21 Ağustos 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

21 Ağustos 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

IKINCI KISIM Riyaset azife, hakikaten mühimdi, Fevkalâde fedakârlıkları is tilzam etmekte idi. Fakat, hepsi de «nesleklerinin âşıkı olan bu zabıta memurları, bu işin bütin güçlük- lerine, ve hattâ tehlikelerine rağ - men bu vazifeyi bilâtereddüt kabul etmişler. derhal işe girişmişlerdi. Aradan bir sâat geçmeden, Be- yoğlunda (Bonmarşe) (i) yakı - nmda — Abdülhamit devrinin To- pane müşiri — Zeki Paşanm apar- tımanı, kuvvetli bir tarassut çem beri içine girmişti. Bu apartımanda; Zeki Paşanın damadı, (Ali K: ral) ikamet etmek te idi. Ve onun ikamet ettiği dai- rede de, son Osmanlı Padişahı Vah dettinin blltün cinayetlerine iştirak eden şu Efendiler, fevaklâde bir içtima akdetmişlerdi: 1 — (Damat Ferit hükümeti) nin Şeyhislâmı.. Hürriyet ve İtilâf © fırkasmın meşhur lideri; Mustafa Sabri Hoca. 2 — Yine Hürriyet ve İtilâf fır- “nelâbidin Hoca, - 3 — Damat Ferit hükümetinin Maarif Nazırı, Ayan âzasından, Ri- za Tevfik. 4— Damat Ferit hükümetinin Evkaf Nazırı, Hürriyet ve İtilâf fırkasınm temel direklerinden; meşhur Vasfi Hoca. 5 — Sabık Merkez Kumandanı Emin Paşa. 6 — (Babı Meşihat) memurin müdürü, Hürriyet ve İtilâf Fırkası kumandanlarından; Sağır Emin Ho ca. 7 — Meşhur Kiraz Hamdi Paşa. $ — Milletin fedakâr evlâtlarını mahküm etmek için kurulan diva» © mi harp âzalarından, ve (Vahdettin “ sarayı) nın böcek başılarından Re © cep Paşa. 9 — (Türk istiklâl aşkı) nm ate- sini söndürmiye çalışanların en ba Galip. meşhur olan, Hürriyet ve İtilâf fır kasının bânisi Miralay Sadık. 11 — Miralay Sadığın, sadık çö- mezi; meşhur Şaban ağa... Ve,. bunlardan başka, meşhur ve gayri meşhur olan otuz ka - (Hürriyet ve İtilâf), (İngiliz Mu - hipler Cemiyeti), (Kürt Tanli Ce- o miyeti) mensupları... “(3 u fevkalâde içtiman, bizzat (Ali Kemal) riyaset etmek te idi. Mevzu, gayet kısa ve basitti: — Vaziyeti hâzıraya nazaran, ne © suretle hareket edeceğiz?.. (Vaziyeti hâzıra).. bu hakikaten mühimdi. Üzerinde durulup düşü- i izdi.... Anadoluda, dört senedenbe- ri devam eden kanlı istiklâl müca- hedesi, bu mücahitlerin emsalsiz “ fodakürlıkları sayesinde, pek şanlı © bir surette hitama ermişti. © Bu mücmhedenin büyük başku- © mandanımın; — Askerle nizdir. Diye verdiği son emir barikulâ- da bir sürat ve muvaffakıyetle icra edilmiş.. — yine o Başkumandanın Türk milleti huzurunda verdiği te min»? ayni aynine çıkarak — (Va tanın harimi ismetinde) bulunan düşman, tamamen boğulduğu gibi, artakalanları da, Akdeniz sahilleri ne dökülüvermişti. On, on iki gün zarfında" 'Türk milletinin kazandığı bu büyük za- © fer, akıllar alacak şey değildi. O- . mun için, bugüne kadar gaflet için © dö bulunan (Türk milletinin düş - - manları), işin bu kadar çabuk bi- teceğini akıllarından geçirmemiş- ler.. (vaziyeti hâzrra) nın bu dere- ceye geleceğini tahmin etmemiş - ler.. ne olacaklarını da düşünmiye lüzum görmemişlerdi. .... Hedefiniz, Akde» (1) Simdiki Karlman pasalı. kasının temel direği Konyalı Zey. şında bulunan, Miralay Kayserili 10 —Bunlarm hepsinden daha © nülecek, çok ciddi bir mahiyeti har ıldızdan San Remoya No, 18 HAİNLERİN ÂKIBETİ Toplantıya Ali Kemal Ediyordu Yazan: S5. 