26 Haziran 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

26 Haziran 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

İspanya Harbi Önlenecek mi? üinkü telgraflar arasında Lon- dradan gelen biri İngiltere İariciye Nazırı Lord Hallfaksın A- m Kamarası hariciye encümenine "erdiği izahat sırasında İspanyadan Yalniz yabancı gönüllülerin çıkarı) pisi meselesinin değil, bundan baş-| İspanya harbine artık bir son ve-! İmesi meselesinin görüşüldüğünü “ylemiş ve bu yolda sarfolunan Üyretlerden bahsetmiş. Daha başka kaynaklardan gelen aberlerde İspanya harbine son ve- İlmesi için gayretler vuku bulduğu- W bildirmekte olduğuna göre vazi- Mazırlanmış oluyo Anlaşılan İspanya harbini durdu asını tatbik mevkiine koymak İ #şebbüsünden doğmuştur. Bu anlaşmanın tatbiki Panyadaki kuvvetlerini çekmesine lıdır, İtalya, İngiltereye karşı o- bütün taahhütlerini ifa ettiğini, "kat İspanyadaki inkişaflardan mes W olmadığını anlatarak, Habeş il unın tanınması maddesiyle birlik İngiltere — İtalya anlaşmaşinın hik mevkiine konmasını istemiş, mt İngiltere Başvekili, bu talebi İMüsbet bir tarzda | karşılamıya im- hulamamış, fakat bu işi çabuk. Stirmak için birtakım tekliflerde lünmuştu, İtalyanın Deyli Telegraf gazetesinin ine göre bu yolda ileri s "ilen tekliflerin birincisi ademi mü. bale yoluyla gönüllüler meselesi. Se nit bir anlaşma yapmak ve bunu men tatbik ederek mesel Mek, Fakat ademi müdahale komite- in de pek yavaş hareket ettiği ma- Ks olduğundan ikinci bir teklife i a lüzum görülmüş, ve İtalyanın banyadan ve İspanyaya ait toprak- Klan tek başına çekilmesi talep e- İmiş ve bununla beraber İngiltere Mayada dövüşen elli Mg taraflar arasında mütareke akdi ve mütareke sıra- da da harbe son vermek üzere müza- İsteler açılması teklif edilmiştir. İlalyanm, İspanya harbine son ek meselesinde aldığı vaziyetin iyeti malüm değildir. Fakat Ro- an Londra gazetelerine verilen lümata göre İtalyada bu bahis ü- inde hiiküm süren ka: hir ancak İspanyada dö iça kararlaştırılabileceğidir. | spanya dahilindeki vaziyete gelince, General Franko, ger- e ve kati bir zaferden bahset- tedir, fakat anlaşılan Frankonun in safları bu fikirde değildir. tâ bir Tondra gazetesinin Roma labiri tarafından temin olundu- İç * göre Franko ordusunda büyük gr sahibi olan bir erkâni| ie» siyasi bir mütarekeye taraftar hg aoraktadır. Çünkü ancak bu sa- İğ, harbi gelecek kıştan evvel bitir e imkân hâsıl olur, yoksa harp, olmazsa devam edebilir. Mi muhabire göre Sinyor Muüs- hinin, Franko üzerinde tesir ya- Dak siyasi bir tesviyeye ikna etme ii üzerinde iki düşünce hü. Me sürmektedir. Birincisi İtalyanın A lehinde tavassutudur. İtalya bu kendi iktisadi. atisi bakımından ç a görmektedir. İkincisi harbin San kadar devamıdır. ba bu ikinci düşünüş galebe © ve harp sonuna kadar devam Vcekij ektir, İersinde İlk Umumi şeğazanın Temeli Atıldı | “esin, 25 (Tan muhabirinden) — Ky ni mağazalar şirketi tarafından ki, Süacak ilk “umumi mağaza" » İtmel atma merasimi, bugün vali #8 başkanı ve diğer bir çok da- ler huzürile yapıldı. | ik, Mersinin o iktisadi kalkınması , Fahri Atamer tarafın hi nda bir nutuk