24 Ocak 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

24 Ocak 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

24 Künunusani 1938 Dn Ni AKŞAMDAN AKŞAMAX Yüksek ücretli işlerde mütekaitler ve ecnebiler Avrupada âli tahsil görmüş bir dos- tum dedi ki: — Bizde bir vazifeye iyi şeralile alınmanın çaresi mükemmel diplo- masi olmak mıdır, yoksa pratik bil- Kilere sahip bulunmak mıdır?, — Bazen o, bazen öteki, — Fakat ekseriya üçüncü bir tasnif bükim! — Korkarım sen de ihtisas tahsil eden, yahud meslekten yetişen genç- lerin başına mütekaidlerin getiri. mesinden şikâyet edeceksin... Ve ilâve edecektim: — Bu şikâyetleri pek çok işitiyo- ruz, Diyorlar ki; «Mademki falanca ihtiyar işe yarıyordu, niçin tekaüd edildi? Tekaüd edildi ise niçin genç- lerin bile gıbte ettikleri vazifelere a- hnıyor? İsterse hususi iş yapsın, fa- kat devlet bütçesinden yahud devle- te bağlı miesseselerden ikinci bir Ücret alması mantıksızdır. Ona gö- re bir kanun yapmalı...» Bunları mi söyliyeceksin? Ve bu fikre karşı ileri sürülen id- dinları da biliyorum: — Tekaüdlük ayrı bir haktır, Ona nali olanlar, «sayini her yere arz debilmek, her yerde ekmeğini çıkara- bilmeki gibi ikinci ve pek daha © hemmiyetli bir haktan niçin mah- rum bırakılsın?... o Kaldı ki, tekaüd maaşı, ekseriya geçim için kâfi de değildir. Mesleğinden çekilmiş bir top- çu miralayını riyaziye öğretmekten binnaziriye nasıl menedebilirsiniz? Meğer nafile hazırlanmışım. Dostum! bambaşka bir vadiye sap- it: — Hayır! Mütekaidlerden bahset- miyorum! - dedi. - Çünkü ben de şu iddianın taraflısıyım: o «Gençler, ih- tiyarların rekabetinden korkmıyacak tarzda yetişmeliler! Öyle bilğilerle mücehhez olmalılar ki, eskiler, ister istemez, kendilerini hürmetle selâm- layıp mevkilerini terketmek mecbu- riyelinde kalsınlar, Yoksa: Sen çe kil, çünkü ben falanca yaştayım! na- zariyesi, bir memleket için (dahili harb kadar olmasa bile, hafif kavga- lar derecesinde tehlikelidir. Falanca memlekette varsın tirid gibi bunak- lar sırf sinlerine hürmelen hüküm sürsün. Falanca memlekette isterse «gençliğe yeri» şiarı altında | delifi şek delikanlıları ser mürakıb mevki- ine oturtsunlar. Biz se vatanımızın ne o tefrite, ne bu ifrata düşmesini isteriz. (o İhtiyar, (ozalen (tabiat kanunları eliyor; üstelik bir de içti- mai nizamlarla ezmeğe lüzum yok- tur biçareyi.. Bizim kadrolarımızda her yaştaki insana yer bulunmalı dır. Birinin kuvveti, ötekinin tecrü- besi kadar lâzımdır. Her şeyde ma- kul ve mutedil olan rejimimizden beklediğimiz budur... ». Benim İtirazım şuna! - diye dostum devam etti, - Her gördüğü üstün tevehhüm ediyoruz. Bir arkada- şım vardı: 10 lira maaş zammile ken- disine bir atölyenin idaresi yerilmiş- U. İşi çıkıp ayrıldı. Yerine bir etnebi getirtip 400 lira maaş verdiler, İaşe- si, ibatesi caba, Memleketimizde an- cak ayda yirmi lira sarfetti, Fakat selefi kadar faydalı olmadığı tahak- ŞEHİR HABERLERİ Kızıl vakaları Mekteplerde sıhhi tedbirler alındı Galatasaray lisesinin Ortaköyde bu- lunan ilk kısmında üç kızıl vakası gö- rüldüğünü dün yazmıştık. Şehrimiz- de tek tük diğer bazı vakalara da te- sadüf edilmiştir. Bu sebeble mektep- lerde sıkı tedbirler alınmıştır. Bütün mekteplere tebligat yapılmış, çocuk- lar arasında nezleli olanlara, kırgınlık alâmetleri gösterenlere derhal izin ve- na lüzüm görmüş, bu omaksadia rin sıkı bir muayeneye tâbi tutulması, kızıl olduğu tahakkuk ettiği takdirde | hemen malümat verilmesi bildirii- miştir, Gazi köprüsü 30 dubadan 17 si geldi ve çoğu kuruldu Gazi köprüsüne konacak olan du- balar 30 tanedir. Bunlardan 17 si şimdiye kadar gelmiştir.