19 Eylül 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

19 Eylül 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

i 10 Kontrol gemileri Vazife başında Londra, 18 (TAN) Akdenizi korsanlıktan korurmya memur İn- giliz gemileri Cebelüttarıkta toplan- maktadır. Buglin resmen bildirlidiği- ne göre, 26 İngiliz i, 20 Ti ve 2 tahtel tadır, Bundan başka Akde nizdeki Ingiliz hava kuvvetlerini tak decek olan 5 merkez tayyare- p birinci grup bu sa- ya hareket etmiştir. Comet adındaki İngiliz ibile rl yare gemisinin Malta a- da torpil taarruzuna uğramış oldukları haberi katiyetle tekzip O- Yunma » Ingiliz muhafili, böyle bir taarruzun aslı olmadığını bildir. mektedir. Italyan deniz kumpanyalarının Ka- radenize olan seferlerini tatil etmele- ri için talimot verilmiş olduğuna dair verilen haber teeyyüt etmemiştir. Nyon anlaşmasının metni İtalyaya verildi Roma, 18 (A.A.) — Fransız ve İn giliz maslahatgüzarları B. Blondel ve B. Iogram, bu sabah Kont Cinno ta- Tafmdan kabul edilmişler ve kendisi- ne Nyon itilâfnamesine munzam İti- lâf metnini tevdi etmişlerdir. Arnavutluk Akdeniz anlaşmasından ayrılıyor Alinan haberlere göre, Arnavutluk hükümeti, Nyon itilâfmdan çekilmek istediğini ve anlaşma hükümlerine u- yarak otuz gün bekliyeceğini alâka- dar devletlere bildirmiştir. Dün gvç vakit, Ankara Arnavutluk mahefilinde yaptığımız tahkikat bu haberi teyit etmekti mahafli izahat vermekten ç tedirler, ka. Erkek Çorapları İçin Hazırlanacak Nizamname Erkek ve çocuk çoraplarının kadın gorapları gibi standardize edilmesi 3- çin Iktısat Vekâleti tarafından bir ni- zamname hazırlanmaktadır. Bu ni- zâmnameye göre, erkek ve çocuk ço- raplarınm imalinde kullanılacak iplik lerin sağlamlık dereceleri de kontrol edilecektir. Gr Yıldızla Eminönü Arasında Otobüs Yıldız — Beşiktaş — Maçka — Tak sim — Dolmabahçe — Tophane yolu ile Yıldızdan Eminönüne kadar oto- büs işletilmesi için belediyeye bir mü. Tacaat yapılmıştır. er Cemiyetinde Yine İhtilâf Çıktı Istanbul dilsizler cemiyeti idare he- yeti inhisarlar arasında yine bir ihti- yeti âzaları arasında yine bir ihtilâf çıkmış ve bunlardan bir kısmı İstifa etmişlerdir. Çekilen âzalardan bazıla- © ridlin matbaamiza gelerek halen ida- re heyeti bulunmadığını, cemiyet na- Bıma yapılacak müracaatlerin hüküm siz sayılması lâzım geldiğini bildir. mişlerdir. 'İ KANZUK Saç Boyaları JUVANTIN Ter ve yıkanmakla kaf'iy. yen çıkmaz, tabiii renk veren ta nınmış yegâne sıhhi saç boyalarıdır. INGILIZ KANZUK ECZANESİ BEYOGLU — ISTANBUL (BAŞMAKALEDEN MABAAT) Bir Haftalık Tarih konferansa karışmaymea ve maksadı ne olduğu bilinmedikçe Italyayı ana yollarm âsayişini muhsfazaya me mur etmek, işi sürüncemeye atm demekti. Derhal harekete geçmek i- jcap ettiği için hazır bulunanlar ara- İ sında elbette kati kararlara varıldı. Burdan başka âsayişi korumak, bi- taraflığa lüzum gö bir vazife - dir. Italya, Ispanya âsilerinin zaferini benimsiyerek, bunu kendi zaferi saya. cak dereceye gittikten sonra Akdeniz de esaslı bir âsayiş vazifesini Italyan lara yüklemek hatıra gelemezdi. İ Gerek Ttalya ve gerek Alman gaze- | teleri, Nyon