January 5, 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

January 5, 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

4 ırakma Devrilir Bırak Söylesin. Muallim Nihat mezarlık içinde dolaşıyor. B kupadan şarap içmek, nasıl şarap içmesini bilmek 8e; bakir tastan dem çekmek, dem çekmesini bilmektir. Birine cem, bi. rine cemşit “Bravo,, der! — Anlamadım! Ne halt ettin? — Hoş gör, dilim kaydı. Pesent eder, #ferin der diyecektim. Hamle et ya Nihat! — Uk hamla kâfiriniir, hudri meydan. sen hamle et ya Tan! — Ben kadehlen!; sen ba. yoruma, Bakırlar bakır tastan Kurtul tasadan, yastan içme, dök! Tası olsa elmastan, Sen ne canlardanmışın! Vaktinde uyanmışın Feleğin acı, tatlı Demine dayanmışın. Dayan üstadım dayan gitsin! Servili, mermerli köşkünden bü . raya kadar “Yolda mey bul bana, mey bul yolda!,, deyip duruyordun. İşte bizim kulübeye geldik, sana tas tas, desti desti mey buldum, uruşuk işlemeli, dibi yuvar. B lak, küçük tası iki avusu. nun arasma aldı. Elleri o kadar sangırdıyordu ki, tası ağzma gö. türemedi. Bileklerini masanm ke. Darma dayadı ve ağzını, sallana, sallana tasa yaklaştırdı. Gözler kapalı, burun delikleri ka barık, yüz çizgileri ayrı ayrı ger . BİN, gırtlağın &vri boğumu hırıltı. k, dizler hareketli, Hepsini bir ham lede içmiye can attığı halde kesik yudumlarla kendini zorluyor, Taslar boşaldıkça sarsak sar . hoşluğu, dermanlı ve işlek kafalı bir canlılığa dönüyordu. — Seni dinliyorum üstat! Tereddüt etti. Koynundaki mu. kaddes şeylerini gasbedeceklermiş gibi fırlamış gözlerle etrafma bak. tı. Sonra birdenbire hamurluğunu ilk defa kaybeden katı, fakat cana yakın bir sesle: kâh olur gurbet Yatan, kâhi vatan gurbetlenir, di. ye başladı: v — Yıllardanberi bana reva görü len açik kayıtsızlıkları, haksızlık . ları içimde saklıyordum. Ara sira beni yakından tanıyanlara mrt danma kabilinden bir şeyler çıtla. tırdım, Fakat o kadar, Mezarlıkin. ra serilen Hayatımı bir de cemiye. tin önüne sermekten çekiniyordum. Beni yetiştiren milletimin kulağına hıçkırık, yüreğine acı sunmıya ne bakkım vardı? Fakat hayır. kazm ayağı öyle değilmiş. Geçen her günümde ye - diğim yeni muştalar bana aninttı ki, ağlamıyan çocuğa meme, söyle. miyen ayyaşa rakı, sızlamıyan yü. reğe ilâç vermezler, ana bir tas dem sunun! Hepsini anlatacağım. Bütün çıplaklığı ile, bütün zehirliliği ile, Eğer anlatmazsam.. hele böyle kar #ımda açık gönüller bulduktan 800. ra anlatmazsam.. günden güne düş mekte olduğum sefalet uçurumunu ben, kendim hak etmiş olacağım. Hakikati bilmiyenlerin gözünde ben veballi kalacağım. Tahammülim endi. Son zamanlarda .en şef. görünen dostlarım da imalı, imalı kaçmmıya başlamışlardı. Meçhul, zaten meçhuldür. Düş . man tabiatile yanaşmaz. Fakat dost kaçmır veya kaçarsa, bu, çok acı oluyor. hayat kadar act... Homurdanıyorum sanmaym, Şa. irin mısramı kafamın içinde avla. mıya çalışıyorum. Neydi o? Bir hakikat kalmasın.. Nerede kalma. sm? Öyle kalıyor ki.. nice hakikat. lerin nice günler karşımda takla atıp palyaçolaştığmı