19 Mayıs 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

19 Mayıs 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

TAN m m AMİRİM 19-5- 1938 Ankaradan i Telefon ve Telgrafla İnsana ze Yazan: M. SIFIR © Çavuşyanın Evinde © Çevrilen Manevreler bi Memlekete İthal Edilecek Maddeler Ankara, 18 (Ten muhabirinden) — Yeni bütçe kahun lâyihasının yedinci meddesile, kah kkat usulün- memlek, ithal. edilecek maddelere yefi bir am dahi ilâve edilmiş olmaktadır. Bu arada, tesbih, ağ rak gibi eş Yâtı için fildişi, ke- mik ve boynuz, keteh ve kendir sa- MAARİFTE: Bugün Idman Şenlikleri Yapılıyor Bugün 19 mayıs idman ve gençlik bayramıdır. Her yıl olduğu gibi bu sene da bugün büyük merasimle kut lanacaktır. Bu arada bilhassa Tak -| sim, Fener ve Şeref statlarında id -| man şenlikleri yapılacaktır. Bu şen- liklere iştirak edecek kız ve örkek talebe seat 8,30 da programda göste rilen yerlerde toplanacaklar, oradan mızıka İle ve alay şeklinde ayrıldık ları statlara gideceklerdir. Saat 9,50 | de her statta mahallin en büyük mül İktye memurlarile maarif memurla - İri, spor teşkilâtı mensupları ve da - yetlilerin huzurunda şenliklere baş - lanacaktır. Bundan başka Beyoğlu cihetinde- ki şenliklerde bulunacaklar, mora - simle | BELEDİYEDE : Istanbulda | Asri Oteller | Yaptırılacak Belediye Istanbulu bir turist şeh- ri haline getirmek kar dadır, Muh telif memlek; yahların her türlü İstirabatlerinin temin edilmesi, ve yabancıların a - radıkları her çeşit eğlence ve kon - İorun bulunması için tedbirler alına caktır. | POLİSTE: bayiinin ihracını temin İçin Manila i, altı ay içinde imal edilerek haline: getirdikten sonta Ü- şehrimizin muh teli lerinde turistik oteller yap tırılacaktır. Seyyahlara mahsus lo- kantalar, eğlence yerleri açılacaktır. Bunların nerelerde ve ne şekilde ya pılabileceği tetkik edilmektedir. Bu şekil prensip itibarile şehircilik mü- İ kehassısı Prost tarafından da kabul tilmiş bulunmaktadır. Turistik proje esaslı tetkike muh etiket yapıştırılıp ihraç edilmek üzere levha halinde a- lüminyom kaplanmış kâğıtlar, çeltik fabrikalarının ihracını temin için ham pirinç, taze ve kuru meyve ve sebze ihracatı ambslâjınde kullanıl mak üze: ı, oluklu kâr 8 Çavuşyann derin bir yeis için- de sorduğu sunle cevap verdim: — Evet tutuldu ve Anadoluya kaçırılmak üzere bulunuyor. Ye - rinde bir tesadüf bizi bu vaziyet ile karşılaştırdı. Pantikyan sizden ve iyiliklerinizden daima Bahsettiği için hakkınızda uzaktan bir sevgi beslerdim. Bu sebeple işe karış - tm. Ahmet Beyin birakılması için bu adamları iknaa muvaffak ol « dum. Sizden evvel Pantikyanı bu - up bu işi haber verecektim. Fa - kat Ahmet Bey doğrudan doğruya Size müracaat etmemi söylediği için size geldim. Ahmet Beyin mektu- bu da Zarfı Çavuşyana uzattım. Çavuş yan titriyen elleri ile bunu açar - ken: — Çok teşekkür eder dedi. büyük bir insanlık göstermişsiniz. Mektubu okudu. Bitirinee elleri İki tarafa-düştü ve koltuğa “yatar gibi uğandı. Çok bitkin bir halde Mirildanır