24 Ocak 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

24 Ocak 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

mi e si AEŞAM 4 KAnunusani 1938 Dün Geceki ve Bu Sabahki Haberler Eski fırkacılar Metaksası devirmek istediler Dağıttıkları ihtilâ! beyannamelerile yakalanarak 18817 adacıklara siirgüne gönderildiler Atina 24 (Akşam) — Eski siyaset adamlarının balla isyana teşvik et- mek için dağıttıkları beyannameler hakkında şu mütemmim tafeliât mensup bulunuyorlar. Suçlular, 24 saat zarfında Atina- yı terk etmeğe icbar edilmişler ve küçük adalara gönderilmişlerdir. O Adalarda zabıtanın nezareti altında serbes bulunacaklardır. Halkın eski siyasilerin bu tahrik ve teşviklerine hiç bir ehemmiyet vermediği tebliğ edilmektedir. Kabinenin son toplanlısında bu mesele tedkik ve müzakere edilmiş we bugünkü içtimai rejimi koruya cak tedbirlerin #iddetlendirilmesi ka- Trarlaştırılmışlır. H— yada yahudilere karşı yeni itedbirler alındı Başvekil Goya bolşevizmin daha büyük tehlike il of aa söylüyor Ordusunda askerf hizmetlerini ifa et- tiklerini isbat etmeğe davet edilecek- © « — Yalmıdi meselesinde bizim için İngiliz hava kuvvetleri Deniz tayyareciliğine daha fazla ehemmiyet | verilecek Lonâra 23 (A-A.) — Sunday Times gazetesine göre İngiliz deniz tayyare- ciliği yakında kendisine tam bir istik- 1âl temin eden bir nizamname İle Ida- re edilecektir. Esasen nakliye tayyarelerinde çaiı- şan sskerl tayyarecllerin yerine ted- ricen bahriye zabitleri konmuştur. Amirallık makamı yakında başlıca harp limanları civarında münhası- ran deniz tayyareleri için hava mey- danları ihdas etmek için lâzım gelen arazi parçaların satın alacaktır. Garip bir eğlence! Bir köyde az kaldı hir ev / yanıyordu Sivas Akşam) — Sıvasa bağlı 'Eskiköyde garip bir vaka olmuştur: Bir kaç genç bir araya gelerek gö- rüşürken bir muziplik düşünüyorlar. O mrada yanlarından bir kedi ge- giyor. Delikanlılar koşup bunu ye- kalıyorlar ve etraftan ellerine ge- çirdikleri paçavraları bir sicimle ke- dinin kuyruğuna bağlıyorlar, Üzeri- ne gaz yağı döktükten sonra ateş veriyorlar. Gençler kedinin korkas Çağını, fakat ip yanacağı için ken- disine zarar gelmiyeceğini tahmin ediyorlar. Fakat, kedi oradan fırlar fırlamaz kendini hir evin üzerine atiyor ve ev de yanmıya başlıyor. Köylüler he- yaen yetişiyorlarsa da evi ancak kıs- “men yandıktan sonra kurtarabili- bir tek kati hal çaresi vardır. Bütün yahudileri henüz serbes olan bir ara- »ide iskân etmek ve bizden mümkün olduğu kadar uzak bir yahudi devleti kurmak. Yahudiler kendi çalışmalarile ya- “ şamağa kabiliyetleri olduğunu isbat edemedikleri takdirde yaşamağa hek- | ları olmadığı meydana çıkacaktır.» Goga, bolşevizmin Romanyanın âti- #i için daha büyük bir tehlike teşkil ettiği muhakkak olduğundan hükü- metinin ona göre icab eden tedbirleri alacağını söylemiştir. Başvekil Macar €kalliyetine karşı tehdid edici tedbir- leri almak niyetinde olmadığını kay- detmiş ve Alman ekalliyetinden sita- yişkâr bir lisanla bahsetmiştir. Adliye tebligatı posta ile yapılacak Icra ve ticaret kanunları b tadil ediliyor Ankara 75 (AK; (Akşam) — Adiiye ve- kâleti icra ve iflâs, ticaret ve noter kanunlarını