21 Ağustos 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

21 Ağustos 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

© rinin çok sürüldüğü © Fakat Amerikaya ihracat yapılama- m —— az 10 Festival İçin Tertip Güreşler Festival şenlikleri dolayısile ter- tip edilen spor temaslarının en mü- himmi bu akşam saat 21,30 da Tak- sim stadında yapılacak güreş mü- sabakalarıdır. Avrupanın en namdar | pehlivanları arasında seçilerek şehri- N mize getirilen şampiyonlar milli. gü- , reşçilerimizle bu akşam ilk temasla- rın! yapacaklardır. Cumartesi, pazar ve salı akşamları olmak üzere üç gün devam edecek o- Jan bu güreşler turnuva usulile ya. & pılacağı için bu şampiyonların peh- liyanlarımızla yapacakları maçlardan başka kendi aralarındaki karşılaşma | € larına da şahit olacağız. Yapılan proğrama göre bu akşam- ki müsabakaların içinde Mersinli Ah | metle Kadyanın ve Büyük Mustafa ile Neonun, Çoban Mehmetle Nistro- mun karşılaşmalarına bilhassa çok ehemmiyet verilmektedir. Hepsi şampiyo nolan ve memle- ketlerinin sporda en sevilmiş birer şahsiyeti olan ecnebi güreşçilerle Balkan müsabakalarından evvel kar —— Edilen Başlıyor a BUGÜNKÜ --> SPOR HAREKETLERİ $ 1 Saatli te Moda yüzme İ| yolarında o Türk — Macar ”| © yüzlcüleri arasında yüzme su İİ N topu ve atlama müsabakaları, — $| © 2 Sant 16da Kadıköy Sta- İ N dında Türk ve Macar atletleri a. f rasında ailetizm müsabakaları, #| 3 — 21,80 da Taksim Stadında ” ecnebi güreşçilerle Türk güreş- * N çileri arasında gitres müsabaka- ları, ç k 4 Aİ şüacak olan pehlivanlarımızın bu maçları ayni zamanda güreş sporun- daki hakiki kuvvetimizi de meyda- na çıkaracağından çok enteresan bir | mahiyet arzetmektedir. İzmir Fuarı Merasim (Başı 1 inelde) Celâl Bayar ve diğer davetli zevatın otomobilleri durdu, Şimdi her şey yerli yerinde... Ka- pmın önündeki yerde vekil, mebus- lar, vali, kumandan ve diğer general. ler yer almış bulunuyorlar. Hoparlörde bir ses: © — Pavyon sahipleri!., Şimdi mera- sim başlıyacak. Herkes pavyonlarm- da bulunsun. Filhakika bir iki dakika sonra as keri bandonun çaldığı İstiklâl Mar. siyle törene başlanıyor. Istiklâl Mar- şımı Lozan meydanmı ve civar cadde. leri dolduran binlerce vatandaş din. lediler. Müteakıben fuar komitesi re- isi Behçet, çok alkışlanan bir nutuk © söyliyerek Ege Fuarının beynelmilel kıymet ve ehemmiyetini ,Türk müs. tahsil ve sanayi erbabının vilcude ge- tirdiği değerli eserleri tebarüz ettir- di, Atatürk devrinde başarılan büyük eserlerin eşsiz değerlerini saydı. Belediye reisinden sonra kürsüye gelen değerli Iktısat Vekilimiz Celâl Bayar, pek çok defalar alkışlarla ke. silen çok mühim bir hitabede bulun. dular, Celâl Bayar, çok alkışlanan bu nut 'kundan sonra Fuar kapısmdaki kur- deleyi keserek içeriye girdiler, arka. sından bütün davetliler de içeri girdi- ler, Fuarı gezdiler. Tktısat Vekilimiz Fuarda biltün pav yonları sıra ile ve birer birer gezdi. hepsinden teşhir edilen mallar