29 Nisan 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

29 Nisan 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

e aş sn TAN BURSADA RESİM SERGİSİ: 29-4-938 , Merkez Bankası! Mahkermelerde Keyfim Için cam kırdım, Can Kırmadım Ya.. Kahvenin Camekânlarını İndiren Suçlu Adliyeye Verildi Meşhut suçlar müddelumumiliği dün cam kıran, önüne gelene haka- ret savuran; sarhoşluk yapan © bir kadın hakkındaki iddiaları tetkik et- miştir. Çukurçeşmede Taşhanda otu ran Recep kızı 30 yaşlarında Bayan Hidayet, evvelki gün gece kafayı a- damakıllı çektikten sonra Çarşıkapı- da Yeniçeriler caddesinde Ali oğlu Mehmedin kahvehanesine gelmiş ve Mehmede emreden bir sesle: — Bana derbal bir kahve ısmarla demiştir. Garsonun kendisine getir- diği kahveyi içtikten sonra ayağa kalkmış, eline geçen bardakları, tab Yaları, fincanları, taşları kahvehane- nin camlarına fırlatarak şangır şan- gır aşağıya İndirmiş ve bu işi yapar- ken de şöyle bağırmıştır: — Mehmet hep bunları senin şe- MÜDDEİUMUMİLİKTE; Bir Dükkânı Delerek Tütün Aş'ırmış! Müddeitumumilik dün, İbrahim oğlu Bursalı Recep isminde bir genç hakkında tevkif kararı almıştır. İd- dia şudur: Recep, ayın yirmi üçüncü gecesi Ramiye bağlı Küçükköyde bak kal Rifstin ikânını delmek sureti- le 15 kilo bütün ve cigarasını çalmış ve Otakçılarda Mustafaya satmıştır. Polis Mustafayı da hirsizlik malı bi- lerek alma suçile müddelumumiliğe vermiştir. Birinci sorgu hâkimi yal- nız Recebin tevkifine karar vermiş, Mustafayı serbest bırakmıştır. İddia yakında mahkemede tetkik'ediletek- tir. "Milli Haysiyeti Rencide Edecek Propaganda Yapmışlar Ağırceza mahkemesi “dün milli haysiyeti rencide edecek şekilde pro- paganda yaptıkları iddin edilen Fa- ruk, Mehmet, Lâz Hasan, Mümin, E- min, Çallı Mümin, Şahap, Hasan, Ab basın muhakemelerine devam etmiş tir. Muhakeme, şahitlerin çağırılma. sı için başka bir güne bırakılmıştır. ö- Adliyede Tayin ve Terfiler Ankara, 28 (Teletonla) — Adliye Vekâletinde yeniden Şu terfi, tayin ve nakiller yapılmıştır: Birinci sınıf adliye müfettişi Ali Rıza Güvenin maaşı 90 liraya, birin ci sınıf adliye müfettişi Ekrem ve Na zif Akanın maaşları 80 liraya çıka- rılmış, Tunceli reisi Cemil 80 lira ma aşla Istanbul asliye ceza relsliğine tayin edilmiştir. 451lira ile Safranbolu ceza hâkim- Yiğine Pertek hâkimi İlhami, Anka- ra sulh hâkimliğine müddelumumi muaviniHüseyin, Bursa müddeiumu mi muavinliğineKonya müddeumumi | muavini Rüknettin, 40 lira ile Kasta- tamonu sulh, hâkimliğine Nallıhan hâkimi Cemal Gündüz, 35 lira ile Gemlik müddelumumi muavinliğine, Üsküdar müddeiumumi muavinlerin den Tevfik Tünçok, Sıvas müddeu- mumi muavinliğine, Divrik müddei- umumisi İhsan, Sındırgı müddelumu miliğine, Keşan müddeiumumisi Nus- ret, Bihirni hâkimliğine, Diyarbakır müddelumumi! muavini Ahmet, Şar- kışla hâkimliğine, Selifke sulh hâki- mi Tahir, Terme müddelümumiliğine İnebolu müddeiumumisi Necati Emir dağ müddelumumiliğine, Seferhisar mwüddeiumumisi Hakkı, Uşak sorgu