yaptığı tetkikler netice- sinde tadil etmeğe karar vermiştir. Hazırlanan yeni icra ve iflâs kanunu, tera işlerini seri ve pürüzsüz bir şekil- de halletmektedir. Ticaret kanununun değiştirilmesi- ne karar verildiği gibi ileri bazı mern- leketlerde olduğu gibi bizde de tebli- gat İşlerinin posta vasıtasile yapılma- sı esas İtibarile kabul edilmiş ve bu hususta bir kanun projesi tanzimine başlanmıştır. Uzak şarkta Japonya artık Çin hükümetile müzakereye girişmiyecek — Dün öğleden sonra bazı mebuslar, mareşal Şang - Kay - Şek hükümetine karşi Japon- yanın ileride ittihaz etmek niyetinde bulunduğu hattı hareket hakkında hükümete bazi sualler tevcih etmiş- lerdir. Başvekil prens Kçnoye verdiği ce- vapta şunları söylemiştir: «Japonya, Çini yabancı memleketlere ve yaban- cı sermayeye kapamak niyetinde de- Bildir. Fakat diğer taraftan Japon hükümeti bundan sonra artık kati- yen milli Çin hükümetile hiç bir sulh müzakeresine girmiyecektir. Japon hükümeti, Şang-Kay-Şek idaresine karşı, bundan sonra Tüzumu takdi- ancak harb ilân edebilir. e b ei Me geli Singapurda | büyük manevralar GÜNÜN HADİSELERİ “Yahudiler ıssız bir yere atılsın!,, Demiştik ki: — Hiç kimas Yahudileri istemiyor. eMU- Hleşip» kalmalarına da, ırki hususiyetlerini muhafaza eğerek yaşamalarına da taraf- tar değildir. Fakxt, dünyayüzündeki 17 mii. yon Yahudi ne yapım? Nereye gitsin? Fi- İstinin de muvafık bir vatan olmadığı Arapların kanlı mücadelesinden arlaşılı- yor. Faşistlerin Yahudi meselesini hal için Teri sürdükleri mantıki teklif nedir? Romanyanın yeni Başvekili Goga be muksdder suale cevap veriyor: top- ansınlar. Bunu temin için bir beynelmile Yahudi alehdarı kongre içiima etmelidir. meselâ yalnız ruhani merkez- leri kalan; İstanbulda Yener Patrikha- nesi, İtalyada Papalık gibi.. Kendileri de filân yerde vatan kursunlar. Ancak: ePilân yer» neresidir? Dünya- Din sahipsiz bir noktası kaldı mı? Sovyetler, Şimal değildir. Sahrayi kebir, İneüz müstemlekelerinin muhasarasın- Mei ör yerin ise talipleri gifter çifter, Farzı muhal, geüvahir bir yer"bulunsa, her halde, bu sefer de Almanlar itiraz ede- cektir — Biz ki âri ırkdanız, bunca zamandır müstemleke istiyoruz, yok denildiği hal- de, bu samilere vatan ha?.. Müstakbel Yahudi vatanı & Almanlara müstemleke olarak verilirse ki müşkül |, birden halledilmiş olmaz xa?! Türkiye ve matbuat hürriyeti Amerikada B. Corl Ackerman isminde bir dniversite dekanı, (dünya matbuntının hürriyetini kaybetmek tehlikesine maruz kaldığına dair bir eser yazmış. Memleket- leri üçe tasnif elniş: 1 Hürriyeti olan, ? - az olan, $ - hiç olmıyan. Bizi de üçüncü fasileye koymak yanlış” Uğını gösteriyor. Ahmed Emin Yalman, bu zatın mekteb arkadaşıymış. Hatasnı O anlstmak üzere bir başmakale yazmış. İsbatı kolay bir mevzuu üzerine almış doğrumu! Çünkü bizzat Ahmed Emin Yal-, man hürriyetini alabildiğine kullanıp ba- ana da bir belâ gelmediği için, Ackerman'ı iakât edecek canlı bir delildir. Beşeriyet gilesi içinde söz ve yazı hür- riyetinden mahrum kara boyalı bir mem. Yoket olmayı kabul edemeyiz. Matbunt hürrişetinin dikenleri.de olduğunu biliyo- Tuz, Pakat gülü seven dikenine de katlanır. O nazenin gülün minicik