19 Eylül 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

19 Eylül 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

ES 19-9-987 Birecik uyanırken Fırat Kıyılarında Biresirin ne pespembe saba- m hi varmış. Şahturlar kımıl- Yaya kımıldandım ve Firat u- uyandım. ga iraçadan etrafa baktım. Bura- a hesabma o kadar bol ve #i kg Yalanlar atılabilir ki, herbi- tag Eazeteye bir yl sürecek bir tefrika olabilir: beyaz dağm keskinleme- gövdesindeki muntazam Kasal kaprlarile görünen mağa- Bayar Ya. Bunların öbür kapısı ta ik saraylarının arka mutfağı- Bati, . Hazreti Süleymana mi dap 6tlen ve kendisine hazreti can Ağik eden Saba Melikesi Belkis ağn yamağını sevmiş, o ka değe buradaki mağaraya kâçıp ger şa iler. Kurtlar kuşlar pa- yaşli da kızmış o taraftaki kapı- iş, Bu; tefrika tarihçisi ile ona ina- MA Baf okuyucu içindir. İşin doğ « Sudur: Bu mağaralar koyun ii Idır, kimi geçen yıl, kimi da- Böçen yıl çobanlar tarafından 0- kuştur. Buranın taşı sabun ka- kadar yumuşak olduğu için bu Allar kışın emin, yazın serin olür. iki yamacm kovuklarma dâ, NİZ birer yalan uydurunuz, Amma Miiniz ki, kalfa eli ve kereste mas- İlfile ey yapamıyan yoksullar bu- *rda kendilerini barındırabilecek » İkişer gözlü birer evsin oy- Siz İkinci büyük tarih kurultayı bi- AN bu çeşit tarihi tefrikalarımız ak bir kayıt koysa çok iyi e - Bu #ayede saf okuyucuları İimatları karmanyoladan kur- Balmuş olur, ge gu kasabaya girmek için geçtiğimiz kalm, çifte ale kapısı sahici tarihidir. Kılığın- İaN kıyafetinden belli, amma kim , kim çatmış? Orasını bile - Mem, Hendesenin bütün çizgileri, iyesArlarn bütün küflerile tarihi Kesme taş duvarlı, acayip pence gli dar sokaklardan geçerken ken: Nİ Malta adasınm kenar mahal- Metinde sandım. Nekadar benze - Yt bu Yazı sıcak olun beldelere bu Yin Yapı ve sokak gerek galiba. İ Tessam bu sokaklarda ne gü - ik ve gölge cünbüşlerile kargı- iye girerken şaştım kaldım. bul, Izmir, Ankara berberleri ler onlar da hem şaşakalırlar, Kar, bu içada ağızlarmın suları a- * Banyolu berber! Berberi banyo değil Banyolu #berler, Gir içeriye, bir âlâ traş * BEG yan tarafa, banyo et, pıril m Gik dışarıya. İstersen önce Mar” et, sonra tıraş ol. Her ber- ie bir taş avludan giriliyor. Ber- tipe dasımn yanında. bir kapı. Iç lı yine bir küçük taş avlu. Av- en bir köşesinde sıcak suyu, bir sinde soğuk suyu görürsünüz. *rda da birer kişilik hücreler ay rar. Enstantane banyo, per gi, , baş, iki dirhem bir çekirdek a “ola, Banyosüzları da var am- Bözümden düştüler, bakmadım. Ol; üçük, gölgeli meydandan s0- İa supmca birkaç kapalı Tap, İN en şiki olan Bay Abidin Öz ha ,SAsısna girdim. Birinci Ge- küyg Pekter Bay Ozmen burada Bay, lakamlık ettiği zaman yaptır- B Karya, atam hangi bucağında o- Biz yo, > olunuz İyi bir eser bıraktı. Sanmayınız ki, sizi unutur - dig şima hayırla yâdederler. Ah W kğ, “dar her kaymakam, her va 01 bir eser bırakmış olsalar. 28 bir harabe değil, bir yarı mİ ea ti yz 3 kar, buzdan ucuz; te- 0 İabrika buzu da sudan ucuz: Yazan: * Aka Gündüz 1... Birecik Halkevi Başkanı B. Mustafa Birisi on paraya birisi otuz, kırk paraya. Istanbula, İzmire, Ankara ya ibret olsun diye söylemiyorum, ucuz buzu ucuz lâf olsun diye söy. lüyorum. (Siz de ucuza sutm) de- sem kırk kulaç esbabı mucibe lâfı edecekler, onun için söyle geç. Bir Istanbul çocuğu olan genç kaymakamı da candan gönülden ö- veceğim amma böyle şeylerden ha- zetmiyen tam ferağatli, tam