16 Şubat 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

16 Şubat 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

Yazan: Ali Haydar Mithat Ayrı Sulh No: 4 yim Türkiye ile aynı Ih hakkındaki bâtiralar rına şu şekilde devam ediyor ; “Piyer Totiden aldığım son mektup beni sinirlendirdi. Mesele- yi Delkase ile konuştuk. Şu peti- ceye vardık ki Türklere olan eski sevgisi, Piyer Lotinip (gözlerine perde çekmiştir. Kendi kendini aldatıyor. Letiye şu cevabı gön- dermiye karar verdik? “Genç Türkler, İstanbulda vu- üm yoliyle hükümet sürüyorlar. Sulh fikrinde samimi iseler, Talât İstanbuldan ayrılmak kararını ve. Tir. Bu noktada gösterilecek özrü ortadaki maksadın ehemmiyeti karşışında meşru sayamayız. Sul- kast hakkında Fransa ve İngiltere- nin Atinadaki sefirlerine atfedilen haberler, delice bir iftiradan baş ka birşey değildir. C Berlinde resmi bir si- fatla bulunmuyor. Kendisi Je görüşmek için müttefiklerimiz- le beraber murahhaslar gönderir. sek bir tuzağa düşebiliriz. Diğer ta raf bu teşebbüsü bizim zaalınıza bir alâmet diye karşılar, Türkler şartlarının en mühim noktaların tesbit etsinler, bize bildirsinler. An Güle ondan sonra Cayitle, veya mü zakereye tam salâhiyetli diğer bi- rile muhavereye girişmek hakkın- da bir karar verebiliriz. Beklediği- niz cevabı dün akşam yeremedim, Mesele mühimdir. Esaslı surette tetkik ihtiyacını duydum.” u cevabım üzerine Loti ba- na ısrarlı bir mektup gön- derdi. Bu mektupta diyor ki ; “Vasıtayâ” dövülünz bildirdi- ğim zaman fona halde bozuldu. Derhal Cenevreye “Bareket etti. "Türklerin son şartlarınızı kabul e- deceklerine ihtimal vermiyorum. Mükâlemeye başlamadan şart bil- dirmiye razı olmadıklarını iptida- dan söylemişlerdi. Türklerle olan müzakerenin verebileceği netice, Türkiyenin Almanyayı bırakıp bi- zim tarafa geçmesi olabilir. iç olmazsa Talât şahsen ge- lirse iptidadan şart bildiri. mesinde ısrar etmiyeceğinizi bana yazınız. Çünkü temaslarımın baş- langıcında kendisine o şekilde teb- Miğde bulunmuştum. o Zannetmem ki hükümetim, verdiği bir süzden caymayı düşünsün. Dediğim gibi, Cavit yerine 'Talâtın gelmesi im- kânı temin edilirse eski vaftte du rulacağını ve iptidadan şart İsten- miyeceğinl bana teyit ediniz. Bu işteki arayıcı faaliyetime son vermeden evvel şu noktayı tekrar eylemek İsetrim: İş son saf. , hadadır. Talât ve Enverin hayatı- na karşı bir suikast hazırlandığına ben kaniim. Zira iki aş evvel sui- kastçılardan biriyle temasa gel dim, İki sefirin bu işe elbette iftiradır. Bizi fikrinize iş- tirakle ben de bunun delice bir if- tira olduğuna kaniim.” ze tekrar cevap gönder- dim ve dedim ki: ” “Eski vaadi teyit ediyorum. Ta- lât gelirse kendisinden tahriri te- minat ve şart istenmiyecektir. Fa- kat Cayitle müzakereye gelince ip tidadan teminat almadan hüküme- tim, kendisile konuşamaz.” Poincare'nin hâtıralarından, vak tile kendi hâtıra defterime geçir- miş olduğum bu kısımları, birçok vatandaşların böyle