1 Mayıs 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

1 Mayıs 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

İ | A ei e Yılanların DişiniSökmi- Yazan: M. SIFIR . ye Muvaffak Oluyoruz 2 Moila ile Kürt Mustala ayrıldıktan sonra Yüzbaşı Hazak, notları tercüman Nomiko- sa bıraktı. Yazı makinesile yaza cak ve ertesi gün verecekti. Kendi- si de grup karargâhından ayrıldı. Tercüman Nomikos adamımızdı. Hemen oracıkta notları yazdı. Bi- zim için bir suret çıkarmayı da u- hulmadı. O gün öğleden sonra bu motlarin kopyesi ile merkez ku- mandanlığında Esat Beyin yanında idim. Kopyeyi verdim ve araların- da geçen görüşmeler hakkında Nomikostan aldığım malümatı ay- nen söyle: Molla, ile Kürt Müstafa- ın bu yeni ihanetleri karşısında Esat Bey hiddetlendi. Ağzındar — Hay alçak ve namussuz heşif- ler hay! Sözleri dökülüverdi. O güne ka- dar Esat Beyin ağzından böyle bir sözüm çıktığını işithemiştim. Der- hal kızardı ve gülerek: — Beni affet elmasım, dedi. Bu adamın harekesi, terbiyemin müsa- ade etmediği sözleri bana söyletti. Bu rezillere fena halde kızdım. E, şimdi ne yapacağız? Vesika ve kuv yetli deliller dedikleri şeylerin ne- lerden İbaret olduğunu söylemiş- İer mi acaba? — Hayır, ona dair bir söz geç- memiş. Benim, milli taraftarlığımı ileri sürerek bu vatansızların beni merkez ku - mandanlığından kaldırtmak için uğraştıklarını biliyorum, Vesika - lar ne gibi şeyler ise şimdi bu iş için kullanacaklar. Bunların İngilizlerden evvel bizim elimize geçmesi çaresini düşünelim. — Düşünmiye vakit yok ki. Yüz başı Hâzak, Miralay Gripin ile gö rüşünce derhal Sait Molladan bu- nu aldıracaklardır. Bana öyle geli- yor ki, bu akşam harekete geçmek lâzımdır. Pekâlâ bunun için ne yapa- biliriz? — İyi ingilizce bilen bir arka- daşımızı İhgiliz polisi üniformasile bu gece Mollaya göndeririz. Vesi- kalari Miralay Gripinin istedi - ğini söyletir ve aldırırız. — Sözle olur mu bu? Çok güç. — Yalnız sözle değil, Sait Mol laya emniyet verecek şekilde Grip in tarafından bir de mektup yaz- dırırız. — Sait Molla şüphelenmez mi? — Zannetmem. Elimizde karar- gâhin matbu başlıklı kâğıtlarından var. Molla, Gripinin imzasını pek tanımaz. Tansa da ayni âynine taklit ettirebiliriz. — Nomikosa değil mi? — Evet, ona yazdırır. Sadığı da göndeririz. — Haydi, göreyim, elmasım. Kumandanlıktan çıktım. Sadık Efendiyi buldurdum. Nomikosun evine gittik. Sait Mollaya emniyet Ve fazla olarak te parlak ümitler verecek bir mektup yazdırdım. Bu mektupta, bu hizmetten ileri gelen şeref ve iftiharın Mustafa paşadan ziyade Sait Mollaya ait bulundu - cereyanlara ğunu ve bu işteki kıymetli delâle- tini Haringtona bildirmiş olduğu- nu da ilâve ettirdim. İmzayı Nomi kos meharetle benzetti. Nomikosn sit olan ve kolunda karargâh işa- reti bulunan elbise ile Sadığı ha kiki bir İngiliz polisine benzettik. Mektubu kendisine verdim. Ne yol da hareket edeceğini