7 Haziran 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

7 Haziran 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

SALI 7 HAZİRAN 1938 Hatayda Temizlik BAŞMUHARRİRİ: AH Garonun Askeri Kumandanı da İstifaya Mecbur Edildi İdeale || Yaklaşmak Fırsatları Ahmet Emin YALMAN ramızda birkaç gündenbe- ri Harvard Üniversitesi. nin Ayrlend adlı bir profesörü var, On beş yılda nekadar yol gittiğimizi görmiye gelmiş. Ken- disile sık sık buluştuk ve konuş- tuk. Döktor Ayrlend bizi görmiye gelirken bir karar vermiş: Tür- kiyeye dair bütün bildiklesini u- hutacak. Yeni doğmuş bir çocuk gibi her şeyi yeniden öğrenecek. Böylece sabit ve yanlış düşün- celerin tesirinden kendini koru- yacak... Bu karar üzerine, Harvartlı pro- fesör, muhiti hakkında tecessüs ve merakı yeni uyanan bir çocuk ha- lini almış. Bir düzüye sualler soru- yor. İnsan böyle suallere cevap yetiş- zir Keler göükldin el yor, düşünüyor, er şeyden üstün olarak şu ha- kikat, gözönünde canlanıyor: Türk milleti, ideale en yakın bir ce- miyet Kurmak maksadile, hayret ve- rİci bir tecrübeye girişmiş bulunu- yor. On beş senelik gidişimiz böyle bir hedefe doğru alınmış yoldur. İdeale yaklaşmak için hiçbir mille- tin eline bu kadar uygun fırsat ve imkânlar geçmemiştir. En yüksek ne. Vi bir içtimai yapı için Türk mille tinden istidatlı insan malzemesi tasav vur etmek güçtür. Bu milletin her ferdi, türlü türlü tecrübeler içinde yuğurulmuş, piş- miş, olgunlaşmıştır. Bu sayede bir ta raftan zora dayunmıya alışmış, bir taraftan da yeniye çabuk uymak için istidat kazanmıştır, Dün Türk milletinin zengin enerji- lerini sömüren, tüketen bütün delik- || Jer tıkatılmıştır. Bütün kötü âmiller, cüretli cerrahi ameliyelerle yok edil- miştir. Yemende, diğer yabancı iller- de âsayişi koruyacağım, umran yara- tacağım iddiasile kör, kof, dümensiz bir imparatorluğun nesillerce yok et- tiği kıymetli Türk enerjileri, bugün | İf: anayurdun inkişafı için çalışan ve ça lişmıya hazırlanan zinde kuvvetler- dir, ünyanın en mühim deniz, kara ve hava caddeleri üzerinde, Muhtelif iklimler arasında, çeşitli Zenginlik kaynaklarına, geniş bir sa- hattına sahip bir yurdumuz var, Bu yurdun geriliği, bizim bugün- kü kuvvet kaynağımızdır. Dünkü ne- illere en büyük minnet borcumuz, Memleketi geri birakmalarıdır. | Bütün zenginlik “kaynaklarımız ün modern bir tekniğin yardımile #letilmiş olsaydı biz bugün eli boş İscaktık. Çünkü işletilen bütün) “Ynaklar, yabancıların hesabına işli- Yecek tüken ti. k Bugün b ânların sikintisin çekerken, biz bu ig yede el değmemiş imkânlara sahi- X Henüz tam hizla yürümiye baş- mâdik. Fakat öyle olduğu halde bi- İ ün dünya darlaşan im-) GARİP Bİ Hatayda Türk ğını yapmakta idi. Çerkezlerden jandarma alayı teşkil ediliyor Antakya, 6 (Hususi) — Askeri ku- mandan ve siv zifesini gör- mekte olan Binbaşı Kula, muhalif Türk ve Çerkezlerden bir jandar- ma alayı toplamıya başlamıştır. Fransızca Tan gazetesinin başyazısı Paris, 6 (A.A.) -— Anadolu ajansı» hin hususi muhabiri bildiriyor: 'Tan gazetesi, başyazısnda diyor di; “Hataydaki hâdiselerden mütevel- lit galeyan, Türk