18 Şubat 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

18 Şubat 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

GÜN line Karşı nın Vaziyeti İmer Rıza DOĞRUL turyadaki son değişiklik le Almanya bu memle- bun içine almış ve Ak Avusturyayı kucakla - ti yeni ve miihim bir tır. Almanyanın son se- dc ordusunu yeniden kur- lanması onun bu vazi- ina, şüphe yok ki, yar. İakat Avusturyanın istik ayı ve bu suretle Ak komşu olmaktan korun- etinni en bellibaşlı te- n biri sayan (İtalya, len, Avusturyayı bıraktı İstiklâlini korumaktan çe- : *n çok merak olunan ve memleketlerin matbuatı derinden derine araştı- Mühim nokta budur. in bu bakımdan da tet- * mahiyette olduğu şüphe Fakat her şeyden evvel İkkate alınması icap eden banya İle İtalya arasm- ma ile ortaya çıkan Ro- İlin mihveridir. Bu mih - anya İle İtalyanın Avru- yalnız ve dostsuz kal- iki memlekette de ayni üküüm sürmesinin eseri rafın da bu mihvere şım ukları ve mihveri fazla €snetmekten çekindikle- #tpıyor. İki tarafın İspan- iğ Muhtelif nisbetlerde, fa- in | târzda müdahale etmeleri tas hlâki iş berabe: Almanyanın İtalya lehi- İeliğn bile katlanmaktan ğini göstermiştir. Çün Pa işi, Almanyadan pek İtalyayı ve İtalyanın Ala betini alâkadar etmekte- e Avusturya meselesin- m Mülâyim vaziyetin ilk â- Alman- titurya meselesinde £ saldığı vaziyet ile İspan- “inde teşriki mesai edil. ibe tekabül edecek hâ- ir. ta “ ye mathuatı bunu ka- İh, Stmiyor ve Daily Tele- esi İtalyanın bu mese- "yaya baş eğdiğini matbuatının ekseri- Pkirdedir. Ve İtalyanın itti hareketinden dola *deceğini söylemektedir. » 2 oktai nazarı ise daha mada neşrolunan yarı VER Malenlara göre İta hödiselerini, Alman - Münasebetlerinin tabif saymakta ve bu inkişa- Yetle takip etmekte - ani Mmanya, İspanya işinde ie fazla yardımda bu- “etmiş midir? “şahitleri meyen eden Moktalardan biri de bu- öle bir hâdise beynel. İhtilidara sebebiyet #nüz buna delâlet ede- “mg bulunmamakla be- dikkatle takip olu- da bu olduğu şiphe — Avam Kama lardan Mander, İzgi bir sünlde “Barış etinin, mecburi as » 'Velki gp, S8 edilmiyeceği hü | olacağını söylemiştir. | UZAK ŞARK: Pahalıya Hankov, 17 (A.A.) — Japon kıta- atı Chansi eyaletinde şimendifer hat fiile Sarı nehir arasında taarruza ge gerek Haifeng'in şimalinde Sarı Ne- birin şimal sahiline varmışlardır. Ja ponlar, Psinpu'daki hava kuvvetleri- nin müzaheretile Hvai nehrinin muh- telif noktalarına asker ihracına de-| vam ediyorlar. Bu teşebbüs Japon-| lara pek pahalıya malolmuş, birçok | zaylat vermişlerdir. Bu suretle bu kı talar Hvai nehrinin şimalinde an cak bir kaç kilometre ilerliyebilmiş. lerdir. Burada iki taraf biribirile şid detli muharebelere tutuşmuştur. Çin tayyareleri nehir sahilinde Japonla- rın tesis etmek istedikleri mevzileri müteaddit defalar müessir bombar » dımanlara maruz bırakmışlardır. Diğer mıntakalarda da kanlı mu- İ harebeler başlamıştır. Bir Japon ko- doğru ilerlemeğe hazırlanmaktadır. Japon tayyareleri dün üç defa