21 Ocak 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

21 Ocak 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

Bütün artietlerin MUTA” sm» Florya Lokali, Şasa Baya regramile TAKSİM'de b 17 de bütün MATİNE TELGRAF; TAN, İSTANBUL uvazene Bu Vergiyi Vermiyecekler 20 (Tan muhabirinden) — Hü-)|| iy yapili vergisinin tadili hakkında M. Meclisine yeni bir kanun lâyihası sev- Bugünlerde yem mir | örüşülecek olan bu lâyihaya göre; bir Hye ile olursa olsun aldık- ların mecmuu kazanç, iktısadi buh- kümet, muv: ketmiştir. ay içinde her ne unvan ları paral, İ ran ve muvazene vergileri çıkarıldıktan son-| | ya 20 lira 50 kuruşu geçmiyen tekaüt ve sair zat maaşları sahipleriyle; 20 lirayı geçmi- en sair bilimum istihkak sahipleri ve 80 ku kadar işçi gündelikleriyle 120 o kuruşa kadar olan gündeliklerin 80 kuruşu bu vergi- y ruşâ den müstesnadır. Bundan başka hem gündelik, hem maktu ücret olarak aldıkları paraların yekünu ka- iktisadi buhran ve muvazene vergileri zanç, indirildikten sonra 20 lira ve şenlerin istihkakları da bu vergiden muaftır. İ Muhtelif cihetlerden gündeliği olanların mu:- | afiyetten ( İstifadelerinde (gündeliklerinin mecmuu gözönünde tutulacaktır. Vergisinde Cumartesi 21 İkincikânun 1939 TAN EVİ İstanbul Ankara cad. 102 Dördüncü Yıl — No. 1249 TELEFON: 24310, 24318, 24519 Ciyano Kanunun başka bir maddesine göre, bir ay içinde her ne unvan ile olursa olsun aldık- ları paraların mecmüu kazanç, iktısadi buh- ran ve muvazene vergileri indirildikten son- | ira 20 lira 50 kuruşu geçmiyen tekaüt ve sair izat maaşları sahiplerinin 25.5.938 tarihli ve 3404 sayılı kanunun meriyeti tarihinden İti- baren kesilmemiş olan muvazene vergisi ke- | silmiyecek ve tahsil edilmiş olanlar da geri | verilecektir. (Bu kanunun mucip sebepleri lâyihasmı ve ara- | xi vergisi bakiyelerinin affı hakkımdaki kanuna ait ondan aşağı dü| itafsilâtı ikinci sayfamızda bulacaksiniz.) Fransa İçin İspanyanın Ehemmiyeti Yazan: M. Zekeriya SERTEL eimsatiyanm bu- H günkü İncili sayılan ve gam,, kitabında der ki: “Almanyanın en büyük düşmanı Fransadır. Onu yenmedikçe Almanya için is- #kbal ve huzur (yoktur. Fransayı yenmek için de onu dostlarından ayırarak tecrit etmek ve sonra üzerine yük- lenip bu ebedi düşmanı or- tadan kaldırmak lâzımdir.,, Hitler, kavgam kitabındaki bü- tün tasavvurlarını hakikat sahasi- na çıkarmıya çalıştığı gibi, Fransa hakkındaki bu düşüncelerini de Ispanyadaki Italyan Generalı Yaralandı | Gümmsriyeni Dag eki “SON Neferimiz Ölünceye Kadar Dövüşmek Kararındayız,, Diyor tahakkuk ettirmek için metodik bir surette çalışmakta devam et- miştir. Fransanın senelerce uğraşarak ve milyonlar sarfederek Orta Av- rupada kurduğu ittifak manzume- sini bozmuş, bunları kendi nüfuzu altına almıştır. Bugün artık Fran sa ne Polonyaya, ne Çekoslovak- yaya, hattâ ne de Yugoslavya ve Balkanlara güvenebilir. Bu mem- leketler Alman nüfuz mıntakasına | girmişlerdir. Fransa ile Sovyet Rusya arasın- daki ittifakı hükümsüz bir hale ge- tirmiştir. Fransayı bu suretle itti- taklarından mahrum ettikten son- #a onu düşmanlarla çevirmiye te- şebbüs etmiştir. Cemupta İtalya Fransa için amansız bir düşman olmuştur. İspanyada General Frankonun (galibiyetini temine yardım etmek pahasına da, Fran- Hanın Pirene hudutlarını ellerine almışlardır. Almanya Şimali