22 Mayıs 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

22 Mayıs 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

TURK ÇASU EL No. 66 it . . mitecilerin Ks #aaliyete geçmeden evvel küçük kuvvetimizi bir iki gün dinlendirdim. Z. Beyden dığım. haberler üzerine bir müda- dele plân. hazırladım. Bekleme yerlerini de tayin ettim. “Hedefim Lister ile bakkal Todori arasında. ki muhabereyi tutmakve bu mu- haberelere âlet olanları birer bi. ortadan kaldırmaktı. Tayin et tiğim günde Z. Bey yoldaşlarına katıldı ve gizli mücadeleye atıldı, Çamlıcadan ayrıldıklarının dör düncü günü mücadelemizin ilk za- ferinin müjdesi ile ganimetlerini aldım. Z. Bey Dudullu ile Sultan gidtliği arasında kurduğu pusuya, Uzun ve üzüntülü bir beklemeden sonra gileli Yorgiyi düşürmüştü. Üzerinde bulduğu üç mektubu bir arkadaşla bana göndermişti. Rumca dili ile yazılan bu mek- tuplardan biri, Şişlide Küğıthane caddesinde bakkallik eden (Praş- küva) ya aitti. “Zarfın içinde yine © cWarda bakksllık eden Petro ile * Vasile yazılmış birer pusla çıktı. Bu mektup ve puslalar bu adamla rın bakkallık ile bereber komite- cilik te yaptıklarını anlatmış ve bize uğraşılacak yeni adamlar ta- nıtmıştı, İkinci mektup, o Mavrimirali lerle pek yakından alâkası olan metrepolitlerden birine ait idi. Bu mektup içindeki haberler bakımın dan Listere yazılan mektubun bir köpyesi İdi. istere yazılan mektuba ge- Binee: Buna mektup dene- mezdi. Küçük bir kitap kada dı. Bahsettiği; şeylerin hülâsası şunlardı — Şile belediye reisi Ali Efen- di; Şileye iki sant uzeklikti bulu- nan Kızılca köyüne milli kuvvet- ler çeteleri ve erzak gönderiyor. Çete kumandanlarının İstanbul ile mektuplaşmalarına va sıta oluyor. Yirmi gün sonra Ki zlcaya Sadık Kaptanın çetesi ge İecektir. Bu çetenin yok edilinesi ve kaptanının ele geçirilmesi için Rum komitecilerile herşey görü- şülmüş ve Kararlaştırılmıştır. Bu defa köy her taraftan sarılacak ve Yapılacak baskınla Sadık Kaptan neye mal olursa olsün tutulacak- tır. Listerin de bir miktar kuvvet ile bu baskında bulunması rica ç- dilmektedir. 2 — Şileye milli kuvvetlerin mo törleri pek sık gelip gitmektedir. Her gidişlerinde mebus ve zabit oldukları anlaşılan birçok kimse- Jeri alıp Anadoluya götürmekte- dir. Bu kaçakçıların daima Pendik ve Maltepeden Şileye geldikleri anlaşılmaktadır. Birkaç gün evvel Kara Manol nefer elbiseleri ile dört kişinin Şileye geldiklerini ve © akşam motörle Akçeşehire gittik lerini"görmüştür. Bendik ve Mal- tepede bulunan İngiliz memurları nın bunları görmemelerinden şikâ et edilmektedir. Çarnlica ve cis varlârında gösterilen dikkatin © ta raflarda dâ gösterilmesi arzu olun maktadır, 3-— Gebze, Taşköprü, Çal ta- raflarına gönderilen Yeniköylü İs tavri dönmüştür. Gebze komiseri H. nün bir mektubunu getirmiştir ki baz; Türk çetelerinin Şile üze- rine yürüyeceklerini bildirmekte. dir, İstavri Taşköprü ve Çal taraf- larında milli kuvvetlere mensup adamların hâlâ serbestçe çalıştık larını söylemektedir. Sadık Kap- tanın işi bitirildikten sönra “(Sa- randi) Kaptanın Midyeden getire- ceği çetelerle Çal ve Taşköprüye bir gece baskını yapmasına karar verilmiştir. Sarandi Hacı Karabet le beraber şimdilik Şilededir. 