1 Mayıs 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

1 Mayıs 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

Yazan: Ömer Rıza DOĞRUL vrupanın umumi barışile ya- kından alâkadar olduğu pek âşikâr olan Londra konuşmalarının Beticelerini, gerçi önümüzdeki gün lerin hâdiseleri tebarüz ettirecektir, İakat bu neticeler üzerinde, şimdi - den de mütalea yürütmek imkânı Yardır. Her şeyden evvel Fransanın da İn Ziltere gibi İtalya ile anlaşmak yo - İunda #lerliyeceği anlaşılıyor. Fran - sa da, İngiltere de İtalya ile anlaş - Mak sayesinde, her şeyden fazla Ak- denizde hüküm süren görgü İe etmek ve İspanyayı yabancı isti- Midan kurtarmak istiyor. Bu anlaş - ma sayesinde bu devletleri alâka - dar eden daha başka meseleler de hal ve asıl en mühimmi Av- Tapa sulhünü korumak imkânı kuy- vetlenecektir. Bugün Avrupa sulhünü tehdit e- den en büyük tehlike, Çekoslovakya ya karşı Avusturya hâdisesinin te - kerrürü ihtimalidir. Çekoslovakyada Alman ekalliyet- eri lideri son günlerde asgari mata İibini anlatmış ve Çekoslovakya hü Kümeti bu matalibi, müzakere ze - "mini tanımıya imkân bulunmadığı- Mm hissettirmiştir. Çünkü bu matali - hin en bellibaşlısı Alman ekalliyet- ekseriyet teşkil ettikleri yer- tam muhtariyet verilmesi, Çe- koslovakyanın harici siyasetini de - i ve Südet Almanların Na- #ilik mezhebi dairesinde yaşamak tanınmasıdır. » hükümeti ise, Al - Mân ekalliyetlerini hoşnut Oetmiye olduğunu bildirmekle bera - bu hususta 6sas kanununun Titine çıkamıyacağını, harici siya - #etini değiştirmiyeceğini ve Nazilik Mezhebinin kendi yurdu dahilinde ei müsaade etmiyeceğini an- Çekoslovakya hükümeti diğer ta - Paftan, anlaşılan, İngiltere ve Fran- 14 hükümet reislerinin Londrada top İhmalarından istifade ederek bir Muhtara ile Alman “ekalliyetlerini derece tatmin edeceğini bildir - Mis-ve hu guretle Avrnra -sülhünü İYİ niyetini gilnterei ğ yökerlovak Yanın bu muhtırasında neler anlat - malüm değilse de İngiltere ile hükümet reisleri üzerinde iyi PE bıraktığı anlaşılıyor. Çünkü Lon konuşmalarının neticesinde, İn- içi renin Avrupa sulhünü korumak Fransa ile birleşik hareket ede - <eği bildiriliyor, fakat İngilterenin yardımda bulunmak için söz iği ilâve ediliyor. Bundan İn 4, Tenin Çekoslovakya meselesin - mânevi nüfuzunu sulhü korumak lehinde kullanacağı ve Çekoslovak - May lâkayt kalmıyacağı anla- İngiltere ile Fransa arasındaki bu sulhü korumaya kâfi gel Yoktur, m ifer taaftan Londra konuşmaları İnçiltere ile Fransa arasında te- bir ittifak mahiyetinde bir ile meticelendiği de haber ve- ir, İngiltere, Fransa ve Belçi. uğramaları takdirin- rhal faaliyete geçeceği öteden » Malümdur. Almanyanın Ren askeri havzasım işgal etmesi İngiltere ile Fransa erkâni- arasında konuşmalar ve başladı. Bundan böyle bu sıklasacağı ve iki ti rını birlikte tanzim edecek müdafaaları birlikte besliye- Ve biribirinin müdafaa vasi- ve üslerinden istifade ede tidai maddeler almak, gi- i depo etmek hususla” rine uygun bir siyaset tu anlaşılıyor, ları tedafüi ittifak ma- j8 li # # Mp, LE li Uzak Şarktaki son harp vaziyetini gösterir harita TAN HABERLER RUMANYA. Demir Muhafız Teşkilâtına Ait Vesikalar Bükreş, 30 (A.A) — Eski Demir Muhafız teşkilâtı merkezlerinde ya- pılan araştırmalarda yeniden ele ge- çen vesikalara göre, mezkür teşki - Mâtın reisi Kodreanu, asıl ismile Zi - linski, devlet müesseseleri dahilin - de bir casus