16 Nisan 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

16 Nisan 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

e Dün gelen Viyanalı oyuncular istasyonda Viyana Takımı, Bugün Muhtelitle Karşılaşıyor Hofman Diyor ki: Bu Sefer Kuvvetli Bir Kadro Ile Gelmiye Gayret Ettik TAN Frausa - Italya Münasebetleri (Başı 1 #metde) ğunu, yani Ispanyadaki Italyan gö- nüllülerinin çekilmesi ve Habeşistan ilhakının. tan, 1 üzerine anlaşma nın meriyet mevkiine gireceğini ile- ri sürerek hükümetin fırsat kaçırma mış olduğuna işaret ediyorlar. Diğer cihetten, bu anlaşmanın Akdenizde ve dolayısile Avrupada gerginliğin izalesine yardım edeceği tebarüz ettiriliyor. Fransa ile Italya arasındaki me- seleler, İngiltere ile yapılan müzake- reler esnasında geniş mikyasta hal ledilmiş bulunmaktadır. Bu itibarla Fransa ile Italya arasında yapılacak müzakereler süratle intaç edilebile- cektir. Pariste hâsıl olan kanaate gö- re bu müzakereler başladığı. takdir- de Milletler Cemiyetinin mayıs ayın daki toplantısından evvel bitirilmiş olacaktır. Gazeteler ne diyor? Fransa gazetelerinin en mühim mevzuu Halya ile anlaşma meselesi- dir, Jur diyor ki: “Kollektif emniyet çöktükten sonra, mümkün yegâne politika Streza politikasıdır... Epok gazetesine göre: “Üçüncü Raychın velveleli yayılmasına mâni l (Başı 1 incide) delegelerinin bir an evvel toplanmalarına karar vermiştir. Ekonomi Konseyinin dünkü içtimaından bir gö: Atinada Kapanış Celsesinde 4 Devlet Mümessilleri Bir Protokol Imzaladı na Futbol Federasyonu tarafından dört maç yapmak üzere Türkiyeye davet edilen First Vienna takımı dün sabah Konvansiyonelle şehrimize gel miş ve istasyonda mıntaka erkânı ile sporcular tarafından karşılanarak kendilerine federasyon ve mıntaka namina buketler verilmiştir. Gelen katile 15 #utbolcu 2 idareci olmak üzere 17 kişidir. Takımda 6 tane müteaddit defalar Avusturya milli takımında yer almış oyuncular vardır. Takımın en yaşlısı ve 45 defa bey nelmilel müsabakalara iştirak eden merkez ıruavin Hofman kehdisile gö- rüşen bir arkadaşımıza şunları söy- lemiştir: “.— Şirin şehrinize bundan evvel de bir defa gelmiştim. Bende ççok iyi bir intiba bırakan Türk sporcu- larının bu seferki davetine icabet etmek için idarecilerimizi iknada bü- yük rolüm oldu. Takimımız çok kuvvetlidir. Vi yana lig maçlarında ikinci vaziyette | bulunuyoruz. Türk fütbolünün kuv- vetini ve göçen seferki seyahatlmiz- de İzmir Altay takimına mağlübiye- timizi unutmadım. Onun için müm- kün olduğu kadar kuvvetli bir kad- ro ile gelmiye gayret ettik... Bugün «saat 15,30 da muhteliti- mizle karşılaşacak olan Viyana “ta- kımı sahaya şu şekilde çıkacaktır: Havlicek « Taler, Şmans - Mahu Hofman, Levtor — Molzer, Artman Fişer, Barili, Tatyer. Bu takımın içinde kaleci, iki mü- defi, sol Haf, santrhaf, sağaçık bey- İnelmilel oyunculardır. Son dakikada bir değişiklik yapılmadığı takdirde İstanbul muhteliti de sahaya şu şe- kilde