January 16, 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

January 16, 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

Mz (Tercüme ve iktibas hakkı mahfuzdur) Babamın Katilinin Huzuruna Çağırılıyorum No, 47 MA pg stanbula avdet ettiğim gün İÜ denberi Abdümemit beni görmiye ve huzuruna kabul etmi- ye talip olmuştu. Araya birçok 2e- vat koymuştu. Ben daveti kabule bir türlü karar veremiyordum. Ab dülhamit benim gözümde babamı öldüren bir katildi. Daha fazlası babamın ve diğer birçok dürüst vatanperverlerin yürütmiye çalış- tıkları murakebe sistemini ve w- mumi menfaat ölçüsile hareket yolunu boğmuş, otuz üç sene müd- det koca bir memleketi kendi küy- $i için bir çiftlik gibi kullanmıştı. Ben bu hisler dolayısile saray- dan uzak durunca, Abdülhamit 15- rar yolunu tuttu. İngiltere sefiri- me bir adam göndererek beni sa- raya göndermek hususunda sefi- rin tavassutunu istedi. Sefir Sir 8. Lovter, bunun üzerine beni çağır- dı. Dedi ki: — Siz İngilterede bu kadar yar şadınız, İngiliz ahlâk ve âdetleri- ne alıştınız. Bir hükümdar fena bir yolu bırakıp iyi bir yola dönmek az mini gösterirse, maziyi düşünmek- te ısrar haksızdır. Babanızın kele- minden çıkan kanunu esasinin Ab- dülhamidin elile tatbike geçilebil- mesi sizin için en büyük intikam- dır. Babanızın intikamını böylece alınmış olduğuna göre, Abdülha- midin davetini kabul etmemenize mâna görmüyorum. efirin bu ısrarı üzerine da- veti kabule karar verdim. Üç gün sonra Abdülhamit, Adliye Nazım Abdurrahman Paşanın oğlu Kame bee Bm Mag arabasile Tarabyaya, Sümerpalas oteline gönderdi. Gün cuma idi. Abdülhamit, selâmlıktan sonra zi- yaret kabul etmek itiyadında bu- unuyordu. Beni almıya gelen Arif Hikmet Paşa, çok sevdiğim bir adamdı. Es kidenberi aramızda dostluk vardı. Yıldıza onun beraberinde gitmek, müşkül bir vaziyeti biraz hafifle- tiyordu, Fukat buna rağmen de rin bir teessür ve soğukluk duyu- yordüm. Vücudümde âdeta hayat- tan eser kalmamıştı. Yıldıza yak- laştıkça helecanım artıyordu. Şu sabit fikrin tesiri altında idim; — Birkaç dakika sonra baba - mın katili ile karşılaşacağım. Ba- bamın oğlu olduğum için, memle- ketin iyiliğine çalıştığım için be- ni müebbet kalebentliğe mahküm eden zalim, ayni adamdır. E uzun senelerdenberi ki- taplarla, gazetelerle fena- lıklarını ortaya koymıya çalıştı - Zım dünyanın en fena ve zararlı in sanı bildiğim bir adamın karşısı- na çıkacaktım. Ona makamının İ- bahisler açmıya çalışıyordu. Tek kelimelerle makine gibi cevap ve- riyordum. Konuşacak halim yok- tu. Yıldıza geldiğimiz zaman selâm Hik resmi devam ediyordu. Birkaç bin kişi, dünün müstebit hüküm- darına saygı göstermek itiyat ve mecburiyetile sıraya dizilmişti. Me rasim dairesinin balkonunda bir bayli ecnebi, merasimi seyretmek | maksadile toplanmıştı, Bunlarm a- * rasında İngiltere sefiri de vardı. m mm diğim zaman mermer mer- diven üzerinde elliye yakın müşir ve feriğin damat, paşaların geldik- lerini gördüm. Damat Hikmet Pa- şa ile beni içerde ayrı bir odaya aldılar. Boru çalınıp, Abdülhamidin s3- raydan çıktığı haber verilince me- rasim dairesinin bütün müşamba perdeleri ayni dakikada