söylendi ve da- re belediye bahçesinde bir zi- verildi, Mak cereyanı, İngiltere — İtalya an-| vi hallet | HARİCİ HABERLER Japonlar Yangse Kıyılarında Ağır Zayiat Sovyet Hariciye Nazırının Nutku: ti bu bakımdan tetkik için semin | B. LİTVİNOF “Son Altı Sene İçinde Beynelmilel Nizam Gerilemiş Bulunuyor,, Londra, 25 (Hususi) — Reyter'in İLeningrattan aldığı haberlere göre Sovyet hariciye nazırı Litvinof bu - gün beynelmilel vaziyetten bahse - den bir nutuk söylemiş ve garbi Ax rupa devletleri tarafından gösleri - nl bir Alman taarruzunun hazırlanmak» ta olduğunu Almanyanın Avustur - yayı ilhak, ve Çekoslovakyayı teh - dit ederek bütün Orta Avrupaya hâ kim olmayı kurduğunu söylemiştir. Daha sonra Litvinof, Imanyanın emperyalist siyasetinin o Ukraynayı da iştihdaf ettiğini izah ederek nüt- kunu şu sözlerle bitirmiştir: “Son altı sene içinde beynelmilel nizam, mütemadiyen gerilemiş bu - lunuyor.,, — Amerika Reisinin Kararı, Vaşington, 25 (A.A.) Cümhurreisi Roosevelt, dün akşam söylediği bir İnutukta hâdiselerin cereyanına ka - pılmamak hususundaki kati kararım söylemiş ve son kongrenin mesaisini takdirle yâdettikten sonra şünları i- lâve etmiştir. “Maamafih bir çok işler yapılma mıştır. Beklenmiyen hâdiseler zuhur etmezse ikinciteşrinde intihap edi « lip, gelecek ikincikânunda toplan « masi icap öden yeni kongreden ev » vel hiçbir toplantı olmıyamaktır.,, İnin şiddetli bir hezimete uğradıkları ümhur İ bombardıman etmişlerdir. a Uğradılar! Japon Harbiye Nazırı Diyor ki: “Japonya, On Sene Sürecek Uzun ve Zahmetli Bir Harbe Hazırlanmalıdır!,, Nevyork, 25 (Hususi) — Japonyadan gelen haberlere göre, Ja- pon Harbiye Nazırı bugün beyanatta bulunarak Japonyanın Çine harp ilân etmiye lüzum görmediğini söylemiş, ve Japonyanın on sene uzayacak bir harbe hazır olması gerekleştiğini anlatarak kısmi seferberlik kâfi gelmezse etmiştir. Sefrberlik kanununun tatbiki yü-(—— zünden 800,000 işçi, işsiz kalmıştır. Hükümet bunlara iş temini için ted - bir almaktadır. Japonyanın Sanghav yabancıların hariç ez memleket hu- kukundan mahrum edildiklerine ait| beyanatını tadil etmiş ve yalnız Ja- ponyaya karşı gelen yabancıların bu haklardan mahrum edilecekleri ni anlatmıştır. Harp haberleri Bugün alınan harp haberleri bil - hassa Çin kaynaklarından gelmistir. Çinliler, Yangtse nehrinin cenup kıyısına çıkarak Çin mevkilerini iha ta etmek istiyen Japon kuvvetleri - mümessili, nı haber veriyorlar. Ayni kaynaklara göre, 6000 as- kerden müteşekkil bir kuvvet son derece ağır zayiat vermişler, hat- iâ bu kuvvetin yarısı imha otun - muştur. Geri kalanlar da bir panik halinde süratle kaçmışlardır. Yeni bombardımanlar Yangtse nehri üzerinde Japon Barp gemilerinderi iki darbot bat - mış ve nakliye samisi ales alenıstir 33 Japon tayyaresinden mürekkep bir filo, Kanton - Kankov demiry nun cenup kısımlarını bombardı - man etmiş ve büyük basarlar ika eylemiştir. Bu hat üzerinde münaka lât muvakkaten inkıtaa uğramıştır. Tokyo, 25 (A.A) — Asahi gazete- si, Hong - Kong”dan istikbar edi- yor: Japon tayyareleri 23 haziran saat 10 da Tonkin hududunda Kouang - tong vilâyetinin gerbinde kâln