6 Haziran 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

6 Haziran 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

“ İLİ Başvekil Ankarada (Başı 1 incide) helka iltifat ettikten sonra bayanla- ra da: — Zelzeleden çok mu korktunuz? Geçmiş olsun! dedi. Celâl Bayar istasyondan yaya ola rak hükümet konağına giderek bir müddet İstirahat etti ve bilâhare Halk Partisini ziyaret etti. Burada eski gazetecilerden Antakyalı Şükrü Oğuz, Çankırı ormanlarında kurdu- ğu katran imalâthanesinin çeşitle rini Başvekile göstererek izahat ver- di, Ve vekillere hususi surette imi ettiği çam kokulu kolonyalardan takdim etti. Başvekil daha sonra belediyeyi zi- yaret etti, Şehir imar plârının kaş yılda ikmal edileceğini sordu: yıl! Cevabı alınınca Dahi- .. Bir şehir için uzun za- , dedi, | Vekiller bundan sonra şehri gez- diler. Ortaokulu ziyaret ederek tale be sergisini gördüler ve talebelerle konuştular. Daha sonra Başvekille| Dahiliye Vekili memlehaya giderek tuz ocağını gezdiler. Adliye Veki e Maari? Vekili yapılan futbol mz- çını seyrettiler Akşam üzeri Başvekille vekiller, Çankırıyı çok güzel bulduklarını, sık sık ziyarete geleceklerini söyliye.! rek binlerce Çankırılının alkışları a- rasında Ankaraya uğurlandılar. İnegölde zelzele | İnegöl, 5 (A.A) — Dün gece 11,30 da ve bu sabah 10,30 da Doğudan Ba elik hafif zelzele ol- du. Hasarat yoktur. Kıbrıslıların Ktrşehir zelzelesine gösterdikleri alâka : Atinada çıkan Atinaika Nea gaze tesnin Kibristen aldığı bir telgrafa göre, Kıbris piskopos vekilinin tami minden sonra, Kırşehir zelzelesin- den zarar görenler için, iane beyet- leri teşkiline başlanmıştır. Lefkoşya da üç heyet teşekkül etmiştir. Pisko posluk' 20 isterlin vermiştir. Kilise- lerden para toplanacaktır. (Spordan Mabaat) Son Milli Küme Maçında (Başı 6 ncıda) hacimi dar bir zaviyeden ikinci golü atmıya muvaffak oldu. Mili kümenin son maçı hakemin tiz düdüğü ile nihâyetlendiği vakit Güneş takımı 4 « 2 galibiyeti hak et- miş ve namağlüp milli küme şampi. yonu olarak alkışlar işinde sahadan ayrıldı. : Fenerbahçe: 7 Arnavutköy: 1 Bugün Kadıköyünde Fenerbahçe Arnavutköy ile bir maç yapmıştır. Fenerliler sahaya şu kadro İle çık- muşlardır Hüsamettin — Semih, Lebip— Reşat, Bülent, Esat — Naci, Şaban, Yaşar, Fikret, Orhan. Oyunun ilk dakikalarından itiba ren hâkimiyeti ele alan Fenerliler Arnavutköy kalesini sardılar. İlk dn kikalardan itibaren başlıyan tazyik gittikçe daraldı ve Fenerliler 25 inci dakikada Şaban vasıtasiyle ilk golle rini çıkardılar. Beş dakika sonra Re- şat 35 metreden sıkı bir şütle ikinci ve biraz sonra da Fikret yine ayni mesafeden üçüncü golleri yaptılar ve devre 3 — 0 bitti, Fenerliler ikinci devrede de Arna Yutköyün bir golüne mukabil Fikre- tin ayağı ile bir ve Yaşarın ayağı ile de üç gol yaparak maçı 7 — 1 kazan dılar, Barutgücü Sahasında Yapılan Müsabakalar Dün Barutgücü sahasında yapilan müsabakalarda aşağıdaki neticeler a- hnmiştar: Barutgücü üçüncü