20 Ocak 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

20 Ocak 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

İKİNCİKÂNUN GÜNLÜK SİYASİ HALK GAZETESİ TÜRKÇE TATBİKATLI GRAMER DERSLERİ Mithat Sadullah SANDER Manrit Vekâletinin — 46436/51293/5—20295 19/12/1938 tarihli emirleri o rmucibince Ortsokul göre okutulacak olan Gramer dersleri 50 kuruştur. KANAAT Kitabevi - müfredat için ha- mumarah yptar. Elati anyaya Müdahale Edilmiyecek İngiltere - Fransa Bu Karara Vardılar £ Fransa Fransız Hükümeti, Her Vaziyete Göre Tedbir Alabilmek üzere Meclisten Salâhiyet Istiyor Leon Blum Dil İnkılâbı İstikrar Safhasına Giriyor Yazan: Sabiha Zekeriya Sertel aarif Vekili Hsan Âli Yücel, Vekâlete gelir gelmez, Kültür Bakanlığı tabi- rini, Maarif Vekâletine çevir- di. Bu, dil inkılâbmm geçirdi- ği uzun bir tecrübe devresin- den sonra, bir istikrar devresi ne gireceğinin ilk işareti idi Falih Rıfkı Atay, Ulusta yaz- dığı yazı ile, bu işareti izah et- miş oldu. D il inkitâbinm gayesi çok'yük sektir, Lisanı ecnebi kelime- lerden temizlemek, Osmanlı devri- hin bir sarap edebiyatı şeklinde ka bul ettiği ağdah lisanla, halk bisa- ni arasındaki uçurumu kaldırmak, lisanın ötedenberi takip ettiği sa- deleşme cereyanını kuvyetlendir- mekti, Bu canlı, ve tekâmül etmek- te olan bir lisanın takip ettiği bir | seyirdir. Yalnız tecrübe devresin- de, lisanın içtimai, pedagojik. ede- bi tekâmülü yanlış bir mecraya sevkedilmiş, zararlı ilratlara yol Bugün konuşulan mese- b ı bu ifratlardan kurtarmak. di inkılâbına daha ilmi. bir cere- yan vermektir. isen, içtima! müesseselerin en kuvvetlisi, temeli en güç cek olanıdır. Halkın ya- lismnma giren kelimeleri susma (ogöre atmak, beş ki sarsılabi sıyan fertlerin bunların yerine üç. rusile yeni kel mejer ko sin yerine kayı geçirmek ka- dar kolay dir, Lisan tabii bir şekilde daimi bir tekâmül halin- dedir. Mazide yaşıyan bir çok Ke Hmelerin, yeni hayatın icaplarına ve zaruretletine göre yerlerini ter- Fakat, Müdahale Için Kuvvetli Cereyan Var Barselonun Müdafaası İçin, Madritten 65,000 ik Bir Kuvvet Gönderildiği Bildiriliyor Londra, 19 (Hususi) — Günün en mühim meselesi: İs- panya harbine mudahale etmek veya “ etmemektir. İngiltere hükümetinin kararı sarihtir, Mister Chamberlain, muhalefet lideri Mister Atlee'ye yazdığı mektupta İngiltere hükümeti- nin noktai nazarını anlatmış ve e İngilterenin ademi müdahale- den ayrılmıyacağını izah etmiş yüzden. Avam kamarasını toplamağa lüzum görmediğini anlatmıştır. Başvekil bu Mister Chamberlain silâh ve mü- himmat ambargosunu ki ANIN harbi uzatmağa sebep olacağını, bu - nun da vahim hâdiselere yol açacağı n! söylemiş, nihayet İspanyada krtlı. ğa karşı gelmek için dim teşkilâtı bulun bunun için de bir şey yapılamıyaca- “Muhalefet Üderinin mektabu Mister Atlee, derhal bu mektuba diğer bir mektupla mukabele etmiş ve yine parlâmentonun derhal içti - maa davetini istemiş ve Başvekilin geçen 2 sonteşrinde İspanya harbi - nin Avrupa işin bir tehlike olmaktan çıktığını söylediğini hatırlatmıştır. Fakat İngiltere hükümetinin ta - kip etmekte olduğu siyasetten ayı mayacağı muhakkak sayılmaktadır. İngiltere hükümeti her şeye rağmen «demi müdahale siyasetine devam e- decektir. Fransız hükümeti de ayni siyaseti takip edecek Fakat bu vaziyet İngiltereye mün- İ hasır değildir. Fransa hükümeti de ayni siyaseti takip edecektir. Duladi- (Sonu: Sa. 10, Sü, 1) Flanden “Çekoslovak Hariciye Nazırı Yakında Berlini Ziyarete Hazırlanıyor Giano - Stoyadinoviç Mülâkatı Başladı, Ribbentrop Varşovada İki Gün Kalesi Bugün bir av partisine çıkan iki Nazir birarada (Yazısı onuncu sayfamızdadır) ((Son: Sa, 10, Sti. 8) Je Ispanyaya yapılacak yardımlar için derhal açılması istenen Pirene hudut mıntakasında bir köprü İMektepliler, Milli ve MaçlaraGirecekler dman Yapmaması İçin