20 Eylül 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

20 Eylül 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

gi 10 “İkinci Büy Kurultayda tez okuyacak profesörlerden Başı 1 incide) ra encilmenlerin $ nine geçilecek- “dir. Bundan sonra Türk Dil Kurumu #dma genel sekreter B. Ibrahim Nec mi Dilmen, Tarih Fakülteleri adına B. Muzafer Göker birer nutuk söy- liyeceklerdir. 'Türk Tarih Kurumu asbaşkanı Ba- yan Afet tarafından kurumun arke olojik faaliyeti hakkında bir tel Yapılacak ve müteakiben genel sek- reter B. Muzaffer Göker kurumun Emi etleri hakkında bir rapor okuyacaktır, Kongre namına saat 17,30 da Cüm huriyet âbidesine merasimle çelenk konacaktır. Dünkü ziyafet Istanbul, 19 (A.A.) — Türk Ta- rih Kongresine iştirsk etmek Üzere şehrimize gelmiş olan yabancı âlim- ler şerefine 'Türk Tarih Kurumu a5 başkanı Bayan Afet tarafından bu- gün (dün) seat 15 te Ertuğrul ya- tında bir çay ziyafeti verilmiştir. Yat Dolmabahçe önünden kalkâ- rak Floryaya kadar gitmiş, orada Denizevi gezilmiş ve oradan kalkıla- rak Yeniköy önlerine kadar dolaşıl- dıktan sonra dönülmüştür. Bu çay ziyafetinde kongreye işti. rak cdecek yabancı âlimler, dil ve ta- rih Cemiyeti üyelerile yakından ta- nışmak ve konuşmak imkânmi bul- muşlardır. Kurultay pulları Dolmabahçe sarayında toplanan t- kinci Türk Tarih Kurultayı adma bastırılan posta pulları bugünden i- tibaren posta gişelerinde kullanılmı- ya başlanacaktır. Bu pullar 8, 6, 75, 12,5 kuruşluk olmak üzere dört pul- dan mürekkep 100 bin seridir. 68 ve 12,5 kuruşluklar üzerinde Atatürkün büstleri vardır. 3 ve 7,5 kuruşlukların üzerinde de Alacahöyük kazısında meydana çıkarılan üzeri elektron kak ma tezyinatlı çok kiymetli tarihi ge- yik heykelinin resmi vardır. Kurultay devamı müddetince açık bulunmak üzere Dolmabahçe sara * yında saat kulesi kapısında bir de posta gişesi açılmıştır. Türk Tarih Kurumunun bir tebliği İstanbul, 19 (A.A.) — Türk Tarih Kurumundan: © 1 — İkinci Türk Tarih kongresi yüce Önder Atatürkün yüksek hima- © yelerinde Dolmabahçe saraymda 20 “eylül 937 pazartesi günü saat 15 te © açılacaktır. o o 2 — Kongreye davetliler kendileri- ne gönderilen kartlarda yazılı gün ve saatlerde Türk Tarih sergisini geze- - ceklerdir. Serginin ziyaretinden 8ot- ra davetliler ayni kartlarla Dolma- © bahçe sarayında bugün açılacak olan © resim ve heykel müzesini de gezebile- ceklerdir. 3 — Tarih sergisi ile resim ve hey- .kel müzesinin kongreden sonra “muma açılış programı ayrıca bil rilecektir. Radyo, Kurultay müzakerelerini verecek Çok dikkate şayan olacağı şüphe- giz bulunan İkinci Tarih Kurultayı- © nm açılma merasimi ile bütün nu - © tuklar ve müzakerat, halkm iyice ta- “kip edebilmesi için Istanbul radyo- “su tarafından saati saatine verile- cektir. Beşinci Türk Dili Bayramının Programı “Ankara, 18 (A.A.) — 26 eylülde ya pilâcak beşinci dil bayramı kutlama ük Kongre | Türk Tarih Kurultayı | © EugünTörenleAçılıyor töreni programı aşağıdadır: 1 — İlk Türk Dil Kurultayınm top andığı 26 eylül dil bayramı, bundan önceki yıllarda olduğu gibi, Türk Dil Kurumu üyeleri, halkevleri, gazeteler ve yurdun bütün dilseverleri arasında kutlanacaktır. 2 — 26 eyiiii 1937 pazar günü sa- at 18 de Ankara ve İstanbul radyo- ları birleştirilecek ve Türk Dil Kuru- mu adına bir söylev verilecektir. Bu 5 bütün halkevlerinde radyo ile dinlenecektir. 