hâkimliğine, İskilip sorgu hâkimi Ba hodır, Gerede hukuk hükimliğine, Fatsa hikimi Ibrahim 30 lira ile Hay mana hâkim muavinliğine, hukuk mezunlarından Salâhattin Çubuk hâ- kim muavinliğine, hukuk mezunların an Kemalettin, Balâ sorgu hâkimli- gine, hukuk mezunlarından Tahir, refine"yapıyorum. İstersen parasını da öderim... kalanmış ve dün de müddetumumili- ğe getirilmiştir. Hidayetin sarhoşluk tan, zabıtaya hakaretten, yüz tükür- mekten birkaç ta mahkümiyeti var- dır. Dün kendisini müdafaa ederken #ynen şunları söylemiştir: — Rakı içtim, parasını ben ver. dim, Keyfim tuttu, Kahvecinin cam- larını kırdım. Parasını öderim, Ne çıkar? Can kırmadım ya.. Cam kır- dım. Can kırılmadıktan sonra camın ne kıymeti var? Müddelumumilik şehitleri dinle- dikten sonra iddianamesini hazırlıya rak suçluyu Sultanahmet sulh ücün- cü ceza mahkemesine göndermiştir. Mahkeme, bugün kararını verecek- tir. HIRSIZLIK: Karışık Bir Hırsızlık Iddiası Asliye dördüncü ceza mahkemesi dün, karışık bir hırsızlık davasına devam etmiştir. Davacı yerinde sa- mur kürklü, üzun, beyaz sakallı, si- yah kadife şapkalı temiz giyinmiş bir ihtiyardı. Suçlu yerine de jan- darma Halil isminde bir sabıkalı ge- tirdiler. Halil, birçok evlerden eşya çalmış, bu arada davacı Artuvinli Hacı Süleymanın da evine girmiştir. O sırada davacı hastahanede bulun- duğu için kendisinin elbiseleri ve sairesi de çalınmıştır. Davacı, dün mahkemede yerinden reisin önüne kadar çıkarak şunları anlatır — Bay reis ben cerrahım, opera- Görüm. Ayni zamanda maneviyata da inanırım, Çalınan eeketimin cebinde bir nüsha vardı. Arasıra gırtlağım boğulacakmış gibi hâletler geçiririm. O vakit nüshadan çok istifade eder- dim. Halbuki o nüsha da çalınmış. Ben herşeyden vazgeçtim. Evvelâ şu nüsha elime geçseydi. Bundan sonra, müddelumumi ev- rakı mütaleaya istemiş ve duruşma başka güne bırakılmıştır. TOPLANTILAR o DAVETLER 6 Burün: Şehremini Halkevinde cuma akşamları #ant 20 de bestekâr muailim Eyüp Al Rıza ve muallim Çağlı refakatile Türk klâsik ve halk musiki eserleri geçilecektir. İşi - yenlerin Hafkevine smüracsat ederek kar “dokunması bildirilmektedir. —— Toplantı Geri Bırakıldı 30.4.0938 tarihinde toplanacajı i- lân edilen Mercanlılar cemiyetinin içtimaı görülen lüzum üzerine tehir edilmiştir. Toplantı günü ve yeri ay- rıca ilân olunacaktır. — ———— Istanbul âza muavinliğine, Çiçekda- ğı müddelumumi muavini Ziya, Se- ferhisar müddelumumiliğine, Salihli sorgu hâkimi Enver, Seferhisar sorgu hâkimliğine, Demirci sorgu hâkimi Rauf, Rize za muavinliğine, Bursa müddelumumi muavini Salâhattin, Salihli müddetumumi muâvinliğine, Niğde sorgu hâkimi Şerafettin, Su- şehri müddelumumi muavinliğine, Mazkri müddeiumumi muavini Süley man, Divrik müddelümumi muavin- Jiğine, Mihalıçık hâkim musvini Meh met, Salihli sorgu hâkimliğine, Nu- saybin sorgu hâkimi Celâl Ezine müd delumumi muavinliğine, İstanbul ic- ra memuru Arif, Tavşanlı muavinli- ğine, Akdağ müddeiumumi muavini Ismail tayin edilmişlerdir. Iş