16 Şubat 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

16 Şubat 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

ÇARŞAMBA 16 » ŞUBAT mili: Gayrimübadil İşlerinin Tasfiyesi Ka bl Ahmet Emin YALMAN nkaradan gelen haberlere göre Maliye Vekâleti, güyrimübadiller işi için bir ka- Dun projesi hazırlamaktadır. Bu proje gayrimübadillerin hakla- rmı arayacak ve bu işi kati bir tasfiyeye uğratacaktır. Hükümetin bu kararı memnuni- yetle karşılanmağa lâyıktır. Gayri- mübadil işinde doğrudan doğruya slâkası olan vatandaşların sayısı on bini geçer. Fakat meselenin bütün milleti teessüre düşüren tarafları vardır. On bin vatandaşın uğradığı muamele, hükümetimizin bizi alış tırdığı yüksek ölçülere uygun bir muâmele değildir. Çok haksız ve u- sulsüz tarafları vardır. Bunun için bü İş, maddi imkânın müsasde etti- i szami derecede hakkaniyetle tas- fiye edilince ve ortadan kalkınca herkes geniş bir nefes alacak ve fe- rahlık duyacaktır. Kayrimübadil işine dair geçenler- de yazdığımız bir makale üzerine okuyucularımızdan bir çok mektup- lar aldık, Gayrimübadillerin sene- lerce sıkıntı çektiklerini hepimiz bi- yoruz. Fakat bu umumi ve sathi bilgi ile, bize gelen mektupların Ha- de ettiği ıztırap arasında büyük me- safe vardır. inleree vatandaş kendilerinin veya babalarının biriktirdi- gi mah, eski yurtlarında bırakmış- Tere Türer ve Witanlatan, mazi- yi tasfiye ederek candan dost ölme ğa karar verdikleri zaman Türk ve Yunaln tebaasına ait mallara bir pü- rüz gözile bakılmış ve iki nevi mal- lar arasında bir takas hazırlanmış- tar. Takas elbette bir Hesaba dayanı- yordu. Bunun için bu. vataı haklı olarak beklemişlerdi: Rumeli- de bıraktıkları mallarına gelince az, çok yakın bir mala anayurtta ke- vuşacaklar... Ne çareki hesap doğru çıkmadı. Ya iptidadan yanlış tahminler yapıl- muştı. Yabut ta gayrimübadillere dit olması Olâzm gelen mallara sonradan (Otürlü (oOtürlü (sahip ler çıkmıştı, Nüfüs Okayitlerinin karışık olmasından eski sahipler ve- ya sahip olduğunu iddia edenler is- tifade etmişler, hem gayrimübadille- rin Rumelide bıraktıkları araziye, bem de anlaşma mucibince gayrimü- badillere ait diye ayrılan yerlere. sa- hip çıkmışlardır. Fert halinde bulu- nan ve hiçbir zaman kuvvetli bir ce- miyet kuramıyan gayrimübadillere karşı diğer taraf cemaat halinde ve tam teşkilâtla çalışmıştır. N etice şu olmuştur ki on bin va- tandaşın büyük bir kısmı, hiçbir iş tutamamış, güne gün, aya AY katmak suretile sonsuz bir inti- zar içinde seneler öldürmüşlerdir. Dün kendini servet sahibi sayan Yarını emin ve sağlam gören birçok Zavallılar, sonu gelmiyen ümitler İ- Şinde bütün bir ömür çürütmüşler Ye acı ıstıraplar çekerek sürünmüş- Yerdir. Mezinin haksızlıklarını ve hatala- Tim tamir için bugün bu vatandaş Wra yapılabilecek en büyük iyilik, hükümetin düşündüğü gibi, tam ve kati bir tasfiye hazırlamaktır. Gayrimübadil bonosu diye tevzi «dilen bonoların büyük bir kısmı, Bayrimübadil mallarına veya paraya Şevrilmiştir. Bu çevirmede tali ve te- #&düf en büyük rolü oynamıştır. Ki- Mi bonoların kıymetli zamanında iyi birkaç parça mala kavuşmuşlar, ki- Mİ de düşkün zamanda azla kanaat #imişlerdir. Zaruret dolayisile satan- lar da kimi iyi, kimi düşük zamanda satmışlardır. TE G . . Iriyo Londra, 15 (Husuşi) — Avusturya meselesi günün en mühim meselesi sayılıyor. Avusturyanın mukaddera- ta mühim bir buhran geçirmektedir. Çünkü İtalyanın Avusturya ile olan alâkasını, Almanya ile ittifakına toz dokundurmamak için feda ettiği an- laşılıyor. Bu yüzden Avusturya, Her