de güzelce tenbih ve tarif ettim. Evden hep beraber çıktık. Nomlikosun bu hiz- metinden ayrıca Beyoğlundaki Hı ristaki pasajında bir çiçekçi dük. kâmı ile de ortaklığı vardı. Dükkâ Nomikas, telefonla Sait Mollanm evini buldu. Şu söyledi: — Kimsiniz sözleri efendim, ya öyle mi, güzel... Ben karargâhtan, mülâzim evvel Ütüciyan, Sait Molla Lütfen |“ end him bir şey söylüyeceğim, sküsime efendim. İki dakika sonra Sait Molla ile konuşmıya başlamıştı sesini değiştirmiş ve lisanırı Erme- Nomikos, Bi şivesine benzeti — Efendim, Molla Bey. Akşam şerifleriniz hayrolsun. Bugünkü mülâkatınız şimdi generale arze - dilmiştir. Bundan çok memnun kal mışlardır. Sait Molla Hazretlerinin bu hizmetlerini ne ile karşıhyaca- gız, bilemiyorum, demişlerdir. Ko- lonel Gripin emirleri ile size bu güzel müjdeyi vermekle bahtiya- rim, — Hayır Molla Bey, zahmet et- meyiniz. Koloneli görebileceğinizi zannetmiyorum. Bu iş için bu ak- şam fevkalâde olarak toplanıyor- lar. Her halde Esat Bey meselesi halledilecek gibi... Evet, Peki. — Hayır, hayırı. — Evet, 0 vesikaları sizden al - dırmak için bir polis şimdi yola çıkarılmıştır.. Hayır, zannetmem ki, geciksin. Buradan çıkalı çok zaman oldu. Peki efendim. Sadık Efendi ile kapalı bir öto- mobile atladık. Ben eski Nafia Ne zareti önünde indim. Sadık Efendi (Devamı 8 incide; “ mezbaha resminin yarı BEL EDİYEDE : : Meclis Dün Son Toplantısını | Yaptı ve Dağıldı Şehir Meclisi dün,' bu devrenin son toplantısını yaptı. 9838 yılı büt- çesi kabul edildi. İtfaiye birliği yar- dim sandığı talimatnamesi uzun mü- makaşalara yol açtı. Vali izahat ve- rerek dedi ki; — Bu birliği yapmaktan maksat, İitfaiyeyi ayni kadro dahilinde mu- hafaza eylemektir. Çi ünkü memleke- tin her urulmakta olduğu cihetle tecrübeli elemanları- mız fazla para bulunca bizden ayrıl maktadır, Kadronun bu suretle mü- temadiyen boşalıp işin acemiler elin de kalmaması için böyle bir tedbire müracaat etmek zaruridir. Binaena- İleyh, bu birlikten çıkan ve teşkilâtı mızı terkedenlere sandıkta biriken paralarını vermek katiyen doğru de ğildir. Bunun üzerine encümenin mazbü- İtası kabul edildi. Belediye, hususi idareler namına ssfin alınan malzemenin te- tallmatname vilây, sellümü için ya) muvafık görüldü Margarin (yağı hakkındaki talimatname bazı deği- lerle kabul edildi. İnşaat ruh satnameleri talimatnamesi de vafık görüldü pılan imalithaneleri şiklik Köy yatı okulları için mütedavil| serh A ye verilmesi kabul edildi, rabalara fren konulması, tekerlekle. | rinin yaylı olması hakkındaki tali- mâatname ile mandalardan yarıya indi- rilmesi hakkındaki talimatname mu vafık görüldü Yeni belediye zabıtası talimatna- meşinin müzakeresine imkân kalma dığından bünün yeni mföelis tarafın dan İkineiteşrin ayında müzakere <ilmesi üzümü kârarlaş DENİZ ve f MAN z Haliçte Yeni Iki Havuz Yaptırı'acak Denizbank kurulmadan evvel, Ha- liçteki fabrika