24 Eylül 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

24 Eylül 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

Paris Roma Zondra Arasında (Başı 1 incide) Ispanyada kalmak fikrinde olmadığı nı ilâve etmişti nazırı İle İtalya lar ve Fransa Italyanın tekliflerini tlere bildirme- zere Pariste cumartesi günü Ingilte- Te ve İtalya mütehassısları toplana- çaklardır. Londrada yapılan yeni görüşmeler Londra, 23 (TAN) — Moming Post gazetesinin verdiği bir habere göre, Mister Eden Fransa sefirini ka- bul ederek Nyon anlaşmasının" Ital- yaya teşmili meselesini | görüşmüş, bundan başka Fransa öefiri, Ispan. yadaki yâbaner gönüllüler mesele: örtaya atılınca Fransanm alacağı va- ziyeti anlatmıştır. Fransa, Ispanya İle hududunu ka- pal tutmak kararmdadır. Ancak İs- Panyadaki Italyan müdahalesinin da- ha ileri gitmesine cevaz verilmiyece- ğini Mister Eder'e bildirmiştir. Fransız gazetelerinden Petit Pari- sien ancak İspanyadaki ecnebi gönül Jülerin buradan çıkarılmalarının hüs. nüniyet dı olacağını anlatıyor ve bilhassa Balear adalarında yerleşmek teşebbilslerinden tamamile vazgeçil - mesi lâzım geldiğini ilâve ediyor. Beho de Paris gazetesi de bolşevik- Yikle mücadele bahanesile İngiltere ve Fransa için hayati kıymeti haiz deniz yollarınm tehdit edildiğini, o - Bun için aradaki anlaşmanın hakiki olması lâzım geldiğini, ve her şeyden evvel Ialyanm Ispanyadaki kuyvet- lerini geri almağa karar vermesi icap ettiğini söylemektedir. Populaire ga- ratle imzalanması ve tatbik edilmesi Kalya için bir o muvaffakıyetsizlik teşkil etmiş ve Italya bu muvaffakt- yetsizliği hazmetmek istemediği için Duçenin Almanyayı ziyareti arifesin de Fransa ve Ingiltere le anlaşmak imkânlarınm mevcut olduğunu ispat “etmek istemiştir. Bu gâzeteye göre, 'B. Mussolini, Nyon itilâfını vesile it- © tihaz ederek Ispanya meselesi hak- kında herhangi bir itlâf akdi tekli. © finde bulunacaktır. —— Tarih Kongresinin Dünkü Toplantısı (Başı T incide) i; Bundan sonra Başkan kongreyi 10 dakika tatil etti; Ikinci celseyi kongre Akdenizde Italya ne istiyor Ne yapıyor? (Başı 5 incide) nin hedefinden uzak bulunmakta- dır, Italyan tayyareleri ne Cebelüt- tarığı, pe Iskenderiyeyi, hattâ ne de Hayfayı tehdit edemez. Buna mukabil It: Aahilleri de her taraftan tayyare hücumla- Tina pek açıktır. Ingiliz dananmela- rmun uçuracağı tayyareler, ve Ak- denizdeki hava üslerinden hareket | edecek hava kuvvetleri, bütün Ital- İ yan sâhillerini ve öânayi merkezle- rini bir anda imha edebilir, Bununla beraber It va kuvvetlerine büy beslemektedirler, ve yarınki Akde- niz harbinin mukadderatını bu sa- yede tayin etmiye muktedir olacak- larına kanidirler.. aamafih Ttalya bir taraftan M da donanmasını Akdenizde müstakbel bir harp için hazırlamak tan geri kalmamıştır. « Ingiliz donanması bugün hâlâ ge- rek adet, gerek kalite bakımından Akdenizde hâkim va: ttedir, Fa- kat cihan harbindenberi Akdeniz devletleri seri ve hafif harp gemi- lerine ehemmiyet vermişlerdir. In. giltere ise, ayni zamanda Okyanus- ta kullanılmak ihtimalini gözönlün- de tutarak ağır harp gemilerine de- vam etmiştir, Halbuki denizde ha- reket sahası dar olduğu için hafif ve silratli harp gemilerinin rolü da- ha büyüktür. Bu sebeple İngiltere de Akdenize mahsus olmak Üzere yeniden hafif gemiler yaptırmakta ve kruvazörlerinin adedini 70 e çı- karmaktadır, Diğer gemilerini de değistirmektedir. 