20 Ocak 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

20 Ocak 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

Mek Sr T. C. ZİRAAT BANKASI Ihmal yüzünden Te Gebe Bir Kadın Öldü Bursa, (TAN) — Taksim mahatle- sinde oturan hamal Nezirin karısı Ma ide, kendi evinde feci ıstıraplar için de doğurduktan sonra ölmüştür. Ço- cuğu sağdır. İddia edildiğine göre, sancıları baş- Jayınca Maide Memleket hastanesi- ne götürülmüş, bir müddet dolaştırıl dıktan sonra Boğaz hastalıkları ko- vuşunda kendisine bir gargâra veril- miş, ve “şimdi yatak yokl,, diyerek evine yollanılmıştır. Bu iddianın doğru olup olmadığı #müddelumumilikçe tetkik edilmekte- dir. “.. Egede Otomatik Telefon İzmir — Nafıa Vekâleti, bu sene içinde, Akhisar, Salihli Turgutlu, Ala şehir, Soma, Kırkağaç, Bergama, Di- kili, Foca ve Menemenin otomatik telefonla İzmire bağlanmasını em- retmiştir. Aydın, Nazilli, Denizli ve kazaları, Ödemiş, Tire, Bayındır, Torbalı, Kuş adası ve Kemalpaşa otomatik telefon- Yarı da ikmal edilecektir. em lik. Az ve İyi Tütün İsteniyor İzmir — Geçen yıllarda fazla tü- tün yetiştirildiği için hunun bazan ta mamile satılamadığı, bu neticenin de memleket için zararlı görüldüğü ile- Ti sürülerek, ticaret, ziraat odaları (- le belediye ve inhisar idareleri nıs- murlarının halk arasında “az ve nefis tütün yetiştirilmesi, için propaganda yapmaları lüzumu İnhisarlar Vekâ « İetinden bildirilmiştir. kuilg tane Çanakkale Belediyesinde * Yolsuzluk Çanakkale, (TAN) — Mülkiye baş müfettişi Nedim Nazmi, belediye iş- lerini teftiş etmektedir. Belediye baş kâtibi Hadiye, yapılacak muhakeme- si neticeleninciye kadar işten el çek- tirilmiştir. Belediyede, eskiden yapılmış bazı yolsuzluklar meydana çıkarlımış ve mesulleri hakkında takibata başlanıl- Mmiştar. —— Bir Türk Milyoneri İzmir — Bundan on sene kadar ev- vel Amerikaya gidip sigara fabrikası Açarak milyoner olan İsmail Kadri Türkmen şehrimize gelmiştir. Bir müddet burada kalacaktır. gölde Bir Milyon Lira İle Su Tesisatı Yapılacak İnegöl, (TAN) — Uludağın muh- telif vadilerinden İnegöl ovasına i « nen suların zaman zaman taşarak o- vanın bir kısmını istilâ ve mahsulü tahrip etmesi yakında tarihe karışa- caktır. Hükümet, dere yataklarını te mizletmeğe, lâzım gelen yerlerde ka- nallar ve virajlar açtırmağa karar vermiştir. Bu maksatla bir buçuk ay- danberi OKocadere (o mintakasında kamp hayatı geçirerek tetkikatta bu- | Yunan mühendislerimiz işlerini bitir- mişler, diğer mmtakalarda faaliyete başlamışlardır. İlk tahminlere göre, İnegöl ovâsım- da yapılacak su tesisatı 800 bin - bir milyön liraya mal olacaktır. Bu te- sisat sayesinde binlerce hektar arazi su istilâsından kurtulacağı gibi bu tehlikeden dolayı kullanılmıyan bin- lerce hektar arazi de işletilebilecek ve bataklıklar kurutulacağı için, sit ma belâsi da imha edilmiş olacaktır. İzmirde Telefon Aböneleri Artıyor