22 Nisan 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

22 Nisan 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

Mavnacılara Musallat Olan Kimdi ? Çoban Recep ir aralık İstanbul mavna- cılarına bir casus eli uzan- mıştı. Kendisini tanıtmaktan ne- den ise çok çekinen bu adam, ha- berlerini gizli hizmetler grupu ku- mandanına mektupla gönderiyor- du. Barba imzasını kullanan bu e$- rarlı casus, mektuplarını fena bır ingilizce ile yazıyordu. Pullarım yapıştırdığı zarfını damgelatma- dan posta kutularına atıyordu. Bu suretle şahsiyetini gizliyordu. Kumandana ilk yazdığı mektu - bunda, şahsi menfaatten ziyade İngiltere hükümetinin selâmet ve muvaffakıyeti için çalıştığından ba his açmıştı. Fakat kumandan her neden ise, bu gizli ve amatör ca- susun mektubunu okuduktan son- ra yırtmış ve kâğıt sepetine atıver- mişti, Mehmet Ali, o gün diğer kâ- ğıtlar arasından bunu almış, bana getirmişti. Okuduğum bu mektubu mündericatı ile pek te kâğu sepe- tine atılmıya Jâyık bulmadım. çinde dikkate değer şeyler vardı. Şöyle deniliyordu: İstanbul Mavnacılar cemiyeti reisi kahraman Mehmet te milli - gilerle beraberdir, Cephane kaçır lacağımı bildiği halde kaçakçılara mavna veriyor, deniz üssü kuman- danlığına verdiği beyannamelerde kira ile mavna tutan kaçakçıların isimive hüviyetlerini yanlış göste- riyor ve kumandanlığı aldatıyor.,, Bütün bunlar doğru idi de... Ku- mandanın bu mektuba ehemmiyet vermemesi bende hayretten ziyade Mehmet Ali Be- — Acaba, dedim, bu bir dolap oi- masın? Rüzgürdan bile nem kapacak ka- dar hisli ve içli olan muhatabım biraz şaşaladı ve sarardı. Telâş ile; — Ne dolabı? dedi. Anlıyama- dım. — Telüş etme. Sen bu mektubu okudun mu? — Hem de birkaç defa. — Öyle ise kumandanın bu ka- dar mühim bir habere ehemmiyet vermemesini ve sağlam bir ipucu kaçırmasını neye hamlettin? Her halde bu bir dikkatsizlik değil gi- — Yani seni kontrol için tertip edilmiş bir şey olmasın bu? — Hiç zannetmem, Çünkü dal- rede kâğıt sepetlerini karıştırdığı mi şimdiye kadar kimse görmedi. Hattâ odacı bile... — Şu halde, kumandanınızın böy le bir habere göz yummakla bize bir cemile gösterdiğine hükmede - lim ve gidip hemen elini sıkıp te- şekkür edelim. Böyle şey olmaz, kardeşim. Elbette bu işte bir kurt yeniği vardır. Bunu düşünüp bula- him. O gün başbaşa verdik. Birçok ih- timalleri gözönüne getirdik. Bir türlü çözemedik bu kör düğümü. irkaç gün sonra bir öğle vak- ti Mehmet Ali Beyin güler yüzü pansiyondaki odamızın kapı sında göründü. Elindeki mektubu masanın üzerine attı ve; — Haydi bakalım, dedi. Buna ne diyeceksin? Yine kumandanın kâ- Bit sepetinde buldum işte, Yırtık mektubu elimle birleştir. dim ve birkaç defa okudum. Bunun mündericatı evvelkinden daha çok mühim i “Deniz komodoru Miralay Naz- mi Beyin maiyetindeki zabitler - den deniz yüzbaşısı İsmail Hkkı : Aptullah Reis Bey dün mavnacılar cemiyetinde Abdullah reis ile görüşmüştür. Dört mavna kiralamıştır. Bu mavnalara bu akşam Cami altındaki deniz am- barlarından