Pai- fobunf ve Toung-Hing şehirlerini! Sovyet - Mançuri hududunda Moskova, 25 (A.A.) — Şlagoves - çensk'den bildirildiğine göre, 8 hazi tanda Sovyet hudut muhafızları Ser gucvka köyü civarında Amur nehri üzerinde Sovyet: sahiline “yakın 'bir yerde içinde 29 Koreli ve Çinli bulu- nan bir Mançuri dubasının tvkif etmişlerdir. Duba tevkif edilirken bu 29 kişi nin 8 i Sovyet sahiline çıkmış bulu | nuyordu, Üzerlerinde Japon silâh - ları, tofoğraf makinesi ve diğer bir çok levazım bulunmuştur. Mevkuf - lar Sovyet topraklarına çetecilik yap bunun genişletileceğini pore AVUSTURYADA NAZİLER; MÜŞKÜL VAZİYETTE... Paris 25 (Hususi) — Ordr ga- zetesi, Avusturya istikametinde askeri harekât vukubulduğunu $ tasrih etmektedir. Bununla be - $ raber şimdilik mevzuu bahsolan şey, memlekette nizamın muha- $ fazasından ibaret gibi ü eeeerereersaz lerin mevkli günden güne müş- külleşmektedir. Mme. Tabui de Övr gazetesin de buna benzer malümat vermek edir. mak için gönderdiklerini ve Japon altın madenleri direktörünün ayni ösellâh çeteler teşkil et tiğini itiraf etmişlerdir. Bu haber halk arasında derin bir infial uyandırmıştır. Bu hâdisenin de Sovyet — Mançuri hududu üze -| rinde diğer yapılan tahrikât gibi bu mıntakada vaziyeti gergin kıl - İmak istiyen Japon mahafilinin eseri Bir Bakışta D İNGİLTERE Harp Tehlikesi Londra, 25 (Hususi) — Mister E- den'in hariciye nazırlığı sırasında hariciye müsteşarı olan ve Eden'le bugün söylediği bir nutukta istifa - sından dolayı pişman olmadığını an- latmış, daha sonra “muvakkat bir istirahat mukabilinde prensip feda kârlığına katlanmak sulhü temelin- den sarsar. Onun için bugün de harp tehlikesi devam ediyor.,, demiştir. NASYONAL SOSYALİZME! HÜCUM EDİLİYOR ! Budapeşte, 25 (A.A) — Kato- lik papazları sosyal haftasının küşadı münasebetile bir nutuk öyliyen papaz Glatfelder, Nas- $ yonal sosyalizme şiddetle hücum ; etmiştir. Dünyanın En Zengin Kadını Bu Yüzden Iztırap Çekiyormuş! Dünyanın en zengin kadım olan Barbara Hutton, Londrada Rexent's Park adındaki evinde oturmak- tadır, Barbara, hayatında, zenginliği yüzünden çok isti- rap çekmiş bir kadındır. Bu defa nin üzerine çektiği hırsların tehdidi altındadır, Barbara, Amerikada tek fiyatlı satış mağazalarını tesis eden, hu sayede milyonlar kazanan ve (Five and Ten — beş ve on) diye şöhret alan zenginin yegü- ne kızıdır. Barbar, bir kızdı. bütün neşe ve şetareti içinde yaşarken, ilk kısmeti önüne çıktı: Prens Aleksi Madivani.. evlendi, Genç kadın, kocasiyle dünyanın her tarafını dolaştı; fakat az sonra birinci kocasından boşandı. İkinci defa da, Kont Hautwitz — Rewentlef ile ev- lendi. Gİ ŞI A a yg OTAZİNİN tilahi ve soire gibi husus On yedi yaşında iken dilber, zeki ve şen dalgalanıyordu. Nihayet Barbara yine zenzinliği- riyordu. Şimdi, biri O, bazan Londrada, bazan Kot d'Azür'de görünü. yor; fakat Barbara yüzünde, daima, hüzün gölgeleri &ebe kalıyor, fakat çocuğunu, an- cak çok güç ameliyatlarla doğurabiliyor. Daha sonra Barbara, Londradaki evinde, kocası ile oğlu arasında hemen hemen münzevi bir hayat geçi- kaç gündenberi bu sakin, münzevi yaşayış ta sarsılmıştır. Evin