1935 denberi Akdenizde deniz kuvvetleri yarışı vardır. İtalyan bütçesinde doranmanm yeri dalma büyüktür, Ve Italya daha ziyade de nizaltı gemisi ile destroyer yaptır- maktadır. Akdenizde 1935 sonunda 43 Italyan denizaltı gemisi olduğu belde İngilterenin ancak 14 denizal tı ger aTĞI. Akdenizde bulunan devletlerin donanma ve hea kuvvetleri hak- kında bir fikir edinmek için bu say fadaki cetvele bir göz atmak kâfi- dir. Ş ngiltere iki seneden beri, Ttal I yanın Akdenizde hazırladığı bu oyunu bozmak için bir taraftan silâhlanmakta, bir taraftan da Ak- deniz devletlerini bir blok halinde toplamaktadır. Bugün korsanlıkla mücadeleye girişen bütün Akdeniz © Başkanı Maarif Vekili Saffet Arıkan | devletleri bir blok halinde çalışmak 5 açtı ve ilk sözü Profesör Fuat Köp-| tadır. Italya şimdilik Akdenizde ” rülüye verdi. Değerli profesör Türklerin amme ü rini tetkik eden apmıştır. Profesör, > Türklerin hukuku hakkında şimdiye “kadar Garp ilim âleminde mütearife gibi tekrarlanan “Türkler ancak Is- t olduktan sonra hukuki milessese lere malik olmuşlardır; bunlar da ta- mamile İslâmi müesseselerdir, Bun. “ larda Türklere ait bir hususiyet ara- namaz.,, Hükiim ve iddiasma karşı, * bilhassa Müslüman Türklerin kurduk ları devletlerin âmme hukukunu tet- “kik ederek tarihin en eski devirlerin- denberi devletler kurmuş yani âmme kuku vicude getirmiş olan Türkle- Islâm olduktan #onra da eski hü- kuki an'anelerini devam ettirdiklerin- başlıyarak Osmanlı devletinin ku uşuna kadar muhtelif zaman ve mlardaki Türk devletlerinin s#i- ve idari mülesselerinin naarl biri- birine benzediğini izahla beraber bun- irım müslim ve gayrimilslim sair yalnız kalmıştır. Akdenizde, dola- şan Ingiliz ve Fransız donanmala- ri da Italyaya karşı çıkarılabilecek kuvvetleri göstermek için nümayiş yapıyorlar gibidir. Bu bakımdan da Italya düşünceli bir vaziyete düş müştür, Buna mukabil o şimdi bütün kuv Vetini Ispanyada Faşizmin teessü- süne hasrederek orada bir emri vâ- ki ihdasına çalışacak gibi görün- mektedir. İngiltere tamamen kuv. vetlenmeden bu emri vâkil yapmıya da zaruret vardır. Çünkü ondan sonra emri vâki siyasetine artık müsaade edilmemesi imkânı vardır, İngiltere kuvvetlenip Akdenizde faal bir siyasete başlayıncaya ka- | dar İtalyanm Akdenizi rahatsız et- mesine katlanmak lâzımdır. O vak- te kadar Akdenizdeki huzursuzlu- Bun büyük harbi doğurmaması en büyük temennimizdir. —— di. Profesör Rossinin tebliği de uzun alkışlar arasında bittikten sonra Pro devletlerin müesseseleri Üze- | fesör Bossert tabı sanatınm keşfi te- eki tesirlerini tebarüz ettirmiş. İtalyan kütüphaneleri, Türk tarihi mehazleri zini Almanca olarak