11 Şubat 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

11 Şubat 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

HABERLER FRANSA: Kunturatlar (Yazan: B. Felek) Belediye, şu günlerde kunturat yoklamasına çıkacakmış. Küçük ya- şmdanberi “yoklama, sözünden Ür- kerim. Mâsum sınıf yoklamasından tutun da bizim zamanımızda taşım- ması yasak olan çakı yoklaması, tır nak yoklaması, saç yoklaması, defter yoklaması, kitap yoklamasına kadar her yoklamanın sonunda bir milahe- ze doğduğu için sevmem bu müba- rek şeyi vesselâm! Ondan dolayıdır ki, şu belediyenin İ kunturat yoklamasını da, hiçbir alâ- kam olmamasına rağmen hani kadi- fe gibi hoşuma gitmez. Belediye kunturatları yokliyadur- sun, ben bu kunturatların neye ya radığını, daha doğrusu neye yarama» dığını tetkik etmek istiyorum. Her şeyden evvel şurayı müjdeliye yim ki; eğer borçlu iseniz, hele hor- cunuzu vermemek için bahane arı- yorsanız hiç telâş etmeyiniz. Bu kım- , Avrupanın Garbinde ve Akdenizde (Yazan: * * *J bien» tan es | Balkan Dış Bakanları Elin evval yeniden başladı. Bugün Arasında Şamimi i Telgraflar Teati Edildi let, birer Akdeniz devleti ikisini de, biribiriyle anlaşmıya sevkedecek sebepler çoktur. Bus İarm en başında Akdeniz meselesi gelir. Akdeniz, bı için hiz müstemleke yoludur. dn, | Atina 10 (AA) — Atm Ajans /vam etmekten hasat memnun b. r : : na İl Biltere bu yol ile Hindistana uza, | bildiriyor: Başvekil B. beteri ine Dir, İtalya Libya ve Habeşistana mağ söznik DE iza ? lar teati olünmuştur. B, Stoyadinoviç, B. Metaksas'a şu gra getiri telgrafı göndermiştir: Ekselânsınızın Balkan Antantı Kon Bılkan Antantı statüsü mucibince | seyi riyasetini deruhte eylediği bö konsey relsliğinin yarmdan İtibaren unda, en-hararetli tebriklerimi veen | Balkan Antantı: Yeni Harp Gemileri Yapılacak Paris, 10 (A.A.) — Bebusan Mec- Misi bahriye encümeni, ittifak ile bir takrir kabul etmiştir. Bu takrirde evvelâ hükümetin süratle parlâmen, toys bahriye için yeni ve kuvvetli bir kredi tahsisi için müracaat et- mesi talep edilmekte, saniyen müs- temlekelerde yeni üssü bahriler tesi- si zaruri olduğu beyan olunmakta - dır. Bu takririn kabulünden evvel B.! William Bertrand. ilk inikat edecek olan nazırlar meclisinde 1936 tarihli * Bu esnada Doktor Tevfik Rüştü Aras'tan B. Meteksasa aşağıdaki tel, Akdeniz yolundan gitmiye mec- burdur, Fransa, Şimali Afrikadan Pürüzsüz istifade edebilmek için Akdenizde tam bir emniyete muh- taçtır. İşte bu vaziyet karşısında İngil- Almanyanın yeni İktisat Nazırı iki gün evvel işe başladı, Doktor Şahtın tere ile İtalyanın biribirlerile anlaş mak istemeleri çok tabiidir. Bugün için iki taraf arasında bir müvaze- ne kabul etmek miimkündür. Fa- kat, muhakkak ki, İtalya, İngilte- renin yarınını da düşünmektedir. Acaba İngiltere yarın ne şekil ala- cak? Bu sualin kısaca cevabı şudur: İngiltere, teslihat programımı te- kemmül ettirmekle meşguldür. Ve bu uğurda bütün fedakârlıklaş katlanacaktır. İşte bu programın maddeleri tamamlandıktan sonra İngiltere Akdenizde İtalyaya kar- şı hâkim bir vaziyet alacaktır. Denebilir ki İtalya da silâhlan- makla meşguldür. Fakat büna şü eevabı verebiliriz: İki devlet ara- sında silâhlanma meselesinde mü- kim bir frak vardır. İngiltere hol para ve maddi