çıkacaktır; Cihat — Reşat, Salim — Fikret, Rıza, M. Reşat, Necdet, Niyazi, Salâ- İbattin, Haşim, Rebii © Avrupa Güreş Şampiyonası Milli Takımımız Bugün Hareket Ediyor Stonyanın Talin şehrinde yapıla. cak Avrupa şampiyonasına iştirak edecek olan Milli Güreş takımımız bugün Rumanya tarikile hareket & diyor. Güreşçilerimize, yollarının açık olması için candan temennilerimizi sunarken hatırımıza gelen bazı şey- leri ilâve etmekten kendimizi alamı- yoruz. Güreş takımımıza bu sefer seçilen gençlerin her biri tecrübeli ve en iyi güreşçilerimizdendir. Buna tire şunun veya bunun hakkının yendiği- ni iddia edebilecek çok kişi yoktur. #anırız. Yalnız seçilen güreşçilerin en iyi forvilarından bulunup bulun- madıkları meselesi vardır. Haydi di- yelim ki, hazırlıklara vaktinde baş- İsnamamış veya iyi devam edileme- miş olmasına makul mazeretler bur Jabiliriz. Hazırlık işinde bir mesuliyet var- sa, bunu federasyondan fazla antre- nöre yükliyebiliriz. Çünkü antrenör, sekiz kilo ağır yola çıkmıştır. Tren seyahatinde muntazam ve fenni W- jsullerle kilo düşmek mümkün olama- dığına nazaran Ahmedin vaziyeti sar pa sarmıştır. Tabiatile orada trenden İier inmez hamamlarda ve buhar banyolarında kilo düşmiye çalışacak olan Ahmet mindere bitkin bir hal- de çıkacaktşır. Bu noktadaki mesuliyetin “kime ait olduğunu araştırmadan evvel şu Körkumuzu yazarak şimdilik bahsi | burada keselim: Mersinli Ahmet ya kilosunu tuta- mıyarak müsabakalardan hariç kal ya, yahut rakiplerinden evvel ken ırlığile hamamlarda mücadele öderken kendi kendini yenmiye mah kümdur. Kara Ali Şehrimizde Dünkü nüshamızda haber verdi- ğimiz gibi Türkiye baş pehlivavnla- rından Kara Ali dün Bandırma yo- Jile Istanbula gelmiştir. Kara AH ar. mekle Streza cephesini diriltmek ta ne riayet şartile Akdenizde yanyana yaşıyabilirler. Fakat, Pöpl gazetesi- ne göre Roma müzakereleri bir ko- medidir. Fransanın İngiltereye uy» maması lâzımdır. Ümaniteye göre Faşist blokuna boyun eğmek sulhü | korumaz. Meydanı demokrasi katil- lerine birakmak suretile demokrasi nin müdafaasına imkân yoktur. Yeni tediye anlaşması Roma, 15 (A.A.) — Hariciye na- ırı, Kont Ciano ile Fransız masla- hatgüzarı Blonbeklin iki memleket arasında yeni bir tediye anlaşması- nı imzaladıkları resmen bildirilmek» tedir. Paris, 15 (A.A) — Ticaret neza- reti, Fransız - Ilyan vediyw emir ması hakkında bugün neşrettiği bir tebliğde iki memleket arasında kli- ring sisteminin kaldırıldığı ve ser- best tediye usulünün o konulduğu bildirilmektedir. Mali borçların ve ticaret bakayasının tedricen tesviye- si için birtakım hükümler konulmuş- tur. Muhtelit bir komisyon mübade- le müvazenesine nezaret edecektir. Fransız nazırlarının Londra seyahati Paris 15 — Fransa Başvekili B Dalâdye ile Hariciye nazırı B. Bon- net'nin yakında Londraya gidecekle- rine dair çıkan haberlerin mevsim- siz olduğu anlaşılıyor. Resmi mâha- fil böyle bir ziyaretten haberleri ol- İmadığını teyit