19 Mayıs 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

19 Mayıs 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

: b A » Berlin Olimpiyadında 100 kilometrelik yarış neticelenirken.. Z (X) işaretli müsabık yârışçımız Talâttır.. Büyük Bisiklet Yarışı - Bisikletçiler Bugün - EdirneyeGidiyorla Bisiklet federasyonu memleketi- mizde ilk defa olarak yapılan bir şe- hirler arası bisiklet yarışı tertip et- miştir. İstanbul - Edirne arasında gi- dip gelme yapılacak olan bu yarışa dokuz mıntakanır bisikletçileri işti- rük edeceklerdir. Bisiklet sporu yolları yeni yeni dü zelmiye başlıyan memleketimizde es ki değildir. 923 tarihinde teşekkül e- den ilk federasyon 924, 928 olimpi- yatlarına muvaffakıyetsiz iştirakten sonra lâğvedilmiş ve ancak 934 tarj- hinde tekrar tesis edilmişti. Bu arat bilhassa Muhafız Alayı bisikletçileri- nin Türkiyede yaptıkları büyük bi- siklet turu bu sporün uğanmasında âmil olan hareketlerin o başında ge- lir. 934 te teşekkül eden federasyon 936 Berlin olimpiyadına iştirak et- miş ve hatırlarda olduğu üzere 100 kilometrelik yol müsabakasında o- İimpiyat şampiyonu olan Fransız len Talât ve yine hep birlikte koşu- yu bitirmiş olan 20 kişilik grup için- İdeki Orhanin müsabakayı şampiyon- acemi çocüklarımız için ehemmiyetli birer muvaffakiyet olmuştu. Bisiklet federasyonunun bu defa üdafarsı bakımin- i söz götürmiyen bu ha gelişmesine yol rışı memleket dan ehemmiy: orun bir kat Bisiklet federasyonunun bu fayda- dığını öğreniyoruz. Vusukunu nepuz temin edemediğimiz bu haberin doğ- ru çıkmamasını ve bu güzel teşeb- hüste bisiklet federasyonumuzun mu vaffak olmasını dileriz. “ Yarışa bu sabah saat yedi buçukta Taksim Cümhuriyet âbidesi önünden başlanacaktır. .Bisikletçilerimize; bir kaç otomobil, motosiklet ve kamyon refakat edecekti: Şarpantiye'nin üç metre ardında ge —— — Futbol : 4 Altı Klüp Muhteliti Ankaraya Gidiyor Bu hafta milli şehrimizde devam edilecek ve İz küme maçlarına şiktaş ve Galatasaray klüplerile kar şılaşacaktır. Fikstür mucibince Fenerbahçe klü bünün Ankarada Harbiye ve Muha - fiz gücü İle karşılaşması icap etmek- tedir. Fenerbahçenin malüm hâdise dolayısile kümeden çıkarılması yü - zünden Harbiye ve Muhafızgücü *a- kımları ile altı klüp muhtelili kar- şılaşacaktır. A * T. 8 K. İstanbul Bölgesi Futbol Alan- hiğından: Bu hafta Ankaraya hareket edecek olan sit Klüp mühtelitini teşkil eğen aşağıda adları yazılı futboleülerin Ankaraya bore- | betmiştir. ket etmek Üzere 20-5.İ08n cuma günü sa- bahı saat 830 da Haydarpaşa garında ha- gır bulunmaları tebliğ olunur, BevMozdan: Sas, Bahadır, Sadettin, Ke- Faal, Turhan, Şahap Közem, İstanbulspardan: Saim, Samih, Hayri, Süleyrianiyeden: Ruhi, Daniş. Hilâlden: Hakkı, İlhan, Veladan: Muhteşem, Hüseyin. “Topku m: Haydar. Güneşli Sporcular Ankarada 19 Mayıs spor ve gençlik bayra- mına Ankarada büyük bir kadro ile , iştirak etmeye karar veren Güneşli sporculardan, letizm müsabakalarına mek üzere şehrimiz atletlerinden 20 kişilik bir kafilede Ankaraya * Fransadaki Maçları mirden Alsancak takımı gelerek Be; mühim bir kafile! genç takımları arasında birer müsa- Ankaraya hareket etmiştir. Güneş! baka yâpıleaktır. klübü sporcuları Ankarada resmi geçide sporun bütün şubelerini tem- | hareket etmişlerdir. Kendilerine at- «sil eden