4 — Şile jandarma kumandanı H. Beyin adamlarından ikisi bak- kal Todori tarafından elde edil miştir. Bunlara bir miktar para verilirse kendilerinden çok istifa. 'de edilebilir. H. Bey henüz Todo- rinin vaziyet ve faaliyetini anlıya mamişti Yazan: M. SIFIR Bakkal Kıyafetinde Ko- Marifetleri “Bulgar,, Sadığın çetecilik zamanındaki resmi büs ve hareketi görülmemektedir. Bu sebeple değiştirilmemesi daha müna $ — Lister tarafından Şileye gönderilen Çerkes M. in vaziyeti- ni Şile Türkleri tamamiyle öğren- miştir. Burada , bulundurulması fayda) yerine bir mazarrat getire- bilir. 8 — Kaptanların köylerde yap- tıkları baskınlarda sele geçirdikle- ri paralardan bu defa da yirmi dört altın ile beş yüz birikmiştir. Mü: bu paranın Şileden aldırılması ve İstanbulda Yunan Şalibi Ahmeri- ne gönderilmesi dir. 7 — Reşadiye kö: miş kâğıt lira asip bir vasıta ile rica edilmekle- nde oturan Ağalardan Halit ve Hafız Ömer Şileli pehlivan oğlu Yorgi kapta- nın istediği üç bin liraya sit toh- dit mektubunu götüren Yeniköy Çakır Eitim mekt Su verdikten sonra Üsküdera inm lar tarafından her nedense tutul- müştur. Kendisine bir fenalik yap kur- ve İtalyan- tırılmaması ve bir an evvel tarılması rica edilmektedir. 8 — Kör Vasil çetesi üç gece ev vel bozahaneyi basmıştır. 9 — Yirmi kişilik çetesiyle Bey- koz üzerine gönderilen Paşaköylü Milki Kaptan henüz dönmemiştir. Bir pusuya uğramasından korkül- maktadır, Beğendiniz mi Şile bakkalının marifetlerini? 2 eee A; vasıtasile Türkçeyo çevirttiğimiz hıyanet vesikasını Şileli Yorginin uğradığı vakaya ait haberle berâ- ber Esat Beye bildirdim. Bir taraftan da Listere-ait Jur- nalde bahsedilen Hafız Ağayı ara dik bulduk ve oğulları Hüsnü ile Yusuf Rum çeteleri tarafından da- ğa Kâldırılacakları hakkında ken- dilerini ikaz ettik. Bu ihtarımızı İs- tihza ile karşıladılar ve tedbir &l- madılar. Az sonra dediğimiz çık- tı. Bir gün çete güpe gündüz köyü “bastı ve çocukları dağa kaldırdı. İki köy ağası iki bin lirayı vermi- ye mecbur kaldılar. Bundan sonra çocuklar yaralı ve yarı ölü bir hal- de evlerine dönebildiler. (Devamı var) Bir Köyde 17 “Valf, yangından çıkanlara yardım edilmesini emretmiş, Kızılay da yar- Şimdilik menfi bir teşeb |dımda bulunmuştur. BELEDİYEDE Hamallar da Giyecekler Belediye müstahdemin müdürlü - ğünce tesçil edilmiş olarak vazife gö ren bütün hamalların bir örmek elbi- se giymeleri ve kasket taşımaları kararlaştırılmıştır. Bir elbise ve kes tir. Gelecek sy içinde bütün hamallar bir örnek kıyafette olacaklar ve gö- ğüslerinin 80! taraflarile kasketlerin de numaraları bulunacaktır. Şoför, arabacı, kayıkçı ve motör - cülerin de birer örnek elbise giyme leri ve kasket taşımaları kararlaştı- rılmıştır. Ancak kara ve deniz nakil | vasıtalarında çalışan bu işçilerin kı- İ yafetlerinde mensup olduklari iş su belerini kolaylıkla ayırabilecek fark İlar bulunacaktır. Bunun için birer nümüne hazırlanmaktadır. Haziranda Et Fiatları Daha Ucuzlıyacak Belediye tarafından yapılan bir mayıs aylarında geçen yılın ayni ay- larına göre 20 bin fazla hayvan gel miş ve kesilmiştir. Son