İs- panyada mühim tayyere karar- gâhları vücude getirmiş, bu saha- da bulunan bütün madenlere vaz'ı yed etmiştir. z Katalonyada hükümetçilere mühimmat yetiştiren silâh fabrikalarından birisinde top imalâtı Londra, 20 (Hususi) — İspanyadan | bir emrivâki tanımıya başlamışlar - gelen en son haberlere göre vaziyet |dir. şu merkezdedir: Frankistler mühim Katalonya ordusunun müdafaaya bir nokta olan Calaf'ı zaptettiler. Bu- hazırlandığı son müstahkem hat Tma rası, Barselona önündeki cümhuri-| nresa, İguadala, Villa Franka ve Ven- yet müdafaa hatları münakalâtının!drel şehirlerine dayanmaktadır. hayati düğüm noktası sayıldığı için, Frankistler bu şehirlerden, sırasile Frankistler Barselonanın sukutunu| 23. 10, 19 ve 8 kilometre mesafede- amma | dir, Frankişitler, şimalde, merkezde. Bu Ay Maaşlar Üç Gün Önce Verilecek Ankara, 20 (Tan muhabirinden) — İkincikânun ve şubat 1939 ayları üc- ret ve maaşlarının tediye sureti hak- #mda hükümetçe hazırlanan meclise verildi Lâyiha esaslarına gö- re ikincikânun ayı ücreti ile şubat a- yı maaşı ikircikânunun 27 sini karen öden lâyihasında şöyle deniliyor: imdi bu oyunun son perdesi oynanmaktadır. Yani Gene- ral Frankonun son ve kat! zeferi temin etmesine calısılmaktadır. Frankonun muzafteriyeti bakı- nız Fransa için ne neticeler doğu- racaktır: 1 — Franko müzeffer olursa, Almanya, İspanyanın Şimalindeki tayyare karargâhları sayesinde, Fransanın Bordemu, Bayonne;, iki a 31 im “Bayram ikincikânunun h 4 salı gününe rastladığında bu dört tilin sonu 3 şubat cumaya “Li numaralı martesi günü de ta - Bayram olması ha - ve mi kanuna göre ew 41) yapılacaktır sebiyle memur temin olunacak ıtularak bun! naaş “ei ikincikânunun yirmi yedisin- ödenmesi muvafık gö * ip sebepler cektir. Mucip sebepler| XX ve cenupta ilerlediklerini, her yerde mevziler aldıklarını, cümhuriyetçile- rin yüzlerce ölü ve 1458 esir verdik- lerini, Endülüs cephesinde de vazi - yetlerini ıslah ettiklerini ilâve edi - yorlar. Bugün İtalyan ve Alman mühen - lâyiha | dislerinin Fransa - İspanya hududu üzerinde tahkimat yaptıkları, Fransa nın bu suretle hududu açmasının bir den iti, | petice vermemesinin temin edileceği söylenmişse de bu haber tekzip olun- ştur. .Cümhuriyet hükümeti Başvekili Negrin memleketlerine avdet etimek üzere Valensiyaya getirilen yabancı gönüllülere hitaben söylediği bir mutukta demiştir ki: “Cümhuriyet kıtaları son mefere istahdemlerin | kadar mukavemete devam edecekler- ihtiyaçları gözünüün-| dir. Harbin en müşkül günlerini ya ların maaş ve üeret| sıyoruz. Biz. kendi memleketimizin olduğu kadar mensup olduğunuz memleketlerin de istiklâlini müda - (Sonu; Sa, &, Sü. 2) Yugoslavya Başvekili Stoyadinoviç Halife İlân Edildi Kahire, 20 (A.A) — Röy- ter Ajansı bildiriyor: | Kral Faruk bugün camide büyük bir kalabalık hururün. | da Halife ilân olunmuştur. Merasimde, İmam Yahyanm | oğlu Emir Hüseyin ile Kral İbnissuudun oğulları Emir Faysal ve Emir Halld de hazır Yulanmuşlardır. DevletŞürası İçin Mecliste Seçim yapıldı İsmail Hakkı Göreli Şüra Reisi Oldu Ankara, 20 (A.A) — Büyük Mik let Meclisinin bugünkü toplantısın- da yapılan seçim neticesinde, Şurayı Devlet reisliğine Şürayı Devlet tan- zimat dairesi reisi İsmail Hakkı Gö- reli, beşinci daire relsliğine Şürayı Devlet azasından Salâhattin Odabaşı ayrılmıştır. Azalıklara