18 Şubat 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

18 Şubat 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

— 16-208 Hitlerin IBüşi 1 incide) şefliğini de deruhte etmiştir. Yeni şe fin bütün şehirlerde şubeler vucude getireceği anlaşılıyor. Bundan başka yeni Dahiliye Nazının emniyet işle- rile meşgul olabilmesi için dahiliye- hin birçok dairelerine Horotenau me- Mur edilmiştir. B. İnguart Berline muvasalatı ü- zerine Hitler tarafından kabul olun- muş, daha sonra Almanya polis mü- dürü Himmlerle de görüşmüş ve A- vusturya zabıtasının ıslahı için tet- 'kikler yapmıştır. İyi malümat alan mahfellerin ver- diği haberlere göre, İnguart Mareşal Goering, ve Hariciye Nazırı Von Rib- bentrop ile de görüşecekitir. Yeni an'aşmalar yapılacak Ziyaret zahiren hususi mahiyette olduğu için İnguart istikbal edilme- miş ise de ziyaretinin Hitler - Şüşing mülâkatında kararlaştığı anlaşılı- yor. Maksat, iki taraf arasında anlar şamamazlıklara karşı gelmek, muha- cir meselesi ve hudut hadiseleri üze- rinde anlaşmak, iki memleket dahili- ye nezaretleri arasında mesai birliği yapmak ve son anlaşma tatbikatı hak kında fikir mübadelesinde bulunmak. tır. Avusturya Nazi teşkilâtı umumi kâtibi Taus dün Almanya hududuna sevkolunmuştur. Komüni:tliğe karşı Alman mahafili Avusturyada vuku bulan son hâdiselerden memnundur. İ Almanya, Avusturyanın komünist - Mik aleyhindeki pakta İştirakine taraf tar olmakla beraber Avusturyanın küçük bir memleket olduğunu naza- 1 dikkate alarak bu nokia üzerinde israr etmiyecektir. İki memleket arasında gümrük bir Miğinin temini de şimdilik düşünülmi- Yecektir. Mareşal Goering'in fikirle- rine tercüman olduğu anlaşılan ga- Zete Alman vehdeti ile gümrük birli Bi lehindeki neşriyatı yüzünden dün de, bugün de toplattırılmıştır. İngiltere ve Fransa Fransa ve İngiltere hükümetleri Berlindeki büyük elçilerini Avustur- Ya hâdiseler! hakkında Alman hükü- Metinden melümat almak ve alâkala i e anlatmak için memur etmişler- “Fransanın — Viyana © sefiri, A- Yusturya. Çaşvekili ik O görüşe | tek, Avusturya istiklâli ile alâkadar | Olduğunu beyan etmiştir. Anlaşılan, — İhgiltere ile Fransa vaziyet hakkın- © da kâfi derecede malümat aldıktan Sonra müşterek teşebbüste buluna - Saklardır. Londra İle Paris arasında Müzakereler devam etmektedir. © Krallık meselesi Avusturyanın federal diyeti ayın 28 ünde toplenmıya ve Şüşingin nut dinlemiye davet edilmiştir. Bu © Dutuk, Her Hitlerin 20 şubatta söylü Yeceği nutka cevap teşkil edecektir. Avusturya tahtına kendini namzet i Sayan: Prens Ottonün Avusturyada | bir hükümet darbesi yapmak üzere İüreket edeceği tekzip olunmaktadır. İtalyaya gelince Roma; İtalyanın Avusturya - İtalya iki fırka asker gönderildi. Öine dalr çıkan şayinları kati suret 16 tekzip ediyor. İ Diğer taraftan Roma, ilk defa ola- Tak resmi İtalyan mahafilinin Âvus | urya hâdiseleri hakkında ne düşün- © üğünü anlatıyor. İnfomatina Diplo- gazetesi, Avusturya hâdiseleri Golayısile yabancı matbuatın İtalya ki iki neşriyatım mânasız ve gü © Mönç bularak bu hâdiseleri Alman - Avusturya münasebetlerinin. gayet © ahit bir neticesi saymakta ve İtal - © Yanım, biribirine vk, Lisan ve