görmüşümdür. Öyle olmakla beraber dünyada sak X bir hakikat kalmasın. irinci hakikat: Ölülerin me. zarlığma, canlı canlı düşmi ye gör. Servileri yan çizen rüzgâr. lar gibi şefik dostlar da... Ben felsefeyi yi bilirim. Onu iyi hazmetmişimdir. O edası bozuk ça kmlara: “Hoş gör!,, diyebilirdim. Fakat dediğim gibi sefalet yelkenli. si öyle bir rota aldı ki, Niyagara gağlayanlarından daha korkunç, daha dehşetli bir girdaba yuvarlan makta olduğumu sezdim. Ban tekerleneceğime, beni yuvar ıyanlar gözler önüne tekerlensin- ler. Ne çıkar? Doğrusu da bu. Hayatm, adsız tesadüflerin gö - rünmez elleri vardır. Bunlardan bir tanesi alnımda bir rakı destisi kır. dı. İçindekiler içime dökülmiye baş Jadı. Her yerde ber vesile ile beni met hedenler, pek çoşarlarsa göklere çi. karanlar vardı. Bir hakikat daha mı fırlasm? Peki. İşte: Bu meddahlar öte ta. raftan da benim sarhosluğfumu İ- lân ederlerdi. Sığımdığım kovuk - larda, dolaştığım harabelerde kaç defa sızlanırdım. Bu zevatı kirama haykıra haykıra sormak isterdim. Kuru sesim, kuru boğazımda ku. rürdü, Şimdi içim yaş, sesim yaş, gö « züm yaş. Artık soruyorum: Her ak gam 8ofralarınızda zemzem mi İS. timal ediyorsunuz? ana çikışanlar bari adam ol. salar, Ceza ciirmün mahiyetine, müc. rimin ruhi haletine uygun olur. Ka. bahatsizi asmak, astlacağı kapıp koyuvermek! Böyle şey olmaz! O. lursa o cemiyette kanun yok de. mektir, Ben ömrümü ilme vakfetmiştim. Onu elde edebilmek için ne zah. metler, ne yoksulluklar çekmiştim. Fakat muhit benim ilim varlığımı çekemezmiş gibi beni her mânasl, le öksüz ve yoksul bırakmaktan çe “inmedi. Al bir hakikat daha: Ben, ku. sursuz bir adamım iddiasmda bu. lunacak herzevekillerden değilim. İçkiye çok düşkündüm. Yanlış söy ledim galiba. Düzelteyim: İçkiye pek düşkünüm. Biricik suçum da bundan ibaret. Suçsuz kusursuz insan mı olur? Büyük, küçük, kim olursa olsun İnsan denilen her ya I BULMACA DUNKU BULMACAMIZIN HALLI; 1234667189 10 BUGUNKU BULMACA 12351956189 10 «* SOLDAN SAGA; 1 — Kuru soğuk — Kuş konar 2 — İplik sarılan gey 3 — Taharri eder — Kitap aksamı 4 — Nota — Kısa tekerleme 35 — Can 6 — Caka — Kaplamak 7 — Sorgu edatı — Memna 8 — Büyük kapalı yer $ — Bir kıta — Bir aza 10 — Aydın taraflarma mahsus bir Üp — Kış (arapça) © YUKARDAN AŞAGI: 1 — Garp wmlüne uygun 2 — Erkek adı 3 — Fakat — Korumak *4 — Mektup konur — Bağışlama 6 — Rusyanın cenabunda bir ülke 7 — Arayan — Ağaç kırpıntısı 8 — Boş lüfer 9 — Beddua 10 — Su dökmek — Nota Mütecaviz Tutuldu Antalya, (TAN) — Yenikapıda Kutu sokağında berberlik eden Mus- tafa oğlu 338 doğumlu Osman Gök. sel, sokakta oynıyan Kaplanoğlu, 3 portakal ve kolonya ile aldatmak su retile tecavüzde bulunduğu iddiasile yakalanmıştır. Suçlu tevkif edilmiş. tir, — > —— Tavşancılda Atatürk Büstü Tavşancıl, (TAN) — Nahiye mü. dürü Hamdi Erkan ve Muhtar Ah. met Akkar, nahiyemizin ortasındaki parka Atatürkün bir büstünü dik. miye karar vermşilerdir. Büst bir sanatkâra sipariş edilmiştir. İzmit baş mühendisine çizdirilen plâna gö re kaidenin yapılması