15 Haziran 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

15 Haziran 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

Mahkemelerde Semizotu Ayıklarken Adliye Sistemi Iş Bıçağa Döküldü ! Dün Adliyeye Getirilen Davacı Derhal Tedavi Polis, dün, bacaklarındari kan s- Altına Alındı — Mehmet, dedim, bu da milletin zan bir genci müddelumumiliğe ge-| verdiği para ile alınıyor, evinde olsa tirmiştir. Bu Sultanahmetteki sanatler mek- tebi hademesinden Kastamonulu Be. kir Yalçınkaya isminde bir dava. cıdır. Müddelumumi kendisini tabibi edillere göndermiştir. Tabibi adil En ver Karan, kendisini muayene et. miştir. ! Bekir Yalçınkaya şikâyetini Şöyle anlatmıştır: — Bizde Bolulu Mehmet isminde bir aşçı çırağı var. Bu sabah semizo- tu ayıklıyorduk. Mehmet, semizotla- rının yenecek kısımlarını çöpe karış» tırıyordu. Bir aralık, kendsine: lı tabibiadil kendisinin ilk İyapmış ve derhal hastaneye yatırıl. ması için polise emir vermiştir. Müd deiumumilik, tahkikata devam etmek tedir. böyle yapar mısın? Tabit yapmazsın. O halde semizotlarını iyi ayıkla! Mehmet, bu ihtarımdan muğber ol muş olacak ki, elindeki bıçakla kalça ma dürttü. Ben bir şeyin farkına var- madım. İşime bakıyordum. Bir ere- ik pantolonumun ıslandığım gör düm. Elimi sürünce bunun kan oldu- Bunu anladım. Meğer Mehmet, beni yaralamış ta farkında değilmişim, Kan hâlâ bacaklarından sızdığı için tedavisini HAKARET: Dişçi Avni Bayer Hapse Mahküm Oldu Londra Barı idare müdürü Ahmet Bekirof tarafından dişçi Avni Bayer aleyhine açılan hakaret davası dün Beyoğlu birinci sulh ceza mahkeme- sinde bitirilmiş, suçlu hapse ve para cezasına mahküm olmuştur. Ne suçlu, ne de vekili dünkü cel- sede bulunmamışlar ve karar Avni Bayerin gıyabında verilmiştir. Mahkeme, Avni Bayerin davacı Be kirofa hakaret ettiği iddiasını sabit görmüş ve üç gün hapse, bir lira pa. râ cezası ödömiye mahküm etmistir. ve giden yolculara, KACAKCILIK:; Üç Dövüz Kaçakcısı Adliyeye Verildi Grazyani, İsak ve Salamon isminde üç kişi döviz kaçakçılığı yaptıkları iddiasile dün adliyeye verilmişler - dir. Polis, bunların Rumanyadan gelen seyyahlara ka döviz sattıklarını tesbit etmiş ve üçünü de suç üzerinde yakalamıştır. | Üstleri aranınca 785 Türk 33.427 Rumanya Jevası bulunmuştur. lirası ile Müddelumumilik, tahkikata de- vam etmektedir. Avni Bayer, ayrıca 20 lira da tazmi- inat verecektir. Üsküdar Amerikan Kız Lisesinin MLEŞA Bu sene mezun olan Üsküdar Amerikan kız lisesi bu 8e- ne mezun olan talebelere diplomalar» | rini vermiştir. Bu münasebetle de mektebin eski mezunlarının, diploma alacak talebe velilerinin ve güzide davetlilerin önünde güzel bir merasim | yapılmıştır. Merasim programı çok zengindi. Merasime İstiklâl marşı ile başlandı. Sahnede diploma alacak 22 #alebeden başka duvara gerilen Türk bayrağının önünde diğer sınıflardan yüz kadar kız talebe beyazlara bü- rünmüş bir halde yer alıyorlardı. Ta- lebeden Muazzez Görmen larafından türkçe bir nutukla davetliler selâm- landıktan sonra mezun olacak tale- beden Nermin Aksut “halkevleri, mevzulu İngilizce bir konferans ver- di ve alkışlandı. Bundan sonra bütün talebenin iş tirakile şarkılar söylendi ve daha son ra diploma alacak talebeden Mülhi- me Gökbudak, güzel sanatlerde Türk kadını mvzulu sürekli alkışlar