silâh ve cephane konu lacak, yarın Millet vapuruna veri» lecektir. Deniz üssü kumandanlığı- na dün verilen beyannamede bu mavnaların şeker komisyoncusu Kostantin tarafindan tutulduğu yazılmıştır, diye kumandanlık al - datılmıştır.,, Hayret! Söyliyecek söz 'bulamı- yordum, yutkunuyordum Mehmet Al, gülerek dedi ki: — Kumandan her halde bu ada- min kendini gizlemesinden şüphe- leniyor, mektuplarına ehemmiyet vermiyor. Yahut mektup sahibini eskiden tanıyor, bu adamın grup ta çalışırken çıkarılmış ve fena not almış adamlardan olduğunu bili - yor, yazdıklarına inanmıyor. Bir üçüncü ihtimal bulamıyorum ben, Böyle de olsa, mektupta ge- çen isimlerin kumandanın dikkati- ne çarpması komodor Nazmi Beyi gözliyen casusları uyandırması lâ. zım gelmez mi? Yoksa Nazmi Be; tarassut ve takipten vaz mı geçti- ler? — Hiç kabil mi bu? Galata şube nete Sanan emma lll lerinde onun ismi hiç eksik olmaz. Nazmi, Haydar, Eyüp, Ekrem ziz Hüdai, Hüseyin Hüsnü ve Hi kim zade Mehmet Beyler bizim grupun gedikli şüpbelileridir. Ar- kalarında gezdirilen adamlar eksil mez, ara $ıra'arlar da. Bundan baş ka serbest çalışan casusların göz- leri de hep bu zatlerin üzerlerinde- dir, Hattâ dün Ertuğrul Şakir, A- ziz Hüdai Bey için kumandana ye- ni bir rapor verdi: “Elindeki çantaya inaumayın. İ- çinde kesilmiş gazete parçaların - dan, boş kâğıtlardan başka bir şey yoktur, Onun eheramiyetli evrakı şimdiye kadar anlaşılamıyan bü - tün esrarı peşi sira gezen arkadaş- larının ceplerindedir., diyor ve bir- kaç isim saydıktan sonra bunlar - dan birini yakında tutturacağını vâdediyor. Bu raporun bir kopye- sini dün akşam Yusuf Beye ver » dim. Görmedin mi sen? — Gördüm. Fakat şimdi sen, o- Du bırak ta bu işi halledelim. Naz- mi Beyin ötedenberi bu işle alâka. sı olduğunu, mavnacılar cemiyeti. nin nakliyat için vasıta bulduğunu kumandan bilmiyor mu? Hele mek tupta zaman tayin ediliyor ve deniz ambarlarından alınacak cepbanele- rin Millet vapuruna verileceğine kadar her şey yazılıyor... — Evet.. O da yazılı, Bu mektu- bu sepetten çıkardıktan sonra ku- mandanın günlük emir defterine de baktım. Ne Galata şubesine, ne de Çavuşyana yazılmış bir emir görmedim. Mehmet Ali Beyin bu haberi Ö- zerine iki arkadaş büsbütün mera» ka düştük ve düşünceye daldık. (Devamı var) MUŞTA : Hâlâ Kar Var Muş, (TAN) — Burada ve civarda 53 santim kar toprakları ört - mekte devam ediyor. Hayvanlar aç- ık çekmektedir. Ot ve saman fiyat- ları bir misli artmıştır. Köylünün ve hayvan sahiplerinin endişeleri devam ediyor. SIHHİYEDE: Şehirde Difteri Hastalığının Arttığı Görüldü Vilâyet dün toplanmış, hıfzıssıhha komisyonu şehrin umumi sağlık etmiştir. Komisyon min ilk dört ayile, bu se- ne arasında bulaşık hastalıklar ba- kımından bir mukayese yapmış ve difteriden manda bütün hastalıkların üçte bir nisbetinde azaldığını gör - müştür. Yalnız difteri vakaları bu yıl geçen senelerden fazladır. Diğer taraftan şehirde bitle mücadele edil mesi ve tifüs vakalarına meydan ve le şekli tesbit edilmiştir. ilk sığınak sıhhat müdürlüğü bahçe- sinde yapılmıştır. mevcut bir konağın sağlam kemerle- ri ıslah edilmiş, kapılar ve menfez- lerle takviye olunmuştur. İçerisine musluk, hala, elektrik ve su tertiba- tı da yapılmıştır. E re derinliktedir. Tavanı betondur.