hazırlıklarına başlanılmıştır. Pei ne Kastamonuya İlk Kar Yağdı Kastamonu, (TAN) — Buraya ik kar yağmıştır. Şehrimiz içine düşen kar bir santimden fazla tahmin olu. nuyor. İlgaz ve İnebolu yolu Üzerine fazlaca kar düşmlş, fakat seyrüse. fer durmamıştır. ratığın bazı hafif, bazı şaşılacak bir püf tarafı vardır. Ben içkiye düşkünlüğümün ceza. smı çekmemeliydim demiyorum. Çekmeliydim, fakat âdilâne çek. meli idim, İçki yerine hrmbıllığa düşkün o. lahlar vardır. Bu da bir nevi sar. hoşluktur. Onlar neye ceza görmü. yörlar? Bana bir bakraç dem daha sun ey Tan gönüllü sâki! 'Tıp tahsilini son kertesine geti. ren ben; edebiyat doktoru ben; fel sefe doktoru ben; alti yedi ilmt e. serin müellifi ben... Ve karşımda daima bir gerilmiş göğün ile bir tek me, Tlerleyiş yolunda bir adım at. sâm karşımda o göğüs direnir, Her basamakta o tekme yuvarlar, Ni, çin? O tek kabahatim için! Peki! Kabul! Faka' reva mıydı ki, işsiz, pulsuz, çulsuz bırakıla. yim? Reva mıydı ki, elli dört ya - şmdan sonra Üsküdarm duvar di. bindeki metrük, harap sebilin mer. mer taşları üstünde ve bir tutam olun üzerinde ttriye titriye yatırı. layım?* Cürmilm bu cezaya lây:k miydi? Haklı mıdır bunlar? — Ey gönlü elmas! Sun bir ba- kır tas. (Arkası var) Istanbul Nasıl Imar Edilir? (Başı 5 incide) yük vapurlarımızı ve zarhlılarımızı inşallah pek yakında kendi mühen- dislerimiz ve kendi işçilerimizle 6- min bir surette yaparız. Işte Istanbulun, bu nadirei hil katin bütün dünyanın gıpta edebi- leceği bir hale gelebilmesi için di- | şündüklerimin o hulâsası budur, Türklerin dimağı, iktsadi faaliyet. | te en büyük merkez! olan bu güzel Istanbul için, Atatürkün nurlu ve yüksek idelerini memleketin her. tarafma yaymak umdesini üzerine | alan sayın hükümetimizin bu imar işini kolaylıkla ve seve seve başa- racağına kuvvetle kan'im, Şmar işinin devamı müddetin- İ ce yapılması lâzım olduğuna kani bulunduğum bazı işleri mülâ. haza helinde arzediyorum. 1 — Haydarpaşa dalgakıranı Üç yüz metre ve karşısımdaki rıhtım sahası da Haydarpaşa lisesi iskele- sine kadar takriben ayni tulda u- zatılır ve arkası doldurulursa bu- radaki tahmil ve tahliye vesalti da ha modernize bir şekle ifrağ ve ay nı zamanda malları muhafaza için yeniden bazı ambar ve depolar ilâ- ve edilirse. Anadolunun Haydar- paşadan İhraç ve ithal edebileceği mallar için daha kolay ve daha masrafsız bir tahmil ve tahliye te- min edilmiş olur, 2 — Çırağan civarmda ve Sa- rayburnu arkasında asrt ve fevka- lâde güzel plâjlar yapılabileceğin- den, deniz içinde bulunan ve fakat gimdiye kadar denize hasret kalan Istanbul halkının bu en sihhi ihti- yacı da temin edilmiş olur, seyyah celbi için buralara güzel banyolu oteller, tehis ve sun'i kum sahala- ri yapmak lâzımdır. 3 — Akay ve Şirketi Hayriye | vapur iskeleleri daha ziyade tevsi edilerek Karaköy köprüsünden ay rılmalıdırlar, biri Sirkeci diğeri Ka raköy tarafında olmalıdır, Köprü- nün altındaki dükkânler vesaire tamamen kalkmalı ve Köprü temiz | İenerek güzel Bir şekilds göze çar. malıdır. Haliç vapurlart kalkacak” yoldülür kenâr âsfaltlardan güzel otobüslerle gidip gelecekler, hattâ deniz yarış bayramları da bu sa. hada yapılabilir. Kenar asfaltla - . rından daha rahat ve daha güzel bir şekilde seyir edilebilir. 