens- 3) Yazan : Ziya Şakir i İ lerini birer birer tepeliyerek, bü- yük bir hükümdar oluverecekti. İ şte; Şerif Hasan Han, böyle. ce düşünerek Şeh İsmaili gizli bir hazine gibi saklamıya ça- Yışırken, mühim bir hâdise zuhür et mişti. Hükümdar Rüstem Eey; ilkba - harı geçirmek için Diyarbekire git- mişti, Kendisini bekliyen büyük bir felâketten haberdar değildi, Halbuki, onun Diyarbekire gidece- ğini haber alan, amca zadesi, - U- ğurlu Ahmet Sultanın oğlu - Ah. met-Mirza, orada gizli bir teşkilât vücude getirmişti. Büyük bir kıs mı, Mardin ve Midyatldardan mü- rekkep polmak üzere üç yüz kadar» fedai elde etmişti.Vebuntarrımulı telif şekillerde, sarayın etrafına yerleştirmişti, (Arkası var) STAN İhraç Malları Değer Fiatla Satılacak Izmir, (Tan muhabirinden) — Mü him istihsal maddelerimizin dış ül kelere ihraç mevsimi yaklaşmıştır. Bunların değer fiyatlarla dış ülkele- re satılması, büyük müstahsil kütle- lerimizin refah ve maişet imkânları» nı alâkadar etmesi itibarile bir ehemmiyeti haizdir. Türkofis, ihracat mevsimine gif- meğe hazırlandığımız şü (Sıralarda 3018 numaralı kanunun bazı hüküm- leri Üzerine ihracat tacirlerimizin na» zarı dikkatlerini celbetmeği faydalı görmüş ve şehrimizdeki Türk ve ce- nebi bütün ihracat tacirlerine birer mektup göndererek bir kere daha nazarı dikkatlerini çelmiştir. Bu kanunun 11 inci maddesinde yazılı olan hükümler ihracat malla- İrrmızın iç ve dış pazarlardaki sürü- İmünün sıkı bir şekilde bozulmaması. nı âmir bulunmaktadır. Bu madde şöyledir: “Makul bir sebep olmaksızm ihraç mallarının kıymetlerini iç ve dış pa- zarlarda düşürmek suretile normal piyasa fiyatlarma tesir yapanlar 1705 numaralı kanunun 6 ve 7 nci maddelerine göre ctzalandırılırlar. Bu müddelerin tatbikini İcap ettiren şartların mevcut olduğuna o yerin en büyük mülkiye âmirinin veya tev- kil edeceği idare şubeleri âmirlerin- den bir zatın relsliği altımda, Iktısat Vekületinin memur edeceği bir zat ile Ticaret Odaları ve bulunmıyan yerlerde belediye daimi encümenle- | rince kendi azaları arasından seçile- cek bir zattan mürekkep heyet tara- fmdan karar verilir. Bu karar üze“ rine Cümhuriyet müddelumum!liğin- ce takibat yapılır. 1705 numaralı ka- nunun bazı maddelerindeki sarahate göre de devletin nizam ve kararları hilâfına hareket ederek piyasalarda ahenksizliğe sebep olanlar 5000 lira para cezasma çarptırılır ve tekerrü- rinde para cezası iki misline çıkarı lir ve 3 seneye kadar hapis cezasile tecziye olunur.,, LOKMAN HEKİMİN ©ĞUTLERİ Ya, Arı Sokarsa? Ahmet, diye İmza eden bir oku- yucumuz, geçenlerde yılan sokmu- sına karşı tedbirleri soran Bay Mehmede verdiğim cevabı, galiba, kıskanmış, o da arı sokmasına kar. şı yapılacak şeyleri soruyor. Bay Mehmet gibi, Bay Ahmedin de hakkı var. Hele üzüm mevsimin de arı sokması, yılan sokmasından daha ziyade işitilir. Bağlara yakm oturan daha başka okuyucularımız. da bumu merak edebilirler. Hepsine haber vereyim ki arı sokmasından telâş etmiye hiç lli- zum yoktur, Bunun tehlüzeli olması pek nadirdir. Arıyı hiç sevmedikle- ri için arı sokmasının istatistikleri. ni yapan hekimler birçok aradıkla- rı halde pek az tehlikeli neticeler bulabilmişlerdir. Buna karşılık olarak arı pek es ki zamanlardanberi ilâç olarak kul Isvulmıştır. Bir