15 Şubat 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

15 Şubat 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

ski e ÜÇÜNC 5 ingiliz Almanya Ne Tarafa Gidecek? Ahmet Emin YALMAN B ütün dünyanın gözleri Al manyaya dikilmiştir. Zi- binleri meşgul eden sual şudur: | “Son askeri değişikliklerin delâ- İet ettiği vaziyet nasıl inkişaf edecek? Almanyayı itidal yolu- na mı, sevkedecek? Yoksa daha fazla ifrata mı sürükliyecek?.. Almanyanın dahili" işlerine bu ka- dar umumi bir alâka gösterilmesine sebep, dünyada barış veya harp hü- küm sürmesinin, insanlığın saadet ve ya İelâkete doğru gitmesinin, Alman iç siyasetine sıkı bir surette bağlı olmasından ibarettir. Cihan harbinden sonra dünya işle- rine dar görüşlü, berbat istikametler verilmiştir. Bu yüzden bugün bir tek adam, insanlığın muakdderatı hakkın da k lar verebilecek bir mevkie gelmiştir.. Bugün Hitler isterse insan hığı karanlık maceralara sürükliyebi- lir. Isterse Almanları mahrumiyet dolu bir hayattan, insanlığa küskür bir vaziyetten kurtarır ve dünya yü- zünde istikrar, barış ve emniyet kü- rulmasına engel olmaktan vazgeçer. öyle bir vaziyet karşısında her insanın: “Acaba Hitler ne istiyor?” sualini tekrar etmesin- den tabii birşey olamaz. Hitlerin dimağımdır-okumak imkânı yok. Bir barometreye bakarak öğren- mek te mümkün değil... Bu halde hâ- diselerin seyrinden mânalar çıkar- mak zarureti karşısındayız demektir. Beş, on gün evvel Almanyada baş gösteren hâdiselerde şöyle bir mâna göze çarpıyordu: İfrat ve müceralara doğru devam eden şahsi ve keyfi si- yasete karşı Almanyada hoşnutsuz- Yuk var, Bu hoşnutsuzluk iki mühim kök tutmuştur. Bunlardan biri ordu- dadır. Ordu, harice karşı bir milletin varlığını ve beka azmini temsil eden kuvvettir. Hitlerin tuttuğu ifratlı gi- diş, ordu tarafından bu gayeye ay- kırı diye karşılanmıştır. Diğer mühim kök te bir harp za- manına mahsus suni şartlar içinde İş görmek mecburiyetinde bırakılan sa- mayi âlemindedir. pitlerir. Almanyada başgöste- ren bu istidatlara karşı aldığı tedbirler şunlar olmuştur: Kuvveti daha sıkı bir surette kendi elinde top lamak, bizzat ordunun başına geç- Mek Şimdi hâdiselerden cevabı bekle- Ben sual, bir tek elde daha sıkı bir Surette toplanan kuvvetin hayır için Mi, şer için mi kullanılacağı yolun- dadır, Tik bakışta bütün insanlık fena ne- Hceler beklemiştir: Hitler halkı ve Orduyu harici dertlerle meşgul bulun durmak ve birliği suni surette kuv- Vetlendirmek için Ayusturyaya, Çek Oslovakyaya nerede ise el uzatacak, hariçte macera arayacak, çoktanberi korku ile beklenen kıyamet, nihayet Sr insanlık için birdenbire kopa- Bir an için muhakkak diye bekle- rn baskın olmayınca ortalığa daha iin bir gözle bakmak imkânı elde edildi. Bu yolda bir bakışla bircok Ümit v. mit verici emareler keşfetmek müm kündür, B" defa, Almanyadaki cere- e Yanlar, ifrat hareketinin ver- İ8İ neticelerin hoş görülmediğini Bösterir, Böyle bir hoşnutsuzluk hare Emi macera yoliyle çare aramak. “ümarda en son fişi oynasak demek tir. Ortada zerre kadara tük kalmışsa, bu yol (Dev 24318, 2431 TAN. İSTANBUL Ü YIL — No. 1003 KURUŞ Kab Londra, 14 (Hususi) — Geçen haf- ta başlıyan ve Ingiltere ile Italya #- rasındaki gerginlikleri ortadan kal dırması umulan konuşmalar, bü Londra güzeteleri ta mevzuu teşkil etmektedir. Gazetele: Italya ile anlaşmak meselesi yüzün den Başvekil Chamberlain ile Hari- ciye Nazırı Mister Eden arasında ih- tilâf