genç takımı 6. Bakırköy Rum ikinci genç takımı 0. Bakırköy Rum genç takımı 2 - Türk Spor B takımı 1, Barutgücü ikinei genç takımı 4 - Türk spor A takımı 4, Barut#ücü birinci genç takımı 2 - Ak Yıldız B takımı 5, Barutgücü B: 7 Ak SAYFADAN MABAAT Eski Delege Garo Hataydan Ayrıldı (Başı 1 incide) Antakya, 5 (A.A.) — Anadolu a - jansının hususi muhabiri ü Vazifesine nihayet verilmiş olan eski delege Garo dün Hataydan ay- rılmış ve Beyruta gitmiştir. Hatay| iç işleri müdürlüğüne tayin edilön| Dr. Abdürrahmanın pazar sabahı va | zifesine başlıyacağı anlaşılmaktadır. Kaymakamlığa da Süreyya Kalaf ta- yin olunmuştur. Dündenberi yeni vu kuat kaydedilmemiştir. Milletler Ce miyeti komisyonu, umumi kâtibi An- ker'in Cenevreye Milletler Cemiyeti- le temas için gönder ter bitmez Hataya döneceğini tebliğ gimektedir. Hâlâ tahrikâta devam eden bir gazete Antakya, 5 (A.A) — Anadolu a- Jansının hususi muhabiri bildiriy Bugün çıkan Elurube gazetesi, ku mandan Kolenin gazetecilere yaptığı tebliğata rağmen, tahrikâlına de -| vam ediyor. | Hatayda yeni tayinler Antakya, 5 (A.A) — Anadolu A- jansının hususi muhabiri bildiriyor: Antakya jandarma (o kumandanı Mihrarla, İskenderun jandarma ku- mandanı Cemil'in yerleri değiştiril- miştir. Ve İskenderun serkomiseri Lütfi de Antakyaya nakledilmiştir. Fransız gazetelerinin mütaleası Paris, 5 (A.A) — Anadolu Ajansı- nın hususi muhabiri bildiriyor: Gazeteler, Hatayda örfi idarenin; hâdiseleri önlemek, Türklerde de be ecanı yatıştırmak için ilân edilmiş| olduğunu, Bonne ve Davaz arasında ki müzakerelerin iyi hava içinde yazmakta ve Celâl Bayarın İstanbuldaki beyanâ- tam, Fransanın hüsnüniyetine ve meselenin dostane * ballolunacağına delil saymaktadırlar. Jurnal ve Epogüe gazeteleri, ne- tice ne olursa olsun Türklerin kırk üzerinden 22 mebusluk kazanacağını yazıyorlar. Övre ve Peti Jurnal gazeteleri de, 'Türk — Fransiz dostluğunun ehem- miyetini kaydediyorlar. Bir İngiliz gazetesinin yazdıkları Deyli Telgraf gazetesi Sancâk me- selesi hakkında yazdığı bir başmaka- lede meselenin şimdiye kadar geçir- diği safhaları hulâsa ettikten sonra şu mütaleaları yürütüyor: | “Yeni iht Türkiye ile Fransa arasındaki münasebetleri bulutla dırmak tehlikesi ile karşılaştırmı Türkler, Fransız idaresinin Türk kütlesi aleyhinde Araplara taraftar- lık ettiğini söylüyorlar, Fakat İngil- tere Filistindeki tecrübeleri dolayı sile, bu çeşit hükümlerin ırki hassa- siyet rengini kolaylıkla aldığını bili yor. Fransanın, bir şey kazanamıya- cağı bir mesele yüzünden şu veya bu şekilde hareket ederek Türkiye ile bozuşmasında hiçbir istifadesi yok- tur. Türkiye ile çok mükemmel olan münasebetlerimiz dolayısile mesele- nin süratle ve dostça halini, sam miyetle umar: Mm Apel! Parayı Yendi i gazetesi tarafından gayrifedere klüpler arasında terti edilen kupa maçlarına dün sabah Taksim stadında büyük bir kalaba - lık önünde devam edildi ve bu ta - kımların en küvvetlilerinden olan Şişli