26 Haziran 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

26 Haziran 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

MAŞMAKALEDEN MABAT) Ucuzluk Ve Emniyet (Başı 1 incide) bur etmekle bu emniyeti temine doğ ru bir adım olacaktır, Hariçten mem lekete gelen turist te emniyete da- yanmıya başlıyan bu yeni vaziyeti memnuniyetle karşılıyacaktır. “Bu tedbirleri almakla hayat pı balılığı davsı halledilecek.,, diye bir iddia kimsede yoktur. Böyle bir he- defe varmak ve (dünyanın en pahalı memleketi) şöhretinden kurtulmak için türlü türlü çetin işlere çare bul- miya mecburuz. stihsal yerinde bir kısım ihti- yaç eşyası için dünyanın bel ki de en ucuz ve bol memleketlerin- den biri olan Türkiyede netice iti- bariyle hayat pahalılığı vardır. Çün- kü ticaret hayatı; teşkilât, kredi, ndik- liye, emniyet bakımından modern mânada teşkilâtlanmamıştır. Müstahsil ile müstehlik arasına sa- yısız küçük mütevassıtlar ve toptan- cilar giriyor. Çünkü küçük kredi ih-| tiyacı karşılanmamıştır. Mutavassıt-| lardan bir çoğunun rolü bu krediyi temin etmekten ibarettir. Neticede mutavassıtlardan her birine çok: bir kâr düşmüyor, * Fakat mutavassıtlar 0 kadar çok ki fiyata binen yekün çok fazla oluyor. Sonra nakliye ücretlerinin ağırlığı var. Trenle, vapurla, kamyonla, hay- vanla olsun bütün nakliye ücretleri yüksektir. Deniz nakliyesiyle “meş- gul motörlerin yalnız bir nevi mal nakledebilmesi. hakkındaki kayıtlar da lüzumsuz bir pahalılık âmili teş kil etmektedir, Nakliye sigortaları yüksektir. Bu yüzden nakliye işleri sigortasız oluyor ve bütün riskler fi- yata biniyor. Zaten tren harlel yer- lerde tarife dahilinde, sigortalı, he- saplı nakliye imkânları hiç yoktur. yuna kadar nakliye sistemi! tamamiyle Ortaçağ şartları içinde dir. Yolsuzluğun; Jimansızlığın ve yükletip boşaltma © #orluklarının fi- yatlara olan tesiri en büyük iktısadi dertlerimizden biridir. Ger pahalılık davasını hallet- mek için ticaret ve meslek gdörüstlüğünğn Kurujmasina ihtiğaç vardır. Bu olmadıktan sonra ne ka- dar sıkı mürakabeler yapılsa kalite bakımından halkın beklediği emni- yet temin edilemez. Hilenin öyle ne- vileri var ki bazan usta bir kimya- ger bile kolayea bunların hakkından gelemez. Halk, ramussuzluk karşı- sında müdafessızdır. Aldığı malın veya satın aldığı hizmetin pazarlıklen son tebliğde şu vakalar anlatılı-) vasıflarına uygun olduğuna dair hiç bir garantisi yoktur. Aksine olarak birçok esnaf bileli mal satmayı, göz boyar tarzda iş çıkarmayı marifet sayıyorlar. Tanınmış bir markâ ile kalite garantisi vermek çığırları he. nüz yeni başlamıştır. Eskiden Türkiyeye gelen bütün seyyahlar, Türk esnafının dürüstlğ günü ve kalite ve fiyata bağlılığın methetmekle bitiremiyor, buna kar. 9 levanten unsurunun hilelerinden şikâyet ediyorlardı. Bugün ticaretin | umumiyetle Jevantenleşmiye doğru gittiğini itiraf etmek lâzimdir. Çün. kü hileye, vergi kaçakçılığına, türlü türlü açık gözlülüklere dayanan bir rekabet karşısında namussuzluk ve dürüstlük slâhsızdır. Namuslu 'gitgi- de ezilir, ortadan kalkar. Yahut na- müs denilen mefhumun ölçüleri de- Tece derece düşer. Görülüyor ki pahalılık