bir ayri sulh teşebbüsünden haberdar bulunma- dıklarını düşünerek buraya geçip” dim. Poincare'nin hâtıralarından şu cihetler anlaşılıyor ki Fransa Rus yanın İstanbul hakkındaki emelle- rine körü körüne âlet olmak İste- memliştir. Fransızların bütün dü- şüncelerini, Rusyayı sonuna kadar Almanların korkunç kuvvetine karşı kullanmaktan ibarotti, Hattâ Rusya, İstanbulu eline geçirirse, Bir Neticeye Varmıyor SEM Ee ANAN (Tercüme ve fkrlbas hakkı mahfuzdur, Teşebbüsü Mütevella Piyerlöti kendini gayesine varmış sayacağı- na ve ayrı bir sulh yapıp harp sah nelerinden çekileceğine dair bile Fransada endişeler duyulmuştur. alât Paşa ile ayrı bir sulh müzakeresine (Fransanın gösterdiği alâka dkikatle karşılan- mıya lâyiktir. Poincare, Piyer Lo- tinin teşebbüsünü bir tuzak diye mi kullanmak istemişti: Müzake- İra olan bu cam, bügün 25 ve 30 lira BELEDİYEDE : Yeniden 40 Kadar Otobüsün i Plâkası Söküldü Tripleks denilen “dağılmaz cam” taktırmadıkları iğin plâkaları sökü- len 30 otobüsten 20 si, “şehrimizde mevcut camlardan tedarik ederek be- lediyeye müracaat etmişler ve dün plâkalarını geri ajmışlardır. Fakat,| Belediye dün muhtelif hatlara işliyen otobüslerden yeniden kırkının plâka» larını sökmüştür. Bunlar, ne zaman #ripleks cam ta- karlarsa o zaman plâkalarını geri e» labileceklerdir. Diğer taraftan, taksi otomobilleri- İnin dün öğleden sonra yeniden mu- syenelerine başlanılmıştır. « Tgipleks cam konmamış” olanların 'plâkaları muvakkat olarak alınacaktır Piyasada tripleks camın çok'ez bu lunduğu ve pahabya - satıldığı hak kındaki şikâyetler üzerine Belediye meseleyi Ticaret odasından Sörmuş- tur. Oda, henüz cevabını bildirme- miştir, Öğrendiğimize göre, piyasada an- cuk 70 metre murabban tripleks cam vardır, Vaktile metre owrabba 17'li di 'dan aşağı satılmamaktadır. Fakat işsiz Kalan bir kısım otobüs dır. Bu kadar az ve pahalı olan bu'ca mın da hakiki tripleks olmarığı ve az bir zaman İçinde renginin sarar- dığı şoförler (tarafından (iddia edilmiş, Belediyeye nümuneler geti- rilmiştir. Et Ucuzluğuna Hazırlık Et fiyatlarının uculatılması için tatbikata alt kati kararlar vermeğ ü- reye başlansaydı kabul edilebile- cek şartlara varılacak mıydı? Poin carenin hâtıralarından bu nokta- ları anlıyamıyoruz. Ancak şurası var ki ortada yalnız Delkase bulun saydı şüpheye düşmek caiz olabilir di. Fakat Poincare iktidari nunmuş, müsbet düşü. iF dı. İşin cereyanı insana şu Kanaati veriyor ki ayrı sulhü evvelâ Fran- sızlar düşünmüşler ve Türk dos- tu.diye tanınması dolayısile Loti- yi vasıta diye kullanmışlardır. Herhalde Talât Paşa ile karşı kar- şıya konuşmıya büyük bir alâka duydukları âşikâr surette görün- mektedir, Buna karşı Talât Paşa emniyetşizlik göstermiş ve Cavit Bey bir takım bahaneler ileri sür- müştür. Benim bildiğime göre Bizim ta- rafımızdaki vasıta, Bern sefiri Se- Um Puat Beydi. İşin içyüzünü an- eak o bilebilir, m (Arkan var) Zeytinyağ Fiyatları Birdenbire Fırladı