23 Ocak 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

23 Ocak 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

, 24819, 24510 . STANBUL BAŞMUHARRIRI: - Ispanyadaki B oğuşma Teruel, Top Ateşi Altında Tamamile Harap Oldu ei) er Bir Harp Devam Ediyor, Bütün Şehir Alevler İçinde Çok Yanlış Bir Görüş Ahmet Emin iin AĞ D ün masam üzerinde Ame- rikadan gelmiş bir zarf buldum. İçinden Nevyorkta Ko- lombiya Üniversitesi, Gazeteci- lik Mektebi Dekanı Carl Acker- man'ın yazdığı bir risale çıktı. Risale gazeteciliğindeki (o cereyanlara, hizmetlere, noksanlara dair ha- zırlanmış umumi bir etütten iba- rettir. Bir rapor şeklinde Kolom. biya Üniversitesi Rektörlüğüne hitaben yazılmıştır. Rapordak bahsin esası şudur: Dün- ya yüzünde bir kara veba başgöster. miştir. Bu veba; fikir hürriyetine karşı olan tazyik ve istibdât cereyan. larmdan ibarettir. Eski asırlardaki veba salgmları nasri milyonlarca in. sanı kısa bir zamanda ortadan kaldır. mışsa tazyik ve istibdat şeklindeki mânevi veba da insanlığın mukadde- ratı üzerine ayni yolda tesirler göt » termektedir. Idenlist insanlarm asır. larca çalışarak fikir hürriyeti geklin. de adım adım tahakkuk ettirebildik. leri kıymetler, yeni vebanm tesirile bir hamlede silinmekte, ortadan kalk. maktadır. Vebann ârazı da, Ükir hürriyetinin yayım vasıtaları arasm. da, en evvel gazeteler üzerinde te, sir göstermektedir. Carl Ackerman, kara vebanın tesir sahası hakkında bir dünya haritası neşretmiştir. Haritada salgının tam tesir yaptığı yerler karaya boyanmış. tır. Tenkit hürriyetini az, çok koru. yan mahdut memleketler beyaz bıra- kılmıştır. Hürriyeti orta bir derece. de muhafaza edenler de küçük nokta larla işaret edilmiştir. Avrupada beyaz olan memleketler Ingiltere, Fransa, Isveç, Norveçi Danimarka, (o Felemenk, Belçi - ka ve Çekoslovakyadan ibarettir. Es. tonya, Litvanya ve Letonya orta de-| recede hürriyet sahibi memleketler diye noktalarla işaret edilmiştir, pim en hatalı yeri, Türki. yenin karaya boyalı memle . ketler arasında gösterilmesidir. Ra. poru hazırlıyan milessöse, yalnız ilmi gayeler takip eden bitaraf bir mücsse sedir, Memleketim'z hakkmda > böyle bir hataya düşmesi dünkü sayımız. da ortaya koyduğumuz noksanların nekadar büyük ve nekadar zararlı ol- duğuna yeni bir delildir. Yan; bizim birçok yeni şeyler yaptığımızı harici Alem öğrenmiştir. Fakat biz! yakm. dan tetkik eden rrahdut cenebiler ka riç olmak üzere Atatürk Türkiyesinin hür ve demokrat simasmı hakkile ta mıyanlar çok. azdır. Bilâkis memleke timizi diktatörlükle idare edilen, de. mokrasi ile alâkası olmıyan, münaka ga hürr'yetine kıymet vermiyen mem Joketler arasında tasnif edenler pek çoktur, Bu haksız telâkkiyi ortadan kaldır mek için her vesileden istifade etmek bir ihtiyaçtır. Memleketimiz barış ide ali bakımmdan, demokrasiye bağlılık bakinimdan, ileri görüş ve gidiş ba. kımımdan dünyanın en ziysde barış demokrasi ve terakki taraftarı mem leketlerinin safında yer almıştır. Yol daşımız olan bu memleketlerin bizi hakkile tanimamaları büyük bir nok sandır, bugünün milletlerarası | Teruel cephesinden bir Mep manzarası Londra, 22 (TAN) — İsponyadan gelen son haberlere göre, Teruei cep | hesinde son derece şiddetli bir muha re başlamıştır. General Franco kuvvetleri, şehri geri almağa azmet miş görünüyorlar. Frankistler, Garp| şehri çevirmek için uğra | şıyor ve topla tayyare kuvvetlerin - | den istifade ediyorlar. Buğün Te - ruel şehri şehir olmaktan çıkmış ve yangın, ateş, ve feli- olmuştur. Şehre hiç bir tarafım de sahip © olduğu iddiame imkânı katmamıştır. Çünkü şehir mü bombardıman edilmekte, ve bu yüzden mitemediyen kasılıp kayrulmaktadır. Şehirde insan num na bir kimse kalmamıştır, Hükümet (o tayyareleri, Sala. mankayı bombardıman etmiştir. 