5. Fakat şimdi?.. Vaziyet; mide dolgunluğu ile ge. çirilen derin bir uykuda görülen kâbuslu bir rüya değildi. Güneşe karşı tutulan ayna gibi par paril parıldıyan bir hakikatı. Bir avuç kahraman Türkün, dört senedenberi pençe pençeye uğraştı- ğı dört koca devlet, artık: — Pest... demek mecburiyetini hissetmişler.. Türk milletinin bütün şerefli hak Jarmı kabul ederek, Mudanyada mütareke akteylemişlerdi. de Ya, büyük Türk mücahitleri?.. Onlar da; Türk düşmanlarının bü tün ümit ve tahminleri hilâfına o- larak İzmite.. Herekeye.. Gebze- ye.. ve nihayet Üsküdara gelmiş- ler.. bir kısmı da; denizden kızku- lesi önüne dayanarak, oradan Sir- keci iskelesine çıkarak, borularını öttüre öttüre - vaktile General Desprenin gülünç bir zafer alayı - yaptığı yerden geçmişlerdi — E. Çamlıcadaki tel örgüler- den bir tek Türk neferi geçemez, diyenler. onlar da bu sözlerinden ricat etmişlerdi, — Hükümet ?, — Hükümet reisi, dün istifa et- mişti, Dündenberi, hükümetin mu kadderatı, milletin eline geçmişti. — Ya, Padişah?.. . — İşte orası, henüz belli değil- di.. fakat Ankaradan gelen haber- lere nazaran, artık (Osmani: Hü: 'köreti) ile onun (son hükümdarı, Altıncı Vahdettin) son saatlerini yâşamakta idi... Altı yüz seneden beri zulüm ve seyylat temelleri &- zerinde yaşıyan ve kağşıyan Os- manlı sarayınm dört köşesinde in- hidam eserleri belirmişti. Belki bir gün. belki bir saat sonra, bu köh ne ve süfli bina, bütün varlığı ile gökecek.. yaldızlı tavanları, vere geçecekti. Jste. şu yukarıda isimlerini il saydığımız adamlar; hara- retli bir müzakereye hazırlanırken (vaziyeti hâzıra) dedikleri hal, bu merkezde idi , ? (Arkası var) ' İstanbulda Sırt Hamalı Kalmadı SP a Karar, Bütün Kazalarda da Tatbik Ediliyor Belediye sırt hamallığnı dün sa- bahtan itibaren Adalar, Bakırköy ve Sarıyer kazalarında da kaldırmıştır. JBu suretle dünden itibaren sırt ha- | mallığı yasağı Istanbulun bütün Be. İlediye sımırları için tatbik olunmıya başlamıştır. Yalnız, kesif ticaret min 4 takalarmda Eylül bire kadar buna İ- zin verilmiştir. Diğer taraftan Belediye elli kiloyu geçmemek şartiyle Zati eşyanın küfe- lerle nakline müsaade etmişti, Bu gekil tatbikatta birtakım güçlükler doğurduğu gibi kontrolü de çök 26 ol makta, hamallar da daima yolsuzluğa sapmaktadır. Bunu gözönünde bulun duran Belediye bu usulü ve istisnayı da kaldırmıya karar vermiştir. Bu hu susta hazırlanan proje teşrinicvvelde veya. Eylül 15 te tatbik edilecektir, Caddelerde yükleme ve boşaltma işleri Ana caddelerde yükleme ve boşalt. ma işlerinin günün her saatinde ya. pılması seyrüsefer işlerini karıştır. maktadır. Bunu gözönünde bulundu- tan Belediye bina, imalâthane, müeş- sese ve fırınlara gelecek ve buralar. dan Çıkacak yüklerin yükeleme ve bo şaltma saatlerini tahdit etemiye ka- Yar vermiştir. Bu maksatla