13 Ocak 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

13 Ocak 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

Roma Protokolu Konferansı (Bası 1 incide) tan ve Almanya, Italya ile Yugeslar ya arasında samiraj bir anlayışa ım- kân verdiğini” söylemiştir, Avusturya Dış Bakarı da ayn! hiz derle mütehassis olduğunu söylemiş tir. Roma, 12 (A.A.) — Giornıle TL talya gazetesi, Peşto konferansın “Avrupai ehemmiyeti iktisap eden e. saslı bir itilâf elde etmiş,, olduğunu haber vermektedir. Itilâfın metni he Büz eşrolunmamıştır. Paris, 12 (A.A.) — Figaro gaze , tesine göre Peştede hiçbir karar veri lememiştir. Bunun mânası, Avustur| ya ile Macaristanın, Milletler Cemiye tine sadık kalmaları ve anti kunlinist | pakta girmemeleridir. Roma protokol | devletleri tienret munhedeleri yap - mak hususunda serbestilerini yeni - den ele almışlardır. Bunu iki taafü anlaşmalar mukaddmesi (saymak mümkündür. Ocuvre gazetesi, Maca ristanm Franco hezdine bir ajan gön | dereceğin! söylüyor. Romanya ve Yugoslavya görüşmeleri Belgrat, 17 (A.A.) — Dün akşam) Baat 19,15 de başvekii ve hariciye| nazırı Stoyadinoviç ile Romen Hari. ciye nazırı Micescu, matbuat mümes | #illerini kabul etmişlerdir. İ Resmi tebliğ okumadan evvel Mi. .cescu, beyanatta bulunarak demiştir | ki: “Kâfi derecede açık ve bütün me. Takları izale edecek olan resmi teb. Jiğe ilâve edecek bir şey yoktur. Bun dan fazla bir şey söylememi arzu €- diyorsanız size edebiyat yapmak ni. .yetinde olmadığımı söyliyebilirim. Şa bıslar arasında bir değişiklik olmus. sa da iki memleketin siyasetinde hiç bir değişiklik olmamıştır. Söyliyecek lerim bundan ibarettir.,, Micescu, bundan sonra resmi teb. fiği okumuştur. Miki Gazetelere göre ew Belgrat, 12 (A.A) — Bütün gazı cu'nun ziyaretine ait haberler ve r simler neğretmektedirler, Samuprava, gazetesi, harici siyaso KE akülü liği elman memenin Kalkma göyle yazmaktadır: omâbya haric evvelâ Prag ve Belgrat ile şahsen te. mas etmeden Cenevreye gitmek iste memiştir. Romen nazırmın bu neza. keti kendisinin Bükreş, Prag ve Bel. | grat arasındaki menfaatlerin taksinı | edilmiyeceğine kani bulunmasından | ileri gelmektedir. Micescu'nun dedi. | ği gibi, Cenevre yolu Prag ve Bel gratlan geçmektedir. Biz de bu gru- pun azalarından berhangi birisi için ecnebi memleketlerine giden yolun Japonlar İngilizleri Yine Kızdırdı | Nevyork, 12 (TAN) — Uzak Şark harbine dair gelen haberlere göre, Japon kıtaatı Tsinan'ı zaptetmişlerdir. Bu mevki mühim bir demiryolu merkezidir, Ja- ponlar demiryollarını ele geçirmek istedikleri için burası büyük bir e - hemmiyeti haizdir. En son Japon tebliği, bu sehrin işgali ile Çingtao" tun işgalini haber vermekte ve Tsi- nan'ın 190 kilometre şarkındaki Wei hsien'in işgal olunduğunu ilâve et - mektedir. Japonlar Çingtao'ya asker çıkar « mağa başlamışlardır. Hankovdan haber verildiğine gö - re mareşal Çang Kay Şek Lunghay bavalisine gelmiştir. Hongkong'dan verilen bir habere göre, Japon tayyare filoları Kanton mmtakâsında beş Çin şehrini böm - bardıman etmiş ve bir Çin tayyare sini düşürmüştür. Çin hükümetine gönderilen 3000 kamyon