11 Şubat 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

11 Şubat 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

i ek ii le ik © ağ kn akk m No, 37 Gözlüğümle Beraber Sürüklendiğim Gözlüksüzlüğün acısı sabah uya nınca ciğerime çöktü. Gözlük kul- Yananların pek iyi anlıyabilecekle. Tİ bir sersem sepet yürüyüşle iske- le gazinosuna gittim. Akşamkinin sersemliğini gideremiyordum. Bu hal asabiyetimi de tahrik ediyor- du. Bir 28 lik aldım. Gözlüğümü düşürdüğüm yere gidecek, sevgili- sinin mezarı başında ağlıyan âşık gibi orada içip içip üzülecektim. Fakat oraya varmayı bekliyeme- dim, “birkaç yudum yapındırıver- dim. Himar sisinin kesafeti biraz azalır gibi oldu. Yürüdüm, keres- te yığınlarını geçtim, akşamki ye- re geldim, Ne göreyim? Bir lata. Ban üstünde gözlükcüğüm sabah tu valetini bitirmiş bir bayan tazeliği ile oturup duruyor. Aman nasıl sarıldım! Nasil öptüm! Kokladım, yerine taktım! Bir bilsen. Oh! dün ya varmış. Cenabı Vacibülvücüt ve tekaddes hazretleri fakir köylüsü- nü sevindirmek dilediği zaman ön- ce eşeğini kaybettirir, sonra da bul dururmuş. Ben de yalnız gözlüğümü, eşe- gimi değil, kaç defa hayatımı böy. le kaybedip, edip bulmadım mi7 ocukluğumdanberi gözlük kullanırım. Talebemden bi rinin yadigârı olan bu gözlük ka- dar hiç bir çerçeve beni kendi- ne böyle Okuvvetli bir bağla bağlıyamadı. Bunu çok sevdim. Pal tomu, ceketimi sattım, Pabuçları. mı sattım. Hattâ tebdilen, eskisini almak üzere pantalonumu bile sat tiğım oldu. Fakat gözlüğümü, ha- yır! Mezarlık gecelerimde yegâne ihtiyat ve dikkatim gözlüğüme kar gidi. Ne kadar gözyaşlarım onun ke- ynarlarından sızdı. Bu sıcak yâşlar- lâ teması ne kadar fazla oldu ki o bağa gözlük ilk zamanlardaki di riliğini, sertliğini kaybetti. Yaşlar- lâ izlendi. Takilip çikarılmaktan oynak yerlerinde duramaz bir hal aldı. Ben de öyle oldum ya. Ne rede tutunmak istedimse aksırığım 41, apansız gelen bir badire yerim- den fırlattı, Hırpalanmadık yerim, çarpmadık kolum budum kalmadı. Ben kaldırımlarda sürünüyordum, gözlüğüm kaldırımlara düşüyordu. Ne hikmetti bu hikmet kertenke- le ki camları kırılmazdı! Meyhane betonlarına mı düşmedi, masa mer 'merine mi çarpmadı, sert ne bulduy sa kendini çarptı, her yanı param parça oldu da camları çatlamadı bile! Onun camı ile benim canım bu işte de biribirinin eşidirler. Benim Canım da ne çıktı, ne kırıldı. Yeni yeni çerçevelere takılıp seyri âlem etmek istiyor. * elek Bürhana gitmek kara- fini verdikten sonra içten gelip beni şimdiye kadar hiç bir hususta aldatmıyan gönül duygu- İarımdan biri kalbimde parladı. Bu müracsattan istifade görece- ğim ve içinde yaşadığım Karacaah met mezarlığından çekilip kurtu- lacağım ümitleri doğdu. Aylardanberi semt semt, küme küme yayılmış patçalarında gece geçirip gündüz uyuduğum bu me- zarlıklar ki başlı başına ve baş- tan başa birer âlemdir... Onları bi lir misin sen? Onları gördün mü sen? Tabli bir gün gideceksin. Fa- kat o gün görmiyeceksin? Şurada bir ufak türbe eskisi, Fe nerleri kırılıp parçalanmış. Para a tılan yeşil kutusu, içindekileri aşır k istiyen haylaz çocukların elin de delik deşik. Ötede başka bir türbemsi yer. Camı, feneri yok. Üç beş paket ta- şını veya yapi tuğlasını bir araya kim ( getirmişse (getirmiş te bir rüzgârdan muhafazalı mum yeri yapmış, Mum dikmişler. Bunda da bir kirli pa- ra