indirildi. Sebebini sordum: “Arkada gizli saklanmış bir adam olmasın, diye alınmış bir tedbirdir.,, dediler, Bulunduğum bir Yıldız kasrı i- di. Zevke aykırı, ağır mefruşatı var dı. Arada pek nadir olarak sanat kıymetini haiz bir, iki eser görü- nüyordu. Selâmlik resmi bitince Abdül - hamit merasim dairesine uğradı. İngiltere sefirini huzuruna kabul etti ve saraya gelmemi temin et- tiğinden dolayı teşekkürde bulun- du. Bu manevrasında bir maksat vardı: İngilizlerin babama göster- dikleri muhabbet ve alâkaya be- ni bir varis diye karşılıyor, böy- lece de İngiltereye karşı hisleri- nin ve siyasetinin değiştiğini an- Tatmak istiyordu. ir çeyrek donma İruranadan E min Bey, bulunduğum oda- ya geldi ve beni içeri davet etti. O önde, ben arkada bir koridor - dan ilerledik. Hünkârın bulunduğu odaya kadar koridorda müşir, fe- rik, Mva rütbesinde yaverler di- zilmişti. Bunların arasından geçe- rek kapısı açık bir odaya girdik. Odanın içinde bulunan diğer ka- pısı açık bir odanın eşiğinde kül- renginde bir askeri pattoya bürün- mliş, dimdik bir adam duruyordu. Paltosunun içinde yine askeri üni- | forma, boynunda murassa iftihar | nişanı vardı. Gözlerim kül halin- de bir insan görmedi. İlk bakışta 8on derece zayıf bir yüz, boyalı Saçlar, büyük ve intizamsız bir Zİ nü kam ay gözler, beyaz eldivenler içinde hapsedilmiş eller gözüme çarptı. Ölü bir cisim gibi eşikte duran adam, Abdülhamidin kendisiydi. Babamın katilile nihayet karşılaş- miştum. (Arkası Var) Iktısat Fakültesi, şehrimizde sile bütçelerinin tetkiki işime başlamak üzeredir. Bü işte vazife alacak tale benin tesbitine geçilmiştir. Talebe ler, bütçelerin tetkikinde müşahit o larak çalışacaklardır.Şubatın 20sihde umumi bir toplantı olacak ve fakül te dekanı, yapacakları işi talebelere izah edecektir. BİRKAÇ SATIRLA | E “ahiret ve Türk muallimlerinin maaşları, eskisi gibi haftalık ders saatleri yekânumun dörde taksim edilmesi suretile elde edilen miktar üzernden verilecektir, . A ni satı altımda bulunan muhtelif resmi dairelerin. elektrik, su ve havağazi saatlerinin birleştirilmesine karar verilmiş sr, babeti mektebi talebelerine verdiği met adlı iki müfettişle çoğaltıldığı İ mahariminömmnüina— İska dla iamanya, vapurile Hükroşe| Bütçelerin Tetkikine Geçiliyor | Tr BELEDİYEDE ; Otobüs İçin Yeniden İzin 1... Verilmiyor Muhtelif hatlara yenitlen otobüs! işletmek için yeni müracaatlar ya- pılmıştır. Belediye, şehrin bügünkü| vaziyeti itibarile yeniden otobüs ser | visleri açılmasma izin veremiyece- ği gibi, mevcut hatlara da yeniden | otobüs miştir. Diğer taraftan, otobüs servisleri İntizam altma alınmış, birer hare - ket cetveli yapılmıştır. Otobüsler, hiç müşterisi olmasa bile bu cetvel- lerde gösterilen saatlerde harekete mecbur edilmişlerdir. Bundan başka otobüsler geceleri garajlara çekile- cek, açıkta bırakılmıyacaktır. Kalabalığa Karşı Tedbir Belediye bi Karaköyden Maç ka ve Kurtuluşa tramvay işlettirilme sini, bu suretle kalabalığın önlne ge Gilmesini düşünmüştü. Şehircilik mü tehaasısı Prost, bu şekli doğru buk madığından bu düşüncenin tatbiki ge- rİ bırakılmıştır. “Kırılmaz Cam,, Mecburi Otomobillere bir şubattan