Hitlerin her dediğini yapmak vazi- yetinde bulunmaktadır. Son Hitler - Şuşnig mülâkatı neticesinde Avustur ya kabinesine Avusturya Nazilerinin alınması kararlaştığı muhakkak gö- rünüyor. Anlaşılan Her Hitler zabı- ta kuvvetlerine hâkim olacak, Dahi- liye ve orduyu idare edecek Harbi- ye nazırlarının Nazilerden seçilmesi üzerinde ısrar etmiş ve Dr. Şuşnige bu yolda bir ültimatom vermiştir. Ultimatomun müddeti yarın (bugün) saat on altıda hitam bulacaktır. Ha- vasın aldığı bir habere göre, yeni A- vusturya kabinesinde DE. Şuşnig Baş Sekiltik Harhiy i rahte edecek, ve Zermottoyu muavin alacaktır. Sehmids yine Hariciye Na zırı olarak kalacak ve Seiss İnguert Dahiliye Nazırlığına, Skubi emniyet müsteşarlığına ve Dahiliye Nazırı muavinliğine getirilecektir. Milliyet- çi Sosyalist partisinin Avusturyada mümessili sayılan yüzbaşı Leopold (Devamı 7 ncide) BAŞMUHARRIRI: AHMET EMIN YALMAN Benerbahçe — Kalamış usddesi üzerin. de tramvay durağında, 5000 metre murab. bas çiçekli, bağlı ve meyvalı bahçe içinde Avrupa tarzı mimarisinde yapılmış güzel bir viii satılıktır. İzshat için Bahçekapıda Liman hanın da asma kat 63 numarada Umum Emlik İşlerine müra. caat edilmesi Telefon : 22778 Satılık Villâ Avrupanın Çok Buhranlı Günleri Avusturyada Viyana, Hitlerin Boyunduruğuna ri. Dr. Şuşnig Romanyada Partiler Için Kontrol Tatbik Edilecek iki Kabine Bir Aradamı Çalışacak? Bükreş, 15 (A.A.) — Romanyada rejimin ber gün biraz daha sıkılaş- tığı hissedilmektedir. Dahiliye Naz: ri, valilere gönderdiği talimatla, si- yasi partilerin faaliyetlerine nihayet verilmesini, her türlü toplantıya, te- zahürata ve beyanname dağıtılma - sina mani olunmasını bildirmiştir. Valilere partilere sit binaların ka patılması salâhiyeti verilmiştir. Memurların politika ile iştigalle- Fi tekrar yasak edilmiştir. Belgrat, 15 (Radyo) — Bükreşten gelen haberlerden anlaşıldığına gö- re, Romanyada siyasi vaziyet he - nüz tam manasile durulmuş sayıla- maz. Kabine buhranı, patrik Miron, yeni kabineyi kurmasile halledilmiş demektir. Fakat gelen haberlere gö re, bugün Romanyada kabine iki kar (Devamı 7 incide) Başvekilimizin Başvekilimiz B. Celâl Bayarın zırladığı kanun projesini bugün be- şinei sayfada neşre başlıyoruz. kümet bu projeyi, sigortacıları hal kın tamamile emniyetine lâyık bir hale koymak için hazırlamıştır. Hal kımız arasında görlinür, görünmez kazalara ve hayatın zaruri âfetleri- ne karşı türlü türlü sigortaların yar dımiyle korunma meyli henüz ipti- dai hir derecededir. Bu meyil ve is- İtidat ancak tam bir emniyet saye artabilir. İşte, hükümet sin, Sigortalıların Emniyeti daki Lâyiha Halkın Tetkikine Arzediliy, Yeni Beyanatı Hükümet Kanunlar İçin Yeni Bir Çığır Açıyor Temin Hakkın- son faaliyet resimlerinden: Tersaneyi tetkik ederlerken... Hükümetin sigortalar hakkında ba-| kanun projesini bu düşünce ile ha- sarlamıştır. Yalnız bu kadarla da kal mıyarak bütlin halkı alâkadar eden bu projeyi ajans ve güzeteler vası- tasiyle yaymak ve kanım haline gel mezden evvel halka bildirmek gibi bir yol da tutmuştur, Hükümet, memleketimizde kanun- ların halkın arzu ve ihtiyaçlarına uygun bir surette hazırlanması ba- kımından bu suretle çok mühim İbir çığır açıyor, Bu sayede proje İp- yeni | (Devamı 7 ncide) 14 Kişi Bir Roma, 15 (A.A) — Pazar günü İİ vukubulan bir kaza neticesinde, İ Pollensodan kalkan Cadix - Ro- ma hattı yolcu tayyaresi Roma- İl ya gelmemiştir. Tayyarede 10 İl İİ solcu ve dört tayfa vardı. Tay. yarenin takip ettiği yol üzerinde yapılan bütün araştırmalar