bir grupla iştirak edepektir. |letizm monitörü Nalli riyaset etmek 19 Mayıs spor ve gençlik bayra - mında Ankarada yapılacak büyük at-| meşhur Könnig'ile futbolcü Melih iştirak et - Hariçte: İngiltere Şampiyonlarının İngiltere kupasını kazanmış olan Priston takımı, Pariste 12 bin kişi ö- nünde Fransızların Racing klübüne karşı bir maç yapmışlardır. İngilterede oynandığı gibi, hakiki İngiliz futbolünü seyretmiye gelmiş olan halk, İngilizlerin gevşek ve iş- tahsız oyunları önünde heyecanları- ni kaybetmiştir. İngilizler, birinci devrede Fransız İtakımının attığı iki göle rağmen gay- İretli oyuna niyetli görünmemişlerdir. İkinci devre ortalarına doğru biraz canlanmıya başlıyan İngiliz futbolü halkın hayranlığını ve takdirini cel- Haftanın Milli Küme Maçları Cumartesi günü Taksim stadında saat 17 de Alsancak - Beşiktaş ta- kımları çarpışacaktır. Pazar günü de yine Taksim stadın da sâa 17 de Alsancak - Galatasa- ray takımları karşılaşacaktır. Cumartesi günü saat 15 de İstan- bulspor - Galatasaray, Pazar günü saat 15 de Beşiktaş - Galatasaray te ve kafilede Avusturyadan gelen ve Mi değillerdir. İhtimal ki, Hüsey larla sıkıca çalışarak iki lı teşebbüsüne karşı genel merkezin « para bakımından müskülütlar çıkar. | elde edebilir. Fakat ne de öisa. Kara R GÜREŞ: Iki Karpuz Bir Koltuğa | Sığar mı? l ——ş—— iTekirdağlı, Bir Günde Üç Pehlivanla Tutuşmak İstiyor Meşhur sözdür “Iki karpuz bir koltuğa sığmaz,, derler. Bizim Tekir- dağlı üçünü birden sığdırmak se dasına düvmüş... Türkiye buşpehli - vanı Tekirdağlı Hüseyinin bir gün - de, Mülâyim, Kara Ali ve Amerikalı Şermanı birer birer yutmak istedi- gini işittiğimiz zaman pek inanma - dık, Tekirdağlının manecerliğini ya pan Abdullah pehlivanı gördük. Bu haberin doğru olup olmadığını sor- duk. Abdullah pehlivan Hüseyinin hay ranıdır. Ona zamanın Koca Yusu - fu lâkabını takan da odur. Hüseyi - nin değil, üç pehlivanla birden, bir düzine pehlivanla tutuşsa sırtının yere gelmiyeceğine imanı vardır. 'Tuhafımıza giden şayiaya karşı Abdullah pehlivanın verdiği cevap - ları hulâsa ediyoruz: “— Siz ne derseniz deyiniz, ben bizim oğlanın burada sırtını yere ge- tirecek bir güreşçi olduğuna inana - miyorum. Göz önünde olan Mülâ - yim ile Kara Aliyi yarımşar suatte tamamlıyacağını zannediyorum. On- dan sonra Amerikalı ile kapışır. O -| haklıyacaktır. Buna benim kadar kendisi de ka- Ja ayni zamanda bitirmeleri, bilhassa | "idir. Kendine güvenen bir pehliva- nt ayıplamak doğru değildir. Hüseyin diyor ki, üç pehlivanı bir den tutursam, ben de seyirefler de da tertip ettiği bu şehirler arası ya-| £47©3€ doyarız. Fena mu olur? Halk bir duhuliye ile üç kerede yapaca -|fonu yoktur. Yangın riasluğu da yoktür. fim maçı bir defada görmüş olur. TAN: Vakıa bu sirada Kara Ali ülüyi idmanlı vaziyette on- yet gali AN va Vİ karşı üçüne muvaffakıyetli bir mü cadele açması kabil midir?.. Tekrarhıyalım; bu sıra üç pehliva- nin vaziyeileri ne olursa olsun, Hü- | Yapmakta olduğu için eşine ve çocuğuna serinin ayni günde ücünü birden tut mak arzusunu “Üç karpuzu birden | yu para * koltuğuna sığdırmak,, şeklinde telâk ki etmiye mecburuz. e Pe le e Voleybol : Hilâl Klübü, Bu Yılın | Şampiyonu Oldu TT. S. K. İstanbul bölgeşi voleybol ajanlığından: Yapılmakta olan voleybol birlnet-| lik müsabakaları 16-4-938 