kültür X lerile bağlı olan iki mem- — İektet arasındakı işbirliğini tasvip oldi Bini, Avusturya istiklâlini, Alman a» İeyilarlığı şeklinde görmenin mâna NZ olduğunu anlatmaktadır. Ayni ga “ye göre, İtalya “İki memleket s- iş birliğini merkezi Avru- ve sükünetinin garantisi ta- ve Avusturya Başvekilinin ie tam bir anlaşma dairesinde eseri terviç ve İltizam,, etmek PA suğp, Mimakta vi tedir, İngiltereye göre © Avusturya meselesine kar Yapraretli alâkasını muhafazaya de #diyor, Avusturyanın İngiltere elçisi dün Londraya dönmüş ve bu ler. Mister Eden'le görüşerek Hit Şüşing mülâkatı ve Avusturya ie hakkında malümat vermiş- SON DAKİKA: B. Hitlerden Yeni Teklifler Nevyork, 17 (United Press Vi- yana muhabiri bildiriyor) — vusturyada huzursuzluk devam ediyor ve yeni hâdiseler bekleni- yer. Yeni Dahliiye Nazırı ve Na- 4i lideri B. İnguart'in, Şüşniz ta rafından başlanan anlaşmayı ta- mamlamak ve katileştirmek için Berline gittiği ve B. Hitlerle bu nun için görüştüğü anlaşılıyor. Bundan dolayı İnguart'iM yeni bir takım tekliflerle gelmesi bek lenmektedir. Bugün Başvekil Şüşnig bir nu tuk söylemiş ve hep sulhten ve ara bulmaktan bahsetmiştir. Bütün Avusuturya İnguart'in geri dönmesini" derin bir merak ve heyecan icinde bekliyor. İaaaaramesaeasamamraereee beyanatta bulunarak yeni Avustur- ya - Almanya anlaşması hakkında bazı malümat aldığını, fakat anlaş - manın henüz resmen neşrolunmadı - Zını, onun için belki yarın bu mesç- leye dair söz söylemeyi iş edindiğini söylemiş ve son mülâkattan evvel İn- giliz sefirine malümat verdiğini de ilâve etmiştir. . Eden, muhalefet lideri Atlee'ye ce- vaben Stresa konferansında Avus - turya istiklâlini teyit eden devletle- tin İstişare sistemi üzerinde mutabık kaldıklarını ve İngiltere hüküme - tinin böyle bir istişareye hazir oldu- ğunu bildirmiştir. Ya Çekoslovakya?.. Mister Atlee'nin Çekoslovakya hakkındaki sualine cevaben Mister Eden, İngilterenin bu memlekete en dostane hisleri beslediği ve bu mem leketi büyük devletlere bağlıyan mu ahelere vâkıf olduğunu anlatmıştır. Bu münasebetle Churehill de söz söylemiş ve Milletler Cemiyetinin Avusturya istiklâlini korumak vazi- fesile mükellef olup olmadığını, da- ha sonra liberal Mister Mander A vusturya, istiklâlini korumak istedi ği takdirde İngiltereden yardım gö- rüp görmiyeceğini sormuş, Mister E- den İngiltere hükümetine bu yolda hiç bir müracaat vuku bulmadığını söylemiştir. Ve bir karar İngiltere hükümetinin müzshirle - rinden olan hariciye encümeni bu - gün toplanmış ve yüz mebusun iş- trakile Avusturya — Almanya me- selesi görüşülmüştür. Encümende şu karar verilmiş bulunuyor: “Son hâdiseleri gözden geçiren ko mite, Avrupada İngiltere trafından herhangi bir anda daha müspet bir hattı hareket İttihazı icap edebilece- ği kanaatinde bulunduğu ve hükü- metin böyle bir ihtimal halinde ko- mitenin tam müzsheretine güvene - bileceğinden hiç bir suretle şüphe etmemesini hararetle arzu ettiğini bildirir.., Röyter bu habere şu notu ilâve et- metkedir: Öğrendiğimize göre, “duha müş » pet bir hattı hareket, tabiri, hükü- met taraftarlarının böyle bir hattı sine göre İnguart bütün Alman ordu larına güveniyor, Schusehnigg