Burhaniye, (TAN) — Iyi cins zey tinyağları 15 — 20 gün evvel 28 ku- ruşken şimdi 35—38 kuruşa çıkmış - tar, Hariçten talep azdır. Buna rağ- men piyasanın normal olarak yerin de teslim 46—48 kuruş arasında İş» tikrar bulacağı umuluyor. # Burhaniye, (TAN) — Belediye reisi Muhititn Taylıiki ay mezuni - yet almış, belediye doktoru Bifat Ce mil Evsen kendisine vekâlete başla- mıştır. Burhaniye, (TAN) — Karaağaç köyünde deve güreşleri yapılmıştır. Güreşleri Ayvalık, Edremit, Burha- niye halkından 6 bin kadar seyirci takip etmiştir. Bu sayede idman yur du epeyce hasılat temin eylemiştir. * Burhaniye, (TAN) — Iki yıl ev vel kurulan ağaş fidanlığından bu sene fili istifadelere başlanılmıştır. * Burhaniye, (TAN) — Yeni ya- pılan asri hükümet binasının Üstü kapatılmak üzeredir. Bunun için ilâ veten beş bin liralık tahsisat gelmiş tir, Gelecek sene hükümet yeni bina- ya taşınacaktır. Radyo Merakı Artıyor Bozöylk, (TAN) — Burada çalı şan 43 radyo makinesi ve Üç acen- te vardır. Alaturka müuelld neşri zere kurulan komisyon bugün parti- de ilk toplantısını yapacaktır, Mame MÜTEFERRİK : Adliye Vekili'Dün Ankaraya Gitti Bir müdettenberi şehrimizde bulun makta olen Adliye Vekili B. Saraç- oğlu, dün akşamki trenle Ankaraya gitmiştir. Adliye Vekili, Haydarpaşade, hü- | kümet ve Adliye erkânı, dostları tara fından uğurlanmıştır. Ymatnsmesi miş, bilhase re elenlerin tâbi olacakları hü- re sit maddeler ehemmiyetli müna- küm a Içinde istiyen ŞEHİR MECLİSİNDE: Belediye talimatnamesi görüşülürken mühim itirazlar yapıldı Şehir Meelisinin dünkü toplantı- sında, tente, siper, temizlik, ışık gibi resim've vergileri ödememiş olanlar- dan bu resirmlerin tahsil emval kanu nuna göre alınması yolundaki teklif ve encümen mazbataları olduğu gibi kabul edilmiştir. Mahmutpaşadaki bi. rinci ilkmektebin genişletilmesi mak sadile yapılacak istimlâk için konu | lan kıymtlere itiraz edilmiş, fakat ne | ticede encümün mazbatası kubuk e-| leniştir. İkinei de yeni belediye zabıta er, Şehir meli iğin ışıklarını karşi, İsim yere vermelerinin madde kotulması kabul edilmiştir. aksi otomobillerinin hep bir ör- nek ve nefti renge boyalı olması mec buriyetini koyan madde saatlerce mü nakaşa edilmiştir. Hamdi Rasim, hem netti olması, hem taksilerin muay- ve otomobileiler, “Buna; rağröen bu |Yon bir fabrikanın malına hasredil- cumdan tedarik etmiye başlamışlar. mesinin haksızlık ve reklâm olduğu. nu söyliyerek ikisi rakılmasını istemiştir. Rafıka Hulüsi Behçet, dünyanın hiç bir medeni şehrinde taksilerin bir nek renkte ve ayni fabrika m umtata Aşkı kat nazarlarını çekmiştir. Refik Ahmet, böyle bir maddeye lüzum görüldüğünü sorarken Hamdi Resim “GİR KISIM VATAN. niçin DENİZ ve LİMAN ; Aksu Vapuru Kurtarıldı ve Sinoba Çekildi Sinop civarında karaya oturan De- nizyolları idaresinin Aksu vapuru, evvelki akşum yüzdürülebilmiştir. Ge mi, Hora tahlisiyesinin yedeğinde Si noba götürülmüştür. Yaraları oruda ; müzakeresine devam edil- de serbest