24 Ocak 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

24 Ocak 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

PAZARTESİ 24 İKİNCİKÂNUNİ, 1938 se vi Caddesi k 24419, 24810 BASMUHARRIRI: AH MET EMİN-YALMAN Yunanistanda Bir Hâdise Atina, 23 (A.A.) — İsyana teşvik eden beyannameler dağıtmak suretile mersi teşebblis eyliyen bazı eski ke davet edilmistir. n sükün ve asayişini ihlâle siyaset ada mları, payitahtı ter- o wv 0 Berlin Ve Romanın Yeni Bir Elbirliği: Gayrimübadiller Meselesinin Tasfiyesi Sane Ahmet Emin YALMAN Şgisünlerde bir hâdisenin yüzüncü yıldönümü ol- du. Merasimsiz, gürültüsüz bir şekilde geçti: Maliye Nezareti adı altında bir dairenin kurul- masının yüzüncü yıldönümü... Doğrusu aranırsa hâdisenin kut. Yanacak bir tarafı yoktur. Çünkü Ma- Uye Nezareti adı altında bir dalre kurmak, memlekette hesaplı, müva- zeneli, bütçeli bir maliyecilk yarat. mak mânasma gelmiyordu. Maliye Nezareti, uzun seneler; taahhüt tut- mamak, atlatmak, hak sahiplerinden kiminin cebini şişirmek, kimini sü. ründürmek g bi hareketlerin merkezi kalmıştır, Meşrutiyet seneleri kısmen istisna edilirse bu gidiş, inkılâp ıda- Tösine kadar devam etmiştir. Dük “birtakım “kerdaai “ityatları ve memleketin bünyesine uygun - olmi. yan bazı vergi cibayeti usullerini kal- dırmamış olmakla beraber ilk günden başlıyarak dürüst prensipler kur muş ve bunları en titiz bir surete tat. bik etmiştir. Bu prensiplerde esas; taahhüt tutmak, bütçeye göre ayak Uzatmak, yarınki nesillere külfetler yüklememek, harice karşı tediye mü vazenesini korumak gibi yüksek : he- deflerdir. Min umumi gidişi, bü he. deflere hep uygun kalmıştır. Yalnız bir noktada prensiplere aykırı bir vaziyet devam edip gitmiştir. O da gayrimiibadiller işidir. Gayrimübad'l davasınm prensip mecralarından uzak kalmasına, aksi bir tesadüf gözüyle bakmaktan baş ka çare yoktur, Çünkü hükümetin hiç bir sahadaki icraatında böyle plânsızi usulsüz, prensipsiz idare edilmiş bir işe tesadif etmek İhtimali yoktur. Yunan stana kalan eski arazimizde mal birakan Türk vatandaşlarile Tür- kiyedeki Yunan tebaasının ve bir kı. sım kaçak Rumların malları arasında |, bir takas yapılmıştır. Bu takasta Malların toptan kıymeti takdir edil Miş, aradaki bizim lehimize kalan farkı Yunanıstan para ile ödemiştir. Bu suretle hükümet, birtakım va. tandaşların ferdi tasarruf hakkını korumayı kendi üzerine slmış, buna dâir tahminlere, hesaplara, anlaşma. lara girişmiştir. Hükümet tarafından Yapılan bu işlere göre Yunanistanda mal bırakan Türk vatandaşları mu. bakkak surette birşey beklemişlerdir k © da Türkiyedeki Yunan emlâkiyle Yunan'stan tarafından ödenen para. lar yekünunun Yunanistanda kalan €ski mallarını aşağı yukarı karşıla. masıdır. öyle bir muamele eski hükü. metler vasıtasiyle yapılsaydı hak sahipleri belkide wptidadanü. mütsizliğe düşerler, ihtiyatlı ve ted- biri: olanlar ilk günden başların Ç8- resme bakarlardı. Fakat Oğmhuriyet maliyesi, taahhütleri tütmak've Anşlus Meselesi İki Faşist Lider, Kendilerini Inhitattan Kurtarmak İçin Kat'i Harekete Geçeceklermiş ET DEER va kuvvetleri Tecilli iyorlar Paris, 23 (A.A)— Rad kal Ocuvre ve sosyalist Populaire gazeteleri, Is panyada Franco kıtalarınm Teruel ö- ninde hezimete uğramaları Üzerine Berlin ve Roma hükümetlerinin Is. panya işini bitirmek Üzere Francoya çok miktarda s'lâh göndermiye karar verd klerini, çünkü “Franconun mu. vaffakıyetsizliği, Mussolininin inhita. tma sebebiyet vereceğini ve bu inhi. Yeni Adli Kanunlarımız Hitler ve Mussolini Francoya Bir Yardım Daha Yapacaklarmış tatm Hitleri de sürükleyeceğini,, yaz. maktadırlar. Ocuvre gazetesi şu malümatı ilâve ediyor: “Bunun için Kânunusaninin başlan gıcmdan İtibaren Avusturya ve İtal, ya tarikiyle Hamburg ve Münihten Francoculara şimdiye kadar görülme miş miktarda bomba. tank, tavyare (Arkası 9 uneuda) İİİ placak mebus seçimi hak- riciye Vekilimiz |Cenevrede| Milletler Cemiyeti Kon- seyi, öbürgün yüzüncü top- lantısını yapacaktır. Konse- yin bu seferki toplantısı, bi- zim için çok mühimdir. Çün- | kü Cenevre Konseyi bu | çarşamba günü Hatayda ya- kında bizim tarafımızdan | ileri