ile ar kadaşları en müşkül vaziyettedir. Bir kaç ay sonra her şey olup bitecektir. Acaba yardım mümkün mü? Verşova ve Belgrat Varşova gazetelerinin hepsi, Hit- lerin büyük bir muvaffakıyet kazan dığına kanidir. Artık Avusturya — Çek işbirliği, yahut Viyana — Peşte — Prag müsellesi mevzuu bahis de- gildir, Belgrat gezetelerinden yarı resmi Samoprava, Hitler — Sehuschnlgg mülâkatının neticelerini şevk ve sempati ile karşılamaktadır. Belgrat siyasi mahafili, Alman - ya — Avusturya mukarenetini dai- ma beklemiş ve hakikatin tecellisi İ suretinde görüşmüştür. Amerikadan mütalealar Amerika gazetelerinden Nevyork Herald Tribüne Avusturya'ya, siya - seten intihar etsin diye bir rovelver uzatılmış olduğunu yazmaktadır. Nevyork - Times siyaset oyununda diktatörlüğün bir kere daha galebe çaldiğini ve demokrasilerin mukave met gösteremediklerini anlatıyor. Amerika siyasi muhabiri Avustur ya hâdiseleri yüzünden son derece bedbindir. Bu mahafile göre Avus - turya istiklâli fiilen ortadan kalk- mıştır. Şimdi sıra Çekoslovakyadadır. Rayiştag toplanıyor Berlin 17 (A.A.) — Relehtag, önü- müzdeki pazar günü saat 13 te içti. İ ölüm haberini bekçilere, köylüye ha-|da kendi canlı ihtiyaçlarımızdan ve| İber vermeyi doğru bulmamış, ve sev | tecrübelerimizden doğmalıdır. Türki İ maa davet edilmiştir. Bay Hitlerin nutku, bir sanat devam edecektir. Halkın B. Hitlerin rutkunu dinliye - bilmesi için Pazar günü icrası mukar rer bütün spor toplantıları ilga edil miştir, Londra, 17 (Hususi) — Bugün Vi- yanada İşçiler federasyonu büyük bir toplantı yaparak Avusturyanın hürri yet, istiklâl ve şerefini her neye mal olursa olsun müdafaaya karar vermiş tir. Birçok fabrikalarda. memleketi 'Nazilere satanlara karşı protesto ol- mak üzere grevler ilân olunmuştur Hem Acıklı : * Hem Meraklı cesedi üzerine kapanmış ve saatlerce ağlamıştır. Mehmedin, ha- yatta annesinden başka kimsesi yok - tur, Anasına çok düşkün olan Mehmet gili anasından ayrılmamak için, 68- sedi, evin küçük bahçesine gömmeyi kararlaştırmıştır. Bunun üzerine, Me met, gözleri yaşlı olduğu halde, der- hal kazma küreğe sarılmış ve bahçe- de bir mezar kâzmıya başlamıştır. Mehmet, etraftan topladığı taşlarla bir de lâhit yapmış ve ölü annesini yıkayıp kefenledikten sonra, bahçede elile hazırladığı mezara koymuş, üs- tünü toprakla örtmüş ve bir de taş 'dikmiştir. Mehmet, yine ağlıyarak, su hareket icap ettiği takdirde hülrüme İç. ti tam müzaheretleri hakkında temin maksatlarına matuftur. t Londra gazeteleri Londra gazetelerinden Times, Ak manyanın hududu barieindeki meş » Tu emellerini muslihane bir tarzda tahakkuk © ettirebileceğini, başka tarzda hareket ederse bu yüzden Çi- kacak umumi kıyamda mağlüp ola- cağını söylüyor. Daily Telegraph, süratle ilerliyen Cermanlaştırma işinin neden Bret- net'de duracağını soruyor ve Alman ya ile Avusturya i kurtla kuzu hikâyesi kabilindetn bir anlaş- ma sayiyor. Fransa gazeteleri Paris gazetelerinin hepsi de ayni mesele İle meşguldür. Journal'e gö- re Hitlerin zaferi tamdır. Gerçi Ans- re Hitlerin zaferi tamdır. Gerçi Anş- Tus henüz tahakkuk etmemiştir, fa- kat birleşme yolunda kati adım atıl- mıştır; Echo de Paris'ye göre, sıra Çe