24 Ocak 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

24 Ocak 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Franaadaki kabine değişikliği Avrupa borsalarında iyi tesir yaptı Avrupanın siyasi adamlarını garip bir haleti ruhiye kaplamıştır. Saray. bosna vakası akabinde olduğu gibi, kendilerini umumi bir harbin arife- sinde görüyorlar. Diplomatlar bir memleketten öbür memlekete durma- dan mekik dokuyorlar; yeni yeni an- laşmalar, “ittifaklar akdetmeğe çalı- şıyorlar. Avdetlerinde, kendi milletle- rine dünya vaziyetinin pek fena ol- duğunu, bu, harbin patlaması yakın olduğunu söyliyerek, harp te- darikâtım ikmal etmek lüzumunu tekrar ediyorlar ve bu suretle daimi bir üzüntü ve heyecano sebep olu- yorlar, Belki bu şüphe ve korkuların asıl ve esası yoktur; belki de bu tedarikât Yüzumsuz yere yapılarak altından kalkınamıyacak beyhude masraflara girişilmiş oluyor. Fakat sinirler o kadar gergindir ki, galiba hakiki va- yiyeti kimse göremiyor. Fransızlar a guelgue chose malheur est bon, derler. Beynelmilel ihtilâtat korkusu; ihtilâl ve inhilâl tehlikesi Fransızların akıllarını başlarına ge- tirmiş ve dahili teftikalarını unuttura- rak iş görebileceğe benziyen bir kabine teşkil etmelerine âmil olmuştur. Yeni kabinede iktisadi ve mali ma- teşkil - ederler) ileride yine kambiyo serbestisine ma- ni olmak istemesinler. Bütün Avrupa siyasi mahaflli bu yeni teşekkülden memnundur; hattâ Almanya ve İtalya matbuatı bile sem- patilerini saklıyamamışlardır. Efkârı umumiyeyi temsil eden Paris borsası hafta zarfında hayli faaliyet göster- miş ve mili Trantlar yükselmiştir. Umumiyet itibarile diğer piyasalar m yek sağlamdır; yalnız Nevyork borsası pi mekanin g Aahvale zamimelen Uzak Şark mese- Jesinin muhtemel âkıbetieri kendisini çok düşündürüyor. ... Financlal News gazetesinin yazdı- ğına göre, İsviçre Milli Bankası mem- Jeketteki büyük banaklara bir tamim 100 milyon a)- tın frank gönderildiğini kaydetmek- tedir. i “ex Almanya hükümeti harbı umumi den evvel ihraç olunan istikraz tah- yillerinden 1 temmuz 1920 tarihinden sonrg satın almış olanların zararım bir dereceye kadar tazmin etmek üze- re (Neubesitz) namında yeni bir is- tikraz akdetmişti. Bu Neubesitz tah- villerini hükümet elyevm yeni bir su- reti tesviyeye tabi tuttuğunu ilân etmiştir. Tahvilleri eskisi gibi 1970 se- nesine kadar faiz yürütmiyerek bu tarihte başa başa tediye edecek; bu- nunla beraber, arzu edenlerden, şim- diki piyasa fiati olan yüzde 28,25 esas zerine nakden saim alacaktır. Müra- cant müddeti 15 şubattan 30 haziran tır. Yüz on kişi zan altına alınmış tar. Bunlar arasında büyük bir zahi- re taciri, fabrika sahipleri ve bası banka müdürleri vardır, Almanyada kambiyo kaçakçılığı yapanlar hiya- neti vataniye ile ilüham olunurlar. Onun için mesele Almanyada oldu- ğu kadar ( hariçte de derin bir tees- sür uyandırmıştır. Kambiyo kontrol işinin umumi komiseri olan generai AEŞAM 24 Kânunusani 1938 Goering tahkikat peticesinden ken- disinin günü gününe haberdar edil- mesini emretmiştir. pi Romanya hükümeti, 1 kânunusani 1930 dan sonra İş yapmak üzere mem- lekette yerleşmiş olan ecnebilerin Ro- rpanyadan ihraç edilmelerine karar vermiştir. Bu tedbirden yalnız hü- kümet menfaal ve hesabına çalışan firmalar istisna edilmiştir. Bu kara- rın muhtemel akisleri hakkında Av- rüpa gazeteleri henüz bir şey yazmı- yorlar, ös. İstanbul borsasında vaziyet Piyasamızı hali hazırda alâkadar eden mesele menkul kiymetler ve kambiyo borsasının gelecek nisandan itibaren Ankaraya nakli keyfiyetidir. Acentelerimiz orada iş görmek üzere şimdiden tedariklerde bulunuyorlar. Yalnız burada kalacak olan müşte. ! rileri He münasebatı idame için bir çare düşünmektedirler, Gerçi hükü- | metimizin