matbuatında, San- cakta müestcs rejime ve mandasını sadıkane tatbik eden Fransânin nü - femsunu.aarşı Uluukça şiddetir bir-mu cadeleye bahane oldu. Bu münaka - şalar, müessif hâdiselere hakikatte haiz olmadıkları siyasi ehemmiyeti verdirdi. Bonne iki defa Davazla iş- tişarede bulundu. Türk hududu üze- rinde ve Türk unsuru ememmiyetli olan halk arasında ihdas edilen tah- rikâttan dolayı Türkleri pek işgal e- den vaziyetin süratle berraklaşaca - ğı ve dostane bir zihniyetle halledi - leceği şüphesizdir. Tan, bundan sonra Hatay mösele- sinin tarihçesini yaparak bugünkü müşkülâtın kabul edilen rejimden değil, anasır arasındaki rekabetten ve ihtirasattan ileri geldiğini ve An- kara ve Paris arasındaki diplomatik müzakerelerin müsait hava içinde ce k A HADİSE Aleyhtarı Olan Çerkeslerden Bir Jandarma Alayı Teşkil Ediliyor Fransızca "“Tan,,ın Bir Yazısı Antakya, 6 (Hususi) — Delege Garodan sonra Yüzbaşı Gero da istifaya mecbur edilmiştir. Gero, Garonun askeri kumandanlı. m > Ki — Hatayın yeni dahiliye müdürlüğüne tayin edilen Dr, Abdurrahman Melek reyan etmekte bulunduğunu yazıyor | ve diyor ki: “Bundan istidlâl edilebilir ki, Ha- tay meselesinin iki memleket ara - sındaki iyi münasebat üzerinde şa - yam esef hiç bir tesiri olmıyacaktir. Cenevre anlaşması ve Türk — Fran- iz garanti itilâfnamesi, Iki devletin maddi ve manevi menfaatlerini vi « kaye edilebilmeleri için kâfi dere - ce geniştir. Elverir ki, Sancak aha - lisi hüsnüniyetine ve siyasi olgunlu - | Huna delik versin, Pek Yakında Silen gün yeni yeni kuvvetleri ha- ete getiriyoruz. Türlü türlü kay- paklarımızdan her gün daha bo) İYİ cevherler alıyoruz. em 28 Sene "Beşinci Muradın Hayatı, İşte Bu Fevkalâde Meraklı Tarihi Romanımızın Aydın- latacağı Sırlar: 1 — Namık Kemal ve Ziya Paşa, Murat Efendiye niçin | yaklaştılar? 2 — Sultan Muratta cin- net alâmetleri nasıl belirdi? 3 — Çırağan Sarayı baskı- nının içyüzü 4 — Saraylıların “Efendi- mizin âr damarı çatladı,, de- dikleri hastalığın mahiyeti 5 — Sultan Murat ecelile mi öldü, yoksa öldürüldü mü? "TAN,, da | : , - Okuyacaksınız! MET EMİN YALMAN Benzin Fiyatları Yeniden İniyor Ankara, 8 (TAN muhabirinden) — İktısat Vekâleti benzin fiyatlarında yeniden tenzilât yapmak için tetkik- lerde bulunmaktadır. Bu iş için te- şekkül eden salâhiyetli komisyonun tetkiklerinden spnra elde edilecek ne- ticeye göre benzinin bu ay sonunda lit tesinin bir kuruş ucuzlaması muhte- meldir, Fransada İngiliz Kralını Karşılamak İçin Hazırlıklar Paris, 6 (A.A. — Hükümet, İngil- tere Kral ve Kraliçesinin Fransaya muvasalatları günü olan 28 Haziran ın bayram günü addedilmesine karar vermiştir. Bütün mektep çocukları ile hükümet memurları o gün mezun 6- aklar ve Kral ve Kraliçenin mev- kibinin geçeceği yolda toplanacak o- lan halka" iltihak edebileceklerdir. Kral ve Kraliçe, Duvr'dan Bulonye- : uşdenizini & tıktan sonra 28 Haziranda öğleden sonra Pariste Bulonya ormanı İstasyo nuna vasıl ölâcaklar ve istasyonda Re islelimhur B. Löbrön ile refikası tat rafından istikbal edileceklerdir. Bun- | dah sonra Kral ve Krsliçe, kabul $a- lonuna gidecekler ve