gibiz — Çok fena , Dedi. Gözlerini salonün duva da ası duran sevgilisinin yarı çip lak resmine dikti, Derin bir düşün ceye daldı. Mektup umduğumdan çok fazla tesir yapmıştı. Çavuşya- m canevirden vurmuştum. Tek - Ter söze başladım. Mister Çavuşyan, dedim, Zor- Tukla ancak iki #nat müsaade ola - bildim. Bu felâketi biraz metanet- le karyılayınız ve soğukkanlılıkla düşününüz. Gecikir isek Ahmet Be yi götürmelerinden ve ellerindeki vesikaları kumandanınıza gönder- melerinden korkulur. — Ne vesikaları imiş bunlar? — (Volker) le (Leon) un size kar- şi yazılmış birçok mektupları elle- rindedir. Bugün de iki yüz lira ile yine Volkerin size yazdığı bir mek tubu da Ahmet Beyin üzerinde bul muşlar, — Hay aksi şeytan! Çavuşyan, kendini bütün bütün koyuverdi, Kalbinin çarpıntısı sır- tındaki caketin yakasını titrele - cek kadar şiddetli idi, Bir darbe daha vurmak istedim. Sökuldum ve yanına oturdum. Elini tuttum. Sanki kanı çekilmiş ve ölü eli gibi - buz kesilmişti. Kulağına eğilerei — Yalnız bu kadar değil, dedim Karaağaç ambarının boşaltılması Için size mühim bir zat tarafından verilen bir paraya ait vesikalar da ellerindedir. Vaziyet her ikiniz için çok mühimdir. Şeref ve nâmusu. nuz, İngilizlerin yanındaki mevki we İtibarınız, hattâ diyebilirim ki, hayat ve istikbeliniz büyük bir teh like karşısındadır. Avuçlarımda bıraktığı elinin tit rediğini hissediyordum. Adeta de- halet ve iltica eder gibi bana soku Tuyordu. İnler ve ağlar gibi bir sesle: — Ne yapalım, bilmiyorum ki? Diye mırıldandı; * -— Müsaade eder misiniz, ben #öy Tiyeyim: Bence derhal tekliflerini kabul etmek en doğru harekettir. * — Benden ne istiyorlar? Bulduk arı iki yüz Jira onların olsun. Baş ka ne yapalım? — Hayır, onlar para istemiyor - lar. Tekliflerini kabul ettiğiniz tak dirde o para size verilecektir. Şim di benim yanımda bulunuyor. — O halde istedikleri ne ise söy leyiniz, yapalım? — Ehemmiyetsiz ove ufak bir şey... Grubunuzda bulunan tercü- man (Mehmet Ali) ile eskisi gibi dost kalmanızı ve onun bazı selerle arkadaşlık hududunu geç- miyen ve fakat sizce şüpheli görü- len temas ve hareketlerini tabii görmenizi ve kendiri ile mesgul ol- mamanızı İstiyorlar, Bunu İmzalı bir mektup ile taahhüt etmenizi kâ # buluyorlar, — Mehmet Ali Beyin vaziyeti | neden onlarda bu Kadar alâka uyan diriyor? — O ciheti pek bilmem. Fakat ne de olsa bir Türk çocuğu oldu - Bu için ihtimal himaye etmek İsti yerler. - — Ya, teklif bundan ibaret İs bir şey değil. Fakat bunu yaparsam | ellerindeki mektupları bana iade edecekler mi? — Hayır, onları sak nt ve taahhüdünüze Mehmet Ali Beye bir fenalık yaptı. | Bınız takdirde kullanacaklarını söy lediler, — Bu çok fena! Daima korku içinde ve bu adamların tehdidi al- ında yaşamak... — Fakat taahhüdünüze sadık kaldıkça bu vesikalardan istifade etmiyeceklerini bana şerefleri İle temin “ettiler. İşte söyliyecekle - rim bu kadar. İnsanlık nâmına ge- lip söylemek ve işin halline çalış mak bizden, artık siz istediğinizi yapmakta serbestsiniz. Yalnız