top- kyan türkçe bir konferans verdi. Talebeler tarafından ingilizce söy- lenen iki şarkıdan sonra muallim Ah Diploma Tevzii Merasimi 4 talebe hep bir arada... zun olan 22 gence müdürleri tara- fından diplomaları verildi. Mezun olan talebe şunlardır: Azar, Arife Baygül, yan, oğlu, kerrem Yörükoğlu. Gençlere yeni atıl leriz. ———— Piyango Kazananlar İzmir, (TAN) kazanmışlardır. met Halit “Türk kadınının eski ve ye ni tarihteki yeri,, mevzulu bir kon- terans verdi ve bunu müteakıp me Bir tütün kumpanyasındı Davetliler, mektebin bahçesinde limonata ve pastalarla izaz edildi. Şermin Karan, Reşiha Akman, Tür kân Akman, Nermin Aksut; Zıvart Süheylâ Ber. ker, Rahik Cem, Neşide Dural, Mül hime Gökbudak, Lütfiye Gürlük, 'lah için türlü türlü be edilmiş Muazzez Gürmen, Bercuhi Hamamci yollar vardır. Selma Hatunoğlu, Selma Kerim | , İlk defa ve tesadüf! surette suç Iş- Fahire Oney, Nebile Pakma!, |lİYen vatandaşlar üzerinde uzun vza- Canan Pozan, Zekiye Sirmsl, Mu- vakkar Taşdur, Firuzan Türksu, Mü | lerine el uza ii acakları tahsit) |zımdır. devrelerinde de muvaffakıyetler di- -— Eski mahkeme ö-|yüzden ne derecelere kadar sarsıldı- nünde kasap Ali ve Ballıkuyu mahal T Türk İnkılâbına | Lâyık Bir 'Başı 1 incide) günkü adliyemiz, dört, beş sene ev- vel işlenen, izleri silinen, tesirleri w- nutulan hâdiselerin esasını aramak- Is meşguldür. Bu vaziyetin Türk hâ- kimlerinin üzerine yüklediği maddi! ve mânevi yük tahammülün haricin- dedir. Kanunun kendilerinden bek- Tediği iş saatlerinden çok fazlasını seve seve vazifelerine verdikleri hak kırda yetişemiyen. ve vazifelerinin hakkından geldiklerine kail olamı. yan hâkimlerimiz çoktur. Dimağ felcinden vakitsiz bir surette kaybettiğimiz olgun adliyecilerimizin acı âkıbeti, üzerinde alâka ile durulacak bir memleket meselesi manza- tasını göstermektedir. Mazi- nin biriktirdiği işler o şekilde dir ki Adliye Vekâleti ne ka-' dar fedakârlık etse bir hâkime, | tahammülü kadar iş tevzi et mek hedefini başaramaz. | Adliyemizin İnkılâpçı Türkiyenin süratli inkişafına ayak uydurabilme- si için mutlak adalet iddiasile göze alınan bütün köhne, ölü usulleri, &- zerinden atması lâzımdır. Suçla adli ve içtimai tedbir ve hareket arasın- da fasıla bırakmıyan, taze, sıcak ve tesirli bir adalete ihtiyaç vardır. Adliyenin, cemiyetin esaslı bir uzvu sıfatile günü gününe işlediğini duyabilmemiz mutlaka lâzımdır. Öy- le bir adliye sistemi ki, suç yapana en ezicil cezayı vermek hedefile uğ- raşmasın, cemiyeti suçtan korumak için en tesirli tedbiri aramak ides- lini devamlı bir ölçü tutsun. inyanın her tarafındaki tet. ler şunu gösteriyor: Adliye isteminin eline düşen suçlu fertler. den yüzde on veya on beşi vücude ve- ya dimağa ait bir ârıza veya noksan yüzünden normal sayılamıyan, ken- di kendini idare edemiyen, ne kadar ceza verilse kara ile beyazı ayırs- cak bir hale gelmesine ihtimal olmi- yan Öcizlerdir. Bunlar ne gibi bir suç dolayısile adliyenin dikkatini celbet- miş olursa olsun, kendilerini muay- çinde serbest dolaştırmak, tıpkı bir) deliyi dolaştırmak gibi muhakkak bir tehlikeyi göze almaktır. Bu gi- biler skıl hastanelerine bağlı hapis yerlerinde tecrit ve mümkünse tedâ- vi ve ıslah edilecek adamlardır. Arızaları irsi (o surette ço- cuklarma geçecek mahiyette