13 Ocak 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

13 Ocak 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

MUALLIM LZ f m Misafir'ikte geçen gün er Bu srkadaşta altı ay misafir ol. dum. Hayatımı kurtardım. Yanlış söyiedim. Hayatımı kurtardı. Fa - kat baktım ki, arkadaşımın girişti ği bazı arazi işleri yüzünden zaten dar olan bütçesi büsbütün sarsıla cak. Daha fazla yük olamazdım. 'Tütünüme, kahveme, sütüme ka « dar her şeyimi o temin ediyordu. Sıhhatim tam normal bir hale gel mişti. Tıbbi kudretine inandığım doktor Nazmi Fahriye gittim. Ken dimi iyice muayene ettirdim. (Ek siksiz!) hükmünü alir almaz bir is tida yazdım. Vekâlete gönderttim. Muayeneye sevkimi, müspet çıkar 86 tekaütlüğümün kakdmılmasını rica ettim. Ön gün sonra cevap gel di, Sihhiye müdürlüğüne gönderi dim. Sıhhiye müdürlüğü de ilk ra- poru veren Mazhar Osman Beye gönderdi. Ustat, asistan doktor Bay Rahini Duman vasıtasile beni muayene ettirdi. Bütün heyetle be Taber imzaladı. Raporda salim oldu Zum ve çalışabileceğim bildiriliyor du. Ben de beklemiye başladım. Bu bekleme günlerinin hatirala- rı arasında minnetle yâdettiğim bir hatıra vardır: Mahmut Nedm Bey ailesinin insanlığı ok uzun yıllardanheri tanı. dığım Mahmut Nedim Bey ailesi, bütün efradile benim bu &- teşten gömlek giymek denek olan intizar günlerimde bana çok büyük insaniyet gösterdiler, tesliyet ver diler, Misafir olduğum mütekai* mual tim arkadaşım bütün aklını fikrini » Ml m aym ay yayı görecek hali yoktu. Ben raporuniün cevabını bekli- yordum. Kış en keskin, en acı günleriri yaşatıyordu. Kayışdağından kopan rüzgârlar hiçbir engele uğramadan benim yat makta olduğum selâmlık dairesn de soluğu alıyordu. Ah! Birinci « kânunun kaç gecesinde uyumadan gabah ettim. Ga'iba Birineikânumun 18 iidi Şefkatli talebemden biri bir mektup gönderdi. . — Hoacığım! diyordu. Burada işler o kadar çok ki... Ankaraya gelirsen :yi edersin. Bizzat takibin den daha iyi bir netice simak mu- hakkakur, Ankaraya mı? diye söylendim. demem! Muhaj ender muhal! Bu çocuk benimle eğleniyor mu? Sigaramı eşler dostlar alırken; in ce, yamalı bir pardesü ile tiril tiril titrerken Ankaraya nası! gidermi. gim ha?! Nasıl gidermişim!?1? Anlıyorsun değil mi? Dinle! Gi- Dinle! Hayır! Hiç te öyle değil miş. Kudret bir işi görmek isterse bütün sebeplerini birden hazırlar - miş, Bir tesadüfle öğrendim ki, Ada- na lisesinde, okuttuğum talebem - den biri devlet demiryollarında mü fettiş imiş. Bir başkası bir yüksek maliye memurluğunda. Bir diğeri de yine yüksek bir dahiliyeci mev künde. Mahmut Nedimin yardrmile İs - tanbula indim, bu çocukları ziya - ret ettim, Yani müracaat ettim. Ben Ankaraya gitmek istiyorum ço cuklar! Dedim. $ imdi sen zannedersin ki. Ha yir! sen zannetmezsin, fa- kat çabuk büklüm veren bazi in. sanlar zanneder'er ki, ziyaret etti- gim bu adamlarm hepsi beni ka . Pi dışarı ettiler. Hayatta en büyük gaf çabuk hüküm'vermektir. Ziya