çıktığına dair yayılan şayiaları tetkik ederken biribirine çok aykırı düşen düşünceler ileri sürmektedir. Sağa da, sola da mensup guzetele şayiaların ashı olmadığını anlatıyor- larsa da Daily Mail gibi müfrit mu- hafazakâr gazeteler şay'aların doğru olduğunu israr ile söylemektedirler. Thtilâf şayialarını tekzip eden Daily Telegraph, Başvekil ile Hariciye Na- arının sıkı veltimatı iş birliği içinde çalıştıklarını anlatıyor, Daily Herald gazetesi, meseleyi başka bir noktai nazardan tetkik ediyor ve Mis ter Edene Italyan manevi milmak yüzünden hücüm efe Japonyanın Cevabından Sonra Büyük Zırh Emrivaki Londra, 14 (TAN) — Japonya hü- kümeti, Ingiltere, Fransa ve Ameri- ka hükümeti tarafından Japonya deniz inşsati programını anlamak i- çin verilen notayı red ile karşılamış. tır. Japon cevabı her yerde alâka u-| yandırmış bulunuyor. Ingiltere kabi- nesi bu cevabı çarşamba günü tet- kik edecektir. Yorkshire Post gazete sine göre, Londra deniz mahafili ge- | n Bu Habere Göre, B. Tatarescu M KEN M2 e Romen Başvekili â BAŞMUHARRIRI: inesinde ihtilâf! /kfısa/Vekililzmirde ' Ege Pamukları İçin 3Milyon Lira Sermayeli Bir Şirket Kurulacak B. Kesebir, İhracat Tacirlerinin Dilekleri Üzerinde Meşgul O hı İnşaatı Bir Romen Kabinesinin İstifası Tekzip Edildi Patrik Miron, Kral Carol'la beraber B. EDEN İSTİFA MI EDİYOR? Buna İtalya İle Yapılan (Görüşmeler Sebep Olmuş Bir İngiliz Gazetesi, İta'yan Manevralarına Kapıldığını Öne Sürerek B. Edene Hücum Ediyor, Nazırlar Arasındaki Fikir Ayrılığı Hat Bir Safhadaymış ? gk X Ken VE rerirusi Sayılıyor lecek yaz başlarında bir deniz kon- (eransının toplanması lehindedir. An- laşilan devletler 1939 Nisanına ka- dar deniz programlarını değiştirmi. yecek ve sonra Japonyayı da konfe- ransa İştirake Bu hattı hareketin sebebi, alâkm- dar milletlerden hiç birinin 42 bin tonluk zırhlı inşasına başlıyacak va» IDevamı 8 incide) Kabineyi Teşkile emur Edilmiş! davet edeceklerdir. | AHMET EMİN YALMAN raları bir cümle ile akim bırakacak vaziyette olduğunu anlatıyor. Bu ga- zeteye göre, bu manevraların hedefi Faşizm namına daha elverişli netice- ler elde etmek ve İspanyada yaban- &ı gönüllüleri mümkün mertebe daha fazla alıkoymaktır. Mesele üzerinde en meraklı haberleri veren Daily Ma- il ise Mister Edenin yakında kabine- den çekileceğini bildirdikten sonra $u tafsilâtı vermektedir: “Kabinede yapılacak değişmenin ne tarzda vukua geleceğine dair bu gün tafsilât verebilecek vaziyetteyiz. | Sivil tayyarecilik üzerinde telkikat icra eden komisyon, bugünlerde, ra- porunü neşreyliyecektir. Bu raporda, ezcimle, sivil tâyyareciliğin hava ne- zaretinden ayrılarak ayrı bir nezaret halinde idare olunması tavsiye edil mektedir. Kabinede Nazırlar arasın- da değişiklikler. bunun üzerine yapı- lacaktır. Bu arada. halen hava nazırı olan Swinson'un Bahriye nezaretine, Harbiye nazın P ** Ha: Buzkıran Gemisi Güç İlerliyor Kurtarma ameliyesi için yola çıkan heyetin reisi Spirin IYazısı 8 inci sayfada) Ölmeden Mezara Konulan Kadın Adana, 14 (Tan Muhabirinden) — Memleket hastanesinde yatan orta yaşlı bir kadın, evvelki gece ölmüş, cenazesi hazırlanarak aile ve akra, götürülmüştür. Fakat, tabut toprağa bırakılacağı sırada, mezardan doğ- ru,sesler gelmiye başlamıştır. Orada kiler, evvelâ büyük bir korkuya düş. müşler, fakat biraz sonra, tabutun kapakları oynamıya başlayınca, ka. dınm dirildiği anlaşılmıştır. Bunun Üzerine, tahta kapak kaldırılmış ve içinde