4 — Londra — Hindistan eks. presi; Istanbulu bu kadar güzelleştir. dikten sonra tabintile Sirkeciden limana kadar olan demiryolu hat. tı söküleceklir, feribotsuz İstan. buldan Anadoluya nasi geçlir, Haydarpaşaya Anadoludan gelen tren yolunun Kızıltopraktan sonra girdiği Kadıköy yarmasınm Hay. darpaşa sınırında bir makas koya- rak tren yolunu Karacaahmetten geçirip Bağlarbaşı karakolu ya . nından Kabataş iskelesine şose ve demiryolunu muhtevi iki kenarm. da takriben üçer viyadükle ve or. tasmda da takriben sekiz veya do. kuz yüz metre açıklıkla bir köprü yaparak Gümüşsuyu hastanesi ya nmdan güzergâhı geçirerek Taksim Taşkışla arasmdan, Tatavlaya ve Dariilâcezeye ve oradan da bir i. OSMANLI BANKASI 31 likteşrin 1937 tarihindeki vaziyet AKTIF PASİF İsterlin Ş. P. İsterlin Hisse senetlerinin ödenmesi Sermaye 10.000.000 istenmemiş olan kısmı 5.000.000 — — Statü mucibince ayrılan ihtiyat Kasada ve Bankalarda bulunan akçesi 1.250.000 paralar 5.434.820 17 4 'Tedavülde bulunan banknotlar 302.928 Kısa vâdeli avanslar ve röporlar o 1.170.136 18 10 Görüldüğünde ödenecek senetler ve Tahsii olunacak senetler 4.246.142 13 9 vâdeli senetler 288.875 Cüzdanda bulunan kıymetler 3.345.151 18 10 Alacaklı cari hesaplar 15.464.868 Borçlu cari hesaplar 6.982.144 5 8 Vâdeli bonolar ve cari hesaplar (| 1.651.770 Rehin mukabilinde avanslar 2.514.743 6 7 Kabuller 608.536 Kabul yolile borçlular 608.836 5 4 Müteferrik 486.008 Gayri menkul mallar ve mobilya 591.715 7 2 ———— Müteferrik 138.964 6 6 30.123.288 30.123.286 — — ki viyadükle Eyüp sırtlarma geç- mek ve Taksimde bir İstasyon yap mak. Işte bu köprüye “Atatürk, köp. rüsü demek muvafıktır. Ayni zamanda bu köprü yapılır ken Köprünün Bağlarbası ağzın - dan Çamlıca, Alemdağı, Kutluca, Köseler, Kandıra, Hendek, Düzce, Bolu, Mengen, Gerede, Çubuk ova. sı istikametinde Ankaraya kadar sekiz metre genişliğinde bir asfalt yolun yapılması fevkalâde güzel o. İur, Memleketimizin bütün bedii ye şillikleri içinden geçecek ve tulü takriben dört yilz altmış kilometre olacak olan bu yolun hem turistik ve hem de İktısadi bakımdan güzel Ankara, ve güzel Istanbulumuzun bir şahdamarı olacağı tabiidir. Istanbulu yazdığım şekilde bu kadar güzelleştirdikten sonra ve bunların hepeini on iki sene için. de sıkıştırdıktan sonra bende hâ. sıl olan büyük heyecanla vüseti tahayyülde biraz ileri gitti isem sevgili okuyucularım beni mazur göreceklerine eminim. © Anadoludan Gelen Çocuklar Anadoludan tarsil için gönderilen yoksul çocukların sayıları gün geş- tikçe artmaktadır. Bunların burada iskân ve iaşe edilerek okutulmaları imkânsız hale geldiği için vilâyet bu hususta tedbir alınması için Maarif Vekâletine müracaat etmiştir, ay Tramvay, Çocuğa Çarptı Vatman Neşetin idaresindeki 30 numaralı tramvay arabası Kadrkö - yünde Kuşdilinden geçerken 12 yaşla İ rnda Güzin İsminde bir kız çocuğu- İ na çarpmış ve yaralanmasma sebep olmuşlardır. Hakiki bir BOĞA GÜREŞİ rülecektir. Muvskkat teminat (120) liradır. İsteklilerin en az (1200) liralık bu işe benzer iş yaptığıma dair! relerinden almış olduğu vesikalara istinaden Istanbul Nafia Mü günden eksiltme tarihinden bir hafta Evvel almmış ehliyet ve odası vesikalarile gelmeleri. (28) 25, 1. 