hak- kındâ uzun uzadıya izahat aldı, Ihra. cat maddelerimizin mühim bir kıs mını teşkil eden palamut pavyonun- da daha fazla durarak izahat istedi. ler. Palamut şirketi memuru izahat verdi, bu seneki rekoltenin yüzde 25 © noksan olduğunu söyledi.Vekil; “—Ih racat maddelerimizin teşhiri çok esas lı bir şeydir. Memnun oldum, Güzel “teşhir ediyorsunuz, dedi. Iş Bankası Pavyonunu da tetkik e- — den B. Vekil dedi ki: “— Dekor çok güzel. Doğrusu in. sanı çekiyor... İpekiş'in tablo halindeki ipekten kiyafet modellerini tetekik ederek de di ki: “.. Yağlı boya zannettim. O ka- - dar güzel yapılmış, Halbuki bunlar ipekten yapılmış- ti. Sonra şişe fabrikası mamulâtı hak kında da beraberindeki zevata ken- dileri izahat verdiler. Reasürans pavyonunda grafikle rin hedefinin izahını istedi ve ilâve etti: — Türkiyede sigorta artmış mıdır, eksilmiş midir, dedi, Fakat memur cevap veremediği için, bitirdiğiniz 2- © man konuşuruz, dyerek ayrıldı. Pamuk mensucat ve Şark halı pa- viyonlarını da gezen Bay Celâl Ba- yar, bilhassa Şerk halı paviyonunu çok beğendi. Halıları tetkik etti, İsparta halıla- cevabmt aldı. dağı için istifade edilemediği de bil .. : b 2. iii i ki Dün Büyük le Açıldı dirildi. Bay Vekil, Turan yağ fabri- kasında fazla durarak izahat istedi ve Cenubi Amerika ile şimal mem- jeketlerine nebati yağ ihracatma e- hemmiyet verilmesini işaret etti ve müdüre bazı tavsiyelerde bulundu. Bundan başka Iranda, Suriyede bi- zim sabunlarımızı satmak imküânları- nın araştırılmasını da tavsiye etti. Fakat müdür, bunun için gümrük pa. kalılığına karşı çare bulunmasını rica etti. Iahisarlar opaviyonunda Vekili sBşmüdür Karşıladı. B. Bayar, Tü-| tün istihlâki artıyor hu? dedi ve “KR. vet,, cevabımı aldı, Pavyon çok mü. kemmeldi. B. Veki leri takdir etti, Rekolte işinde Ege Jistihselâtnm 32 - 34 milyon arasm- (da olduğu da Başmüdürün Izahatile öğrenildi. Iktısat Vekilimiz, Trakya opavyo. nunda da çokça durdu ve Selimiye ca- mii çinilerine benzer renklerde çini- ileri çok takdir etti, sonra: — Kâzım Dirik, dedi, artistik şey. | leri hiç ihmal etmiyor Generale se-| İlâmlarımın bildirilmesini rica ederim. İ Bundan sonra İzmir yeti havi» İyonunu ziyaret eden. Vekil bunu da İcok güzel buldu ve bilhassa üzüm Kurumu paviyonile çok alâkadar o- larak bir ay kadar önce Londraya İ gönderilen yaş üzümler hakkında iza. hat istedi ve sonra şunu sordu: İ “— Uzüm mahsulünün yarısını yaş olarak harice sevkedebilecek misiniz? Müdür şu cevabı verdi; — Beş sene mühlet veriniz. Bütün üzüm rekoltesini yaş olarak sevkede riz. Ticaret Odası pavyonunu, geçen se ineye nisbetle çok daha zengin bu- İlan Iktisat Vekilimiz İzmirde sanayi amelesinin sayısin! sordu ve şu ceva- bi aldı: — bin. İktisat Vekilimiz, Fuarın küşat res mi münssebetile Cümhurrelsimiz Ata türke bir tazim telgrafı çekti, Ayrıca | Başvekilimize de çektiği bir telgrafta Egenin hürmetlerini bildirdi. İktısat Vekilimizin söylediği nutuk İzmir, 20 (TAN