yatan kadınm heniz yaşadığı görülmüştür, Kadın, ailesi tarafmdan a'marak tedavi İçin tekrar hastane- ye götürülmüştür. Sıhhi vaziyeti iyi. | dir, Ölmeden defnine ruhsat verenler | T Yazısı 8 inci sayfadadır. | hakkmda tahkikata başlanmıştır. basmın göz yaşları arasında mezara | Satılık Villâ bir villât satılıktır, İzahat de tramva; ba çiçekli Fenerbahçe — Kalamış caddesi uzar. y durağmda, 5000 metre murab. , bağlı ve meyvalı bahçe içinde Avrupa tarzı mimarisinde yapılmış güzel için Bahçekapıda Liman hanin da asma kat 63 numarada Umum Emlâk İşlerine müra. naat edilmesi Telefon * Izmir, 14 (Tan Muhabirinden) — Bayram tatilinden istifade ederek bir tetkik seyahatine Iktisat Veki. Wi B. Şakir Kesebir, Pazar gününden. beri şehrimizde bulunuyor. Zirast Bankası umum müdürü B. Kemal Za im ve İzmir Mebusu Apak vekile refakat ediyorlar, Vekilin bu seyahati, muhtelif iktisadi ve zirai eleri tetkik fırsatını vermiş, müstaheille cat tacirleri ile mühim mevzu zerinde görüşül- iyaçları ve dilek- sit edilmiştir? Rahmi ve B, r, bu sabah kısa bir gezin tiden sonra yanında vali ve beledi reisi bulunduğu halde Burnovaya gi. derek Ziraat Mektebini ziyaret et- miştir. Vekil, mektebi gezm mı dinlemiş ardan gelen erle görüşerek, ihtiyaçlarını sormuş, kendilerinden izahat almış. tır. B. Vekil, bilhassa bağ vetütün mahsulleri, tütün ekimi, ne kadar (Devamı 8 incide) müdürün Ingiltere Ile M Iİ andrada Y Uç büyük milli bankamızın direk- törlerinden ikisi son hedefleri Londra olmak üzere seyahate çıkmışlardır. İ Merkez Cümburiyet Bankasi Gehel Direktörü Salâbattin Çam da kendi- lerine iltihak edecek, hep beraber ya kında Londraya gideceklerdir. Evvelce bildirildiği gibi bu ziyaret ten maksat, Ingiliz iktisadi ve ma. li hayatının mümessilleri tarafından memleketimize yapılan ziyaretleri inde etmek ve dostane temaslarda bulunmaktır. ruzlarına Karşı Londra, 14 (lususi) — Almanya devlet ve hükümet şefi Her Hitler i le Avusturya başvekili doktor Şuşni- ğin mülâkatı, bütün Avrupa matbu- Jatı tarafından törlü türlü şekillerde İtetsir edildiği halde Almanya ve A- vusturya matbuatı, yri ve mahrem mahiyeti dolayısile hiçbir fikir ve mütaleada bulunmamakta. dır. Dün Berlinde, şu yarı resmi mahi- yetteki tebliğ neşrolunmuştur. B. Hitler ile 8. Şuşnigin mülâkatı hakkında bugün yabancı matbuatta mevzuubahsedilen bircok tahmin ve faraziyeler bura siyasi mahfillerinde az çok bir alikn ile görülmektedir. Mülâkatın mevzuu hakkında ne Al- manya, ne de Avusturya tarafından resmi hiçhir malâmat verilmemiş ol- lükatın hususi le müstenit olduğu tabii görülmekte- dir. Bunun için de bu haberler AL man gazetelerinde yer bulmamakta- dır, Buna rağmen, Rövterin Berlin mu (Devamı 8 incide! © B.Hiter -B. Şuşnig Mü 22775 Idu İktisat Vekilimiz, İstanbuldaki son tetkikleri sırasında ünasebetlerimiz eni Bir Tür İngiliz Şirketi kuruluyor Bununla beraber Daily Telegraph gözetesinde gördüğümüz bir haber, Türk - Ingiliz iktisadi münasebetle- rinin ifkişafı için Londrada Ingiliz teşebbüsiyle Şimdiden bazı hareket- ler hâzirlandığı kanaatini veriyor 1937 senesindenberi Ingiliz muhafa- zakâr fırkasmm (fahri vermedarı bulunan, eski Irlandâ Nazırı Vi. kont Greenwood fırkadaki vazifesin- den istifa hakkında Başvekil B. Chamberlaine, bir mektup yazmıştır. (Devamı 8 incide) lâkatı Avusturyanın İstiklâli Bir Kere Daha Tanındı Şuşnig, Alman Naziliğinin Taar- Teminat Almış duğundan, gazete tefsiratının haya !