koslovakyadadır. Bundan sonra taar Tuzun hedefi odur. İngiltere ile Fransa ne yapacaklarını süratle ka- rarlaştırmalıdırlar. Oeuvre gazete - miye başlamıştır. z Biraz sonra, Seyibeyi göremiyen, sabahtanberi sesini işitmiyen komşu lar, eve gelerek Mehmede annesini Ve Mehmet ağlıyarak! — Annem öldü, cevabını vermiştir. Büyük bir teessür içinde kalan Ra- mililer, cenaze hazırlığı için Seyibe kadının ölüsünü aramışlarsa da bule- mamışlardır. Bunun üzerine Mehme- de telâşla sormuşlar: gede, cevakını vermiştir. Esasen Mehmedin halini bilen köm sular, büyük bir korku ve telâş için- din anasını öldürerek evin bahçesi- ne gömdüğünü sandıkların haber TAN eni Teklifleri Prensiplere Uygun Bir Adliye * (Başı 1 incide) IBaşı 1 incide) * barüz ettirecek... Bunların hepsi #y | bütün dünyanın kutup kahramanla - ve hoş... Fakat bir avukat, umumi | Tun bu heyecanlı macerasile meş * menfaat çerçevesinin haricine çıkar-| gul olduğu anlaşılıyor. Bilhassa A - sa; müşterisi olan bir ferdin menfaa, | merika fen âlemi, Rus limlere kur namına başka vatandaşların ve bü| 91 Sok meraklı bir alâka beslemekte tün cemiyetin hâklarını körletmiye li re ei ii yeli rsa en bir İl İ SU açtı; usya — Âmı - kiye karlar > e İron deki hava tebeddülâ — İşlemiş olur. Yeni avukatlar ka. | tını tetkik ederek hava istasyonları- nununda bu gaye eskisinden iyi bir)" tenvir etmek vazifesini büyük surette korumuyor. Fakat avukatın | bir değerle yapıyorlar. yanlış istikametteki rolü de bugün-| İngilizler kutba sefer heyetinin ce kü dağdağalı sistemin bir neticesi- saret ve cüretine yüksek değerde bir dir. Asıl mesele şuradadır: Kara kap| mahiyet atfediyor ve bu teşebbüsün lı kitaba göre yavaş yavaş ilerliyen, | çok büyük ve asrımız içinde emsaline hayatla ve cemiyetin canlı menfaat-| tesadüf edilmiyen bir muvaffakiyet lerile alâkası olmıyan eski sistemi ta- olduğunu ilâve ediyorlar. mamiyle terketmek lâzımdır. Bunun Heyet buz adasına varacak buzkı - yerine taze, canlı, kendi iştidat ve ih| ran vapurlara binmek üzere hazım tiyaaçlarımıza uygun bir gidiş kur-| lıklarım bitirmiş bulunuyor. Pek ya- mak cesaretini bulmalıyız. mas ebu besin e | park Tütünleri Için Müşterek Cephe (Başı 5 incide) kanunun, suç istidatlarının önüne geçmek yolundaki tesiri büyüktür. İs hili istihlâkleri için Şark tipi tü- tün yetiştirmek yolunda teşebbüs- tanbulda 1937 senesinde iki binden fazla (görülmüş suç) muhakeme 'dilmiştir. Bu seneye kalmış iş yok gibidir. Kanun haricinde bir hareket karşısında dün bir tereddüt geçiren | vatandı bügün iki tereddüt geçi-| riyor. Bi SOY fren Geek gö- | ler ve tecrübeler eksik değildir. Şark tütünleri için en büyük teh like Çin, Japon ve Amerika Virji- niya cinsi tütünlerin dünya tütün piyasasındaki rekabetleridir. Virji- niya cinsi Amerika tütünleri bir- çok piyasalara hâkim olmuştur. İn rülmüş oluyor. Birçok suçlar işlen- gütere gibi yalnız Şark tütünü kul- memiş kalıyor. Ağır suçlar da ayni süratli muha- lanan mühim piyasalar Virliniya ta ralina geçmişlerdir. Almanya, İs- keme usulüne tâbi olsa, meselâ kö- mürcü dükkânındaki cinayetin faili bir hafta içinde hüküm giyse bu ne vi birçok cinayetlerin önü alınmış o- lar. © veç, Baltık