muhabirinden) — Iktısat Vekili Bay Celâl Bayar fua- rm açılması münasebetile söylediği nutka şöyle başladı: “Hükümet reisi büyük İsmet İn- önü İzmir fuarma hususi bir ehem- miyet atfetmektedirler. Bizzat ara- nızda bulunmadıklarından fuarın açıl masmı bu şerefli ve kıymetli vazif'e- yi bendenize tevdi ettiler, Kendileri- nin namlarına fuarı açmakla hususi bir zevk ve şeref duymaktayım. İz- mir enternasyonal fuarı sadece İzmi re hâş iktısadi bir eser değildir. Bü- tim memleketin her şubesini faaliye te sevkeden büyük bir âmil olarak tanınmıştır. | kaptan köşküne Bozcaada “js : Hâdisesi (Başı 1 incide) hilâfma hareket eden ve izinsiz ola- rak Boğazdan geçen denizaltı gemi. leri derhal korsan telâkki olunarak takip ve imha olunur. Bu vaziyet karşısında korsan tah- telbahirin böyle bir sergüzeşte atıl- mıyacağı şüphesiz sayılmaktadır. İspanyol tayfaları Rusyaya a gittiler İİ Bozenada civarında torpillenen ilk İ Ispanyol Ciudad dö Kadiks vapuru- # | aun şehrimizde bulunan tayfaları ken # | dilerini kurtaran Sovyet Varlam gaz gemisiyle Rusyaya hareket etmişler. dir. Batan geminin kaptanı Françes- ko da bunlar arasmdadır. Bunlar baş ka bir gemi ile memleketlerine döne- ceklerdir. İki memurumuz tehlike atlattı Bozcaada önünde torpil yiyerek ba tan Armura vapurunun bir kısmının Bu Üzerinde kaldığımı yazmıştık. Dün alâkadarlardan şehrimize gelen ma tdmata göre, kaza mahalline tetkikat için giden bir gü memurumuzla bir jandarma büyük bir tehlike atlat. mışlardır, Memurlarımız geminin suyun Üs- tünde kalan orta güvertesine çıktık- ları sırada gemi yavsş yavaş Oynamı ya başlamış ve tam alabora olacağı sırada gümrük motöründen Yapılan yardımla kendileri güç kurtarılmış. tır, Son facianın yeni tafsilâtı Bozcaada, 20 (Tan muhabirin. den) — Kara sularımız dahilinde tor- pillenerek batmış olan panyol gemisinin ada kaptanı Toyo e cayı şöyle anlatı “.— Bozcaadanm Po nun bir buçuk mil açığ ielbahirini gördüm. Derhal dnğru dümen kırdım ve 11" kaçmıya başladım. Ads yaklaşmıştık ki, tahtelbahir bir tor- pil attı, Ben ada önündeki bankları bindirmek ve sığlık noktaya yetişmek için çabaladım ve gördüğünüz gibi buna da ki n muvaffak oldum... Tecavüze uğrayan gejmi, şimdi her Aaklka biraz ideliaratınaktadıre. sabah baş ambarları da $u ki enti burnu- Anaya motörleri gemiye giderek kaptan ve aürettebatın zati eşyalarının bir kıs- mi kurtarmışlardır. Kazazelelerin istirahatleri mahalli hükümetçe tama men temin edilmiştir. Bunlar Çanak- kaleye sevkedileceklerdir. Gemi Kurtarma şirketinin Ajendar vapuru vaka mahallinde uzun uzadı- ya tetkikat yaptıktan sonra gominin kurtarılamıyscağına kanaat getirmiş vg Çanakkaleye dönm ir. Meşru İspanya Bize Müracaat Etti Ankara, 20 (Tan muhabirinden) — Bozenada önlerinde ve kara sularımız içinde meçhul bir denizaltı gemisi ta- rafmdan batırılan İspanyol bandira- Wi Armuro vapuru hakkradaki Ispan- yanm Ankara maslshatgüzarı Bay Rikardo, İstanbulda Dış Bakanlığı