24 Ocak 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

24 Ocak 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

KDikkatler — Yakıştıramıyorlar mı? Güzel bir ses, güzel bir resim, güzel bir yazı bir mületin malı olduğu kadar insanlığın da
 Teruelde kanlı harb Frankocuların son mağlübiyeti — Almanya ve İtalyada telâş uyandırdı Frankonun mağlübiyeti Mussolininin
 Ankaraya giden borsa heyeti döndü Bugün acenteler birliği toplanacak, heyet,. temasları hakkında malümat verecek İstanbul...
 Bulgaristan -Türkleri Anavatana gelmeleri için hazırlık yapılıyor sulgaristanda büyük bir Türk kütlesi vardır. Miktarı bir
 Satılık teminatlı koc Nevyork barlarında nasıl eğlenilir ? Çılgın dansı, enternasyonal dans Ideal erkek kaç yaşındadır?...
 Yenicami kemerindeki kıymetli çiniler Mütehassıslar bunların çok nadide ve emsaline az tesadüf edilir şeyler olduğunu...
 Hariciye Vekilimiz Cenevreye gitti İki gündenberi şehrimizde bulunan Hariciye Vekili B. Tevfik Rüştü Aras, Milletler Cemiyeti

İstanbul hayvanları koruma cemiyeti mis KUÇÜK ILÂNLAR En ucuz ve en tesirli ilân vasıtasıdır 4 defası: 125 kuruş Akşam ilân servisi, telefon 24240 Nişantaş Şairnigâr sokak No. 84 Telefon: 49169 Fukaranın hayvanlarına mahsus parasız muayene ve tedavi pazardan maada her gün saat 9 - 12 ve akşamları 5 - 6 Td — a — Welefon: 24240 (İdare) — 24249 (Tahrir) — 24248 (Müdür) — 20113 (Klişe) Satılık teminatlı kocalar! Nevyork barlarında nasıl eğlenilir ? Çılgın dansı, enternasyonal dans - Ideal erkek kaç yaşındadır? aaa aa PAZARTESİ 24 Kânunusani 1938 e — 6 Sene 20 Teruelde kanlı harb Frankocuların son mağlübiyeti Almanya ve Italyada telâş uyandırdı Frankonun mağlübiyeti Mussolininin inhitatına sebebi olacak, Mussolininin inhitatı da Hitleri sürükliyecekmi; » bu sebeple bu iki hükümet yeniden silâh günderdiler No, 6923 — Fiati her yerde 5 kuruş n: Jına- EMET. Sağda harap olan Teruelde bir sokak, solda ağaç altında tayyareden gizlenen Barselon 23 — 'Teruelde harb de- vam ediyor. Frankoculâr şiddetli bir taarruzda bulunarak bir tepeyi işgal etmişlerdir. Fakat hükümet askerleri mukabil taarruzla burasını geri ak muşlardır. Tayyare faaliyeti o şiddetlenmiştir. İki tarafın tayyareleri mütemadiyen uçmaktadır. Frankocuların zayiatı çoktur. Salamanka 23 — 'Teruelde bir.taar- | ruz yaparak bazı mevkileri elde ettik. Bir kaç yüz esir ve bir mikdar silâh aldık. Almanya ve İtalyanın İ sevkiyatı | Pariş 23 (A.A.) — Oeuvre ve Popü- | Ex ğe iz li laire gazeteleri Franko kıtalarının Tervel önünde hezimete uğramaları üzerine Berlin ve Roma hükümetle- rinin İspanya işini bitirmek üzere Frankoya çok mikdarda silâh gönder- meğe karar verdiklerini çünkü «Fran- konun muvaffakıyetsizliği B. Musso- linin inhitatına sebebiyet vereceğini ve bu inhitatn B. Hitleri de sürük- liyeceğiniz yazmaktadırlar, «Oeuvre, şu malümalı ilâve edi- yor: «Bunun için 1 son kânundan iti- baren Avusturya ve İtalya tarikile Hamburg ve Münihten şimdiye ka- dar görülmemiş mikdarda bomba, tank, tayyare