* Bunlardan çoğunun montajı bitmiştir. Diğer 13 duba da önümüzdeki marta kadar şehrimize gelecektir. Otuz dubanın hepsi köprüye konmıyacaktır. Köprü 24 duba üzerine kurulacaktır, Altı duba ihtiyat olarak muhafaza edile- cek, köprünün istinad ettiği dubalar- dan birine bir arıza hasıl olursa o du- balardan biri konulacaktır. Son zamanlarda köprünün beton ve ahşap olacak kısımlarına konacak olan demirin miktarı hakkında köp- rüyü inşa eden Alman firması ile Be- lediye arasında bir noktai nazar ihti- lâfı çıkmıştır. Belediye, firmanın inşaat flatini arttıracak olan-bu talebini kabul et- mediğinden Nafia Vekâletinden tali- mat almak üzere Belediye yollar ve köprüler müdürü B. Galip Ankaraya İ gitmiştir. B. Galip bu hususta Nafia Vekâletinin talimatını aldıktan son- ra şehrimize dönecektir. Maamafih Vekâletin Belediyenin noktal naza- rını kabul edeceği kuvvetle tahmin anem kuk ederek kontratı (ouzatılmadı. evvelce kabul edilen bir madde mu- cibince, bütün tasarrufunu alıp dı- şarı götürdü! Şimdi yerinde ayni Türk vardır. Kendisinden daha iyi netice alınıyor. Fakat verilen para: Gene 10 lira zam... «Ecnebinin bize faik olduğu geçen asırların yadigârı bir zihniyettir. E- vet o zaman garblı üstündü. Fakat, muayyen bir yetişmesi olan, teknik bir kadronun içine giren bir Türkü halâ ecnebiden aşağıdır sanmak ba- tal itikadlarımızın en sakimidir. — Buna rağmen ecnebi mütehas- sıslardan daha pek çok öğrenecekle- rimiz olduğu da muhakkak değil mi?... Garplılaşıyoruz, fakat tamamile garb olduk mu?... Ecnebi hayranlığına Tü- zum yok ama, onun yerine de ecnebi düşmanlığı tohum halinde bile be- “irmemelidir. (VA - Nü) Haklı şikâyetler Ucuzluk mücadelesi ve nakliyat pahalılığı Boğaziçinde, karşıdan karşıya yirmi beş kuruşa, yirmi kuruşa sandal geçmektedir. Sarfedilen emeğe nazaran ne ucuz. Köprüden Üsküdara ise vapur bileti 14 kuruşlur. Bu fiat havsa laya sığmaz; sira deniz nakliya- İğ denen emsali içinde en ucuz oldu- İİ gu meşhurdur. Üsküdar vapurla- rı hiç bir zaman boş değildir. De- mek bu pahalılık bir sebeple izah olunamaz. Böyle tarifenin tasdi- İğ Kkinide havsala almaz. Ucuzluk mücadelesi mevzuu Dahs olduğu şu sıralarda” bütün nakliyat fiatleri de yeniden göz- den geçirilmeli. Meselâ Beşiktaş- tan Taksime otobüs de 14 kuru- şadır. Ateş pahasına! Hava soğudu Birçok yerlerde kar yağı- yor, Karâdenizde fırtına var . Bir kaç günden beri nisbeten düz- gün geçmekte olan hava dün şehri- mizde ve memleketin her tarafında soğumuş, bazı yerlere kar yağmağa başlamıştır. Şehrimizde hava dün ak- şama kadar kapalı geçmiş, akşam ü- zeri yağmur başlamıştır, Karadeniz- de fırtına vardır, Yeşilköy rasad merkezinden öğren- diğimize göre, dün şehrimizde rüz- gür şimalden saniyede 5-6 metre sür- atle esmiştir. Saat 14 de hava İasyi- ki 765,5 milimetre, en fazla sıcaklık 7 ve en az da 0,2 santigrad olarak kay- dedilmiştir. Yurdumuzda hava umumiyetle fazla bulutlu ve yağışlı geçmiştir. Yağışlar Çanakkale, İzmir ve Antal- ya havalisinde yağmur, Eskişehir ve Konyada kar şeklindedir. Rüzgâr Trakya