| Istanbulun muhtelif yerlerine yapıla cak olan bu sığınakların birincisi 50 kişiliktir. — — MAARİFTE: Müfettişler Anadoluya Gittiler Maarif Vekâleti umumi müfettiş leri dün muhtelif Anadolu ve Trak- ya vilâyetlerinde son bir teftiş tur - nesine çıkmışlardır. Müfetöişler, bu lecek tedris yılı için #uallim, tale- be kadrolarile mektep binası ve şube ihtiyaçlarını mahallinde tesbit eyli- yecekler, raporlarını Vekâlete vere- ceklerdir. Holandali arkeoloğlar - Tayyare İle şehrimize geleh Hor“) lândalı arkeoloji heyeti yarın sabah saat sekizde yine tayyare ile Holan daya gidecektir. Heyet reisi Crom - bel dün bir muharririmize demiştir | ki: — Bayan Moore'in araştırma e- miyetine mensup olan heyetimiz şarktaki tetkiklerine senelerdenberi devam ediyordü. Tahran, Tebriz, Meşhet, Belgrad, Kudüs gibi şarkın bellibaşlı şehirlerinde ve civarında hafriyat ve tetkikler yaptık. Dört se ne evvel memleketimizden ayrıl - dık.,, Beş kişiden ibaret olan heyet aza- sından başka, tayyarede bir pilot, bir makinist, bir telsizci ve bir de oda hizmetçisi vardır. Arkeoloji heyeti| âzasından üçü kadındır. Tarihi kitapların resimleri Maarif Vekâleti müzelerimizde bulunan eski ve tarihi kitaplardan çekilen fotoğraf camlarını Ankara - da toplatmıya karar vermiş ve bir de büro kurmuştur. Müzelerdeki cam ları Ankaraya götürmek için İstan -! bula bir memur gelmiştir. Vekâlet| bu camlardan çoğaltacağı fotoğraf! ları Avrupa müzelerindeki bu çeşit rilmemesi kararlaştırılmış, mücade- İlk sığınak yapıldı İ Hava tehlikesine karşı ve zehirli ! K. gazlerden korunmak için İstanbulda | Burada eskiden) Sığınak beş met-| Şark memleketlerinde tetkikler yapa mize gelmiştir. Heyet âzası Sevdiği Kadını Kezzap Dökerek! Yakmak İstedi | Sirkecide, Ankara caddesinde Ha- tsy lokantası sahibi Mustafanın öte- denberi tanıştığı Eliz ismindeki kı dinla son Zamanlarda ârası açılmış tır. Fakat, Mustafa, Elizle tekrar ba- İışmak istemiş, kadın ise yüz verme| miştir. Bundan muğber olan Musta! fa Elizdeh intikam almaya karar ver- miş, ve evvelce hazırladığı büyük! bir şişe keztabı dün Elizin üzerine zin bacakları, mantosü ve çorapları yanmıştır. Eliz tedavi altına alınmış, | Mustafa yakalanarak tahkikata baş- lanmıştır, l m | k Üsküdarda Hayreddin çavuş ma hallesinde oturan Tavukçu Sadık oğ lu Müstala, bir kadın yüzünden Ka - sımpaşada Karabaş mahallesinde 0 turan boyacı Emin oğlu Yaşarı sus- talı çakı ile sol böğründen ağır suret te yaralamıştır. eserlerle mübadele edeceği gibi yenlere de satacaktır. N 23 nisan milli bayramı müna| sebetile bütün resmi daire ve mües- seselerle mektepler bugün öğleyin tatil edilecek; yarın da tamamile ka- palı kalacaklar, pazartesi sabahı tek rar açılacaktır. * İlk okullar bir haziranda kapa; nacak, liselerde