kutusu. Buralara para birakan- ları çok gördüm. “Niyetim olursa adağımi yerine getireceğim” diye Günler.. renk renk paçavraları bağladıkla- rını da gördüm. Sen bakarsan göre | ceksimki bu adak, bu sılma, bu sev da paçavraları henüz renklerini kaybetmemişlerdir, lâf aramızda | pek çoğu yenidir. Büralara hemen her çeşit ziya- retçi gelir. Her tabakadan kadın- lar. Kibar geçinenlerin avamı nâs dedikleri insanlar. Arada sırada hal ve tavri yerinde, maişeti dolgun görünen efendi takimi. Çarşaflı- dan sonra mantolu, mantolunun ar kasında feraceli, İ l uşdilindeki o Mahmutbaba | mezarlığı akşama kadar ci- | ar komşuların çocukları, keçiler;| koyunlar, tavuklar, horozlarla do- | ludur. Bir zamanlar Tunusbağından Ka- racaahmedin yattığı türbeye giden | ve asıl Karacaghmet mezarlığı de- nilen uzun yolun iki tarafındaki mezarlıklarda sürü sürü koyun, ke Şİ, inek, öküz otlatılırdı. Fakat # Deniz Yolları İŞLETMESİ Acenteleri: Karaköy Köprübaşı Tel. 42362 — Sirkeci Mühtirdar saman Zade Han, Tel 22740 Mersin Cuma Postası Yalnız bu sefere mahsus ol- mak üzere İl/Şubat/938 cuma günü Mersin postasmı yapacak “Sadıkzade,, vapuru Galata rıh tımmdan saat 17 de kalkacak. tır. İzmire pazar sabalı vara caktır. “783, Annelere müjde S.M. A. geldi Fazla istek karşısında piyasada mevetdu kalmıyan büyük kutu S.MA. net - net 450 Gr Amerikadan geldi Sayın çocuk dok- torlarımız âna sü- tünün eşi olan ve A ve D vitaminlerini mubtevi bulunan S. MA yı ânnalere ehemmiyetle tavsiye etmekte- dirler — Her eczanede bulunur. Tafsilât için: Galata P, K. 1097 ye müracaat Levazım Satınalma Komisyonu İlânları Ordu Hastaneleri için 13700 metre bugün Üsküdar müftülüğünde bu- lunan zatın himmetile etrafına du- var çevrildi de bu otlakiye ölüle- rimize bırakıldı. Vaktiyle buralardaki servi bol- luğu neydi! O ne yeşil kuytuluktu! Caddeden geçenler iç tarafları gö- remezlerdi. Bu yeşil kuytuluk, i- çinde allıklı sürmeli kahbeler ba- rındırır; bekâr ırgatlara barlık e- derdi. Zamanların gelip geçişi, fır- tınaların, kasırgaların esip göçlşü gizli desterelerle baltaların savle- ti öyle budadı ki... Gerçi eski mü- nasebetsizlikler hiç kalmadı, fakat serviler de dikkat ve muhufaza isti yor, iskinler tekkesinin bulundu. 'gu çevre ölümden korkusu olanlara daha haşiyet verici bir halde görünür. Eski zamanlarda buradan geçmek her kabadayının kârı değilmiş. Fakat bugün eşirra- ya, haydutlara yataklık cden bu kovukluk tertemiz olmuş, sükün ve emniyeti o kadar yerleşik ki ay- larca yattım, kalktım da bir sinek bile beni taciz etmedi. Seyit Ahmet deresi mıntakası da korkunçlukta geri kalmaz. Ben ge- celerimde üç yeri seçmiştim. Biri Kuşdilinde Mahmutbaba, biri Üs- küdar Duvardibinde Kaygusuz İb- rahim Baba, üçüncüsü de Büyük Çamlıcadaki Selâmi Ali Baba tür- beleri. Selâmi Al Babayı ötekilerden şok severdim. Çünkü pöstekileri, hamaz hasırları daha iyice idi, be- ni geceleri daha İyi barındirıyor- du. Hele Boğaza olan nezareti kas- vetli gönlüme avutucu bir inşirah verirdi. Mezarlıktan kaynıyan ha- yata bakmak ve baka baka hayatı sevmek... Ne bulunmaz şey. Haya- tı Nizam caddesinden bakarak de- ğil, Selâmi Ali Baba türbesinin e- şiğinden bakarak sevmeli. Marifet burada! Anladın değil mi? Dinle! ununla beraber arada $ira- da kınm Selmaya misafir olurdum. Yavrum Selma asıl Kara caahmet mezarlığının duvarla çev