ret ettiğim bu eski talebemin hep si de - biribirinden haberi olmadı ğı halde . ayni cevabı verdiler: — Hocam, hiç düşünme! Tasa - linma! Seni ben yollarım. Ve filhal! Bir hafta içinde.. An yorsun değil mi? Dinle! Bir hafta işinde kimi palto yaptırdı. Kimi tini hazırladı. Eski dostlarından bir yağ tüccarı da bir kat kostüm verdi. Mahmut Nedimin kalpli refikası da yolda yiyeceğimi yolluğumu gönderdi. Bu sürate i. nanasim gelmiyordu. Amma öyle dir, insanlığın adamlığı kendisini bir göstermiye niyet etti mi, zaman mesafe, zorluk mefhumu kalmaz. Aşık Kerem gibi kismet sazımı gönlümün kırık ucuna takarak, şişemi deliği küçtik bir cebime yer İeştirerek yola revan oldüm. Ast hân peşinde değil, arzuhal peşinde. An'ıyorsun değil mi? Dinli (Arkası var) İstanbul Satınalma Komisyonurdan: 1 — 1 Sayılı açık Deniz Motörünün güverte tamirinin 29-—1-—1988 Cu- martesi günü saat 11 de açık eksiltmesi yapıladaktır. 2 — Tasınlanan tutarı (2024) lira ve ilk teminatı (152) Mradır. 3 — Şartnamesi Komisyondadır. Görülebilir, 4 — İsteklilerin gün ve saatinde kanun! vesikaları ve ilk teminat mak- büzlariyle Galata eski ithalât Gürarüğündeki Komisyona gelmeleri. (198) TAN 600 Milyon beyaza karşı bir milyar Sarı adam (Başı 5 incide) Lama'nın amcazâdesi Sun Yat Sen birkaç sene zarfında geniş bir nü- fuz mıntakasına iradelerini dinle- tecek bir hale gelmişti Moskova neticeye bakarak seviniyordu. iralay izahulının burasına geldiği vakit biraz durdu. Manidar bir süküttan sonra şu söz“ lerle hikâyesine devama başladı: — Fakat, Japonlar için bir saa- det ve zafer nişanesi, Ruslar için de bir felâket haberi olan Sun Yat Sen'nin, biç beklenmiyen ani ölümü, vaziyeti yine eski haline ir- ca etmiş oldu, Daha 1934 senesinde Sun Yet Sen'in başardığı işlerin dehşeti As yada menfaati olar bütün millet- leri ürkütecek mahiyette idi. Mos- kovanın icat ettiği Buda “Chung Hua Komin Tag,, yani “Halis mil- liyetperver ihtilâl partisinin, teş- kilâtım tamamlamış ve bir bu- çuk milyon aza kaydetmiş bulu- nüyordu. arlığın yıkılışından sonra iktidar mevkiine gelen Le- nin, Çin milliyetperver ihtilâl par- tisinin ehemmiyetini hemen anla- mıştı. Kendi husus! kâtbi Malhin Me yaveri Borodin'i Sun Yat Se- nin yanına delege olarak gönder- mişti. Sun Yat Sen, Lehinin ya- veri Borodin'i erkânı harbiye rei- sİ yapmıştı. Lenin. hükümeti işe daha ziya- de ehemmiyet vererek o bolşevik #felerinden Karl Radek ile Bouk- harine'i Cin ihtilâl partisinin işle- rini Moskovadan tertip etmiye .me mur etmişti. Bu iki kuvvetli ada- ma biraz sonra bir üçüncü idareci iltihak etti. Üçüncü idarecinin o zamanki İsmi Joseph Djougechvili idi. Bu üçüncü şahıs şimdi bütün dünyanın Çelik Adam lâkabile ta- nıdığı Stalin'dir. 7 Partim Moskova komitesine girer girmez şu prensipi ileri sürmüş ve kabul ettirmişti: “Çin ihtilâli içtimal değil, mili bir ihtilâl olmahdır.,, İşte bu prensip ile Çinli o za- mana kadar bilmediği milliyetper- verlik hislerini tattı. Pek tabii o- larak Çinin milliyet hissi, garbin emperyalizmine karşı ayaklanmış vaziyete gelmiştir. Sun Yat Sen öldü. Onun hatıra- 81, nasihatleri ve tabutu Çinlilerin hâlâ taptıkları mukaddesat ara - sındadır. 