3 — Halke söylev saatinden önce veya sonra, kendi bölgelerindeki imkâna göre, dil hakkında konferans- lar vermek, şiirler okutmak ve türlü tezahürlerde bulunmak suretile dil bayrammı kutlıyacaklardır. Halkev- lerinde verilen konferansların, söylev- lerin birer kopyesi Türk Dil Kurumu kreterliğine gönderilecektir. 4 — Türkiye gazeteleri, 28 eylül 1937 sayılarında dil bayrammı kut- lıyacaklar ve Türkiyede dil çalışma- ları üzerine yazılar yazılacaktır. | 5 — Bütün kutlama ve tezahürler- de şu noktaların tebarüz ettirilmesine çalışılacaktır: | — Ulu Onder Atetürkün yüksek himaye ve irgatları altında Türk dili üzerinde yapılan çalışmaların her gün daha çok genişliyen yüksek bir faa- liyet göstermekte olduğu, b — Ana dilimizin geniş varlıkla” rını bülmak üzere yapılmakta olan araştırmaların, yalnız 'Türk dili leh- gelerini değil, bütün kültür dillerini ve genel dil bilgisini ilgilendiren yük- sek bir buluşa, yeni (Güneş — dil te- orisi) adını alan Türk dil tezine var- dığı, C — Yeni Türk dil teorisinin üçün- cü Türk Dil Kurultayma iştirak eden dil bilginleri tarafmdan kabul eğildi- Zi gibi, 1 eylül 1937 de Bükreşte top- lanan Beynelmilel Prehistorik, Arke. olojik ve Antropolojik kongreye de tebliğ edilerek iyi karşılanmak suretile bir kat daba kuvvetlendiği. â — Türk kültürü prehistolre'in en eski yüksek kültürü olup neolitik ve maden medeniyetleri orta Asyadaki Türk sna yurdundan yeryüzüne ya - | yıldığı gibi, Türk dilinin bütün kültür İ dillerinin ana kaynağı olduğu da “Gü İneş - Dil, teorisinin verimlerile inkâr 'kdbul etmez bir surette sabit olmak- ta bulunduğu, 6 — Halka hitap eden söylev, kon- fotans, şiir ve yazılarda elden geldiği kadar herkesin anlıyabileceği açık, #ade, düzgün, pürüzsüz ve güzel bir türkçe kullanılmıya çalışılacaktır. | Burdurda Mahrukat Buhranı Bitmedi Burdur, (TAN) — Yeni Orman Ka | nununun tetbikından beri hissedilen | odun ve kömür buhranı devam edi- yor. Odun kömürü, kilosupna 15 ku- ruş verildiği halde güçlükle tedarik edilebiliyor. İşlerini ateşin yardımile görmek vaziyetinde bulunan esnaf gömürsüzlükten sanatları terket- mek zorunda kalmışlardır. Mi Şarktaki Güreşçi Gençler Artvin, (TAN) — Zafer bayramı münasebetile Halkevi tarafından ter | tip edilen güreşlerde yarı ağır ve ya rı orta siklette birincilikleri kazanan ların yetiştirilmek üzere Türk Spor Kurumu himayesine verilmesi düşü- nülmektedir. Hukuk Tetkikleri (Başı 7 incide) turacak.. O, oradan aşağı değil, o- radan daha yükseklere çıkacaktır. Ve bu, Türk anasının hakkıdır. Diyorlar ki: Fakat şeriatte iki tarafın rizası şart değildi. Erkeğin boş ol diyivermesiyle her şey olur biterdi. Halbuki şimdi iki tarafın rizası boşanmaya esas tutulacak. Ne olursa olsun işin içyüzü de Zişmez. Iki tarafın, rizasını hâkim huzurunda serbest olarak ettiklerini ne ile anlıyacağız? Iki taraftan biri, bilhassa erkek kadı. nı cebirle tehditle riza beyanma mecbur etmiş İse ne olacak? Hâkim takdir etsin mi denecek? O halde boşanmada serbesti gene kabul edilemiyecek demektir, Bun- dan başka yukarıda dediğimiz gibi meseleyi ayni zamanda devlet ve camia işi olarak mütalen etmek mecburiyetindeyiz ki bu şekilde is€ serbest boşanma asla bahse mevzu olamaz, Diyorlar ki: Boşanmadaki 20r- İuklar bir takım aile rezaletlerinin şüyuuna meydan veriyormuş. Ola- bilir. Fakat