rilmiş tarafında, çökük bir mezar- da yatar. Arada bir oraya gider, kızıma sarılır, âğlıya ağlıya saba- hi ederdim. Kızımın harap ölüm & vi, bana en şık köşklerden iyi ge- lirdi. Yine de öyle geliyor. Geçmişlerde birçok ( dedelerle Miskinler tekkesi ârkasında, Ka- | racaahmedin türbesi civarında, Se- | yit Ahmet deresi yolunun üstünde- ki çeşmenin arkasında, çerdeni çöp- ten, tenekeden çatılmış kulübecik- ler vardı. Buraları kabek çekilen esrar tekkecileriydi. Sıla bir in- zibat eli oraları taradı, kazıdı, te- mizledi. Bugün Ayrılıkçeşmesi ya- nındaki mezarlıktan tutun da Nuh yatak kılıflığı bez 23 Şubat 938 çar. şamba günü saat 15 te Tophanede Istanbul LV. Amirliği satın alma ko. misyonunda kapalı zarfla eksiltmesi yapılacaktır. Tahmin bedeli 5000 Ji. râ 5D kuruştur. Ilk teminatı 375 lira 4 kuruştur. Şartname ve nümünesi Komisyonda görülebilir. İsteklilerin kanuni vesikalarile beraber teklif mektuplarını ihale saatinden bir sa- at evvel Komisyona vermeleri, "417, “745, * İstanbul Levazım Amirliği için mü teahhit nam ve hesabına 24 adet ev rak sandığı 17—2-988 pergembe günü saat 14 te pazarlıkla eksiltmesi yapılacaktır. Tahmin bedeli 72 lira ilk teminatı Tİ Yiradır. Şartnams ve nümünesi Komisyonda görülebilir. Isteklilerin belli saatte Komisyona gelmeleri, “418, “767, * İdareleri Istanbul LV. Amirliğine bağlı müessesat için almacak olan 300 ton yulafın kapalı zarfla eksit - mesine talip çıkmadığından 17/Şubat /988 perşembe günü saat 1480da Tophanede LV.A. Satın alma Komis. yonunda pazarlıkla eksiltmesi yapıla caktır. Tahmin bedeli 15750 Jira ilk teminatı 1181 lira 25 kuruştur, şart. name ve numunesi Komsiyonda görü- lebilir, isteklilerin kanuni vesikalarile beraber belli aaatta komisyona gel. meleri, “419. “790, Dikimevleri için 20 ton kadar sarı sabunlu köselenin kapalı zarfla eksilt mesine talip çıkmadığından 18 şubat 938 çarşamba günü saat 15,30 da Is- tanbulda Tophanede LV.A. sutınalma komsiyonunda pazarlıkla eksiltmesi yapılacaktır. Tahmin bedeli 41 bin lira ilk teminatı 3075 liradır. Şartna. mesi komsiyonda görülebilir. İstek. lilerin kanuni vesikalarile beraber be. IM saatte komisyona gelmeleri. “420 “791 Dr. IHSAN SAMI GONOKOK ASISI Belsoğuklağı ve, Obtildlarıma karşı pek tesirli ve taze aşıdır. Divanyo- tu Sultan Mehmet türbesi No.113 Harici Askeri Kıtaat İlânları m 2000 ilâ 2500 adet portatif çadır direği kapalı zarfla eksiltmeye ko - (nulmuştur. Tahmin edilen bedeli 18750 lira olup ilk teminat parası 1406 lira 25 kuruştur. Ihalesi 1 Mart 938 salı günü saat 16 dadır. Eksilt - meye gireceklerin 2490 sayılı kana- nun 2, 3 üncü mâddelerinde isteni- len belgelerle ihale gününde en geç bir sast evveline kadar teminat ve teklif mektuplarını M. M. V. Satın al ma komisyonuna vermeleri. (734) (806) ÇAĞLIYAN'd ayram münasebetile Büyük Sürprizler Yeni ve zengin program AMİRA CEMAL e e. > emi. ZEYNEP ELSUDANİ tarafndan yeni danslar ve yeni şarkılar. Ayrıca : MUALLÂ ve arkadaşları SEFALİN aldı. Hiç bir .