21 Mayıs 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

21 Mayıs 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

Altı Delikanlı Bir Kızı Kaçırmaktan Suçlu Kızı, Dağın Bir Köşesinde Yapa Yalnız Bulmuşlar Dün ağır ceza mahkemesinde çok karışık bir kız kaçırma davasına baş landı. Suçlu yerinde evvelce tevkif edilmişken kefaletle tahliye edilen Şilenin Ulubeylik köyünden rençbör Hüseyin Yılmaz, kardeşi İbrahim, Murat, Şirin, İrfan ve Yaşar isminde| alı delikanlı vardır. Iddia şöyle idi: Şükrüye köyün açıklarında tarla- da annesi ve ninesi İle çalışıyormuş. Bü altı delikank: pür silâh gelmiş. ler. Kı karga tulumba yaparak tah tiravan gibi omuzlamışlar ve dağa kaçırmışlar.“Kızın anhesi ve ninesi iki gözü iki çeşme köye dönmüşler, jandarmaya dert yanmışlar, jandar. ma faaliyete geçmiş, kızı? bir dağın öcra köşesinde yalnız başına bula- Tak evine getirmişler, sonra da birer birer suçluları yakalamışlar, Bu davada Hıcız kafâkol kumâp- danı Nuri onbginin da suçlu olarak adı geyiyordu. İddiaya göre Nuri on- başı suçluların ifadelerini alırken Hasanı ve diğer arkadaşlarını döv - müştür, Jandarma Mehmetle köy muhtarı aleyhine şehadette bulün - muşlar, Mahkeme Nuri onbaşının Tefenni de bulunduğunu tesbit etmiş ve İsti- nabe suretile sorgusunu yaptırmış -| tır. Dün rels evvelâ bunun ifadesini okudu, Nuri onbaşı kendisini şöyle Köye Getirmişler lar. Mühakememe ben bulunmadan İstanbulda bakılsın. Bundan sonra birer birer suçlula- rın sorgusu yapıldı. Hasan Yılmaz şunları söyledi: — Kın ben kaçırmadım. Şükrüye şimdi burada suçlu olarak bulunan Muradın karısının yeğenidir. Onun yanına gitmiş. Ben ve kardeşim çoba nız. Jandarmalar kızı buldukları za man biz dağda koyun otlatıyorduk. Reis hazırlık tahkikatındaki ifa - desini okudu. Hasan Yılmaz bura kızı nasıl kaçırdığını bülbül gibi söy Hiyordu. Reis Refik: Buna ne dersin dedi. Suçlu cevap verdi; — Jandarmalar beni dövdüler de korkumdan öyle söyledim Kardeşi İbrahim hâdiseyi büsbü - tün inkâr etti. Murat ta'dedi kiz — Şükrüye benim bâldızirnn kızı- dır. Teyzes! hasta idi, Annesi ve ba- bası da Üsküdarda idiler, Ben kızı) tarladan aldım eve getirdim. Annesi gelince kızı evde bulamamış. Kızı ev yelce Hasan Yılmaz istemişti. Fakat annesi onu başkasına nişanlamıştı. Kızın evvelce Hasan tarafından is - tenmiş ve reddedilmiş olmasını bi- len annesi hemen jandarmaya müra- caat ve şikâyet etmiştir. Ben kızı ka Ci it rmadım. müdafaa ediyordu: © Dığık suçlular da hâdiseyi inkâr — Ben Hasanı dövmedim. Evvelce | ediyorlardı. Muhakeme şahitlerin başka bir hâdiseden muğber olan | çağırılması için başka bir güne bira- muhtarla Hasan bana iftira ediyor- |kıldı. SAHTEKÂRLIK; İHTİLÂS; a EE Tuzsuz Tereyağ: Diye Neler Satıyörmuş Sultanahmet sulh birinci ceza mah kemesi dün karışık tereyağı sattığı iddia edilen Balıkpazarında Kavaklı handa yağcı Haritonun muhakemesi» ne başladı. İddia şöyle idi; Zaoital be lediye memurları