11 Şubat 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

11 Şubat 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

İ Bir Adsız Kahraman (Ahmet Emin YALMANI vvelki akşam geç vakit, matbaadaki odama tanr- madığım bir ziyaretçi geldi. Ma- vi bir işçi gömleği üzerine bir palto giymişti. Kıyafeti de te mizdi. Gözlerinde zekâ okunu- yordu. Namuslu ve dürüst bir vatandaş tesirini yapıyordu. Karşıma oturdu ve mukaddi- meye lüzum görmeden şu sözle- ri söyledi : «— Ben vergisini vermiyen bir vatandaşım. İstanbulun on bin in- şaat işçisinden dokuz bini, tıpkı benim gibi muntazam vergi ver- memek vaziyetinde bulunuyorlar. Ben buna olagan birşey gözüyle bakıp geçiyordum. Birkaç gün evvel (neme lâzım zihniyeti) baş- kli bir yazınızı okudum. İhmal ettiğim vatandaşlık vezilem gö- züm önünde canland. Kanunun icabına uygun olarak ödiyemedi- ğim kazanç vergimin azabını du- için geldim.,, uhatabıma derin bir slâka fle baktım. Ummadığı bir daki. kada yeni bir nevi mahlük keşfetmiş bir âlim daha fazla alâka duyamaz- dı. Hatırıma bir, iki ay evvel Maliye Vekili Fuat Ağralıdan işittiğim bir fıkra geldi. Fuat Ağrah, İngiliz ver. gi mükellefleri arasında vatandaşlık telâkkisine dair İngilterede duyduk- larını şöylece anlatmıştı: “Taymis gazetesinin hangi sayısı- Bi açsanız İngiltere Maliye Nezareti- muhatapları, kendilerine tarhedilen | Pâris, 10 (TAN) — Almanyada hü- küm süren sükün ve sükünetin gay- ritabii olduğuna dair çok ciddi haber ler geliyor. Bu haberlere göre Alman gazeteleri hükümetin icraat ve niyet lerinden katiyen haberdar olama - dan intişar ediyorlar. Bir aralık Al manyada bazı yeni hâdiseler çıktığı şayiaları duyulmuşsa da bu şayialar tesyyüt etmemiştir. Buna mukabil Almanyanın komşusu olan memle - ketler, bilhassa Çekoslovakya mat - buatı Almanyadaki yeni teşkilât ve tayinlerden hiç te hoşnut görünmü- yorlar. Meselâ Rayışnavın erkânihar biye reisliğine getirilmesi Çekoslo- vakyada çok ciddi endişelere sebep olmuştur. Çünkü bu General Alman yanın harp halindesürötle atılmak ve harbi düşman memleketinde yap- mak esasına dayanan plânların âmi- lidir. Prağdah henüz gelen haberlere gö re, Çekoslovak Cümhurreisi B. Be- size bil kar sonımda erkiniharbiye reisi ve diğer ordu erkânı olduğu halde bu- (Devamı 7 ncide) BAŞMUHARRİIRİ: Soldullureğal Göring, sağ AHMET EMİN YALMAN Yahüdi üleyliderlartnn en müfrit başlarından Streicher İspanyadaki Gönüllüler Londrada Müzakereler Hâlâ Devam Ediyor Londra, 10 (A.A.) — Fransanın İpifiletse'aan mesele. ameli bir ta Bin birtakım teşekkür mektuplarına | Londra sefiri B. Corbin, B. Eden ile |kım müşkülâta tesadüf etmekte ber tesadüf edersiniz. Bu mektupların | görüşmüştür. Görüşmenin mevzuu |devamdır. ihtimal İspanyadaki gönüllülerin ge Yüzde bir meselesini mevzubahis z hariplik | etmiyecek olan bir formül tetkik edil e ali İri çağırılması ve bilhassa muharipi m maş kandan şikâyet eden ve) kukundan