polise aksedince, Hidayet ya-f Bursa Halkevi gençleri güzel bir resim sergisi açmışlardır. Sergide iki- yüz kadar eser teşhir edilmektedir. Yukarıda bu gençleri görüyorsunuz EDİRNEDE ; Umumi Müfettiş Kâzım Diriğin Yeni Beyanatı ler, muhitte san derece İyi tesir yap- mışlardır. Trakya umumi mülfeltişi General Kâzim Dirik 23 nisan bayra mı münasebetile gazetecilere şun - ları söyledi: ile Edirneyi ziyaretleri denebilir ki, Trakyanın - ufuklarını çınlatmıştır. Bıraktıkları izler yurdun gençliğini beslemiş ve besliyecektir. Henüz ta- .dını yaşadığırmz bu değerli varlık ve heyecan yanımın ileri adımlarını hiz İandıracaktır. Beyoğlu Halkevi temsil kolunun İmilli hâkimiyet ve çocuk bayramın da Edirne Halkevinde verdiği tem sil o gecenin kiymetli hatıralarına | geçmiştir. İstanbul sporunun kıymetli bir e- kiple gelmesi ve çeşitli yarışlara gir- mesi bütün çevre gençliği üzerinde iyi tesirler bırakmıştır. Her şeyden önce İstanbul Gençliğinin Edirneyi, lee ücre A Sö iş ükiemleenmemm. — başlı başına bir kıymettir. Atatürk gençliğinin biribirini çeken hiz ve kudretini vakit vakit ve her vesile ile yaşatmak bütün milletin aşk ve şev- kini ideale doğru yükseltmek olur. Gençlik bu milletin özü ve tam ken- disidir. Hayat ve hareket fışkıran Atatürk evlâtlarının yart sevgisi her düşüncenin üstündedir. Onlara me- totlu çalışması kadar metotflü çalış- malarının verimini ve kazancını da| göstermeliyiz, Gençlik bütün hız ve ateşini bü- yük ve kutsal kaynaktan almakta - dır. Bizler bu ateşi körükliyen işçile ri ve ayrılmıyan pervaneleriyiz. Askerlik işleri | | Emekli Sübayların o Maaş İlmühaberleri Üsküdar askerlik şubesinden: Şubemizde kayıtlı ve Üsküdar emvalir den maaş almakta bulunan bilimum €- mekli sübuy ve üskeri oemurların alt ay hı yoklama maaş İlmihaberlerini tasdik et- Ürmek üzere 1-3-038 tarihinden itibaren mutlaka şubenin tasdikine lüzum görül müş olması hasebile şubeye getirmeleri ve başkü yere tasdik ettirenlerin kabul edile miyeceği cihetle ve müracautlarında aske ri vesikalarile ve senedi rexmilerile ve birer adet fotoğraflartle birlikte şubeye müracaat otun Viyana musiki akademisinden diplomalı ve meşhur piyanist E- mil Von Faver'in talebesi ARTO BENON Piyano Resitalini 3 Mayıs salı akşamı,21 de SARAY SİNEMASINDA "verecektir. Yerler evvelden tılmaktadır. Pariste Buluşalım | CLAUDETTE COLBERT — Üniversite gençliğinin 150 kişi! BURSADA : Bursa Güzel Bir Seyyah Şehri Haline Geliyor telif işler için Ankarada vekâletler le temas eden vali Şefik Soyer şeh- rimize dönmüştür. Vali, birçok yeni işler hakkında müspet neticeler al - İ mıştır. Bunlar arasında, Bursanın İ- marı, iktisadi kalkınması hakkında İ hazırlanan rapor. vardır. Bu raporun Jtatbik edilmesi için imkânlar bulun muştur. Bursanın turistik kiymetini artıracak yeni tedbirler alınacaktır. Yalova yolu da ihmal edilmiyecek, ler için burası ssfalt olarak yeniden kabul etmiştir. Önümüzdeki yıldan itibaren Bur- sa, içinde taşıdığı bütün meziyetleri ile