ve mitralyöz sevködil- mektedir.» (Devamı 4 üncü sahifede) Ankaraya giden borsa heyeti döndü Bugün acenteler birliği toplanacak, heyet, temasları hakkında malümat verecek İstanbul para borsasının üç sene | müddetle kapatılıp Ankarada yeni bir borsa açılması kararı üzerine acente- | ler namına hükümetle temaslarda bu- İunmak üzere Ankaraya giden acen- teler birliği reisi B. Fuat ve kâtipi umumisi B. Nedim Akçer dün şehri- mize dönmüşlerdir. Heyet Ankarada Başvekil B. Celâl Bayar ve Maliye Vekili B. Fuat Ağralı tarafından kabul edilmiş, acenteler namına hükümete bazı dileklerde bu- lunmuş, iyi cevaplar almişlardır. Bu dileklerin borsacılar için en mü- himi kambiyo işlerinin İstanbulda ol- duğu gibi Ankarada da borsadan geç- mesidir, Bunun acentelere temin ede- ceği fayda büyüktür. Çünkü kambiyo işleri borsa salonundan geçerse acen- teler tavassut ücreti, komisyon ala- caklar, aksi halde bundan mahrum kalacaklardır. Borsacıların temenni- leri arasında esham ve tahvilât işleri- nin kâmilen borsadan geçmesi de vardır. Borsacıların bu temennileri tedkik edilip bir karara bağlanacak- tir, Diğer taraftan Ankara borsasının ne şekilde açılacağı ve kurulacak teş- kilât hakkında tedkiklere başlandığı duyulmuştur. Bu hususta bir kanun lâyihası hazırlanacaktır. Hükümet İstanbul acentelerinin Ankara bor- sasına gelerek çalışabiledeklerini he- yete bildirmiştir. Şimdilik Sümer Bank binasının bir katında açılacak olan borsa bir müddet sonra yeni ya- pılacak borsa binasına nakledilecek- tir. Sümer Bank binasının borsaya tahsis edilen dairesi yakında boşaltı- lacaktır. Yeni binanın inşasına biran evvel başlanmak üzere arsa vesair İş- ler için tedkikler yapmıya Maliye müsteşarı memur edilmiştir. Borsacılar için çok mühim olan te- lefon meselesi de halledilecektir. Acenteler birliği bugün fevkalâde ola- rak toplanacak ve bu toplantıda An- karadan gelen heyet, hükümetle yap- tığı temaslar ve neticeleri hakkında umumi heyete izahat verecektir, Ayni heyetin bir müddet sonra tekrar An- karaya gitmesi muhtemeldir (Devamı 6 nci sahifede) Bulgaristan Türkleri | Anavatana gelmeleri için hazırlık yapılıyor Bulgaristanda büyük bir Türk küt- lesi vardır. Miktarı bir milyondan fazla olan bu Türk kütlesi son Z8- manlarda bir çok Lazyiklere maruz kalmıştır. Geçende bu mesele Parti grupunda mevzuubahis edilmiş, Ve- killere sualler sorulmuştu. Ankaradan. gelen bir habere göre, hükümet Bulgaristandaki türklerin ana vatana gelmesini ve burada yer- leşmelerini düşünmektedir. Bu müna- sebetle yakında Bulgar hükümetile müzakereye girişilecektir. Bulgaris- tan türkleri de Romanya türkleri gi- bi, yani mallarını serbesçe satarak âletlerini, hayvanlarını alarak gele- ceklerdir. Türk mallarının düşük f- atle satılmaması için tedbir alınacak- tır, gelecek kardeşleri- mig'için iskân mıntakaları ayrılarak ve bir komisyon cvvelceden hazırlık yapacaktır. Komisyonda muhtelif Ve- kâletlerin inümessilleri bulunacaktır. Bulgaristan türklerinden büyük bir kısmının Antalya havalisinde