sürülen itirazları tetkik | edecektir, | Hariciye Vekilimiz Dok- tor Tevfik Rüştü Aras, Mik | Jetler Cemiyeti Kon eyinin yüzüncü top'antısında bu- lanmak üzere dün akşam ekspresle Cenevreye hareket etti. Dr. Aras, Sirkeci istas- yonünda törenle ve muvaf- fakıyet dileklerile Cenevre reye uğurlandı. * İtalyanın Ankara Sefiri, dün Hariciye Vek'limiz ta- Ağa Han Hastalık Geçiriyormuş İcra, Ticaret ve Noter Kanunları Değişiyor Adli Tebligatın Posta Vasıtasile Yapılması da Temin Edilecek tandaşların hakkını arazi Da hassasiyetle riayet Bayrimübadil hâdiselerih / emniyetle beklemiştir.? © Adliye Vekil'miz B. Saracoğlu Ankara, 23 (Tanmuhabirinden) — AdliyeVekâletimiz, ana okonunla- rımızla beraber diğer adli kanun- lardan bir kısmı üzerinde tetkik. ler yaptırmış, değiştirilmesi icap eden cihetler tespit ( olunmuştur. Bu tetkikler neticesinde yeni ka- nun lâyihaları hâzırlanmıştır. Ye- ni lâyihalarda, yeni Türkiyenin asri ve Iktısadi ihtiyaçları göz Ö- nünde ehemmiyetle tutulmuştur. Adliye Vekiletimizin yen! hazırla” dığı ana kanun lâyihaları arasm- da, icra ve iflâs, deniz ve kara ti. caret lâyihaları en başta gelmek- tedir, Bugüngü Tera ve İflâs Kanını nun değiştirilmesi, birçok sebepler den lüzumlu görülmüştür, Yeni ha zırlanan Icra ve İflâs Kanun lâyi. hası, iera işlerini çok oratik bir şe kilde halletmekte. bilhassa alacak 4 ile borçlu arasmda umumi bir kredi itmadı vücude getirmekte- dir Bu lâyiha ile. icra işleri pö- rüzsüz bir şekilde hallolunmakta. dır. Bu gün Türkiyede meriyet mevkiinde bulunan Ticaret Ka- nünu 925 senesinde diğer ana ka nunlarla “ayni tarihlerde hazırlan (Arkası 9 uncuda) B. Ağa Han Paris, 23 (Radyo) — Hindista. nın dini liderlerinden maruf Ağa Ha nin ağırca bir hastalığa tutulmuş ol- duğu Londradan haber veriliyor, Dok torlar, hastalığın tedavisi için çalışı yorlar, (Ağa Han, Hind'standa İsmailiye mezhebine salik olanların reisi bulun maktadır. ) Amerika Faşizmle Mücedelede! Vaşington. 23 (A.A.) — Salâhi- yettar mahfillerde söylendiğine gö- re, Roosevelt, Cenubi Amerikada İtalyan ve Alman propagandasile mücadele etmek üzere devlet ta- Milli Çin 300 Bin Kat'i CE Bir Çin şehsinin kapısı , 23 (Radyo) Uzak a âit &on gelen haber- haberlere göre, milli Çi reşmi Şang - Kay - Şek, rafından sulh şartı olarak ileri sürü len bütün teklifleri reddetmiş, Al - man sefiri tarafından yapılmakta o lan tavassutları da bundan böyle ka bul etmemeğe karar vermiştir. Ha - Uzak Şarkta Ordusu Kişi ile Taarruza Hazırlandı Mareşal Şang - Kay - Şek Japon Tekliflerini EB 2 Şekilde Reddetti x & inde” Japon asharleri alındığına göre, Mareşal Şang « , yepyeni ve taze bir ordu bazırlamıştır. Uç yüz bin kişilik bie kuvveti temsil eden bu yeni kuvvet, silâh kuvveti itibarile de olgun ve miğ kemmeldir. Mareşal, bu yeni kuv « vetle Japon istilâcılarına “karşi en can alacak bir noktadan ve amansığ bir taarruz yapacaktır. (Arkası 3 üneüde) Bulgarista Ankaradan bildiriliyor: Bulgaris'anda oturan ve miktarı 15 milyona yaklaşan Türklerin ana- vatana gelmesi hakkında Bulgar kümetiyle kati müzakereler gubat i- çinde başlıyacaktır. Başvekil Celâl Bayar, büyük ve şa mil bir iskân plânının hazırlanmasını emretmiştir. Bunun için bir komisyon kurularak çalışmıya başiıyacaktır. Ko misyonda sıhhat müsteşarı, iskân u- mum müdürü, mahalli idareler umum müdürü, erkânıharbiyenin jandarma n Türkleri Sofya Hükümetile Gelecek Ay Mühim Müzakereler Yapılacak umum kumandanlığının, nüfus ve eni niyet umum müdürlüklerinin :ktısat, | ziraat, kültür bakanlıklarının mümeş | seri bulunacaktır. | Bu komisyon memleketimizdeki ye ni iskân mıntakalarını tesbit edecek tir, Haber aldığıma göre, bilhassâ, Antalya ve havalisinde Bulgarstan Türklerinin iskânı ve çok verimli 9. lan bu toprakların çalışkan birer çift gi unsuru olan Bulgaristan Türkleri İ vasıtasiyle işletilmesi temin ed lecek İ tir. (Arkası 9 uncuda) İstanbul rafından bir radyo İstasyonu tesis edilmesi hakkındaki projeyi tasvip etmiştir. Dünkü Futbol ve Boks Ankaraya 2-1 Galip Dün İstanbulda şilt maçına çıkan takımlardan biri Muhteliti (Spor hareketleri toplu olarak altıncı sayfamızdadır) dön dile