21 Haziran 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

21 Haziran 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

> TİM Bir Muhtarı Feci Şekilde Oldürdüler İzmir, (TAN) — Değirmenderenin Karacadağ köyünde bir cinayet işlen miş, Muhtar Hüseyinin cesedi kendi harmanı civarında bulunmuştur. İlk evvel pek esrarengiz görünen bu ci- nayeti örten perdeyi yırtmak müm- kün olmuştur. Muhtar, evli bir ka- dım sevmesine kurban gitmiştir. Ci- nayetin tafsilâtı şudur: Köyde, beş sene evvel Halil İhra- him ile evlenmiş, Şükriye isminde güzel bir kadın vardır. Köylü kadın- lara nazaran Şükriye daha kızken, kendisine göre de, evlendikten sonra Muhtar Hüseyinle münasebet pöyda , Fakat zamanla bu şayi ol muş, kocası ve iki erkek kardeşi, Şük- riyeyi bu münasebetten vazgeçirmek istemişlerdir. Nihayet kadın, âşıkına pusu kurulmasını kabul etmiştir. Muhtar Hüseyin, gece yarısından sonra Şükriyenin evine gelip pence- reye dayanan merdivenden çıkarken, Şükriyenin kocası Halil İbrahim, kar| deşleri Ali İşık ve Salih, kafasına #- Bır bir cisim indirmişler ve ses bile çikarmaya fırsat bulmadan Hüseyini öldürmüşlerdir. Sonra cesedini kendi harmanı civarına götürüp bırakmış. | lardır. Üç suçlu'da yakalanmıştır. Yeni İntihap Yapılacak Ri (TAN) — Şehir Meclisi aza- sının İntihap müddetleri bittiği için, Eylülde yeni intihabata başlanılacak tır. Teşrinlevvelde intihabat bitecek iğ EL Safranbolunun Bir Orta Mektebe TI: Sa Kalealtı fik okulunun yeni mezunları Safranbolu, (TAN) — Kazamız İ- çinde, üçü merkezde (olmak üzere 45 ilkmektep ve 2 yatılı mektep vardır. Bunlarda, 2617 si erkek ve 1256 sı kız olan 3873 talebe okumak tadır. İlkmekteplerin beş sınıflı o- lanlarından her sene mezun olan yüzlerce talebeden ancak bir kısmı başka yere gidip orta tahsillerine ADAPAZARINDA : Lise Açılması | ve yeni Meclis faaliyete geçecektir. BURSADA r Küçük Bir Kız Fena Bir Evde Yakalandı Bursa, (TAN) — Bir ihbar üzerine yapılan üni araştırma neticesinde, Muradiyede Kayabaşı mahallesinde Şefika adında bir kadının evinde 11 yaşında Hanife isminde bir kızla Hü- seyin Püsküllü adında biri yakalan. birden tevkif edilip fuhuş maddesinden Asliye Birinci Ceza mahkemesine verilmişlerdir. Hanifenin dediğine bakılırsa kendi #i 7 yaşında iken Salim ve Nurettin adlarında iki kişi tarafından bikri i- zale olunmuş ve mütecasirler ağır ce- 74 mahkemesince mahküm edilmişler dir. İki senedenberi de Hüseyin Püs- küllü peşine düşmüş ve “seni alac; Bim” diye kendisini kandırmıştır. Ha nife, evvelce Hüseyinle evlenmeğe muvafakat ettiğini, şimdi bundan cay dığını ve Şefikanın evine fuhuş mak #adile değil, evi kiralamak için gitti. Zini söylemektedir. Şefika ve Hüse- yin, hiç bir şeyden haberleri olmadı- Bını iddia eylemektedirler, Faydalı Yağmurlar Yağdı Bursa, (TAN) — Ayın on altısından beri kısa fasılalarla yağmur yağma- ya başlamıştır. Fazla