tarihinde nihayetlenmiş ve Hilâl klübü 23 pu- vanla 1937 - 1938 yılı şampiyonluğu” nu kazanmıştır. Bu müsabakalarda derece alan klüplerin kazanmış oldukları puvan- lar aşağıda gösterilmiştir: 1 — HiMi 23 puvân 2 — Feneryilmaz 22 puvan 3 — İstanbulspor 21 puvan 4 — Eyüp 17 puvan 5 — Beykoz 14 puvan 6 — Anadolu 6 puvan 7 — Galatasaray 1 puvan Memlekette : Balıkesirde Parti Kupası Veriliyor Uşak, (TAN) — C. H. Partisi kupa- # için halkevi spor komitesince iki devreli olarak tanzim edilen fikstür sonunda Uşak Gençlerbirliği mağl0- Biyet yözü görmeden ve daima üstün lükle galibiyeti kazanmıştır. Bü ku- pa, yarın merasimle kendilerine ve- rilecektir. bulunmaktadır. Atletlerimizin An - yapacakları tahmin edilmektedir. lan 19 mayıs için eliminasyon usulü- tırmaları yaptıracaktır. A mu da zorla bazusunun kuvvetile| TAN "atanmndasşla EE AŞ Hasta, İyi Muamele İster numarada Namık Kemal yazıyor: “8 mayıs pazar günü, memleket i vastanesindeki bir hastamı ziyarete gitmiştim. Diğer kovuşlardaki has- taların da gönlünü alayım dedim. Keşki demeseydim... Çünkü yüreğim parçalandı. Bunlar, hastahakıcılar - dan ve hademelerden şikâyet edi - yorlar. Çarşamba kazasının bir köyünden olduğunu söyliyen ihtiyar bir ka - dın, gördüğü fena muameleyi ağlıya rak bana anlattı. Vezirköprülü ve a- yağı kesilmiş diğer bir kadın da ayni şekilde derdini döktü. Hastabakıet lar ve hademeler, ıztırap içinde kıv- ranırken bir şey istiyen hastalara de bizim gibi uşaklarınız var mıy - dı?,, gibi hakaretlerde bulunuyorlar- mış. Vazifesini bilen hastabakıcı ve hademenin böyle bir harekette bu - lunmıyacağı muhakkak. Bulunanla - Tı da cezasız bırakmak reva değil... Ehemmiyetle nazarı dikkati celbedi- BiZ... Me... Gk ie İ OKUYUCU j Mektupları ; —İ Koca bir semtin ihtiyacı Beyazıt, Saraç İshak mahallesi sucu Ba. ve çeşme sokaklarında oturan A, Rıza Erdem yazıyor: “Koca bir semti teşkil eden Gedikpaşa Tiyatro caddesi, Tatlıkuyu Hamam, Tatlı- kuyu cami, Esirel Kemalettin, Dibekli ca- di saraç İshak, Sucu Beli, İşbaşı, Dalyan, Soğanağa, Sekbanbaşı, büyük ve Küçük Haydar mahalle ve sokaklarile Mithat pa #A caddesinde şehir telefonu ve polis tele Halbuki o civarın ahşap evleri çok ve bo- duk yolları haylidir. İcabında imdadı sihhi merkezine ve itfa iyeye haber verilmek üzere Mithat Puşa caddesinin münasip bir yerine şehir tele. fonu konulan, birderce yurttaşın hayatı vö malt bir sevi yiğörteyâ konulmuş olacak tr eiti geliyor bana... Acaba bu mümkün * İnhisarlar. idaresinden bir Tica İnhisarlar idaresi Cibali fabrikası Lüks harman şubesinde 60? numara ile çalı - şan bir kadının kocası, şimdi askerliğini hiç bakamadığını, 3 senedenberi orada ça esinin hep 58 kuruş yevmiye oldığını geçinmekten ve ikira vermek - üciz ğını bildirmekte, eşine veri- len yevmiyenin artlırılmasını rica etmek- tedir, * Etiket satısı ve hayır cemiyetleri İzmirde Arastada 12-14 numarada C, Hüsnü yanıyor “Maktu fiyat kanunu tetbike başlanılır. 