ve havuzlar için ha- zırlanmış olân inşaat proje ve plâm- ları Denizbank Umumi Müdürlüğü tarafından yeniden tetkik olunacak tır. Hazırlanan plânlara göre inşaat beş sene içerisinde o tamamlanacak- tır. Azapkapıdan Valde kızağına ka- dar, mevcut havuzlardan başka iki havuz daha yapılacak ve her türlü deniz vasıtam bü havuzlarda tamir görebilecektir. Eski Fenerler İdaresi dan satın-alımp Denizbanka bağlan dıktan sonra, şirket hissedarları $a- tış bedelini az bulmuşlar ve Lahey Adalet Divanına müracaata karar vermişlerdi. Şirketin Maliye Vekâle tine yaptığı müracaate, müsait ce- ır verilmiş ve bunun üzerine hissedarlar Adalet Diyamına mürâca atten vezgeşmişlerdir. Fener içi 500 bin lira kıymet biçilmiş ve tami! nun 200 bin lirası tu tevkif olunmuş- POLİSTE : Anjeli öldüren Katil Adliyeye Teslim Edildi Evvelki gece Nişantaşında Anjel isminde bir kızı öldüren yaşlı âşık bitirmiş we dün adliyeye teslim edil- miştir. Öğrendiğimize göre, Sürp A- mu-| gop civarında Elmadağı sokağında 85 numaralı evde oturan katil, öl dürdüğü Anjeli bundan üç sene ev- vel görmüş ve âşık olmuştur. O z2- man kızın annesine müracaat ederek evlenme teklifi yapmış, fakat, Ro- alınacak | dinden Fenerler idaresi hükümet tarafın-| hal ve hareketi beğenilmedi- , 50 yaşım aşmış bu geçkin a- İdamı, damat olarak almak aile tara- İfindan muvafık bulunmamıştır. | kat, 6 zamandanberi, kızın peşini bi- Pa- rakmıyan Ropen, nihayet bundan üç ay kadar evvel, sokakta sarkıntılık yapmış, ve bu yüzden cürmü meşhut ipaahkemiesine düşmüştür... Fukat, ; Mahkemede, suçu sabit - görülmedi. ğinden;berset, etmiştir. m Ön Bünden sonra, Ropen, Anjeli öl ar yarmiz we pjhavet veli gece bu Karalı Yerle ger miştir. Kadın yüzünden cinayet Kantarcılarda Ali Paşa oturan 23 yaşlarında garson bir müddet sinden dolayı arası daşı Fevziyi bıçakla ağır surette ya- ralamıştır. Fevzi Cerrahpaşa hasta- nesine Yatirılmiğ, Nüri yakalanarak tahkikata başlanmıştır. hanında Nuri, beri, bir kadın mesele açık olan arka- Tramvay yoldan çıktı Dün akşam saat 19 sularında Fa- tihten Taksime gitmekte olan 471 nu maralı Nazminin idaresindeki tram- vây, Sirkecide' İstasyon İokantası ö- nündeki makasta yoldan çıkmıştır. Tramvay, yoldan çıktıktan sonra, 25 metre kadar ilerdeki yaya kaldırımı na dayandıktan sonra ancak durdu- rulmuştür. Alnına demir saplandı Kalafat yerinde çalışan Sadi, o ei- varda tamirde bulunan Samsun va- puruna çıkarken, ayağı kayarak düş müş ve elinde bulunan bir saç parça İsı alnına saplanmış, ağır surette ya- ralanmıştır, rat ve memur İazminatı için de bu-|( Fatihte oturan ve 9 aylık gebe o- ilan Ayşe isminde bir kadın, evin mer İmeraklılarının da alınması temeni Öldürülen Anjel | Ropen hakkında, zabıta tahkikatını| MÜTEFERRİK : Avcılar Birliği Kongresi Dün Toplandı Avcilar ve atıcılar birliği ( yılık kongresini dün birlik merkezinde yapmıştır. Kongre başkanlığına