İzmir, (TAN) — Gün geçtikçe a- boneleri arttığından, İzmir otomatik telefon şebekesinin genişletilmesi mu vafık görülmüştür. Lâzım gelen le- vazım münakasaya çıkarılmıştır. Bun dan sonta herkesin telefon alabilıme- sini temin için taksiltle de aboneler kaydedilecektir. Vekâlet, telefon üc- retini şirket zamanındakine nazaran yüzde otuz nisbetinde ucuzlatmıştır. Senelik 500 mükâlemeden sonrası İ- çin abonelerden müküleme başına 5 | kuruş yerine dört kuruş alınmakta | dır, Haber aldığımıza göre Nafıa ve- kâleti otomatik telefon malzemeleri- nin memleketimizde yapılması için bir fabrika inşası ,tasavvurundadır. Bu hususta bir İsveç firmasile temas- larda bulunulduğu da bildirilmekte. dir. Giresunda Bir Motör Battı Giresun, (TAN) — Keşap naniye sinden hareket eden ve Hüseyin kap- tanın idaresinde bulunan (Barbaros) adlı, n ve saire yüklü motör,Ke- çiburnu civarında fırtınaya tutularak batmıştır. İnsanca zaylat yoktur. Tü türlerin bir kısmı kurtarılmıştır. Za- rar miktarı 11 bin liradır. — Bir Tahsildar 4370 Lira İhtilâs EH Kırklareli, (TAN) — Maliya mer kez tahsildarı Tayyar, tahsil ettiği dört bin lirayı kaybettiğinden bahis- le müracaatte bulunmuştur. Müddetumumilik tahkikata başla- mış, Tayyar tevkif edilmiştir. Tetki- kat neticesinde, Açığının 4370 Jira olduğu anlaşılmıştır. Atatürk'e Dair Konferanslar Bursa, (TAN) — Büyük Ataruzın aramızdan ebedi ayrılışı münasebö tile Ziraat okulunda talebe taratın - dan bir seri konferansları verilmiş» tir. Bu konferanslar her hafta ecumar- tesi akşamı olmak üzere beş talha tarafından $ırasile beş hafta veril» miştir. Konferansları veren talebeler son sınıftan Avni Kaynak, Tarık Er- gören, Mehmet Esay, Ömer Konu, Cemal Ergindir. TEFRİKA No. 18 Katil Mahküm oldu İzmir, — Evvelce hakkında veril- miş, olan idam kararı temyiz mahke- mesince nakzolunan bir katilin mu- hakemesi bitmiştir. Katil, bir gece Narlıderede pusu kurarak kasap Mus tafayı öldüren Bektaş oğlu Hasan- dır. Maktul tarafından gayri menku- lüne haciz konulması takdiri tahfif sebebi sayılmış ve 24 yıl ağır hapse mahküm olmuştur. İki Çeşmelikte, eşi bayan Muazzo- 7) öldürmiye teşebbüs eden ve yara- lıyan Salih, 24 seneye mahküm edil miş. ruhi bazı vaziyetleri görüldü -İ ünden cezası üç sene, üç &y, üç gü- ne indirilmiştir. Hatay İçin İzmirden Tütün İsteniyor İzmir — İskender ticaret odasın- Ee ee Para Kuruluş Tarihi: 1883 Sermayesi: 100,000,000 Türk Lirası Şube ve ajans ndedi: 262 Zirai ve ticari her nevi banka muameleleri EY Birikirenlere 78800 Lira İkramiye Verecek Ziraat Bankasında kumbarah ve ihbarsız tasarruf hesaplarında en » 50 lirası bulunanlara senede 4 defa çekilecek kur'a ile aşağıdaki plân. tır. dan İzmir ticaret odasına gelen mek-İğ | 4 le e e Lira tupta, gayri mamul ve nimmamul tü- 4 500 i e tünün Hataya Türkiyeden getirtile- 4 — 250 - ceği, bunun için alâkadar firmaların “ ” 100 “ - kataloğ, nümune ve