Ping han'ı bambardıman etmişlerdir. Sa- İri nehir üzerindeki * köprü * hafifçe hasara uğramıştır. Çin Kadınları Mişigan, üniversitesinde okumuş olan” genç bir Çin kızı bütün Çir ka- dınlarının seferber kale getirilmesi üzerinde çalışmaktadır. Bu genç Ba- İyanın plânlara göre çocuklara bak İmak vazifesi yaşlı kadınlara verile- cek, genç kızlar silâh başına geçe - ceklerdir. İki binden fazla üniversi- teli kız gönüllü olarak kadın ordusu- na iltihak etmiştir. Sıhhi servislere yerleştirilen kadınlar Bayan Çun ta- ralından mareşal Çang-Kay-Şek'e takdim edilmişlerdir. Bunlar ihzari “RE vel üye “görmekte Ve Kamp - İlarda yaşamaktadırlar. Gönüllülerin dört yüz kadarı 17 Bir Taarruza Girişti lu Şinşiyang istikametinde cenuba | Japon Ordusu Çok Malolan Uzak Şarkta bugünkü harp vaziyetinin bir krokisi ile 22 yâş arasındadır. Japonyanın masrafları Tokyodan gelen haberlere göre, Japonlar, Çin muharebeleri yüzün- den 31 mart 1939 tarihine kadar ih- tyar edilecek olan masrafları 7 mil | yar 400 milyon yen olarak tahmin etmektedir. Bundan başka harbiye ve bahriye dairelerinin maliye nezaretinden çı- İkan munzam bütçelerinde”# milyar 800 wilyo nyen vardır. | Sepon niran “Yanında Çi Japon muhasamatının yaz bidayetin- de biteceğini söylemiştir. Almanya ve Japonya Paris, I7(A.A.) — İyi malümat almakta olan mahafilde Almanya - nın yakında Munçukoyu tanıyacağı beyan edilmektedir. Perl Ta; mabatlinde, Almanya ile Mancukonun yakında mütekabilen elçilikler ihdas edecek lerini beyan etmektedirler. de nlar AMERİKA: Petrol İşinde Bir İhtilâf Başgösterdi Nevyork, 17 (A.A) — Nevyork Ti- mes gazetesi, Meksicodan almış ol - | duğu haberlere istinaden, Cümbhuri -| Yet müddelumumisinin petrol kum- panyalarındaki ücretler meselesi hak kındaki münakaşa üzerine federal iş komisyohü tarafından ittihaz edilmiş olan kararı muhafsza etmesini ve bu usulün taliki maksadile İngiliz ve A- | merikan kumpanyaları tarafından ya Pılmış olan müracaatı reddeylemesi- ni istemiş olduğunu yazmaktadır. İngiltere — Amerika Vaşington, 17 (A.A) — B. Roper gazetecileri kabul ederek İngiliz — | Amerikan ticaret itilâfinin en geç ilk bahar başlangıcında © ikmal edilmiş 250 Milyonluk Kredi Vaşingtön, 17 (A.A) — Mebusan | meclisi, B. Roosevelt'in talebi vaçhi. | le, 30 haziran 1938 tarihine kadar iş- sizlere yardım için 250 milyonluk bir kredi kabul etmiştir. Bu husus- taki kanun projesi, pek yakında 2 yan meclisinde de müzakereye kona caktır. KISA HABERLER ameliyat iniş, fakat kurtarılaman miş, ölmüştü # Almanyada bulunan Japon âmi rallerinden Godod, Berlinde resmi ziya retler yapmaktadır. * İsveç parlâmentosunda bütçe müza kereleri bitirilmiş, mühalefet partisinin YUGOSLAVYA: Kabine İle Muhalefet Arasında.. Belgrad, 17 (A.A) — Avala Ajan- | $ı tebliğ ediyor: Başvekil ve Hariciye Nazırı B. Sto yadinoviçin untumi siyasetinin mu - vaffakıyetleri hakkında #nütalealar yürüten Samouprava gazetesi diyor ki: “Memleketi çok müşkül iktisadi ve Siyasi bir vaziyetten