memleketlerinde ve Mısırda da ayni istidat görülmek tedir. ecrübeli hukukçunun yanım dan ayrıldıktan sonra bu me- seleyi çok düşündüm. Zaten iki aya yakındır sayısız davalarım dolayısi- le Adliye koridorlarında staj yapıp duruyorum. Sağdan, soldan dertli- lerin sözlerini dinliyorum. | Bende şu kanaat uyandı ki cabuk adalet, kestirme yoldan adalet ga- yesine varılmazsa adaletin ruhu or- tadan kalkmış, faydasi hükümden düşmüş olur. Fakat dava yalnız bun- ütün bu haller, Şark tütün- leri için tehlikeli bir vazi- yet hazırlamaktadır. Dünyanın her tarafında sigara istihlâki dehşetli bir surette arttığı halde Şark tü- tünleri bu artıştan hiç pay alama- mış, aksine olarak geri gitmiştir. Buhrandan evvel Şark tütünleri İs- tin devamlı menfaatlerini ve hakları Bütün ticari mübadelelerin bü- nı korumak, şaşmak bilmez bir gaye| yük bir kısmı takas şeklinde yapı- haline gelmelidir. iyor. Tütün ihracatının bundan İs Bizi bu gayeye getirecek kanunlar | tifade etmesi de ayrıca beklenebi- lirdi. Halbuki öyle olmamıştır. Se- bep, Şark tütünleri istihsal eden yede kimseye benzemiyen, hiç bir) memleketler arasında birlik bulun- taklit meyline kapılmıyan bir rejim | maması ve bir cepheden yürünme- var. Atatürk rejimi kendi ihtiyaçla-| mesidir. rumızdan doğması itibarile sağlam| © İstanbulda tülün konferansın kök tutmuş, devamlı inkişaf imkânla- da elde edilen neticeleri, bu vazi- ri bulmuştur. z karşısında memnuniyetle kar Bunun bütün dal ve budakları da) V*İ . we Sa | Silür'me bönlrm yakın bir itle kendi ihtiyaçlarımızı, kendi tecrübe- : lerimizi, kendi muhitimi A e muhitimizdeki içti. «airemşden mai ve ruhi şartları temsil etmelidir. Kendimizi bunları görecek, ölçecek dolandırıcıdır. Fakat bu sahtekâr ye icebin: yapacak keder reşit #Ağ-| ve dolandırıcı bir türlü ele geçmi: , bi; vor. Çünikü hâkim, mutlak adalet a- ramak iddiasile vicdani kanantten çıkıntı yerlerini derhal belliyorlar, 'Hilei şeriyelere müsait köşelerde ça- dirlarım kuruyorlar. Diledikleri gibi e raet kararile çıkıyor. Aralarındaki Hes biliyor ki filân ve fa- |fazlaca pervasızlar ve arsızlar, ken- lan sahtekârdır. santsjcıdır, İdilerinden dava edenlere karşı iftira amam amman davaları açıyorlar. Bu tazyikle ikin gömülen kadının cesedini çıkartmış- İci bir defa şantaj ve dolandırıcılık ii yapmıya muvaffak olanlar bile görül müştür, Bugün Adliye sahasında baştan 40 nuna kadar yeni bir mücadele plâni- le uğraşmıya ihtiyaç vardır. Eldeki kanunları ve usulleri tamir ve tadil- Mehmet te, derhal yakalanmış ve sorguya çekilmiştir. Fakat, yapılan tahkikat ve cesedin muayenesi, ölü- mün tabii olduğu neticesini vermiş- tir. başka yere nakline rıza göstermedi- | görüşle, Gini anlatmaktadır. Fakat, adli tabip |lerle, yeni bir sistemle harekete geç- cesedin bir kere de morgda muaye-| mek, hâkimlik payesine de lâyik oldu yüksek içtmiai mevkii vermek bir içtimai zarurettir. Suçların önüne geçmek, içtimai menfaatleri koru- yeni kanunlarla, yeni usul — 1 Şimal Kutbundaki erek Rus Heyetinin Yanına Bir Tayyare Indi kında kurtarıldıkları haberine inti * zar edilebilir. Moskova, 17 (A-A.) — Tayyareci idaresinde, Murman buz - kıranından kalkan S. H. 2 tayyaresi, dün Papanin kampına inmiştir. Bu hâdise, 21 hazirandanberi, Paponin gurupunun hariç dünya ile ilk tema- sını teşkil etmektedir. Tayyareci Çe revişni, Papanin grupuna on günlük yiyecek getirmiştir. 