sekiz on gündenberi mezbaha» da yalnız belediyeye ait şirket tara - fından getirtilen hayvanlar kesil - mektedir. Diğer taraftan belediye mevsim iti barile en az hayvan gelen nisan ve ayları geçtikten sonra daha fazla hayvan getirilebileceğini gözö- nüne aldığı için haziranda et fiyatla- rını yeniden bir miktar indirmiye ka r. Bebek - İstinye Yolunda Bebek - İstinye yolu iki kısma ay- rılmıştır. Birinci kısım Bebek.Mal. ta imanı MSeT KISIM BANA limanı - İstinye kısmıdır. Mezarlık ve boş arazi bulunması 1 Wbarile birinci kısmın istimlâk mua- melesi daha ucuz olacak ve daha ko İlay ve kısa bir zamanda yapılabila. İ cektir. İkinel kısım formalite itibarile da ha uzun sürecek ve çok pahalıya mal olacaktır. Bu itibarla evvelâ Birinet kısmın istimlâk muamelesi bitirilerek bu kısımda" yol inşa edilmiye başlana « cak, bu kısım tamamlanmelya kadar diğer tarafın istimlâk işi de bitmiş olacaktır. rar vermiş MAARİFTE: Ortamektep ve Liselerde İmtihanlar Başliyor Ortaokullarla liselerde haziranın 15 inde İmtihanlara başlanacaktır. 15 haziranda türkçe, 18 da tarih Coğrafya, 17 de matematik imtihan İarı yapılacaktır. Maarif Müdüri Teftişleri Ders yılı sonu olması münasebe- Dahiliye Vekili ve Pârti Genel Sekreteri Şükrü Kaya dün sabahki ekspresle Ankaradan şehrimize gel- miş ve doğruca Kadıköyündeki evi- ne gitmiştir. Bir Ornek Elbise ket nümunesi hazırlamış, beğenilmiş | istatistiğe göre bu senenin nisan ve| Dahiliye Vekili Şehrimizde POLİSTE; Salmatomrukta İki Ev Çöktü Dün akşam üzeri Salmatomrukta bir çöküntü olmuş, iki ev yıkılmış tir: Kanhmemba sokağında Hamalba- şı Ömere ait 2 ve 6 numaralı iki ev Jarisızın çökmüştür. Evler, evvelce boğaltıldığı için insanca zayiat olma| miştar. Kaçak Köylü Sigarası Bursadan Tirilyalı Hüseyin ismin de biri tarafından Kasımpaşada bak- kal Niyaziye gönderilen bir yumurta | sandığının hefifliğinden şüphelenen | emniyet kaçakçılık bürosu memurla» rı, sandığı muayene etmiş, 40 kilo ka çak köylü sigarası bulmuşlardır. Bakkal Niyazi yakalanarak tahki- kata başlanmıştır. Çaldığı Eşyı — Yakayı Evvelki gece Beyoğlunda larin D-.swer le Verdi Sakıza- ğacı caddesinde devriye gezen me murlar, elinde bir bohça ile sokaktan geçmekte olan bir adamı görerek çe- virmek istemişlerdir. Bu ağa yaka lanacağını anlayınca bohçayı atarak kaçmış, memurlar peşine düştükleri için uzun bir kovalamaca başlamış- tar. Biraz sonra yaktyı ele vermiş, Na ne sokağında Marka İsminde bir ka- dının evinden bir sürü eşya çaldığı anlaşıldığı için adliyeye verilmiştir. : Defterdarda bir doküma malktha nesinde çalışan Ali isminde bir ame- le; büyük bir direk altında kalarak ağır yaralanmıştır. Vatman o İsmailin (idaresindeki tramvay arabası Kızıltoprakta Ke-| malin yük arabasına çarpmış, araba- yı pafçalamiş, beygiri de sğır yare- Tamıştır. ——— — tile maarif müdürü Tevfik Kut köy mekteplerini teftişe başlamıştır. Bakırköy ve Üsküdar kazaların - dü yapılmakta olan teftişler bitmiş tir. Ay sonuna'kadar diğerleri de bi tirilecektir. # Dahiliye Vekilimiz öğleden sonra Istanbula inerek Perapalas Oteline gitmiş ve İstanbul gazetecilerini davet ederek bir müddet kendilerile