bazılarının tanınması- |mekte olduğu zannolunmaktadır. İngiliz hazinesi aleyhine ve kendi lehlerine olarak hata yapıldığını ile ri süren vatandaşlardır. İngiltere Maliye Nezareti de hem iyi bir mi- sal hizmetini görsün diye; hem'de temiz ve yüksek bir vatandaşlık te- zahürüne teşekkür etmek maksadile böyle neşriyatta bulunur.,, Maliye Vekilinin sözlerinde gizli bir hasret sezmiştim. “Çok vergi is- tiyorlar,, yollu şikâyelçiler çok Bunlara karşı: “Vergimi kanun öl- gülerine göre veremiyorum. Kendi- mi borçlu hissediyorum., diyen bir tek vatandaş çıksa, öyle anladım ki, Maliye Vekilimiz : derin bir bâz du- yacak... Bana müracaat eden vatandaşın Adını ve adresini ve vergi vaziyetine dair temiz bir vatandaş hissiyle ver- diği umumi izahatı, bir mektupla, Bayram hediyesi diye Bay Fuat Ağ- ralıya bildirdim. ızıntıları olduğu söylenen bu vergi kaynağının ne dereceye kadar ehemmiyeti olduğunu ve va- tandaşın bana verdiği malümattan ne dereceye kadar ameli netice çıka- cağını bilmiyorum. Yalnız sezdiğim bir nokta varsa İstanbul vergi isle- rinde umumiyetle bir sistem değişik- Miğine ihtiyaç olduğudur. İstanbul memleketin iktisadi bir merkezi sıfatiyle ehemmiyetini bir aralık biraz kaybetmişti. Bü, kas dolayısiyle | ithalâtımı; #eksenine yakığ bir gısmı da toplanmıştır. Ya timizin mühim bir bulda” i> pi (Devamı 7 incide) » " yüzde birin tes- Romanyad. nı intaç edecek olan 1Devam: 7 incide) Yine Buhran Yeni Başvekil Goga Dün İstifasını Verdi Sovyet Rusya da Romanyaya Şiddetli Bir KE g | | Nota Verdi Paris, 10 (Radyo) — Gece buraya gelen haberlere göre, Romanya Baş- vekili B. Goga Kral Karole kabine- nin İstifasını vermiştir. B. Goganın bu ani istifasının, dahili güçlükler yüzünden ileri geldiği anlaşılıyor. Kralın Başvekâleti kime tevcih ede- ceği henüz melüm değildir. Rusyanın protestosu Moskova, 10 (A.A) — Tas ajansı bildiriyor: Sovyetler Birliğinin Romanyadaki maslahatgüzarı Butenko'nun esrarlı bir surette ortadan kaldırılması üze rine, Sovyetler Birliği elçiliği Bük- reş hükümeti nezdinde protestoda bulunmuştur. Bulenko'nun faşist teşkilâtın veya faşist partisinin siya- si bir cinayetine kurban olduğu şüp- hesiz bulunmaktadır. Sovyet hükümeti de, Bükreşteki elçiliği vasıtasile Romanya hariciye bakanlığına şiddetli bir protesto no- (Devamı 7 incide) Buz Adası Akmakta Devam Ediyor ” ger TR Prf. Şınit Moskova, 10 — (A.A) — “Şimal Kutpu” istasyonundan verilen malü mata göre, Papanin kampının ban- Bizi 8 şubat saat 18 de 72 derece 6 dakika şimali arz dairesi ile 19 de- Villâ rant erlilmesi Telefon * Tetkikler dün saat 10.30 da, yanında Ha- riciye Vekilimiz Doktor Tevfik Rüştü Aras olduğu halde Pera- İ palastan ayrılmışlar ve doğru- ca Dolmubahçe sarayına gitmiş lerdir. Başvekil ve Hariciye Ve kili buradan bir motörle Koca- tepe muhribine geçmişler ve Gölcüğe mütevtccihen şehri- mizden ayrılmışlardır. Başve- kil ve Hariciye Vekilini şehir adına Vali