itiba - ren kırdmaz cam takılmasının mec-| buri olduğu hakkındaki karar dün | Şoförler Cemiyetine bildirilmiştir. | Şehirde Eğlence Yerleri Şehirellik mütehassısı Prost, şeh- | rimizde umumi eğlence yerleri ku - rulması için Beyoğlu yakasında Tak Sim ve İstanbul cihetinde Şehzadebe- şın: tercih etmiştir. Bu iki mntaka biribirlerine Gazi köprüsünden geçe cek olan geniş caddelerle ve otobüs servislerile bağlanacaktır. Şikâyetler Tahkik Ediliyor Evvelce otoblis işini tahkik etmiye memur olan mülkiye teftiş heyeti şimdi, belediyeye ai diğer şikâyet ler bakkında tahkikat yapmaktadır lar. Bu heyetin yeniden Raif ve Hik SAHTEKARLIK: İspirto Sahtekârlığı Davasına Bakılıyor Dün ağirceza mahkemesinde sah- te vesikalarla İnhişar Tdaresinden is irto aldıkları için tevkif edilen Ah- met, Abdullah, ve Dimitri ile gayri mevkuf olarak muhakemelerine kas rar verilen Ropen, Yakonun muha- kemelerine devam edilmiştir. Şahit- lerin çağırılması için mahkeme talik Kaybolan Beş Bin Lira Dün asliye birinci ceza sinde, emlâk ve eytam bankasının emniyetini sujistimal ederek beş bin Yiranın kaybolmasına sebep olan ban kanın eski başveznedarı İzzet aley- hindeki dayaya devam edilmiştir. Iddinya göre başveznedar İzzet, ye- tim, dol ve mütekaitlerin üç aylıkla rı verilirken kontrolör Sermede beş şahitler dinlenmiş, mahkeme İzzetle kontrolör Sermedin para alıp verir. ken kullandıkları defterin tetkiki çin muhakemeyi talik etmiştir. i — Üniversite rektörünün coğrafya fakültesi ile eczacı ve diş ta- çay ziyafetinde bulunanlar, 2 — Belediye, eski kaldırım taşlarının üzerine döşenen bir asfalt nü- AN YERLİ HABERLER On Para İle Heykel Dikecekler Haber aldığımıza göre, çok v- Zun yıllar Topkapı Fıkaraperver Cemiyeti Başkanlığında bulunan $ ve şefkat ve fazileti her yerde ; bürmetle anılan Sinop Saylavı : merhum Doktor Galip Haklıya bir heykel dikilecektir. Bu hey- keli Topkapı ada altında Çapa, Şehremini, Odabaşı, Topkapı, Yenibahçeden mürekkep | geniş semtin halkı aralarında onar pa ra toplyarak yaptıracaktır. Mer hum, Fıkaraperver Cemiyetini kurduğu zaman onar paralık yar dımlarla işe başlamıştı, Bunun yeeseseeeaseeaseeeeeesemeenaeeeesenekeeeesesememesameeaeüseeeeekimekeeeeeekeeee ÜNİVERSİTEDE : | ww Fakültelerde Sömestr Tatili Dün Başladı Universitenin sömestr tatili dün başlamıştır. Tatil, 4 şubat akşamma kadar devam edecektir. Hukuk Fukül tesinden beşi kız olmak üzere 35 ta. Bükreşten sonra Peşte ve Viya. naya da gideceklerdir. fktısat Fakül tesine mensup ikinci bir talebe ka. filesi de salı günü Atinaya hareket edecektir, Rektöürn Dördüncü Çayı Universite Rektörü profesör Cemil Bilsel dün dördüncü çayını edebiyat fakültesile sczact ve diş tababeti mek tepleri son sınıf talebelerine vermiş. tir. Dünkü toplantıda coğrafya ens- titüsü *alebeleri şu dileklerde bulun . muşlardır: Dört yldanberi ne memleket içinde, ne de memleket dışmda hiçbir gri yapıma dık, Giden beş on talebe kendi hesapla” rma gidiyorlar, İstanbulda da Ankara fa- kültesinde olduğu gibi, geziler için tahsi sat konsun, imtihan şekilleri değişsin, Eczacı mektebi talebeleri de bina. nm bakımsız olduğundan, imtihan geklinin