İs- kân edilmesi muhtemeldir. Bunlar için yeni ve sıhhi köyler kurulacaktır. Hariciye Vekilimiz Cenevreye gitti İki gündenberi şehrimizde bulunan Hariciye Vekili B. Tevfik Rüştü Aras, Milletler Cemiyeti konseyinin 26 ikin- cikânunda Cenevrede yapacağı top- lantı münasebetile dün akşamki semplon ekspresile hareket etmiştir. B. Stoyadinoviç Belgrada döndü Belgrad 23 (A.A.) — B. Stoyadino- viç 10 gün süren Almanya seyahatin- den bu akşam saat 20,30 da avdet etmiş, istasyonda bütün hükümet azaları ve Almanya maslahatgüzarı tarafından karşılanmış ve büyük bir halk kütlesi tarafından alkışlanmış- tar. mikkatler — Yakıştıramıyorlar mı? Güzel bir ses, güzel bir resim, güzel bir yazı bir milletin mak olduğu ka- dar insanlığında mak sayılır. Bir millet kadar bütün bir beşeriyet de ondan zevk almak ihtiyacındadır. Bu sebeple dünya gazetelerinin bi- ribirinden seçme resim veya güzel yazı iktibas etmeleri eski ve iyi bir âdettir. Fakat aldıkları yerin adını türleri ara sıra sütunlarına geçiren bazı Bulgar gazeteleri, diğer Avrupa gâzetelerinden aldıkları eserlerin al- ima (İransız karikatürü) yahud (ingiliz karikatürü) diye işaret ettik- leri halde bizden iktibas ettikleri ka- rikatürlerin altına böyle bir satır ilâ- vesine lüzum görmüyorlar!... Eğer sınırlar dışında bile beğenilen bu eserleri bir türk kalemine yakıştı- ramıyorlarsa neden alıp neşrediyor- let MİLLİ KÜTÜPKANE j ANKARA, o. yerlerinin (Hikmet Feridun Es'in mektubunu 7 nci sahifemizde okuyunuz) bir köşe Yenicami kemerindeki kıymetli çiniler Mütehassıslar bunların çok nadide ve emsaline az tesadüf edilir şeyler olduğunu söylüyorlar Yenicaminin etrafının âçılması ü> zerine camiye bitişik kemerin muhafa- za edilip edilmiyeceği meselesi - orta- ya çıkmıştır, Bazı mütehassıslar ca- minin etrafındaki binalar kaldını- dıktan sonra kemerin up uzun bir bina halinde kalacağını ve çok çir- kin bir manzara ğini id- dia ediyorlar, kemerdeki çinilerin sökülüp başka bir yere nakledilebi- leceğini söylüyorlar. Buna mukabil diğer bir çok müte- hassıslar kemerin, camiden sonra yapılmakla beraber tarihi ve mima- rİ kıymeti haiz olduğunu, bilhassa kemerin üstündeki odalarda bulu nan çinilere paha biçilemiyeceğini i- leri sürüyoriar. Yenicami kemerindeki çiniler ha- | kikâten çok kıymetlidir ve bunların emsaline az tesadüf edilir. Kemerin Osmanlı bankasının şubesine bitişik olan kısımında ve ön tarafta bir bah- çe, bu bahçenin üstünde de bir oda vardır, Boğaza hâkim ve fevkalâde nezareti bulunan bu oda, vaktile pa dişahların, bilhassa Velde Sultanla- rın arasıra gelip istirahat ettikleri bir yerdir. Bu oda da tamamile çini- den yapılmış, gayet sanatkârane ve kıymetli bir şömine vardır ki, müte- hassıslar, bu şomineyi, gerek parça- larını teşkil eden çiniler, gerek inşa tarzı itibarile pek Kiymetli bulmak- tadırlar. Odanın duvarlarında muh- telif hendesi şekillerde çiniler yardır. (Devamı 6 ncı sahifede) — Tu Allah müstahakını versin!... Bu asırda hâlâ tüküren medeniyet- sizler var demek!,,