teklif mektupla-İğl yap 2 50 “ > rını İskenderun ticaret odası vasıta-İğ |, * G5 Ra > sile yollamaları bildirilmektedir. “ — “ . ilgili " ” MM. 3,200 e DİKKAT: Hesaplarımdaki paralar bir sene İçinde 50 liradan asağı Kayseride 2050 Senelik | düsmiverlere ikramiye cıktığı takdirde “e 20 farlasiyle verilecektir. Kuralar senede 4 defa, 1 Eylği, 1 Birincikânun, 1 Mart ve 1 Uazi- Bir Han Tamir Ediliyor İL ran tarihlerinde eekilerekt'r. Kayseri — Vilâyet makamı, Kara- darı köyünde bulunan ve tam 1050 sene evvel inşa edilmiş olan tarihi bir hanım tamiri ve muhafazası için Maarif Vekâletine müracaat etmiştir. del mız; 8 Yaşında Bir Çocuk Kayıp İzmir — Davas kazasının Samurta köyünden olup Nazilli kazasınm Pirli ye köyünde amcası Koca Veli oğlu Mustafa Bacının yanında mektebe de vam eden Koca Veli oğlu sekiz vas- larında Mehmet Çaran, güya yetim lemektedir. — Size kısaca bildirebilirim: Ben sizi beş, aln aydanberi seviyorum. — Aşk denilen duygu ile mi? — Evet, Tâ kendisi, Sizi aşkla ve ateşle seviyo- rum. Beni mazur görünüz, siz açık konuşmayı em- rettiniz. — Bunü böyle söylemek bir suç işlemek değildir. — Ben yapı işleri, taahhüt muameleleri, nüfuz #pekülâsyonu gibi şeyleri bilmem. Siz yolunuzda ser- bestsiniz. Ben sadece şunu teklif ediyorum. Aramızda bir gönül bağı. — Ben de her şeyimde serbest olmasını isterim. — Fakat çok yapayainızsınız. — Belki öyle. Belki değil. Yalnızlığım için bir kalabalık teşkil edebileceğinize emin misiniz? Ben değilim. — Bu saniyeye kadar çok açık konuştunuz. Fa- kat bu saniyeden itibaren çok zalim konuşmıya baş- ladınız. — Dostum, benim bir kadın olmadığıma hükmet. meyiniz. Gönül harpinin her telinden melodi çıkar- masını bilenlerdenim. Şu var ki, bu musikiden vaz- geştim. Bunun sebeplerini sayıp dökmek uzun sürer, Siz de benim gibi geçkinsiniz. Ben de sizin gibi.. Biz o yoldan çoktan geçtik. Acı tatlı sular içtik... — Yorgun görünmeyiniz. — Demir gibiyim. Bir motörpomp gibi çarşdca- #ım. Bana sadece dostluk teklif ediniz. Elimden an- cak bunu esirgememek gelir. — Şimdilik buna da teşekkür ederim. — Önceden söyliyeyim. Bu sözümü ümit verici bir şey saymayınız. Sizi aldatmak İstemem. Aldat- mayı zaten beceremem. — Ben vermek istemediğiniz bir ümide kapıla- cak değilim, Sizin sadece dostluğunuzu saklıyacağım ve kendi gönlümün dileklerince hareket edeceğim. Cadde satıcıların gürültüsü ile dolarken Meli a- yağa kalktı. O kadar tabii bir ciddiliği vardı ki, kal kıp gitmekten başka yapılacak bir şey kalmamıştı. Meli elini uzattı ve öpülmesine izin verdi. — Bir daha görüşelim, diyebilir miyim? — Natürlih! (Sadece dostum olduğunuz müd- detçe her vakit görüşelim. Ve kapıdan çıkarken ilâve etti: — Bununla beraber benden bir dafa daha tekrar lamak, projelerimi hatırdan çıkarmayınız. Düşünü- nüz. Hem onları, hem hayatı düşününüz. Hisleri genç lere bırakalım. Bize de birer bolca cenaze parası