ler düşündi verdi: rin kulüplere tescil edilmem. de hiçbir tasavvur beslemiş değildir. beden terbiyesi teşkilâtından evvelki kurumlarda ihmal edilerek tatbik e dilmediğini ve bu memnuiyetler hi- lâfına teseiller yapıldığını görmüş ve bir devlet memuru sıfatile bu mem. İnuiyetleri koyan makamlardan ayni edilmiyeceğini sormuştur. Bu memnuiyetlerin kat'i olmadığı ve yeni kanunun on üçüncü madde - sinde klüplerin mektep ve ordu dişın- da kalan anasırla tescili yazılı bulun- duğu için yüksek tahsil gençliği de dahil olduğu helde talebenin artık klüplerle alâkası olamıyacağı merke- İzinde tevap gelmiş, bunun (üzerine tescil lisansları imza edilememiştir İdıklarından dolayı klüplerin maçları. İha İştirak edememek Zaruretinde kal mışlardır. Yoksa mekteplilerin klüp İlere girmemeleri veya oralarda “id - kapısından ak basmamaları gibi mütalea İve fikirler katiyen hatıra gelmiş de- İğildir. Bilâkis klüpler bu teşkilâtn İbirer uzvu oldukları için böyle mülâ- hazalardan tamamen münezzeh birer kültür ve karakter yuvslarıdır. Ve telebe bu müesseselerin vezaif ve tet iklerinden şüphesiz istifade edecek lerdir. Ve zaten milli ve temsili mü- İsabakalarda da bötün bu kayıtlar dü şünülmiyerek asker, tslebe, ve sivil| klüplerden sporcu alınacaktır. Son İSPANYA HUDUDUNDA Ankara, 19 (Tan muhabirinden) — Son günlerde mat- buatta akisler yapan ve muhtelif şekilde neşriyata açan mekteplilerin kulüplere tescil edilmemesi nü umum müdürlük dairesinde merkez istişa- jre heyeti azasından Burhan Feleğe sordum. Bana şu malümatı “— Burada bulunduğum bir kaç gündenberi kulüplerimi zi ve spor âlemini son günlerde fazlaca işgal eden mekteplile- ettim. Bizzat Genel Direktörün istişare izahatı dinledim. Şu neticeye vardım: Beden terbiyesi teşkilâtı mekteplilerin klüplere tescil edilmemesi hak kında biçbir karar vermediği gibi böyle bir kararın leh eder etmez subay ve mekteplilerin klüplere tescil edilmemeleri hakkın- > alâkadar makamların koyduklar' bir takım kanumi memnulyetlerin İ müsamahaya devama müsaade edilip | Bunların sahipleri de Lisans alama -| “eee ; ; Aİ Celâl Bayar Dahiliye Vekâletinde | Maarif Vekili, Köy | Mekteplerini Gezecek Ankara, 19 (Tan Muhabirinden; — Başvekil Celâl B: ,den sonra Dahil Vekâletine gide- İrek Dahiliye vekili Refik Saydamı İmakamında ziyaret etmiş ve bir müd det görüşmüştür. Başvekil bundan sonra Çocuk Esir- İgeme kurumunu ve Ana kucağını zi- İyaret etmiş, Kurumun çocuklara ve çocuklu annelere yapmakta olduğu İyardımlar hakkında tetkiklerde bu bugün öğle- Yanım Celâl Bayar, iki saat kadar kaldık tan sonra Kurumdan ayrılmıştır. Hasan Âli Yücel, Tarih Kurumu toplantısında bulundu Y | Ankara, 19 (Tan Muhabirinden)- â NIZ Maarif Vekili Hasan Ali Yücel bu. gün öğleden evvel Tarih kurumun w toplantısında hazır bulunmuştur. Ve- kil bava müsait olduğu takdirde An- kara köy mekteplerini teftiş edecek jve köy eğitmenlerinin faaliyeti nak- İkanda yeniden tetkiklerde bulunacak iy ——— Gülü Hududunda Italyan Tahşidatı Landra, 19 (A. A.) — Reu- İter ajansının Harrar'dan almış olduğu haberlerde motörlü İtal- yan kıtaatınm Kenva hududun- |da tahsid edilmiş olduğu bildi- rilmektedir. Temsili we. Oralarda Verilmiş Bir Karar Yok meydan hakkında ne- Korgeneral C. Cahit Jandarma Umum Kumandanı Oldu Ankara, 19 (TAN Muhabirin den — Umum jandarma komutanlı- ğına Korgeneral Cemil Cahit Tayde mir tayin edilmiş ve bugün vazifesi ne başlamıştır. tetkik verdiği yakından heyetinde i meselesini ve aleyhinde Ancak genel direktörlük teşekkül Tramvay Şirketi İle Müzakereye Bu Hafta Ankarada Başlanıyor ———— — >. Salâhiyettar Murahhaslar Geldiler, Şirket Protestoya Kaçamaklı Bir Cevap Verdi kararla bunlar âza ve efektif bakı. (Sonu: Sa, 10, Sü. 4) Dün şehrimize gelen şirket mümessilleri istasyonda (Yazısmı altıncı sayfamızda bulacaksmız)