tuzsuz tereyağı ya- PP Satan Haritonun imalâthanesin den nüfkunelik Yağ alarak kimyaha- nede tahlil ettirmişler, Tuzsuz tere -| yağı olarak satılan bu yağın içinde karin ve kuyrukyağları tesbit edil diği için mahkemeye verilmiştir. Suç | Iu kendisini müdafaa ederken: — Ben bu yağları tereyağı olarak satacak değildim. Makine yağı ola. rak satacaktım. Diyordu. Hâkim dosyayi tetkik edince Hari. tonun sıhhate muzir tereyağı sattığı iddiasile asliye dördüncü ceza mah. kemesinde bir muhakemesi daha o). duğu anlaşıldı. Bu dava ile birleştir mek üzere bu dosyanın ayni mahke.| meye gönderilmesine karar verdi, ——— Kahveye Ya- bancı Maddeler Karıştırıyormuş Sultanahmet sulh birinci ceza mah kemesi dün kahveye yabancı madde katarak sattığı iddia edilen Tacetti- nin muhakemesine başladı. Zabital belediye memurları Tacettinin dük « kânından kahve almışlar. Belediye kimyahanesinde tahlil ettirilmiş, için de yabancı nişai bir madde bulundu- Zu anlaşılmıştır. Mahkeme kahvenin mevadı gıda- iyeden olup olmadığını adli tıp işleri müdürlüğünden sormıya karar ver - diği için muhakeme başka bir gü - ne bırakıldı. Bundan mahkeme - ye suçlu bakkal Mustafa alındı. Bu- nun da karabibere aynı şekilde meva dı nişaiye karıştırdığı kimyahane ru- porundan anlaşılıyordu. Hâkim Re -| şit karabiberin de gıda maddesi olup olmadığının tesbitine lüzum gördü. Bunun da adli tıp müessesesinden #orulmasını kararlaştırdı Daha Birçok Yerlerden Para Almışlar Dün ağır ceza mahkemesinde te - lefon idaresinde ihtilâs yaptıkları ve zimmetlerine para geçirdikleri iddia edilen telefon idaresi talısılât âmiri | Adil Pamir ile tahsildar Cemalin mu hakemelerine devam edildi. İkisi de mevkuftu. AdilPamirin ayni mahke mede ayni mahiyetteki suçtan başka bir davası daha vardı. İddiaya göre Adil Pamir muhtelif zamanlarda Al - man, Fransa sefarethanelerinden in- hisarlar idaresinden Osmanli ve Sü- merbanktan tahrif edilmiş makbuz- larla 10 bin lira kadar para ihtilâs et miştir. Cemalin de bu şekilde ihti - Mâs ettiği paranın miktarı 1200 lirayı buluyordu. Dün mahkemede telefon idaresi tahsildarlarından Arif Hik- met, Zeki ve Mahmut 'dinlendiler, Muhakeme gelmiyen şahitlerin cağı- | rılması için başka bir güne bırakıldı. ÇOCUK DÜŞÜRME : Hayatını Kurtarmak İçin Yapmış Asliye birinci ceza mahkemesi em niyet direktörlüğünde hademelik ya pay Kevserin çocuğunu düşürdüğü ld | dia edilen doktor Ağerin muhakeme. sini yaparken bir ehlivukuf tayinine lüzum göstermişti. İcinde tabibiadil Salih Hâşim da bulunan ehlivukuf dün hâdiseyi tetkik etmişlerdir. İddinya göre Kevser de fazla kan varmış, doktor Aşere gitmiş, o da kür İtaj yaparak çocuğu almıştır. İ Doktor kendisini müdfaan eder - ken: — Bana geldiği zaman müthiş kan vardı, Hayatını kurtarmak için müda baleye mecbur oldum. Kiirtaj yap « tım. diyordu. Mahkeme ehlivukufun raporunu aldıktan sonra muhakemeye devam edecektir. * İ kes | Almanya ile 1 İ yor Mussolini