kuraklık tütün ve mısırlarla diğer yaz mahsulünü müteessir ettiği için, yağmurlar köy- lünün yüzünü güldürmüştür. Devamı temenni olunmaktadır. N ——. BALIKESİRDE: Ziraat Bankası Afyon Alacak Bahkesir, (TAN) — Şehrimiz Zi- rast Bankası, 28 Hazirandan itibaren Afyon satın almaya başlıyacaktır. Banka, satıcılara avans ta verecek- tir. Yeni Gazete Eskişehirde “Yeni Gazete” isimli bir refikimiz intişara başlamış ve o- uncu sayısı da çıkmıştır. Muvaffa- kıyetinin devamını temenni eyleriz. SERİ, gemin SINDIRGIDA : Bir Orman Yangını Sındırgı, (TAN) — “Umurlar ve taşköyleri arasındaki ormanda yan- gin çıkmış, üç saatten fazla sür- müştür. Otuz dönüm tahmin edilen bir saha hadilindeki ağaçlar tama - Muhtemel Yeni orta mektep binası Adapazarı (TAN) — Yeni Ortaokul i binasının harici inşaatı tamamen bit-| miştir. Şimdi dahili aksam yapılmak tadır, Ortaokulumuzun liseye ilrağı i- çin Maarif Vekületine müracant edi- leceği söylenilmektedir. Bina, lise teş kilâtına da müsaittir. Yeni emniyet teşkilâtı Adapazarı (TAN) — Şehrimiz em- niyet teşkilâtının kuvvetlendirilmesi bekleniyor. Mevcut kadroya ilâve ola rak bir emniyet Amiri, birkaç muavin ve polis mamuru ilâve edilecektir. Bu raya gelen haberlere göre, Hendek ve Düzce kazalarında da Emniyet teşki- lâtı yapılacaktır, Yağmurlar ve mahsul Adapazarı (TAN) — Son yağmur- lar, kuraklık tehlikesinden korkmaya başlıyan rençberleri sevindirmiştir. | Bilhassa mısır ekmiş olanlar çok se vinmişlerdir. Yakında buğdayların harmanına başlânılaçaktır. | Saatlerin ayarı Adapazarı, (TAN) — Belediye bir canavar düdüğü getirtmiş ve kasaba- mızın ortasındaki Belediye binasının üstüne kurdurmuştur. Tam saat 12de düdük öttürülmekte, böylece hem sa- atlerin âyarı temin olunmakta, hem de dairelerde öğle tatili başlamakta- dır, Kurutulan bataklık Adapazarı (TAN) — Kasabamız ef- yarında ve kurutulmakta olan 50 bin dönümlük Gökçeören bataklığındaki | ameliyatı hızlaştırmak için iki kurut ma makinesi daha getirilmiştir. Esnaf ve öğle tatili Adapazarı (TAN) — Şehrimiz esna fı arasında, saat on ikiden bire kadar dükkânları kapatılması ve böylece kendilerinin de birçok memurlar' gi- bi evlerine gidip yemek yemeğe im-! kân bulmaları hakkında kuvvetli bir; Ihtiyacı Var muallim ve mümeyyizlerile beraber devam etmek imkânını buluyorlar, Kismi âzamı ise bütçeleri müsaade etmediği için daha fazla okuyamı- yorlar, Hem bu acıklı hal, hem de Karabüke mütemadiyen gelen işçi ve memur adedile bersber okuyan çocukların da artması, kazamızda bir orla mektep açılması lüzumuna şid detle hissettirmekeldir. ESKİŞEHİRDE : Çok Çirkin Bir Aile Faciası Eskişehir, (TAN) — Polis, çirkin ve esrarengiz bir aile faciasının tah kikiyle meşguldür. Tafsilât şudur : Bir kadın polise müracaat etmiş, ihtiyar ablasın gayri mşru surette doğurduğu çocuğun feci şekilde öldü rüldüğünü bildirmiştir. Bu ihbara na zaran hâdise