22 Mayıs 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

22 Mayıs 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

BURSADA : Turfanda Bir Kilo Biber 5 Liraya Satıldı Bursa, (TAN) — Yazın İstanbul ve Ankaraya yapılan külliyetli sebze| sevkiyatını artırmak ve turfanda seb-| zecilik, meyvacılık, yapmak hususun | da ziraat mektebi iyi bir rehber ol maktadır. Mektebin 934 senesinde vücude getirdiği turfanda sebze bah. çesi bu sene daha ziyade ıslah edil- miş, bu iş için 35 dönümlük bir yer ayrılmıştır. Şimdiye kadar dört bin liradan fazla para harcanmıştır. | Cam altında cebri surette yetiştiri- len turfanda biber birkaç gün evvel Bursa piyasasına çıkarılmış ve kilosu Tavşancıl ilk okul talebesi tarafından bir müsamere verilmiştir. beş liradan satılmıştır. Son gürler.| Yukardaki resimde müssmerede muvaffakiyet kazanan küçük yavrular de de Ankaraya kilosu üç liradan gön| görülüyor. derilmiştir. Turfanda hışarın tanesi | — ZE 20 kuruşa satılmıştır. Meşhur Bursa | asaya çıkarılacak — tır. Yine cam altında yetiştirilen çi- leklerin toplanmasına birkaç güne kadar başlanacaktır. u gören bah- lerinden bazıları, turfanda sebze yetiştirmek için tertibat almı- ya başlamışlardır. Canlı Hesap Makinesi Olan Adam çapraşık hesap ları bir saniye zarfında ve doğru o- larak aklından yapıverdiğinden 'do- İayı canlı hesap makinesi adını alan Konyanın; Cihanbeylikazasından Ha san Korkusuz şehrimize gelmiştir. Hasan 52 ladır. Memleketinde ve çobanlık Yapmaktadır. görmemiştir. Kolunda (canlı hesap mi diye Yarılı bir band taşıyan H suz Bursada bankaları, t ri dolaşmakta, söyler gözelleştirilm spor, temsil inesi) BERGAMADA : Kermes Haftası | Merasimle ri nalanmış, sahalarda çardak! koşu yeri, yollar düzeltilmiştir. kları yerler hazır arada, hazırlıklarını, prov saat 14 te kermes, İzmir 1 Gülecin Bağlar İBOLUDA: Muntazam Köy Yolları Yaptırılacak Bolu, (TAN) doğan, defi ile beraber gitti kaldıktan sonra Valt, Düzcede devlet işlerile dar olduğu gibi köylere de gi halk e haspihalde bulunm Köy kalkırimasında en mühim lin mümtazam köy yolları ve » İraat olduğunu köylüye izah etmiş, Kermes,22 ma- Yafa mış, dada: kurul her odasinda | teftiş eylemişti Vali Salim Gün- müdürü de bir hafta ştur, ni ve parti teşkilğtini MANİSADA : Doktorların Kongresi Toplanamadı Manisa, (TAN) — İkinci mtaka Etibba odası altı aylık kongresine iş- tirak etmek üzere İzmir, Aydın ve Balıkesir vilâyetlerinden 100 kadar doktor gelmiştir. Doktorlar Halkevin de toplanmıştır. Vali Lütfi Kırdar, kısa bir nutuk söyliyerek konyren Manisada toplanmasını memnuniyet- le karşıladığını bildirmiş ve azaya teşekkür etmiştir. irgutlu doktorlarından Ruhi, va: liye cevap vermiş, gösterilen iyi ka- bulden dolayı kür etmiştir. Fakat, bu Rutuklar sonra hö nüz bazı hazirliklar bitirilmediği i çin, müzakere yapilarmıyacağı anlar şılmış; bunun üzerine kongrenin İz- mirde toplanması kararlaştırılmış! Doktorlar, Möris