içinde, korku, endişe gölgeleri dölaşmıya başlamıştır. Artık sokak kapıları dikilmiştir, mektuplarla kendi; da vaziyet inceleni; kapalı, penceler kalın demir dür, Evin her yerine, bahçelere bekçiler, nöbetçiler mişlerdir, Bu mekti parmaklıklarla örülü- Çünkü son günlerde çocuk hırsızları gönderdikleri isini, oğlunu kaçırmakla tehdit et- uplar evvelâ bir lâtife sayılmışsa ince tehlike derhal anlaşılmışıtr. Kocası Mösyö (Five and Ten), bu felâketli haberi alınca, Amerikadan kızının imdadına koşmuştur. Leh Hükümetinin Baltıktaki Harici Siyaset Prensipleri Varşova, 25 (A.A) — Hükümet organı Kurjer Poranny gazetesi, mül hem olduğu anlaşılan bir makale - sinde, Lehistanın şark ve garbin ide olojik iki bloku arasında bir muha - samaya meydan vermemek maksa - dile Baltik memleketleri beyninde, Baltık denizinden şimal denizine ka- dar uzanan bir blok tesisi fikrinde bulunduğu hakkındaki ecnebi haber lerini protesto etmektedir. Bu gazete, Lehistanın Baltıktaki harici siyaset prensiplerini şu suret- le hulâsa etmektedir: 1 — Lehistan, bitaraf dahi olsa, hiçbir blok teşkil etmez. 2 — Baltıkta hiçbir hegemonya â- ramaz. 3 Yalnız müsavi ve müstakil devletler arasında tesis olunacak me İsai iştirakinin semere verebileceği - İ prensipine istinat etmek suretile Bal tik hükümetleri arasında bir İş bir- İliği tesisini arar. min Sovyet Rusyada Meclis Seçimleri Moskova, 25 (A.A.) — Azerbay - can, Özbekistan, Tacikistan, Kaza - kistan, Türkistan ve Nahçıvan ve Ka rakalpakya Muhtar Cümhuriyetlerin de Sovyet meclisi intihabatı dün baş lamış ve akşama kadar büyük bir sevinç ve heyecan içinde devam et- miştir. Rey puzlalarnın tasnifine gece ya başlanmıştır. rs ünya Haberleri AMERİKA Alman Casusları Vaşington, 25 (A.A.) — Havas mu habirinin öğrendiğine göre, Ameri- kanın Berlin büyük elçisi Alman ha- İ beraber istifa eden Lord Karanburn İriciye nazırına yaptığı ziyaretlerden birinde on sekiz kişiyi alâkadar e - den Almanya İehine casusluk mese - lesinden bahsetmek mecburiyetinde kalmıştır. Kendisinden, Amerika hü kümetininin bu işteki niyetleri hak- kında bazı malümat istenmiş, fakat büyük elçi, bu suale cevap vermek- ten imtina eylemiştir. İSVİÇRE Bitaraflık İşi Bem, 25 (A.A.) — lsviçrenin bi - taraflığı hakkında Isviçre, Almanya ve Italya hükümetleri arasında ya - pılmakta olan moktai nazar teatileri- ne sit mütalealarım dermeyan eden gazet dö Lozan, İsviçrenin bütün ec- ar eeressassarereseesesesi | nabi devletlere karşı bitaraflığını mu İL ERE A Nİ etmek tasavvurunda olduğu. nu yazmaktadır. FİLİSTİNDE Hudut Hâdiseleri Kudüs, 25 (Hususi) — Bugün Filis. tin ile Suriye hududu üzerinde bir müsademe olmuş, Suriyeli çeteler hu dut üzerindeki yahudilere taarruz! etmişler, bir Yahudiyi öldürmüşler ve birini ağırca yaralamışlardır. Bu yaralanan Yahudi de ölmüştür. Bundan böyle hudut istasyonları ge celeri kapalı kalacaktır. YUGOSLAYYA 2 Milyarlık İstikraz Belgrat, 25 (A.A) — Maliye na - zar: iki milyar dinarlık istikrazın bi- rinci kısmının temin edilğini bildir « | miştir, Bu suretle hükümet, yeni yol | lar ve demiryolları inşası, bataklık | 1 İlarda bir çok kararlar vermiştir. Şe