ka- Tar ve cevabınızı biraz çabuk ver- menizi rica edeceğim. Vakitte dara lıyor. Sonra tamir edilmiyecek bir vaziyet karşısında kalmak ihtimal! çotkur, hani... Bundan çok kor - kuyorum. — Böyle bir mektup verirsem, Ahmedi bırakacaklar mı? — Derhal... Onu size ve buraya kadar getirmeyi veya göndermeyi ben üzerime aliyorum. Bu cihet - ten emin olabilirsiniz. Ne vakit?.. — Hemen bu gece... Mister Çavuşyan vaziyetin do- ğuracağı fenalıkları anlamış ve çok yumuşamıştı. Sanki bu adami, ev- Velce uzaktan gördüğümüz azemet Ti, kibirli Çavuşyan deği Birden bire erimiş, küçülmüştü. A (Devamı var) ıyacakları- kime alani Lovçen Süvarisinin Telarafı Balkan memleketleri arasında ilk vapur seferini yapan Zeta Şirketinin Lovçen vapuru dün Köstenceye ha - reekt etmiş ve süva karasuları - mızdan çıkarken İstanbul deniz ti - caret müdürlüğüne şu telgrafı gön -| dermi n Karasularınızdan ayrılırken İstanbulda geçirdiğimiz sayıl saat - ler içinde bize karşı gösterilen neza- ket ve ihtimama minnetlerimizi su - nar ve milletlerimiz arasında başlı - yan iktisadi inkişafın hayırlı neti- celer vermesini dilerim. Saygılarımızın yüksek makamata İblâğıma vastıa olmanızı rica ede- rim. dilece! Mauallimler için kamp kurulacak caktır. 9 temmuzda zere 40 gün sürecektir. cak 30 lira ücret alınacaktır. sürecektir. İmtihanlarda bulunacak mümeyyizler Isra resmi me, mekteplerden Zehirli gazlar hakkında malümet linde olacak ve bu sene allimleri tarafı şer könferans verilecektir. Üniversitede dersler kesildi Vi Paküili verilmiştir. Üni kültelerinde ted Profesör Legrasın konferansı nunda bir konferans vermiştir. Kon fesörler bulunmuştur. gidecektir. i Bir Türk Ressamının Muvaffakıyeti m âbidesine çelenk ko - yacaklardır. Sprocular muhtelif spor gösterileri yapacaklar, bütün halk - evlerinde ayrıca eğlenceler tertip ©- Maarif idaresi bu yıl da muallim- ler için Heybelindada bir kamp aça- açılacak olan kamp 18 ağustosa kadar solmak ü- Kirk gün için kampa girmek istiyenlerden an- Kamps girmek için yazılma müd- deti 25 mayısta başlıyacak bir ay Bu yil ilk defa olmak üzere az - lik ve yabancı okullardaki imtihan- mü » z gönderilmiyeeektir. Bu mek teplerin imtihanlarında en yakın az hık ve yabancı okuldaki Türk mu - silim mümeyyiz olarak bulunacak - Mekteplerde zehirli gazlar hakkın da talebeye esaslı malâmat verile - cektir, Bu malümat konferans şek - mektepler kapanmadan önce askerlik dersi mu dan her mektepte iki versite Iktisat, Hukuk ve Fen rinde dün derslere nihayet iltenin bütün fa- at bitmiştir. Hu - kuk ve İktisat fakültelerinde 25 ma- İ yısta imtihanlara başlanacaktır, Friburg üniversitesi profesörlerin den Legras şehrimize gelmiş ve dün hukuk fakültesi birinci sınıf salo - feransta dekan Ali Fuatla bir çok pro İsviçreli profesör yarın Ankaraya Yukarda yaralılardan İsmail, aşağıda yakalanan şoför Hüseyin Kazadan Sonra Kaçan Şoför Dün Tutuldu Evvelki gece Galatada Voyvoda caddesinde iki tramvay arasında ka» larak hasara uğriyan otomobil kaza- sı