servet sahihidir. İ- talya ise bugün iktisadi bir buh- ran içindedir. © halde, İngiltere çok daha ça- buk silihlanacaktır. İspanya işleri : m am. Prem çok çetin bir İntizar devresi geçiriyor. Öyle bir Anevre ki en müthie 'r. ve gü Ti burdevrenin çarkları arasına 855 kışmış bir parçadır. Filhakika aylardanberi siren boğazlaşma, rejim ihtilâflarının bu memlekette kurduğu bir sahne mahiyetini almıştır. Muhtelif mil- letlerden gelmiş gönüllüler şu ve- ya bu rejimi faik kılmak maksadi- İs çarpışıyorlar, Teruelden sonra da almamıyan kati netice bu gi- dişle daha uzun zaman mücadele. tileri yoracak mahiyette çetin gö- rünüyor. Şu kadar var ki milletler bugünlerde bu hakikati anlamış olmaktan gelen bir uysallıkla u- Yuşmak istiyorlar. Bunca zaman- dır ihtilâf ve mücadele sahnesi o- lan İspanya bir gün gelir de mik İetlerin anlaşma ve barışma saha- #1 olursa buna şaşmamalıdır. Bize öyle geliyor ki, bu gün > larda değildir. Bk e ekselânsmıza geçeceğinden sizi haber | dar etmekle" şerefyabım; Mazide ba. | garıları bu derece zengin olan Balkan Antantınm faaliyeti, Balkanlarda ve| Avrupada takip olunan müsmir ve| hayırlı sulh eserinin muvaffakiyeti uğrunda yeni bir hız alarak, yüksek devlet adamı meziyetleriniz sayesinde istikbalde daha ziyade teeyyüt eyliye ceğinden kati surette eminim. * B, Metaksas şu cevabı vermistir: Dünkü telgrafınız ve telgraftaki ha | raretli lisan dolayısile en samimi te- şekkürlerimi ekselânsmıza bildirmek. le gerefyabım. Ekselânsınızın bu de. rece yüksek riyazetinizden sonra Bal | kan Antantı Konseyi Riyasetini uh. deme alırken, en iyi temenni olarak ancak, başlıyan yeni senenin de ek.| selârismızm yüksek idaresi altındaki | sene kadar netice itibarile semerel! olmasını söyliyebilirim. Antantımızın umumi sulh ve sikı Balkam-tesanudi lehine gittikçe fasliyetine yardımda bulunmak için bütün faaliyetimle çs- Uışacağım. * B, Metnkrns, ayni zamanda R Rig | âi Ayan ila Minasan'ya da aşağıdaki telgrafı göndermiştir: Antantrmızın statüsü * mucibince, bugün Balkan Antantı Konseyinin ri yasetini deruhte etmiş olduğumu bil dirmekle kesbi şeref eylerim. Vazife min icrası esnasmda, muhterem se, lefime karsı gösterdiğiniz kığmetii müzahereti aynen bana da göstermek Iitfunda bulunacağınızdan eminim Kendi sulh eserlerinin L1n surette le hine olarak antantımızın gittikçe be. yük faaliyeti ve azası arasında gittik çe daha kuvvetli tesanfidü için ekse, samimi ve dostana muvaffakiyet te mennilerirhi arzetmeği kendime bir vazife bilirim, Balkan Antantı, mev. cuğiyetinin bidayetindenberi, esaslı bir sulh unsuru olarak kendisini gös termiştir. Dünyanm geçirdiği bu güç dakikalarda, Ba'kan Antantının şim, diye kadar aldığı kuvvetin, muhte. tem reisinin idaresi altında daha faz la kendini göstermek ve dnha fazla inkişaf etmekte devam £ eyliyeceğin. den kati surette eminim, Tesanüt ve sulh büyük eserine azimkâr surette bağlı bulunan Cümhuriyet hükümeti, Balkan Antantmm ekselâsınmzın yük sek riyasetinde milletler arasında bir muhadenet rabıtaşı olmasını ve bu suretle azalarmın kendisine verdiği vazifeyi ifa eylemesini hararele te. menni etmektedir. * Bu telgrafa B. Metaksas, aşağıda ki-tebrik tegrafı ile mukabele etmiş. Bu sabahki tegrafıma zeyl olürak ayni zamanda hem bu derece