söyle cereyan etmiştir: 60 yaşında ihtiyar bir adam, oğlunun kaynanası ile evde yalnız kalmıştır. Erkek, kadına, kendisini çıldırasıya sevdiğini söylemiş ve evlenmek tek- lif etmiştir. İhtiyar kadın bu söze İ- nanmak gafletini göstrmiş ve gebe kalmıştır. Nihayet çocuk doğmuş, ih- tiyar erkek telâşa düşerek, oğluna kaynanasını evden kovdurmuştur. Kaynana, daha küçük hemşiresile be raber kapıdışarı edilmiştir. Doğuran ihtiyar kadın, şimdi bitkin bip hal dedir ve hastahaneye kaldırılmıştır. Çocuk bulunamamıştır. Zavallı yavrunun ihtiyar babasile anasının damadı ve baba kardeşi tarafından boğulduğu zannedilmektedir. Baba ve oğul tevkif edilmişlerdir. MARAŞTA : * Yeni Bir Sıtma Mücadele Merkezi Maraş, (TAN) — Adananın Osma» niye, Kadirli, Kozan, İslahiye ka: larile Gazlantebin Pazarcık ve Mara- şın Göksün kazaları Sıtma mücadele teşkilâtı Maraşa bağlanmış, böylece şehrimiz sıtma mücadele merkezi ol muştur, Tayyare Tehlikesine karşı Maraş (TAN) — İcabında halkı ha va tehlikesinden süratle haberdar et- mek için bir canavar düdüğü alınmış tır. Düdük yakında sehrimizin en yük sek bir yerine konulacaktır, GEDİZDE : Hafta Tatili Başladı Gediz, (TAN) — 12 Haziran pazar gününden itibaren kasabamızda hafta #atili kanununun tatbikına başlanıl- mıştır. Mezbaha açıldı Gediz, (TAN) — Fenni mezbaha, inşaatı biterek, faaliyete başlamıştır. Mahsul vaziyeti Geaız, (TAN) — Son günlere ka- dar devam eden yağmursuzluk çitt- çileri müteessir etmiştir. Bu sene mahsul, gçen yıllardakine nazaran umumiyetle zayıftır. İda vücude getirmesi mümkün olsa, YALOVADA Elektriksiz Kalınmasından Korkuluyor Yalova; (TAN) — Elektrik motör- leri eskldiği için günün birinde ka- runlıkta kalınmasından korkulmakta- dır. Bu tehlikeyi gören Belediye, şim diden çareler düşünmektedir. Buhar- la işliyen ve kaplıcalarda bulunan bi ün satın alınması ihtimali duğu gibi, elektrik tesisatının bir fır- maya devri tasavvuru da vardir. Bugün Yalovada hemen her eve €- Jektrik alınmış bulunuyor. Ücretlerin | saat hesâbile değil, mum hesabile a- lınması bunda büyük bir âmil olmuş” tur. Belediyenin bütçesi müsait olup ta motörleri yenileştircesi ve hele bir buz fabrikası ve soğuk hava deposu| çok istifade temin edeceğine şüphe yoktur. Maamafih bütün bu işlerin bir şirkete verilmesi ihtimali kuvvet W görünüyor. ml ee BİGADA : Bağ Âlemleri Başladı Biga, (TAN) — Havalar tamamile ısındığı için buranın meşhur olan beğ âlemleri başlımıştır. İlkbaharda de- vam eden soğuklar bütün meyvelerin bir kısım çiçeklerini yakmışsa da bu, seyrekleşen meyvelerin iri yetişmesi ni temin eylemişt Burada evlerden ziyade bağlarda çi çek yetiştirmek âdettir. Güllerin en- var, sırık zambakları, yıldızlar, ka- ranfillerle dolu olan bahçelerin kuyu başlarında akşam yemeği yenilmekte mevsimin tadı çıkarılmaktadır. TAVŞANLIDA : Mahsul Vaziyeti İyi Değil Tavşanlı (TAN) — Bir ay evveline