mücade- lesinde muvaffak olmak namusun ve dürüstlüğün netice ba- kımından en kârlı yol olduğu fikrini de yeniden kurmak ve yaymak Jâ- zımdır. Her tüccar, bir esnaf, bir işçi bunu öğrenmelidir. “Bunlardan te şekkül eden her zümre bunu müşte rek bir garamtt altına almalıdır. Fi! yata emniyet, kaliteye ve dürüstlüğe emniyet ile beraber kurulabilirse pa- halılık mücadelesinde en tesirli silâh ele geçirilmiş olur ve iktisadi hayat- ta hayatın herkesin yüzünü güldüre- cek bir hareket ve bereket baş göste rir, Ortada hükümetle müstahsil, müs tehlik ve mutavassıt arasında iş bir. ihtiyaç gösteren çetin davalar vardır ki arada bir neşir ve temas vasitası sıfatiyle gazeteye faal roller düşmektedir. Bu davaların halli güç değildir. Çünkü müstahsil, müsteh- yor: BİRİNCİ (Başı 1 incide) sini arzedecek ve İspanyol cümhuri. yetinin mâruz bulunduğu müşkülâtı arttıracaktır. Ayni zamanda bu mu- kabelebilmisillerin beynelmilel vazi- yetler üzerinde İspanyanın Londra se flri Azkart, ayni teşebbüsü Lord Ha- lifaks nezdinde yapmıştır. Taymis ta İrafından verilen malümata göre, İS. PANYA HÜKÜMETİNİN YAP, ĞI MUKABELE BURGOS VEYA SA LAMANGAYA KARŞI DEĞİL, FA. KAT MÜTECTVİZLERİN GELDİĞİ MINTAKALARI İSTİHDAF EDİ - YOR. Vaziyet son derece nazik görülmek tedir. Londra, Paris, Roma ve Berlin bu teşebbüs ile meşguldür. Fakat Londra ve Paris mahafili bu teşebbü sü ne teyit, ne de tekzip etmiyor. Diğer taraftan, İspanya hüküme - ti bugün bir tebliğ neşrderek İspan Ya halkını kasten katliâm edenlere mukabele edeceğini bildirmiştir. , Londrada hüküm süren kanagte göre tehlikenin büyüklüğü, tahak - kuk etmesine mâni olacaktır. İtalya, mukabele edecekmiş! Bugün İtalyanın Paris maslahatgü zarı Fransa Hariciye Nazırı ile gö- rüşmüş ve anlaşılan İtalyanın harp hareketlerile karşılaştığı takdirde harp hareketlerile mukabele edece- ğini söylemiştir. İtalyanem salâhiyttar o muharriri Sinyor Gayda bugün yazdığı bir ma kalede diyor ki: “İtalya veya Almanyanm ma. li, toprağı veya gemisi t uğrarsa ikisi de notalarla” değil, fakat toplarla mükabelede bulu. nurlar.,, Berlin gazetelerinin hepsi “Sov - yet İspanya taarruza geçiyor. Paris ve Londra razi değil, tarzında bü -| yük serlevhalarla İspanya Cümhuri- yetinin teşebbüsünden bahsediyorlar, İspanyada Frankistler ise, Cümhu riyet Hükümetinin her şeyden faz - la, Frankist limanlara tuğrıyan gemi. | leri bombardıman edeceğini söylün| yorlar, İtalyan © gaztelerinden Tribuna! 'Prankoya hizmet eden İtalyan ta relerinin 4 hazişan ile/23 haziran ara sında Cümhuriyet hükümeti liman- larında 17 gemiyi batırdığını yazmak tadır. Alikant bombardıman edildi Bugün de Alikanti şiddetli bir ha- va taarruzuna uğramış, 6 kişi mak- tul düşmüş, 40 kişi yaralanmıştır. Hükümet tarafından peşrolunan “Dün akşam geç vakit Villâ Her mosa mıntakasında 3 tepeyi geri aldık. Düşman bu tepeleri istirdat için beyhude çalışmıştır. Puella dö Valverde mıntakasın- da Frankistlerin Valbona ve On- daya karşı yaptıkları bütün hü TAN SAYFADAN MABAAT Endişe Uyandıran Bir Karar: itinden evvel Franko hükümeti nez İdinde yapacağı yeni protestolara €- hemmiyet atfetmektedirler. İngiliz projesi