da mü ba dedi hasbihalde bulunmuştur. DahiliyeVekilimiz, bugün veya yarın Anka- m e ei raya döneceklerdir. Yukarıdaki resimde Dahiliye Vekili, gazetecilerle | hükümet doktoru tarafından tedavi- görülmektedir. DENİZ ve LIMAN : Aksu Vapuru Karaya Kasten Oturtu'muş Geçen Şubatın 9 unda Sinop civa rında bir kaza geçiren Aksu vapuru nun, yolcuların ve geminin selâmeti ndmına kasten karaya oturtulduğu tesbit edildiğinden avarya için bir Dispaç heyeti kurulmuştur. Vapur ve yükle #lâkadar olanlar 6 hazirana kadar dileklerini deniz ti enret müdürlüğüne — bildireceklerdir. Deniz ticaret müdürlüğü bu dilekle- ri asliye birinci ticaret mahkemesi vasıtasile Dispaç heyetire verecek - tir Vapur Dumanına Kârşı Vapurların duman çıkarmalarına â k için Sirketi Hayriyenin! getirttiği cihaz, 68 numaralı vapu - run bacasına konulmuştur. Cihaz, bir iki güne kadar tecrübe edilecek tir. İyi netice verdiği takdirde, Akay ve Şirketi Hayriye vapurlarına bu ci hazlardan konulması mecburi tutu- lacaktir, Bu sayede vapurlar kömür - den de tasarrfif edeceklerdir. Yugoslav Vapuru Döndü Müşterek Balkan denizyolu sefer lerini yapmakta olan Yugoslav ban-| dıralı Lovcen vapuru dün sabah Kös | tenceden limanımıza gelmiş ve ak - şam ayrılmıştır. Vapur, Yunanistan limanlarına uğ- radıktan sonra Susak'a gidecektir. ni olm Şirketi Hayriye, araba vapurları için daimi seferler ihdasını kararlaş tırmığlır. Haziran sonunda şirketin kendi yaptığı 77 numaralı araba va- uru da, sahna Yömen, Kabataşin Üsküdar bu vapur daimi surette işliy: o keti Ha; Kabataş meyda - nım. açılması işini üzerine almış « tir. Bu hususta belediye ile de am İâşma olmuştur. Meydandaki tarihi havuz tamir edilecekti arasında ktir, MÜTEFERRİK * İnhisarlar U. Müdürü Lordradan Döndü Birkaç #ydanberi Londrada bulu-| nan inhisarlar ürü Mithet Ye- sel, dün sabahki ekspresle şehrimi- müştür, Mithat Yenel, Lon - drada inhisarlar mamulâtının sat sını temin için tetkiklerde bulun - muştur. Bira Nakliyatında Tenzilât Devlet Demiryolları, bira nakliya- tında tenzilât yapmıştır. Ayrıca, ken di vagonlarında bira nakledenler için de yüzde on tenzilât yapılacaktır. Tenzilâtlı tarife bir haziranda tatbi- ke konacaktır. Şehri Yaya Gezen Seyyahlar Eyvelki akşam, G. Von Steuben ve Milwenke Yapurlarile İimanimı- za gelen Alman seyyahları dün gece gitmişlerdir. Gelen seyyahlar 500 ka dardır. Seyyahlar, vapurdan fazla para çıkarmalarına Alman hüküme- ti müsaade etmediği için, şehirde tramvayla ve yaya olarak dulaşmış- lardır. İngiliz sefiri ekselâns Sir Persi Lorel ile Polonya sefiri dün sabahki ekspresle Ankaradan şehrimizs gel- mişlerdir. NİKSARDA: Bir Çocuk Kamyon Altında Can Verdi Niksar, (TAN) — Şoför Reşadın * daresindeki kamyor, kiremit yükü $- le giderken, terzi Ahmet Dağdelenin (8 yaşlarındaki oğlu Cemalettine çarp mıştır, Çocuk, kamyonun altında kal muş, haricen hiçbir tarafına bir şey ol- kusan çocuk cezaneye götürülmüş, sine çalışılmışsa da ölmüştür. Ankaradan i Telefon ve Telgrafla Ankarada Açılan Sanat Sergisi Ankara, 21 (A:A.) — Ankara se gi evinde tertip. edilmiş olan “B3# enstitüleri Ve sanat okulları” sergisi bugün açılmıştır. Açılış