bir nutuk daha söyli- BİRİNCİ (Başi 1 incide) mi trenle, kimi yayan Mersine” ayri- lan hattın merkezi Yenicee gittiler. Yenice bugün, kuruluşundan beri geçirdiği en büyük ve mesut günle- rinden birini"yaşadı. On Binlerce hal kın'ardi arkası kesilmiğen alkışları arasında en büyüğümüzü taşıyan > isusi tren Yeniceye girdi, Kadın, er. kek, çoluk, çocuk: — Yaşa, varol! Igınca bağırıyördu. Büyük Onder halkı muhabbetle se Jâmladılar. Ve tren Mersine doğru yoluna devam etti, Mersinde Mersin, 20 (TAN muhabirinden) — | Büyük Onder Atstürk bügün saat | Atatürk!,, liye) SAYFADAN MABAAT Atatürk Ankara stadyomunda 19 Mayıs şenlik'erinde 13,39 du Mersine geldiler. İstasyonda Vali, Komutanlar, askeri kıtalar, ta- lebeler ve on binlerce halk tarafın- dan alkışlandılar. Büyük Şef geçit resminden sonra halkın coşkun tezahüratı ve sürekli alkışları arasında vali konağına git- tiler. Saat yirmide masiyetlerinde, Salih Bozöyük, Kılıç Ali, Neşet Ö- mer, Cevat Abbas ve diğer mutat ze- Vat olduğu halde vağonlarından çı- karsk motörle denizde bir gezinti yap tıklar sofra tekrar vali konağına av- det buyurdular. Atatürk geceyi vali konağında ge- gireceklerdir. Şehirde “büyük fener alayları yapılmaktadır. Halk cilgin bir m içinde sokaklara döküle tür. Karşıl klı Nüma (Başı 1 incide) e Fransanın Avrupa sulhünü tehli- : koyduğunu yazıyor Mareşal Görlgin gaz öme la tanınmış olan Nasyonal Çaytung | du yoliyle Tepanya Jâh gönderilmesine tahammül edem! yeceklerini yazdıktan sonra“ Fransa siyasetinin bütün Avrupa icin tehli- keli olduğunu anlatmakta ve İtalya ile Almanyanın her ne babasına 0- Tarsa olsun Akdenizde bir Moskova merkezinin teessüsüne imkân vermi- yeceklerini bildirmektedir. Alman gazetelerinin Hepsi de fta) ya Hariciye Nazırı Kont Ciaronun, saslahatgüzarı Blondel'i ki bu etmediğini, Ttaya - Fransa müz; kepelerinin gecikmesinden memnuni | yet hissettiklerini anlatan bir şekilde | tebarüz ettirmektedirler, , Franko İspanyasının dava- hsreketine baş eğmiyeceğini göster- mek için Franko gününü hararetle tesit edecek ve bu münasebetle Sin- yerek Fransaya karşı vaziyetini teyit çektir, Italya ile Fransa, arasında gergin- liğe sebebiyet veren âmil, İspanya Iduğuna göre bu meselenin ademi müdahale komitesinde halli için ha- rl harıl çalışılıyor ve bilhassa İki meselenin yani hudut kontrolü ile ya bancı gönüllüleri çekmek için bir pro deniz kontrolünün ve Portekiz hudu dunun kontrol edilmesi mukabilinde Fransa da Pirene hududunun kontrol edilmesini kabul edecek, ve bunun üzerine iki taraftaki yabancıların çe kilrmesine otuz gün zarfında başlana caktı, Proje otuz gün içinde tatbik e- dimediği takdirde Fransa da kara hu dudunu açmak salâhiyetini haiz ola- caktı. Son vaziyet yüzünden bu projenin de suya düşmesinden korkuluyor. Bununla beraber proje tetkik edil- mex üzere bütün alâkadar devletle- re verilmiştir. Fransa Adliye Nazırı Reyno hali - hazırda Londradadır ve alâkadar mahafil