Hongkong- da beklemektedir. Diğer taraftan Çin ordularına sit 500,000 ton mü - himmatın şimdiye kadar karadan Kowloon'a sevkedilmiş olduğu bildi riliyor, Şanghaydan haber verildiğine gö- re Şantung eyaleti Pekin muvakkat hükümeti tarafından idare ediletek- tir, iki muavininin Japonlar tarafından müzaderesi ve İngiliz bayraklarınm indirilerek Japon bayraklarınm çe - kilmesi flzerine Ingiliz bahriye ma- kamatı şiddetli protestoda bulunmuş Jerdır. Bunun Üzerine iki romorkö - rün İngiliz bayrağı iade edilmiş, di erlerinin nerede bulunduğu henüz anlaşılmamıştır. İngiltere (o hükümeti, Yangtse nehri üzerinde gemilerinin serbest hareketini temin için çalışmaktadır. Kaiyo adındaki Japon mecmuası na göre, Çang-Kay-Şek Alman sefiri vastıasile şu sulh şartlarını teklif etmiştir: 1 — Şimali Çinin askerlikten tec- 2 — Japon aleyhtarı unsurların kontrolti, zey mesaj yapmaları. Mecmuaya göre bu şartlar Japon lar tarafından kabul edilmiyecek ma hiyettedir. * Bir zelzele Osaka, 12, (A.A) — Dün gece saat 12.12 de Japonyanın garbinde şiddetli bir zelzele olmuştur. Zelzele evleri sarsarak yirmi da- kika sürmüştür. Halk korkudan 80 kaklara fırlamıştır. Insanca zayiat diğer iki hükümetin merkezinden geç tiğini ilâve ediyoruz.,, Sofyaya göre Sofya, 12 (A.A.) — Bulgar gazete leri, B, Miceseo'nun Prag ve Belgrad seyahatlerinin Çekoslovak efkârrumu miyesini yatıştırmıya matuf olduğu- nu kaydediyorlar. Slovo gazetesine göre, Romanyanm (Almanya ve Italya ile döstça bir an. laşma arzusu Çek hükümet mahafil. lerini endişeye düşürmüştür. Ve B.Mi 068c0'ya Belgradda yapılan hüsnüks | bul Prağdakinden çok daha #zmimi| « Ve yürektendir. * Varşova, 12 (A.A.) — Hariciye Na zırı B. Beck, önümüzdeki cumartesi günü Cenevreye hareket edecektir 'B. Beck'in yolda Berlinde tevakkuf yoktur. Amerika Habeş İlhakını tanımıyor (Başı 1 imelde) giren Amerikanm Habeşistanın ilha- kını tanımakla müşkül bir vaziyete girmiş olacağını kaydetmekteğirler. Fransa - İtalya Paris, 12 (A.A.) — Fransanm Ro ma büyük elçisi B. De Saint . Güentin Vaşington büyük elçiliğine tayin edil miştir, Hatırlardadır ki, B. De Saint-Guen tin, Romadaki memuriyet makammı hiçbir zaman işgal etmemiştir, gira 1- talya hükümeti “Habeş imparatoru,, kaydını ibtiva etmemekte bulunan iti eylemesi ve B. Neureth ile görüşme Jerde bulunması pek muhtemeldir. RESİMLİ BU YENİ KURBANI DERHAL MUAYENE EDELİM BELKİ KURTARIRSINIZ. CUNKU MALARYADIR . matnamesini kabul etmekten imtina etmiştir. ZABITA ROMAN NE BİLİ | buğün Şantungdaki| Beş Ingiliz romorkörünln ve on| Kp A dukundan mlm iiğe eee borcun ödenmesi için mahcuz olüp”eçık arttirma ie paraya çevri- mesine karar verilen ve tamamma 6000 lir: Haliçte Çıkan Ceset (Bası 1 incide) mahfuz olan bir zatın imzasi'e) bir mektup aldı, Bu mektupta deniliyce ki: “Halıcıoğlunda denizden alman cesedin kim olduğunu size bildiriyo » Tum ve resmini de gönderiyorum. 