dikenleri dede- mokrasinin kocuman, kuvvetli ve nasırlı ellerini rencide otmer. F. Tanar 100 tayyare ve 10 bin asker iştirâk edecek Londra 23 AA) Sunday Times gazetesi yazıyor: «Gelecek hafta Sin- gapurda yapılacak olan manevralara, 21 harp gemisi, 100 tayyare ve 10,000 kişi iştirak edecektir. Bu manevra- lardan maksat büyük İngiliz deniz üssünde istihkâmların mukavemetini anlamaklar. Bu gazete Singapur islihkâmları- nın İngiltereye olduğu kadar Ameri- kaya da lâzım olduğunu - kaydettik» ten sonra Japonya ile Amerika ve İn- giltere arasında bir harp tehlikesi mevcud olup almadığı sualini sormak- tadır. Bununla beraber bu gazele Ja- ponyanın yeni bir silâh yarışına baş- lamasına ihtimal vermemekte, çün- kü Japonyanın Ingilterb ile anlaşma ğı tercih edeceğini muhakkak addet- mektedir. ! İtalya sefiri Ankaraya gitti Bir müddettenberi şehrimizde bu- | Yunan İtalya sefiri B. Geli, dün ak- | şamki ekspresle Ankaraya gitmiştir. | Sefir, dün Cenevreye hareket eden | 'Hariciye vekili ile uzun bir mülâkat yapmıştır. Son dakika Tunada bir facia 22 talebe ve bir profesör nehirde boğuldu Bükreş 24 (Akşam) — 'Tunada bütün memlekette derin bir teessür uyandıran bir facia olmuştur, 22 kü- çük talebe ile bir profesörü hâmil bir motörbot Tunada Turn Severin civarında devrilmiştir. Şimdiye ka- dar nehirden 17 cesed çıkarılmıştır. Milletler Cemiyetine dahil milletler iki grupa ayrıldı Ekseriyeti paktia yapılacak fadilâtın tehirini, küçük bir kısmı da 16 ncı maddenin ilgasını İstiyorlar Londra 24 (Akşam) — İyi malü- matlı mahafile göre B. Eden ile B. Delbos, Milletler Cemiyetinde müş- terek beyanname okumıyacaklar, sa- dece irad edecekleri nutuklarda paktta yapılacak tadiller hakkında hükümetlerinin noktainazarlarını. bildireceklerdir. Miliciler Cemiyeline âza olan mil- letler iki grupa dahil olmuşlardır. Birinci grupa İngiltere, Fransa, Rus- ya ve diğer bir çök devletler dahil- dir. Bunlar paktta yapılacak tadi- Mat ve ıslahatın şimdilik tehirini is- tiyorlar. İkindi grupa dahil olan İs- veç, Lehistan, Felemenk, İsviçre ve Belçika hükümetleri, gecri tedbirleri mutazammın olan 16 ncı madde- nin tatbiki hakkında ihtirazi kayıf- Jar ileri sürüyorlar. Bu mesele etrafında konseyde ce- reyan ödecek Mmüzakerelere ve ikin- dl grupa dahil hükümetler mümef sillerinin irad edecekleri nutuklara ehemmiyet verilmektedir. Japonya Şanghaydaki imtiyazlı mıntakaları kaldırmak İstiyor General Matsui bir japon gazetesine beyenatında bunu açıkça söyledi Tokio 23 (A.A.) — Kaizo isminde- ki siyasi mecmuanın şubat nüshası general Matsu ile-11 birinci kânun tarihinde yaptığı bir mülâkatı neşret- mektedir. Şanghay ve merkezi için de yapılacak teşkilât hakkında tasav- yurlarını bildiren general demiştir ki: «Ecnebi imtiyaz mıntakalarının bi- taraflığını kabul etaniyorum. Çinin bu mıntakalardaki hâkimiyetini biz- zat ben tesis etmek istiyorum. Şimdi- ye kadar hükümetimden hiç bir emir istemedim. Bürada yapılan bütün iş- ler benim mesuliyetim altında cere- yan etmektedir. Şimdiye kadar büyük hatalar yaptığımı zanmetmiyorum. Azimle hareket ettiğimiz takdirde ecnebiler otoritemizi tanımak mecbu- riyetinde kalacaklardır. Onları bir emrivaki