okudu. Profesör bu tezinde tabı sanatmm prensipi ve bağlı olduğu şartları gös- terdikten sonra Çinlilerin ve Uygur- © Rüznameye göre söz sırası Profe- | ların tabı hakkmdaki buluşlarmı izah ör Bosch'ma; fakat hastalandığ | etti, Paiston diski Üzerinde inceleme- için gelememişti, reis sözü Itulyan)leri anlatı ofesörü Rossi'ye verdi. Profesör | başka bu tabı sistemi ile Uygur mat- Tez sahibi, bundan Rossi kongrede tebliğini Türkçe ya- | baacılığı arasında bir münasebet araş hen Ve arşivlerinde Türk Türkçe ve Italyanca mehazler) ad ilk ecnebi âlimdi, (Italya kütlp- | tormıya lüzum gördü ve bunun için tarihine | bazı ihtimaller ileri sürdü. Bunu müteakip te kongreye gelen "li çok faydalı tebliğini Türkçe olarak | başarı telgrafları okunduktan sonra pt ve Türk tarihi bakımından çok rahim olan birçok kaynaklar göster. | tekrar toplanmak üzere tatil edildi, (11700 adet 1675 demet umumi celse, bugün saat on dörtte Türk Parası Düşürülmiyecek (Başı 1 incide) “ Evvelce Almanyaya giden Türk mallarından yirmi milyon Hralık bir kısmı, son takas bu sene Almanyaya Bu mal açıkta kalacaktır. kümet Türk parasmı retile bu mallar da döviz memleket- lerinde müşteri bulmayı düşünüyor... Halbuki işin doğrusu şudur ki sene nin başındanberi döviz memleketle- rine salılan fazla mal, bü yirmi, mil yondan fazladır. Almanyaya gitmi- yen mallara müşteri bulmak gibi bir ihtiyaçla paramızı düşürmek akla gelemez, çünkü elimizde satılık 8tok Uru gitmiyecektir. İşte hi leketin parayı düşürmeyi hatıra ge tirmesi, hayat masrafını fuzuli olr- rak pahalılaştırmak ve halk cebinde ki paranın kıymetinden bir miktarını çalmak demektir. Böyle bir ihtimal | ancak borsada dolap çevirenlerin ak- na gelebilir ki devletin itibarile oy- namak elbette yanlarına kalmiya- caktır.,, Başvekil vekilimizin ve diğer bir salâhiyettar devlet adamımızın söy- ledikleri sözlerin hikmeti şudur: İki gündenberi kara borsacılar, İs- tanbul Borsasında bir hava yarat mışlardır: Güya hükümet, Türk pa- rasmı düşürecekmiş, bunun için al tm ve ecnebi eahamı almak akıl kârı bir şeymiş. Bu yüzden altın ve bazı esham birdenbire kıymetçe fırlamış» tir. İktısadi ve mali siyasetimizin mâ- nastnr, hedefini ve bu siyasetin me- kadar temiz ve dürüst olduğunu bi- lenler bu iddiaları gülünç bulmuş- lardır. Fakat birçok gafiller de tuzâ- ğa düşmüşlerdir. Hükümet, devletin itibarile oyn yanların bu pervasızca hareketi kar- sısında en şiddetli takiplere girişmi- ye karar vermiştir. Şayizları çıka- ranlar aranacak, bulunacak, lâyık ol- dukları ağır cezayı göreceklerdir. Başvekâlet Vekilimiz Ankaraya Gitti Buşvekâlet vekili ve Iktisat Veki- İli B. Celâl Bayar dün öğleye kadar Porapalas otelinde istirahat etmiş ve öğleden sonra 14 te Dolmabahçe st- rayma giderek Tarih Kurultayı mü- zakerelerinde bulunmuştur. Bir ara- ık Büyük Şef Atatürk, Celâl Bayar- la görüşmüştür. B. Celâl Bayar akşam üzeri Reisi- cümhurumuza veda arzında bulun- duktan sonra bir motörle Haydarpa- şaya geçmiş ve saat 19,30 da kalkan öksprese bağlanan bir vagonla Anka