merasiminde Büyük Millet Meclisi reisi Abdülhalik Renda, Baf vekil Celâl Bayar, Maarif Vekili Saf fet Arıkanla diğer vekiller, mebus * lar, kordiplomatik, Maarif Vekâleti erkânı ve kalabalık bir davötli küt” lesi hazır bulunmakta idiler. Saat 14 te Başvekil Celâl Bayaf sergi binasına geldiği zaman, ser$İ önünde iki taraflı yer tutimuş olan kız, erkek sanat okulları talebeleri kendisini sürekli alkışlarla karşıla * muşlar ve “Var ol!” diye selâmlami$ Tardır. Başvekil Celâl Bayarın gelmesini müteakip serginin © şeref salonunda toplanmış bulunan davetlilere hıtar ben söylediği bir nutukta Maarif Ve kili Saffet Arıkan, memleketimiz < deki sanat mekteplerinin bir tarihçe sini yaparak cümhüriyet idaresinin bu mekteplere vermiş olduğu ehem” miyeti tebarüz ettirmiş ve son sen& ler içinde bu mekteplerin mazhar Ol dukları inkişafa bir mümuüne teşkil etmekte olan bu sergiyi açmak lüt - fünde bulunmalarını Celâl Bayardan rica etmiştir. Başvekil, gençlerimizin itipa ile hazırladıkları eserleri bir araya top liyan böyle bir sergiyi açmaktan do- layı memnuniyetini ifade ederek kor delayı kesmiştir. Bütün davetlilerin ile takip etmiş bulundukları sergi * yi baştan başa gezen Celâl Bâyar, ber kısımda ayrı ayrı durarak iza * hat almış ve yaptıkları güzel işler den dolayı genç sanatkârlarımızı teb ik, etmiştir. SİNE ene den üstün bir değerdedir. Denilebi - lir ve bu değer, sergide teşhir edil » mekte ölan ve her biri Türk gençle ripik İnce Bir Z6Vk ve sanat eseri © lan elişlerinden başlıyarak yapı us” ta mektebi talebesinin işlerinde ve'ni hayet bütün bu sanat eserlerinin te$ hir tarzında parlak bir şekilde kendi ni göstermektedir. Mareşal Fevzi Çakmak Teşekkür Ediyor Ankara, 21 (A.A) — ç may Başkanı Mareşal Fevzi Çakmak, 19 Mayıs Gençlik ve Spor Bayramı münasebetiyle yurdun her tarafın dan aldığı tebrik tel ve yazılarına karşı teşekkürlerinin Anadolu Ajan* sı vasıtasiyle iblâğını rica etmiştir. MEMLEKETTE: Şair Ziya (Paşa) İçin Ibtifal Adana, TAN) — Şsir Ziya (paşa) nın ölümü yıldönümü münasebetile halkevi tarafından bir ihtifal tertip 6 dilmiştir. İlk mektep talebesinden bir grup, halkevliler, ve halk, büyük şa- irin Ulucami yanında, Güneynedeki mezarına gitmişler ve bir çelenk koy muşlardır. Başmuallim Mürşide Ak- yol, şairin hayatını ve eserlerini an- latmıştır. Geceleyin de halkevinde toplanıl miş ve şair anılmıştır. TAKVİM ve HAVA 22 Mayıs 1938 PAZAR B inci ay Gün: 31 Arabi 1307 Reblülevvek: 21 İ Güneşi 437 — Öğle, 210) İkindi: 16.00 — Akşam; Yatsı : 21.7 — İmsğk: YURTTA HAVA VAZİYETİ Yeşilköy meteoroloji istasyonundan 3lı- nan malörmata göre, kava yurdun Trakya Ege ve cenubi Anadolu bölgelerinde bulut Mu ve yer yer Yağışlı, diğer bölgelerinde a- gık geçmiş, rüzgürlar doğu ve cenup doğu sunda şimall, diğer yerlerde cenubi isti- kametten örtü kuvvette esmiztir. Dün, İstanbulda hava kısmen bulutlu geçmiş, rüzgâr şimaiden saniyede 5-7 met #6 hizla esmiştir. Saat 14 te barometre TSA,B milimetre idi. Hararet en çok 28,1 ve en az 12,4 santigrat olarak kaydedilmiştir. Sü isi Ankarada bugüne kadar açılmıği olan bütün diğer sergilerin hepsin * Genel Kur-' takdir hisleri