son kararı . üzerine yüzde yedi buçuk faizli türk borcu tahvil- lerinden Türkiye dahilinde tedavül edenler aşağı yukarı sabit bir fiat ik- tisab etmiş oldukları için bunlar üze- rine birer â livrer muamelât icrasına ne lüzum ne de fayda kalmıyacaktır; fa- kat peşin muamelât için de olsa, müş- terilerin ekserisi da bulun- mak itibarile acenteler onlarla teması muhafaza etmek istiyeceklerdir. Şa- yet borsalar kanuni acentelerin, bor- sa ordinolarını buradan alıp Ankara- da temerküz ellirmek üzere İstanbul- da birer büro veya muhabir ikame et- melerine mani İse, o vakit İstanbulda kendiliğinden bir mutavassıt sınıfı meydana çıkması ihtimali vardır ki bunlar için tabii bir tedbir düşünü- Jecektir. Hafta zarfmda Ünltürk üzerine muameleler normal bir surette cere- yan etmiş ve cumartesi akşamı üç serinin flati de 19 lirada kalmıştır. Anadolu grupunda aksiyonlar flat- lerini muhafaza etmektedirler; tah- vilerle mümessil senetleri azıcık ge- rilemiştir; son fiatler şunlardır. Hisse senetleri 23,75 lira Tahyiller 4055 > 'Mümessiller 3980 >» | Ergani istikraz 98,50 kuruştur. ! Sivas - Erzurum tahvillerinin dört serisi de 95 kuruşta sabittir. Merkez bankalarında muamele ol- madı gibi. Son fiat 98 liradır. | Endüstriyel kâğıtlar umumiyetle hareketsizdir. Aslan çimenlo hafta zarfında bir aralık 1295 liraya ka- dar yükseldikten sonra cumartesi gü- nü 9,75 lirada kaldı. Diğer bası nominal (o fiatler: Tramvay 10 lira; umum sigorta 11,50 Hira; İttihadı milli 24 Hira; Terkos 7:25 lira; Üsküdar - Kadıköy Su şir- keti 3 lira; Bomonti 8,05 lira; İttihad değirmeneilik 12,75 lira; Şark değir- mencilik 0,97 lira; 'Telefon 8 Tira; Şir- keti Hayriye 15 lira; Ominyüm 0,93 Mira; Şark ecza deposu 2.35 lira, Borsa harici muameleler Altın alım satımı memmuiyet altı- na alındığı için hiç bir muamele ce- Teyan etmemiş, fiat tespiti de müm- kün olamamıştır. Ancak hükümetin Son kararı üzerine muayyen banka- Jar tarafından yeniden muamelâta başlandığı takdirde fiatlerin sukut edeceği memul bulunduğundan vak- tile altın iddihar edenler düşünce içindedirler. Şehir "Tiyatrosu operet asmı Bu akşam sani 2030 da Komedi 8 iTruelde kanlı harb (Baş tarafı birinci sahlfede) Londra 23 — Sunday Referec ga zetesi diyor ki: Amele partisi mebus- larmdan Ellen Wılkanson'un söyledi- ğine göre Hitler ile Mussolini mart ayında Avusturyamın Almanyaya Ji. hakımı ilân etmek ve İspanyada bü- yük bir taarruza geçmek hususunda mutabık kalmışlardır. Bu faaliyetler Japonların İngilizleri telâşa düşürmek maksadile Hongkong'a yapacakları taarruza tesadüf ettireceklerdir. Mussolini İspanya işini çabuk bitirmek istiyor Paris 23 (A.A) — İspanya harbin- den bahseden Populaire diyor Ki: «Bir çok yerlerden gelen haberlere göre, İtalya, asilere silâh ve insan gön- dermekle devam eylemektedir. Pal- ma de Majorgue ismindeki İtalyan tayyarelerinin UValensiya, Barselon vesair şehirleri şiddetli bir surette bombardımana devamları da bunu göstermektedir. Mussolini, İspanya işini «çabuk bitirmek» istemektedir. Her zaman olduğu gibi, dahili ve ha- rici güçlüklerini birileri hareketle örtmek tasavvurundadır. 'Teruel, İs- panyada faşizm müdahalesinde yeni bir safha açmaktadır.» Salamankanın bombardımanı Cebelüttarık 23 — Evveiki gün hükümete mensup müteaddid filolar tarafından Salamanka bombârdıman edilmiştir. Bobmardıman evvelce sa- nıldığından daha fazla hasara ve za” yiata sebep olmuştur. Salamankada bombardımana $a- hid olarak bugün Cebelüttarıka ge len sözüne İnanılır kimselerin ifade- lerine göre, ölü miktarı 225, yaralı ların miktarı 400 dür. 20 bomba şe- hir dahiline, 15 bomba da surlar ha- ricine düşmüştür. Bombalardan ikisi, general Franko nezdinde bulunan yabancı devlet mümessillerinin otur- makta