ve Ege de şimalden, Orta A- nadoluda cenubdan, Cenubi Anado- luda Şarktan orta kuvvette esmiş, diğer muntakalarda sakin kalmıştır, Mühendis mektebinde yeni bir yatakhane kısmı yapılıyor Mühendis mektebinin üst katı yatakhanedir. Mektep idaresi yatak- hanelerin odershanelerin bulundu- ğu binadan ayrı bir yerde olması- sına lüzum görmüş, bu maksadla | mektep binasının arka tarafında bir pansiyon yaptırmağa karar vermiştir. Yeni pansiyonun temeli bugünlerde atılacaktır. Bu pansiyon yapıldıktan sonra yatakhaneden boşalan kısım dersahenelere tahsis edilecektir, Sidneye İstanbulun resimleri gönderilecek Avusturalyanın paytahtı olan Sid- ney şehri belediyesi dünyada marüf şehirler” için resimli bir eser neşret- meğe karar vermiş ve bu meyanda İstanbul belediyesine de müracaat ederek İstanbul hakkında malümat ile şehrin manzaralarını gösteren f0-. tograflar istemiştir. İstenilen malü- mat ve resimler hazırlanarak: gönde- rilecektir. Süt fabrikası Belediye bu sene içinde kurmak istiyor Belediyenin temiz süt temini için bir fabrika kuracağını yazmıştık. Fabrikanın kaça mal onlcaği hesab edilmektedir, Tesis masrafı tesbit edil- dikten sonra bu pâra Belediyeler ban- kasından yapılacak bir istikrazla te- min edilecektir. Belediyenin yaptığı tedkikatin ne- ticesi hükümete bildirilecek, alınacak talimat üzerine süt müstahsillerile mütevassıt ve perakendecilerin fab- rikanın tesisinden sonra yapacakları vazifeler tesbit edilecektir. Belediye, süt fabrikasını bu sene içinde kurmak fikrindedir. Yoksul çocuklar Yardım teşkilâtını geniş- letmek için tedbir alınıyor İlkmekteplerde çocuklara yapıla cak olan yardım teşkilâtı birlik mer- kezi bügün Parti merkezinde vali ve belediye reisi B. Muhiddin Üstündağın reisliği altında toplanacaktır. Bugünkü toplantıda biri mektep- lerde yardım güren yoksul çocukların sayısını arttırmak, diğeri de çocukla- Ta haftada her gün - hattâ pazarları da - öğle yemeği vermek meseleleri görüşülecektir. Malümdur ki mektep- lerdeki yoksul çocuklara şimdiki hal- de çarşamba ve cumartesi günleri öğ- le yemeği veriliyor. Verilecek kararın derhal tatbikine geçilecektir. Bunun için her semtteki himaye heyetlerinin bütçeleri yeni ihtiyacı karşılayacak surette tanzim edilmiştir. Yüksek Deniz ti t mezunları cemiyeti Yüksek Deniz ticaret mektebi me- zunları cemiyeti, ilk teşkili münase- betile idare eheyeti seçmek üzere ge- «çen hafta yaptığı toplantısında, ve- rilen karar mucibince, büyüklere ta- çekilen telgrafa Riyaseti Cümhur u- mumi kâtibi tarafından şu cevap ve- rilmiştir; «Yüksek Deniz ticaret mektebi me- zunları cemiyetinin ilk içtimaı mü- nasebetile gösterilen temiz duygula- ra Atatürkün teşekkürlerini bildiri- rim.> Kâtibi umumi Başvekil, Dahiliye ve İktisad Ve Killeri şu telgralları çekmişlerdir: «Kongrenin hakkımdaki güzel düygularına teşekkür eder, başarılar dilerim, Celâl Bayar <Cemiyete başarılar diler, gösteri- len iyi duygulara teşekkür ederim» Şükrü Kaya <Telgrafınıza teşekkür eder, cemi- yetinize muvaffakiyetler dilerim; zl Şakir Kesebir — Bilmem nerede bir sun'i adam yapılmış bay Amca... MUŞ... İSTANBUL HAYATI Meğer daha ustalarimiş ? Beyoğlundan Cihangire giden yo- kuştan iniyordum. Sinsi yağmur yüzümü, gözlerimi iğneliyor, lâtikle- rimin altında vıcık vıcık kayan kal dırım taşlarında düşmemek için sen- deliyordum. ;