anlaşınasına hakiki man- zarasımdan çok başka bir manzara ver mek için ellerinden geleni yapıyor - lar, İ Bir Alman gazetesi diyor ki: “Bu | kararın tatbikinden vaz geçmek lâ- xmdır. Çünkü bu kadar Tugiliz ve Fransız harp gemisinin Akdenize top- Janması, müvazeneyi İtalya aleyhine çevirir, Italyanm emniyetini ve Trab- lusla muvasalesini tehdit altında bıra- kır. Bundan başka İngilizlerle F'ransız larm başladıkları hareketler, hakiki bir harp halindeki işbirliğinin manev. ra şeklinde bir teerlibesidir. , Almanyanın sulh şartı Iman ve Italyan gazeteleri hâ- diseleri bu kadar aykırı bir ge. kilde tasvir ederken, B. Hitler ecnebi gazetecileri Nürenberg (o civarmda, Barbarosanın tarihi şatosunda kabul ederek oldukça itidelli sözler i B. Hitler gazetecilere dedi ki: kendi müstemlekelerimiz geri Sulh için bu mutlaka timiz müstemlekeleri askeri üs diye kullanmak değildir. Zaten böyle bir şey yapılacak olursa müstemleke- lerin maliyet masraft o kadar yükse. lir ki, onlardan iktısadi istifade temi. nine imkân kalmaz.,. Eğer müstemleke yolile hakiki ve tam bir sulhe ve silâhsızlanmaya var- mak imkânı varsa devletlerin bunu alâka ile karşılıyacaklarna şüphe yoktur. Nihayet işin içinde silâhları - ma masrafının külfetine ve eski Al man müstemlekelerinin “teşkil settiği nimete ait bir hesap ve mükayese meselesi vardır. Fukat insana öyle “geliyor ki, B. Hitler kati bir söz söylemek fikrinde bulunmuş değildir. B.Hitler bazan da- hili istihlâk İçin şiddetli, bazan de ih- racat için itidalli sözler söylüyor. “Ecnebi gazetecilerine son beyanatı- nı sadece son nev'e tasnif etmek İcap eder, Avrupa satranç oyununun gelecek hamlesi, Hitler - Mussolini mülâka- tıdır. B. Hitler, gazetecilere, bu mülâ- katın mânası üstünde olduğunu, faz- la bir söze lüzum olmadığını söylemiş. tir. Cenevrede çalışmalar illetler Cemiyeti toplantısı de- M vam ediyor, Ruznamede mü - him işler var. Ispanya, İtalyanın mü- dahalelerinden şikâyetçidir. Çin mu - rahhası B. Velington Koo Çinin gör - düğü haksız muameleleri anlatmış ve nutku çok alkışlanmıştır. Bu mesesle- lerin ikisi de cemiyetin ruznamesinde. dir. Filistin işile beraber konuşulu - yor. Fakat haklarında gikâyet olan memleketler cemiyete ya resmen veya filen dahil bulunmuyorlar. Cemiyet misakı âza olmıyanlara karşı da zev- İri tedbire müracaat hakkını veriyor, İ fakat bu gıyabi hükümlerin çok te - sirli olmadığını Habeş işi göstermiş- | tir. Milletler Cemiyeti Çıkmazda l panya ve Uzak Şark işlerinde i I cemiyetin çok haklı şikâyet- lere kulaklarımı tıkaması imkânı da yok, faaliyete geçmesi de... Aradaki boşluğun tatlı dille doldurulmasından başka cemiyete yapacak şey kalmı - ır. Milletler Cemiyeti bu gibi for- ller bulmakta üstat kesilmiştir. Bir taraftan Koo gibi kıymetli Çin devlet adamı Cenevrede dert döker- ken, bir taraftan da Çinde sellerle kan İ akıyor. Hartet âlemin rolü karşıdan karşıya mazlumlara acımaktır. Çinli- lerin ilk şiddetli mukavemetlerinden sonra yine Çinlilerin de bekledikleri neticeler beliriyor. Japonların askeri Üstünlüğü, malzeme fazlalığı elbette tesirini gösteriyor. Fukat Çinin