Taya hareket etmiştir. B. Celâl Bayar, Haydarpaşa istas- yonunda Cümhurreisimiz adına ba$- yaver Celâl, umumi kâtip B. Hasan Rıza, hususi kalem müdürü B. Sürey ya, dahiliye Vekili Şükrü Kaya, adi ye Vekili B, Şükrü Saraçoğlu, Inhi- İstanbul Erkek kalmamıştır. Bu vaziyette bir mem-| mİ 7 TAN / Pastil Antiseptik anlaşmasına göre düşürmek su- | Teneffüs yollarile geçen has- talıklara karşı koruyucu, tesiri kat'i pestillerdir. Nezle, Bronşit, Grip ve Boğaz rahatsızlıkların da, ses kısıklığında pek fayda- lıdır. Bütün eczanelerde bulunur. İNGİLİZ KANZUK ECZANESİ Beyoğlu, İstanbul Asliye üçüncü hukuk mahkemesin den: Hristo kızı Aleksandra tarafın- dan kovası Beyoğlunda İstiklâl cad- desinde Site de Siride 12 N, da Ika- met eden Panayot Gunaropulo gleyhi ne mahkememizin 937/874 N. hı dos yasile ikame edilen ihtar davasmda müddeisleyh namma gönderilen isti- da sureti dava edilenin ikametgâh, terkeylediği ve şimdiki âdresi - belli olmadığı şerhiyle iade edildiğinden H. U, M. Kanununun 141 ve 142 inci maddesi mucibince tebliğ olunacak evrakm mahkeme divanhâhesine ta- Wkine ve hülâsasının da ilânma karar verilmiş ve bermucibi karar dava sT- zuhal sureti mahkeme divanhânesine talik edilmiş olduğundan M. aleyh Panayotun bir ay zarfında müraca- atle dava İstidasını tebellliğ etmesi ve mezkür müddet zarfında cevap ver - mesi lüzumu ilân olunur. (168) sarlar Vekili B. Ali Rana oTarhân Milit Müdafas Vekili General Kâ - zım Ozulp, Maliye Vekili B. Fuat Ağ- ralı, Sıhhat Vekili B, Refik Saydam, Nafia Vekili B. Ali Çetinkaya, Maa- rif Vekili Bay Het oOArr kan ve Hariciye siyasi müsteşa- rı B, Numan Rifat o Menemencioğlu, vali ve belediye reisi B. Muhittin Uz- tündag, Iş Bankası Umum müdürü B. Muammer Eriş, Sümer Bank w mum müdürü, Nurullah Esat, hükü j met ve parti erkânile İktisat Vekâle İtine bağlı müesseseler müdürleri ta- İ rafından uğurlanmıştır. | Zirsat Vekili B, Şakir Kesebir de dün akşam ayni trenle Ankaraya git İmiştir. Öğretmen “Okulu Satın Alma Komisyonundan: Okulumuzun 987 mall yılma sekiz Yk mekülât ve mahrukat ih- tiyacı aşağıda gösterilen günlerde Cağâloğlunda Kültür binasında Lise- ler muhasebeciliğinde ihale edilmek üzere açık eksiltmeye konulmuştur. Isteklilerin şeraiti anlsmak için Kadıköy Acıbademde bulunan okul idare- sine müracaatları, muvakkat teminat ın eksiltmeden bir saat evvel yatırr- lsrak teminat makbuzu ve 937 yılı ticaret odası belgelerile belli gün ve saatte komisyona gelmeleri. (6443) Nev'i" Miktarı: OFi: (o Teminatı; Li: Kış, 315 00 Ihale gün ve saati. 105 12—10 —937: Saat 14 45 43 35 48 100 26,5 16 12 17 12 35 8 2 > 26 16 26 37 60 12 Ekmek Dağlıç eti Karaman eti Sığır eti | Kuzu eti Bade yağ Toz şeker Kuru fas, Kırmızı mere. Yeşil merc. Nohut Kuru soğan Patates Yumurta Pirinç Makarna Un Şehriye Beyaz peynir Küşar peyniri Süt 40000 4000 24 73 1210997 430| 00 00 188 159 1210937 12—10.—937 1445 15 48 12—10 937 15,30 12—10—0937 1545 15—10.—937 4 #1 15-—10—927 1430 di 1510-—037 Tereyağ Kaymak Kâso yoğurdu Kok Kömürü Mazot Sebze: 11300 kilo 150 100 120 #0 5 150 1870 5000 7 100 0 15—10.