yük- sek fikirler taşıyan hem şahsım hak kmda bu derece nazik bir lisan kul lanan tezraflarından dolayı ekselân. Sınıza en hararetli teşekkürlerimi bil dirmekle keşbi şeref eylerim. Teşek. külü bidayetinde ekselânsınızın kıy- metinde yapıcılara ve canlandırıcılara malik bulunmuş olan Bulkan Antantı dajma İleriye gideceğinden ve &u'h, muhadenet ve iş birliği ideallerini tam surette yerine getireceğinden e- min olabilirler, NE nn Yeni Maliye Nazırı Atina, 10 (A.A.) — Rediadis'in ve- fatı üzerine, Maliye nazırlığına $a- Yânsmızla birlikte gayretlerime de Nitekim Avrupa matbuatından | gelen sesler eski hırçınlık yerine Mülâyim bir tatlılıkla kulağa mu- DİS gelmiye başlamıştır. Bu mat- buht hemen bir ağızdan İspanya hüdiselerile onun beynelmilel te- Hâdiseler Arasında : bık maliye müsteşarı" B. Apastolidos tayin olunmuştur. yerine geçen yeni nazır Funk'un yeni bir resmini görüyorsunuz İNGİLTERE : Habeşistanın İlhakını Tanıyacak mı? Londra, 10 (A.A.) — Liberal Man- der Avam Kamarasında şü suali sor Bıuştur: “Habeşistanın Italya tarafından işgalinin tanınması hususurida İngil tere ve Fransaya iltihak etmeleri için Holandanın Oslo mukavelesi devlet- lerine geçenlerde yaptığı tekliften hariciye nazırının haberi var mı - dır ve Holanda hükümetinin bu hu - SÜSta Ingiliz hükümetile birlik ola- Tak hareket edip etmediğini söyliye- bilir mi?,, B. Eden şu cevabı vermiştir: “Filhakika, geçen senenin sonuna doğru Holanda hükümeti. Romadaki mümessillerine verilecek ünvan hak kında Oslo mukavelesi devletlerile istişsreye girişmiştir. Bu mesele hak kındaki son kararını vermeden önce, bahri program kısmından müstakil olarak 35 er bin ton hacminde iki ye nil hattı harp gemisinin inşaat tez - göhlarına konulması için mezuniyst | talep edeceğini bildirmiştir. RUSYA: İ verdi Estonya Hududurda Kanlı Bir Hâdise Revsl, (A.A) — Peipus gölü üze- rinde yeni bir Sovyet — Estonya budut hâdisesi olmuştur. Hâdise ne- ticesirde üç kişi ölmüştür. Estonya menabiinden bildirildiği - İne göre sabahleyin iki Estonyalı hu- İ dut muhafızı ile bir arabacı hakiki bududun beş yüz metre berisinden geçen hat üzerinde devriye gezme- ye çıkmışlar ve fakat bir daha dön- #nemişlerdir. Geceleyin Sovyet makamı Eston - yalılara müracaat ederek bunların Sovyet balıkçılarını yakalamak için Sovyet topraklarına (girdiklerini ve yapılan müsademede öldürülmüş ol- duklarını haber vermişlerdir. iin Holanda hükümeti, hiç bir teşvike matuz kalmadan İngiliz ve Fransız hükümetlerile istişareye tevessül et- tl ve bunu müteakip verdiği kararı Londra hükümetine bildirdi. Fakat, Holanda hükümetinin bu meselede Ingiliz hükümetinin tasvibile hare - diği sualine menfi Ge- #hur-Henderson, “Ingiliz hükümeti- nin — İtalyanın Habeş fütuhatım ta | nımarak — politikasma devam edip | etmediğini" sorduğundan Eden: “Bu büsbütün başka bir sualdir. Bana sorulan sual, Holanda hükü - metine aitti. İngiliz donanması Londra, 10 (A.A) — Bahriye na zırı B. Duff Cooper Avam Kamars- sında yaptığı beyanatta Gueen Eli- sabelh sınıfından olan boş zırhlıdan | üçünün son defa modern şekle ko-| nulduğunu ve diğer ikisinin de ha- | len tadil edilmekte bulunduğunu te- yit etmiştir. Nazır, bu gemilerin evvelce 31 bin diğini bildirmiştir. Bundan sonra işçi mebus Ar - i bildiriyor: Tahran Universitesi. dün, IRAN: Üniversitenin Yıldönümü Tahran, 10 (A.A.) — Pars ajansı kuruluşu yıl dönümünü büyük me - tasimle kutlamış ve bu münasebet- le fen fakültesinde yapılan topla; ya, profesörler ve talebelerden man da, hükümet ve parlâmento azaları ve yüksek devlet memurları iştirak eylemiştir. Içtiman, sltes veliaht adı- na, üniversite rektörü sıfatile, maa - tif veziri' açmıştır. Fakülte duayeni, majeste Şehinşahın yüksek idaresi altında milli maarif sahasında kay - dedilen yüksek terakkilerin bilânço- sunu yapmıştır. Başvekil, müteaddid profesöre ilim nişanları tevdi eyle - miştir, turatlar sizi tedirgin edemezler. O se beple elinde kunturatı olup kirasını vermiyen kiracıların yürekleri ferah olsun. Dinleyiniz? Bir dükkânımız var; birine kiraya kunturat yaptını mzala- dınız; kefile de imzalattınız; notere de tasdik ettirdiniz. Bununla artık işinizi sağlama bağladınız değil mi?. Ne gezer efendim? Kiracı eğer dilk- küna girmeden, kiradan vazgeçmek isterse imzasını inkâr eder. Kefil de inkâr eder. Siz bunların el ehlihibreye tetkik ettirmi. ye mecbur kalırsınız. Böyle bir iş mahkemeden iki üç ay sürer. Dükkâ ınız kapalı kalır. İyisi mi. (Allah be- lâsım versin!) diyip dükkün başka” kiraya verirsiniz. Bir iki ay boş kalmak yüzünden ettiğiniz ziyan ea- ba kalır. Hani musaddak kunturat ne işe yaradı? Başkası var: Kiracı içeri girer, pa ra vermez. İstersiniz: Sizi bugün ya- ın diye oyalar. Kefile müracaat eder siniz. Tanımaz. Mahkemeye miraca» al edersiniz. Gelmez. Gıyabi hüküm alırsınız. İtiraz eder, Ve diğer mahke mede İmzasını inkâr eder. Kefil ke- faleti kabul etmez. İş yine imsaların tetkikine kalır. Böylece aylarca 'üğ- raşlıktan sonra kiracı aleyhine bit ka rar alırsınız. Bu Karar ya tahliye ka- “İrarıdır, y arada olamaz. Çü ayrıdır). Aldığınız kararı icraya ko» yarsınız. Borçlu (borcum yoktur) der, Mercie uğraştıktan sonra borç tahakkuk e- der, İcra işe baylar. Dükküna gider- z. İçerideki malların ya kaçırıldı- gın görürsünüz, yahut bir üçüncü şahıs (Bu mallar benimdir. Borçluya şu tarihli noter senedile kiraladım) diye evvelden hazırlanmış bir dolap güsterir. İcra yine durur. Bütün bu teşehbüslerinize rağmen kiraer bur- nunuza gülerek dükkânda oturur. Nihayet tahammülünüz kalmaz. Tah liyeye teşebbüs edersiniz en az iki ay da öylece uğraştıktan sonra tah- liye kararı alır, icrada da on beş gün çalışıp herifi dışarı atarsınız. O za- mana kadar en az altı aylık birikir. Sizden borçlunun malını bildirmeni- zi isterler, Elin hırpanisinin malımı nerede bulacaksınız? Mahallesinde tahkikat yaparsınız ki, orada da otur duğu eve on aylık takmış ve adresi birakmadan gitmiş. Nihayet işi sa- ğa hağlamıya muvaffak olursunuz: Borçlu ayda iki lira vermek Üzere ta Sirlerinin artık ikinci safa geçmiş Ve ehemmiyetini kaybetmiş şeyler ahhüt eder. Yakasını kurtarır. Birik ton olan hacimlerinin de değiştirik miş olan 150 - 200 lira parayı si? ay. Bu beş büyük zırhlının isimleri AMERİKA : Olduğunu kaydediyorlar. İspanya âdiseleri özerine gerilmiş sinir- lerin gerginliği zail olunca bu bâ- diseler de ehemmiyetten düştü. iGucen Elisabeth, Valtant. Warspite, Berham ve Malaya'dır. Halen tadil ve ıslah edilmekte olan ilk ikisidir. Kabinede Bazı da ikişer Tira olmak