karşısında Cümhuriyetçi 'spanya Londra, 25 (AA) — Times gaze- İtesi, B. Del Vayo'nun Barselonadaki muhabirine gönüllülerin geri çekil- mesine müteallik olan İngiliz proje- si hakkında vaki olan beyanatin neşretmektedir. B. Del Vayo, plânın muvaffak ol- ması hususunda nikbindir. Mumaileyh diyor ki: “Büyük devletler, Almanya ile İtalyayı İspanyaya karşı takip et- mekte oldükları siyaseti tadile sevk ve imâle etmeğe azmetmiş- lerse hiç bir plânın muvaffakıye- te iktiran etmesi mümkün değil dir. Maamafih, o Cümhuriyet hülkâ- meti, plânı büyük bir dikkatle tet- kik edecektir, çünkü İspanyayı eenhi müdahalesinden kurtarmağa matuf olan her türlü siyaset, İs- panyol hükümtinin muhakkak su- rette teşriki mesaisine mazhar ola- caktır.,, * Londra, 25 (AA) — Lordlar ka - marasındaki hükümet taraftarları - nın deri kont Lükan'a Milletler Cemiyetine müzaheret teşkilâtı relsi Vikont Sesil of “Şelvud tarafından gönderilen bir mektupta şöyle denil mektedir; “İspanyadaki İngiliz gemilerinin borabardımanı o muvacehesinde B. Chamberlain'in ittihaz etmiş olduğu müdafaası gayrikabil hattı hareket sebebile kendimi hükümetin taraf - tarları arasında o addedemiyeceğimi bildiririm. Paristeki İspanya elçiliğinin bir tebliği Paris, 25 (A.A.) — Ispanya büyük elçisi tarafından neşredilen bir teb - liğ ezcümle diyor ki: “İspanyadan gelen haberlere gö » re, sivil halkın sistematik bir suret- te bombardımanı karşısında, Ispart yol milletinin heyecan ve nefreti'o de recede yükselmiştir ki, İspüpyol cüm huriyeti hükümeti, : muhakkak ola - rak, asiler emrindeki yabancı tayya» re kuvvetlerinin devamlı bir süret - te yaptıkları katliâmlara karşı muka bele etmeden bigâne kalamıyacak - tr. Londra, 25 MA) — Politik mah- fillerin düşüncesine “göre « Burgos, son İngiliz protestosu üzerine, İn - giliz tüccar gemilerini bombardıman etmekten vazgeçecek, Londranın İs» teklerini yerine getirmek üzere Ts - panyol limanlarında bitaraf kontro- le tâbi emniyet mıntakaları tesisi hakkındaki proje itmam olunacak - tır. Bu vaziyette yakında Londraya ge cumları tardettik... Sâlamanke, Teruel cephesinde mü him mevkiler zaptettiği haber verili yor, İtalya, Akdenizde İngiliz | menfaatlerini koruyacakmış Londra, 25 (A.A) — Ispanyadaki İngiliz | gemilerinin bombardımanı münasebetile Daily Mail gözetesinin Romadan slip neşrettiği malâmata göre, Mussolini, Frankist tayyareci - lerin hücumlarile tehdit edilmiş o » lan Ingiliz menfaatlerini müdafanya karar vermiştir. Düçe, muhisamatta doğrudan doğruya menfaati ölm - yan İngiliz ve sair tebaayı mutazar. rir edecek olan her türlü yeni hâdi- seler ikamdan çekinmesini Franko- ya tavsiye etmiştir, Süylendiğine göre Franko, ceva - ben İspanyol limanlarında emniyet muntakâları tesisini teklif etmiştir. Diğer taraftan Daily Mail gazete - sinin diplomatik muharririnin yaz- dığına göre, resmi İngiliz döireleri Ispanyaya gidecek Ingiliz gemileri - nin hava müdafan toplarile teslihi keyfiyetini tetkik edeceklerdir. Cham berlain gelecek hafta avam kama - rasında bu tarzda boyanatta buluna - caktır. Bütün gazeteler, Burgostaki Tngi- Jiz ajanı Robert Hudgson'un Londra lik ve