kadar devam eden yağmurlardan do- layı geç ekilen bir kısım hububat sa- rarmaya başlamıştır. Pancarların ç0- ğu da bu sene büyüyememektedir. Çiftçilere göre.bundan sonra yağacak yağmurlar ancak yenizeriyata yaraya caktır. Diğer taraftan, pancar fiyatla rının haddi lâyikina çıkarılması bek- lenilmektedir. Belediye çalışmaları Tavşanlı (TAN) — Belediye Reisi Etem Sert, yüz ton hacmindeki su ha zinesinin bir an ewvel bitirilmesine ça lışmaktadır. Bu, ehemmiyetli bir ih. tiyacı önleyecektir. Kasabamızın en geniş ve işlek yeri olan Recep Peker | caddesinde fena bir manzara ve koku veren ana lâğımın da ikmaline çalışıl maktadır. irki Ağ, AFYONDA : Modern Bir Otel Yaptırmak İhtiyacı Var Afyonkarahisar (TAN) — Burasini beş sene evvel görenlerle şimdi gören ler, aradaki imar farkını daha iyi tak dir ediyorlar, İstasyonu şehre bağla- yan daracık, tozlu yol bugün güzel, her gün sulanan bir bulvar halini al- mıştır. Güzergâhında yapılan ve çi- çeklerle süslenmiş bahçeler içindeki resti, hususi binalar, bu bulvarın gü zelliğini arttırmaktadır. Cümhuriyet meydanı,adeta Avrupai bir yer olmuş tur. Abidesi, bahçesi ve havuzları, ge celeyin elektrik tenviratı çok güzel- dir. Asri mezarlık, muntazam mezba ha, yeni yapılmış meyve hali Afyo. nun övünebileceği eserlerdendir. Bir taraftan da yeni inşaat devam etmek tedir. Belediye, kendisine asri bir bi- na yaptırtmaya başlamış, temeller a- tılmıştır. Bir kız enstitüsü, Posta ve Telgraf, Ziraat Bankası, Çocuk Esir- geme Kurumu pansiyonu binaları da inşa edilmektedir. Bu pansiyonda köylü, şehirli fakir çocuklar yemek yi yecekler ve yatacaklardır. Afyonka- rahisarılın göze çarpan en büyük noksanı, modern bir otelin henüz ya- malmamısa 216-938 Asker “Gözüyle JaponOrdularıHsüçan' Nasıl Zaptettiler (Başı 7 neide) Bu esnada General Hata kuman dasındaki cenup Japon ordusu, Ba- $1 cenahile, şimalden ilerliyen dost Kıtasta beyhude elini uzatmaya ça- lışta, Burordunun Nanking - Hsüt- #chau demiryolu Boyunca şimale yürüyen grupu Kutscheng'i geçe- medi ve daha ziyade batıya doğru taşmaya çabaladı. Halbuki Meng- tseheng'de Çin mukâvemeti daha anudane oldu ve burası, etrafında- ki kale duvarları ile beraber, top- çu tarafından hurdahaş edilmeden ve kumandanı Çin Generali ölme- den zaptolunamadı. General Hata, buradan, bir kısım kuvveti şimal doğuya, Suhslen üzerine yolladı. Bunlar şehrin 25 km. cenup batı. sında o Nanping'de mukavemete çarptılar ve burada bir mevzi tut maya mecbur oldular. Japon cenup ordusu kumanadnı diğer bir kısım kuvveti, daha şimalde Yugtscheng Üzerine tevcih etmişti, ki motörlü kuvvetler burasını 12 Mayısta al- mış, fakat Çinlilerin mukabil taar- Tuzu İle bırakmışlardı. Cenup or- dusundan diğer bir kuvvet, ayni #amanda Sukslen « Yungseheng yarı yolundaki Palschan'a gelmişti, Bu ordu cenahının da dışında mo- törlü kıtalar harekete gelmişlerdi. Bunlardan