1s. mi şudur; Izmit, Hacı Hasan mahalle sinde 183 unmarâda Zeki Paşa zade Nazım oğlu Samiğir.,, Biz, bu ihbar üzerine harekefe geç tik ve Izmit muhabirimizden telefo la malâmat istedik, Muhabirimiz, Ha. heloğlunda bulunan cesedin bu (Zx. ki Paşa zade Nazımoğlu) Samiye ait olduğunu bildirdikten sonra şunlar Jâve etti: > Sami, mütekait malül binbaşı Zeki Paşazade B. Naztmin oğludur. Mak-u Tün birçok sabıkası ve mahkümiyeti vardır, Birkaç defa muhtelif suçlur- dan hapse girip çıkmıştır. Bu suçlar kalpazanlık, hırsızlık, ırza taarruz gi bi şeylerdir. 1316 doğumlu olan Sa- mi asker kaçağı idi. Son zamanlarla yakalanmış, Diyarbakıra sevkedil - miş, fakat birkaç ay sonra kıtasmdan kaçarak Istanbula gitmiştir. Kadm münasebetlerinde çok ileri gittiği için ölümünün bu yüzden olduğu :ânnej | mektedir, Birçok ahlâki zâafı vardı. Ercin, esrar ve kokain müptelâsı idi, Bu yüz den ailesi kendisini reddetmiş bulunu yordu, Babası B, Nazım çok dürüst ve fedâkâr bir askerdir, büyük harp te muhtelif cepbelerde hizmet etmiş tir, İzmit muhabirimizin verdiği m: matı buraya yazdık. Şimdi polis v: adliyenin bu malümat Üzerine yapa cağı resmi tahkikata intizar ediyoruz. İzmir Vilâyeti Borç Almak Niyetinde İzmir, (TAN) — Vilâyet, bu yıl ya pacağı işler için bir istikraz akdini düşünüyor. Ancak bunu umumi mecli sin tasvip etmesi lâzımdır. Bu takdir de, alımacak para ile evvelâ Ağamem nün kaplıcaları asri bir hale getirile cektir. BAŞMAKALEDEN MABAAT Demokrasilerle İktisadi Münasebetlerimiz (Başı 1 incide) işler için hazırlanacak raporlar hak- kındaki son sözü söyliyecekler, hazi- ne müsteşarile harici kredi teşkilâ- tının başreisidir, Bu iki mühim şah- siyetin bizzat Türkiyeye gelerke ken- di gözlerile her şeyi görineleri ve şahsi bir kanaate varmaları işlerin iratle inkişafı üzerinde büyük te- sirler yapabilir. M uhtelif emarelerderi anlıyoruz ki, her iki söz sahibi memlö- ketimizden iyi bir kanaatle ayrılmış» lardır. Bu ziyaretleri neticesinde vazi yette esaslı bir inkişaf istidadı belir- miştir. Bununla beraber üç mili ban- kamızın genel direktörünün Londra- | yı ziyarete hazırlanmaları da temas ve hazırlık safhasını bir kat daha ol. gunlaştırmıya hizmet edecektir. Üç genel direktörün Londrayı zi- yaretinde hiçbir müspet mesele ko- nuşulacak değildir. Fakat aradaki te- maslar ve şahsi tanışmalar bir kat daha artacak, görüş birliği kuvvet- lenecektir. Bundan da yakın bir is- tkbalde iktisadi sahaya ait yeni müşterek adımlar doğacağına şüphe | edilemez. | iktisadi bağları art- dmı gösteren diğer bir demokrat memleket te Holanda- dır. Bizimle Holanda arasında yı münasebetlerin temel taşları i kurulmuştur. Arada atılacak, her in- İkişaf adımının yeni adımlar doğur - ması hususunda ber iki memlekette çok güzel istdiatlar vardır. Burada temenni edilecek bir nok- ta da Kanada ile memleketimiz ara- sında iktisadi münasebetler kurul « masıdır. Kanada; yanı İngiltereye, yarı Amerikaya benzer, alış kudreti yüksek, demokrat bir memlekettir. Amerika ve İngiltere ile kurulacak | temaslar arasında Kanadanın da ha- tırda tutulması memleket için çok faydalı olabilir. Ahmet Emin YALMAN İçra Memurluj Bir İ bul limanma kayıtlı ve Türk genişliği 20, D ve derinliği 8,06 89 1 ,33 safi rüsum tonilâtosunda olduğu gösterilen ve 1907 tarihinde Tir- kıymet takdir edilen Istan- kâyden uzunluğu 100,04 i safi hacmi