ile temas etmektedir. Reyno bugün Hariciye Nazırı Lord Hali- faks. müstemlekât nazırı Malkolm Nakledilecek Mahkeme Müddelumumilik şimdiye kadar Yeniköyde vazife gören sulh mah - kemesinin bir hazirandan itibaren Sa riyer kaymakamlık merkezi olan bü iyükdereye nakledilmesini kararlaş- tırmıştır. Kaymakamlık binası elva- rında kiralanacak yeni binasında va zile görecektir. Mukdonald, Hariciye baş diplomatik müşaviri Vansitrat ile görüşmüstür. İşin içinde Alman parmağı mı var? Paris, 20 (A.A.) — Matbuat yent- den Fransız « İtalyan müzakereleri- nin geçirdiği buhrandan bahsetmek- tedirler. Jur ve Figaro gazetelerinin Fransız ve Italyan Deniz Kuvveteri sına bağlılığını ve Fransanın hattı L je hazırlanıyordu. Bu projeye göre | yş'er Yaptılar Londra mihabirlerile Gewrergazte sinde MMS Tabii masttetilemrp işte İlmantaii ” parmağı olduğunu ıddia etmektedirler.. Avam Kamarasında bir münakaşa Londra, 20 (A.A.) — Amele Far- tsi mebuslarından o Vegvud Ben A- vam Kamarasında Ingilterenin hâri- ci siyaseti hakkında kısa bir müza-| kese yapılmasını müelp olan bir mü- dahalede bulunmuştur. B. Ben, Cenevede söylenen nutkun Tagfliz - Italyan itilâfinin tasdik edi- yeceğini isbat etmiş olduğunu söylemiştir. Ben, Pirene bududunda Alman kıtaları bulunduğu şu sırada Frvnkonun zaferini Fransaya kabul etti" meğe ve bu memleekti Sovy lerle itilâfından o vazgecirmeğe çah- şan İngilterenin bu tarzı hareketini tetikit etmiştir. iberal mebuslardan Griffith Ise Ceneve nutkuna daha şiddetli bir li- sanla itiraz etmiştir. Sir Jon Simon, hükümet namını Ingiliz - İtalyan itilâfının dünyaca tasvip edilen bir vaziyet ihdas etmiş olduğunu söylemekle iktlia etmiştir. Parlâmentolar Birliği Türk Grupunun Toplantısı Ankara, 20 (A.A.) — Parlâmento” lar Birliği Türk grubu umumi heye- ti bugün C. H. Partisi meclis grubu reis vekili Hasan Sakanın riyasetin YADIM LITESİ Evvelki “yekün Şişli Terakki iaesi mual - lirleri Şişli Terakki İisesi ilk kı- sum «talebeleri; Beyoğlu 4$ inci okul B. 8 talebesi Afyon Wsesi birinci sınıf şubesi (posta ile gelmiştir) Yekün e Rehber mi? Bulmaca mı? (Başı 3 üncüde) seseler alfabe sırasile resmi müesse- seler de idari kadro tertibiyle, Dahası var. Bu resmi miiessesele. İrin içinde sanki arıyanın gözünden İkaçsın diye saklananları © vardır. Bunların başında İstanbul sular ida- resi gelir. Vaktiyle hu idarenin halk arasın- daki adı (Terkos Şirketi) idi, Lâkin onu rehberde o vakit te bu isimle bulmak mümkün değildi. Dersaadet Su Şirketi falan gibi bir adı vardı. Burasını belediye satın alınca bele- diye müessesatı arasına girdi değil mi ya? O halde İstanbul belediyesi fihristinde arıyalım.. Tuhaf şey! Bu- lamıyoruz. Demek (Sular İdaresi) is- miyle yazılı olacak. Bir de öyle arı- yalım... Orada da yok! Canmı! Kos- koca İstanbul sularının telefonu ol- maz olur mu? Ara bakalım! İstanbul Sular İdaresine bak! Allah Allah o- rada da yok! Muhakkak (İstanbul Belediyesi