erkânı nezdinde teyebbüslerde bulun- muştur, Ankarada yaptığımız tahkikata gö re, henüz hükümetimiz bu hususta bir teşebbüste bulunmuş değildir. Hariciye Vekilimiz B. Rüştü Aras. yarın İstanbulda Hariciye Siyasi müs teşarı Bıy Numan Menemencioğlun- dan hâdisenin tafsilâtı hakkında iza» hat aldıkfan sonra girişilecek teşeb- büsü tesbit edecektir. —— ruz. Fuarların milli hayatteki rol ve vazifelerini izaha hacet yoktur. Fa- kat, biz biricik beynelmilel fuarmı- yoruz ki, her yıl bize yeni terakki nümuneleri vermektedir. Her gene hayat ve milli iktısadiyatı şan bu nümuneler göğsümüzü kabar tacak, bize şeref verecek şekildedir. İzmir fuarının iktısadi cephede temin ettiği bu muvaffakıyeti ayni zaman da sosyal cepheden de ehemmiyetli- dir.” Bay Vekil nutkunu bitirirken dedi &i : “.. İsmet İnönü hükümeti yemle ketin en küçük bir ferdi il yakm dan alâkadar olarak en bi işleri başarmıya alışmış olduğunu bilirsi- niz. Büyük Şefimiz Atatürke gelin- ce, bu mümtaz şahsiyeti sadece Tür. kiyede değil, bütün cihanda takdir Iktımadi elemanlarımız arasında fuarımızı bizi daima terakkiye götü- ren bir kuvvet olarak kabul edivo- etmiyen hir fert yoktur. O, bize hu. rafelerden o kurtarılmış o hür © İ zetemize vuku bulan ve İrakta sükü- zı gözden geçirdiğimiz zaman görü: |” iza kari- | Elçi B. Na 5 | Son hafta içinde dostumuz ve kom- şumuz İrak mühim hüdiselere suhne Joldu. İ Evvelâ Irak Erkânmarbiye reisi Ge. İneral Bekir Sıtkı Musulda öldürüldü, daha sonrü İrak hükümeti değişti ve ui arada İrakta kanlı hâdiseler vuku bulduğuna dair şayialar intişar etti, İrakm buzurunu kaçıran her hâdise, vefakâr dost ve samimi komşu olan | |Türkiyede ancak üzüntü ile karşıla- nir, Son hâdiseler de Türk efkârı umu | miyesi üzerinde tesirini göstermiş ve İrak haberleri en derin alâka ile ta- kip olunmuşta, Bütün arzu ve temen- nimiz İrakın bir buhrana benziyen hâdiselerden zararsız kurtulması ve orada normal hayatm süratle teessd8 ederek işlerin dakika geçmeksizin yoluna ve tabii mecrasına girmesi İ- di, İki üç gün evvel İrak sefirinin ya- netin hüküm sürdüğünü, Türk — İ-| rak dostluk ve kardeşliğinin sarsıl - maz ve değişmez bir rabıta olduğunu anlatan beyanatı Türk efkârı umu - | miyesini teskin ve tatmin etmişti. | Busükünet we itminanı azami dere. İleri ver lâhiyetli ve güzide mümessil ve se- Bay Naci Şevketi bir kere daha konuşmıya başladık. Anlattılar: “.— Irak ordusu sabık erkânr har- ra bunu takip eden Hikmet Süleyman kabinesinin istifası, öyle görüyorum ki bazı yanlış haberlerin yayılması- na ve bu yanlış haberleri eşas tuta- rak bazı yanlış mütaleaların ileri sü- rülmesine yol açmıştır Meselâ Musul hâdisesinin frakın hattâ Şarkın mu- kadderatını değiştirmesi ihtimalin - den ve İrakın harici siyasetinde bazı değişikliklere saik olacağından buhse dildiği görülüyor. Evvelâ şunu beyan etmek isterim ki yeni kabineyi teşkil eden Başvekil BEsseyit Cemil Elmid- fai ne merhum Yasin Paşanın parti- sinden, ne