biri 15 Mayısta Tang- sehan batısında demiryoluna vardı, fakat bu da, evvelce şimalden ge- len motörlü kıta gibi, Çinliler ta- rafından imha! edilerek 18 zırhlı arabsı slındı. Ayni gün, öğleden sonra, otomo- billlere bindirilmiş piyade, makine- Ni tüfek ve ağır topçuden ve 40 zırhlı arabadan mürekkep kuvvet- M.bir Japon kolu Hsiayihslen'in 30 km. cenubünda az mikdarda ha $if topçuya malik ve Yünnan eya- letinden az evvel gelmiş hafif bir Çin kıtasına rastladı ve bunu, zırh lı arabaları sayesinde bozdu. San- « Ta, etrafı duvarla çevrili Helayih- slen şehrinin önüne' geldi. Buraya 18 Mayıs sabahı taarruz edecek idi. Fakat şehrin müdafilerinden 6000 Çinli, gece, ay aydınlığında, büyük bir murabba halindeki Japon ordu gâhun: bastılar ve etrafını aldılar, Fakat Japonların her cihete ettik- leri makineli tüfek ateşinden tele- fat verdiler ve 3 saat muharebe- den sonra şehre döndüler, Japon- lar ertesi, 16 Mayıs sabahı, şehrin kapılarını ağır topçu ile yıkarak şehre hücum ettiler, Bu 16 Mayıs günü, Çinliler, Yu ngscheng - Suhsien hattına taarruz ettiler. Çetin muharebeler oldu ve Çin kıtaları kismen, biribirinden ayrı münferit Japon gruplarının aralarından Cenup batı istikametin de geçip gittiler. Burada çok kuv- vetli kıtalara malik olmıyan Ja- ponlar, Çinlilerin meyusane bir kurtuluş yarma hareketi yaptıkla- rına zahip oldular. Onlar, Çin ordu larının en büyük kısmının Hâlâ Hsütsehau dolaylarında bulundu- ğunu umuyorlardı. Halbuki, bu mevkide kumanda eden Çin Gene- rali Tsungyen Garbe doğru yürü- yüş emrini çoktan vermiş ve, bir imhaya maruz kalmamaları için, es ki Nanking hükümetinin çekirdek fırkalarım, o Çang - Kay - Şek'in emrine önceden göndermişti. Bü- tün bunlar, Japonların batı ve ce- up batıdaki muhasara kuvvetleri- nin ve Çin kıtalarını önlemeleri i- cap eden matörlü ve atlı kıtaları- nın, geçen yazımızdaki veçhile, a tahminiz f olduklarını gösterir. suretle 16 Mayısta, Japon ge Kont Terauchi tayyare ile muharebe meydanına * geldiği za- , östihsaline çalışılan büyük ve etin yalnız bir kıs iedü, Şimdi Ja- ponlar Hsütsehau üzerine 3 cihet. ten yürüdüler. 14 Mayıs Weischay gölünün yukarısında büyük kanala varan ve oradaki Çin sed gerisini zapteden Japon Şimal ordusunun merkezi büyük kanalın cenip kı. yılarına geçmişti. Buradaki ön Çin müdafaa hatlarına taarruzu 17 Ma | yısta en ağır bir topçu ateşile baş ladı. Bugün öğleye kadar birinci hat yarılarak demiryolunun 25 Hsütsehau “batısında, Japonların Tangschan'daki ileri kıtaları da 17 Mayısta şimalden ve cnuptan Hsüt chau'a yaklaştılar. Cenup ordusu- nun Hsütsehau'un 25 km. cenup batısında bulunan söl cenahı, kuv vetli ve müstahkem Schaohslen mevkiine taarruz etti. General Ha- ta, ayni gün, Suhsien'i de aldı. Ja- ponlar yalnız Welsehan gölü ile Lunghay demiryolu arasında ileri- leyememişlerdi. Maamafih burada dahi, Çinliler şarkageri gittiler ve artık birleşen şimal ve cenüp Ja- pon ordularının batı cenahları Hsütsehau üzerine beraberce yürü- düler. 