teşkilâtı vücude getir- miştir. Zilinski tarafından davet &- dilen birçok muhbirler nasıl çalışa - caklarına dair talimat alıyorlardı. Zilinskinin emirlerini ifa etmiyenler hain telâkki olunuyordu. Bu talimatı iyi ifa edenler ise vatanperver addo Yunuyorlardı. Muhbirler bütün devlet müessese Çinliler, Bütün Şimal Hattı Boyunca Umumi Bir Taarruza Geçtiler Hankeu, 30 (A.A.) — Resmi teb - iğ: Şimali şarkide Talerşvang'a Ja - ponların yaptıkları yeni bir taarru- zu geri püskürten Çinliler, düşmanı mevkilerinden geri çekilmeye mec « bur etmiş ve şimale doğru püskürt- müşlerdir. Linig — Yihslen'den ge- len haberlere göre, Tajerşvang'a iki koldan yeni bir hücum Japonlar ta- rafından hazırlanmıştır. Yungavatsn, 'Tautun'da şiddetli bir muharebe vu- kua gelmiş ve Çin'liler bir müddet fena vaziyete düşmüşlerse de nihayet dat kıtalarının gelmesi üzerine, Çin kıtaları şiddetli bir mukabil hü- cuma geçmişler ve düşman hatla - rını tarumar etmişlerdir. Bu sabah erken Çin kıtaları, bütün şimal hat- tı boyünca Yinslen'e doğru umumi bir ileri Ohareketi oyapmışlardır. Liaohslen, Hohsun ve Hsiâ düşman- dan istirdat edilmiştir. ALMANYA: Çekoslovakyaya Mali Yardım Teklifi Berlin, 30 (A.A.) — Berliner Ta - geblat gazetesi, Çekoslovakyaya mali yardımda bulunmak için Fransanın İngiltereye yaptığı teklifi “altından kurşunla harp,, başlığı altında yaz - dığı bir makalede diyor ki: “Bu plânın İngiltere tarafından iyi karşılanmadığı anlaşılıyor. Pari- sin teklif ettiği bu plânın çok bariz olan siyasi hedefleri kadar Londrayı hiçbir şey tereddüde sevk edemezdi. Fransa Çekoslovakya halkının yarı - si aleyhinde . yapılan haksızlıkların İngiliz parasile idamesini istediği muhakkaktır. Nasyonal Sosyalistler Hakkında Umumi Bir Af Berlin, 30 (A.A.) — Avusturyanın Almanyaya iMihakı üzerine Hitler, 10 nisandan evvel parti mahkemesi nezdinde aleyhlerinde takibata giri- şilmiş olan nasyonal sosyalistler hak kında umumi bir af ilân etmiştir. Haklarında tard kararı verilmiş o - lanlar bu aftan istifade edemiyecek lerdir. Ribbentrop'un Doğum Yıldönümü Berlin, 30 (A.A) — Hariciye Nazı rı Von Ribbentropun doğumunun 45 inci yıldönümü münasebetile ga- zeteler uzun makaleler neştetmek - te ve Von Ribbentropun yeni Almatı yaya yaptığı yüksek hizmetleri şük- ranla yadeylemektedir. 7 telâkki etmek hiç yanlış İtiş, yılmaz. Belki de bu te ie sulhünü koru - da milessir bir rol oy- #8, ki iz Sale, hi m Çekoslovakyada - Meselesi, günlin me- Londra konuşmaları - *mrivâkie mâni olup o- anlamakta gecikmiye- Yemi, “eğiz, KISA HABERLER k Cuma günü akşamı Beyoğlu Halke - vinde saat 18.30'da “Türk vatandaşlığı ra m) kazanılır ve kaybedilir, hükümleri ne lerdir, mevzulu doktor Keralellin tara — fından bir Konferans verilecektir. 4 İtalya Hariciye Nazırı Kont Ciya- no, dün Tirandan Romaya dönmüştür. 4 İlk beynelmilel ilkbahar fuvarı, dün Belgradda açılmıştır. Düşmanın bir taburunun imhası ile neticelenen şiddetli bir muhare - beden sonra Çinliler, Linfen, Tsiyu- an, Mengsien ve Vensten'i de biribi- ri ardına geri almışlardır. Hankov, (A.A.) — “Reuter ajansı nın muhabiri bildiriyor:,, Çinliler 24 saat süren şiddetli bir muharebeden sonra Tanşeng'i istirdat ettiklerini bildirmektedirler. * Tokyo, 30 (A.A.) — Şimdiye ka - dar Çin sularındaki üçüncü Japon filosunun başkumandanı olan Visami ral Hasegava, deniz istasyonu ku - mandanlığı ile Yokosuka'ya nakle - dilecektir. Amiralin yerine deniz ve hava kuv vetleri erkânı harbiye reisi visami”» ral Koshiro Oikava, tayin edilecek - tir, RUSYA: 1 Mayıs Bayramı İşin Hazırlıklar Moskova, 30 (A.A) — Tass Ajansı bildiriyor: Sovyetler Birliği milletleri, enter. nasyonal proleter Bir Mayıs Bayra- mını şevk ve sürur İle karşılamakta dır. Bütün memlekette, bütün bayram hazırlıkları bitmek üzeredir. Şehir ve köylerdeki sokaklar ve meydan- lar, bayraklar, Stalinin, Parti ve hü- kümet erkânının fotoğrafları, veci- zeler, pankartlar; Sovyetler Birliği- nin ekonomi, kültür, memleket mü-| dafaası sahalarındaki başarılarını gösteren müteaddit diyagram tablo- ları ile süslenmiş bulunmaktadır. Pankartlar arasında bilhassa federe ve muhtar Cümhuriyetler yüksek Sovyetlerine yakında yapılacak s€- çimlere tahsis edilen vecizeler bil- hassa nazarı dikkati celbeylemekte- dir. Birçok mahallerde, bayram müna- sebetiyle yeni klüplerin, çocuk bah- çelerinin, çocuk bakım evlerinin, hastanelerin, kültür parklarının açı lış töreni yapılmaktadır. Moskova, Leningrat, Kiyef, Çeli- lerinde ve bilhassa polis müdüriyet lerinde, emniyet işleri genel direk - törlüğünde, genel kurmayda ve fab rikalar, silâh ve tayyare imalathane leri gibi mühim hususi müesseseler de çalışıyorlardı. * Belgrad, 30 (A.A.) — “Rumanya- da siyasetten uzaklaştırma hareke - ti,, başlığı altında Svetovski imzasiy le “Samuprava,, gazetesinde intişar eden bir makalede ikinci Cristea hü İkümeti tarafından Demir Muhafızla ra karşı alınan tedbirlerin ehemmiye tinden bahsedildikten sonra ezcümle Şöyle denilmektedir:. “Devletin otoritesi artmış, Ruman yanın dahili vaziyeti de İyileşmiye yüz tutmuştur. Büyük harpten şim - diye kadar bundan evvel gelen hü - kümetlerin hiçbiri siyasetlen uzak - laştırmak sahasında bu kadar Radi. kal bir harekette bulunmak cesareti ni göstermemişti. i Atatürkle Prens Paul ve Ahmet Zogo Arasında. Telgraflar iikara, 30 (A.A.) — Yugoslav Kral Ns Pastam doğumu yıldönümü md | hasaenijir, aşağıdeki tele o muştur; Altes Ruvayyal Prens Paul Kara- georgeviç Yugoslav Kraliyeti Nalibi Belgrad Altes Ruvayyalinizin doğumu yildönü- mü münasebetiyle size en hararetli ve en dostane tebriklerimi bildirmekle bilhassa bahtiyarım, K. Atatürk / Ekselâns Reisicümhur Atatürk Ankara Beni derin surette mütehasis eden ck- selânsinızın samim! temennilerinden do - lsyı hararetle teşekkürlerimi bildiririm. Paul * Ankara 30 (A.A.) — Arnavutlar Krahı- nun izdivacı dalayısiyle | Retsicümhur K. Atatürk ile Majeste birinci Zogu sirasinda Jaşağıdaki telgraflar testi olunmuştur. Majeste birinci Zogu İ Arnavutlar Kralı Tirana Dost Amavutluğun tesit ettiği mesut hâdise dolayısiyle samimi tebriklerimi ve şahsi sandetleriyle Kral ailesinin saadeti hakkındaki çok samimi temennilerimi ka bul etmelerini Majestelerinden rica ede- rim. K. Atatürk Ekselins Kemal Atatürk Türkiye Keisicümhuru Ankara Göndermek lütfunda bulundukları te - mennilere kürşt en samimi teşekktirlerimi ve şahısları ile asi) Türk milleti hakkın - daki #smimi dostluk hlasiyatımı kabul et melerini ekselânsınızdan rica ederim. abinsk fabrikalarında, Donetz o kö- mür havzasında ve diğer endüstri merkezlerinde bu münasebetle s0s- yalist iş rekabeti geniş bir inkişaf göstermiştir . Memleketin muhtelif noktaların dan, bir çok fabrika ve köylülerin is tihsal - plânlarını zamandan eyvel Birinci Zog —————— —— yaresi Lappiev gölünün buzları ara- sında mahsur kalan Sedovmaliğin Ve Sadko isimlerindeki üç buz kı - ran gemisinde bulunan 184 kişiyi ge ri getirmişlerdir. 