bir seyyah şehri olacaktır. Bursanın iktısadi fasliyetleri ara - sında zeytincilik meselesi de ehem- miyetle nazarı dikkate alınmıştır. Bunun için İktisat Vekâleti Gemlik- te bir zeytincilik kooperatifi tesis e Sellem balnlekn aşemez il dap tinyağı «fabrikası kurulacak, bunun idaresi Ziraat Bankasından verilecek tir. Bursa tütüncülerini alâkadar eden bir mesele de halledilmiştir. Evvel- ce tütüncüler tüccarlardan yardım görürlerken bu defa Ziraat Bankası mf yardım esası kabul edilmiştir. Her tütüncü kooperatife dahil iki â- zanın İmzası mukabilinde kredi te - min edebilecektir. M. Kemalpaşadaki elektrik tesi - satı için 40 bin lira sarfedilecektir. İlnegölde bir hükümet konağı yapıla» cak, Çelikpalas genişletilecektir. E- İektrik şirketi de satin alınacaktır. akim külli BURSADA : Bir Resim Sergisi Açı'dı Bursa, (TAN) — Bir senedenberi Setbaşında küçük bir salonda çalış- makta olan resim heveskârları, ilk resim sergilerini Halkevinde açmış» lardır, Sergide 200 kadar yağlı boya tablo ve portre, sulu boya afiş ve de senler teşhir edilmektedir. Bunlar a- rasında çok güzel çizilmiş olanları vardır. Bilhassa Faik, Zeki, Süruri, Oğuz, Kemal, Faruk, Şevki, Salâ - haddinin eserleri, istikbal için bü - yük ümitler müjdelemektedir. Muallim Kenanın bu gençleri kısa bir zamandu yetiştirdiği görülmek - tedir. İZMİRDE : Çok Çocuklu Aileler İzmir, (TAN) — Şehrimiz çocuk esirgeme kurumu şubesi tarafından çok çocuklu aileler için bir müsaba ka yapılmış ve altıdan fazla çocuğu olanlara hediyeler verilmiştir. ) BUGÜN MELE U. Heyheti (Başı 1 incide) Idare meclisi Taporunun okunma- sını müteakip esas nizamname mad- delerinde yapılması istenen. tadiller rinde esasa taallük etmiyen bazı de- gişikliklerle kabul edilmişlerdir. 1937 yılında memleketimizin umumi vaziyeti Merkez bankası heyeti umumiye- si bunu müteakip alelâde toplantısı- nı yapmıştır. Bankanın 1937 hesap yılı içindeki mesaisini izah eden ida- ve meclisi raporunda memleketimi- zin umumi vaziyetinde dikkate de- ğer malümat vardır. Bu izahata na- İ zaran, 1937 yılı içinde ziraat iyi mah sul vermiş, sanayi sahasına ait inşa ve işletme faaliyeti program dahi- linde yürümüş, ticaret kalkınmada devam etmiş, maliye memul fevkinde otomobil yolculuğu yapmak istiyen-| yapılacaktır. Nafıa Bakanlığı bu işi) neticeler göstermiş. toptan fiyatlar u- mumiyetle biraz daha yüksek sevi- yeye çıkmış, bayat pahalılığı ise bir sene evvelkinden yukarıya o merte- be yükselmemiştir. 2 Raporun ticaretimize alt kısmına gelince, hariçteki tepevvü müşkülât ve kayıtlara rağmen ticareti hariciye miz 1937 senesinde de kalkınmasına devam etmiş ve umumi yekünu 137 Edirne, (LAN) — Çocuk bayramın) . Bursa, (TAN) — Bursaya it muh | milyon 984 bin lirası ihracat, 114 mil | o İda buraya gelen üniversiteli genç - yon 379 lirası da ithalât olmak üze- re 252.365.000 liraya varmıştır. . Bu suretle dış ticaretimiz muvazenesi bükımından memleketimiz lehine kay dolunan fark 23.605.000 liradır. Yine raporda