18 Mayısta şehrin şimal, garp ve cenup cihtlerinde Japonların ya- rım kavsi teşekkül etmişti. Weis- €han gölünün cenubunda ve Hsüts ehau'un cenup batısındaki dağlık 4- razi henüz Çinlilerin elinde idi, O- vadan 160 metr .ye kadar yükselen bu tepelere karşı da Japonlar yo- rucu bir taarruz yaptılar. Akşama doğra şehrin 12 km. şimalinde bir tepe, çetin bir mücadele neticesi alındı ve buraya getirilen ağır ba taryalarla şehir dövülmeye baş- landı. Hsütsehau etrafı bir kale duvarile çevrilmiş eski Çin şehri ile, doğu cihetindeki istasyona Ya kın yeni mahalleden mürekkeptir. Fevkalâde mikdarda topçu cepha- nesi sarfı ile ve 200 bombardıman uçağı kullanılarak şehrin duvarla” nı yıkıldı. Buna rağmen Çinliler son nefere kadar, kahramanca da- yandılar ve hattâ mukabil taarru?” larda bile bulundular. Ancak 19 Mayıs sabahı saat 10 da, bir Japon piyade kıtası, Çin şehrine, Şark ka pısı yakınında yıkılmış bir duvs” rın açıklığndan girebildi ve şehi” ancak anudane sokak muharebele! ile, ev ev alınmak üzere zaptolunt bildi. Ayın 20 sinde şehir henü? galipleri oyalıyordu. Şehrin cenuP kısmı ve tamamı ancak bügün af şam almabildi. Japon haberlerin8 göre, şehirde, 9000 müdafi tesbit 9 lundu ve hepsi ya ölü veya yara olarak Japonların eline dü: kat Hsütsehau ve ha muharebelere iştirak eden Çin Ku“ vetleri son âne kadar 50,000 - 100 bin kadardı ve şehir düşerken bun ların büyük kısmı, kahraman $€ nup doğuya, Hungtse gölüne doğr ru ricat ettiler ve sonra büyük bir kavis çizerek Garbe gittiler V8 kurtuldular. Bu harikulâde har€ ketin muvaffakıyeti şüphesiz HSÜ schau ve civarının cenup ve cenu? batı cihetlerindeki Japon muhas8” rasının zayif varlıklı olmasında” dır. Maamafih ne olursa olsun, cesW” olana talih gülümser. Japonlar” takibi ancak 21 Mayısta başlsö” Fakat, Japon bildiriklerine gö“ mühim Çin kuvvetleri (Çinlilere M* zaran 4 fırka) Suhslen cenubund” demiryolundan garbe doğru 78! ihatasım yarıp geçmişlerdi. M8” mafih Japon takip kıtaları 22 Ms yısta büyücek bir Çin grupunu i kalamış ve bu meyanda 22 İP“ Çin ordusunun karargâhını etmişlerdi. ğ Görülüyor ki Japonların Hsü” sehau zaferi, Çin ordusunu” hasını intaç edemedi; fakat Çin © dusu Hsütsehau muharebelefi şüphesiz mühim zararlar görn'üf ve harp ve hareket kabiliyeti * hemmiyetle azalmıştır. Japonlar Mayısın B inden 20 sine kads”” gün süren büyük savaşta, ni ten dün bir kuvvetle üstün * vi ki Çinlileri ihata ederek yen” ye çalıştılar; bu, tabiye kiymetli | aşağı olan kıtalara karşı 0ls9 hi, güçtür. ağlamanın mage çıkan e #lcelerle sonraki harekâtı DSİ bir yazıya bırakıyoruz. Km Satılık Makine Transmisyonları Kullanılmış 6 santim kal. tında makine transmisyon. * Kasnak ve yatakları wcuz (Tig. satılıktır. TAN matbaasına | sarnat ediniz. > — SE e