değişmesinden ve kitap nok. sanlığından bahsetmişlerdir. Mevcut kütüphaneden yalnır doçentler is sifade ediyor, Bizim de İstifademiz için ter tibat alınmalı, diğer fakültelerde olduğu gi bi biz de de bir doktora ayrufı kurulmalı, Rektör, bütün bu istekleri defteri- ne kaydetmiş ve yerine getireceğini vaadetmiştir. HADISELERIN RESİMLERİ MÜTEFERRİK : Papas Meslekten Çıkarıldı. | Ba'attaki Ayayani Meresiilii| | başpapazı Tosideos, geçenlerde zina #uğundan dört ay hapse mahküm! olmuştu. Fener patrikhanesinin o Sensinot | meclisi, dün sabah toplanarak mah- küm papazın vaziyetini tetkik etmiş ve silki ruhaniden tardma kârar ver miştir. Tütün Kongresi Toplanıyor Pazartesi günü şehrimizde topla- nacak olan şark tütünleri kongresi- ne reislik edecek olan Trabzon says Tavı Hasan Saka, bu sabah Ankara- dan gelecektir. Kongrede Hasan Ss- kadan başka, Türk heyeti olarak Mm hisarlar umum müdürü ve Türkofis Istanbul şubesi müdürü bulunacak- lardır. B.Haralambo Teodoropulos ve B. Dimitrios Arkirodis'ten mürek - kep olan Yunan heyeti de buğün geh- rimize gelecektir. Trakya Trenlerinde Tensilât Lüleburgaz asfalt yolu açıldıktan sonra, Edirne tüccarları mazotla iş- tiyen altışar tonluk kamyonlar almış lar, mallarını bu kamyonlarin tagı - mağa başlamışlardır. 9 uncu işletme müdürlüğü, vazi- yeti bir raporla Vekâlete bildirmiş - tir. Şimendifer tarafilerinde yeni tenzilât yapılması istenmektedir. Elektrik Şirketi Murahhasları Birkaç gün evvel, gehrimizden ge. çerek Ankaraya giden elektrik şirko- ti salâhiyetli milmeesilleri B. Spesinl ile B. Gleren Ankaradan dönmüşler ve dün akşam Brüksele hareket etmiş lerdir, Şirket murahhasları, Nafia Ve kâletine, cevaplarmı tahriri olarak vermişlerdir. öm kl mmmmlağa DENİZ VE LİMAN : Fonoarler İdeansinin.— Devrine Başlanıyor Denizbank teşkilât kanunu ile hü- kümete devredilen fenerler idaresi - nin tasfiyesine başlanmıştır. İdare tahlisiye umum müdürlüğüne bağl olarak çalışacaktır. Devir işi ile uğ- raşıcak heyet, o önümüzdeki hafta gehrimize gelecektir. Tahlisiye umum müdürü Necmet- tin, dün, fenerler idaresine giderek devriteslim muamelesine ait hazir - lıklarla meşgul olmuştur. Gemi Kurtarma Şirketi Gemi kurtarma şirketinin satın a- Imması hakkındaki kanun Meclisten çıktığı için şirketin Denizbanka dev seçecektir. Karadenizde Tehlikeli Sırıklar Wood isminde arzı şimali 30,17 tulü aşrkide seyrü- seferi tehlikeye koyacak büyük si- rıklar dolaşmaktadır. Bu nokta Sün De ağzı denilen yere 43 mil dedir, Vaziyet, Istanbul Liman liğine bildirilmiş ve gemiciler dar edilmiştir. çi rek tecrübeye girişmişti. Aradan iki ay geçmeden, bu asfalt nümünesi- nin ufalanıp kum haline geldiğini görenler, diğer caddelerin de ayni «1-938 Ankarad | Ankaradan Müteahhitler Günah İşliyen | Nekadar Vergi Ödeyecekler? Ankara, 15 (Tan muhabirinden) — Maliye Vekâleti müteahhitlerin ka - zanç vergisi hakkında yeni bir karar almıştır. Yeni kararda, müteahhitler- den ne miktar kazanç vergisi almaca ğı, iktisadi buhran vergisinin ne mik tar kesileceği tespit edilmektedir. Kazanç vergisi kanununda sayılan daire ve müesseselere karşı taahhüt te bulunanlara ödenen taahhüt bedel