LELE Eğlence Yerleri Ucuzlarken! Yazan: B. FELEK Bu sütunlarda muhtelif tarihlerde İstanbul mesirelerindeki kahve, su, iskemle, toprak ve hava fiyatlarının pahalılığından bahsetmiştim. Bu ya- zılarım birçok okuyucularımın ilgi lenmesini mucip olmuş. Aldığım mektuplar bunu gösteriyor. Bu ara- da benim göremediğim aykırılıkları onlar bana bildiriyorlar, Nitekim, dün aldığım bir mektup- ta bakınız ne deniyor: “İstanbulda eğlence yerlerinin u- cuzlatılacağı haberini bizim kadar sevinçle karşılıyan azdir. Çünkü bun ların ne kadar tuzlu olduğunu biz- zat denemiş bulunuyoruz. “TAN, daki sütununuzda sık sık yazdığınız gibi İstanbulun mesire yerleri mik- yası malüm olmıyan yüksek fiyatla- İra maliktir. Bunları hangi esaslara göre keserler bilinemez. Geçen hafta bir arkadaşımla bir- likte Taksimden kalkıp Sundiyeye gittik. Gazinoda hayli kalabalık ol- İduğundan çalgının yanına yaklaş mak mümkün değildi. Zaten arzu- İmuz çalgı dinlemek değil, rahat bir erde başımızı dinlemekti. Bunun in de birer kahve istedik. Getirdi- ler. Lâkin kahvenin yanında su yok. Birer de su istedik. Küçük bardak- larla iki de su geldi. Kahvemizi, su- yumuzu içtik. Biraz dinlendik. He- sap İstedik: İkimizin borcumuz (115) kuruş. Yüz on beş kuruş. Fransız pa- rasiyle 32 frank, İngiliz parasiyle 3 buçuk şilin, Alman parasiyle 4 bu- çuk mark Rumen parasiyle 125 ley, Yunan parasiyle 100 drahmi. “Tki kahve ve iki bardak su, O gün deniz kenarında bir kahve ve bir su içmek için ikimizin verdi- gimiz para 222 kuruş tuttu, Tak- simder iki kişinin Suadiyede birer kâhve ve birer bardak su içmesi i- çin vermeye mecbur olduğu para. Bu para en dar ve en fakir şart. lar altında yapılan bir gezmenin masrafıdır. İşte müfredatı: R Kuruş - 13 Taktimden Karaköye Tram 3 vay (iki kişi) 44 Kadıköyüne vapur gidip gelme (iki kişi) 50 Suadiyeye tramvay (iki kişi) 115 Kahve ve su (iki kişi), 222 Bu rakam size bizim söyliyecekle: rimizden çok daha fazla şeyler am- latır belâgattedir, sanırım. Hürmet- leri, Hodza, Milliyetler Statüsüne Dair İzahat Verdi Prag, 25-(A.A.) — Dün öğleden sonra B. Krofta ve Hodza, üyan ve mebusan meclisleri reisleri, hükümet koalisyonu parti şefleri ve ayni par İtilerin parlâmento grupları şeflerile saat 15 ten 18,30 a kadar devam €- den bir mülâkatta bulunmuşlardır. B. Hodza, milliyetler statüsüne a- it müzakereler hakkında arkadaşla rına malâmat vermiştir. Bu müza - kereleri tacil ve hükümet partileri- ni bunlara teşrik etmek üzere koa- Jisyon partilerinin her birine men - süp âyan ve mebusan azasından iki « şer kişiden mürekkep bir parlâmen- to komitesi teşkiline karar verilmiş- tir. Bu komite, kanun lâyihalarını tet kik ederek milli mecliste bu husus- ta müzakere başladığı zaman mez- kür lâyihaların parlâmentoca tetki- kini kolaylaştırmağa çalışacaktır. ——— Fransada Bazı Zehirlenme Vakaları Paris, 25 (A.A) — Umumi sıhhat nezaretinin bir tebliği, şayi olan ha berlere rağmen, Fransız — Italyan hududunda halihazırda hummaitifo- idi salgını yoktur. Yalnız gıda mad- deleri yüzünden bazı zehirlenme ve: , kâları kaydedilmiş ve bir kaç kişi - nin telef olmasına sebebiyet vermiş tir.