5 sris ve Londrada iki üni - versite tahsilini hakkile ta- mamlamış olan Sun Yat Sen, şar- km ruhani ve mânevi kıymetleri yükselten ilmini (de bilgilerine ilâve ederek vaziyeti bir hadis ha linde arkasından geleceklere gu şekilde bırakmıştır: “Eğer Aysa birliği bir gün hu- sul bulursa, Avrupanın işi tamam- lanmış olacaktır. Çinin 400 mil yon nüfusu var. Hindistan, 350 milyon sayar. Siyam, Hindi Çini ve sair ülkelerde başka milyonlar var. Japonyada madde medeniye- tinin verdiği kuvvetleri de kul - lanmayı bilen 60 milyon insan ya- şıyor. Bu suretle biz Asyahlar, beşe- riyetin dörtte üçünü teşkil ediyo- ruz, Ve eğer bir gün bu kuvvet far kile silâha sarılabilirsek hoş bir hengâmenin gürültüleri gökleri sa- racaktır.,, Asya istihbarat krah izahatı - nın burasında durdu ve derin de- rin düşündükten sonra şu cümle- İeri ilâve edip elimi sikti: “— Görüyorsunuz ki, sari teh- like zannedildiği kadar boş bir şey değildir Maamafih Hitler, be- yaz ırklar misakını bozarak o müt hiş sarılar ordusunun ilk neferini Avruba ihtilâflarınm içine karış ırmaktan çekinmedi.,, —————— — an (Feyziye mezunları ve muhipleri Cemiyeti) fevkalâde bir içtima ya- pacaktır. Azanın 2 necikânun 16 ne Pazar günü saat 10 da Cemiyet mer. kezine teşrifleri irca olunur. Rektörün Üniversite rektörü Profesör Cemil Bilsel, dün tup fakültesi son sınıf ta- lebesine bir çay vermiştir. Toplantı- ya fakülte dekanı Nurettin Ali ile u. mumi kâtip Ferit Zühtü de gelmiş-| lerdir. Çaydan sonra rektör, kısa bir hi- tabe söyliyerek, bundan dört sene ev vel tıp fakültesinden 101 talebe çık- mişken, bu yıl 269 kişinin mezun o- lacağını ve bunların memleketin sağ lık davasına karışmalarının iftihar & dilecek bir hâdise olduğunu söylemiş tir. Doktorluğun. kurtarıcılık vasfı üze sinde duran rektör, memleketin genç doktorlara olan ihtiyacını tebarüz et- | tirmiş, bundan sonra, talebenin arzu ve dileklerinin nelerden ibüret oldu- ğunu sormuştur. Bunun üzerine, talebeden Nusret, söz almış ve birinci doktora imtiha- tanın üçüncü sömesir sonunda yapıl. masını, lalebenin iyi hazırlanması i- çin “usulü muayene, imtihanına tâbi | eter Erişti İ Ahmet Yıldırım; son sınıfa gelmiş İolan talebelerin her staj devresi s0- nunda imtihana tâbi tutulmasını is temiş ve bu suretle talebenin imti - banlarını daha kolaylıkla verebilece Bini ileri sürmüştür. müddetinin kâfi gelmediğini, bunun iki seneye çıkarılmasını ve buna mu kabil P. Ç. N sınıfının kaldırılmasını istemiştir. Ayni talebe ( tıbbiyeden her yıl mezun olan talebelerin, fa. İ külltede geçirdikleri tahsil havatma dair birer rapor yazarak rektörlüğe vermelerini teklif etmiş, bu surete tedrisat ve idaredeki meydana çıkarılacağını iddia