tetkikler ondan evvel ve akşamları 18 ile 20 arasında yasak edilmesi muhtemeldir, e Ön Sahanlıklarda 5 Yolcu Duracak 'Tramvaylarm ön sahanl'ıklarında vatmandan başka beş kişiden fazla- Siyasız GUTUMU! yasak eİMİŞLE, yar manlar, ön sahanlıkta beş kişi olunca mesleği ve mevkii ne olursa olsun baş ka kimseyi almıyacaklardır. Kilyesta Serseri Bir Mayin Görüldü Dün Kilyos civarında serseri bir mayinin karaya vurduğu Deniz Tica ret müdürlüğüne telgrafla bildirilmiş ör. Mavinin imhası için bir müfreze gönderilmiştir. Dost Bahriyeliler - Romen Mektep Gemisi Geldi. Romanyanın Dumitrescu mektep gemisi dün saat 9 da limanımıza gel- miş ve Galata rıhtımma yanaşmıştır. Geminin kumandanı, Cristescu yanın» da gemi süvarisi Savulescu olduğu halde vali ve Istanbul kumandanmı ziyaret etmiştir, Öğleden sonra bu zi- yaretleri iade edilmiştir. Gemide mürettebat ve zabitlerden başka 32 talebe de vardır. Zabit ve talebeler dün müzeleri ve şehri gez mişlerdir. Kumandanlar da akşam Ü- zeri kurmay binbaşı Sürurinin refa- ikatinde ve otomobille Tarabyaya ka- dar bir gezinti yapmışlardır. Gece Ya- Yi tarafından dost bahriyeliler şerefi- ne Perapalasta 25 kişilik bir ziyafet verilmiştir. Ayrıca Tepebaşı bahçe- sinde de talebelere akşam yemeği ve- rilmiştir. Misafirler bugün sant 10 da âbide. ye çelenk koyacaklardrı. Gemi, lima- nımizda iki gün kalacak ve buradan sonra Pire, Dübrovnik, İskenderiye ve Berut ve Rodosu ziyaret edecektir, TAN yapılmakadır. Bu işlerin sabahları! Kaplamanın Kenarına Usküdar adliye binasmı kasten yak mak suçu İle tevkif edilen Nurettin hakkındaki tahkikat bitirilmek üze. redir, Bugüne kadar toplanan delik ler ve suçlunun itirafları, yangmın kasit eseri olduğunu ve bu işin Nu. rettin tarafından yapıldığını katiyet le meydana çıkarmış bulunuyor. Dün yaptığımız tahkikata göre, bu | hâdisenin tafsilâtı şöyledir: İlk şüpheler Üsküdar sulh mahkemesi daktilo. larmdan Ifakat, yangından sonra müddejumumi muavini Orhana mü racaat ederek şunları söylemiştir: “— Yangm akşamı adliyeye yakın olan evimin penceresinde oturüyor- dum, sarhoş bir adam, adliye odacı- larmdan Osmanla bir geyler konuş. tu. Bu haber üzerine derhal odaer Os. manm malümatına müracaat edilmiş. tir, Osman, adliyenin önünde tram- vay beklerken Nurettin isminde bir tanıdığma rastladığını ve onunla ko- nuştuğunu teyit ederek şu malümatı vermiştir: “.— Nurettin, adliyede ötedenberi iş takip eder. Kendisini oradan tanı. rım, O gece, çok sarhoştu, Bana “bu gece nöbetçi sen misin?,, diye sordu. Cumartesi gecesi nöbetçi kalacağımı öğrenince “Cumartesi gecesi beraber rakı içeriz... dedi ve ayrıldı. Tahkikat derinleştirilince Odacı Osmanın bütün bildiği bun. dan ibarettir. Usküdar müddeiumumi si Tahsin ve müddelumumi muavini Orban, bu ipuçları üzerinde ehemmi- yetle durmuşlar ve tahkikata giriş miglerdir, Bir taraftan da mahkeme kâtiplerinden ikisi hüviyeti malüm olan Nurettini gizlice takibe memur Gear “Tahkikat derinleştirilince. dikkate değer şeyler öğrenilmiş, 'Nurettinin 4 ay evvel bir gece yarısı Usküdar