bu önüne geçilmesi mümkün olan birşeydir. Fakat bo- şanmadaki kolaylıklar cemiyetin bağrında öyle yaralar açmıya mü- esittir, Ve öyle yaralar açmıştır ki bunları önlemek mümkün olmadığı gibi tedavi de edilmemişlerdir. Rezaletler nasıl önlenebilirler?. Muhakemenin gizli yapılmasile esasen bugün dahi hâkim istediği anda muhakemeyi gizli yapabilir. Bu da kâfi gelmiyorsa gizlilik bu hususta mecburi olabilir. Fakat denecek hâkim rezaletleri duymıyacak mı? Duyacak ve duymalıdır. Içtimai bir faciayı devlet duymak ve bil- mek hakkına maliktir, Hükim devlet nammadır ki re- zalete vâkıf olacaktır ve olmalıdır. Sosyal hiçbir şeyin gizli kalma- ması lâzımdır ki tedavisi mümkün olsun. Ss on bir noktaya ilişmek isti- yorum. Usule dair eksikler olabilir, fakat bu esas meselesi de- ğildir. Yani Kanunu Medeni mese- les değildir. Hukuk muhakemeleri meselesidir. Meselâ boşanma dava- lart geç bitiyor, sürüncemede kalı yormuş. Ben de bu yolda çök gikâ- yetler duyuyorum. Bunları hususi muhakeme usulü ile süratle bitir- mek mümkündür. Ve bu yapılma- lıdır. Fakat tekrar ediyorum. Bu bir Kanunu Medeni meselesi değildir. Geriye gidemeyiz, Gitmi- yeceğiz. Alınlarımız yükseklerde, gözlerimiz ve gönüllerimiz hep ile- ride. Tlerliyoruz. İlerliyeceğiz. Ge- rilerde ölüm vardır. Olüm.. Yaşa- ma. Werlemededir. istimal TAN Atatürk Şehrimizde (Başı 1 incide) lis, Korgeneral Salih, İstanbul kuman dan vekili Korgeneral Cemil Cahit, General Osman Tufan, Istanbul Mer- kez Kumandanı General Ihsan Ilgaz, Universite rektörü Cemil Bilgel, Hü- kümet ve Parti erkân: tarafından karşılandılar, Büyük Onder, kendile- rini istikbale gelenlere teşekkür ede rek iltifatlarda bulundular. Atatlirkün geleceklerini öğrenen; binlerce halk, daha sabahın çok er-| ken saatlerinden itibaren Haydarpa- şa garmı doldurmıya başlamıştı. Ba büyük kalabalık Atatürkü görür gör- mez, içten gelen bir samimiyetle al- kışlamıya başladı. Bu samimi ve coş- kun tezahürat, Büyük Şef Haydarpa- şadan ayrılmeya kadar, her dakika biraz daha artan bir kuvvetle devam etti, Ulu Önderimiz, halkı elleriyle se- lâmlıyarak gardan çıktılar. Ve bera- berlerinde gelen zevatla, istikbal he- yetini de alarak Cümhurriyaseti mo- “törü ile doğruca Dolmabahçe Sarayı- na gittiler. Başvekilimiz Ismet Inönü de Dol mabahçe Sarayında Büyük Şefe veda ettikten sonra motörle Heybelisdada- ki köşklerine gittiler. Mebuslarımız Meclisin fevkalâde toplantısında bulunmak üzere Ankaraya gitmiş ö- lan saylavlarımızdan bir kısmı dün hususi bir trenle saat 12,45 te şehri- mize geldiler. Bu meyanda Meclis i- kinci reisimiz Hasan Saka da dün İs- tanbula geldi. Bugün gelecek vekiller Ankara, (Tan Muhabirinden) — Bugün şehrimizden 19,15 de hare- ket eden hususi bir trenle Vekilleri- fik Saydam, Celâl Bayar, Ali Çtin- kaya, Ali Rana Tarlan, ve mebus- lardan bazıları Istanbula hareket et tiler, Günlük trenlerden 19,10 da ha reket etmesi Jâzımgelen tren biraz geç kalmış, bununla de Numan Mene mencioğlile diğer bir kısım mebusları | miz Istanbula gitmişlerdir. Altes Abdullahın Atatürke hediyeleri Ürdün Emiri Altes Abdullahın Re- | İisicümhurumuz Atatürke ve İsmet İ- nönüne göndermekte olduğu hediye- leri hâmii olan yakm adamlarından Atatürke gönderdiği hediyeler ara - smda bilhassa Arabistanm eb İYİ cinslerinden seçilmiş iki Arap atı ve mizden Şükrü