35 kişi iki sene ki- fayet edecek miktarda erzak ve mah başarılarını ve faaliyetleri ile Bir Mayıs Bayramını tebarüz ettirmek istiyen Stakanovistlerin iş verimin- de yeni rekorlar tesis ettikleri bildi- rilmektedir. Buzkıran Gemilerinin Tayfaları Kurtarıldı Moskova, 30 (A.A.i — Lena nehri nin mansabı civarında Biksis koyu üssünden hareket eden üç Sovyet tay * rukat ile gemilerde bırakılmışlardır. Sadko ile Maligri bir fen beyetiy le Long adaların adoğru gitmekte iken buzlar arasında kalmışlardır. Heyetin başında Samoiloviç bulun » makta iti. Bu zatın 1928 senesinde yine bir'fen heyetinin başında bu - İunduğu halde Krassin ismindeki buz kıran gemisiyle general Nobi - leyi ve İtalyan kabili sevk balonu, “İlalya,, nın mürettebalını kurtar - dığı batırlardadır. B. Blondel Fransa - İtalya ile ; Görüşmeleri Paris, 30 (Hususi) — Fransanın Roma maslahatgüzarı B. Blondel bu gün, Hariciye Vekili B. Bone ile gö- rüşerek İtalyan - Fransiz temasları hakkında mütemmim izahat vermiş- tr. B, Blondel, yarın yeni talimatla tekrar Roma önecektir. i Avusturya - Çek Hududunda Londra, 30 (Hususi) — Çekoslo- vakyadan alınan haberlere göre Sü- det Almanlar bir Mayıs münasebeti ile büyük nümayişlere hazırlanmiş- lardır. Bütün Südetlerin bu müma - yişlere iştiraki ve Henlayn etrafın- da birleşik olduklarını göstermeleri için birçok propagandalar yapılmak tadır. Çeklerin de büyük o nümayişler yapmak için hükümetten müsaade al dıkları anlaşılıyor. Bratislava, 30 (A.A.) — Geçen ak şam Avusturya — Çek hududu ci - varındâ polis ile Henlayn taraftar - İları arasında ciddi hâdiseler çıkmış- BE A Resmi bir tebHiBe göre Viyana yo Tanda”nudüğa yakın bir yerde beş ©| kişinin almanca yazılmış gamalı haç ho ilânlar yapıştırmakta oldukları Baratislava polis müdürlüğüne he * ber verilmiştir. Bunun üzerine ha- ber verilen yere bir üniformalı po - lisle bir sivil polis müfettişi gönde - rilmiştir. İlk olarak hâdise mahalline gelen polise yumruk ve tekmelerle hücum edilmiştir. Bir müddet sonra gelen müfettiş te taş yağmuruna tutulmuştur. Müfet tiş o zaman tabancasile ateş ederek Südet Almanları partisi azasından ve Die Zeit ismindeki Henlaynist ga- zetenin muharrirlerinden Potgki'yi yaralamıştır. Potzki'nin arkadaşları bir müddet sonra tevkif edilerek Bratislavaya sevkedilmişlerdir. Südet Almanları partisi vakanın bu süretle cereyan etmediğini iddia etmektedir. Bu parti neşrettiği bir tebliğde 1 mayıs münasebetile parti azasının polisten ilân yapıştırmak için müsaade aldığını ve iki sivil şah sın hüviyetlerini bildirmeden müda- hale ederek ilânların yapıştırılması na mani olmak istediklerini kaydet - mektedir. Bu esnada bir arbede çık- mış ve hudut karakollarının birinden bir asker vâka mahalline gelerek bi- lâihtar tabancasiyle ateş edip Potz- kiyi yaralamıştır. Komplo haberi tekzip ediliyor Londra, 30 (A.A.) — Çekoslovuk- ya olçiliği, Çek zabitlerinin memle - ketin Südetlerle meskün kısmında bir hâdise çıkarmak gayesiyle hare- ket eden bir komploya iştirak ettik- leri hakkında Alman matbuatı tara fından verilen haberleri tekzip et - İ mektedir. LEHİSTAN: Karakovi'de Kanlı Bir Çarpışma Oldu Varşova, 30 (A.A.) — Krakovi'de 1 Mayıs tezahüratı için boyanname- ler dağıtan Marksistlerle Demokrat lar arasında