68 her malın Üzerine fiyatını göstermek üzere könülecak etiket, yeni bir tenret vıtydana çıkaracaktır. Çok satılacak olan “etiket satışı! Bu ticaretten, bir iki yabancının istifade etmesinden korkarım Çocuk esirgeme ve veremle mücadele kurumları müştereken kendi O namlarına muhtelif büyüklükte ve çok zarif etiketler hazırlstp sottırsnlar ve bu İşin İnhiseri kendilerine verilse ebey varidat temin edet ler, sanırım. CEVAPLARIMIZ : Edirneden Hulüsi imzasile mektup gön- deren okuyucumuza! — Maarif Müdürlüğüne müracsat edi - niz, Kaydettiriniz. Aydu 16 lira ücreti ver meyi de taahhüt ediniz. Başka bir muame leri yoktur, İZMİRDE: | Patenli Balo Hazırlıkları İzmir (Tan) — Kültür parkta bir şehir stadyormu inşası için çalışma- lara devam edilmektedir. Stadyom 700.000 liraya çıkacaktır. Stadyomda bir yüzme havuzu ve tenis kortları bulunacaktır. Bunların: yapılması bu seneki Fuara yekiştiri- lecektir, Kültür parkta bir patinaj sahası vücude getirilmiştir. Yakında bu sahada bir patenli ba- lo verilecektir. Bir çok kızlar bu balo için hazırlanmaktadır. Silinecek Vergiler İdarlığının maliye tahsil şubelerinde re, mururu zamandan dolayı 15 mil karada yeni bir iki Türkiye rekoru İnü tatbik etmek şartile spor karşılaş | yön lira vergi borcunun terkini icap etmektedir. Samsunda Sandet caddesinde 32 Z "Pierre Valdagne" dan: NARA E vet, dostum, dün seni Ope- ra sokağından geçerken ta- nıdım. Seni görmemezlikten gel - dim. Bu hareketimi gördüğünü zan netmiyorum; fakat şimdi itiraf et- mekte beis görmüyorum. Sana içimi dökmek istiyorum dos tum; dün akşam seni gördüğüm o saatte müthiş bir iztırap içinde kıv ranıyordum. Yalnız kalmak ihtiya- cındaydım. Niçin mi, bugün sana bunun sebebini söyliyebilirim ar - tık. Aziz dostum, sen genç bir kızla evlendin ve onu derin bir aşkla sev din! Bahtiyarsın dostüm!. Ben, kocasından ayrıldıktan son ra Odette'le evlendim. Ben de onu çılgın gi seviyordum. Grenler'le evli olduğu zamanlar da onu nekadar çok sevdiğimi bili- yorsun! Onu bedbaht ve hayatın - dan gayri memnun gördükçe de ne kadar azap çektiğimi yakından gö rürdün!, Onun gibi bir kadının bun ca kabalıklara katlanmasına karşı İsyan duyuyordum. Kocasının ih - mealleri, kabalıkları kalbimde, O- dette'e karşı nihayetsiz bir şefkat yordu. Kendi kendine: “Onu ne kadar. mesut edebili - rim! diyordum. Acaba onu sevdi- ği için roi bu hareketlerine taham- mül ediyor... Nihayet Grenler işi bü: na uıttı; malüm olan skandal patladı; ve aralarındaki zincir koptu. İki yıl sonra hâlâ ıztırap içinde olan Odette'i aldım. Mesuttum. Sevgim ve şefkatim neticesinde git gide kendine geliyor; eski harare- tini buluyordu. Berikinin kabalık- ları ve hoyratlıkları yüzünden kay bolan bütün neşesini, sevimliliği- ni kazanmıştı. Korkuk ve çekingen halleri yok olmuş, yerine mesut bir insan yüzü kalm olmuştu. u vaziyet 1914 e, harp ilânı- na kadar devam etti. Beni askere almadılar, Yasım müsait de- ğildi. Doktor olarak vaani vazilemi ifaya çalıştım. Paul Grenler'ye gelince; mülâzim olarak harbe iştirâk etmişti. Bu ha beri bize Odette'in bir arkadaşı ge- tirdi:. — Eski kocanız .... alayında, Ly- on civarında bulunuyor, demişti. Bu haber üzerine karım durgun- laştı ve düşünceli bir tavır aldı. İşte o zaman varlığımda yakıcı bir kıskançlığın filizlendiğini duydum. “Onu,, kıskanıyordum. Bana ma - kul olmaktan bahsetme! Bizler gey ri mantıki varlıklarız; fenayı idrâk ettiğimiz halde onun pesinden git- mekten kendimizi alıkoyamayız. Vaziyetim pek geripti. | Odette neden uzun müddet 6 a- damin hoyratlıklarına, ihmalleri - ne katlanmış ve ayrılmıya kalkış- mamıştı! Niçin? Çocukları olma - yen hürmet