istiabisinde ve mi İ 7670 gaz yestede inşa edilmiş olup 100 beygir kuvvetinde kampavunt markalı ma- kinayı havi bir adet iskovatı kazanı olan ayrica bir adet tarama demiri bir adet domüz tırnağı bir adet kanca bir metre zincirle beraber bir âdet zincir merdanesi Üç adet köhne göz demiri zincirli iki parça bir adet iyi zincir bir kilit demirle bir simens demiri bir somun anahtar merdane için sekiz can kurtaran yeleği, iki zincir kilidi bir raspa çekiç hir eski yor- gan bir yarım rota halat bir ambar kapağı muşambası bir tahta yemek masası bir ağç çift dilli makara bir direk çemberi bir battal büyük anale bir salyafora kancası, iki metre kadar boru parçası iki kırva mataforası bir direk iki abris uydurma Üç vinç iki kilit bir ağaç maksra dört filika mataforası, Üç battal makara bir kü çük iki büyük bastika üç manivelâl puntal demiri bir harap kuzina bir su sarnıcı bir çamaşır teknesi, bir bor- da feneri, bir silyom bir liman feneri, bir el dümen dolabı, bir ufek ayna, bir raspa çekiç, iki el çekici bir ufak zincir kilidi, bir kumanda telgraf, bir çaydanlık bir tencere, bir filika servis patalyası, bir baskül matafo- rası, bir kazan önünde mika bir tek külhanlı kazan bir. sarfiş kondenser bir goznik fon tulumbası bir döğüş ferebji, iki pafta bir İngiliz anahtarı on bir çifte anahtar, on sekiz tekli anahtar, bir cırcır firazı bir mallli pu- | sula bir masavlo parakete saeti bir müli sancak, dört işaret filaması, bir | müstamel deniz haritası bir eski barometreden ibaret avantarı mevcut “Geyve” adındaki algarinalı geminin tamamı açik arttırmaya çıkarılmış olup 14. 1. 1688 tarihinden itibaren şartnamesi herkesin görebilmesi için İ daire divanhanesinde asılı bulunacak ve 14. 2. 1938 tarihine tesadüf eden Pazartesi günü saat 14 den 16 ya kadar İstanbul .beşinci İeru Dairesinde satılacaktır. | “Satış peşin para iledir. Arttırmaya iştirak için mezkür gemiye takdir olunan 6000 liranın yüzde 7,50 nisbetinde pey akçesi veya Milli bir ban- kanın teminat mektubu alınır. Mezkür geminin nefsinden doğan gemiye muzaf olan bilcümle müterakim vergi ve rüsum ile tellâliye resmi borçlu- YA ait olup satış bedelinden ödenecektir. Yalnız intikalden sonraki bekçi ve masraflar ile bedel ihale muhafaz « masrafları müştöriye aittir. Art. tırma bedeli muhammen kıymetin yüzde 75 ni bulduğu takdirde en çok 13.1. 038 # 9 NEOKALMINA Grip, Baş ve Diş Ağrıları, Nevralji, Artritizm, Romatizma EREB 'NEVROZİN Baş, diş, nezle, grip, romatizma, Navralji, kırıklık ve bütür ağrılarınızı keser. İcabında günde üç kaşe almabilir. EA Rar ILÂN Türk Endüstri ve Tecim Anonim Şirketinden : Gerek Türkiye Şeker Fabrikaları Anonim Şirketi namma, gerek Şirketimiz namına 1938 takvim senesi zarfında Sirkeci, Haydarpaşa, Derince, Samsun ve İzmir limanlarına Avrupadan gelecek malzeme- nin gümrüklenme ve verilecek talimata göre ait oldukları ilk İstas- yonlara sevk işi münakasaya konulmuştur. Münakasa 24 Sonkânun 1938 tarihine müsadif pazartesi günü saat 11 de Bahçekapı Taşhan üçüncü katta 42 numarada yapılacaktır. İstekliler şartnameyi girke- timizden parasız olarak alabilirler. Avrupa ve Amerika ve İstanbul Üniversitesine Talebe Gönderiliyor Maden Tetkik ve Arama Enstitüsü Genel Direktörlüğünden: 1 — Maden mühendisi yetiştirmek üzere 13 ve madenler jeoloji tahsil ettirmek üzere 7 Talebe Avrupa ve Amerikaya ve kezâlik jeoloji tahsil için 6 talebe de İstanbul Üniversitesine gönderilecek ve talipler arasmda müsabaka yapılacaktır. 