orta okullarda (20 mayısta imtihanlara başlanacak, 28 imtihanlarma başlanacak ve yirmi haziranda ikmal olunacaktır. * Edirne lisesinden yetişenler ce miyeti tarafından Edirneye tertip e- dilen seyahate 150 üniversite talebe- si iştirak etmiştir. Talebeler dün ak- şamki trenle Edirneye hareket etmiş lerdir, Seyahat dört gün sürecektir. İLK YAPILAN SIĞINAK : kr Sıhhiye Müdürlüğü yanındaki bahçede hava hücumlarına karşı 50 kişi- lik bir sığınak yapılmıştır. resimde n Holandalı arkeoloji heyeti şehri- toplu bir halde görünüyor Yeni Bir Valde Hanı İnşası Kararlaştırıldı Valde hanının boşaltılması için ki- racılara resmi tebligat yapılmıştır. Han ay başında boşsimış olacaktır. Diğer taraftan Vakıflar idaresi tara- fından Yenipostane karşısında yaptı rılacak olan yeni Valde hanının pro- jesi kabul edilmiştir. Bu han seksen odalı olacak, Haziran başında inşaata başlanacaktır. Arsa üzerindeki kü - çük dükkân sahiplerine Haziran 1 € yılki verimleri tetkik edecekler, £€- | görmüştür. Dökülen keziüplan Eli-| kadar boşaltmaları hususunda bu - günlerde tebligat yapılağaktır. Temmuzda yeni otobüsler işliyecek Beledie otobüs imtiyazını Tem - Kkkdeşmden ikea kullgmaşaktr. ği için, diğerlerinin işlemesine müsa- sde edilecektir. Onümüzdeki Hazi- randa yapılacak yıllık fenni müaye- nede çök hurda olan otobüsler sefer» den menedileceklerdir. Halen şehrimizde işliyen otobüsler 118 tanedir. Aile fişleri Belediye ve Mebus seçiminde eşas olmak ve bu iki seçime ait formalite- leri kısaltmak maksedile aile fişleri ihdasma karar verilmişti. Bu usul, Beyoğlu merkez ve Hasköy nahiyele- rinde tecrübe mahiyetinde tatbik ©- dilmiye başlanmıştır. Tecrübe, 20 günde ikmal edilecek. sonra, şehrimi- zin her tarafında tatbik edilecektir. Bu fişler aile reisleri tarafından en doğru malümatı ihtiva etmek üzere on gün içinde hazırlanıp en yakın Za- bıta merkezine verilecektir. de bitirilecek, 2 haziranda olgunluk | 4 Belediyenin bakkal dükkünla- rını tahdit etmiye karar verdiği hak- kındaki haber yanlıştır. Yeni beledi- ye zabıtası talimatnamesi tatbik edi- İince bakkal dükkânlarında bazı de- şiklik yaptırılacaktır. # Belediye, şehrimizdeki nakil vasıtalarile sınai tesisat için, fiş W- sulüne dayanan birer dosya vücude getirmiye karar vermiştir. * Florya plâjları bu sene beledi- ye tarafından toptan olarak kiraya verilecek, müteahhit bunları, isterse parça parça buşkalarına kiralıyabile- cektir, * Belediye hizmetinde, fakat muhtelif şubelerde çalışan bütün şo förlerin garaj müd ve bütün İmüstahdem ve emelenin de temizlik müdürlüğü emrinde toplatılmaları kararlaştırılmıştır. Nisteki Müsabakada Ekipimiz İkinci Ankara, 21 (A.A) — Nisde ya pılan Uluslararası binicilik müsa- bakasında ekipimiz saniye farkile ikinci olmuştur. Fakat, puvan he- sığınağın İç koridoru görülüyor. sahile birincile berabere kalmıştır. ön ve Telgrafla Sinemalara Giremiyecekler Ankara, 21 (Tan muhabirinden)— Kırklareli mebusu doktor B. Fua- din çocukların umumi sinemalara ve