15 Nisan 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

15 Nisan 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

Boşanmada Çocuk Meselesi Baba, Çocuğun Annesi Yanında Bakılmadığını, Anne de Çocuğun ,Nafakasının Bile Muntazam Verilmediğini İddia Ediyor Fertle cemiyet arasında en e 5 saslı farklardan biri ferdin ekseri- ya yalnız bugünü d mukabil cemiyetin daha ziyade ya rını gözönünde tutmasıdır. Bu fark bilhassa cemiyet ferdin İşlerine karıştığı zamanda açıkça görül larımız ve y yarın endişesiyle dizginlenmesey: di toplu yaşayış mümkün olmaz « dı. Fakat belki de cemiyetin bu yarm endişesi bir galat rüyettir. Cemiyet fertlere nazaran daha bü yük ve tarih içinde daha devamlı olduğu için bize göre uzun merha- hal ve İstikbal diye gö- rünen zaman parçaları ona göre kısa birer andan ibarettir Böylebir nisbet fikriyle bakılınca aradaki “ark biraz kalkıyorsa da cemiye - tin gene o kısa anları arasında da- ima bir sonrü ehemmiyetle düşündüğü muhak « Kaklır. leler, mazi tin bi zamlarında, kanunlarında mevcut- tur. Bilhassa hususi hukuk ka - nunlarında hükümlerin belki yarı- sı cemiyetin yarınını istihdaf eder. Hele çocuk meselesinde. Çocuk tâ anarahmine düştüğü andan ren miras hukukuna girer. Her yerde ve her zaman, velâyet ve vesayet sebepleriyle, infak ve İaşesinin te- mini sebepleriyle hâkimin karşi - sına çıkar, Onun yüzlerce hakkı vardır. Bakılma hakki, terbiye edil me hakkı, miras hakkı, ihtiyar hak kı ve saire, Bu endişe cemiye Bir gün hukuk mahkemelerine gidiniz. Bilhassa boşanma davala- rınm görüldüğü mahkemeleri do » laşınız. Orada çocuk mevzuubahs olunca en kavgalı dö caların yumuşadığını, inerha, ğını, göree göz et ve şefkatle buğulandı - ükimin daha © ttzleştiğini siniz, Bana bu satırları yazdıran se - bep te geçen gün şahit olduğum böyle bir mahkeme oldu. Kariko - ca birbirinden İki sene kadar ev - vel boşanmışlar ve çocuk mahke- me karariyle anaya bırskılarak yen bir nafaka vermeğe mecbur edilmişti. Her ikisi de ol- dukça bahis unsurlarına malik ler. Kadın sthhatli ve epeyce gü.- zel, erkek zayıf fakat kazanci y rinde. Yalnız zavallı kız çocuğu 1 yaşında olduğu halde 12 yaşında görünecek kadar siska ve en fe - Her - çok ihti. yacı olan bir çocuktu. Baba, anasının çocuğu bakma. dığını, yerek çocuğu geri almak istiyordu. Bir sürü şahit getirmişti. Şahitle- rin hepsi çocuğu sık sık ve hemen her zaman sokakta gördükleri annesinin zavallı ile alâkadar ol - madığını ve mek üzere bu- lunduğunu söylüyorlar ve çocuk babasina verilirse baba annesinin yanında daha iyi bakılacağını, ba- basının da gıdası için lâzım olan tereyağı, yumurta ve sairoyi teda- rik etmekte daha iktidarlı olduğu- nu söylemekte ittifak ediyorlar » dı Fakat anne, arkasına sinmiş 0- lan çocuğunu bu sözler üzerine bir dişi arslan gibi kolunun altına ala- rak — Madem ki, dedi, çocuğunu iyor ve düşünüyor - ndiye kadar nafa- vermemiş. Muh- im, bu adam iki senede nafakayı vermediği İçin vardir. siniz. Adaletin tayin et- tiği nafakayı bile vermekten nan bir adamın bu zavallı çocuğa benden iyi bakacağına nasıl mursınız? Bu nokta çok mühimdi. Adeta n ruhu idi. Karar verilmeden ev bunun tahkik ve tetkiki lâ - zımdı. Bir zavallı kanbur kızcağı- zın bile biraz daha iyi veya fena bakılması adaletin titiz ihtimamla rına lâyıktı. Nitekim hâkim kadı. nin dinleteceğini iddia ettiği şa - hitleri dinlemek ve icradan nafa « kanın muntazam verilip verilme diğini sormak için muhakemeyi başka bir güne bıraktı. Dışarıya çıkarlarken arkaların- dan gittim. Koridorda küçük kız - cağıza eğilerek annesini mi yoksa babasını mı istediğini sordum. O annesinin etekleri altına saklana - rak utana kork, — Annemi. Diyebildi. Etrafı - mızda halka çevirmiş olan bir sü- rü meraklı kadın hep bir ağızdan bağırdılar; — Ah. evlâdim!. ina- K. Bir Tehdit ve Dövme Suçlusu Moşhut suçlara bakan Asliye dör- düncü ceza mahkemesi, dün Yenipos- iahane başmüvezzii Mustafayı döven ve ölümle korkutan eski müvezzi Mehmedin duruşmasını yaptı. Davs- Bin mevzuu şu idi! Mehmet evelee baş müvezzi tafanın maiyetinde çalışan bi vezzi imiş. Devamsızlığı yüzünden başmüvezzi tarafından verilen ropor üzerine