Üstündağla Emniyet Müdürü Salih Kılıç uğurlamış- lardır. Başvekilimiz İzmitte İzmit, 10 (Tan Muhabirin- s tılık Fenerbahçe — GATBİNİK e eramvay durağında 5000 metre murab bas çiçekli, bağlı ve meyvalı bahçe içinde Avrupa tarzı mimarisinde yapılmış güze! bir villât satılıktır. İzahat için Bahçekapıda Liman banm da asma kat 63 numarada Umum Emlâk İşlerine mürn. gri Almanyada Gayritabii Bir Vaziyet mi ? Çekoslovakyada Bir Tecavüz Endişesi Hüküm Sürmeğe Başladı B. Benes Dün Ordu Erkânile Hudut Istihkâmlarını Tetkik Etti Yüksek Rütbeli 20 Alman Zabiti Isviçreye Geçmiş, Eski Veliaht ta Pasaportsuz Avusturyaya Gitmiş B. Celâl Bayar Akşam İzmitten İ © Başvekilimiz B. Celil Bayar den) — Başvekil B. Celâl Ba- Kalamış caddesi Uzeri. Ve Izmitte Mühim Yaptılar ve Dr. Aras Dün Ankaraya Gittiler | yar, refakatinde Hariciye Veki- | li Tevfik Rüştü Aras olduğu halde, bugün saat 11.30 da bir harp gemisi ile Gölcüğe geldi Gölcükte İzmit valisi Hâmit Os kay, Amiral Şükür Okan, A- mira Mehmet Ali, Amiral Fah- ri, Göletik kaymakamı, komu- tanlar ve halk tarafından karşi landı, Bir kıta asker de selâm resmini ifa etti. Başvekil Gölcükte | bulunan Yavuz harp gemimizi gezdi. avuzu, tersaneyi, askeri fab- rikaları, Gölcük tezgâhlarında yapılan “Atak,, gemisi inşaatı- ni tetkik etti ve izahat aldı. (Devamı 7 neide) İ nası ve kar tipisi, Karadenizde hafif savuşturulan bir kazaya sebebiyet vermiştir. Denizyolları idaresinin Aksu vapuru Sinobun on mil kadar garbindeki Inceburun mevkiinde ev- velki akşam saat 18,30 da karaya o- turmuştur, Aksu vapuru. mutat postayı yap- mak üzere geçen salı günü 136 yol cu'ile Istanbuldan Karadenize kalk- mıştır. Çarşamba ve perşembe gün- Yeni Bir Deniz Kazası Aksu Vapuru Sinop önünde karaya oturdu Fakat Vapurun 136 Yolcusu Karadeniz Vapuruna Alındı Iki gece evvel kopan karayel fırtı- (leri iki iskeleye uğradıktan sonra Si- noba gitmek üzere yoluna devam ©- den vapur, perşembe akşamına doğ- ru gittikçe artan kar tipisi yüzünden önünü göremez olmuştur. Tipinin şiddeti sahil fenerlerinin de görül - mesine imkân vermediğinden gemi, sahille irtibatını kaybetmiş, Ince bu- run fenerini tutabilecek surette sey- İre başlamıştır. Fakat, tipi çok kesif ölduğu için, vapur. biraz sonra İnce (Devamı 7 neirle) rece 3B dakika batı tul dairesi üze- rinde bulunmakta ve hararet dere- çesi sıfırın altında 16 derece idi. —— — ——— — ..... na Kurban Bayramını kut- lar, * Gazetemiz, diğer refikle- rimiz gibi bayram günlerin- de çıkmıyacak, günlük ha- vad's ve yazı ihtiyacı, her zaman o'dağu gibi “Kızılay,, refikimiz tarafından temin edilecektir. ; ; TAN, bütün okayucuları- .aaeamaeaaeeaesesesaaan Başmuharririmizin Açtığı Dava Recai Nüzhet Dünde i Mahkemeye Gelmedi Dünkü celsede Ahmet Emin Yalman, Avni Bayer'in İfadelerindeki Tenakuzları Ortaya Koydu Dünkü celsede (soldan) Avni Bayer, avukatı f Nuri ve Başmuharririmiz T Tafsilât için lütfen sayfayı çeviriniz |