etmiş. fından kabul edilmiştir. Bu hususta nizamnameye bir ka- yıt ilâve edilecektir. Reşattan sonra söz alan talebeden Lebit Yurdoğlu, dektorlukta kemmi- yete olduğu kadar keyfiyete de ehem miyet verilmesi lâzım geldiğini, yal- Talebeden Reşat, bir senelik staj) noksanların | tir. Bu teklif üniversite rektörü tara | Çayında Tıp Talebeleri Dileklerde Bulundu B. Cemil Bilsel, Bu Temennilerin Tahakkukuna Çalışacağını Bildirdi Dünkü çayda bulunan Tıp talebesi Ancak bu husustaki endişeleri biliyor sunuz. Bu cemiyetin idare heyetini teşkil edenlerin karakter, ahlâk ve durumuna çok dikkat edilmek icap #der. Bunu nasıl temin etmk müm - künse, aranızda düşünüp kararlaştı- rm. Ben alâkadarlar nezdinde bu ar zunuzun tahakkuku için tavassutu kabul ediyorum.,, Rektörün bu cevapları talebe ara- sında son derece memnuniyetle kar- şılanmış ve uzun uzun alkışlanmıştır. Tıbbiyeliler, bundan sonra bir çok W- fak tefek mevzli ihtiyaçlarından bah- setmişler ve yapılacağı vadini almış- lardır. Toplantı geç vakte kadar sa- mimiyet içinde devam etmiştir. salın alınacaktır. dır, Tezgâhin cins ve miktarı H — Radial matkaplar IM — Şeping tesgâhları IV — Varagel plânya VI — Dik tornalar VW — Zımpara tezgâhları VI — Saç tezgâhları IX — Kaynak makinaları 1. 2. 1038 tarihinden itibaren: nız hükümet tabipleri değil âlim doktorlar da yeltştirmek zarureti ol duğunu ve bunun için de çok çalışan ve bunu aldığı numaralarla ishat g- sistan ağrılmasını ileri sürmüştür. Talebe demiyetlerinin kaldırılma- sından bahsetmiş, talebe toplulukla- tunu istemiştir. Rektörün cevapları Rek ialebenin bu dileklerine şu cevapları vermiştir: — P,C. N. sınıfının kaldırılması ve buna mukabil staj müddetinin iki seneye çıkarılması meselesini profe. sörler meclisinin ruznamesine koya cağım. Bü iş daha ziyade profesör- lerin bileceği bir iştir. Alim doktor yetistirmek meselesi bizim de ehem- | miyetle tekip ettiğimiz bir mesele ha in Drofesör. doçent ve asistanlarla görüştükten sonra bir asistan nizamnamesi hazırladım. Ya- | ında tatbik mevkiine koyacağız. Bu- na döre, asisten Anktorlara İse has larken ayda 100 lira maaş verilecek ve bu işte muvaffak olanlar ihtisas larını artırmak Üzere Avrupaya gön- derilecektir. Taleb cemiyetleri meselesine ge - lince, talebenin bir teşkilâta bağlan- masina ben de sizin kadar taraftarım. I — Sutumlu ve Masa matkapl arı 43 adet V — Ufki delme ve freze tezgâhı 3.1.9438 << BULMACA Evvelki günkü bulmacanm halli 1234596189 10 ANTATIGTA G “İrlE Miklja Bl I AİBIKİAİR!