teva- zulu birisi olduğunu gördüğüm i- çin susuyorum. Eski Yıldız Clara Bow Lokantacı Clara lokantada Üç sene evveline kadar sinema &- leminin en çok sevilen yıldızlardan biri olan Clara Bow henüz hatıralar. dan silinmemiştir. Clara'ya, cinsi cazibe denilen ve bu günün yıldızlarında öranan hassanm mucidi dense yeridir. Çünkü bu has sa ilk defa onda farkedilmiş ve on- dan sonra, rejisörlerin dil destan olmuştu. Clara, zamanla şişmanladı ve ni- hayet perdede görülmez bir hale gel- di. Buna rağmen alıştığı muhiti terk edemiyerek sinems payıtahtında kal- dı. Son Amerikan gazetelerinden öğ. rendiğimize göre Clara, Hollivutta bir gazino ve lokanta açmıştır. Ba ga zinovu kocası Rex Beli'le birlikte ida- re edecektir, Bir zamanlar, onlarmı gazino- larda, barlarda yemiş olan Clara, şim di de başka yıldızlara para yiyecek yer mi hazırlıyor dersiniz? ba İİ uranm Halkevinde çok güzel bir işe rastladım. Halkevi, içti-| mai yardım tarafından esaslı Üç iş görüyor: Bedava tedavi, bedava İ- lâç, bedava arzuhsai yazmak ve halk işlerini avukatlarile bedava takip ettirmek. Iyi bir şey değil mi? Bu işler için hazır kâğıtları var. Doktor mu istersin? Hazır, Ee- 3acı mı? hazır, Avukat nu? Hazır. Ebe mi? Hazır. Haikevinin kadm üye sayısı da e- peyce. Her kolu işliyen, bandosu bile olan - Ankaranm belediyesin- de de evinde de yektür. - Birecik-| Halkevi her bakımdan övülebilir. Sıcak derecesi 41 olmasaydı bel- ki bu kadar yorulmıyacaktım. Ak- şam da olmak üzere, Sırtımı sö- gütlüğe verdim, Fırat akşamını sey redeceğim, Arkamda Söğütlü, önümde Fi- Tat, sağımda Dikkale, solumda O- va.. Çekildi içimden dış yüzlü ha- yat; ruhumu kapladı bir başka ha- Veler duyuyorum, neler görü- yor; hayalim gönlüme şür örüyor: ireciğin akşam üstü. Güneş birdenbire küstü, Tarihinin taştan büstü; eriyor mu? kayıyor mu? Ne oluyor? Pencereler yıldızlandı, Yoldan geçenler hızlandı. Mavi doğu yağız- landı. Sıra sirtlar morarıyor, gök soluyor. Gün batıda buldu döşek, Kar - puz yüklü sıska eşek, yol alıyor gevşek gevşek, Gelen taksi nara attı. Giden kam- yon dağâ battt. Bir çocuğun uzaklarda, hırçın se si çın çin öttü. Kumsaldaki çar - daklarda, büklüm büklüm duman tüttü, Belkıs tepelerinde, günün kızl örtüsü. Bir ses titrer derinde: Şah- turcunun türküsü: Fıratın benzi bakır, Yarin gözleri çakır, Gölgesi suya düşer Su coşar beyit okur. . Fırat Dicleye varır Kızlar bize yalvarır: — Ağam, geçir karsiya Geçe kaldık, gün batır. . Ay Pwrata iniyor Aydm etmekçiin yolu, Kır atına biniyor Oğuz Karahan oğlu! e Fırladık altm yaydan, Uçtuk öte Altaydan Dinle Fırat ne diyor? Türk üstündür her soydan. *. Ecel aldı pusuya Beni düşürdü suya, Sen de düş, boğul Fırat Yedi yüz yıl tasaya. © Fırat nefes nefese Cevap verdi bu sese: Şahım sevin! Atatürk Son verdi binbir yase. Gelecek yazımda yiğit Urfaya doğru gideceğim. —— —————— Gaz Kursları Gelecek Ay İşe Başlıyor Muhtemel hava tehlikesine karşı halka lâzım gelen şeyleri öğretmek üzere kurslar açılması karurlaştırı) - miştr. Bu kurslardan halka mahsus olanlarda 15 teşrinisvvelde derslere başlanacaktır. Bunlara her aile adına mutlaka biri kadın olmak üzere iki- şer kişi devam etmek mecburiyetin- dedir. Bundan başka memurlar için de kurs açılması muvafık görülmüştür. Bu kurs, Üniversite konferans alo - nunda ve Eminönü halkevinde olacak ve bu kursa şimdiye kadar kurs gör- memiş olan bütün sivi! memurlar mee buri olarak devam edeceklerdir. # 4 Yaşında