etmektedirler. B. Bon net'nin bugün İngilterenin Paris se- | firi Sir Erik Fibs ile bu mesele üze- rinde konuştuğu anlaşılıyor. B. Bonnet bugün gazetelere be- yanatta bulunan Fransanın realist, uyanık ve kuvvetli bir. siyaset ta- kip edeceğini anlatmış. daha sonra İngiltere ile Fransanın askeri bir it- tifak imzalamak üzere oldukları hak- kındaki suale sevaben “Böyle bir şey bilmiyorum. Esasen erkâmharbiyele- rimiz arasında anlaşma hükimdir.,. demiştir. Bugün Fransa Babriye nazırı, In- olacak set teşekkül etmiye başlamış- Ekselsiyora göre, Fransa, İngil tere - Italya anlaşmasına iltihak ei” savvurundadır. Republik gazetesine göre, İngiltere, Fransa ve Italya im- paratorlukları İspanya menfastleri- Konsey, Balkan Antantı memleket- lerinin tertip ettikleri enternâsyonal fuarlara bu memleketlerin “burdan böyle mecburi olan iştiraklerinin da- ima daha ziyade genişlediğini de mü şahede eylemiştir. Konsey Bükreşte biri Yunan — Ro men ve diğeri Türk -- Romen ticaret odalarının tesisini memnuniyetle kay detmiştir, Konsey, Balkan Antantı memleketlerinin Balkan harici mem- leketlerle yapacakları ticaret muahe- delerine Balkan klozunun koyulma- sını istihdaf eden siyasetlerine devam lüzumunu ehemmiyetle kaydeylemiş- tir. Konsey, Balkan Antantı memleket lerinden iki veya bir çokları için müş terek olan bazı istihsal maddelerinin Balkan hurici piyâsalarda satış hu - susundaki, danışıklı hareketi mese - lesinde şark tütünlerinin satışına da- ir daha geçen şubatta İstanbulda bir toplatnı yapılmış olduğunu müşahe - de eyler. Konsey, keza antant merkez ban- Kâlâhı genel direklörler inin oyu #up- lantısına ait zabıtları da kaydeyle - miştir. Ekonomik konsey, demiryolları mü nakalâtında elde edilen terakkilerine de muttali olmuş ve dört memleket demiryolları idareleri arasında yol - cu, bagaj ve eşya nakliyatı için terek tarifeler yapılması ve biribiri- nir ayni nekliyat nizamnamesinin tanzimi için mayıs ayı sosunda Bük- teşte bir demiryolları eksperler ko - mitesinin toplanmasına karar vermiş- İtir. Konsey, mesaisinin devamlılığını ve demiryalları meselelerinin tetkiki İnin testi için daimi bir Balkan an- tantı demiryolları komitesi teşkilini kararlaştırmıştır. Konsey, son toplantısındanberi da- imi deniz komitesinin faaliyetini tas- yip ettikten sonra, mevcut Balkan denizyollarının direkt vesaik vasıta - sile teşriki mesaileri hususunda mez- kür kotmitenin verdiği diğer. kararı keza Yugoslav heyetinin yakında te- sisini bildirdiği yeni bir Balkan hat- fı için hâsıl olan anlaşmayı memnu - yetle kaydeylemiştir, Konsey, hava seyriseferleri tali kö- mitesinin mesaisile daimi turizm ko - İmitesinin faaliyetine ve dört Balkan İ Türk heyeti re'si B. Hasan Saka ve telgraflarda da son memleket üc- retlerinin tenzili sayesinde mübadele işlerinin hissedilir derecede artmış ol- duğunu kaydeylemiştir. Höllian Antanyi, eiömnene o yinin gelecek toplantısı Bükreşte Ya- placaktır.,, Müşterek