bi- Ankarada her Iki hususun serbest olduğuna âzanın dik- Yeni Tünel Hanı İnşaatı kapatıldıktan sonra İstanbula getiri- lecek ve burada esaslı tamir göre İcektir. Vapura asgari 50 bin liralık DAŞLARA İZTIRAP VERMEK İçi diye bağırmıştır. Müzakere hararetlenmiş, makam | namına Mecliste bulunan makine mü | dürü Nusret, bu mesele hakkında ka- € bir söz söylemiye salâhiyeti olma- dığım öne sürerek bu maddenin va» | linin huzurile yeniden müzakere e-| dilmesini istemiştir. Bir kısıni aza| Nusrete müzaberet ettiğinden ve Meclis Reisinin teklifile “müzakere| gelecek celseye bırakılmıştar. Otobüslerin ebadı meselesi Otobüslerin ebadına ait maddeler de yine çök şiddetli münakağilera | yol açmıştır. Çünkü, talimatnamede otobüslerin genişliği 2,30 metre ola-| rak kabul edildiği halde Nusret, s0- kaklarımızın vaziyeti itibarile bunun 2,10 a indirilmesi için ısraretmiş- tir, v Azadan bazıları bunun mevcut 0- tobüslere de teşmil edilip edilmiyece ğini sormuşlar, bu takdirde ortaya yeni bir otobüs meselesi çıkacağı” çünkü otobüsçüleri hem bir müddet işten alıkoymak su: hem de ta- dilât için yeni masraflara mecbur bı- rakacaklarımı söylemişlerdir. Makine müdürü, çok az bir mas- rafla yapılabilecek olan bu değişik - İ e, İliği emniyet bakimindan çok Tiizum Ju olduğuna yeniden israr etmiş, bü- nun üzerine vaziyetin bir kere de Muhtelit encümen tarafından tetki- ki muvafık görülmüş ve cumaya top lanılmak üzere içtimda geç vakit ni- hayet verilmi Bir Yanaşmayı Atı Yerinden Vurdular Evvelki akşam Yeniköyde Mehmet isminde bir mandıra yanaşması, İki sabıkalı tarafından ağır surette ya- Talanmıştır. Hâdise şudur: Yeniköy tepelerinde İtalyan teba- ssından Jozef isminde birine ait bir İ mandıra vardır. Bu mandırada yahaş Tünelin Galata cihetindeki antre- sinin üzerine yeni yapılacak binanın | üç katlı olabilmesi için, bu sokakta mevcut bina ve dükkânların istimlâ- ki lâzım gelmektedir. Fakat, şirketin inşasına mecbur ol- duğu bir bina için istimlâk parasım belediye veremiyeceğinden bu para nın şirketten alınması zaruri görül mektedir, Bu istimlâkler yapılınca Tünelin Galata tarafındaki cadde ile Azapkapısına giden Mahmudiye cad- deleri birleştirilecektir. * Askerlik dersleri gören kızları mızın yalniz vazife esnâsında askeri talimatnameye göre selâm resmini yapmaları mekteplere bildirilmiştir. Dame ÜNİVERSİTEDE ; Yabancı Dil Okulu İmtihanları Başlıyor Üniversite yabancı diller okulunda Şubat terfi imtihanlarına bugün baş! uy, lanacaktır. Bu imtihanlar şöyle ola-! caktır: Yabancı dilden terfi etmek ve ya mezun olmak istiyen talebeler, lek törlerin sınıflarda açacakları tabriri imtihanlara gireceklerdir. Bü İmti- hanlar 22 Şubatta bitecek ve kaza" nanlarin adları 26 Şubatta ilân edi- lecektir. Yazılı imtihanda kazananlar: 1 Mart salı gününden itibaren sözlü imtihanlara alınacaklardır. Yazılı im tihanlardan her Jektör talebesine ye- bancı dille yazılmış bir metin vere- cek ve talebelerden bünun