mutavassıtın hakiki maenfaat- leri aykırı değil, müşterektir. Bütün bu iştiraki görüp tanımalarındadır. Ahmet Emin YALMAN lecek olan Hudgson bu proje hakkın- da elzem bazı malümat getiracektir. Hâkim Namzedi Olanların Staj Müddeti (Başı 1 incide) ca, fransızca ve italyanca Tisunla- rından birile ders okutulan bir memleket hukuk fakültesinde lisans veya doktora tahsilini ikmal etmiş olanlar bir sene namzetlikten son- ra muavinlik sınıflarına yalnız şi- fahi imtihanları yapılarak kabul o- Tunurlar, 16 imei maddenin 3 üncü fıkra- sında yazılı şartları haiz olanlar, muavisilik sınıflarında umumi vu- kuf ve kabiliyet bakımından eh- iyet gösterdikleri takdirde o sınıf larda bir sene hizmetten sonra ü- şüncü sınıfların sekizinci derece- sine ayrılabilirler, — , Hâkimlik ve müddelumumilik mesleğinden veya bu meslekten sayılan vazifelerden vekâlet hiz- metlerine, ceza ve tevkif evleri mü dürlüklerine alınanların bu memu riyetlerde geçirdikleri müddetler de hâkimliklerde geçmiş sayılır. Neşriyat, evrak ve levazım mü. dür ve memurlarile kâtip sınıfın- dan olanlar birinci fıkra hükmün- den istifade edemezler. Birinci fıkrada yazılı olanlardan ya avdetine ve Burgos'tan hareke »| Yeni Avukatlık Hıfzı Veldet (Başı İ incide) Sıddık Sami Onar; Tahir Tan, do- çentlerden, Hıfzı Veldet, Yavuz A- badan, Kemalettin Birsen; üniversi te yabancı diller muallimlerinden İs mail Kemal Elbir; yüksek ticaret mektebinden Mekki Hikmet, Suphi Nuri İleri, mülkiye mektebinden Ab dülhak Kemal vardır. MEBUSLARDAN: Hakkı Tarık Us, İbrahim Necmi Dilmen, İstemat İZinni Özdamar, Sadettin Ferit, Adıl ye encümeni mazbata muharriri Sa- lâh Yargı, Vasfi Raşit, Yusuf Kemal Tengirşenk, Mahmut Esat Bozkurt, Velet Izbudak, Refik Ince, Irfan Al- paya, İrfan Ferit, Nazım Toroy. ŞEHİR MECLİSİ AZALARIN- DAN: Cemalettin Fazıl, Avni Yağız, Hilmi Naili, Mustafa Şevket, Hasan Fehmi, Faruki Develi, Aziz, Halil Hilmi, Ahmet Arif, Abdülkadir Zi- (Başı 1 incide) yan eder ve komisyona karşı protstolarımızı ilân ederiz.,, Cenevre, Hataydaki komisyonun vazifesine nihayet verdi Cenevre, 25 (ALA) — Anadolu A- jansınn hususi muhabiri bildiriyor: Hatayda ilk seçimler için oraya Milletler Cemiyeti komisyonu ile Türkiye GükuMeti aüsinda bundüfi müddet ev çıkan ihtilâf b İkuyye halledilmiştir. Bu husustak müşkülâtın doğrudan doğruya mü- zakerelerde bulunarak doslane bir şekilde halli hususunda Türk ve Fransız hükümetleri arasında anlaş- ma hâsıl olması üzerine komisyonun hikmeti vücudu kalmamıştır, Bunun içindir ki Milletler Cemiyetinin doğ cudan doğtuya mümessili olan mez- kür komisyonun genel sekreterine vazifesine nihayet vermesi tebliğ ©- dilmiştir. Bizzat komisyonun da der hâl ayni suretle hareket ederek me- #aisini tatil edeceği zannediliyor. Antakya, 24 (A.A) — Anadolu A- jJansinin hususi muhabiri bildiriyor: Komisyon genel sekreteri Anker, Cenevreye hareket etmiştir. Tahrikçiler jandarma karako- luna hücum ettiler Antakya, 25 (A.A) — Anadolu A- jansının hususi muhabiri bildiriyor! Bir kaç suçlu Usbecinin tevkifi ü- zerine, usbeci Lahrikâtçılar yine 200 kadar kadın ve çocuğu önlerine kata rak mevküfları jandarmaların