de Esseyit Hikmet Siley- man partisindendir. Kendileri gayet bitaraf ve Iraklılarca sevilmiş, üç de- fa Başvekâlette bulunmuş bır zattır. Ayan azasındandı. Ayni zamanda hiç bir vakit te harice tebit olunmuş bir zat değildir. Son alınan malüme- ta nazaran elân Irakta vaziyet tama. mile sükünet kesbetmiştir. Asayiş yerindedir. Hükümet vaziyete hâkim- dir. Her iş tabii mecrasını takip et mektedir... Harici siyaset Bay Naci Şevket bu sarih ve kati beyanat ile Irakta huzur ve sükünetin ini söyledikten sonra barıci siyasete geçtik, Kendileri za- ten iki gün evvel bizi bu yolda ia ten vir ezmişlerdi. Fakat bu defa dahs sa rih malümat vermek imkânı hasil ol. duğunu tahmin ettiğimizden Irakın müstakil, münevver bir vatan hedi- ye etti. Biz, Atatürkün şahsi kıyme- tni ancak vatanımızla ölçebiliriz. A- tatürk bizim nazarımızda vatan ka. dar kıymetlidir. Sergiyi hep beraber gezmiye, milli ve beynelmilel eserleri zevkle tema” şayra hepinizi davet ederim, Bu ka- bil eserlerin muvaffakıyetleri hakiki refahın memlekette doğmasına vesi- le olacaktır. Bu eserin doğmasına ça Irak Elçisinin Beaynatı Dost Memleketin Umum iyasetini izah Etti Musulda suikaste kurban giden Irak Erkânıharbiye Reisi General Bekir Sıtkının cenaze merasimine başlanırken biye resi General Bekir Sıtkmın Mu- | guldaki katli hâdisesi ve dört gün son | ci Şevket | maş | herici siyaseti hakkmda malümat ri ca ettik. Bay Sefir ricamızı kabul e- derek şu beyanatte bulundular: Irak siyasetinin anahatları “Irak harici siyaseti merhum kral Faysulın irak için tesbit ve Kral Ga- zinin teyit ettiği, müteakıben 15 oagı- ua geçen bütlin kabinelerin takip ve tatbik ettiği siyasettir. Bu siyaseti şöylece anlatabilirim: 1 —Yeni kabinede Irakın mütte- fiki olan Ingiltere hükümeti ile dos- tane münasebetlerini, iki taraf ara sında münakit ittifaka istinaden mu. hafaza edecektir, 2 — Ayni zamanda yeni kabine kardeş ve komşu Türkiye, Iran, Suudi Arabistan ve diğer şark memleketle- rile olan dostane minasebetler.ni mu hafaza edecek ve işbu münasebet ve alâknların takviye, idame ve tenmi- yesine elinden geldiği kadar çalışa. karada Idare binasifda satın almacaktır. misyon Reisliğine vermeleri lâzımdır. Malzemenin ismi 1 — Muhtelif izole elektrik ve te-) lefon tel ve kâbloları ile bobin) ve resiztans telleri. ) 2 — Bakır izole tel ve kabloları ) 3 — Çıplak elektrik tel ve kablo:) ları ile yumuşak ve sert bakır) teller. ) icra edilecektir. meğruttur. 3 — Taliplerin (150.000) etmeleri lâzımdır, meleri, (5288) yaptırılacaktır. şartnamelerini parasız alabilirler. ışanları ve fuara İştirak edenleri bü tün kalbimin samimiyetile tebrik ve vel takdir ederim.” | Gilkrist Voker şirketine 21-8. 987 İaDaktiloaranıf" İyi türkçe ve Fransız bir daktilo bayan aran” Galatada Yolcu salonu * wi da Tahir hanmda 5 < 9 dan 12 ye kadar m” FENNİ SÜNNETÇİ K M. Fehmi Pelin Sirkeci, Nemli za- | de Han No. 1 Telefon: 23119 caktır. 