türkçeye tercümesi istenecektir. : cel dün Hukuk Fakültesi birinci sınıf sa Jonunda “yüksek mahkemelerin mah yatı arttıkça radyo abonelerinin ço- ğalacağı tahmin olunuyor. konferans vermiştir. keme içtihatlarını tevhidi” meygulu | mıştır. wer olmamasıdır. İtamir konacağı tahmin edilmektedir. Gemi ancak bir hafta sonra gelebile- ktir, Denizbank İdare Meclisi . İlk Toplantısını Yapıyor Deniz Bank müdürü Yusuf Ziya Önüş, dün akşamki ekspresle Ankara ya gitmiştir. Orada, bir hafta kadar kalacak ve teşkilât işlerle meşgul | olacaktır. Denizbank Meclisi idare- i, bu hafta içinde Ankarada ilk top lantısını yapacak ve teşkilâtın kuru luşuna sit ilk kararları alacaktır. U- mumi müdür, Ankarada, nihal projelerini Başvekile ve İktısat Vekiline tekrar arzedecek ve teşkilâ- tın kurulmasına derhal geçilecektir. Bankanın İstanbul merkezinin kurul | miştir. ması İşi ile umumi müdür muavini Nihat meşgul olacaktır. teşkilâtin ni mandırada çalışmış olan Kastm oğ lu Ramiz ve Emin Al isminde iki| Lâzla kavgalıdır. Aralarında bir pa- ra meselesi vardır. Evvelki akşam, hava karardıktan sonra, iki Lâz mandıraya gelerek Mehmetle yine kavgaya tutuşmuşlar dır. Bu aralik kavga büyümüş, sabı- kalılar, bıçaklarını çekerek Mehme- din üzerine çullanmışlardır. Vücudü nün muhtelif yerlerinden altı derin yara alan Mehmet, kanlar içinde ye- re yuvarlanınca, iki mütecaviz tabar nı kaldırıp kaçmışlardır. Mehmet te- davi altına alınmış, Ramiz ve Emin Ali hâdiseden beş saat sonra yakalan Ölü Bulunan Kaptan Fatihte Çarşambada Cebecibaşı 40 Deniz Bank müesseselerine kıymet kağınıda 3 numaralı evde oturan A- takdir edecek komisyon vazifesine kay idaresinin Sakarya motörü kap- başlamıştır. tanı Haşim odasında ölü olarak bu- # Şehrimizde bulunan Gümrükler | ulnmuş görülen, lüzum üzerine cese- mr Müdürü Mahmut Nedim, bu gün İzmire gidecek ve İzmir gümrük lerini teftiş edecektir. A Denizyolları hayvan nakliyatın. daki tenzilâth tarifenin tatbikına dün den itibaren başlanmıştır. Bir Tren Kazasında 2 Ölü, 6 Yaralı Adana, 14 (Tan muhabirinden) Osmaniye ile Mamure arasında bir > k Tuloz üniversitesi Medeni Hu-| katar, bu gece tamirat âmelelerini| # Dün Sirkecide Cemal ve orta- kuk profesörlerinden Gabriyel Marti. | taşıyan derezine çarpmış, iki kişi e İğ! Asımın sinemasında bir yangın zilmiş,'altı kişi ağır surette yaralan-| başlangıcı olmuş, tutuşan filmler a- Kazaya sebep derezinde Fe.| teş genişlemeden yetişilerek söndü - di Morga kaldırılmıştır. Mezar Başında Bir İhtilâf “Yedikulede Manav Ayvat sokağın- da 150 numaralı evde oturan ve ipek fabrikasında dülgerlik eden Aleko evvelki. gün ölmüştür. Fakat, cena- zesi mezara gömülmek üzere iken, ailesi, Alekonun henüz ölmediğini iddia etmiş, bunun üzerine, davet e- dilen hükümet tabibi ve diğer iki doktor tarafından muayene edilerek defnine ruhsat verilmiştir. rülmüştür. 