ad liyesine geldiği ve odacı Osmana mu- avin Orhanı görmek istediğini söyle- diği anlaşılmıştır. Nurettin, bir gün hapse mahküm edildiği için cezasını çekmek üzere geldiğini söylemiş, fa- kat, bu iş için ertesi sabah & aesi| lâzım geldiği cevabımı almış ve geri dönmüştür. N Şüpheleri kuvvetlendiren en yeni hâdise şu olmuştur: Nurettin, yangının üçüncü günü ad İlyeye gelerek evrakının yanıp yan- madığmı büyük bir merakla öğren mek istemiştir. Kendisine dosyaların henliz tasnif edilmediği cevabı verli- miştir. Nihayet, evvelki sabah. Nihayet evvelki sabah, Nurettin 6- linde bir istida ile tekrar adliyeye gel miş, köpek ısırdığından bahsederek kuduz tedavisi yapılmak üzere rapo- rünu müddelumumi Tahsine imzalat- mak istemiştir. Bu sırada kendisi sor guya çekilmiş, yangın gecesi adliye binası etrafında niçin dolaştığı 80 rulmuştur. Suçlu, bunu inkâr ctme- miş, fakat saat 12 de Beylerbeyinde- ki evine giderek yattığını söylemiştir. Yapılan tahkikat, Nurettininne © gece, ne de ertesi akşam eve uğrama- dığı neticesini verdiği için bu yalanı derhal yüzüne vurulmuştur. Suçlu bu vaziyet karşısında fona hulde şa- şalamış, herşeyi olduğu gibi gnlat-| mıya başlamıştır. | Saman kâğttlarını gaze bulayıp hazırlamış Üsküdar adliyesini nasıl yaktığını şöyle anlatmıştır: 24 ER 4 Tifo Tifo vakaları yeniden a- zalmıya başlamıştır. Dün ancak dört vaka kaydedil- / miştir. 1081 kişiye birine ve 1036 kişiye ikinci aşı tat. g “Adliyeyi Nasıl Yaktım?,, Suçlu, Bu İşi Niçin Yaptığını Anlatıyor: "İnce Saman Kâğıtlarını Gaze Buladım, Sokarak Ateşledim., Üsküdar Adliye binasını kasten yakmaktan suçlu Nurettin “— Hakkında bir mahkümiyet ka- rarı vardı. Bundan kurtulamazsam mahvolacağım muhakkaktı. O gün, Cevherin aşçı dükkâna gittim. 4 şi- mak aklıma geldi, Rakı şişelerinin Ü- zerindeki ince saman kâğıtlarını ma- sanm altımda duran filit makinesin- deki gazla buladım. Cebime koydum. Doğru adliyeye gittim. Sol kaplama» nm yanındaki deliğe soktum. Elimde- ki sigarayı da arasında koyduktan sonra Kadıköyüne indim. Askerlik şubesinin bahçesinde geceyi geçir - dim. Ertesi sabah, adliyenin yandığı. nı gördüm.,, Suçlu, bu itiraf Üzerine derhal sor- gu hâkimliğine verilmiştir. Orada da Meleke vi. ekil anlatan» Nurettin, yüksek tahsil görmüş Nuretten, Ant doğmuştur. İstan bulda dişçi mekebinde okumuş, Tâ- hiyat Fakültesinde Ikinci sınrfa kader devam etmiştir, Daha sonra Kadastro mektebini bitirmiş, iki sene önce de Aydın Kadastro heyeti azalığında bu lunmuştur. Daha sonra İstanbula gel- miş, burada iş takip ederek ve istida yazarak hayatımı kazanmıya çalışmış tır. Arapça ve fransızca dillerini çok İyi bilmektedir. Suçlu, dün kendisile görüşen bir muharririmize, içki yüzünden bu hale geldiğini, halkım kendisini linç edece. ğinden çok korktuğunu, yaptıklarma pişman vaziyette bulunduğunu söy- lemiştir. | BİRKAÇ SATIRLA | eciiyeköyü sokaklarındaki e lektrik lâmbalarının çoğaltıl. ması için Belediyeye müracaat edil. miştir, u ve gazoz imalâthanelerinin kapslil ve etiket işlerinin e. hemmiyetle kontrolü