Saracoğlu, Doktor Re- | daha bir çok kıymetli hediyeler var- dır, ——— Bigalılar Çanakkaleden Dolaşıyor Bişa (AN) — Biga - Karabigs yo İlu geçilemiyecek kadar bozuk oldu- İ gundan, Istanbul yoleuları Çanakka- leden dolaşmak suretile seyahat et- mektedir, Nyon anlaşması Tatbik ediliyor (Başı 1 incide) Yakm Şark ve Akdenizde kontrul me seleleri kkında du Doktor Rüştü şmüştür. ye Nazırı, bundan a, B. Negrin'i ve dala sonra “Beynelmilel Sosyalist amele,, dele 'onile “Beynelmilel Sendikalar” delegasyonunu kabul etmiştir. Bun- lar kendisine son defa bü iki teşekkül tarafından İspanyada ademi müda - hale politikası aleyhinde kabul edik miş olan takrir hakkında izahat ver. mişlerdir. İtalyada Roma, 19 (A.A.) — Bu ökşam &- İşağıdaki tebliğ neşredilmiştir: Ingiltere ve Fransa maslahatgüzar ları, Nyon anlaşmasına munzam iti- Iâfm metnini dün akşam Italyan hü- kümetine tevdi ederlerken, Italyanm 14 eylül tarihli notası, Akdenizdeki kontrol sistemine İtalyanın itşirak e- dip etmiyeceği meselesiyle alâkadar olarak biribirine zit tefsirlere mey » dan vermiş bulunduğundan, bü nota- nn mâna ve şümulünü tasrih etme- sini talep eylemlerdir. Bu sabah vu küa gelen bir görüşme © esnasında, Kont Ciano, Italyan hükümetinin, müsavat meşclesini ileri sürerken, Italyan filosunun bahri tedbirlere iş- tiraki için Fransız ve Ingiliz filola- rma verilen vaziyetin ayni bir vazi - yet alması lâzım geldiği keyfiyetini tespit eylemek istemiş olduğunu tas- rih etmiştir, Alman hükümeti, bu fikir testisin den haberdar edilmiştir. Almanyada Berlin, 19 (A.A.) — Akdeniz kon- feransı reisi B. Delbos adma hareket eden Fransız büyük elçisi, Nyon ans laşmasına munzam itilâfı dün öğle- a sonra Alman hükümetine tebliğ etmiştir. A B Dünyada birinciliği kazanan saatleridir. Her yerde arayınız 155 birinei mükâfat - 20-9.937 7940 Tokyo Olimpiyadı Kalıyor mu? Çin — Japan ihtilâfr dolayi 1940 olimpiyat oyunlarından nazar edilmesi için Japonyuâa kü vetli bir cereyan vardır. * Japon parlimentosunda vaki * lan bir istizah üzerine başbaki Konoye Japon #por federasyon ile temasa geçtikten sonra, bu Hİ Susta pek yakmda bir karar verili ceğini söylemiştir. Harp bakanı, olimpiyat binleili? mak üzere syrilmi olan 7 subaym derhal alaylarma İ tihak etmelerini emretmiştir. Bu arada birçok sporcular silâİ altma alımdıklarndan, 1940 olimpi yatlarından Japonyanın sarfınas$ etmesi spor mahfillerinde çok raul temel görülmektedir. Eerlinden alman haberlere göl Japonyanmn 1940 olimpiyat oyun” rından vaz geçeceğine dair gö haber üzerine, enternasyonal olim piyat oyunları komitesinde Alms* ya mümessili olan Dr, Von Hl bu hususta demiştir ki: “Şayet Japonya olimpiyat oyu larınm icrasından vaz geçecek ol” sa, 1938 ilkbaharında Kahireğ toplanacak olan Enternasyonal 9 tümpiyat komitesi 1940 olimpiy# oyunlarının yapılacağı memlekel yeniden tayin edecektir, lerine hazırla Hatırlatırız ki: Şehir ve spor kostümleri pardesüler ve mantolar için mevsimin en son moda İngiliz. kumaşları | 405 İstiklâl Cad. Tel: 40490 OK DİKKAT! FEMİL âdet BEZLERİ yerine başka marka verirlerse almaymız. Çünkü FEMIL kanı emici ve Muhafaza edici beyaz ve kırmız: İki cins hususi pamuktan: yapğdığı İçin beynelmilel kadınlar Cemiyetinin hereihetçe takdirini kazanmığ” tır.Daima FEMIL ve bağlarını isteyiniz ve kullanmız. Kutusu ec nelerde 65 kuruştur.