kanlı bir kavga olmuş - tur. Marksistler Demokratların üze rine bıçaklarla hücum etmişlerdir. Her iki taraftan da birçok yaralı var dir. ELE Spor Yapmak Kadar Bırakmak da bir Hünerdir İYazan: B. FELEK) Takımımız Estonyadaki güreşler. den mahzun olarak dönerken iki se- neye yakın bir zamandır söylemek istediğim bir sözü bu acı fırsattan istifade ederek söylemiye mecbur kaldığıma pek müteessirim, 936 Olimpiyadında Yaşar kendi ağırlığının Cihan pehlivanı oldu vel ismi Berlindeki muazzam stadın taş dıvarına hâkkedildi. Yaşarın İstan. bula döner dönmez ya; ilke işe “— Ben milletime elimden gelen hizmeti yaptım. Bugün başıma koy- dukları bu çelengi her türlü zaaftan| korumak için artık Milli Takımdan) çekiliyorum.,, (odemek o Olmalıydı. Çünkü Yaşar kendisinin bu büyük ünvanı muhafaza edip edemiyeceği- ni hepimizden iyi bilirdi. 936 Olimpiyadının güreş müsa kaları cereyan eden 20 bin kişili muazzam (Doyçland Halle) ismind ki salonda Yaşarın bu zaferini tebri ettiğim zaman o vakitki Güreş TA rasyonu Reisi Ahmet Fetgeri arka- daşımız bana: — Bu ünvam muhafaza etmek ak maktan daha güçtür. Demişti. Şüp. hesiz bu güçlüğü Yaşar da biliyor. du. Buna rağmen ve işin fenası daima İyi hazırlanmadan geçen sene Şt. batta Şimal turnesine çıkan takımı. muza © da katıldı. Çünkü o memle- ketler Cihan pehlivanını istiyorlar. dı. Yaşar evvelâ Finlândiyada 6 ay evvel Berlinde birincisi olduğu sik letin ikincisi olan Finlândiyalı raki. bine yenildi. Oradan İsveçe geçtiler İsveçte de sikletinin üçüncüsüne ye. nildi. Bu defa da Estonyada sikleti. nin dördüncüsü olan Letonyalıyı yenildi. Arkasından daha kime ye. nildi bilmiyorum. Fakat böyle olacak yerde Yaşar yazdığım gibi: — Ben artık Milli Takımda işim) Başımdaki şerefi ulak te fek seyahatlere ve hazırlıksız müsa bakalara feda edemem. Dese ve bi saydığım mağlübiyetlere uğra: idi, yirmi ay evvel yüz bin kişi önt de başına giydirilen Cihan pehlivan hığı çelengini hâlâ sertaç etmek sayılırdı. Bugün bizde olduğu ka güreştiği ve yenildiği yerlerde Yaşarın bir eski şampiyon olduğu w nutulmuş gibi ise bunun vebali sade genç ve tecrübesiz ve hele kazandığı galebe ile heyecanlanmış olan Ya şarın değil, biraz da ona bu yoldak) hattı hareketinde rehberlik etmesi lâzım gelenlerin boynuna asılmalı/ dır. Tıpkı Yaşar gibi şimdi 11 senelik amatör güreş hayatının en iyi netice sini alıp Estonyadan dönen Coban Mehmet te eğer Yaşarın uğradığı a kıbete uğramasını istemiyorsa: — Size bu yayla bir dünya üçün- eülüğü verdim. Artık beni Milli 'Ta kımdan affedin. Demeli ve yaşı iler. lediği günlerde nankör muahazeler işitmiye sebep olacak aksi neticelere maruz kalmamalıdır. Milli şampiyonlar unutmamalıdır. lar ki sporu yapmak kadar onu ne zaman bırakmak lâzım geldiğini bil- mek te rdir, AMERİKA: Yeni Zırhlıların Sayısı Altıya Çıkarılıyor Vaşington, 30 (A.A) — Yeniden iki zırhlı yapılması için Ruzvelt ta. rafından İstenen tahsisat hakkında Bahriye mahafilinde beyan olundu - ğuna göre, bu iki zırhlı derpiş edi . len deniz silâhlanma programına da hil değildir. Çürüğe çıkarılmak zamanı gelmiş olan zırhlılar yerine yapılacak olan yenilerinin adedi bu suretle son ap. da altıya iblâğ edilmiş oluyor. * Vaşington, 3 (AA) Ruzvelt parlâmentoya bir mesaj gönd. çe ndererek iktisedi inhisarlar me - ha İyi bir tetkike tabi ty in 500,000 dolarlık tahsi - edilmesini istemiştir. selesinin dal tulması içi sat kabul