memlğke* hastanelerini ye diğer yerleri gez- mişler, halkevinde şereflerine 120 ki- şilik bir öğle ziyafeti verilmiştir. Ma. nisa doktorları da bir çay ziyafeti vermişlerdir. SIVASTA : Mezbaha Tamamlandı Sıvas, (TAN) — Sıvas belediye: İrafından başlanılan ve iki seneder- | beri inşaatı devam eden asri mezba İha bitmiştir. Vali, Gölyaka mıntakasındaki Ef- teni gölü bataklığının kurutulması i- çin, iki suni kemer ile Y; aşı ve Dokuz boğazındaki kayaların atılma sı hakkında tetkikler yapılmasını ve BERGAMADA kırında açılacaktır.» O| süratle işe başlanmasını emretmiştir İkararlaştırılmıştır. AKSARAYDA : : Her Hafta Konferans Verilecek Konya Aksarayı, (TAN) — Orta o kul salonunda pazartesi günleri öğ- verilmesi İlk olarak gecen pazartesi günü askerlik şubesi başka ni ve orta okul riyaziye muallimi bi rer konferans vermişlerdi * Konya Aksarayi, (TAN) — Kasa bamızın ortasından geçen Ulu ırma İn taşması neticesinde Cümhuriyet caddesinin bozulan kısımları hâlâ ta. mir edilmemiştir. Bu en işlek yerin bir an evvel'tamiri lâzımdır. ÇATALCADA : den sonra konferanslar 22-5-938 << İZMİRDE: Hayvanlar Bahçesi Zenginleştiriliyor İzmir, (TAN) — Kültürparktakii hayvanat bahçesine yeni hayvan! getirilmiştir. Fuvsrı ziyaret edenle hayvanat bahçesini parasız gezebil&” ceklerdir. ——— DAVET | Konya Ereğlisinde Hacı Şıhın Hati cı Ali mahdumu Bay terzi Mustafâ ki ve Beykozda Paşabahçede Bay Est Gezerin 23 Mayıs saat 12 ye kadâf aşağıdaki adrese geli, beni görme lerini rica ederim. Sirkecide Aşirefendi Şark otelinde Marangoz Kesik. — —-> için 59,5 lira lane verilmiştir. an heyet, Ki caddesinde Memduh £ Kendinize acımıyor musunuz ? Bir tek kaşe NEVROZİN Alacak yerde bu ıstıraba katlan- mak ne demek? BAŞ AĞRISI DİŞ AĞRISI KIRIKLIK NEZLE, ADALE AĞRILARI Bütün bunlar en seri ve en kafi şekilde sapları bir saniye zarfında ve aklın dan ydpıvererek herkesi hayrete-dü- şürmektedir. Hasanı dün 1323 doğumlu söyledim. Gözlerini kapadı, başını yukarıya kal dirdı, kaşlarını oynattı, mırıldandı ve Yarım dakika zarfında 31 yaşında ol- duğumu, bugüne kadar 372 ay, 11160 gün, 287840 saat, 16070400 dakika ve 963224000 saniye yaşadığımı söyledi. Hâsan, yol parası kazandıktan son- sokak gün, en güzel zeybek oyunlarından Bengi, Dağlı, Harmandalı oynanacak, tarihi li ok atılacak, * kalkan kaldırma gibi oyunlar Temsiller, halkevinde kıyafet ba-| Volar, saz ve milli türküler, peblivan şleri, st koşuları, k; İla, satranç müsabakalar başlıca eğlencelerini teşkil edecektir 26 mayıs günü, 4 milyon fıstık ça- mını sinesinde taşıyan Kozak yayla sında geçirilecektir. Bu urada, vak- ıla giderek banka veya ti- esrethanelerde iş bulursa İstanbulda | yerleşeceğini söylemektedir. yere TAVŞANCILDA : Talebe Güzel Bir Müsamere Verdi tile suda yüzer lif eğlenceler y. besi, ders senesi sonu münasebetile | dır. Bu liderlerin arasında Fransisco ve Josö Ma gibi halkça çok meşhur adamlar da vardı. Her tarafta yörüyen seferberlik