üzere almıya uğ- raşırsınız. İkinci aydan itibaren para» yı vermez. Bütün borcun muaccel ol masını talep edersiniz. Belki karar Korsanlık işinde, gönüllüleri çek. Mek meselesinde hâsıl oluveren in tibak aykırı prensipleri bile biri- birine yaklaştıracak bir sempati ya lırsınız. Lâkin kiracıyı bulun da bu kararı kendisine tebliğ ediniz ba- kalım. Savuşmuş gitmiştir. Çünkü bugünkü muhakemeler usulü ve icra Değişmeler Oldu Vaşington, 10 (A.A.) — B. Adolf İBerle,, B. Hugh Wilson'un yerine ha YUNANİSTAN; Prens Nikolanın Yatta, Temenni edelim ki bu sempati herhangi bir sebeple geçmesin ve Avrupayı tehdit eden bin bir ihti. £ sebeplerinden biri zail olsun. inde kemen hemen her. gün silâhlı veya silâhsız gü er oluyor. Araplarla Yahu- ski ihtilâf müzmin bir #ekil aldı. Bunu İngilizlerin ekse TİYa cebir ve şiddete dayanan ta- Yassutları da halledememekte oldu NA göre bu memlekette kökleş- MİŞ bir hoşnutsuzluk hüküm sürü- Yor demektir. rr, Küçük bir buz parçası üzerinde Şimal Kutbundan Cenuba doğ- ru akan Rus ilim heyetini kurtarmak için Sovyet buz kt ları yola çıkmış bulunuyor. Re imde bu vapurlardan b. vapur- henüz | hareket 'etmek üzere iken görüyoruz. Filhakika bitibitiyle kaynaşma- | sı biraz güç olan bu İki unsuru bir- leştirmek gayretini güdefi İngiliz- lerin bu gaye uğrunda tatbik et- medikleri çare kalmadı. Buna rağ- men Filiştinden gelen haberler bu memlekette halen sükünetin tees- süs etmediğini bilâkis iki düşman" unsurun biribiriyle ezeli bir müca dele hâyatı yaşadiğini gösteriyor. İdamlara dayanan cezalar, hü: | kümet kuvvetlerine ateş açan âsi- leri tedip etmek mucizesini göste- remiyorsa bunun muhtelif sebep- lerinden birisi Filistinde Yahudi- lere karşı gösterilen teveccühün ve verilen imtiyazların Arapları kıskandırmış olmasıdır. Cenaze Merasimi Atina, 10 (A.A) — Yugoslavya Kral naibi Prens Paul ve refikası Prenses Olga, Dük ve Düşes de Kent Kont ve Kontes 'Törring. dün akşam saat 22 de Atiriaya varmışlar ve İs tasyonda kral Georges, Prens Geor- ges, Başvekil Metaksas, hükümet a- zaları ve İngiltere ve Yugoslavya el- çileri tarsfından “karşılanmışlardır. Müteveffa Prens Nikola'nın kızları Hicije nazıri müavinliğine tayin ddil- miştir. B: Wilson, Berlin büyük el- çiliğine tayin olunmuştur. B. Berle, 1918 — 1919 da Almanya ile yapı- Jan sulh müzakerelerine iştirak et- miş olan Amerikan heyetinde müte. hassıs olarak bulunmuştur, İşsizler meselesi Nevyork, 10 (A'A.) — Kongre ii derlerine göre B. Roosevelt. işsizle - te yardım için kongreden 250 milyon ve damatları derhal büyük kiliseye giderek Prensin nâşının önünde eğil mişlerdir. Prens Nikolanın: cenaze merasimi cumartesi sabahı yapılacaktır. dolar fazla tahsisat istiyecektir. Bu paranın büyük bir kısmının başlıca imalât merkezlerinde ve bilhassa Detrolt'de tevzi edileceği tahmin o- Tunmaktadır. yolları ona bu imkânları vermekte - dir. İşte Belediyenin yoklamak istediği kunturatlar size bu faydaları temin eden kunturatlardır. Varsın gülegüle voklasın! * Bayramını kurlar, i ve mesut birçak Bay» yetişmelerini dilerim. BE. Büyüklerimin ve öz kardışle. rimin Bayramlarını kutlu'ar, Türk Ulusuna nihayet- siz sağlık ve ferahlıklar dilerim. saygı ile Çapamarka Pirincunu ve Çocuk gıdaları fabrikası sahibi M. Nuri Çapa