3 — Yeni kabine Irak ile * sında ahiren Tahrande İİ muahedeleri ve Sidübad 5 rak Parlâmentosuna berayı tasdik, takdim ede # 4 — Irak hükümeti ayni #4 fakı misakını Irak ile SUW tan arasındaki ittifak mw” muhafaza ve idame edi yi 5 — Ayni zamanda Irak tinin diğer bütün devletleri#” nasebatı dostluk ve barış tenit; olacaktır.,, Bay Naci Şevketin bit ti beyanatı son hâdistlerin © v4 dahili mahiyette kaldığın! hiçbir tahavvülün vuku Dö göstermektedir. Aşağıda İsimleri, muhammen bedelleri ve muvakkat teminat” Li üğ grüp'muhtelif elektrik tel ve kabloları 16—9—1937 Pei “2 YO Ten AYET YT Neve ea Em Lira 15758 11791 9085 KAYIP — 731 No.lu yelnamemi zayi ettim. Yeni racağımdan eskisinin bük tur. — Şoför Yani N > Bu işe girmek istiyenlerin aşağıda yazılı muvakkat teminat! müştür. Gemi Kurtarma şirketinin | ziyaret ettik, son hâdiseler üzerinde | nun tayin ettiği vesikaları, resmi gazetenin 7—5—936 gün ei Şartnameler parasız olarak Ankarada Malzeme dairesinden, “ z paşnda Tesellüm ve Sevk şefliğinden döitılmaktadır. Muhammen bedeli ıstanbul Liman iş'etme idares nden? Galatada Rıhlım üzerinden eski Mumhane antreposunun bulun” halde yeniden inşası mukarrer antrepo binası açık pazarlığa konu” 1 — Pazarlık 25, 5, 1937 çarşamba günü saat 10 da şefler encü” j Istanbul Liman Sahil Sihhiye Mer satınalma komisyonundan; pe 1 — Müstahdemin için 166 takım kışlık elbise ve 166 takım e bise maa kasket ve 166 adet kışlık kaput kapalı zarf usulü el il 2 — Tahmin bedeli kışlık elbiselerin maa kasket takımı ruş, kâput 14 lira 75 kuruş ve yazlık elbiseler 7 lira 25 kuruştu” 3 — Ietekliler elbiselerin nümunelerini merkezimiz levazımın' 4 — Eksiltme kapalı zarf usulü ile 7 eyjtil 1937 salı günü Galatada Karı Mustafapaşa sokağında İstanbul Ulmanı Sah merkezi satınalma komisyonunda yapılacaktır. eki 5 — Eksiltmiye gireceklerin eksiltmeden bir saat evvel teklif ” larını komslyona vermeleri ve muvakkat teminatlarını yatırmali ö — Muvakkat teminat parası 464 liradır. bunların şifasıdır. ofif il si 1—1—1987 g. 3845 No. lu nüshalarında intişar etmiş olan tsh”. deresinde alınmış vesika ve tekliflerini ayni gün saat 1130 8 “ © Muv ri i 2 — Pazarlığa girmek için (17.000) liralık teminatın encümen © liralık bir işe ait inşaat yaptıkların!" 4 — Her türlü izahatla beraber şartname ve projeler (10) tira W) linde fep servisi şefliğinden almacaktır. (5000) ümrük muhataza genel Istanbul satınalma komisyonundan “4 1 — 861 tane eğer takunluun kapalı zarfla eksiltmesine iste dığmdan 10, 9, 937 cuma yünü saat 15 te pazarlığı yapacaktır. 2 — Tasmlanan tutarı (20919) liradır. 3 — Şartname ve evsaf komisyondadır. Görülebilir. z 4 — İsteklilerin ilk teminat olarak (1560) liralık vezne makbi banka mektupları ve kanuni vesikalarile birlikte o gün Galata” İthalât Gümrüğü binasmdaki Komutanlık Satınalma komisyo”" omutan'” 2 15 üre 7 — Eksiltmiye gireceklerin ters olduklarma dair ticaret 1097 senesi vesikalarını göstermeleri şarttır. (5427) | ws sast 0”. j