ile Pera karşılaştılar. Büyük bir heyecan arasında yapı- lan maçın ilk devresi Şişlinin hâkimi yeti altında geçti ve devre 2—0 Şiş İi lehine nihayetlendi. Ikinci devreye büyük bir azimle başlıyan Peralı - lar rakiplerinin elinden hâkimiyeti alarak oyunu kendi hâkimiyetleri al- tın sokmağa muvaffak oldular ve bu- nun neticesi olarak üstüste iki gol yaparak berabere vaziyete de girdi- ler. Fakat vaziyetin tehlikeye girdi- ğini gören Şişli muhacimleri bütün enerjilerini sarfederek oyunun son dakikasında galibiyet göllerini de yaptılar ve maç 3—2 Peranın mağ- lübiyetile nihayetlendi. ÇIRAĞAN SARAYINDA SP | na ifade etmez. TAN Çekler Südetlerle Yine Çarpıştılar | Prag, 5 (A.A.) — Alman hududu elivarında Maksdorf imihabatı dola- yısile yapılan bir miting esnasında | Henlâyn taraftarları ; memnuniyete rağmen üniforma ile sokaklarda bir arbede çıkmış ve bir kaç Çek yara- lanmıştır. Yaralılardan biri hastane- ye nakledilmiştir. Henlayn Almanyaya gitti Prag, 5 (A.A.) — Henlâyn dün zevcesi ve çocuklarıle bir otomobile binerek Aş'dan meçhul bir semte hs- reket etmitşir. Otomobil saat 12,50 de | Çek — Alman hududunu geçmiştir. | Israrla dolaşan bir Henlâyn, Berline veya den'e gidecektir. Henlâyn'ın hareketinin Hodza'nın gelecek cumartesi günü bütün ırki gruplara milliyetler statüsünün pro * jesini tevdi edeceği hakkındaki yarı resmi notanın neşrine tesadüf etti - ği tebarüz ettirilmektedir. Berhtesgaden, 5 (A.A.) — Hitle - rin etrafındakiler Henlâyn'in Alman- ya seyahati hakkında malümatları olmadığını beyan etme'tedirler. Sü- det liderinin Hitleri ziyaret edece - ği hakkındaki haberler, tekzip edi mektedir. Hitler, şimdi Borhtesgaden civs-| rında Oberdalzberg'de mezuniyetini | geçirmektedir. Slovaklar muhtariyet istiyorlar TAN Neşriyat Evi YA Her Eve Lâzım Olan YENI geçit yapmışlardır. Polis nümayişçi- o e © İllere sopalarla hücüm etmişse de bun ? lar dağılmamışlardır. Neticede bir! Üessesemiz tarafından neş- redilen Yeni Çocuk Ansik- lopedisi her çocuğun mutlaka sa- hip olması lâzım gelen bir eserdir. Çünkü çocuk bu eserde ders esna- sında ve ders dışında aradığı bü- tün malümatı bulabilir. ÇOCUK ANSİKLOPEDİSİ bü- tün dünya lisanlarıma tercüme e dilmiştir. Bu beynelmilel eseri, Türk çocuklarının ihityaçlarını ve mektep programlarım gözönünde bulundurarak lisahimiza çeviren- ler, Prolesör Salih Murat, Faik Sabri ve M Zekeriyadır. Eser 1500 sayfalık iki büyük ciltten mürekkeptir. Tam eserin fiyatı 7 liradır. Muallimlere ve mektep talebesine ayrıca tenzilât yapılır. Bü eser yalnız çocuklar icih d& gil, bütün ilkmektep öğretmenleri için en kuvvetli yardımcıdır. Çün kü bütün dersler bu eserde r& simlerle ve geniş malümat ile zen ginleştirilmiştir. Eser hakkında bir fikir edinmek istiyorsanız aşağıdaki kuponu dok durup bize gönderiniz. Size be dava bir broüşr göndeririz. Bu bro şür size Ansiklopedinin kıymetini anlatacaktır. İSTANBULDA TAN MATBAASINA Yeni Çocük Ansiklopedisi broşürün den