yüz- lerce milyonu için harp bitmemiştir. Henüz başlamıştır. Japonyanm Çinde tutunması ve kuvvetile mal sat- ması, her halde astarı yüzünden pa- halı bir hareket olacaktır. Ahmet Emin YALMAN veril- lâzımdır. | TAN Tuncelinde Son Vaziyet (Başı 1 incide) Huriyetin imar ve ıslah progra ühalefet eden, nüfusları az ol Bugün bu altı aşiretten müşevvik ve & er k İde ne kudar sdamlar varsa bunlar r imkânından tamamen mahrum bırakılmışlardır. (Alkışlar) Altı aşirette: isleri, imha edilmiş ve diğerlerinin re İ islerinin hepsi yakaları adalete teslim edilmiştir. İ Tuncelinde isyan ve ıslah psi, Dersimin bütün hatıraları, & tepelerile bir takım aşılmaz, geçiln İ ve bütün isyanlara mesned olan Yi İ vaların ve istinat noktalarının hikâye lerinden ibarettir, Orada Kutüdere Kalanderesi, Dojik Babadağı ve süire gibi isimler vardır ki, sadece bu lerin teleffuzu ve eskiden bir çuk $e- ferlerin bunlardan biri etrafında <ör düğüm olup kaldığını, bahusus, isyan edenlerin bunlardan biri içinde sızma rek aşılmaz bir melce halinde maksat larına muvaffak olduğunu ifade eder di. Cümhuriyet ordu ve zabıtasının muvaffakıyeti Cümhuriyet ordusu ve zabıtası, bu hâdise esnasında yaptığı takiplerde hurafe olarak zihinlerde yerleşen De İ kadar uçurum halinde dere ve ne ka- dar çıkılmaz dağ varsa hepsini Am kara sokakları gibi baştan başa g0€ mişlerdir. (Alkışlar). Kanun götüren ordu, İandarma neferlerinin ve ordu- dan bir neferin ayak basmadığı Yer, inmediği dere ve çıkmadığını tepe slerile beraber faaliyet MEZ “ İyoktur. (Bravo sesleri alkışlar) - Cilmburiyetin ıslahat ve imar pro- gramına muhalefet eden bütün en - geller ortadan kaldırılmış ve program bir an fasıla vermeksizin ilerleti- mekte bulunmuştur. Bugün orada yapılmakta olan yol- lar, kışlalar ve karakollar, mektepler, hükümet konaklarile memleketin en mamur ve en ziyade İş içinde bulunan bir muhitinin manzarasmı görmek ize, hepimize zevk verse gerektir. (Alkışlar). Zayiat yekünu ne kedardır? Arkadaşlar, mukavemet vaziyetini bertaraf ettikten sonra, halkın rofi; ve serbestisi için takip edilen prog” raima devam ediyoruz. Bu vaziyeti size arzederken yazın başından - beri Odevam eden O faaliğette kaçmılması mümkin olmıyan insan zayiatınm da neden ibaret olduğunu olduğu gibi söylemek isterim. Dün akşama kadar yani 17 eylüle kadar Dersim harekâtın başmdan itibaren verilen zayiat şudur: 1 şehit, 4 yaralı. Er: 28 şehit, 46 yaralı, Bekçi: 1 şehit, 1 yaralı. Arkadaşlar, cümhuriyet kanunları” nın hükümlerini yerine getirmek için aziz canlarını severek bu vatan Uğ- runda feda eden subay er ve bütün atan evlâtlarını huzurunuzda hür - metle yadediyorum. Bu vazifeyi If etmek için bütün kudretlerini aşkla cümhuriyet jandarmasmnın, kuman- İdanlarına, subay ve erlerine takdir ve şiikranlarımızı ifade ettiğim zaman B. M, Meclisinin asil hissiyatı ifade etmiş olduğuma eminim. (Bravo ses- İeri alkışlar). | İsyana iştirak edenlerin zayiatı: 265 Arkadaşlar, bütün bu harekât es- nasında isyana İştirek eden, iğfal e- imiş zavallılarda vukubulan zayiatı İduğu gibi size söyliyeceğim: Isyana iştirak edenlerden 265 mak tul vardır. 