16 -2 - 938 onune sensllğn seve se ammananane| Ankaradan Telefoğ ve Telgrafla © Ziraat Kongresi Hazırlığı Ankara, 15 (Tan Muhabirinden)— Mart ayı içinde şehrimizde toplana- cak ziraat kongresine iştirak edecek olan mütehassıs ve müdürler rapor- larını ikmal etmektedirler. İktısat Vekili Şakir Kesebir buraya döndük ten sonra kongrenin tarihi tesbit e- dilecektir, Konuşulacak meseleler arasında zirai kalkınmamızı icap ettiren top- rak mahsullerimizin dış memleket- lerde sürümünü kolaylaştıracak litede olmasını temin işi de vardır. Bunun için bazı mıntukalarda muh- sulün ekimi tevsi ve bazı mıntaka- larda İse tahdit edilecektir. Bu ara- da tütün, üzüm, incir, palarut, fın- dik, portakal ve seirenin standardi- zasyon tiplerine uygun olarak istih- seline itina edilecektir. Kongrede bu hususlar hakkında kararlar alına- çak ve ziral teşekküllerin ne suretle idare edileceği hakkında raporlar 0- kunacaktır. Bundan başka memleke- U ziral gruplara ayırarak her kısım üzerinde iklim şartlarına uygun ola. rak fauliyete geçilmesi de esas tutu- lacaktır. Mübadil Rumlar Ne Yapıyorlarmış? Ankara, 15 (Tan Muhabirin: den) — Dahiliye Vekâleti, alika- darlara gönderdiği bir tamimde, mübadil Rumlar hakkında şunları bildirmektedir: İki ay mtlddetle memleketimize gelmelerine izin verilen mübadil Rumlardan bazılarının bu kısa za- man zarfında tabiiyetimizi kabul etmiş bulunan Rumlardan alacak» larını tahsil gibi hukuki muame- lelere giriştikleri | görülmektedir. Mübadele dolayısiyle karşılıklı 0- epik en pale ce tasfiye edilmiş olduğundan;mğ badeleden eyvel vukua gelmiş ala- caklarını tahsil etmek istiyen mü- badil kimselerin tahsilâtina mâni olunması ve derhal geldikleri yere gönderlimeleri emredilmektedir. İdari Değişmeler Ankara, 15 (Ten Muhabirinden)— Muğ ma olan Ali oğlu Mehmet, evvelce ay aya buğlı Bozöyük nahiyesinin adı Yatâ- an olarak değiştirilmiş, Malatyanın Be- bisni kazası dahilinde bulunan Kapıdere mevkii © kazadan alınarak blaraşın Elhis- tan kazasına bağlanmıştır, Bundan başka Mardinin Ceşre kazasına bağlı Hozat, Be- rik kazasına bağlı Şamrah ve Erzurumun. Pasinler kazasına bağlı Karayazı nahiyele ri kaldırılmıştır. Bursanın Yenişehir kazasına bağlı Atiye ve Derbent köyleri de bu kazadan alina- rak İznike verilmiştir, Bir Bakım Evi Ankara, 15 (Tan Muhabirinden)— Ankarada Keçiören Çocuk Bakımevi yanında bulunan arsa dahiline yeni- den yüz yataklı bir çocuk bakimevi yapılması kararlaştırılmıştır. Bina- nın inşasına pek yakınlarda başlans- caktır. maa m şan 16 Şubat 1938 ÇARŞAMBA 2 nci ay Arabi: 13$6 Kasın: 101 Rumi: 1854 Şubat: 8 1228 1743 416 Güneş: 6,55 — Oğle: 15,22 — Akşamı e 1904 — İmsilez YURTTA HAVA VAZİYETİ Yurdun Eye mıntakasında have kapak ve mevzi yağışlı, diğer yerlerde bulutlu geçmiş, rüzgürlar umumiyetle şimal tsti- Kametinde orta kuvvette esmiştir. Dün, İstanbulda hava kismen bulutlu gecmiş, rüzgür gerbl iştiknmetien saniyede 3 ilâ 4 metre huzla esşmiştir. k Sant 14 te barometre 7628 milimetre 4di, Hararet en çok 14,4 ve en ar 97 san- tigrat olarak kaydedilmiştir.