2 — Jeoloğluk müsabakasında 1 den 7 ye kadar sıra ihraz edenler Av- rupa ve Amerikaya gönderilecek ve 8 inciden 13 üncüye kadar olanlar ise Enstitü hesabına İstanbul Üniversitesinde okutturulacaktı; 3 — Tuliplerin aşağıdaki şartları haiz olması lâzımdır. A — Türk olmak, B — Maden ocaklarında çalışabilecek kabiliyeti ve Sıhhati tam olmak, “Sıhhi gıwayene Ankarada yapılacaktır... O — Oyunim İsatihame vermiş alan lise vaya Kallaj mer olup Fransızca, Almanca ve İngilizce dillerden birisini okuyup yazabilmek. D — Yaşı 18 den aşağı 35 ten yukarı olmamak. 4 — Mühendislik için müsabaka 3 Şubat 1938 Perşembe, Jeologluk için misabaka 4 Şubat 1938 Cuma günleri Ankarada M. T. A. Enstitüsünde yapılacaktır. 'Talebelerin İmtihanda Üssü mizanı doldurmuş olmaları garttır. 5 — Maden Mühendisliği İmtihanı hesap, Hendese, cehir, mihanik, Fk zik, kimya ve yabancı dillerden biri “İngilizce, Fransizca, Almanca”, Jeologluk imtihanı: Riyaziye “Hendese, Cebir” Hayvanat, nebatat, jeoloji, Fizik, kimya ve yabancı dillerden biri “İngilizce, Fransizca, Ak mancâ.,, 6 — Tahsile gönderilecek olanlar ileride tahsil müddetleri kadar mec- buri hizmete tâbi olduklarından bu hususta mükellefiyetlerini tevsik et- mek Üzere bir taahhütname verecekler ve bunun için de muteber kefil gön dereceklerdir. v 7 — İsteyenlerin Nüfus Hüviyet cüzdanı, Hüsnühal varakasımı, Mek- tep şahadetnamesini veya bunlar tasdikli birer suretleri 4 Ert'a Fotoğraf ve dilekçelerini 20 - Kânunusani - 988 Cumartesi günü öğleye kadar An- karada M. T. A, Büstitüsü Genel Direktörlüğüne göndermeleri ve 31 KA nunusani 938 pazartesi günü sihhi muayeneleri yaptırılmak Üzere sabah leyin saat 10 da Adliye Sarayı karşısmda M. 'T. A. Enstitüsü Dairesinde bulunmaları ilân olunur. (8822) . artırana ihale edilecek aksi halde en çok artıranın taahhüdü baki kak mak üzere arttırma on beş gün daha temdit edilerek 1. 3. 1938 tarihine tesadüf eden Sah günü saat 14 den 16 ya kadar yine dairemizde arttır maya devam olunacak ve en çok artırana ihale edilecektir. 2004 No. ir İcra ve İflâs kanununun 126 cı maddesine tevfikan İpotek sahibi alacak- İar ile bilcümle diğer alacaklıların dahi işbu gemi üzerindeki haklarını ve hususile faiz ve masrafa dahil olan iddialarını evrakı müsbitelerile bir likte 20 gün içinde Dairemize bildirmeleri lâzımdır. Aksi takdirde hakla- rı Deniz sicilli ile sabit olmadıkça satış bedelinin paylaştırılmasndan ha- riç kalırlar, Alâkadarlarn işbu maddei kanuniyeye göre hareket etme leri ve daha fazla maltmat simak is tiyenlerin dairemizin 937-4707 sayılı dosyasma mlracaatları ve alacaklıların işbu gemiye ait bileimle malü- matı öğrenmiş ve O suretle arttırmaya iştirak etmiş addolunacakları ilân olunur. (3896) — MALARYA: OLDUĞUNU GIZ ? BUADAM İYİLEŞECEK, İYORSUNUZ ? r