elle rinden almıya teşebbüs etmişlerdir. İki jandarma taşla başlarından yara- lanmea zabıta silâh istimaline mec bur kalmış ve nümayişçilerden bir kişi ölmüştür. Jandarmalar bu $u- retle yollarına devam ederek mev- kufları karakola gokmıya muvaffak olmuşlarsa da mütecavizler bu sefer de karakola hücum ettiklerinden jan darma tekrar ateş etmiye mecbur kalmış ve Antakyadan asker istemiş tir. Bu defaki ateşte mütecavizlerden bir kişi daha ölmüş ve bir kadın ya. ralanmıştır. Yetişen asker mütecaviz leri dağıtmıya ve asayişi tekrar tesi- se muvaffak olmuş ve mevkuflar bu ———— müsteşar, üçüncü dereceden maaş alan umum müdürler ve teftiş he- yeti reisinden maadası derece ve sınıf terfilerinde ikinci babın ikin- ci ve üçüncü fasıllarında yazılı hü kümlere tevfikan ayırma meclisi tetkikine tâbidirler, Şu kadar ki, ayırma meclisinin tetkikine tâbi olanların üçüncü sı- nıfa ayrılabilmeleri için beş sene müddetle bilfiil hâkimlik veya müd deiumumilik etmiş olmaları lâzım- dır. Ebülulâ Kanununa Göre İstamat Özdamar Abdülkadir Karamürsel. Bunlardan başka, hususi müesse- selerin müşavir ve avukatları da a- vukatlık yapamıyacaklarına göre De nizbank hukuk işleri müdürü İsmail İsa Camiş ile müşavir avukatları E- sat ve Emin Âli, belediye avukatı, Rami, Mili Reassurans T. A. Ş. hu- kuk müşaviri Sait Rıza Sevsay ve yi ne bir şirket müşaviri olan Şekip A- dut ta kanunun neşrinden sönra avu- katlık yapamıyacaklar demektir. Bu liste haricinde daha birçok a- vukatların da vaziyetlerini yeni ka- nuna uydurmak mecburiyetinde ka- lacakları şüphesizdir. Bu takdirde barodan ayrılmaları icap eden avukatların yekünu, vasa- ti bir hesapla, mevcudun dörtte biri ni dolduracaktır. Kanunun neşrinden sonra bu avukatların hangi mesleği tercih edecekleri, meraklı bir mev- ya, Esat, İsmati Şevket, İsmai! Sıtkı, | zu olacaktır. em AE OSB pp Hataylılar Komisyonu Protesto Ettiler suretle Antakyaya sevkedilebilmiş- tir. Antakya, 24 (A.A) — Anadolu A- jansının hususi muhabiri bildiriyor: Dörtayak mahallesinde bir Alevi bir polis memurunu yaralamıştır. Mütecaviz kaçınıya muvaffak olmuş tur. Akçakoca Halkevinde Keyesanlı bir toplantı Akçakoca, 25 (A,A) — Halkevinde bu akşam Akçakoca askerlik şubesi reisi ve Türk Hava Kurumu Başka» nı tarafından Hatay ve anayurt mev- zuu üzerinde bir konferans verilmiş” tir. Konferansı dinlemiye gelen Ak- cakocalılar, yükselen milli duyguları (nın heyecanı ile Hataydaki Türk kar deşlerine ilk kardeş selâm ve mu- habbetlerini götürecek Cümbhuriyet tayyaresinin Akçakoca adına uçma- sın: dilemişler ve ilk uçacak tayyare nin musrafına karşılnık olmak üzere Milli Müdafaa emrine o anda 300 li- ra teberrii etmişlerdir. Ayrıca Atala rına ve Cümhuriyete olan candan bağlılıklarının büyüklerine arzı he- yecanlı alkışlarla istenmiş, Atatür- ke, Başbakanlığa, Milli Müdafaa ve Cümhuriyet Halk Partisi Genel Sek reterliğine tazim ve suygı telyrafları çekilmiştir. “Dr. HAFIZ CEMAL Pazardan mando saat (14.30 dan 18) e kadar. Salı, Cumartesi (9,30 'dan 12) ye kadar fıkaraya meecanen Divanyolu No, 104 Telefon: 21044 - 22398 Zührevi ve cilt hastalıkları Dr. Hayri Ömer Öğleden sonra