kurtarmış olan Stoyadinoviç hükümetinin kazanmış olduğu muvaffakiyetler, onün faali-| yetini müspet bir surette takip eden leri hayrette bırakmış, ancak bu mil li hükümete her taraftan hücum eden leri kahretmiştir. Ayan Meclisi için yapılmış olan intihabat, bu hüküme- | te büyük bir ekseriyet temin etmiş- | tir, bu ekseriyet, onun Yugoslav; nın menfaatine olarak siyasi progra- mını tahakkuk sahasına isal etmesine medar olacaktır... Hırvatlar ve hükümet Zagrep, 17 (A.A) — Hirvat mü halifleri şefi B: Matehek'in yakının. | da bulunanlar, bazı ecnebi güzetele. rinde çıkan ve mumaileyh ile başve- kil B. Stoyadinöviğ arasında bir gö- rüşme' yapılacağına dair olan haberi tekzip etmektedirler, Yugoslavya — Amerika Belgrat, 17 (A A.) — Gazetelerin almış oldukları malümata nazaran, son aylar zarfında diplomasi tariki. le Yugoslavya ile Amerika arasında yapılmakta olar ticari müzakereler İİ yeni Romen hükümetinin harici ROMANYA: “kmde dogu hükümetinin koyduğu ya HARİCİ HABERLER Yeni Romen Kabinesi ve Fransa Paris, 17 (A.A) — B. Ta cu'nun gazetelere vâki beyanat | iyi karşılanmıştır. Bu beyanatın | siyasetindeki istikametini göster İ mekte olduğu kaydolunmakta - dır. Romanyanın bir an evvel Go | İ ça hükümeti tarafından ilân edil miş olan ananevi siyasetine rü- || | cütü memnuniyetle karşılanmak - | tadır. "Ecnebi Gazete- ciler Sörguya Çekiliyorlar Bükreş, 17.— Gazetelerde çıkan bir tebliğe göre, asker! sansör kuman danlığı, Romanyanın dahili vaziyeti hakkında heyecan verici haberlerin Bükreşteki ecnebi muhabirler tarafın dan çıkarıldığını müşahede ettiğin - den bunları askeri makamların emrin de bulunmuya davet eylemiştir. Buğün Amerikan ve Çek ajansla- Ti muhabirlerile Nevyork Daily Tele graph, Times muhabirleri divanı harpçe sorguya çekilmişlerdir. Üçüncü kolordu kumandanı Besa - rabyada rusça çikan gazeteler hak - sap teyit etmi Hariciye Nazırı Tatarescu'nun, Ro manya harici siyaseti hakkındaki be yanatının her memlekette iyi tesir Yapmış olduğu anlaşılmaktadır. Valide Kra'içe Bükreş, 17, (ALA) — Kraliçe Merie | hususl bir tedavi yaptırmak üzere ce nubi İtalyada kâin Meranoya hareket | etmiştir. Bükreş 17 (A.A) < “Temyiz mah- kemesi. milli köylü partisi başkan B Mani ile bu partinin eski baskanı B. Mikalacheyi hukukan senatör ilân et- miştir HİNDİSTAN: İstiklâl İçin Yeni Bir Hareket Haripura, 17 (A.A.) — Kongrenin | müzakerat ruznamesi komitesi tara- fından, önümüzdeki cumartesi günü | açılacak olan kongrede müzakere e dilmek üzere yeni Hint kanunu esa- sisinin reddeden bir karar sureti ka. bul edilmiştir. Bu karar suretine kongre tarafın - dan kabul edilebilecek olan herhan, Bi bir Kanunu Esasinin istiklâl esa- sina müstenit olması ve herhangi bir | ecnebi otoritenin müdahalesi olmal. sızın bizzat milletin mümessilleri ta İ Maslahatgüzar Romanyadan Nasıl Kaçmış ? Londra, 17 (Hususi) — Romany RUSYA: dan kaçtığı anlaşılan Bükreşin Rus) maslahatgüzarı M. Butenko bugün Bükreş hükümetine bir mektup