devaire tamim edilmiştir. .... elediye hıfzıssıhha mütehas. #ısı, şehir içindeki her nevi İ- malâthanelerle bazı o müesseselerin etrafa duman ve koku yaymalarını 1a rarlı görmüş, bunun yasak edilmesini istemiştir, ... Ti Tarik Cemiyeti ikinci rel- si Bayan. Afet, tayyare ile Ankaradan şehrimize gelmiştir. Yurtta Bugünkü Hava Yeşilköy Meteoroloji istasyonün- dan alman malümata göre, bugün ha vanın Ege mntakasmda açık, Kard- deniz mıntakasile diğer yerlerde bu- Tutlu olması, rüzgârların doğu mem» leketlerile Trakya ve Marmarada şi- malden, Cenubi Anadoluda çenuptan esmesi muhtemelğir. & bik olunmuştur. / harama DUNKUÜHAVA © |, Pün haya, mülefiavvil bulutlu geç- miş, rüzgür cenumtan hafif esmiştir. X vi ”- ge rakı içtim, Birdenbire adliyeyi yak |' 21-8. 87 Arif Oru kkındaki Tahkikat — — isnat Edilen SU$ İdamı İcap Ettire" MaddelereTemas Ed Dördüncü sorgu hâkimliği. ki günü tevkif edilen (Yarın) Oruç hakkındaki tahkikatı © ve dün dosyayı Müddeiuni miştir,. Müddeiumumilik, 9 mesini hazırlamıya Arif Oruca isnat ee te neşrettiği (Yarın) adi” bir numarasında rejim aleybiiğ riyatta bulunmak ve Teşkilât ye Kanununu değiştirmiye etmektir. Arif Oruç, kendisini m ken böyle bir neşriyatta b nü İtiraf etmiş, fakat larımda altı aylık müzyru lunduğunu da söylemiştir. Müddelimumilik neşriyatın ÜL. 6 ay geçmeden dava açmış v8“ retle müruru zaman haddini X İtir. Ceza kanununun 102 inci sine göre bu şekilde dava 49 sonraki mruru zaman haddi #5 nedir. Arif Oruca isnat edilen #9, za kanununun 148 ve 147 ind ps delerine temas etme! . maddeye göre de suç, idamı mektedir, Heybelide Bulunan Kız Cesedi Hüviyeti Anlaşıl& Fakat, Ölümün pu tahkikata mında Haçopulo hanmda 5 nu” manifaturacılık yapan ve Heyb”” da Lozan zaferi sokağında 81 ralı evde oturan Isak Sananın şmdaki kızı Anastasyuya ait © anlaşılmıştır. Anastasya, arasıra sinir buğ rı geçiren hastalıklı bir kasketçilik yapan Davit isminâö gençle nişanlanmıştır. € Söylen” göre, bu nişan genç kizin Vâfma yapılmıştır. Anastasya, 5 bozulmasi için sıkı bir israr memiştir. Bu hal, kızm sini. bütün germiştir. Nihayet evvelki sabah, kendisini gören olmamıştır. Hâdisenin düne kadar tarafları bundan ibarettir. genç kızm nasıl öldüğü hâlâ muş değildir. Uçuruma yu ” ölmüş olması ihtimali bulunduğu, bi, cinayet şüphelerini kuvvetini emareler de yok değildir. Tahk' çi bugün aydmlanacağı oumulm dır. Eğl yal diğ HALK HAMAMLARI Belediyenin açacağı belk hai rı için Iktısat Müdürlüğü > esaslı tetkikler yapılacaktır. BU da Hamamcılar Cemiyetinin de ” mamların asri bir şekle soku min edilecektir. 31 Ağustos 957 ehiimesi” Sinci ay Gün:3l Hızır 20 dl 3” Cemaziyülühir: 13 Oo Ağusto” Arabi 1356 11 Güneş: 5,15 — Öğle : 12 İkindi: 18,05 — Akşam: | 20 Yatsı: 20,22 — Imsik: ip” şel vam edilmiştir, Cesedin, Sul y kazdığı ay kadar evvel de, Kapalışısf | miş, fakat bir türlü sözünü dö inmek üzere evden çıkmış, bir © diye ile iş birliği yaparak bütü” Rumi 159 ta taş ta ay m il | Barometre 762 mitimetre, hara çok 27,5, en az 17 santisrat © kavdedilmistir