Beyoğlu Ağacamı karşısmda No. 133 Telefon:4358* 26 -6- 930 Bir Facia mı? Alabor Olmuş İki Sandal | Bulundu (Başı 1 incide) Yalnız, birkaç gün evvel bir 99” dalcının polise yaptığı müracaat önüne alınmış ve tahkikat bu ta üzerinden derinleştirilmiştir. müracaatın mahiyeti şudur Azapkapı iskelesine yazılı 4915 9 maralı sandalın sahibi Temel oğlü kir,Kadıköy polis merkezine gidef” sandalının kaybolduğunu haber * miştir, Sandaleının ifadesine göçen pazar günü Azapkapıdan Kv diline biri erkek, ötekisi kız ik! MÜT teri getirmiştir. Bunlar, paralaf"” vererek sahile çıkmışlar, biraz 999” tekrar dönmüşlerdir. Kendisi o £ rada ekmek almak üzere çarşıya Bİ tiği için dönüşle ne sandalını, ne gençleri bulamamıştır. Kendisi beklemeden sandalına bindikli zannederek bir müddet beklemiş; yan soran olmadığı için bu sefer P tün İskeleleri bir bir dolaşmıya # Iyulmuş, nihayet karakolu vaziY İten haberdar etmiştir. Bu havadis, gazetelerde çıkt gün, Beyoğlunda Hamalbaşında 9©* ran Niko isminde biri polise şu * kilde bir müracaatta bulunmuştu” “— Sandalcı Bekirin bahset gençleri ben tanıyorum, o Erkef” adı Petraki, kızın ismi de Marik” dır. Bunlar, geçen pazar Fenet * dındaki maçı seyrettikten denize açılmışlardı. Fakat, © SÖ” bugün bir daha kendilerini gör” dim.,, Fakat Niko, bu iki gencin sarih # reslerini hatırlıyamadığı için bu kımdan yapılan araştırmalar ds " pet netice vermemiş ve aileleri. müracaatını beklemek zarureti Dİ olmuştur. Üç, beş gündenberi bü > da hiçbir müracaat olmamıştır. BU“ ziyel karşısında. zabıta, yalnız kirin sandalını araştırmıya deva” İmiş, fakat hiçbir ize rastlanam tır. Şimdi Tınaztepe torpitosunun © nizden çıkardığı sandal Temel Bekirin 4915 numarayı taşıyan * İdalı mıdır? O ise, sandalı Mars” açıklarına kadar götürenler, yahut kıntıya kapılarak sürüklenenler £ lerdir? Hakikaten Petraki ve Mi ka ismindeki iki sevgili bu sand? bir faciaya mı kurban gittiler? nizden çıkarılan teknedeki ek kadın çantası kime aittir? Kaybold',. arı iddia edilen gerçlerin uilelefi “1 radan müddetler geçtiği halde P“ polise müracaat etmiyorlar? yi Zabıta, işte bu noktalar üze'”. tahkikatını genişletmiye koyulm!i tur. Denizden çıkarılan sandal bö Temel oğlu Bekire gösterilecek 4 ona aidiyeti anlaşılabilirse, hâdö” örten esrar perdesi biraz çözül ir, Alabora olmuş bir sandöl daha bulundu ye Diğer taraftan dün sabah de Uy da kapaklanmış vaziyette bir vi sandal bulunmuştur. Galata MÜ na bağlı duran İzmir yapurunu? wi faları, denizde alabora olmuş bi: der dal görerek polise haber ver yi dir. Bu sandalın da numaralar! miş, plâkaları sökülmüştür. çep İçerisinden kâğıda sarılı ve gı” lanmış bir tek palamut balığı” başka bir şey çıkmamıştır. Zabıta, dün sabahtanberi bU w se İle de meşgul olmıya başlar. « sandalın sahibini aramıya Kİ ei muştur. Tahkikatın bugün V” aydınlatacağı zanned yet Havacılık Kongreİ Berlinde Topland! . Berlin, 25 (A.A) — Berlinö” lanan enternasyonal hava il bugünkü seçimde RumanyA “ağ si, Prens Bibeskoyu birinci te bırakmış ve Türk deleğ” ein rü Koçakı ikinet relsliğe yi Diğer namzetlerden İsve€ Arjantin bir rey almış: v9 kırk dört rey kuzanmıştır.