ise zürriyet yetiştirmenin kati | bir surette önüne geçmek; ce- miyetin hem hakkı, hem de yarınki nesilleri korumak ba- kımından vazifesidir. Umumiyetle mahpusların yarı ka- darı itiyat halinde sabıkalılardır. Bunlardan büyük bir kısmı suç işle- meyi bir sanat ve meslek haline koy- muşlardır. Bunları, en son işledikle- ri suça göre bir müddet hapsetmek, sonra salıvermek cemiyeti koruya- cak bir tedbir sayılmaz. Suç işlemeyi meslek edinen sdam- lar arasında iki unsur vardır: Bun- lardan biri vasatiden üstün olan cü- retli, cesaretli, atılgan, teşkilâtçı un- surlardır ki, bunları kazanmayı ce- miyet iki bakımdan iş edinmiye muh- taçtır. Birinelsi zararlarını önlemek, ikincisi kendilerinden müsbet ve- rim almak... Vasatiden düşkün olan ve fena bir muhitin tesirine kapılarak itiyat halinde suç işliyen unsurları da 18- dıya durmak lâzımdır. Bunları bula- şık hastalara karıştırmamak, kendi- adam olmak için fırsat vermek lâl dar mal ve can heder olduğu, cemi- yet içindeki güven duygularının bu ğı hakkında hesaplar yapmak için eli- mizde müsbet it yoktur. Fakat lesinde bakkal Mr başka memleketlerde böyle hesaplar | noksanlarını en yakından gören ve gosunun son keşii e wd * İyapılmıştır ve cemiyeti suçtan koru- bu çihetle en şiddetle tenkit eden ikramiyenin onda birer hisselerini| yoşk için masraf etmenin suça maruz| Türk vatandaşıdır. İnkılâp ruhunu kalmanın masraf, külfet ve zararın- amele İdan çok ucuza geldiği neticesine va, |tinin bir engel değil, en sıcak bir ta- Mehmet ve Fatma da on bin lira Ka-İrılmıştır. zanan biletin sahiplerindendir. Cemiyeti korumak için şu altı tür- Bira ve Şarap Her Yerde lar umum müdürlüğü bira ve şara- bın her yerde kadehle satılabileceği hakkında bir tamim neşretmiştir. Ev velee mıntakalar bir tasnife tâbi tu- tulmuştu. Ve bira İle şarabın ancak bu mıntakalar dahilinde satılmasına müsaade edilmişti, suretle bu kayıt kaldırılmış olmak. tadır. ————— — lü müesseseye ihtiyaç vardır. AN Kadın Köşesi Mevsimlik Yünlü Jer- se Elbise Bu sade mevsimlik yünlü jer- se elbisenin bütün süsü belin a- ağısına kadar iliklenen ön ve düğmelerin altından açılan geniş Sir pli kaşe ile yakayı teşkil e- İen iki beyaz pike kamelyadır. Xolların omuz tarafı biraz ge- siş altları çok sıkıdır. Kol ağız- arında pike garnitür ve kenar- arında üçer düğme vardır. Düğ- neler esvabın kumaşındandır. Peldeki kemer bu (sene bütün Abiselerde görüleceği gibi bir parmak eninde siyah deriden - dir. ölenin arkası tamamile ürdür, | Kereste Fiyatlarında Yapılan İhtikâr Kadehle Satılabilecek Ankara, 14 (Telefonla) — İnhisar- birisine bize İzmirin züm, incir, kerestesinin : şu kadar miktarını, diğer birine de travers ihtiyacını ve nihayet başka birisine de kâğıt imali için lâzım olan odunu | temin vazifesi vereceğini. Fiyatları ni tesbit ve kontrol edeceğim. —Bra vo sesleri— Hülâsa her biri mwayyen bir ihti- vaç parçasını temin etmek teahhüdü nü bize karşı alacaktır. Buna muka- Wil bir de kendilerine müzayedesiz| normal fiyatla maddei iptidaiye vere ceğiz ve keresteyi ucuzlatmıya çalı şaenğır. Diğer memleketlerdeki kadeh ile Bu 1 — Tevkifaneler ki (Adliye sistemi yünü gününe işlerse bun- tar adlarına uygun bir şekle gi- ver. Bugünkü (sisteme bağlı olan tevkifane, başı boş, derbeder bir hapisaneden