lerinden ister doğrudan doğruya ister bir mahkeme kararile ödensin, vergi kesilecektir. Müteahhit tarafından ta ahhüt bedelleri dolayısile açılan dava larda, eğer müteahhide bir para veril mesine mahkemece hükmedilirse, bu paradan vergi kesilmesi icap edecek- tir, Kesiş, kazanç ve buhran vergileri çıktıktan sonra kalan miktar üzerin. den yapılacaktır. Hapisaneler Nizamnamesi Ankara, 15 (TAN) — Umumi hapi sânelerde tatbik edilmekte olan dahi U nizamname meşrutiyetin ilk senele. günkü ihtiyaçlara cevap verecek yeni bir nizamname projesi hazırlamakta. dır. Yeni nizamname ile hapisanelere daha düzgün bir veçhe verilmektedir. Türkkuşuna Uçucu Üye Ankara, 15 (TAN) — Ankara Türkkuşu şubesi yeni sene çalışmala rı İçin uçucu üye kaydi işine başlamış tr. Bu sene Türkkuşuna yalnız yük . sek mekteplere “vam edenlere Hse mezunları ve Mselerin ikinci devre ta lebeleri kaydedilecektir. Uçuculuğu öğrenmiş olanların. ih . tiyat zabitliği yapacakları devrede hiz met müddetlerinden istifade edebil - meleri için, bu yolda bir karar alınmış tr. Uçucu Üye yazılmasma karşı genç ler arasında büyük bir alâka vardır. İzinli ve İzinsiz Toplantılar Ankara, 15 (TAN) — Emniyet işle ri umum müdürlüğü, eski içtima ve tecemmüat kanununu. bugünkü ihti » Te yeni bir proje hazırlamıştır. Yönü projede izinli ve izinsiz toplantıların. nasil yapılabileceği, toplantılar için nasıl müsaade almacağı, toplanmanm töler olduğu hakkında hükümler var dır, Jüri, Meclis Binası Projelerini Tetkik Ediyor Ankara, 15 (TAN) — B, M Mecll &i binası projelerini tetkik etmek üzere teşekkül etmiş olan İ'iri azasın dan Isveçli Profesör Ivar tenzbom (le Holandal: Profesör V, M. Dukok ve Ingiliz Pr. H. Robertson Ankaraya gelmişlerdir. Jüri, müsabakaya İştirak etmemiş milletlerin mimarları arasından 88 « Muhtelif milletine mensup mimar. lar tarafından Ankaraya gönderilmiş olan projelerin adedi 14 dür, Jüv bu günden itibaren her gin bir proje tet kik etmek suretile tekriben iki hafta kadar bu işle uf “esk ve --*“cede üz proje tefrik ederek hükümete ar « edecektir. Bunların arasından biri. nin intihabr helkı hülümete sittir. 16 İkincikânun 1938 PAZAR iinmiay OGündi Arabi: 1386 Zilkade: 14 Kasım: 70 Rami; 1353 İkincikânun: 3 1223 Yo 538 Güneş: 7,26 — Öğle: İkindi: 14,51 — Akşam; Yatsı; 18,41 — Imsâk; YURTTA HAVA VAZİYETİ Yrdumuzun Eze mıntakası kismen diğef yerler fazla bulutlu ve yer yer yağışlı ge$ miştir, Yağışlar Kocailide yağmur, Ankarıd Eşkişehir, Erzurum, Van ve Kayseride kaf şeklinde olmuştur, Diyarıbakır, Erzinea | ve Balikesir bavalisi sisli idi: Rürgürlaf Trakya, Kocaeli ve Karadeniz kıyılarınd garpten kuvvetlice esmiş yurdun diğer enn takaları sakin kalmıştır. Dün İstanbulda hava irapalı ve dafıf yoğ murlu geçmiş, rüzgâr şımaligarbiden saniyf de $ ile & metre hızla esmiştir, Saat 17 ÖP bürömetre 762,9 mülimetre idi, Hararet en çok 7,5 ve en ar sıfırın a teda 1 santiprad olarak kaydedilmişti. 24 sant zarfmdu yağan yağmurun metr şekilde döşenmediğine memnun oldular. Bu nümunenin artik başkdi| yyrabbama bıraktığı su miktarı 2 kilog N enddelere serilerek yeniden tecrübe edilmiyeceğini şüphesiz sayıyoruz. |dır,