ne- ticesiz kalmıştır. Tay bolmuş nazariyle bakıl İşlerim iz Ve Pahalılık Meseleleri —— İktisat Vekili Mühim İzahat Verdi İzmir, 15 (TAN munabirinden) — Şehrimizde bulunan İktisat Vekili Şakir Kesebir tetkikle. ine devam et- mektedir. Şakir Kesebir bugün İzmir Palasta gazetecilerle b'r hasbihal yaptı. Sorulan muhtelif sualler: ce- vaplar verdi. Ege, İzmir ve bütün Türkiyenin zirai, iktisadi meseleleri- ne temas etti ve İşçi vaziyeti üzerin- de durarak dedi ki “— Hükümetimiz zirai, iktisadi, ticari sahada her nevi iş zümresinin ihtiyaçlarını, dileklerini azami ehem miyet ve alâka ile derin bir şekilde tesbit etmekle meşguldür. Bütün tüc carın ve köylünün işi anaiş, büyük iş ehemmiyetini haizdir. Böyle bir inan takip ediyöruz. (Arkası 7 incide) || Mezara konurken dirildi İleti. Hastanede Avusturya, Hitlerin Ültimatomuna Göre Kabinesiee Nazi Elemanları Alıyor | Sovyet Rusyada Stalin Diyor ki : Tecavüzlere Karşı Hazırlanmalıyız! Londra, 15 (Radyo) — Röyter A- jansının Moskovadan aldığı malü- mata göre, Sovyetler Birliği Şefi B. Stalin bugün Moskova gazetelerine beyanatta bulunarak Sovyetler Bir- İiğinin dahili ve beynelmilel siyase- ti hakkında izahat vermiştir. B. Stalin, Rusya içinde sosyalist bir devletin teessüs ettiğini, fakat bu devletin burjuva devletlerle çev rilmiş olduğu için kapitalist devlet lerin taarruzundan endişe edildiğini anlatmiş, daha sonra yeni bir harp koptuğu zaman burjuva memleket- lerindeki işçilerin Sovyet Birliğine yardım edecek şekilde, ve Rusyada ki işçilerin de daha başka memle- ketlerdeki işçilere yardım edecek tarzda organize edilmiş olmaları lâzım geldiğini anlatmış, en nihayet, Sövyet Birliğini her taarruza karşı ; korumak için Kızıl Orduyu ve bü- tün müdafaâ kuvvetlerini szemi de- recede hazırlamak lâzım geldiğini ilâve etmiştir. İL Sovyet Rusya Şefi B, Stalin İ o Adanadaki Nüthiş Facia! Diri Diri Gömülen Kadın Dün Öldü Adana, 15 (TAN muhahirinden)— | zenin neden hastaneden - çıkarıldı. ü bildirİğı tahkik edilmeketdir. Müddelumu- diğim kadın, bugün hakikaten vefat | milik ve Sıhhiye Müfettişliği alâka- gösterilen bütün | darların sorgusunu yapmıştır. Ölen İdikkat ve ihtimama rağmen yaşaya. |kadının adı Cemiledir. Cemile, öldü | madı. Hâdiseden iki doktor ve hir) >922İYİ6, gasil taşı üzerinde santler. hemşire mesul görülmektedir, Ceset | ** bekletilmiş, kaynar sularla yıkan: üzerinde bugün otopsi yapıldı: Ölme| mi hp, apada henüz sağ olan Ce miş bir hastanın niçin mezara götü. |, —* Dir taş e AE İtarak ve kaynar sularla yıkanarak hastaya nasıl bir ilâç ve : İkuvvetli bir soğukalgınlığı kapmış rildiği, doktor raporu olmadan €ena- İve bundan dolayı ölmüştür, — Mahcuz Eşyayı Kaçırmış! Avni Bayer Hakkında Iddia MakamınınDavası Suçlunun Kazancını Sakladığı Için Hapis Kararı Istendi Dün sabah Asliye Birinci Ceza Mahkemesinde dişçi Avni Bayer â- leyhine açılan (mahcuz eşyayi kaçır. ma ve satma) davasına devam edildi. Bu davada Tirayko adlı bir suç orta- ği da vardı. Muhakeme listesinde Avni Baye rin adı Hüseyin Avni olarak yazıl mış, mübaşir de öyle seslenmişti. Mahkemeye suçlu Tirayko geldi. Ge- çen celsede Avni Bayer hakkında ih zar müzekkeresi çıkarıldığı halde po lis müzekkerenin infaz edilip edilme diği hakkında mahkemeye cevap gön dermemişti. Mahkemede müdahib &i- fatile alacaklının vekili avukat Fa- ruk Haznedar da bulunuyordu. Suç Ju Tiravko, Hüseyin Avninin Şileve gitmiş olduğunu söyledi. Avukat Fa ruk Haznedar da suçlunun adının Hü (Arkası 7 incide) Maliye tarafından da takip edilen dişçi Avni Bayer