hakkındaki tahkikat ilerlemekte- dir. Kazaya sebebiyet veren şoför Hü seyin, kazadan sonra kaçmıştı. Hüse- miştir. Otomobilde bulunan otomobil sahibi Zeki, yüzünden, ve Şehir Ti yatrosu artistlerinden Halidenin eniş tesi komiser mülekaidi İsmail baca“ ğından yaralanmışlar ve hastaneye kaldırılarak, tedavi altına alınmişlar dır. Bayan Halide, yalnız hafif bir baygınlık geçirmiştir. Handan düştü, öldü Çakmakçılarda Şerifpaşa hanında elbiseci Ohannesin yanında çalışan Mihran, Murat hanındaki ardiyeden elbiselerini taşırken hanın birinci ka ağır surette yaralanmıştır. Cankurtaran otomobili ile Cerrah: paşa hastanesine Kaldırılan yaralı, &- mehyat yapılırken ölmüştür. Ağır surette yaralandı Teşvikiyede Karakö! sokağında © turan boyacı çırağı Necati, Teşviki- inde Gazanfer apartmanı ncü katında iskele üzerin- de çalışırken muvazenesini kaybede- rek düşmüş ve muhtelif yerlerinden ağır surette y $ bul tından düşerek muhtelif PUR Fransanın her yıl en büyük güzel sanatlar tezahürü olan “Salon” isimli resim sergisine bu sene genc ressam- larımizdan Saip Tuna ablolarını ka- ettirmeye muvaffak olmuştur. Saibin teşhir edilen eserleri Biri ken | gir. di, diğeri bir kadın pertresidir. Yu- karıki resimlerde genç ressamın çok beğenilen bu iki tablosunu görüyo-| tatürk relief'inin yeri tesbit olum-İ metre iğ: Hareret en çek 238 ve en or Bg taç olduğu gibi şehrin umum! plânı- nın az çök tasyyün etmesile de alâ - kadar olduğundan ancak 940 mali yı- h başında tatbik mevkiine konula - cak ve 943 mali yılı başında proje tamamile tahakkuk etmiş olacaktır. Eti pahalıya satan kasaplar Bazı kasapların et satışlarında aza İmi fiyat usulüne riayet etmedikle - İri ve bu yüzden halkı zararı soktu- Bu yapılan ihbarlardan o anlaşılmış, bunun önüne geçmek için esaslı ted- birler alınmasına başlanmıştır. Bu a- rada k ar sıkı bir kontrole tâbi tutulacaklardır. o Maamaf'h Kalkın fazla para istiyen kasapları derhal ya haber vermesi bu İşin yolu- ne konulmasş için mühtm faydalar temin edecektir. Ayni zamanda baş ve ciğerleri ay- rı satmıyan kasaplar da cezalandı - rılacaklardır. DENİZ ve LİMAN | irak vapuru Seferlerine Başlıyor Trak vapuru pazartesi günü Mu- danya seferlerine babşbliyacaktır. Va İ pur ilk olarak pazar günü hususi ma hiyetle bir sefer yapacaktır. Hazırla- nan bilet tarifesine göre gidiş geliş, birinçi mevkide 113, talebe için 65, ;kinci mevkide 78 ve talebe için 46 kuruştur. 45 günlük fotoğraflı gidiş geliş ücreti 179 ve 123 kuruş, aileler için 45 günlük bilet 126 ve B4 kuruş olarak tesbit edilmiştir. Pazar gürle- ri yapılacak olan tenezzüh postaların da gidip gelme 150 ve 100 kuruştur. Ayrıca tenezzüh postaları için Bursa otobüsü de dahil olmak üzere kom- bine biletler çıkarılacaktır. Vapurda bir akşam yemeği de dahil olduğu halde bu biletler 310 kuruşa satıla- caktır. Trak vâpurumun süvarisi Kenan Özeş, dün vapuru gezen gazetecilere şu izahatı vermiştir: — Trak, 1414 Grosston ve 347 ded- n'dür. Baltık körfezlerinde ve Kil'in biraz