mütcakıben lay Hariciye Nezaretine müteveceihen ha reket edecektir. Alayın katedeceği me safe, tamamı tamsimina 4 kilometre | 400 metredir ve şu yolu takip edecek tir: Pos caddesi, Takızafer, Şanzelize, Konkörd meydanı 4 göüük sürelile ei Lise Mezunları İçin Ortamektep Muallimliği İmtihanları T Eylülde Ankara, 6 (TAN muhab Orta mekteplerde türkçe, tarih, coğ- rafya, riyaziye, tabijye, fransızca ve ingilizce muallimi olmak için yalnız den). — muallim mekteb mezunları arasında açılan mtihan 15 Haziranda Ahkare- da yapılacaktır. (Arkası: Sayfa 10, sülün 8 da) | 50 Japon Tayyaresinin Korkunç Bombardımanı İDEAL BÜRO Bu kötap büroların iş çıkarma kudretini ar. tirmak için ameli bir kitaptır. O size az mas- rafla çok iş nasıl çıkarılabileceğini gösterir. Bu kitap fena ve yanlış büro usullerinden si- 7i kurtarmak için yazılmıştır. TAN Matbaa © Gsında Fivatı 80 Kr ük ün Kantonun Havadan Bombardımanı, Şehri Bir Yangın Yerine ve Mezbahaya Çevirdi KantondanSonraSıraHankovda Japon Hariciye Nazırının Tehdidi Bütün Ecnebi Devletlerini Çine Hiçbir Suretle Yardım Etmemiye Kati Surette Davet Ediyor Nevyork, 6 (Hususi) — Uzak Şark harbinin en bellibaşlı vasfı, şehirlerin bombardımanıdır. Kantonun feci bombardımanından #onra Hankovun dâ ayni şekilde bombardıman edilmesi de bekle- nildiğinden, gayrimuhariplerin süratle tahliyesine başlanmıştır. Diğer taraftan Hankov şehrine karşı bir taarruz vukuu da bekle- nildiğinden şehri büyük bir harp yapmadan bırakmamak için ha. zırlıklar yapılmaktadır. Almanya Balkanlard Italyadan Daha Üstün Bir Mevki Kazanmış Milânoda Toplanan Bir Kongrede Bu Karara Varıldı B. Gayda Türk - İtalyan Dostluğünu Nasıl Görüyor? Milâno, (Taymis) in muhabiri 'bil- — Burada açılan “hariöi mese leleri tetkik milli kongre, sinde bugün İtalyanın Balkan siyaseti konuşul muştur. Riyaset mevkiinde, Ayan relsi Federzoni bulunuyordu. Jurna- li Ditalya Başmuharriri ve kongre raporti or Gayde söz söyliye- rek Anşlus yüzünden ortaya çıkan vaziyetin ciddiyetini küçültmiye uğ- raşmamış ve bunun Tuna vadisinde ve Balkanlarda, bilhassa İktısadi kuv vetlere 'yer. değiştirttiğini söylemiş- tir. B. Gayda TArkası: Sayfa 10, sütun 6 da Dün İkinci Ticaret mahkemesinde bir otobüse ait ihtiyati bir tedbirin kaldırılması davasına başlandı. Bu davada baş rol, Sabur Samiye aittir. Kurtuluş - Beyazıt hattında otobüs iş letme imtiyaz ve ruhsatınm Belediye tarafından Sabur Samiye verilmiş duğu mâalâmdur. İmtiyazın mukabi olarak Sabur Samiye ayda beş yü ra ödemek lâzımgeliyordü. Kı; Şahinin bu paradan kendi otobüsüne düşen hisseyi ödemek istememesin- den kopmuştur. Muhakemenin iki safhası Birinci safhada davacı, vardı, otobüs sa- hiplerinden Şahin Yurtmandı. Dün- kü muhakeme davanın ikinci safha- sını teşkil ediyordu. Şahin Yurtman iki ay.evvel mah- İ kemeye müracaat ederek kendisine âit bir olobüse Sabur Saminin ortağı “Şahin, Kurtuluşa işliyen otobüsünün önünde ve Sabuh * 5 LArkası: Sayfa 10, sütun 2 de) Otobüs Davayı Açan Şahin: “Benden Zorla Haraç Almak Istiyor:ar. Sabur Samiye Haraç Borcum Yok ,, Diyor Haracı Davası Sami ile ortağı Rifat Kantarcıoğlu