tiyatrolara girmelerinin yasak edilmesi hakkındaki kanun tekli- fi meclis ruznamesine alınmıştır. Bu aya göre, 16 yaşını bitir- memiş olan çocukların sinema, ti- Yatro ve dans salonu ve bar gibi eğlence yerlerine götürülmeleri ve kabul edilmeleri yasak olacak - tır. Buna aykırı hareket edenler 5 liradan 50 liraya kadar hafif pa - ra cezasına veya 3 günden 1 aya kadar hafif hapis cezasına çarptı- rılacaklardır. | Bu projedeki hükümlere aykırı hareket edecek olan tiyatro ve si- nema sahiplerine de 25 liradan 100 liraya kadar para cezası verilecek, tekerrürü halinde hapis cezası iki aya çıkarılacaktır. Berline Bir Ticaret Heyeti Gönderiyoruz Ankara, 21 (Tan muhabirinden) — Almanya İle Türkiye arasında yeni bir ticaret anlaşması akdi için gö - rüşmelerde bulunmak üzere bir heye timiz yakında Berline hareket ede « cektir. Etibank ve Maden Arama Enstitüsü İşletme Hesapları Ankara, 21 (TAN; — Bugün saat 10 da Kamutayda bütçe, iktisat ve di vanı muhasebat encümenlerinden mü rekkep heyeti umumiye huzuru ile İktisat Vekâletine Dağlı müessesat - tan Eti Bank, Maden tetkik ve ara- ma enstitüsü “M. T. A.” ve elektrik işleri etüt idaresi “E. İ, E" nin 1936 işletme yılı hesapları tetkik edilmiş tir. İktisat Vekili B. Şakir Kesebir'in de hazır bulunduğu içtimada bu te- şekküllerin 4936. bilânçoları ile ida- re heyetleri ve, mürakipleri raporla- fından İncelenmiştir. ” Müzakere esnasında sorulan sual- lere bizzat İktisat Vekili tarafından tenvir edici cevaplar ve teşekküllerin mesul imüdürleri tarafından gereken teknik izahlar verilmiştir. Eti Bank idare meclisinin heyeti umümiyeyo erzettiği (oraporundan bankanın 1936 Senesinde Kuvarshan İve Ergani bakır madenlerinin tesisi işini deruhde eylediği ve Guleman krom mâdeninden 9.000 ton krom ih- raç ettiği, Ereğli işletmesinin ele a- linması için lâzım gelen formalitele- re giriştiği ve 'T. İş Bankası ile müş- tereken idare olunan Keçiburlu ma den ve fabrikasından da 3.500 ton kadar kükürt istihsal olunduğu an- laşılmaktadır. Banka ve diğer idarelerin modem ve rasyonel çalışmaları heyeti umu- miyece büyük takdirle karşılanmış ve İktisat Vekületinin açtığı bu yeni çığırdaki faaliyetler memnuniyeti ma tip bulunmuştur. Heyeti umumiye işletmelerin bilânçolarını ittifakla abul ve mesul idare mercilerini ib- ra etmiştir. TAKVİM ve HAVA 22 Nisan 1938 CUMA Gün: 30 4 üne ay Arabi: 1097 YURTTA HAVA VAZİYETİ Yurdun Trakya Kocaeli Bölgelerile # rTadenizin Garp kıyılarında ve kısmen E İsede hava kapalı ve yer yer yağışlı, dik İ bölgelerde umumiyetle bulutlu geçi rüzgârlar Doğu Anadoluda durgun, ve Kocaeli bölgelerinde cenuptarı kuvvet Uca, diğer bölgelerde umumiyetle gire” istikametten, Orta Anadolu, Marmar& Karadenizin garp kıyılarında kuvvetli miştir. İ Dün İstanbulda hava kapalı ve yap geçmiştir. Zisaat zarfında yağın yağ Tun metre mürabbame bıraktığı su Mİ tarı Xİ kilogramdır. Rüzgâr sakin ki mıştır, Saat 14 te barometre 750,6 mi metre idi, Hararet en çok 184 ve © 13.8 santİrat olarak kaydedilmiştir.