vakit, armın kendi. sini havanda dövüp, tozunu dökük müş saçları çıkarmak, yahut idrarı arttırmak için içerlerdi, Sonradan arının sokması romatizmaya karsı deva oldu. Geçenlerde bir yazımda arı sokmasile, yahut arının zehirile romatizma tedavisini anlatmıştım. Deri veremini de arı zehirile tedavi edenler bile vardır. Onun için arı soktuğu vakit, soktuğu yer pek çok acısa da arı sokmasının bir ilâç ol duğunu hatıra getirerek teselli bu- labilirsiniz. Bununla beraber arı sokması ho- sa gidecek birşey değildir. Armn soktuğu yer, fena halde acır, insa Dı yakar, etrafı kızartır, kaşıntı verir. Birkaç arı birden sokarsa - meselâ arı kovanma fazla yaklaşan gocuklarda - çiban olabilir, Bazan arı İnsanım göz kapağını sokar. O vakit acısı pek ziyade olduğu gibi göz kapağı şişer, bundan başka bü tün vücude dermansızlık gelir. En tehlikelisi, armın ağzn içeri #ini sokmasıdır. Bu da insan bir ye miş yediği zaman, içerisinde arı bu Tunduğu vakit olur. Dil ve boğaz bir denbire şişer ve insan boğulabilir. Onun için yemiş yerken ağıza sok madan evvel İçerisine bakmak her vakit ihtiyatlı bir harekettir. Ağı zm içerisini arı soktuğu vakit yapi" lacak en İyi sey bir bardak suya biraz tuz, biraz da sirke karıştıra” rak onunla gargara etmek ve he- tuğu zaman birinci şart kaşımamak tar, Ondan sonra da yine tuzlu su, sirke, yahut kolonya, birkaç dam- ls amonyak acıyı dindirir, Bağlara yakın ve arı sokmasına çok ihtimal bulunan bir yerde oturanlar bunları daima hazır bulundurmalıdır. A- monyak 15 gram, kollodyom 5 gram ve asit salisilik 50 santig- ram nisbetinde bir mahlülü hazır kokusu da arıyı kaçırır, Şu halde bağlara, arı kovanlarma yakın otu Tursanız, açık yerlerinizden - hele yüzünüzden - menekşe esansı ko- kusunu eksik etmezseniz arı ısır- masından korkmayabilirsiniz, ar, bayati | Ç , 9 Sanayi | JA Teşkilât Kanunu ; İktısat Vekâletince hazır- Ç lanmış olan Yeni Sanayi ( Teşkilât Kanununa nazaran X memleketin her tarafında X mevcut sınai teşekküllerin V bir federasyon haline geti- ç rilmesi tekarrür etmiştir. Ka- 4 nun Büyük Mület Meclisin- & 4 den çıktıktan sonra bütün X , sanayi müesseseleri ayrı ay- X 0” meslek ve sanat birlikleri / halinde — toplanacaklardır. 4 aaa RA Federasyon İktısat Vekâleti. 4 nin sanayi programına göre, N # faaliyete geçecektir. Vekâ- N £ let federasyona dahil bütün X : birliklere azami müzahereti $ ) gösterecektir. 0 Yapağı Satışları İstekli Piyasamızdan yapağı talepleri ek- sik değildir. Fransa, Suriye ve az mik tarda Yunanistan alıe; olmuşlardır. Suriye ve Sovyet hudutlarmdaki mın takalarda piyasa daha hararetli ola- rak devam etmektedir. Yerli fabri- kalarımızın elâkaları gittikçe artma» ğa başlamıştır. Son on gün içinde A- nadolu cinsinden bin balya, Trakya- nın kıvırerk cinsinden 600 balya sa- tılmıştır. Anadolu mallarının kilosu 55 kuruştan, Trakya malları da 63— 66 kuruş arasında satılmıştır. Yapa- ğı piyasıları istekli olarak devam etmektedir. Yeni Mahsul Yulaflar Mersinin yeni mahsul yulafları ey- Tül teslimi ve ©, 5 analizli ve © 5 kaplıcalı olarak 130 ton satılmış, kilosu 4,05 kuruştan verilmiştir. Is- tanbul teslimi dökme olarak hazır mallar 430 kuruştur. Yeni burçak mahsulü Çanakkale mal: olarak 250 ton için kilosu 45 kuruştan müşteri bulmuştur. - Kuzu Hırsızlığı Küçükçekmecede gümrük muhafa- za memuru Faiğin kuzusunu çalan Ahmet oğlu Hüseyin dün yakalana- rak müddelumumiliğe getirilmişti BORSA 28 Temmuz ÇARŞAMBA PARALAR Sterlin 626,— Dolar Fransız Pr, Liret 110,— Belçika frangı 80,— Drahmi 18,50 İsviçre Pr. 570,— Leva 20,— Florin — in Avusi 1— Mark Zioti Pengo Ley Dinar Kron İsveç | Altun | Banknot 257— | ÇEKLER İ yonda o 680. G80—. İ New-York © 0/7905 0,7890 Paris 2109. 