Sular İdaresi) diye yazılı olmalı. Biz da maun kekik AAAL Orada da yok! İ“Haydi, istihbarata soralım: Hanıma i kız hafif bir murdtıdan sonra, bir Du: mara söyler. — Aman kızım! Bunu nerede a- rıyalımı — Efendim. W irfrmde arayınız. — Ne münasebet? — Evet! Belediye İstanbul Sular İdaresi diye Sorarım şünse İstanbul Sular İdaresinin tele- fon numarasını saklamak için bun. dan daha çetrefil bir çare ve bir isim bulabilir mi? İ Rehberin şu birkaç noktada top- hyabildiğim esaslı noksanlarını gi dermek İçin bir istihbarat kalemi var. Aradığınız numarayı bülamazsa niz buraya sorabilirsiniz. Bu kalem. deki memurlar dn gündüzün çok meşguldürler, Sabahları mahmur, akşanıları du yorgun. Bunlar evvelâ size numarayı rehberde bulamadığı. İmiz için hafif tertip çıkışırlar. Sonra aradığınız adamım başka ismini ister. ler ve nihayet aradığınız resmi bir yer İse nereye bağlı olduğunu sorar. lar. Bu malümatı vermezseniz müs- bet covap alamazsınız. Hattâ bazan verseniz. de alamazsınız. Nitekim: Ben dün gece bir hasta için sabaha karşı bir hastanenin reh berde bir türlü bulamadığım numa. rasını İsithbarat kaleminden sor. dum, Müessesenin nereye bağlı ol. duğunu sordu. Onu da söyledim #*ç manlesef yine cevap alamadım. Şimdi telefon Avrupa ile Amerika de toplanmıştır. Türk grubu reisi Ge | arasında bir çocuk oyuncağı oldu. neral Naci Eldeniz grubun bir sene| Bizde Ankara .— lik foaliyetlne ait raporu okumuş ve izahat vermiştir. Bu mevzu üzerine söz alan muhtelif hatiplerin beyanat larından sonra rapor umumi beyetçe tasvip olunmuştur. My. 2 Türk İnkılâbı Hakkında Yazı Müsabakası (Başı 1 incide) İstanbul bundan üç dört sene evveline nazaran bir şehir mükâlemesi haline geldi. Lâ- kin hâlâ İstanbulda aradığımız bir aboneyi kafa patlatmadan, eski bir tapu kaydı ararcasına yapraklar çevirmeden ve hattâ çok defa abone- ye “bu kadar derin tetebbüntta bu- lunmaktansı görüşmemek evlâdır, dedirmeden kullanılacak bir rehbe- rimiz yoktur. Haksız mıyım dersi-| niz? ———— e —— a — ve koruyucusu olan Büyük Şefimiz | 278 Sonuna kadar yazdırılmasını Atatürke karşı duyduğu sevgi, saygı, tebliğ etmiştir. minnet ve bağlılığı ifade etmiye da- vet edilmek üzere Kültür Bakanlığı bu tahriri vazifenin hemen ilkokulla rın 5 İnel sinıflarile diğer okulların bütün talebesine verilerek ilk okul- Bu vazifeler Türk hususi ve ekel- İlyet okulları talebesine ve yabancı okullardaki Türk vatandaşı çocukls- ra da yazdırılacaktır. Bakanlık bu yazıların nasıl seçileceği hakkında kültür direktörlüklerine ayrıca bir larda Mayıs ve diğer okullarda Ha-!tamim göndermiştir. YETİ Ankara Radyosu ÖĞLE NEŞRİYATI Saat 12,30 Karışık plik neşriyat Plik Türk musikisi ve halk şarkılar Dahili ve harici haberler AKŞAM NEŞRİYATI: Saat 18.30 Çocuklara Karagöz Ali) 19.15 Türk musikisi ve halk 9” (Servet Adnan ve arkadaşları) 20 Safi yarı vö arapça neşriyat 20.15 Türk kisi ve halk şarkıları (Hikmet Rıza vi kadaşları) 21 Ankara İlkbahar at nın ikinci haflasında koşuya iştirik atlar ve kazanma ihtimalleri hal nuşma: (Abdurrahman Atçı) 21.15 9 salon orkestrası: 22 Ajans haberleri Yarınki program ve İstikldi marşi. SENFONİLER 29 Milâno; Torino: Senfonik Kö (Wagner) HAFİF KONSERLE 740 Berlin "kısa dali: Hata konseri (8.15: Devamı). (950: Halk sikisi). 