gön- dererek, kendi arzu ve ibtiyarile memleketten ayrıldığını bildirmiş ise de Moskova resmi mahafili bu ada - mın kaçırılmış veya öldürülmüş oldu- Buna inanmakta devam ediyor. Buten konun İtalyan gazetelerine vukubu- lan beyanatı ise, Rus mahafiline gö- re, ya uydurmadır, yahut işkence te- siri altındar yapılmıştır. Romada bu- Tunduğu anlaşılan Buteriko İse bu k diaları gülünç bulmaktadır. Romadan gelen haberlerde, M: Bu- tenkonun İl şubatta sahte pasaport- la Yugoslavyayı geçerek Milânoya geldiği ve burada İtalyan (polisine hüviyetini ifşa ettiği kaydedilmekte- dir. Polis evvelâ inarimıyarak tahki - kata girişmiş ve Bükreş İtalyan elçi- liğindeki memurlar vasıtasile Buten- konun hüviyeti tespit edilmiştir. Sabık Sovyet maslahatgüzarı 17 şu bat sabahı İtalyan Hariciye Nazırı Kont Ciyano tarafından kabul edil - miştir, İSPANYA: Hükümetçiler Yeni Zaferler Kazanıyorlar Barselon, 17 (TAN) — Cümhuriyet r, âsilerin geçen hafta zarfında mühim ileri harekette bulundukları cephelerde mukabil hücuma geçmiş lerdri. Estramadure ile Azabozya arasinda ki mesafenin ortasındaki Peraleda Cümhuriyet kıtaları Sierra Kemada yı işgal etmişlerdir. Kapilin da Lergua bölgesinde Cüm huriyetçiler Sierra ile birlikte muh- telif geçitleri zaptetmişlerdir. Eski mevzilerini yeniden işgal eden Cümhuriyetçiler âsi cephesini ciddi surette tehdit eden muhtelif noktalar dan delmişlerdir. İspanyada Cümhuriyetçiler tarafın da harbeden 3000 Amerikalı mevcut olduğu anlaşılmıştır. Bunlardan ön sekizi Amerikaya dönünce pasaport ları hükümet tarafından ellerinden a- hinmiştr, İngiliz Alevra vapurunun batırıl ması hâdisesi üzerine İngilterenin Frankoya gönderdiği protestoya Sa- rafından tanzim edilmesi lâzım oldu- ğu beyan edilmektedir. lamanka makamatının verdiği cevap bugün (dün) İngiltere hariciye nezare tine tevdi edilmiştir. ISPANYA CEPHELERİNDE; öğe rm Burunlarımıza Hürmet (Yazan: B. Felek) Vaktile, yani Abdülhamit zama- nında burundan bahsetmek, politd- kadan madur idi. Politikadan bahset- mek te yasak olduğu için burun lâfı pek edilmezdi. Hele büyük burun hakkında söz etmek havli tehlikeli bir spor sayılırdı. Çünkü Abdülhami- din burnu, resimlerinde görüldüğü veçhile hayli büyüktü. Garip bir tesadüf eseri olarak ek- seri hükümdarların burunları büyük tür. Osmanlı padişahlarından resim- leri elimizde bulunan Fatih gibi, Ya- İvuz gibi, hattâ Üçüncü Selim gibi bir İçoklarının burunları büyük olduğu gibi Fransa krallarından birçokları. nın da burunları büyüktür. Hattâ | Bürbonlardan sabık İspanya krah on Üçüncü Alfonsun burnu da portatif denecek kadar büyüktür. Bu burunlar oldum bittim büyük müdür, yoksa saltanattan sonra mı büyümüştür, orasını tetkik etmeyi Jerbabına bırakıp hürmeti burunlar. dan ziyade burunlara hürmet etme mevzwuna giriyorum. Neden bilmem, beş duygumuzdan dördüne hürmet ettirmeyi düşünmez İde beşincisi olan (koku alma, hissi. İne karşı yapılan tecavüzleri bir tür- lü önlememişiz. Çünkü: Aleni yerde adaba muğ: çir- kin