Kübalı Bir Albay Eski sultanların ve padi- şahların sayılarını kendileri bile bilmedikleri oğulları, daha analarının karnında iken yüzbaşı, binbaşı hattâ paşarütbesi alır ve minimini bir çocukken üniforma gi- yerlerdi. Bu modanın sultanlarla beraber yeryüzünden kalk- tığını sanmayınız. Yukart- daki resimde, Küba dikta" törü Batista'nın dört yaşın- daki küçük oğlunu görüyor- sunuz. Küçük Batista, al- baydır. Ve daha şimdiden orduları teftişe başlamıştır. Küçük Albay 1,5 Milyonluk Bir Nişan Hediyesi e | Geçenlerde, Çarlık Rusyası gran- dükası Paul'ün kizi meşhur Frar- siz terzisi Lucien Lelong'un sabık zevcesi Prenses Natalie Paley'in meşhur bir sinema yıldız, olduğu" Bu haber vermiştik. Yukarıda bu gü- gel artistin, Amerikalı sinema ve ti- yatro müllezimlerinden John Cham- pan Nilson'la evelnmeğe giderken çi- karılan bir resmini görüyorsunuz. Natalie'nin yeni kocası gayet zen- gin ve sinems âleminde büyük nü- fuz sahibidir. Rivayetlere göre, John Cham- pan (o Nilsen, nişan o hediyesi olarak, güzel prensese büyük bir A» merikan sinema kumpanyasının yıl- da 15 milyon dolar getiren bir kon- tratını hediye etmiştir. Gelenbevi Ortamektebi Liseye Çevriliyor Bazı ortamekteplerin liseye çevril- diği haberi doğru değildir. Yalnız Ge- tenbevi ortaokulunun liseye çevrilme- si kararlaştırılmış ve bu yıl bu okula yalnız bir şube ilâve edilmiştir. Mek- tep üç sene sonra tam devreli bir lise olacaktır. En Son 3 Har Tayyare Silâhı İçin Neler Öğretti? Tayyare, Yardımcı Bir Silâhtır, Yalnız Bu Silâhla Her İşin Yapılacağına İnanmak Yanlıştır on üç sene içinde, biribirin- den çok uzak yerlerde üç büyük harp vuku buldu ve bu üç harp, kullanılan yeni silâhlar hak- kında çok mühim fikirler verdi. Şüp he yok ki, bu yeni silâhlarm en mü- himlerinden biri tayyaredir. Çün- kü tayyare yeni harplerin en esaslı silâhı sayılıyordu. Acaba bu üç mü- harebö ve bu tiç mühim tecrübe tay yarenin bü mevkiini sağlamladı rar, yoksa bu mevkii çürüttü mü? Amerika matbuatmın neşriyati- na bakılırsa, Amerika erkânı har- biyesi, bü tiç muharebe neticesin- de, tayyarenin yeni harplerde en mühim silâh olacağı kanaatinin €- sassiz olduğuna inanmıştır. Amerika ordusunun yüksek ku- mandası tayyarenin yardımcı bir silâh olsrak kıymetini tanımakla be raber tayyarenin İtalya — Habeğ harbinde, İspanya dahili harbinde, ve Çin — Japon harbinde oynadığı rolün birçok mânjaları yıkmıya hiz- met ettiğini ve böylece son on beş sene zarfında tayyare taraftarların. ca İleri sürülen iddiaların çürüdü ğünü anlatmaktadırlar. u kanaatin dayandığı esasla- rm en mühimi bu üç mu- harebede tayyarelerin rolü bakkm- da tutulan kayitlerdir. Bütün bun- lar, teyyarelerin ancak kara veya deniz kuvvetlerile beraber ve an- cak kara veya deniz kumandasına tâbi olmak şartile müfit olabildiği- ni göstermektedir. Yoksa, tayyare kuvvetini tek başma İdare etmek katiyyen caiz değildir. Son senelerde tayyare taraftarla- rı, tayyarenin yakmda harp zırhlı- smı ortadan kaldıracağını ve onun yerine ilk müdafsa hattımı tutaca-” ğın iddin ediyor ve “gelecek harp gökyüzlinde dövüşülecek, kimin bin yahut 5000, yahut on bin tayyaresi varsa, kara kuvvetlerini kullanmıya Tüzum görmeden harbi kazanacak» tır, diyorlardı. Buna mukabil Amerikanın er - kânı harplerinden biri şu sözü söy- lemektedir: “Gelecek harp gökyüzünde başlı- yacak, fakat çamur içinde bitecek- tir.,, #Iniz tayyareye güvenmenin doğru olmıyacağını anlatan- lar