bir Balkan deniz yolu açılıyor Balkan Antantı ekonomik konseyi- | hik bu toplantısında, daimi deniz ko mitesinde birçok mühim meseleler görüşülmüş ve karara bağlanmıştır. İ Bunların en mühimmi, Balkan An- tantı devletlerinin başlıca imanla - nna uğramak suretile Balkan Yarı- madasınını dolaşacak ve Suşarktan kalkıp Köstenceye kadar gelecek o- lan müşterek bir Balkan denizyolu tesisi meselesidir. Bu defaki müzake- relerde, evvelce de tesisi düşünülen bu hat üzerinde, tam bir anlaşmaya varılmıştır. Hat, evvelâ Yugoslavlar tarafın- dan açılacak ve sonradan bir Türk, bir Yunan, ve bir Rumen vapuru tah sis edilmek. suretile seferler dörde çıkarılacaktır. Şimdilik ayda bir de- İfa yapılması kararlaşan bü seferlere İS mayıstan itibaren başlanacaktır. yeti haiz olmak üzere kurulmuştur. Bundan başka, müttefik dört dev letin deniz mevzuatını birleştirme i- şi de bu toplantıdı müzakere edil İ miştir. Müttefik devletlerden, şimdi- | Bu hat, şimdilik çok turistik mahi- | Antantı memleketinin posta ve tel -İ ye kadar imzalanan enternasyonal uzun zamandanberi güreşçilerimizi | pehliyan, matbaamıza gelerek Tür- çalıştırmakla meşguldür. Onları bir | kiye baş peblivanı Tekirdağlı Hüse- kaç kere temsili müsabakalara hazır | Yin pehlivanla güreşe hazır bulun- giltere Bahriye nazırı Dufkoper şere- fine bir ziyafet vermiştir İngiltere Harbiye nazırı Hurbeli- graf sahalarındaki teşriki. mesaileri neticelerine memnuniyetle muttali olmuştur. smıştır. Rir hazırlığın ne demek ol- duğunu, Türk güreşçilerinin ne va- Ziyette bulunduğunu yeni intihap o- Iunan federasyon heyetinden ziyade bilmesi icap eder. O antrenörü de ayağına kadar giderek, Şimal mem- Teketlerinde bir hayli dolaştıktan son Ta seçen eski federasyonun umumi kâtibidir. Ehliyeti bir zamanlar gök- Jere çıkarılan ciddi bir antrenörün böyle mühim bir Avrupa şampiyona- sından evvel federasyonuna uzun ve İzahlı bri rapor vermesi elbette lâ- zıradır. Eğer hazırlanma müddetini ve güreşçilerin bedeni - vaziyetlerini gösteren bir rapor verilmedise bun- daki mesuliyet elbet te çalıştırmıya memur olandadır. Gelelim kilo düşme meselesine: Haber aldığımıza göre güreş takımı- miza 79 kilo için alınan Mersinli Ah- met bugün katagorisinden takriben Mei duğunu tekrar etmiştir. Diğer taraftan geçenlerde kendi- İ sinden bahsettiğimiz Himmet pehli- İvan da Tekirdağlı ile güreşmiye fs- tekli olduğuna 'göre, ortada üç bü- yük pehlivan güreşe hazırlanmış va- ziyettedirler. Bundan başka bu üçe ilâve ola rak Filistinde bulunan Naygrin -is- minde 100 kiloluk Isveçli bir güreş- çinin de pehlivavnlarımızla boy öl- çüşmek üzere yola çıktığını öğrem dik. Aldığımız malümata göre bu dört pehlivan arasındaki müsabakalar 24 nisan pazar günü Taksim stadyorun | 4a yapılacaktır. O tarihte Tekirdağ- lı Hüseyin ile evvelâ kemiisine mey dan okumuş clan Kara Alin o ve şa Maltaya gitmek üzere Marsilya- dan hareket etmiş ve Napoliye w$ rıyarak yoluna devam