kılıkta gezmek, hatlâ bunların resimlerini basıp satmak & yasaktır. Bu yasak gözümüze karş bir hür. mettir. Küfretmek, umumi yerlerde bağırıp, çağırmak. hattâ saatinden sonra, güzel seslede de olsa şarkı söy lemek yasaktır. Bu da © kulağımıza hürmetin neticesidir. Kokmuş yemek. boruk gıda, karı- şık yağ, sulu süt, pis su gibi şeyler satmak ta belediye nizamatile mera- nudur. Bu da ağzımıza ve midemize olan hürmetimizin tezahürüdür. Üs tü başı pis adamları umumi yerlere almamak, tramvaylara bindirmemek, umumi yerleri temiz tutmak gibi hü. kümler de (Elleme — Les) hissimi- ze karşı bir saygıdır. Lâkin burnu- muza ait hiçbir tedbir almamışızdır. Günah değil mi biçare burnumuza? Tramvayda bir sarmısaklı yolcu gert gert geğirir ve beni sarmısak kokulu gazla boğarken kimse karışmıyacak mi? Sinemada iskarpini ayağını si- kan madam pabucunu çıkarıp ta et- rafa pek te hoş olmıyan ayağının ko- kusunu salarken masum burnumun muazzep olmasına kimse ses çıkarmı- yacak mı? Güzel kokudur sanıp, üstüne başı. na hacıyağı, kara misyağı, tefarik gi- bi kokular veya seyyar koku satici larından alınmış muhabbet lâvanta. İları sürüp vapurda, trende, tramvay- jda yanıma oturan yolcunum otrafa saçtığı rayiha ile hırpalanan burnu- mun hakkım kimse aramıyacak mı? erlerde bu işler birer saygı meselesi halindedir. Bir kere kokulu yemek yiyenler, evlerinden dışarı çık mazlar. Herkese salacak kadar mü- tecaviz koku sürünenler de girdikleri yerlerde istiskale uğrarlar. Velevki kadın dahi olsa, Bizde bu usul ve âdetler olmadığı için hepimizin burunlarımız tecavüze maruzdur. Belki de birçoklarımızm burunlar rımızın koku almaması, yani sağırlaş ması, bunun neticesidir. Tabiat çok defa kendine üymiydn ballere intı- bak etmek uysallığını göstermekte. dir, ve bereket ki, böyle yapmakta. dır. Yoksa bu kokuya can mı daya» # Düzce Okuyuclarımdan Bay Niza- mettin Fecir: Mektubünuzu © aldım. Kontratlar hakkında verdiğiniz malümata teşek kürler, Benim bahsettiğim, mektubu muzda işe yaramıyacağını kaydetti. giniz üçüncü nevi kontratlardır. O sebeple ayrica tâvzihe lüzum görme- dim. Sayılar. FRANSA: Ty Kanunu Müzakeresi Paris, 17 (A.A) — Meclis bügün öğleden sonra iş kanunu lâyihasının müzakcresine devam etmiştir. gvekil tarafından | verdiği ademi itimat takriri de redde dilmiştir. yakında imza edilecek olan bir itilâf N dat, | name akdine müncer olmuştur. ikâmeti, nt fa il ee e a GAMA İ Yani itilâfta. serbest dövizlerle te retinde 'bir iaşe böremu tesisine kayar | GİYMtA mütânllik bir rejim Midas'e inlet. dilecektir. B, Chautemps, hükümet tarafın - dan verilen altı projenin bir kül oldu ğunu söylemiş son seneler zartındaki sosyal vaziyeti hatırlatmış, patron larla işçileri anlaşmıya sevkettiği $- çin B. Blumu tebrik etmistir İspanyada harp cephelerinde şiddetli ve çok karlı bir kış hüküm sürü yor. Şu resim bir cephe manzarasını ve şu kadıncağız da cephede, üstü ye tabakalarile örtülmüş bir sipere sığınmış bir İspanyol anasını sürte. yor,