hareketi içinde, beşinci alay da seferber edilmiş ve askerileştirilmişti. Uülerler düşman ateşi karşısında, her saatin korkunç muka- yemekli de yetişmiş, muvaffak olmuş adamlar- » Harbin ilk beş haftasında beşinci alay, bir çok ie meselelerini yalnız başma hallet, şti. Bu alay- da Garcia isminde bir'adam — maden amelesi idi — tanıdım ki, otuz yaşlarında genç bir adam oldu- ğu halde vaziyetleri meslekten yetişme bir erkânı- harp gibi mütalea ediyor, gayet basit bir şekilde, her meseleye lâzım olan ehemmiyeti vermeden, si- yasi liderler gibi bu hususta kafasını yormadan, mükemmel şekilde hellediyordu. Bu adamla ey« veli Güadarrama © erkâniharbiyesinde beraber bu- lunmuştuk. Etrafımızda patlıyan top seslerinden bi- ribirimizin sesini duymamıştık, hattâ bazan bahçede b mize rastladığımız halde konuşamamıştık, O günlerde "düşman deli gibi hücum ediyordu. Bir akşam saat dokuzdu rlerden, bataryadan mü- en telefon ediyorlardı. Hücum o kadar şid- detlenmişti ki Periguerinos'tan takviye kuvvetleri istediler, Mesleki »harpler ellerinden geleni iyretlerine rağmen hücum temadi Hem nasıl gönderebilirdik? Bilhassa gece, hem son dere- siporlere ne kuvvet gönderebilirdik? k bir geceydi ia buraya, her zaman yapmağı mutat edin- diği ziyaretlerden birini yapmak üzere tesadüfen hesaplar yaptı. Yüz adamı falan, filân göndermeli, elli adam: da şu meli, dedi Bu siperlerde merâk “edecek bir şey yoktur. Çünkü daki kuyvetleri, topları düşmanın hücum et- htimali ol ktaya töksif etmek kâfidir, di- mevkilere hur olan tarihi Çatan, darlıda, güzel plâjın pılacak, oradaki €$ ki eserler de gezilip görülecektir. —— İzengin programlı bir müsamere ver- | miştir. Davetliler, küçüklerin göster- | Tavşancıl, (TAN) — İlk okul tate-İdiği muvaffakıyeti çok alkışlamışlar. yapmakla meş- şimdiki Çan- anında muhte * Yu bir halde görülüyor. yordu. Mademki biz hücum etmiyeceğiz, müdafaa için bu adamlar kâfidir, Sonra ilâve etti; — Bundan başka Escorlal'da, bugün öğleden son- ra Mâdritten gelen beş yüz kişi vardır. Bunlara bir tarafa gitmemeleri, emir beklemeleri için telefon #tmeliyiz. Mitalay merakla sordu: — Bu kâfi midir? Bunlar, ve Collado'dan yürüyerek gelen dört yüz adam, —ki bunları gelirken ben de görmüştüm— da bunlara ilâve olursa kâfider fazladır, dedi. Bu arka- daşlara da Guadarrama'ya gitmemeleri için haber vermeliyiz. Bunlar yolun dönemecinde beklemeli, yanlarındaki bataryaya ait kamyonları bü işte kul- lanmalıdırlar, Eseoria telefonda idi. G foncuya | sakin tavrile tele izım. olan şeyleri dikte ediyordu; gelmek- te olan dört yüz adama, ve kamyon şoförlerine ver- diği emirleri, postacılarla bildirmesini söylüyordu. O telefonda konuşurken kurşunlar dört bir tarafı- muza düşüyordu. O hiç telâş etmeden telefonda emirlerine devam ediyordu: — N a vaziyeti bildiriniz. Bu gelecek olan dört yüz adama L dağının altındak! yola gitmelerini söy- leyiniz. Bü yola gelince, yolun döhemecini © geçsin