20 yaralı ve 27 yakalan mış ve müsademe esnasında 849 kişi teslim olmuştur. Bunların içinde müerim olanı, bile- rek fenalık yapmış olar ve bir çok zavallıların zararma sebep vermiş 0- lanlar vardır. Fakat bu çalışkan ve istidatlı Türk halkının en çok kısmı, fesatgıların, bu fena başların zulmün- den zarar görmüşlerdir. Bilerek bilmiyerek, muhalefet yo- luna sapıp kanunun şiddetli tedibatı na maruz kalmış olarak hayatlarını kaybadenler hakıknda da B, M, Mec lisinin teessürlerini ve bunun diğer vatandaşlara İbret olması temenni- lerini ifade ediyorum, zannediyorum. Arkadaşlar, hakikati Türk mille - tine olduğu gibi söylerken bulundu- gu gibi, bu kadar uzun süren ve Cüm huriyet kanunlarını behemehal yü - rütmek İçin gösterilen azim, şiddet karşısında bile zayiatın binnetice ha- fif olmasma dikkatinizi celbetmek is- terim, Silâhlar çok mflessir ve silâh ları kullanmak için hiçbir tereddilt İ sarfeden elimhuriyet ordusunun ve | Hazırlıklar Tamamlandı (Başı 1 incide) ga, Macar profesörü Acfoldi, Alman | profesörü Dorpfeld ve Leh profesörü | Prezevortski olmak üzere yedi ecnebi İtarihçi daha gelmiştir. “Yeni Türkiye, Osmanlı İmpa- ratorluğunun devamı değildir,, Ecnebi profesörler Tarih Kurumu üyeleri tarafından ka nmışlar ve Tokatliyan oteline misafir see dir, Güzel Türkçe konuşan Alman pro- İfesörü B. Hartman dün bir muharri- İ rimize şunları söylemiştir: “,« Berlin Universitesi Arapça, 1s-| lâm tarihi ve Türkoloji profesörü - yim, Türkiye ve Türk tarihi ie şah- sen meşgul olmaktayım. Bundan ev- vel İki defa buraya gelmiştim. Ben yalnız Istanbulu görmekle kalmadım. Ayni zamanda Ankara, Izmir ve A- danaya da gittim. Yeni Türkiyeye da- ir muhtelif makaleler neşrediyorum. Bu defa Tarih Kurultaynda “eski Türkiye ile yeni Türkiye arasnda bir alâka bulunup bulunmadığını, anla” tan bir tez okuyacağım. Benim kana- atime göre, Yavuz Selime kadar bu- günkünden çok başka bir Türkiye mevcuttu, Türk kavimleri vardı. Fa- kat bir millet teşekkül etmemişti, Se- limden sonra İse Ösmenir İmparator- luğu hilâfet oldu. Osmanlı memleketi bir Islâm memleketi haline girdi. Ve en nihayet Atatürk, eski Türk- lerin yapamadığını yaparak kuvvetli bir millet vücude getirmiye muvaffak oldu. Yeni Türkiye, Osmanlı impara- toşluğunun devamı değildir, Jik Türk lerin, asri ve mütekâmi! şekilde de vamağır, Osmanlılar, memleketi bir | Türx olarak değil, Osmanlı olarak İ- dare ettikleri için bir Türk milleti vilcude getirememişlerdir.,, Lehli profesörün söyledikleri Lehli profesör B. Prezevorteki de şunları söylemiştir: “. On sene evvel Istanbula gele- rek Asarıatika müzesinde tetkiklerde bulunmuştum. Bu münasebetle dört ay kadar İstanbulda kaldım. Daha sonra Ankaraya da giderek Alişar- höyük hafriydtında bulundum. Ben bilhassa “Türk “Asvast arkeolojisile misal GİNYEFUNE KORO Yö A: »adoluda bronz asarının ehemmiyeti, mevzülü almanca bir tez hazırladım. Bu tez, Eti devrindeki madencilik hakkında hağırlamakta olduğum ki- tabm hulâsasıdır. Eti devrine ait madencilik ön As- ya medeniyetini aydmlatacak mahi- yettedir. Lehistanda, Türkiye ile alâ- kadar olan