şeyi kalmadı. İSTANBUL LEVAZIM AMIRLIĞI İLANLARI LV. Amirliğine bağlı müessesat için beş bin liralık yulaf 17 - Şubat - 938 Perşembe günü seat 15,30 da Tophanede LV. A. Satın alma ko- | misyonunda pazarlıkla eksiltmesi ya pılacaktır. Ihale günü teslim şertile İ askeri evsafta alınacak olan yulaf İ için isteklilerin belli saatte komis- İ yona gelmeleri. * LV. Amirliğine bağlı müessesat için 15 ton pirinç 17 - Şubat - 938 Perşembe günü saat 15 te Tophane- de LV. A. Satın alma komisyonunda pazarlıkla eksiltmesi yapılacaktır. Ibale günü teslim şartile As. Evsaf- ta almacak olan pirinç için isteklile- rin belli saatte komisyona gelmeleri. (421) (805) "İNTURİST" Seri ve muntazam posta “SVANETİA,, lüks vapuru, 13 Şu bat Pazar günü tam saat 12 de Gala- ta Rıhtımından kalkarak Pire - Hay. fa ve Port Sald Ilmanlarına gidecek- tir. İstanbul - Pire seyahati 22 saattir. İstanbul - Hayfa , (63, Fazla tafsilât için Galatada Hova- gimyan hanında birinci katta İNTU- RİST acenteliğine ve yine Hovagim- yan Hanında G/ SCHEMERİ acen- tasına, Telefon: 42653 ve Galatasa rayında NATTA, Galatada VAGON: Lİ seyahat acenteliklerine ve Rıh- tım caddesinde 25 numarada ANDO- NAROS'a müracaat, Telefon 43777 | m Üşütmekten Kusule gelen bütün ağrıları GRİP, NEZLE "yi derhal geçirir. BAŞ, DİŞ ağrılarına tesiri kat'idir. Taklitlerinden sakınınız. Eczanelerden 1 - 12 lik ambalâjlarmı araymız. NERVIN Sinir ağrıları, asabi öksürükler; uyku- suzluk, baş ve yarım baş ağrısı, baş dön- mesi; baygınlık, çarpıntı ve sinirden ileri gelen bütün rahatsızlıkları giderir. B Bayram münasebetiyle Genç yıldız CARMEN PADY 'nin idaresindeki TAPİA - COLMAN MEŞHUR KÜBA ORKESTRASI Fevkalâde bir program hazırlamıştır. PARK OTELİNDE dinliyebilirsiniz. Saat 171/2 da DANSLI MATINELER Hamiş: TAPLA COLMAN orkestrası, her akşam Tiyatro saatlerin- den sonra hususi ve eğlenceli bir repertuvar çalmaktadır. Bilecik Gazinosu Arnavutköy, Akıntıburnu Sayın müşterilerinin Bayramını kutlular. Udi Marko ZAYİ RUHSATNAME Iktısat Vekâletinin 5 Mayıs 1937 tarihli ve 525 numaralı, fabrikamı- | zın muafiyet ruhsatnamesi zayi | duğundan, yenisinin alınması için | mürackat edeceğimiz malüm olmek üzere ilân olunur. “TURYAĞ,, Türkiye yağ ve ma:| mulâtı Sanayii Ltd. Şi i Nurhan, İstanbul İstanbul Gayrimübadiller Komisyonundan: Trolog - Operatör m Dr. REŞİD SÂMİ BERKER: İdrar yolları hastulıkları mütehassıs B. O, İstiklâl caddesi Mis sokağı No. 1 Telefon: 41448 mame D.No. — Semti ve mahallesi Zokağı Emlâk No. o Cinsi ve Hissesi Misseye göre Muhammen K. 2003 © Galata Yenicami Fermeneciler E ve Y. Üstünde Odaları 1000 Kapalı: Caddesi 52 olan Ardiye ve Zart l N Arsanın 15/120 His. 4017 © Yeniköy Güzelce Bağlar Mevkiinde , E.94 Tarlanm 1/2 373 Açık İ Ali Paşa Bağlar yolu His, Arttırma 4571 — Galata Sultan Karanlık E veY. Kâgir dükkân Mi 7. Beyazıt Fırın 4 ve üstünde oda * ların 601/2880 (© hissesinin 21/72 His, İM 4764 Şişi E. Kiğithane E.99-101- Arsanın 9/96 900 ; XY. Hürriyeti 103 - 105 ve His, Ebediye Cad- 4 desi Tramvay Mahallen Istasyonu 99 - 101 - 103 5022 Silivri Kapı E. Veli E£, E.1Y.9-9/1, Içinde Kuyusu olan (o 500 &, | Fatih S. Mehmet X. Seyit Nizam Cad. Bostan ve Ahırın 1/6 His. İM) Si87 Kadıköy Osman JE. Yazıcı oğlu E.8Y.7 Maa bahçevekulübe (o 500 © ,, Ağa X. Vişne E 35-37 evmbfgökyüpj pif 5523 < Beyoğlu Kamerhatun Fesliyen E.35-37 Arsa i m , X. 37-39 8607 Samatya Mirahor Kuyulu Bakkal |o—OB. ve Y. 26 Arsa m , 8678 © Yeşilköy Şevketiye E. Fenere giden Y.6 Kuyulu Arsa s0 , Yol Y. Irfan Yukarıda evsafı yazılı gayri menkuller on gün müddetle satışa çıkarılmıştır. İhaleleri 25 —2 29 tarihin: tüşen Cuma günü saat 14 dedir. Satış münhasıran gayrimübadil bonosiladır.