dikkat. Taklidlerinden sakınınız. Ve Nevrozin yerine başka — Onlar oldukları yerde kalsınlar. Onlar şimdi Valallasierra sanatoryomun iki tarafında taz- yik altında görünüyorlar. Onları şimdi siperlerin- den çıkarmak tehliklidir. Öteki mevkidekiler iyi yerleştirilmişlerdir. Bu maden amelesi, Garadarrama arazisini hari- talardan, diğer erkânı harplerden daha İyi hafıza- sında saklıyor, ve biliyordu. Telefonda İlerliyen va- ziyeti bildirdikleri zaman, rcia telefonda konu- şana; — Bunların yüzde yetmiş! milis amelelerden ol malıdır. Dedi. Sonra saatine baktı, binbaşı fi kadar gittikten sonra bin) —Peguerinos'a muk kadar tak Binbaşı: — Takviye kıtasını kiminle göndereceğiz? lara kim kumanda edecek? dedi, Garcia fütursuzca cevap verdi: — Ben, kendim gideceğim, O gider gitmez binbaşı beni çağırdı ve dedi ki: — Amele sendikası daima bizim yanımızda kak mak üzere, bize bunun gibi genç bir adam göndere- bilir mi? Bunların bir tanesi bir orduya bedel. Bir iki dakika içinde Garcla'nın otomobiline yotiş- tik. Yollardaki elektrikler söndürülmüştü, ' tektük otomatikman yanan fenerlerin etrafına mavi kumaş- , kapıya met etmelerini, iki e kıtaları geleceğini bildiriniz. Dedi Bun- marka verirlerse şiddetle reddediniz. ağrılarınızı derhal keser. İcabında günde üç kaşe alınabi Mergamada Bayan Safiyenin ana okulu yavruları bu resimde (eo. MANN MNMEN MENMM MNMMMN MEMNN MEN Bal lar geçirilmişti, Yolun dönemecine geldiğimiz za- man Garcla nöbetçilere, Collado'dan gelecek olan taburu durdurmasını, Madride dönmelerine izin verilmesini söyledi. Ona: — Şimdi nereye gidiyorsunuz? dedim. Yemeğe dedi. Bu gece lâzım, için kuvvet toplamak Binbaşının sözlerini ona tekrarladım, Garcia: — Memnuniyetle, dedi. Bize yapmıya hazırdırlar, ellerinden gelen. Yemeği Collado'da Peğuerinos'tan gelecek | kuv- vetler hakkında hayaller yapmadan, yemeğe ait ba- zı hâdiselerden konuşarak, neşe ile yedik. Yarım sa- at sonra gelen kuvvetler, yolların birleştiği nok- tada toplandı, kamyonları, Madritten gelecek olan kuvvetlerle karşılaşmak üzere Escorial'e gönderdi ler. Her ferdin iyi niyeti ve heyecanı, muntazam bir orduda, taburların karşı koyamıyacağı bir çök me selelerin önüne geçti. Söz verdiğimiz dakikada Pe- guerinos'a vardık. Hücum durmuş, düşman birçok insan, ve teçhizat k: mişti, Bu G al Mola'nın en ağır mağlübiyetlerinden biriydi. Yüz milis nefe ri, sabahın on brinde Guadarrams'nın kumand. geri gönderildi ve vaziyet kurtuldu. Garcia Mad döner dönmez, merkezlerden birinin kendini attı, birkaç saat uyudu. kanapesine Her işi o yaptığı halde, hiçbir tarafta onun ismin. den bahsedildiğini duymadım, hattâ bir gazetede is- mini bile görmedim. O da tıpkı diğer amele ve lider» leri gibi yaptığı işi başkalarına duyurmadan yapan, yegâne zevki yaptığı işi yapmak olan adamlardan biriydi. Miralayın emrile değil, hislerin ve hâdiselerin te- siri altında, dopdolu bir otobüs ile Madritten çık- tık. (Devamı var)