profesörler çoktur. Bun- larm ekserisi dileldir. Türk Tarih ku- Tumunun mesaisi, ilim sahasında bi- yük bir alâka ile takip edilmektedir. Son zamanlarda Ahlatlıbel ve Alaca- höytikte Tarih Kurumu tarafından ya plan hafriyat üç bininci yıldaki ön Asya medeniyetini tenevvür etmesi itibarile çok ehemmiyetlidir. Kurultaya iştirak edecek mebuslar Ankara, 18 (TAN) — Tarih Ku- Tultayma iştirak etmek üzere şehri- mizdeki webuslardan mühim bir kis- mi bu akşam İstanbula hareket et - mişlerdir. Her gün hareketi mutat / olan iki Istanbul treninden başka, mebüslar için saat 20,20 de hususi bir tren kaldırılmıştır. Her üç tren de Ta rih Kurultayma yetişmek Üzere ha- reket edenlerle hıneahmç dolmuştur. Birçok kimseler yer bulamıyarak ha- reketlerini yarına tehir etmişlerdir. Tarih Kurumunun tebliği Istanbul, 18 (A.A.) — Türk Tarih kurumundan; 1 — İkinci 'Dürk Tarih kongresi 20 eylül 1987 pazartesi günü saat 15 te Dolmabahçe sarayında toplanacaktır. 2 — Kongreye iştirak edenler ken- dilerine gönderilen kartlardaki gün ve gaatlerde Türk Tarih Sergisini de ziyaret edeceklerdir. ——— — ——— — olmadığı halde isyan edenlere karşı silâh kullanan ordu heyetleri ve Cilm huriyet jandarması bir hayatı kur tarmak için ve korumak için ve içti nabı kabil olan bir zararı ika etme- mek İçin son derece şefkatle, kuv - vet İçinde mündemiç olan şefkatle- dir ki, zaylat böyle mahdut sahaya inhisar etmiştir. Aşiret reisleri mahkemeye verildile B. M> Meelisinin memnun olacağı» na eminim. İsyana iştirak eden aşi- ret reislerinin hepsi mahkemeye ve- rilmişlerdir. GÜNEŞ - RÜZGÂR - DENİZ ÜÇ SIHHAT KAYNAĞI Bir iki hafta sonra salon hayatına dalacak bunların cilde yapacağı tahribattan müteessir değiller çünkü KREM PERTEV ile yaptığı masajların cildlerine vereceği taravetten - geçmit senelerin verdiği - tecrübe ile o kadar emindirler ki Kapalı Zarf Usuliyle Eksiltme İlânı Uzunköprü Belediye Reisliğinden: 1 — Eksiltmiye konulan iş: “Uzunköprü kasabasının Nafıa Vekâletinden musaddak elektrik jesi mucibince elektrik tesisatı.,, Tahmin edilen bedel: A — Eedeli keşfi 13,300 lira olan lokomobil ve teferrüatı. B — Bedeli keşfi 10,488 lira 50 kuruş olan alternatör, tevzi tablosu © tikat nakilleri, santral tenviratı, beş tonluk pon rulan şehir şebekesi” montaj ki ceman 32786 lira 50 kuruştur. 2 — Bu işe sit şartname ve evrak şunlardır: A — Eksiltme şartnamesi B — Mukavele projesi C — Fenni şartname D — Keşif cetveli, E — Projeler, | Istiyenler bu şartname ve evrakı beş lira bedel mukabilinde Uzunköprü belediye muhasebesinden alabilirler. 3 — Ekelitme kapalı zarf usulü ile olup 27—10—937 tarihine resad eden çarşamba günü sast 16 da Uzunköprü belediye dairesinde Y caktır; 4 — Eksiltmiye girebilmek için isteklinin 2459 lira muvakkat teri vermesi ve bundan başka aşağıdaki vesikaları haiz olup göstermesi 18” dir. 2490 sayılı kanunda yazılı vesikalara beraber Nafıa Vekâletinde? * inmiş ehliyet vesikasını ibraz etmek şarttır. ! 