diyorlar ki! “Tayyare, bir toprağı istilâ ede- mez, ve istilâ edilen yerleri tuta - maz. Bu topraklar, kara kuvvetleri tarafından taarruza uğradığı tak- dirde tayyarelerin bu kuvvetlere mukavemeti son derece mahâut 0- lur. Tayyare, iyi yerleştirilmiş mit- ralyöz rını, yahut tüfek kul- aran Divadeleri temizliyemez, Ha- va değişiklikleri tayyarenin hare- ketlerine mâni olur ve bu yüzden istenilen her zaman faaliyete ge - çemez. Tayyarelere karşı kullanılan topların inkişafı yüzünden tayya - reler, çok yüksekten uçmuya mec- bur kaldıkları için attıkları bomba. lar hedefe isabet edemiyor. Tayya- re, toplar gibi, vaktinde faaliyete geçemiyor ve sürekli isabetli bir ateş açamıyor. 'Tayyarenin esaslı silâh olarak kullanılmasına karşı ileri sürülen bu itirazlara mukabil onun fayda- Isrı da şu şekilde tesbit olunmak- tadır. 1 — Tayyare, tarassu!, keşif ve top sleşini idare bakımından çok faydalı bir yardımcıdır. 2 — Tayyarelerin mitralyöz a- teşi, düşmanm mânevi kuvvetini sarsmak, düşmanmilk bhatlarmı tahaşştit noktalarını bombardıman etmek, cephe gerisindeki yolları ve demiryollarnı bozmak, muvasala- yı altüst etmek, münakele, levazım, mühimmat ve salreyi 'mha etmek bakımından çok faydalıdır. 3 — Tayyarelerin diğer bir fay- dası nakliye gemilerinden asker çi- karılmasına mâni olmak için nakli- ye ve saireyi bombardıman etmek- tir. GYK ei Bir Amerikan tayyare filosu uçuş halinde merika erkânı harbiyesi mu harip olmıyanlarla meskün şehirlerin, şehirlerdeki mekteplerin ve gayri askeri müesseselerin tay- yarelerle bombardıman edilmesini katiyyen muvafık görmemekte ve bu çeşit hareketlerden çekinmek lâ- sım geldiğini ileri sürmektedir. Amerika askerleri, gayri muhs- riplerin tayyareler tarafından ta « &rruza uğramalarını en derin tee3- sürle karşıladıkları helde bu ta- arruzların şehir halkını bir müddet için tethiş ettiğini, fakat bir tek şehrin; kasabanın veya sahanın da tahliyesine saik olamadığını anlat- maktadır, Netice şu oluyor: Tayyare, kara ve deniz kuvvetlerile birlikte hü reket edecek yardımcı bir silâhtır. Yalnız bu silâhla her işin yapılaca. ğına inanmak yanlıştır ve son üç muharebe bu yanlışı tebarüz ettir. miştir, İ Sabah Pazarları Saat 10,30 da Kapanacak Sabah pazarlarmın yerleri üç güne kadar tesbit edilmiş olacaktır. Bu pâ- zarlarda yalnız yaş sebze ve meyva satılması ve pazarların saat 12 ye ka dar açık kalması kararlaşmışken be- lediye bunu değiştirmiştir. Pazar yer leri tam 10,30 da kapanacak ve bu- ralarda yaş sebze ve meyvadan başka tamamile kapalı kaplar içinde tutul mak şartile et ve zeytinyağ satışına da izin verilecektir. Diğer taraftan seyyar satıcıların kullanacakları bir örnek el arabası için şimdiye kadar belediyeye on nü- imune gönderilmiştir. Havayollarının Yeni Tayyaresi Devlet Havayollarının yeni gelen dört motörlü tayyaresi, dün ilk sefe rini yaparak Ankaraya yolcu tat mıya başlamıştır. ELA Çocuğa Çarptı Emirgân ile Sirkeci arasında İşli. yen goför Seret'in idaresindeki 3388 numaralı otobüs köprüden geçerken Şaban isminde bir çocuğa çarparak başından yaralamıştır. —— Yeni Liman Tarifeleri Yolcu Salonuna Asıldı Yeni Timan tarifesi aym on beşin” den itibaren tatbik mevkiine girdiği için, Liman müdürlüğü, yolcu salo. * nuna hamal ücretlerini gösterir lige © teler astırmıştır. Bu Histeler, türkçe, fransızca, ingi- © Ilzee, almanca ve italyanca olarak has zırlarmış ve yolcuların görebileceklex ri verlere konulmuştur.