olduğu büyük otel civarında patlamıştır. Bombardıman m İngiliz vapuru « Barselon 23 (A.A.) — 20 ikincikü- nunda Tarragone llmanında üç asi | hücum tayyaresi tarafından bombar- | dıman edilmiş olan Thorpenes vapu- runun kaptanı Havas muhabirine de- miştir ki: «Bombardıman neticesinde 4 kişi ölmüş, 7 kişi yaralanmış ve 4 tayfa da kaybolmuştur. Thorpenes'in bu- Junduğu mahal, limandan ve askeri hedeflerden çok uzakta idi, Bu-se- bepten dolayı geminin hassaten he- def ittihaz olunduğunu kuvvetle zan- i nediyorum., Geminin iki tarafı da İngiliz renk- lerine boyanmıştı ve İngiliz bayrağı da çok vazih bir surette geminin kı- çında dalgalanıyordu. Gemininon metre yanına düşen 500 kiloluk bir mermi, gemide 8 meire genişliğinde ve 15 metre uzunluğunda bir rahne açmış ve kazan borularını patlatmış- tır» 4 İmsak Güneş Öğle İkindi Akşam Yat B. 1222 208 712 946 1209 136 Va. 526 7.17 1226 15,09 İTS 1851 ATEŞ BÖCEĞİNDEN sonra İşte size büyük bir film daha BiR KADIN TALİi Fransizca sölü. AŞE ve İHTİRAS filmi JOAN WİLİAM CRAWFORD * POWELL Çarşamba akşamı M İml > E K Sinemasında (Küçük Lord Fauntleroy) LİONEL BARRYMORE FREDDİIE ye MELVYN DOUGLAS BARTHOLİMEMW'in ile beraber Bütün dünyada fevkalâde bir rağbet kazanan ve umumi bir heyecan uyandıran CESUR KAPTAN SARAY sinemasının Bu mevsimin en büyük zaferi olacaktır. Önümüzdeki Çarşamba akşamı ; SÜMER sİneMAs YVCTOR FRANCEN'in 3 üncü süperfilmi ve şimdiye kadar görülen DENİZ filmlerinin en muhteşem ve en En Şaheseririi GALA MÜSAMERESİ halinde takdim edecektir. Bu akşam: a AAA sinemasında ve canlı bir mevzuda olan CASUS MART RİŞAR di Büyük aşk ve casusluk Fransızca filmi başlıyor. Baş rollerde: EDWİGE FEUİLLERE - ERİC ven STROHEİM ve JEANE GALLAND Elyevm hayatta bulunan ve Fransız casuslarının en müdhiş ve en esrsrengizi «MARTHE RİCHARD, ım barikulâde maceralarla dolu ha- yalının sinemaya alınmış muhteşem tarihçesi Bn akşam SAKARYA sinemasında 1937 PARIS SERGİSİNİN Bütün harika ve güzelliklerini görmek zevkini duyacaksınız. İstanbul Defterdarlığından: Cins ve mevkii Muhammen bedeli Lira Kuruş Fatih Çarşambada Beyceğiz mahallesinin Mehmetağa hamamı sokağında eski 14 yeni 12 No. lu dükkân: 55 Beşiktaşta Cihannuma mahallesinin Hasfurun sokağında eski 90 yeni 66 No. lu dükkânın on sekizde üç payı. 33 40 Yukarıda cins ve mevkileri yanlı emlâk hizalarındaki bedeller üzerinden Ayrı ayrı açık arttırma usulile satılacaktır. İsteklilerin ve tediye şeraiti ile di- ğer şartlarını öğrenmek isteyenlerin 31/1/9383 pazartesi günü saat on dörtte yüzde 7,5 pey akçalarile Mili Emlâk Müdürlüğünde toplanan komsiyona gel- meleri, (A£.) (281) Yüksek mühendis mektebi arttırma ve eksiltme komisyonundan; Yüksek Mühendis mektebi binası dahilinde «Flektrik lâboratuarında» yap- tarılacak olan «1041» lira 81 kuruşluk keşif bedeli inşaat ve tadilât açık eksilt- meye konulmuştur. Eksilimesi 27/1/938 tarihine rastlıyan perşembe günü sa- at 14 de yapılacaktır. a bea leme lemek istiyenlerin her gün ve eksiltmeğe gireceklerin belli ve saatte Gümüş su- yundaki mektep binası dahilinde toplanan komisyona müracaatları ilân olu- nur, (380) İstanbul Nafia Müdürlüğünden: 7/2/938 pazartesi günü saat 15 de İstanbulda Nafia Müdürlüğünde (989,07) Lira keşif bedelli Üsküdar Tevkif evi demir parmaklık işi açık eksilt- meye könulmuştur. » Mukavele, Eksiltme, bayındırlık işleri genel, hususi ve fenni şartnameleri, Proje keşif hüllâsasile buna müteferri diğer evrak dairesinde görülecektir. Muvakkat teminat (75) liradır. İsteklilerin en az (500) liralık bu işe benzer iş yaptığına dair idarelerinden almış olduğu vesikalara istinaden İstanbul Nafız Müdürlüğünden eksiltme Sl ec e Fate evel alinmüğ Giliyok ve röiiz ÖĞÜNE yesikaları in gel ( 1 ! ! ğ l 1 ' ,