13 Berlin kısa dalgası: Hafif #iki (14,15: Devamı). 13.25 Bükreş din orkestrası (14.80: Devamı). 17 BE. lin kasa dalgası: Eğineceli hafiz programa,17,05 Prag: Klâsik dansla” marşlar, 1745: Berlin kıza dalgasi sonu konseri, 18.30 Peşte: Radyo of” trası, 18.50 Berlin kışa dalgam: İş könseri. 19 Orirava: Gitar mi 19/17 Bükreş: Askeri Bando. 1920 Bando müzika. 19.20 Peşte: Çigan trasi ve piyana, 20 Berlin kıza del Neşeli hafta sanu konseri, 2020 MİM Torine Haft musiki kenseri Rama; Bari: Cetra orkestram, 21 P Orkestra, 21 Viyanm: Orkestra; tenor. 21.35 Prag: Fok orkestrası, 2 Bükreş Hafit musiki nakl, İ Prog: Plâk musikisi, 2320 Viyanat tf yesliki, OPERALAR, OPFRETLER; 1215Roma kisa dalgası: “Ni bir perde, 2030 Bükreş: Operet mi si. 2130 Floransa; Napoli: “Stentereii isimli operet piyesi. 22 Belgrat: Mi if operalardan parçalar, 22 Roma; Tiyatro neşriyatı. ODA MUSİKİSİ: 1745NRoma kısa dalgası: Oda muf 8 si progremi (18.15: Triyo könser.) Peşte: Cuz triyosu. meden ME N 18.18 KER Mata tali. 1445 Roma kısa 8 vrogram. 20.10 Viyana: Sorkı 21 Belgrat: Halk şarkıları, DANS MUSİKİSİ: 10 Berlindkana dalgüm, 2020: 2L18: Bükreş: 21.30 Berlin kasa dö 2215: Bern İSE UMIZAS. gm grat, 2830 Prag. MUHTELİF: 10.10 Bari; Roma kısa dalgası Kili Arapça neşriyat. 2037 Bari kili Türkçe program. 2115 Bari kili Türkçe peogra BURSADA : Bir Delinin Yaptığı Marifetler Bursa, (TAN) — Hoca Ali zade hallesinde oturan ve akli malül tinden dolayı tekaüde sevl Mehmet oğlu Tahsin, HocaAli ilkokuluna girerek koridorda mağa, etrafına toplanan talebeye maya başlamıştır. Hademe Hatic8' tişerek çocukları kurtarmak is! fakat Tahsin Haticenin başına bir ton indirerek kâdıncağızın bir da iyileşecek derecede başını ye! tır. Bundan sonra Tahsin müdür citle karşılaşmış, bastonla ona da cum ettiğinden Sacit “can kut yok mu!” diye bağırarak sokağa lamıştır. Az sonra yakalanarak yeye götürülen Tahsin, Adliye resinde polis ve jandarmalara “ syağn kalk!” diye emretmeğe ve rar bağırmaya başlamış, bunu yup merak eden birçok kimseler yeye toplanmıştır. Zavallı deli zı ekliye hastahanesine sevkedi! üzere zabıtaya teslim edilmiştir. Kızılayımıza Büyük Teşekkür Her sahada gösterdiği himaye şelakati: bu kere sarledilmek üzere çök kıymetli sandık eczayi tıbbiye hediye eti suretile anne ve yavrulara şef! | kucağını açmış olan Kızılay Zine sonsuz şükranlarımı muhte gâzetenizle arzetmeyi vecibe â rim. Zetmep Kâmil Doğumeni hekimi Eyüp Kiralık ve Satılık Ev Kuruçeşme Mevhib sokağı 8, 5 odalı gayet havadar ve nezi bir ev hem kiralık ve satılıktır. Müracaat: Tramvay caddesinde tüneü GOGOYA No, 4.