5 — Teklif mektupları yukarda ya zılı saatten bir saat evvalina kağsrl zunköprü belediye daimi encümezi reisliğine makbuz mukabilinde lecektir. Posta ile gönderilecek mektupların 3 üncü maddede yazılı saate Kad” gelmiş olması ve dış zarfın mühür mumu İle iyice kapatılmış bulunmi şarttır. Postada olacak gecikmeler kabul edilmez. (6267) © Ankara Devlet Konservatuvarına Bu Yıl Al” | | nacak Talebe Kayık've Kabül Şarilarır —— 1987 — 1038 öğretir Şili için Ankara Devlet KARİ tuvarı “Tiyst? ve Öpera” kısımlarına kız ve erkek talebe alınacaktır. Okul maras bildir, Talebeye her ay bir mikdar da harçlık verilecektir. 1 — Aranılan genel vasıflar şunlardır: A — Aza ve vücüdu kusursuz olmak, B — Sesi güzel olmak, C — Iyi kulağa malik bulunmak “işittiği sesleri tanımak veyahut #” nmı tekrarlıyabilmek,,. D — Kızlar için en aşağı yaş 16, erkekler için 18 dir. E — En az orta okuldan diplomalı bulunmak “Opera kısmı için pek y 8686 malik olanlardan bu şart arânmaz" FP — Şivesi ve vücudu sahneye mü; bulunmak, 2 — Istekliler arasında bir seçme smavı yapılacaktır: A — Tiyatro kısmı için şunlar aranılacaktır: A — Düzgün ve serbest konuşma, gördüğü veya okuduğu geyi arWf” ma kudreti, B — Okuduğu veya gördüğü bir tiyatro piyesi içerisinden seçilecek P rolü yapabilmek, C — Sinav heyetince verilecek bir rolü ıpabilmek, B — Opera kısmı için şunlar sranlacaktır; A — Kendi seçeceği, bildiği bir şarkıyı söylemek, B — Sesleri ve melodileri tekrarlıyabilmek, C — Ritmik duyma ve hissetme kudreti, 3 — Sınavlar, 5—10—937 Sal gününden (© — 10 — 937 Cumff” tesi gününe kadar Istanbulda Şehir Tiyatrosu Rejisörlüğünde, Anka” da 11—10—937 Pazartesi gününden 15—10—937 Cuma gününe k#ğ” Ber gün saat 9,30 da Cebeci'de Müzik Oğretmen Okulunda bir heyet rifetile yapılacaktır. > Istekliler, pullu dilekçelerile Istanbul'da Şehir Tiyatrosu RejisörlÜğÜ Be ve Ankarada Müzik Oğretmen Okulu Direi üne başvurmalıdı” 4 — Dilekçelere şunlar bağlı bulunmalıdır; A — Nüfus tezkeresi veya bunun tasdikli bir sureti, B — Orta okul diploması veya tasdikli bir sureti, C — Sihhat raporu, D — Hüsnühal varakası, (3255) (6031) EE mea dar cak çiğ OR Sıhhat ve İçtimai Muavenet Vekâletinde” Istanbul nehari ve Çorum leyli küçük sıhbat memurları şaektep) eylül başında biteceği ilân edilmiş olan kayıt ve kabul müddetler teşrin başma kader uzatılmıştır. (6301) leri ie kemesine verilmişlerdir. Bunlar hâ | « Mamma X kimlerin vereceği hükümlere göre, Cümhuriyet kanunlarının kendileri için işaret ettikleri hükümleri, hâ. kimlerin ağızlarından işiteceklerdir. Arkadaşlar, Cümhuriyet kanunla - rmın ancak refahı, umranı, iyi gö ginmeyi hedef tutan hükümlerini yü- rütmek için çetin şartlar içinde alı- nan müspet neticelere ermek için Cümhuriyet idaresinin kuvvetli oldu- | ğu kadar şefkatli ve adaletli oldu; nu göstermek itibarile Tunceli hâ: sesi en sön ve en mukni bir misal ol- | Modellerimizi kopya, biçimi" mizi taklid ediyorlar. Birin- ci nevi ingiliz kumaşların” dan KADIN, ERKEK “© ÇOCUKLARA mahsus trem kotlar, muşambalar, kover- kotlar ve gabardin pardesü” lerin zengin çeşitlerini ue0f fiyat ve şeraitle takdim edi” yoruz. MUSAYI CINSTE ISE» DAMA USTUNUZ. 3aker Mağaznla" 'Umumu, tabii olarak adliye mah- muştur, (Şiddetli alkışlar, bravo $e8- | leri), !