* piy PİAİRİİ SM SİRİAZ BlalLloin Mem Çlu'r MA RILLA z BUĞUNKU BULMACA sök a vini o SOLDAN SAGA; 1 Bilmemek — Nispet edatı 2 - Tskân etmek — Kötü deği 3 — Meşhur Türk şairi — Lâyık 4 — Güzel kokulu yabani ot $ — Gece kuşa 6 — Gıda — Etrafı sa 7 — Hıristiyan olmak (arapça) 8 — Bir şey üstündeki kir — Göz veni 9 — Müjdelemek 10 — Bir haberi sağlamak — Aydın © raflarında bir Wp * YUKARDAN AŞAGI: 1 — Canilik 2 — Bir nevi kaba kumaş — Tenbelii 3 — Havadis — Şataret 4 — Teri — Bir vapur idaresi $ — Beraber — Çabuk (arapça) $ — Şarkta bir kasabamız 7 — Iplik 8 — Bir parçadan mürekkep 9 — Tahta mahlar — Likrdı 10 — Histmler Haydarpaşa ve Derince limanlarından Avrupaya ihraç edilecek mahak W emteaya ait rıhum Ücretleri 15 Künunusani 1938 tarihinden itibaref 9 S0 tenzil edilmiştir. Fazla malümat almak isteyenlerin Haydarpaş# Liman ve Rıhtım Başmilfettişliğine mi satları ilân olunur, (62) (150) Muhammen bedel ve muvakkat teminat mikdarları aşağıda yözil © grup tezgâh, grup grup ihale edilmek şartile 183 “ÖĞ8 Cuma günlü at 15 den itibaren sıra ile Ankarada idare binasında ve kapalı zarf usulile Bu işlere girmek İsteyenlerin aşa ğıda gösterilen muvakkat teminat» larile, kanunun tayin ettiği vesikala rı ve Nafla müteahhitlik vesikası v9 tekliflerini ayni gün saat 14 de Komisyon Relsliğine vermeleri lâzim- Şartnameler parasız olarak Anka rada malzeme dairesinden H. Paşada Teselllim ve sevk gefliğinden dağıtıl maktadır. (153) Muhammen Muvakkâ$ Bedel Teminat Lira o Lira 55000 O 4000 25000 — 1815 30000 — 2250 20000 o 1500 16000 — 1200 40000 o 2250 2400 4150 2625 10 5 1 1 3 31 u 2 70000 35000 1 — Sürat tirenlerinde muteber olmıyan tenzili tarifelere tevfiks$ bilet almış olan aleldmum yolcular tirene binmeden evvel istasyonlard& munzem Ücret tediye ederek sürat trenlerine mahsus munzam biletini almak şartile bu tirenlerde seyahat edebilirler. Sürat tirenlerinde muteber ti olmıyan yolcular hakkında biletsif den talebelerden mühim miktarda 4.| muamelesi tatbik edileceğinden sayin yolcuların her halde tirene binme den evvel biletlerini temin etmiş olmaları kendi menfsatleri iktizasındandıf 2 — Sürat tirenlerinde muteber olmıyan tenzillli bilet hamili yabskif vagon yolcularmn sürat tirenlerinde seyahat etmek için tediye edecek” miştir. (202) rının temini için rektörün tavassu- | leri munzam ücret, umumi tarife ücretinin yüzde on iki buçuğa indirik “Jandarma Genel Komutanlığı Satınalma Komisyonundan : 1 — Bir tanesine Dokuz lira fiat tahmin edilen #500 den 7500 taneyf kadar evsaf ve örneğine uygun Battaniye 14—1—1938 Cuma günü sasf onda kapalı zarf usulü ile satın alınacaktır. 2 — Şartnamesi 338 kuruş karşılığında Komisyondan almabilecek © lan bu eksi'tmeye girmek isteyenlerin (4625) liralık ik teminat makbuf veya Banka mektubu İle şartnamede yazılı belgeleri mühtevi teklif mek” tuplarmı en gec belli gün ve sanat dokuza kadar Komisyona vermiş olms” ları. (4678) (8806) Şehitlikleri İmar Cemiyetinden: Cemiyetimizin senelik Heyeti Umumiye toplantısı 161. 988 paraf” günü ssat 14 de Cağaloğlunda Halkevi salonunda yapılacaktır. Sayın 6“) zanın teşrifleri rica olunur. anak HES MEZE EL Tabip ve Eczacı Alınacak: Askeri Fabrikalar Umum Müdürlüğünden : İki tabip ile bir eczacı almacaktır. İsteklilerin şartları anlamak üzert istida ve birer hal tercümesi ile Umum Müdürlüğe müracaatları (8731)