başka bir şey değil- dir. man işletme tekniğinin takip ettiği 2 — Çocukları ıslah için mües-| yol da budur. seseler. Meksika Maslahatgüzarı Lizbona Tayin Edildi Ankara, 14 (Telefonla) — Üç sene- denberi Ankârada memleketini tem sil etmekte olan Meksika maslabat- güzarı hükümeti tarafından Lizbo- ağ anam Belke vr tasyonda protoko! memurlarile kor- diplomatik tarafından teşyi edilmiş- tir. 3 — 16 ile 36 yaşları arasında-| ki tesadüği suçlulara: çalıştırmak üzere sınci müessese şeklinde ha- pis yerleri, 4 — Serseriler, sarhaşlar ve fuh- şa düşenler için ıslahhane. çe Rdiremöları.. Arayalı malar. i 6 — Islah kabul etmiyen sabi kalılar için bir hapis ve tecrit ye- ri, Bunların tamam olması için her şeyden evvel memlekette iş tavas- sut teşkilâtma ve basit şekilde sun içtimai yardım teşkilâtına tiyaç vardır. Unutmıyalım ki, bir çok suçlarda cemiyetin mesuliyeti vardır. Suçlu, sıkı bir dakikasında kendisine el uzatacak ve çalışmak hususundaki iyi niyetini tahakkuk ettirecek en küçük bir imkân bul- saydı belki de suç işlemiyecekti. He modern bir adliye siste- mi yaratmak maksadile umu- mi bir af ve tasfiye düşünmek, mem- leket için çok hayırlı bir hamle olur. Şu şartla ki, sabıkalılar başı boş kal! masinlar, kendilerine namus daire sinde hayatlarını kazanmak için bir imkân gösterilsin.. Bu son imtihan müddetince de zabıtanın gözü, bun- ların üzerinden uzak kalmamalıdır. Memleketimiz, böyle bir radikal yola gitmiye hazır mıdır? Buna tereddüt etmeden evet diye- ceğiz. İyi yol gösterilmek şartile Türk milletinin kolaylıkla uyamı yacağı yenilik ve iyilik yoktur. E Zaten yeni bir hareket noktasile, yeni bir ceza kanunu ile, yeni bir muhakeme usulü kanunu ile, yeni bir adli müesseseler sistemile ortaya & tılmak ve yürümek, bugünkü ağır, külfeti ve verimsiz yükü taşımaktan Vakıflar Kanunu Meclise Verildi Ankara, 14 (Telefonla) — Kaza va kıflar memurlarile tahsildarlara ve fen memurlarına verilecek aidat, üc- ret ve yeymiyelere, inşaat ve tami- ralta mezuniyet derecelerine dair ve vakıflar umum müdürlüğü teşkilât larının encümenlerde tetkikleri biti- rilmiş ve Meclise verilmiştir. Vakıflar umum müdürlüğü teşki- iâtı kanununa, teşkilâtı gösteren bir de liste merbuttur, Bu listeye göre umum müdürlük merkez teşkilâtın- da bir müdürü umumi ve bir mus- vin ile 2762 numaralı kanun muci- bince teşekkül eden idare meelisin. den ve teftiş heyeti, hukuk müşa- virliği, inşaat müdürlüğü, muhasebe müdürlüğü, mülhak vakıflar, mua- 'melât müdürlüğü, varidat ve tahsi- lât müdürlüğü, vakıf paralar müdür lüğü, emlâk ve arazi müdürlüğü. toprak, maden ve orman işleri fen müdürlüğü, yan ( işleri müdürlüğü ve vakıf kayıtlar müdürlüğü var- dır. İstanbul © vilâyetindeki vakıflar idaresi, umumi muameleleri itibariy le eskisi gibi doğrudan doğruya w mum müdürlüğe bağlıdır. çok kolaydır. nenni Bütün iş, mevcudu tamir yoluna Asri Fırın Gelecek giti , Hukukçularımız, iç- Ay İşliyecek Gebze, (TAN) — Üç ay kadar ev- vel belediye resiliğine seçilen Hay- ri Gökçenin iyi çalışmaları sayesin- timatyatçılarla ve sinir ve adli tıp mütehassıslarile el birliği ederek Türk inkılâbına lâyık, yepyeni bir sistem kurmayı hedef ve ideal bil- melidirler, Havadiş, 13,08: Plâkla "Türk musiköei, 18 Ankara Radyosu ÖĞLE NEŞRİYATI * OPERALAR, OPERETLER: ODA MUSİKİSİ: RESİTALLER: MUHTELİF: meni ri RM ve veralfi hakkındaki kanun lâyiha- abana ee a kır balosu hazırlanmıştır. mükemmel olabilmesi için bir te kurulmuş ve hazırlıklara bs! e mıştır. Balo için muhtelif eğlen" milli danslar, zengin piyangolaf tip edilecektir. de berbat halde bulunan bellibaşlı yollar yeniden yapılmaktadır. İçme suyu İşi halledimiş, seyrüsefer işleri bir nizama bağlanmıştır. Yeniden vücude getirilen asri fı « rın bir aya kadar işlemeğe başlıya » caktır. Hamur yoğurma işini makine lerin yapacağı fırın icabına göre O « dun, kok kömürü veya mazot yaka- caktır, Bu çalışma devam ederse Gebze bir harabe olmaktan çabuk kurtula « caktır, nkılâba uygun gidiş, Adliye Vekâletimizin de candan istedi. Hi gidiştir. Vekâlet bu ihtiyacı duy- duğunu her vesileile göstermiştir. Şükrü Saracoğlu, bugünkü sistemin uygun bir gidiş için, Adliye Vekâle- raftar olduğuna yüphemiz yoktur. Ahmet Emin YALMAN 12,30: Plâkla Türk musikisi, 1250 $ 30: Muhtelif piâik neşriyakı. 14,0: SON. AKŞAM NEŞRİYATI : 18,30: Plâkla dans musikisi, 19,18: Kon #erans : Bakırköy Halkevi namına Şükrü Kafsoğlü (Okul dışında çocuklarımız). 19,55: Borsa haberleri. 20,00: iç ra snthanesinden nsklen saat ayarı, 20.02 * Nesih ve arkadaşlırı tarafından 'Türk musikisi ve halk şarkıları, 20,45: Hava ra poru. 20,48: Ömer Rıza tarafından arap” çe söylev. 21,00: Cemal Kâmil ve mrks- daşları tarafından Türk musikisi ve halk şarkıları, 21,45: ORKESTRA. ıs A jans haberleri, 21,30: Piâkla sololar, © pera ve operet parçaları, 22,50: Son har berler ve ertesi günün programı, 23,08 sol 12,30: Karışı plâk neşriyatı, 12,50: PIAK Türk musikisi ve halk şarkıları, 13,1$ Dahili ve harlel haberler, AKŞAM NEŞRİYATI 5 1830: Karışık plik neşriyatı. 10,18 Türk müsikisi ve halk şarkıları (Servet Adnan ve arkadaşları) 20,00: Saat &ya* m ve arapça neşriyat. 20,15: Türk mu #ikisi ve halk şarkıları (Nihal ve arka” daşları) 21,06: Konferans: Şakir Kara çay. 21,13: Stldyo Salon Orkestrasi, 22,00 Ajans hâberleri, 22,15: Yarınki progra ve İstiklâl marsa, 930 Berlin kısa dalgas; Lehar'ı “Lastiğe Witwe,, opereti. 12,16 Roma ki “Si, isimil opareti, 13 Berlin kısı dalga: Oda musiki konseri, 2040 Roma, Bari: Kuartet kof seri. 1430 Bükreş: Eski Romansler, 15.9 Berlin kısa dalgası: Alman halk şarki” ları, 18.30 Peşte: Piyano — şarkı, 1830 Berlin kısa dalgası; Yeni piyano mus kisi, 19.06 Ostrava: Şarkı konseri, (Çe eserleri). 19.10 Varşova; Piyano resitâli (Bach, Suman, Brahms List), 20 Waf şova: Leh şarkıları. 0.35 Bükreş Ro * men şarkıları, 31 Belgrat: Rus havalı” ru 3145 Bükreş: Viyolonsel konseri, Viyana: Milli şarkılar. 22 Roya, Ba” 10.10 Roma kısa dalgası ve Bari: B*' berler ve Arap Kuartet könseri, 209 Bari: Türk musikili neşriyat, 2145 B* ri: Rumca haberler ve Elen oda mus” kisi konseri, Mevsimin İlk Kır Balosu C.H. Partisi Kızıltoprak nabi” xi 2 ŞEHİRDE Neler Olacak? Bugün Konferans: 15-8.988 çarşamba günü saat 21 de küdar halkevi salanunda Baydar " Nümune hastanesi doktorlarında" £ ri Osman Eren tarafından ezan hastalıklar ve içtimai korunma) ye ığı altında halkımızı yakından yen önemli bir. konferans veril tir, Üyelerimiz tarafından da bir #6r tertip edilmiştir. Salon halk” açıktır. tra N ve e traş makine- Bu “leri iki ayrı par “e