çık» sın dostum cenaze parası, — Benim servete ve miras bırakmıya ihtiyacım. yok. Benim sade size ihtiyacım var. — Yine görüşelim dostum. İyi bir gündüz uy- kusu ternenni ederim. Cadde bir kar çamuru içinde. Güneşin tlıklığı i- le syaz biribirinden ayrı. İçkisiz bir sarhoşa dönen Vurgun evinin bulunduğu köşeye saparken vazgeçti. mekteplerinden birine gideceği baha nesile iki ay evvel amcasının yanın- dah ayrılmıstır. Nerede olduğu meç- huldür, Hükümet kendisini aramak- tadır. Eye İzmirde Ölümle Neticelenen Feci Bir Kaza İzmir — Ödemişin Kiraz nahiyo- $inde, Dokuzlar köyünde müessif bir kaza olmuştur, Ahmet Avcı ve eşi Ayşe odun kömürü yaparlarken kö- mür ocağı üzerlerine çökmüştür. Ay- şe ölmüş, Ahmet ağır surette yara - Tanmıştır. mende bulun: Yalnızlığa, güneşe 've soğuk havaya ihtiyacı vardı. Bir taksiye bindi. Bir hedef söylemiş olmak için (Şiş- 4) dedi. Şişliye geldikleri zaman yine ne yapacağını bil- miyordu. Bir emir daha: (Büyükdere)ye! Mecidiye nin ilerisindeki karakolu geçtikten sonra kar yine te- mizleşiyordu. Arabadan indi. — Biraz yürüyeceğim. Sen burada dur, tam 20 dakika sonra bana yetiş. Bu yolların erbabı olan şoför yan baktı. Vur. gun gülümsedi: — Al şu beşliği de öyle bekle. Bak ben sa; hanıyorum. — Beyim benim numaram alnımda! — Hakkın var. Benim numaram yoktu ki ne ol- Guğumu bilesin. Yerdeki karlar bulgur bulgur olmuş, ayaklari- pin altında çıtırdıyor. Düşünüyor mu, düşünmüyor mu? Farkında değil, Vakit vakit zihnine bir şey sap- İamyor. Bu nasıl kadın? Hisli görünmesi İçindeki maddilikle maddi göründüğü zamanlardaki ince an- layışı nasıl telif etmeli? Para kazanmak istiyor, Her kadının ve her er- keğin istediği şeyden farklı bir şey istemiyor demek. Acaba? Acaba şirketten, sermayeden bahsedişi ya- lan mı? Şunu mu demek istedi: Ben para kazanmak #stiyorum. sen beni seviyorsun, anladık, kuru kuru- ya sevda olmaz! Ben Sana hayran, sen cama tırman! Öyle bir şirketin kazancı kadar bir kezanç temin e- debilir misin bana? Temin edersen mesele yok. Ede- mezsen üzülme. Ben son çizgili güzelliğimi bedava göyle dursun, orta fiyata bile harcamok istemiyorum. Hayat ve güzellik sahnesinden gider ayak şata- fatlı bir servet istiyorum. Çünkü budala değilim. Eğer bunu söylemek İstedise vaziyet büsbütün fena. Meli'ye bir setvet sunabilmek için hiç bir im- kün yok. Meli'nin gösterdiği imkânları elde etmek? Titredi. O adam ki buna benzer işler için kale- minin ve kalbinin bütün hızı ile cenkleşiyor. O adam ki soysuz soygunculuğun aleyhine mızrak çekmiş ve ği Çalda Tütünler Satılmadı Çal — Kazamızda yetiştirilen tü- tünlerden 200 bin kilosu henüz satıl- mamıştır. Çiftçi ahet gelmesini bek- İstanbul Yükçülük yapmak üzere bugüne kadar mürucast edenlerir ihtiyaçtan bir kaç misli fazladır bu cihetle yükçü' kaydedilmek belediyeye beyhude müracaat edilmemesi ilân olunur. (B) (454) Sandal Bedesteninde kıymettar