etmiyor ve göstermiyordu. Demek... Evet demek, ki onun cinsi otoritesi altındaydı. Beni pro testo etmiye kalkışma! Bazı kadın lar, nihayetsiz zevk duydukları ko calarının bütün hareketlerine kat- lanırlar. Odette'de demek bunlardandı nezaket İzmir (TAN) — Şehrimiz defter-| hat Onun kalbinden ve ruhundan &- Spor komitesi, tarihi günümüz © | yaptırdığı tetkikttan anlaşıldığına gö-| mindim. Demek onu Grenier'ye esir eden, eti ve fiziği idi. Bu düşüncenin tesirile Grenier'ye karşı dehşetli bir nefret ve kin di- mıştı, Kocasına gelince, ona kati- | YENI ŞAPKA dürüşt muamelede bulunuyorlar, “si İS zin uşağınız değiliz, Babanızın evin- 5 Faik BERCMEN ANNA RAMA NERDE AA lemiye başladım. Bu sırada da bo | yüna onun muzaffariyet haberleri evimize yağıyordu. Bu haberleri getiren hep onun o arkadaşıydı. Muharebe ona yaramıştı. Harp meydanında bir harika olmuştu. Anlaşılan, sadece cesur bir adamdı. Çyperal madalyalar, nis şanlar aldığını ve yüzbaşı Tığa terfi ettiğini öğreniyorduk. Bu. haberlerin her biri kalbimdeki kıs | kançlık ateşini slevlemekten baf- ka bir işe yaramıyordu. Bu halden silkinip kurtulamıyordum. Odette'e gelince, bütün bu haberleri görü - nür bir endişeyle dinliyordu. Bir gün bu havadisleri getiren arkadaşının yüzüne kapıyı kapa * dım. Bunu Odette'e söylediğim zaman güzel ve iri gözlerini aça - rak hayretle: — Neden? Diye sordu. Onun bu mâsum hali karşısın - da öyle bir utanç duydum ki. Fakaf yine düşünüyordum. Onu seviyor muydu? Bütün fenalıklarına rağ - men onu sevmiş miydi? İrademin baricinde olan bu kıs- kançlık gitgide'bana azap oluyor. az geldi. Karım evde yoktu: Misafiri ben kabul ettim. Kadın ilk söz ola- ran Grenier'nin pek kahramanca düşmana hücum ederken öldüğü « nü söyledi. f Ziyareti kisa kestim. Karım gelince onu aydınlık bir yere oturtarak bu haberi söylemi - ye hazirlandım, yüzünün alacağı bütün işmizazları görmek istiyor dum. Birden: — Madam X... geldi, dedim, es- | ki kocan pek kahramanca ölmüş. Sapsari oldu, ve bir bahane bu- larak odasına çıktı, Ruhum bir men geneye sıkıştırıl- mış gibi evden çıktım. Ve İşte o sirada Opera sokağında sana rast- adım. Buşfün artik bu ıztıraptan ve kâ- bustan kurtulmuş bulunuyorum; bak nasıl? Dün akşam eve döndüğüm zaman hâlâ muztariptim. Salona girince karım beni çağırdı. Odasını açtım... Tuvaletin önüne oturmuş (aman Yarabbi, o anda nekadar güzeldi!) j Yeni bir şapkasını tecrübe ediyor- du. Ayaklarının dibinde de karton bir kutunun içinde diğer bir şapka vardı. Beni görünce! — Senin fikrini almak istiyor - dum, dedi. Harp yetimleri için ve- rilen müsamereye giderken hangi şapkayı giyeyim. Dikkat ettim. Aynanın çinde küçük güzel ağzı sevgi ile gülümsü yordu. Çeviren: “ Tayyare Şehitleri © İhtifali İzmir, (TANI — Hava şehitleri ihr) ifali, Kadifekaledeki hava şehitliğin” de yapılmıştır. 25.000 tira sarfile K mar edilen sehitlikte toplanan binlef” ce halkın önünde Vali Fazi Güleğ şehitliği açmış. iceriye grilmiştir” Törende Komutanlar. Belediye Re! ve muhtelif teşekküller mümessillefi' hazır bulunmustur. Hava şehitl miz selâmlandıktan sonra *ayyareci" ler adına Teğmen Adil Karal ve vali birer hitabede bulunmuşlar, tayyarf alay komutanı Albay Celâl Yakal Şehitliği İmar hususunda gösterdik! ri ber türlü kolaylıktan ddayı Vi ve Belediye reisine teşekkür