öğrendiğimize gö- #onuna isabet eden kıymet 101 lira- dır. Bu miktar 1937 yılında 86, 1935 te 65 ve 1934 yılında ise 56 Vira idi. Altın mevcudumuz Raporda bankanın tasarrufu el- İtinda olmak üzere bulundurduğu al- tn miktarı hakkında da şu malümat verilmektedir: 1936 gayesinde 24.103 kilodan i- baret olan altını miktarı sene zarfın- da gelenlerle birlikte yıl sonunda 26.107 kiloy: içinde mevzuubahis altınlardan bir kısmı terhin edilmek suretile istik- raz edilen mebaliğ 6 teşrinisani 1937 sayenlad beğ ersin Şeniz türlü kayıttan âzade ölarak bankanın mutlak tasarrufu altında bulunuyor du. | Para piyasası ve tedavüldeki banknotlar Vadeli veya vadesiz paralar mem leket bankaları tevdiat ve alacaklı hesaplarında seneden seneye artmak ta berdevamdır. Gerek alacaklı he- sapta gerek borçlu hesapta ve iskon- toya ait faiz miktarları âzami hadler etrafında bulunmuştur. Banka evvel ce tesbit etmiş olduğu reeskont had dini 1937 senesinde de çoğaltmamış- tır. Paramız 1937 seensinde dahili İ istikrarını muhafaza etmiş ve bu is- İtikrarın temini hususunda hüküme- timizin ötedenberi gösterdiği hassasi yet ve ihtimam bu muvaffak'yetin en mühim ömili olmuştur. Rapordaki izahata nazaran ban- kanın kasalarındaki banknotlar da dahil olmak üzere 1936 sonunda mev cut 187.683.952 liralık (o mütedevil banknotlara 1937 yılı içinde 40000000 liralık daha banknot ilâve olunarak İ 191.683.952 liraya baliğ olmuştur. Bu miktardan yine 937 de 15.007.451 liralık banknot çekildiğinden © sene sonunda tedavülde bulunan miktar (176.676.501 liradır. | Sene nihayetinde banka kasaların da 8,046,054 lira bulunduğu nazarı dikkate alındığı takdirde piyasada bilfiil tedavülde bulunan banknot miktarının 186.630447 lira olduğu görülür. Raporlar tasvip edildi Banka 1937 yılı muamelelerinde 2.151.886.42 liralık bir kâr temin et- miştir. Bu miktardan 430,377.29 lirası ih- tiyat akçesi olarak ve 630.000 lirası da yüzde 6 nisbetinde temettü olarak ayrıldıktan sonra geriye 1.091.509.14 lira kalmaktadır ki, bundan da me- murlar hissesi ve yüzde 10 fevkalâ- | de ihtiyat akçesi olarak 163.361.371 ra çıkarılmakta ve mülebaki 938 bin 147.77 lranın yarısı hazineye ve diğer yarısı da hissedarlara birakıl- maktadır. Hissedarlara temettü his- ve ilâve okunmuş ve bunlar, üzerle-; re, 1937 yılında ihracatımızın beher | de 8.448.314 lira olarak en yüksek | GE Istanbul Radyosu Öğle neşriyatı; Sant: 12.30 Plâkla Türk Havadiz, 13.05 Çocuk Bay; tası münasebetiyle Cocuk Esirgeme Ki İ rumu namma Kadiköy Halkevi ko heyeti, 1340 Muhtelif plâk © neşriya 14.00 SON. Akşam neşriyatı Saat: 17.00 İnkilip tarihi dersi: Ün versiteden naklen, Recep Peker taraf dan, 1830 Çocuk Bayramı ve haft münssebetiyie Çocuk Esirgeme Kuru namına Kenferine Dökter Şükrü Har (Çocuklarda sinir hafzıssıhhası.)* 18 Beyoğlu Helkevi gösterit kolurtarafı dan bir temsil, 19.15 Çocuk terbiye Ali Kümi Akyüz. 1958 Borsa haberi ri. 20.00 Muzaffer İlkar ve arkadaşlı tarafından Türk mustlisi ve hal şar ları. 2045 Hava raporu. 