da Şürayı Devlet baş- muavinlerinden Talât Balkır, sabık valilerden Naci Akbay, Ankara hu - kuk mahkemesi reisi Naili Tezgören. Dahiliye vekâleti teftiş heyeti reisi Talât Hıtay, Dahiliye müfettişlerin- den Ali Server Sumer. Nafia Vekâ- leti teftiş heyeti reisi Şefik Örüm. Maliye hukuk müşaviri Kemal Arar, Şürayı Devlet başmuavinlerinden Memduh Özoran, P.T.T. umum mö- dürlüğünde mütekait Edip Cemil Oy- hun ve Nafla Vekâleti hukuk müşa- viri Avni Turel seçilmişlerdir. || eleyh, açık ve sarihtir.,, | | Bu diplomatik gidip gelmede Alman Türkçe Tatbikatlı GRAMER DERSLERİ Yardımcı Kitap Mithat Sadullah SANDER Ortaokul müfredat programına göre Türkçe derslerinde gösterilen Gramer kaldeleri için hazırlanmıştır. Fiatı 50 Kuruştur. KANAAT Kitabevi Yugoslavyayı Mihvere iltihaka Teşvik Ediyormuş Hitler, Macaristanı, Transilvanyayı İstemiye Sevkederek, Rumanyaya Erişmek Arzusunda Bulunuyormuş Belgrat, 20 (Husus) — Kont Ciano ile Dr. Stoyadinoviçin Beljedeki görüşmeleri büyük bir ehemmiyetlekarşılanıyor. Kont Clano ile Yugoslavya başvekilinin avları saat 7 ye kadar de « vam etmiş, daha sonra şatoda bir ziyafet verilmiştir. Şato önünde topla- nan halk nazırlar için tezahürat yapmışlar, nazırlar halkın eğlencelerine iştirak etmişlerdir. Gazeteler mülâkatm ehemmiyetini tebarüz ettirmektedir. Birava di- or ki ? “Başvekil ile halk tarafından harsretle karşılanmış olan kont Clano, şimdi Belejde başvekil Stoyadinoviçin misafiri bulunmaktadır. İki dev let adamı orada iki gün içinde memleketlerini alâkadar eden şimdiki bey- nelmilel vaziyeti tetkik edeceklerdir.Bu konferansın fevkalâde ehemmi « yetli olduğu şüphesizdir. Beynelmilel efkâr umumiye tarafından büyük bir alâka ile takip olunan bu konferans, yekdiğerine komşu olan iki devletin messi birliğinin ve sulhcu » (—— yane siyasetlerine devam hususun - daki azimlerinin ifadesidir. Macar gazeteleri de mülâkati dik Katle takip ediyor: Esti Ujsag diyor ki: “Kont Cianoünun Budapeştede yap - tığı konuşmaların mütemmimi olan bu müzakerelerin muvaffakıyetle ne ticelenmesini Macaristan arzu eder. Eğer fırsat düşerse Macaristan ce - runa elini vermekte asla tamamiyle Berlin . Ro uygundur. Ve binaen - İsmet İnönü Rüştü Arası Kabul EHi Ankara, 2) (A.A.) — Reistetmihur İnönü, dün akşam Londra büyük el- Avast, akşamı yemeğine alıkoymuşlardır. Başvekil Celâl Bayar ve Hariciye Vekili Şük- rü Saraçoğlu da bu yemekte davetli olarak bulunmuşlardır. Dr. Tevfik Rüştü Arasın bu hafta içinde yeni vazifesine gideceği öğre- nilmiştir. Başvekil Şehrimizde Ankara, 20 (Tan Muhabirinden) — Başvekil refakatlerinde hususi kalem müdürü Baki Sedes olduğu halde 19,45 trenile İstanbula hareket etmiş ma mihverine Paris gazetelerinin mütaleaları Paris gazeteleri ise Orta Avrupa- daki muhtelif diplomatik seyahatler le meşgul olmaktadır. Loutse, Petit Parislen gazetesinde diyor ki: yanın rolü nedir? Bu hususta bir çok faraziyat ileri sürülmüşse de bunlar fikirleri tenvirden ziyade karıştırma- ğa hizmet etmektedir. Almanya: Evvelâ, doğuda ber türlü ihtmâ - attan sakınıyor ikincisi de, nüfuzu » tir. Celâl Bayar, istasyonda vekiller, bükümet ve parti erkân: tarafından nu cenup doğusuna doğru yayıyor... uğurlanmıştır. Pazartesi günü tekrar ((Sonu: Sa... 2. Sil. 3) şehrimize avdet edecektir. İstanbulun yeni ebesi ve yeni gıdası