açığında ve fırtınalı bir havda yapılan ecrübelerinde 18,9 mil sürat temin citi, Makine turbin ol- duğu için saatte bir buçuk ton kö- mür yakıyor ve 90 ton kömür ala- biliyoruz, Mayısın ikinci pazartesi günü Kil den hareket ettik, Ve buraya gelin- ceye kadar geçen on beş gün içinde, yeni bir gemi ile gayet iyi bir yoleu- Yuk yaptık. Kayzer Vilhelm kanalın- İdsn geçtik ve Bronzbitel'de durarak kömür aldık ve oradan Breste geldik. Oradan Lizbona uğradık ve Septeden rak kömür aldık Elektrikli iskandil makineleri, muştur, geçerek Cezair sahillerini takiben yol aldık. Bir gece de Maltadu kala- Gemimiz denizcilik itibarile gayet güzeldir. Çabuk kalkınıyor, kıçtan ge lecek dalgalardanmütmessir olmuyor, an İva, çok bulutlu ve kismen yağışlı, diğer gın ihbar cihazları ve tehlikeleri bil. bölgelerde, öz bulutlu geçmiş, rüzgürler direcek zillerile mükemmel bir gemi | ye şimett Dün gemiye konacak olan bronz A- saman kâğ, bakır eşya ihracatını kolaylaştırmak üzere bakır levha, kontr plâk ve kaplama sanayiinin ih racatını kolaylaştırmak için muhte- lif kütükler, kasık bağlarının ihra- cını temin için lâstik şiritler vardır. İspanyadan Alacağı Olanlar Ankara, 18 (A.A) — İktisat Ve kâletinden: İhracatçılarımızın İspanyadaki ala caklarının Türkiye Cümhuriyet Mer kez Bankasındak! İsparyol matlüba- tından ödenmesi İcra Vekilleri He- yetince onanmıştır. Bu alacakların tediye edilebilmesi için alâkadar ih- racatçıların, ne gibi vesikaları ibraz etmeleri lâzım geldiğini Türkiye Cümhuriyet Merkez bankasından der hal öğtenmeleri ve bu ilân tari den itibaren 15 gün /kalarla birlikte mezkür bankaya raçastleri lâzımdır. a etiisin ayla Ankara, 18 (TAN muhabir. ie Büyük Millet Meclisi bugün Reter* Can:tezin başkanlığında toplanârak Vunku TE devlet memurları aylıklarının tevbit ve teadülüne dair kanunun 14 üncü maddesine müzeyyel kanun lâyihası- Bı, İkinci müzâkeresini yaparak ka- bul etmiş ve B. M. Meclisi heyetinin divanı muhasebat teşkilâtına si ka- nun lâyihasının da birinci müzakere- sini yapmıştır. B. M. Meclisi cuma günü toplana- caktır. Fırat Nehrinde Tetkikler Yapılıyor Ankara, 18 (TAN muhabirinden) — İktısat Vekâleti memleketin muhte- lif yerlerinde daimi surette akmakta olan sulardanistifade ederek elektrik tevlit etmek için büyük ve esas te- şebbüslere girişmiştir, Vekilete bağlı, teknik bir büro bu işle, her suyun aktığı yerde çalışma- lanma başlamıştır. Bu arada Fırat nehrinden istifade edilerek elektrik elde etmek imkânlerini tetkik etmek üzere Vekâletiri mühendis ve teknis- ! yehlerinden mürekkep bir grup bu akşam Elâziğa hareket etmiştir. TAKVİM ve HAVA 19 MAYIS 1-038 Hirar: 14 Rümüi tas İ Mayıs: 6 Asm im YURTTA HAVA VAZİYETİ Yeşilköy Meteoroloji istasyonundan ali nar maliâmata göre, yurdun dağu ve orta Anadolu bölgelerinin Şark kısımlarında ba Trakyada Cenubi, diğer yerlerde umumiyet istikamette hafif Kuvvette esriş- Dön İstanbulda hava açik ve rüzeürme geçmiştir. Sant 14 te barometre 761,5 mili- santigrat olarak kaydedilmiştir.