209 | İ Milâno © 160236 150238 i Brüksel 4,6060 4,6080 İ | Atina B6,7460 B6,1480 | Cenevre 34412 34412 Sofya 6,4920 634920 Amsterdam 14316 14316 226380 226380 Viyana 4,1762. 4,1762 1385 1365 Berlin 1.0646 10646! Varşova 41744 Ankarada Sebze ve Meyva Ucuz Ankarada sebze ve meyva fiyâta ları birkaç sene önceye nazaran bir hayli ucuzdur. Verilen malümata gö re, devlet demiryollarının yeni mey va ve sebze tarifesi bu ucuzluğun baş ca âmilleri arasındadır. Ankarada toptan ve perakende meyva fiyatları azami ve asgari olarak şöyledir; Elma toptan 5—15, perakende 12,5 —i75, armut toptan 7,5—20, pera- kende 15—25, kavun toptan 5—7,5, perakende 10—12,5, karpuz toptan 4—5, perakende 5—7,5, üzüm toptan 10—12,5, perakönde 15—25, çekir- deksiz toptan 8—10, perakende 15— 20, kayısı toptan 12,5—25, peraken- de 15—25, geftali toptan 10—15, pos rakende 15—20, taze incir toptan 12,5 —15, perakende 15 —20, taze fın- dık toptan 10—14, perakende 15—20, salatalık toptan (tanesi) 15—3, pe rakende (tanesi) 4—5, limon toptan (tanesi) 3—3,5, perakende (tanesi)) 5 kuruşa satılmaktadır. Sebze fiyatları ise toptan ve perâ" kende azami ve asgari olarak şöyle“ dir; Patlıcan toptan 5—S, perakende 10 —12,5, domates toptan 6—10, peri- kende 15.—20, biber (dolmalık) tops tan 8—10, perakende 12,5—15, bam- ya toptan 15—25, perakende 30—35, kabak toptan 2—4, perakende 4—35, taze fasulye töptan 14-—15, peraken- de 17,5—20 kuruştur. Yalnız, fasulye bu sene, henüz kâs fi miktarda gelmediği için geçen ses ne toptan 6 kuruşa satılmış. olduğu halde bu sene 10—15 kuruş arasında satılmaktadır, Salatalık ve limon da geçen seneye nazaran pahalı yiye cekler arasındadır. Ünitürk Gene Düştü Dün borsada Türk borcu üzerine hararetli muameleler olmuştur. 15,15 liradan açılan Unitürk 15,05 liraya kadar düşerek kapanmıştır. Sıvas — Erzurum üzerine muamele olmamış Ergani hisseleri 95 liradan satılmış- İtir. Merkez Bankası hisseleri 87,5 Wi. radır. Anadolu tahvilleri ve mümes- illerinde tebeddül yoktur. Aslan Çis mentosu 13 liradır. Merkez Bankası bir isterline 630 kuruş fiyat tespit ete Çanakkale Baklası Yeni mahsul Çanakkale kuru bak» lası 7, 4 anslizli olarak ihracat için 4,275 kuruştan 50 ton satılmıştır. Bu mallar Bandırma vapur teslimi olarak verilmiştir. ZAHİRE BORSASI 28-17-9371 FIYATLAR Cinsi Aşağı Yukarı &.P. KP. 6,15 623 Buğday yumuşak sert » , Kınlca Arpa dökme Çavdar Mısır beyaz Kuşyemi Yapak Trakya w, Anadol Tiftik oğlak y Tiftik mal 3 Keçi kılı kırkım! 50,— 3220 GELEN Buğday 71 Ton TTifgk 491, Ton Bulgur 48 Ton Arpa > Ton Un 73 Ton Yapak 424. Ton Yulaf 50 Ton Susam 9! Ton Pamuk yağı 2114 Ton £ Ton DIŞ FIYATLAR Buğday Liverpul 658 K. » — Şikago 50 &. «., Vinipek 8641 K. Arpa Anvers 511 K. Mısır Londra 38 K Keten T. Londra 829 K. Fındık G. Hamburg 9169 K. Emdık L, Hamburk wen K