—037 211 26 100 1510 —997 15-10 —937 15—10—937 16 24.9 - 987 EMNİYET SANDIĞI İLÂNLARI Emlâk alıcılarına sekiz taksitte satış Muhammtfi kaymeti SEMTİ Nev'i Mandükkân üç odak; kârgir bir otelin tamamı (terkos ve elektriği vardır.) Üç katlı, 8 odalı, banyo, ki vagazi, elektrik, terkos tesi- satmı bavi ahşab bir evin | Galatada Sultanbeyszıd mahalle. sinde Kâsablar sokağında eski 3 yeni 1 - 3 No. Bebek, Bebek caddesinde eski 124 yeni 198'No, hı 7100 Beyoğlu Kamerhatun mahallesin- de Bostan sokağmda eski 19,19 ill-liNo.k buçuk katir, altı odalı kârgir iki evin tamami, İki katir, altı odalı maabah- ge ahşap bir evin tamamı, | cidiye mahallesinde eski Kalfa ye ni Faikbey mescidi sokağında es- ki 2, yeni #1 No, hı Kartal Maltepesinde Küçlikyalı, Üsküdar caddesinde eski ve yeni | bahçeli yarım kârgir evin 665/47 No. tamamı, 1 — Arttırma 11—10—937 tarihine düşen pazartesi günü saat 13 *€5| 15 e kadar yapılacak ve gayrimenkul ler en çok bedel verenlerin üzerleri” de kalacaktır, 2 — Arttırmıya girmek için muhammen kıymetinin yüzde onu nisbö tinde pey akçesi yatırmak lâzımdır. .i ' 3 — Arttırmadan çekilenlere pey akçeleri birgün sonra iade olunur. 4 — Arttırma bedelinin dörtte biri peşin ve geri kalan sekiz senede, #“ kiz müsavi taksitte ödenir. Taksitler ©; 5 fuize tâbidir. 5 — Taksitler ödeninceye kadar gayrimenkul Sandığa birinci deredö | de ipotekşli kalır. (6285) İki buçuk katlı, beş odalı, UL tu le şiddetli lgili teskin ve'izüle eder her eczanede arayi Asri Kadın Güzelli VENÜS VENÜS VENÜS VENÜS VENÜS VENÜS VENÜS Sü Asri kadm güzelliğinin tılsımı oldü- Bütün şık ve kibar familyalar şimdi onu kullanıyorlar. Deposu: Nureddin Evliyazade Müessesesi, İstanbul Çubuklu HASAN BEY Gazinosu 26 Eylül önümüzdeki Pazar günü hususi bir müsamereye tahsis edildiğinden mutat saz heyeti icrayı ahenk etmiyeceğini ve gelecek Pa zardan itibaren her Pazar Bayan M Uy A L L A 'nın iştirakile Memleketimizin en tanmmış sanatkârlarından mürekkep (O INCE SAZ HEYETİ sernslarına devam edeceğini sayın müşterilerimize bil” B dirir ve teşriflerini bekleriz. Ruju Pudrası Kremi Allığı Esansı İstanbul Defterdarlığından : Boğaziçinde: Yeniköyde Ayanikola mahallesinin Köybaşı caddesinde eski 127 yeni 145 numarataj 151 sayılı 50İ metre murabbar hane ve sahilhane arsasının 4/7 payı. Yeniköyde: Ayanikola mahallesinin Köybaşı caddesinde eski 192 yeni 190 sayılı ve 216 numarataj 65 metre mu- rabbar içinde su hazinesi mevcut arsanm 4/7 payi... Beşiktaşta: Sinanpaşa mahallesinin Beşiktaş caddesin- de eski 49 yeni 72 sayılı altında bodrumu olan dükkânm © tamamı.. 950 Yukarıda yazılı mallar 22/10/9397 cuma günü saat 14 de kadar paz” lıkla satılacaktır, Satış bedeline istikrazı dahili ve 9, 5 faizli hazine t88“ villeri de kabul olunur. Taliplerin “0 7,5 pey akçelerini yatırarak bu müddet zarfında haflari. nın salı ve cuma günleri saat 14 de kadar defterdarlık Mili Emlâk MÜ” asrillimde mütesekkil satıs komisvonuna müracaatları, (M.) (6452) 65 00