ope ratör Murat İbrahim Cankat seçil miştir, Evvelâ idare heyeti raporu okun- du ve birliğin bir yıl İlâsa edildi Rapor, Av kanunu, av hayvanla» ri «sergisi, memleket avcılarının di şarda temsil işi ve yapılması karar İlaşan atış poligonlarından o bahsedi- yordu. Raporda tilmesi ve birlik al si arasına balık İediliyordu. Bu rapor hesap raporu ie beraber kabul edilerek idara he-| yeti ibra edildi Bundan sonra Yeni idare heyeti seçimi yapıldı ve netice de reisliğe Ali Kunt, azalıklara Sa- mi İsmail Ozan, Seyfi Cenap, Tur- İhan Tanerler, Miçek Beri, Hulüsi Gür, Sabri Subaşı seçildiler. Paket güm talimatnamesi Paket gümrüğü için hazırlanan yeni talimatnamenin bugünden itiba ren tatbikine başlanacaktır. Tali- matname bir ay için yalnız İstanbul da ve tecrübe mahiyetinde olmak ü- Zere tatbik edilecek ve iyi neticeler alındığı takdirde bütün gümrükler- do tatbik olunacaktır. Tütün eksperleri İnhisarlar müdürlüğünde, tütün ekisperleri komisyonu bir top- lantı yapmıştır. Bu toplantıda, im- tihana girmeden ekisperlik yapabi- lecek olanların evrakı tetkik edil miştir. Yabancı tebaalı talebeler Maarif Vekâleti, ecnebi mekteple- rinde okuyan yabancı tebaalı talebe hakkında mühim bir kararsyermiş- tir, Bundan sonra, bu gibi talebeler, bulundukları sınıflarda Türkçe ders Yğlıyila gpuvaffak olamazlarsa, bu esir olmıyacaktır. Ancak, bu gibi ta lebe, müteakıp senelerde, için açılacak hususi kurlara devam ederek Türkçelerini kuvvetlendir. mek mecbüriyetinde olacaklardır. İ Bu yeni karar, Memleketimize gelen ecnebi ailelerin, muvakkat birkaç sene ikametleri osnasında, çocukları mın bu gibi mekteplerde, Türkçe dersi bakımından karşılaştıkları güç lüğü önliyecektir. Boğaziçi Lisesinden bu sene me- zun olacak talebe tarafından bugün saat 16 da mektepte bir müsamere verilecektir. divenlerinden düşerek yüzünden ya talanmıştır. Arabacı Saidin İdaresindeki yük arabası Sirkecide 16 yaşında Alek- sandır isminde bir kıza çarparak a yağından yaralamıştır, Fadıl isminde birinin idaresindeki beygir Soğan iskelesinde Mehmet is (minde birine çarparak yaralamıştır. ( Kasımpaşada oturan Zekâi ismin de bir çocuk attığı büyük bir teş par çası ile arkadaşı yaralamıştır. MERKEZ BANKASI TOPLANTISINDA : tesbit ediyor, Soldaki resim, Ankarada toplanan Merkez Bankası umumi heyetini göstermektedir. AvcilarBirliği yıllık kongresini yaptı, Galatasaray lisesi ilk kısım talebesi bir müsamere verdi. Sağdaki ve ortadaki resim bu iki hâdiseyi k fasliyeti hu| nizamnsmenin genişle-| kendileri | Avninin gözünden | -5- 1938 A Ankaradan Telefon ve Telgrafla Sinemalara Gidecek Çocuklar Ankara, 30 (TAN Muhabirin - den) — 16 yaşından küçük çocuk- ların sinemalara ve umumi yerle -? re kabül edilmemeleri hakkındaki | kanun teklifi dolayısile, Sağlik Ba kanlığından salâhiyettar bir zat şunları söylemiştir; “— Bakanlığımız eskidenberi, çocuklarımızın ahlakı üzerinde