2048 Ömer T 3a tarafından Arapça söylev. 2100 N hâl ve arkadaşları tarafından Türk ne sikisi ve halk şarkılar: (Saat ayar 2143 Orkestra: 1 — Valdenfel; Espa vals. 2 — Brahms Dans »Hongruve 3 — Diyor La fore anşante, 4 — 'Tran latör: Hobraytçuk in Ulipüd. 2215; Şans haberleri. 22,20 Plâkla sololar, op Ta ve operet parçaları, 2250 Son habe ler Ve ertesi günün programı, 23.00 SO. * Ankara Radyosu: Öğle neşriyatı: Saat: 1230 karışık plâk neşriyatı. 12, İ Plâk: Türk müsikis ve Halk şarkıls 13.15 Dahili ve Harlet haberler. 17 Halkevinden naklen İnkilâp Dersi (8 met Bayru). Akşam neşriyatız Seat: 18.30 Karışık Plâk neşriyatı. 1) Türk musikisi ve halk şarkıları, (Hİ) met Rıza ve arkadaşları). 20.00 Sant | yarı ve Arapça neşriyat. 20.15 Türk sikisi ve halk şarkıları. (Cema? Küm) İstanbul radyosu © okuyücularındaf 21.00 Konferans; Çocuklarda hastaıkl rü karşı muafiyet (Dr. Sami Ulus) 28 Piyano ile konser: Naciye Necil Ak (Bestekâr Necil Közem Aksesin #serlerinden). 2125 Saksofon sele bat Ksengin) 2200 Ajans hüberleri Zİ Yarınki program, a varmıştır. 1937 senesi | SENFONİLER; 12,15 Roma kına dalan: Senfoni | Konser, 22 Romu, Bari" Senfonik ser, 22.10 'Bririelâva: Senfolik mü MAFİF KONSERLER: 7.10 Berilr kis delgma: #iki 8,18 devamı, 8,30 dar ö Paris Mondial tasİniaria plâk nesi der, İLA5 Berlin ken #ülenen İsi orkestra musikisi, 18 Berlin kısa gas; Hafif musiki 14,15 devamı, 18 Bükreş: Plâk, 14,300 keza, 1315 P Mondiat Korser, 14 Keza, 17.18 Ri İon dalması: Karışık musiki, 17,15 B Bin Kisa dalgası: Gitsr musiidel, TE Berlin kısa dalga: İş sonu mus 18,50 devnmı, 18 Parts Mondial: Ka 18,02 Bükreş Gençler konseri, Pratislava: Mandolin orkestrası, 19 © fis Mondiat Plâk 1920 konser, 1! Peşte: Koro Kavaları, 30 Berlin dalgası: Küçük müstki sanatkârları, 2 Peşte: Hafif musiki, 2030 Prnğe tana'nın marş ve milli dansları, Bükves: Orkestra, 21.40 devamı, 21 B grat: Bilyük radyo orkestrası, 21,30 € trava: Müsikili ve şarkılı eğlenceli p ram, 22,15 Berlin kısa dalgmsr Kar havalar, 2225 Ostrava: Bando 2245 Bükreş: Hafif musiki nakli İOPERALAR, OPERETLER: 13,18 Roma sa dalar: Bir Kirik peradun bir perde, 15,40 Paris Mo Herold'un “Zampa,, İsimli operası, 9 Viyana: Puccini'nin *“Türandet,, OP si, 2150 Peştee Vagner'in “Gö emmerind,, operas, 22“ Milâne, no Giardana'nın "Marcella,, op seleri olarak ayrılan bu m sene kârdan (mü 1361.91 ira da İlâve edilmek * tile elde edilen yekün kazanç VW ran vergileri indirildikten sonr$ | her hisseye 632 kuruş temettü © ne müsait görüldüğünden rep” temettüün bu suretle tevzii is | yordu. j Heyeti umumiye raporu v€ ve zarar hesaplarını tasvip ve “Jİ meclisini ibra ederek müdi l ten mürakiplerden C ve B his” ne sahip bankalar ile şirketle” İ fından intihabı lâzım gelen mü | Abdullah Nacı Akbayı v6 nıfı hisselerine sahip bulu: rafından intihabı lâzım gele” ” el kipliğe de İzzet Sirmen'i ç Kk ALTIN YAĞMURU "25" Zevk, - Neşe - Nefis musiki - Güzel şarkılar-Heyecalı ve meraklı bir film