etmiştir. İtalya vaziyetten memnan Roma, 15 (A.A.) — Oğrenildiğine göre salı günü imza edilecek olan In- giliz - Italyan itilâfı, bir mukaddime ve birkaç maddederi ibaret resmi be- yannameyi havi bir protokol ile mü- zakerelerin mevzuunu teşkil .etmiş olan bütün meselelere dair merbuta- tı ihtiva eylemektedir. Bu meseleler Akdeniz, yakın Şark, şârki Afrika ve Ispanya işlerinden ibarettir. Ronia mahfelleri, bu itilâfin ak- dinden memnun olmakla beraber €- duğunu kubul etmekte ve kıymetinin onu tatbikte hâkim olacak olan zih- Ebmmet ile de isveçlinin güreşmele- ri ihtimali çoktur. Sonradan bu çif lerin galipleri tekrar çarpışarak gü- j#eler neticelendirilecektir niyete kuvvetle bağlı bulunduğunu bayan eylemektedirler. Bununla be- raber, iki memleket arasındaki ya- kınlaşma yolunda ehemmiyetli bir hemmiyetinin bilhassa psikolojik ol- | Konsey bilhassa, posta ücretlerinin merhale elde edilmiştir. Bu sayede Roma ile Paris arasındaki münase- betlerin ıslahına da yol açılmış ol- maktadı İngiliz - Italyan itilâfının, imza Dın ertesi veya daha ertesi günü neş redileceği haber alınmıştır. Londra, 15 (A.A.) — Mançester | demiryolu işçilerinden 25 bin kişi hü İkümetin siyasetine müzaheret edil. memesi hakkında bir karar sureti ka bul etmiştir, Belgrad, 15 (A.A) — Ingiliz - İtalyan müzakereleri Yuyoslav mat buatı tarafından büyük bir alâka ile takip edilmektedir. Bu münasebetle Vreme gazetesi Romadan aldığı bir haberi neşretmektedir. Bu hubere nazaran Romanın diplomatik mah- fellerinde Fransa ile de müzakerelere başlanmasına intizar edilmektedir. deniz mukavelelerine girmemiş bulu- hanların da iştirakini temin etmek suretile mühim bir adım atılmıştır. Ayrıca, milli deniz ticaretinin birleş tirilmesi için de çalışmalar başlan- miştar. Sihhi patenta üzerindeki konso- Yosluk vizesinin kaldırılması takk daki beypelmilel mukaveleye Tür! ye ve Rumanyanın da iltihakı xa; laştırılmıştır. Bunlardan başka; dört devlet mesaha sistenilerinin — birleş- dirilmesi hususunda da mutabık kal- mışlardır. Yeni şekle göre, rüsuma e- sas tutulan mesaha sistemleri, İngi- liz sistemi olacaktir. * Balkan Matbuat konferansına işti Tâk eden Yugoslav, Yunan ve Rumen İheyetleri reisleri, Dahiliye Vekili ile konferans reisine ve Matbuat Umum Müdürüne birer telgraf çekerek gör- dükleri kardeşçe hüsnükabulden ve misafirperverlikten dolayı teşekkür- lerini bildirmişlerdir. 16-4.-938 ——< (BAŞMAKALEDEN MABATİ Yeni: Bir İstanbul. Doğarken (Başı İ incide) Türk milleti dünyanın en gi yerine sâhiptir. Böyle bir yere sahip olmak, Türk milleti hesabına bir yük değildir. Aksine olarak Istanbulun bütün memleket için bir zenginlik ve döviz kaynağı haline gelmesi ir” kân dahilinde bir şeydir. Maden 8 Tama nasıl memleketin toprak alti servetlerini araştırıyorsa Istanbulda yaşıyan uzun bir mazinin, Istanbul daki eşsiz tabiat güzelliklerinin ik“ Wsadi kıymeti de hükümetimiz tars- fından yeni ve rasyonel bir gözle