fe- na tesirler hâsıl etmesi ihtimali o- lan bu mesele ile alâkadar olmuş ve hıfzıssıhha kanununa bazı mad- deler bile koymuştur. Nitekim bu kanunun 167.inci mâddesi gündüz 6, gece 12 yaşından kllçlik çocuk- ların sinemalara ve 18 yaşından küçük çocukların da diğer umumi yerlere alınmalarını menetmiş bu Tunmaktadır.,, Kızılay Cemiyeti Umumi a Toplandı 0 (A.A) — Kızılây Ce- re 1938 senesi içtimaını bugün $aat 10 da memleketin muhtelif ma- ballerinden gelen murahbaslardan mürekkep bir heyet halinde aktet - miş, 1938 — 1939 bütçesini tasdik va 1936 -— 1937 senesi hesabatını ka- bul ederek merkezi umumi heyetinin zimmetini ibra eylemiştir. Kayserinin Bir Nahiyesinde Dolu Tahribat Yaptı Ankara, 30 (Tan muhabirinden) <— Buraya gelen haberlere göre, Kayse rinin merkez kazasına bağlı Hiri- İ metdede nahiyesine 10 dükika de - vam eden yumurta büyüklüğünde do VW yağmıştır. Dolu Tesmi ve hususi binaların cam ve kiremitlerin kırmış tir. Insan ve hayvan zaylatı olma mıştır. Dolunun mezrudta zarar ve Tip vermediği tetkik edilmektedir. Fırat Taştı Ankara, 30 (TAN) — Erzincan - dan şehrimize çelen malümata göre karların erimesi ve mütemâdiyen ya Ban yağmurların tesiriyle Fırat meh- ri taşmıştır. Cimin nahiyesinin Ka - dağan ve Karakilise köylerile 'neh * ro.yakın diğer küylerşarazisi sa alın da kalmıştır. İnsan ve hayvan zavin- ti olmamıştır. MEMLEKET Memur Kadrosunu Genişletmek Lâzım Adapazarı (TAN) — Tapudaki dört memurun bütün geyretlerile çalışmalarına rağmön mevcut işleri matlöp şekilde yetiştirememektedir ler. Memur adedinin çoğaltılması, muamelâtın süratleştirilmesi İçin pek ziyade lizımdır. Tiryakiler, Yeni rakı ile “Tiryaki İ sigarasının istenildiği zaman bulun - madığını söyliyerek şikâyet ediyor - lar. Kasabamızın dahili posta işleri, kadronun müsaadesizliği yüzünden biraz ağır yürümektedir. Kişe ade - dini ikiye çıkarmak ve telefon işini biran evvel temin etmek, herkesi s6- vindirecektir. Talebeye Paralı Müsamere Adapazarı, (TAN) — Burada bazı okullar talebeye para ile müsamere Ulerinin çoğu, bunu doğru bulma - makta, müsamere ve temsillerin pa rasız olmasını istemektedirler. TAKVİM ve HAVA 1 Mayıs 1938 PAZAR $ inci sy OoGünği (o Kasım; 1751 Arabi 1957 Rum): 1354 Seter: 40 Nisan: 18 İ Günes: 459 — Öğle 1211) İ İkindi: 10,03. — Akşam: o 1004) İ| (Yata :2047 — İmsak 3,04 | YURTTA HAVA VAZİYETİ Yurdun doğ doğu bölgesi? k cephesinde hava ka” yer yer yağışlı, Trakyada çok Vi” diğer yerlerde nz bulutlu geçmis ve ceniubam Yatlu, rüzgârlar doğuda sakin, cenubun doğu Vİ yesinde girmeli, orta Anadoluda garbi, Gi” ğer yerlerde üümiyetle cenubi istika “ metlen orta kuvvette esmiştir. Dün İstanbulda hava acık geçmli, Tr” gir cenuptan saniyede 3 İLA 3 metre bi” İn esmiğtir. Sat 14 te baremetre 7580 Mİ ve temsil verdirmişlerdir. Talebe ve ,* İimetre idi, Hararet en çok 182 ve en 8£ 5.1 santigrat olarak kaydeditmiştir. ew