bir çift zümrüt küpe ve bir tak taş Zümrüt Yüzük 26/1/939 Perşembe günü satıla- caktır, e feİai e adedi üzere * Keşif bedeli 2438 lira 43 kuruş olan Caddebostanı İskele yolunun tamiri açık eksiltmeye konulmuştur. Keşif evrakı ile şartnamesi leva- zım müdürlüğünde görülebilir. İstekliler 2490 sayılı kanunla yazı ve- sikadan başka en az 1500 liralık bu işe benzer iş yaptığına dair eksilt- meden sekiz gün evvel Nafla müdürlüğünden alınacak vesika ve tica- ret odas vesikası ve 182 lira 88 kuruşluk #İk teminat makbuz veya mek- tubiyle beraber 6.2.939 pazartesi günü saat 14 buçukta daimi encümen de bulunmalıdırlar, (İ) (452) * Cerrahpaşa hastahanesine lüzumu olan ve hepsine 4712 lira bedel tahmin edilen H kalem malzeme ve 390 düzine Rontgen filmi ile 50 şer kutu Revelatör ile Fiksatör açık eksiltmeye konulmuştur. şartnamesi levazım müdürlüğünde görülebilir, İstekliler 2490 sayılı ka nunda yazılı vesika ve 383 lira 40 kuruşluk ilk teminat makbuz veya mektubiyle beraber 27.1.9390 cuma günü saat 14 buçukta dalmi Encü. Yistesiyle ırlar. (İ) (211) hiç bir müdafaa zırhı kuşanmıya tenezzül etmemiş- tir. O adam ki... Hayır çizgili güzel kadın! O adam ne senin aş- kına, ne senin projelerine satılmıyacaktır. O adam se- ni seviyor, muhakkak ki, ölesiye seviyor. Bu sevgisi- nin icaplarını kendi manevi kuvvetinde, sönmez e- nerjisinde halledecektir. Sen onu sevmiyeceksin bel. ki de hiç istemiyeceksin, fakat ona itaat edeceksin, O gün glince o da hiç bir şeyini yüzüne vurmiyacak. Bu kadın Dallının verdiği ilk menfi malümattan çok uzaktı. Öyle bir şey olsaydı şimdiye kadar du- yulurdu. Ne ölursa olsun bu kadını öğrenmek gerek. Yarı esrarlı görünen bu mablükun nenin nesi oldu- ğu belli olmalı. Bunu dostlarından öğrenemezdi. çün- kü şimdiye kadar hepsi lehinde konuşmuşlardı. Düş- manlarını da tanımıyordu. Bunu öğrenmenin bir yolu vardı: Kapicı anahtarı! Bu anahtari kendisi kullanmıyacak, sadık hiz- metçisi madama kullandıracaktı. Madama vereceği talimatı şöyle tasarladı: — Kapıcının karısı ile ahbap olacaksın. Elbette bir sürü derdi vardır. Ona para yardımı edeceksin. Borç verir görüneceksin, fakat “sıkilmayın, ne va- kit paranız olursa ödersiniz, hiç olmazsa Allah ke- rim,, diyeceksin. Sonra onların delâleti ile Eleniyi tanıyacaksın. Onu da bu plânın başka çeşidi ile ken dine çekeceksin, Bu safça tasarlayış kalbine biraz ferah verdi. Te- pelerden mavi Boğaza ve yeşil kıyılara daldı. Bir be- yaz posta vapuru çıkıyor, iki şilep giriyor Martılar nokta, nokta. Martılar kar yağıyor gibi. Martılar Beyaz kontetiler.. Bacalar havaya imzalarını utiyor- lar. Arkada kalan asfaltta kendinden dahs 'htiyar bir otobüs ıhlıya püfliye yokuşu tırmanıyor. Bir kaç keçi, bir kaç koyun bir iki sıska eşek sabah kah- valtısına çıkmışlar.. Bir serçe, bir serçeye terhiyesiz- ce tecavüz ediyor.. Bir saksağan bir ineğin sırtını ga- galıyor. (Devamı var)