keşfedilmiştir. Sonra Türk milletinin bütün dünyaya karşı bir mesuliyeti de var- dır. Kürenin en güzel yerine sahip olan millet, bunu umranın en yük” sek nimetlerine kavuşturmıya mec- burdur. Fransanın eski Ankara sefi- ri (Saro), Londra ekonomi konferan sı sırasında bu fikri açık bir şekilde ifade etmiştir. Balkan Basın Kon- feransının kapanış toplantısında ay- nl sözleri Rumen delegesi B. Nasta | dan ik. ükümetimiz de, bütün Türk İİ milleti de bu mesuliyeti 98“ nelerdenberi kavramış bulunuyor. Istanbulun dahili ve harici turizm hazinesi sıfatile kıymeti herkes ta- rafından takdir edilmektedir. Faaliyete geçmenin ilk adımı, İs- tarBulun umranı için bir plân ve bir program yapılması idi. Hüküme- tlmiz bu plâna çok alâka gösterdi. Son senelerde sessizce plân üzerine çalışıldı. Plânsız faaliyete geçmek, kuru bir gösteriş yapmaktan, ener- jileri israfa uğratmaktan başka bir netice veremezdi. Bir müddet hiçbir şey yapmaz gibi görünmek, derme çatma gösterişlere atılmaktan elbet- te daha doğru idi, Bugün Istanbulun yöni plânı ta- mam olmuş bulunuyor. İstanbul â- deta ikinci defa olarak doğmuştur. Yepyeni bir varlığa başlamak öze- redir. Bu varlığın münakaşaya muh- #os esner maaelalari va davalari vardır. Fakat asıl esas şuradadır: İstan» bul işini mahalli bir belediye me- selesi diye değil, en geniş bir mem- lekt meselesi diye karşılamak zaru- reti vardır. Verimli ve devamlı bir inkişaf ancak bu esas üzerine yürü- yebilir. Ahmet Emin YALMAN “Yangın Var?!,, Feryadı üzerine (Başı 1 incide) Söndürmek için atılan bu çuvallarda tutuşarak ateş, tütün demetlerine sis rayet etmiştir. Alevi gören imalâtha nenin bu kısım işçileri: — Yangın var! diye bağırmıya baş lamışlar ve kendilerini dışarı atmak için koşuşmuşlardır. Bu kaçışmalar, üç bin amelenin çalıştığı imalâthane de büyük bir panik doğurmuş ve ka- dinlar, genç kızlar, müthiş bir heye- canla üst kattan sokağa atlamıya baş lamışlardır. Bu esnada merdivenler İde, koridorlarda, salonlarda birçok ka dınlar yere düşmüş, çiğnenmiş, üzer lerinden yüzlerce Insan geçmiştir. Bütün amele sokağa fırladıktan son ra, hâdise anlaşılmış, yanan çuvallar derhal söndürülmüştür. Bu karğaşa- lik sırasında 50'den fazla kadın ame le bayılmış ve boylu boyunca yerlere serilmişelrdir. Bunlar, derhal ayıltı- larak tedevi altına alınmışlardır. Ya- ralılar hastaneye kaldırılmıştır. İtal İyan hastanesine: yatırilan yaralı ka” İdınlardan biri, gebe bulunduğu çö - cuğunu düşürmüştür. Tataresco, Yeni Bir Parti Kuruyormuş Belgrat, 15 (A.A) — Vreme gaze tesine Bükreşten bildirildiğine göre, Tatareseo yeni bir parti teşkil etmek tedir. Eski liberal parti azalarının büyük bir kışmının yeni partiye gi recekleri anlaşılmaktadır. Bu gazete, bu münasebetle eski li“ beral partideki nifaka kati nazarile bakılabileceğini ve yeni liberal'par” tinin Tatareskonun bu teşebbüsün “ den sonra Bratyano ailesinin heg* monyasından kurtulmuş olduğunu İ“ lâve eylemektedir.