bir tane göndermenizi ve mu- #llimlere sit son fiyatınızı bildirme- nizi rica ederim. Isim:... Adres; . : Bratislava, $ (A.A) — Monsen- yör Hilnka'nın idaresinde bulunan Slovak muhtariyet Part Parlâ. mentoya Slovakyânın muhtariyetini | talep eden bir kanun lâyihası tevdi olan Adliye Nazırı Dr. De- sup olduğu Çek sosyal — 1 partisinin fik reden Pravolidu gazetesine beyanat ta bulunarak demiştir ki: — Biz Slovaklar Monsenyör Hin ka tarafından idare edilen Slovak muhalefet partisinin totaliter iddin- larını şiddetle protesto ediyoruz. Derer, kendisi gibi Slovak ölan Hodza'nın . Bratislavada. bir nutuk söyliyeceğini bildirmiş ve sözlerine İstanbul, Ankara caddesi TAN EVİ ) İbr. Hayri Ömer 2 | sarsısmda No 133 Telefon :4258* “ > Zührevi ve cilt hastalıkları iğleden sonra Beyoğlu Ağacamı Satılık Makine Transmisyonları Kullanılmış 6 santim kalın » tında makine transmisyon, şaft, Kasnak ve yatakları ucuz fiyatl satılıktır. TAN mathaasına mü” -aat ediniz. şöyle devam etmiştir: “Bu nümayşe yalmz çiftçiler de ğil ayni zamahda bütün işçiler ve bütün siyasi partilerin mensupları da iştirak ederek Slovak halkı ekse- riyetinin hangi tarafa meylettiğini| göstereceklerdir. Bu tezahürat Sle- vak hürriyetinin sonunu hazırlıyan bir tahripkârliğa karşı Çek 've Slo- vakların ittihadı lehinde bir nüma- yiş mahiyetini alacaktır... Bir Alman gazetesinin siddetli bir yazısı Berlin, 5 (A.A) — Çekoslovakya Başvekili Hodza'nın Vördpraysa ver- diği beyanatı mevzun bahseden Ber- liner Börsen Zeitung ezeümle diyor 'B. Hodza, Alman Südet mesele- sinde nikbin olduğunu söylemiştir. Fakat bugün lâzım olan şey nikbin - lik değil, fakat filiyattır. H. Hodza, 49 bin ihtiyat terhis e- dildiğini bildirmiştir. Bu da mühim bir şey değildir. Zira, icap eden şey, kısmi seferberliğe tam surette niha- yet vermektir. Filhakika Çekoslo - Yak ordusunun bugünkü vaziyetin - de 49 bin kişinin terhisi hiç bir ma- B. Hodza Almanya ile sulh halin- de yaşamak arzu ettiğin! de bildirmiş tir. Fakat biz, şimdiye kadar, bü ni- yetlerin samimiyetini gösteren hiçbir şey görmedik. Şimdiye kadar bizim 'kaydettiklerimiz, Alman Südetlere karşı fena muamele ve tahrik hare- ketleridir. Eğer B. Hodza bu devamına müss- ade edilmez usullere bir nihayet ve- rirse, o zaman Berlin ile Prag sra - sında normal münasebetlere yol aça- caktır.,, Çekoslovakyada parti günü Prag, 5 (A.A.) — Bugün Çekoslo- vakya sosyal demokrat partisinin 60 ici yıldönümü münasebetile 150 bin kişilik muazzam bir alay, Prag 60 -| kaklarında dolaşarak tezahürlerde bu lunmuştur. Alay içinde “Yaşasın or- du,, ve “Tetikteyiz,, ve “Teslim ol - mıyacağız,, gibi vecizeler yazılı pan- kardlar taşıyan sokollar bilhassa ns- 28 SENE ilede ii yıldız A: 2 Barutgücü Saimin tekaüt takımı 2 - İhsanın tekalit takımı 1. MURADIN HAYATI İ zarı dikkati celbediyordu. Sokollar bilhassa çok alkışlanımıştır. Alayda, İ “Yaşasın Beneş” yazılı bayraklar da j vardı, TÜRKİYE. CUMHU RİYET ZIRACT.BANKASI