9 ö| 1, 20 yaralı vardır. tellon Üzerine bomba rını, 70 kisinin öldüğünü, r yaralandığını bildiri. * Estramaduv cephesinde Clümhu ğer 8 een Kadınların Askerliği Hazırlanan Kanun Lâyihası Meclisin! Hariciye Vekili ! Bu Devresinde Görüşülecek Ankara, 22 (Tan muhabirinden) — İ Kadınların askerliği hakkında hükü. metin hazırladığı lâyihanın Kamuta. yn bu devresinde görüşüleceği anla. şılmaktadır. Lâyiha, bugün meriyet. te bulunan askeri mükellefiyetler ka. nünunun yaşi ve cinsiyet tahditleri hakkındaki maddelerini değiştirmek te ve'gü hükmü koymaktadır: < “16 yaşma gelen her Türk çocuğu, askerlik çöma girmiş sayılır, askerlik ee son haddi 65 yaştır... Bugünkü kanun, yalhız 20-45 yaş lar arasmdaki erkekleri bu mükellefi yete tâbi tuttuğuna göre, değişiklik fevkalâde müh.m olacaktır. Lâyiha kanunlaştıktan sonra, ayrica bir mi - zamname ile kadınların askerlikte gö) recekleri vazifeler tespit edilecektir.| Anlaşıldığına göre, kadınlar, daha zi yade hava hücumlarına karşı korun-! ma, muhaberecilik, ordynun giyecek| ve yiyeceğini hazırlıyan müesseseler de vazife alacaklardır. , Deniz Silâhları Yarışı 1 Ciddi Endişe yanda. Londra Muahedesini İmzalıypn Diler Tı oplanacaklar | İngiliz donanmasının en yeni zırhlılarından birı Vaşington, 22 (TAN) — Japonla. rın 43 bin tonluk gemiler inşa ettiği hakkındaki haberler burada endişe u yandırmıştır. Rels Roosevelt'in deniz programı hakikmdaki muhtırası me-| rakla beklenmektedir. Bu hususta parlâmentoya ancak gelecek hafta ize hat verileceği tahmin ediliyor. TÖşmliyon dolar kıymetindeki iki| pon Bahriye Nezareti namma söz söy ınşasını mene matuf olun bir | lemiye salâhiyettar bir zat, bu husus Kongrede : 27 reyo karş) ta diyor ki: 201 reyle reddedilmiştir. Bu gemile. rin inşası Japonyanın son hattıhare. keti karşısında lüzumlu addellimekte dir. Diğer taraftan Japonlar, deniz in şaatı programı hakkında sarih br şey söylememekle beraber dolaşan şayinları tekzip etmemektedirler. Ja- AHMET EMİN YALMAN Çocuk Ansiklopedi Bu iki büyük ciltlik eser her evde bulunması lâ- zım bir kütüphanedir. Çocuğunuzu bundan mah- rum bırakmayınız. Tam eserin fiyatı 7 liradır. Yalova, Sevinç İçinde Büyük Şef Yalovada Törenle Karşılandı Atatürk, İnşaatı Biten “ Otel Termal Yalova , yı Şereflendirdiler, Otel Dünden Itibaren Açıldı Cenevreye Hareket Ediyor B. Rüştü Aras Hariciye Vekilimiz B. Tevfik Rüş« tü Aras, dün sabah Ankaradan şehri- mize gelmiş ve Perapalas oteline in- miştir. Rüştü Aras, Milletler Cemi- yeti Konseyinin 26 Kânunusani top- lantısına İştirak etmek üzere bu ak- şam Cenevreye hareket edecektir. Paris, 22 (A.A) — Milletler Cemi- yeti Konseyinin 26 ıncı İkincikânun | toplantısında bulunmak üzere Cenev reye gidecek olan İngiliz Hariciye Nazırı Edenin Paristen geçerken bir Kün kalacağı teeyyüt etmektedir. Fransız Hariciye Nazırı ile Pariste buluşup görüştükten sonra beraber Cenevreye hareket edecektir. EV DOKTORU | Böyük-Şef; dün sabah Yalovadâ vapurdan gıkarlarkeni YE ge Yalova, 22 (Sureti mahsusada gi . | kından görmek işin uyumamış, bekle. den arkadaşımızdan) — Büyük Şef | mişti. Yalova, bir yılın hasretidi bir Atatürk, bu sabah saat 5,10 da refa. katlerinde Başvek'l B, Celâl Bayar, İ Dabil'ye Vekili ve Parti Genel Sekre, İteri B. Şükrü”Keya-ve-msiyötlerinde ki zevat bulunduğu hâlde Yalovayı gereflendirdiler, Atatürkün Yalovaya teşrifleri, bu. rada sonsuz bir sevinç uyandırdı Halk, akşamın erken saatlerindenbe. ri, Büyük Şefe kavuşmak ve onu ya- an evvel dindirmek için sabırsızlanı- yordu. Büyük Önderi, Yalovaya getirmek te olan “Heybelindr,, vapuru, rıht. ma yanaştığı zaman, heyecan büsbü tün arttı, Halk, kaynaşıyordu. Şef Atatürk, sabah saat 9,10 da va purdan çıktılar, İskele meydanında toplanan halk, onu içten gelen bir se (Arkası 8 nerde) — — —— Dünkü Yangın Faciası Sultanhamamı Civarı Büyük Tehlike Atlattı 200 Odalı Katırcıoğlu Hanının Üst | Hanın alevler aarsında kalmış manzarası Sultanhamamı, dün, büyük bir yangın tehlikesi atlattı, İstanbulun en büyük hanlarından biri olan Ka- Dün ssat 15,30 da, hanın üst katin daki trikotaj fabrikasında, çuval ima lâthanesinin o bulunduğu kısımdan, (YEDİGUN) tarafından forma ha, | tircıoğlu Hanı, baştan başa yanmak | henüz belli olmıyan bir sebepten do- Bnde neşredilen ba çok faydah ev An. | tehlikesi geçirdi. Fakat, ateş, hanın (layı yangın çıkmış ve ateş derhal bü siklopedis'nin ikinci forması çıktı. Bütün bayilerden isteyiniz. (Arkası 8 incide) üst katı tamamen ve yanındaki hanın birkaç odası kısmen yandıktan sonra söndürüldü. Yangının tafsilâtı sudur: yümiye “başlamıştır. Dün, öğleden sonra, her taraf kapalı olduğu için, ateş, birdenbire görülememiştir. An- (Arkası 4 üncüde)