933 Salı günü saat 16 da rülecektir. Muvakkat teminat (61) liradır. İsteklilerin en az (500) liralık bu işe benzer iş yaptığına dair lerinden almış olduğu vesikalara istinaden İstanbul Nafia Midi den eksiltme tarihinden bir hafta evvel almmış ehliyet ve Ticaret vesikalarile gelmeleri. (27) Mes'ul Murahhas 5-1-988 25 Erzurumda Fakirlere Yardım Erzurum, (Tan) — Buradaki | ki fakir ve yoksulların, belediyi yoksullar kurumu tarafından & (Düşkünler yurdu)nda toplanın na karar verilmiştir, Bımlardan ka çalışma kuvveti olanlara iş! lecek, küçük çocuklar da okut sanatkâr yetiştirilecektir. Mahalle mahalle ve ev ev dol rak hakiki düşkünleri tesbite € Partisinden Hadi Erverdi ve BK Rifat memur edilmişlerdir. ————— — —— BEŞİKTAŞ İCRA MEMURİ GUNDAN: Bir alacaktan di 18.11.987 tarihinde tahtı hacze nıp paraya çevrilmesine karar ! len bir rels ineğin Mecidiyeköyü pazaryerinde açık artırma suf bilmüzayede dellâliyo ve rüsul alıcıya ald olmak üzere 10.1.83İ zartesi günü saat 10 dan saat İ kadar setılacağından taliplerin mi mezkür ve saatte hazır bul memuruna müracaat eyle: olunur (3691) İstanbul Asliye ikinci Ticaret kemesinden: Galatada Türkiye hanında Penik sigorta şirketi darı Affan vekili evükat Suat tarafından Sirkecide Bali köş! desinde Mühürdarzade hanında Naci ve şeriki ticareti umumi, lektif şirketi zimmetinde 430 kuruş, ieradaki inkâr sebebile tazminat ve 930 senesinden “6 9 faiz ve nvukatlık tereti ve keme masraflarile birlikte dair açılan davanın cereyan muhakemesi sırasında; Mi hin ikametgihmn meçhuliyet naen ilânen tebliğat ifasma menin de 23.2.988 tarih saat 14 likine karar verilmiş olmakla yet tebliğ makamına kaim Bu tarihi hatırmızda tutunuz: 6 ikinrikönun 1938 Perşembe ak TOKATLIYAN OTELİ salonunda verilecek GALA MUSAMERESİNE iştirak ediniz. (SARANGA müessesesi tarafın HAYRET BİR LOKANTADA GÜREŞ MEYDANI” İstanbul Nafıa Müdürlüğünden : 25. 1, 938 Salı günü saat 15 de İstanbulda Naf'a Müdürlüğünde Hira keşif bedelli Yeşilköy Hava yolları Devlet İşletmesi Müdüri nası ile hangarlarının tamiri açık eksiltmeye konulmuştur. Mukavele, eksiltme, Bayındırlık İşleri genel, hususi ve fenni meleri, proje, keşif hiğüsasile buna müleferri diğer evrak İstanbul Nafıa Müdürlüğ (811,57) lira keşif bedelli Büyükdere Hava Yolları Devlet İşlet miratı açk eksiltmeye konulmuştur. Mukavele, eksiltme, Bayndırlık İşleri Genel, hususi ve fenni meleri, proje keşif hulâsasile buna müteferri diğer evrak dağ re ilân olunur. (3688) mı rilen MEYDANI haline geti tak ölmiştir.) ünden: İstanbulda O Nafia Türkive Umum Müdürü PH. GARELLİ