karşısında bulundurmak | Ben de bu şekilde meyli Şanghayda Çinliler doğmağa edeçek olan grupların bu siyaseti ko- u ümid ediyorum. Her ne kadar boş yere ecnebileri gü- cendirmemek lâzımsa da bunlardan korkmak için hiç bir sebep yoktur. Japanyaya bir hak olarak aid olan şeyleri yüksek sesle istemek Jâzımdır. hareket ettiğimi zannediyorum. Bu cümleden olarak imtiyaz mın- takalarında yapılan geçit resmini tertib ettim, Yanılmıyorsam bu nü- mayiş takdire şayan bir tesir husüle getirdi. Arasıra kuvvetimizi ör maeliyiz.» Katırcıoğlu hanı yangını Macaristanın dış politikası değişmiyor Yangının nasıl çıktığı Hariciye nazırı, Budapeşte henüz anlaşılamadı Evyelki gün Sultanhamamında Katırcoğlu hanının üst katında çi- kan büyük yangın hadisesi etrafın- daki tahkikata dün de devam edi miştir. Görülen lüzum üzerine ba- Zi kimseler sorguya çekilmişlerdir. Yangın çok mühim zararlara s8- bep olmuştur. Zarar yarım milyon Yira kadar tahmin edilmekle beraber kati rakam tahkikat bittikten sonra anlaşılacaktır. Handa en çok yanan eşya kumaş- tır, Bu kumaşlar muhtelif eşhasa ve müesseselere aittir. Yangının çıktı- ğı Katırcoğlu hanının enüst ka- | tandaki trikotaj fabrikası ve çuval #malâthanesinin Danup sigorta kum- panyasına sigortalı olduğu anlaşıl- Kalarcıoğlu hanının üst kısmı kâ- milen yandığı gibi ateşler, yanındaki Kendros hanının üst kalına da sira- yet ederek burasını da kısmen yak- muş, zararlara sebep olmuştur, Yangının zahur ettiği trikotaj ve çuval fabrikasının sahibi B. Penso Muncire - İtalyan © tebaasındandır. Fabrika sahibi hadise esnasında işi- nin başında bulunmadığı için yan- gının ne suretle çıktığını bilmemek. tedir, Yangının ne suretle çıktığının bu- gün anlaşılacağı zanedilmektedir. Bu sabah saat onde müddetumumi muavini bay Reşad, itfaiye kuman- danı bay İhsan ve İstanbul grup konferansı hakkında beyanatta bulundu Budapeşle 23 — Âyan ve me- busan hariciye encümenlerinin müş- terek bir, toplantısında söz söyli- yen Hariciye Nazırı B. de Kanya ez cümle demiştir ki: Avusturya ve Macaristan İarafın- dan Berlin - Roma mihverine Karşı gösterilen sempatik tezahürlerinin, Macar harici siyasetinde yeni bir is- tikamete işaret eylediği doğru değil dir, Macaristan, mühim bir sulh un- Süru olarak telâkki ettiği İtalya - Al- manya yaklaşmasını daima arzu ey- Jemiştir. Komünist aleyhtarı vaziyet ise, bundan evvelki (toplantıda üç Hariciye Nazırı tarafından alınan vaziyetin teyidinden başka bir şey değildir. Hiç kimse bizden anti komintem pakta iltihakı veyahud Milletler ce- miyetinden çıkmayı taleb etmemiştir. Milletler cemiyeti, bizi her şeyden &v- vel Macar ekalliyetleri bakımından alâkadar eylemektedir. Milletler ce- miyetinin faaliyeti hakkmdaki hük- mümüzü, cemiyetin bu ekalliyetle meselesindeki müstakbel hattı hare- ketine bakarak vereceğiz. Dünya iktisadiyatı Brüksel 23 (A.A) — Van Zeecland beynelmilel iktisadiyat hakkında yap- tığı anketin Taporumu salı günü Fran İ sa ve İngiltere sefirlerine tevdi ede- cektir. Bu raporun dün şahsi mahiyette ölarak Chautemps'a gönderildiği bik dirlliyor. Zannolunduğuna göre re porun metni perşembe günü akşamı saat Hele da aynı zamanda Pariste, , Vaşingtanda ve edim >