04 "Ayni zamanda U. 2 tayyaresi ile Taymir buzkıranından kalkan tayya- reci Vlasov da saat 18,55 te Papanin kampı yakinine inmiş ise de oldukça uzakta yere inmiş olduğundan ysni- den Taymire dönmek mecburiyetinde kalmıştır. Papanin, grupun buzkiranlara alın ması plânı etrafında dün radyo ile Taymir buzkıranı ile görüşmüştür. Kati karar bugün alınacaktır. Ingiliz Hükümeti- nin Siyaseti (Başı 1 incide) Milletler Cemiyetin beynelmilel iş beraberliği için en iyi vasıta olduğu nu söyledikten sonra demiştir ki: “.- Milletler Cemiyeti bize başka- ları hesabına silâha sarılmak için 0- tomatik taahhüt vermektedir. Fakat İngilterenin siyaseti Milletler Cemi» yeti paktı prensipleri üzerine mües- sestir ve bu sahada ideslist olduğu- muz kadar da realist bulunuyoruz... Lord Plymouth daha sonra şunla- rı söylemiştir: “Hakiki mesele şudur: Eğer bir harp çıkar ve Fransa muHiasamata karışırsa, İngiltere ne gibi bir hat hareket takip edecektir Bu takdir- de, İngiltere hükümetinin, hareketi” ni, bu muhasamatın çıkması şartla - rına göre tanzim edeceği tamamile aşikârdır. Almanya, ile daha iyi bir anlaşma meselesi hakkında ise, B,. Edenin. geçen cumartesi günü bütün millet” lere dostluk © yapılması hakkındaki beyâanatında lâzım gelen bütün iza- hat mevcuttur. Hükümet, bütün alâ kadarların Avrupada umumi bir sü- kün yolunda yapabileceğleri müm- kün yardımlar Üzerinde görüşmeler yapılmasının şayanı memnuniyet ok duğu fikrindedir. Müstemlekeler meselesi hakkında İso, Fransız nazırlarının son zaman - larda Londrada bulundukları esna « da neşredilen tebliğe ilâve edilecek hiç bir sözüm yoktur. İtalya ile olan münasebetlere ge- ince, yâpılacak her hangi bir anlaş- ma, tam olmalıdır. Meseleyi kısım kı. sım halletmek üzere yapılacak gay retler, pek muhtemel surette faydasız. olacaktır. 1937 kânunusanisinde güç- lüklerin kısmen izalesine teşebbüs et miştik, Buğün tamamile sarih bir su- muvaffak olmamıştır. Maamafih, taraftan da hüsnü niyet gösterlidiği takdirde bugün mevcut bütün güç- Jüklerin bertaraf edilmesinin müm « kün olduğu ümidindeyim.,, Avusturya meselesi hakkında ise, Lort Plymouth, yalnız B. Eden'in A- vam Kamarasında yaptığı boyanatın bir suretini okumakla iktifa etmiştir. Lord Plymouth'un beyanatını mü- Avam Kamarasında İngiltereye ait haberlerin yabancı memleketlerde da ha geniş surette neşri meselesi görü Şülmüş, hükümetin noktsinazarı da dinlehdikten sonra şu karar kabul o- Tunmuştur. “Bâzı yabancı hükümetlerin, mat- buat, radyo ve telgraf ajansları vasıta sile siyasi ve kültürel sahada gittik çe fazlalaşan faaliyetini nazarı dikka te alan ve gizli maksatlar güden ve ef kârı umumiyi yanlış yola sokabilecek olan bu propagandanın fena tesirleri ni iğale için en iyi usulün mukabele 'bilmisil değil fakat sarih, dürüst ve açık bir siyaset üzerine müesses ob- vi jektif hâberler verilmesini genişlet - mek olduğuna kani bulunan Avam Kamarası, İngiliz haberlerini, noktai masını hükümetten bütün kuvve! talebeder...