işinden çıkarılmış. Mehmet, işine nihayet verilmesinden mütees- sir olmuş, evvelki gün Mustafaya gelmiş: — Sen benim ekmeğime mâni ol- dun, Ben seni yaşatmam, demiş. Dün sabah da Orozdibakin önünde ken disine rastlamış, yumrukla dövmüş- tür, Mahkeme Mehmedin suçunu sabit gördü. Kendisine üç gün hapis ve 29 lira para cezası verdi. Polis nezaretinden kaçmış Sabıkalılardan Ismall hapishane- den çıktıktan sonra Emniyet nezare- #i altında bulunma kararına göre her Mus mü gün karakola gelerek deftere imza | koyması lâzım gelirken iki sene evvs1 İstanbuldan kaçmıştır. Polis din 1s- Teaili yakalamış ve Sultanahmet sulh ceza mahkemesine vermiştir. shkeme İsmaili tevkif etti ve dos- sını asliye maskemesine verilmek Üzere müddelumumiliğe gönderdi. Devlet Demiryolları Kadrosu Genişletiliyor Ankara, 14 (Tan Muhabirinden) — Devlet demiryolları umum müdür- lüğü yeni hatların her gün biraz da- ha fazlalaşması üzerine kondektör, istasyon memuru ve müstahdemini ularak kadroyu tevsie karar vermiş- tir. Bu cümleden olarak askerliğini yapmış yüz lise mezunu seçerek bun- ları Haydarpaşada yedi ay kursa tö- bi tultuktan sonra yeni vazifelerine tayin edecektir. Yeni bütçenin ali cağı şekle göre hazirandan sonra da orta mektep mezunları içli sabaka açarak memur alacaktır. (Çocuğunu Her Gün Döven Bir Anne Sultanahmette otu mütekaitlerinden Sadri iki seneden- an kaymakam beri karısı Hacerden ayrı yaşıyor. Bunların Sami Aydoğdu isminde bir de çocukları vardır, Çocuk Sadrinin yanındadır. Karı koca iki seneden- beri muhtelif sulh asliye ceza mah- kemelerinde biribirleri aleyhine bir çok davalar açmışlar. Dün, Sadri ka- rısı aleyhine bir dava daha açmıştır. Yeni davanın mevzuu da şudur: Sadrinin Hacerden doğan oğlu her sabah mektebe gierken anası önüne çıkar ve onu dövermiş. Sadri diyor ki: İ — Çocuk anasını istemiyor. Hacer İher sabah çocuğun yolunu bekler ve kendisine gitmesi için dövermiş. Ço- cuk korkusundan mektebe devam e- demez oldu. Anasına ceza veriniz ve onun devamlı tecavüzüne mâni olu- nuz, Dava arzuhali Sultanahmet sulh ce za mahkemesine verilmiştir. Yakında duruşmaya başlanacaktır. a Dört Katil Davasına Devam Edildi İ Dün ağır ceza mahkem İkatil cezasına devam edi Çatalca tarla kavgasında üç kişiyi öldüren Hasan Kühya, Ali Kâhya ve Tahsin K müdafaaların: nde dört hyanın avukatlari yaptılar. Geçenlerde Kalyoncukulluğunda 175 kuruş için Hristoyu öldüren Fa- k Bakırköy Akıl hastanesinde yat- tığı iddia için adli tıp işleri mües- İ sesesinde müşahade altına alınmıştı. Müşahade bitmediği için dün suçlu mahkemeye gelmedi. Beyoğlunda metresi Sabahati 5l- düren Rahminin müdafaa şahitleri dinlendi. Dördüncü davanın suçlusu Ali Sırma Tuhtakalede Ismailin kah- İ vehsnesinde Hüseyin Hüsnüyü öldür- İmüştü. Dün Bekir isminde şahit din- lendi. Muhakeme gelmiyen şahitle- fin çağırılması için başka bir güne İ bırakıldı İnhidem ve Yangın Tahkikatı Müddetumumilik, dün de Sulta hamamı yangını ile Yenişehir inhida- tahkikatile meşgul olmuştur. Sul- tanhamamı yangın yerinde çıkan ka- salardaki senetleri, defterleri tetkik eden ehli vukuf dün raporunu ver- miştir. Müddelumumilik pazartesi günü yangın hakkındaki kararını ve- | recektir. Öğrendiğimize göre, şimdi- | ye kadar yapılan tahkikat hâdisede | bir kast olmadığını göstermiştir. pekli kumaş tüccarı Salamon Tole- donun kasasında tam 0 bin liralik senet yanmıştı. Salamon Toledo se- netleri yanan borç sahiplerinden tek- rar senet alamıyacağını tahmin ede- rek çok endişe duyuyordu. Dün müd- delumumiliğe gelmiş, borçlularının hepsinden de yeni senet aldığını ve hiçbir zarara uğramadığını söylemiş- tir, BirabiküN Bir Memuru Öldürdü Konya (TAN) sabıkalılardan kunduracı Ismoll te rafından öldürülmüştür. Tufsilât şu- dur: ında ve evli bir genç olan hapishane kâtibi Muhlis oğlu Yusuf nçeı ile bir kebapçı dükküninda rakı içmiştir. Bu arada şladığından Yı tarafından il beraber, hükümet civarındaki Hilâl müşterileri edilmiş ve ve birdenbire kamasını bütün kuvvetile Yusufun saplamıştır. Yusuf hemen ölmüştür İsmail, cürmü meşhut kanununa iiksn ağır ceza mahkemesine miştir. Ke eli Adapazarındaki İki Evkaf Memuru sazarı (TAN) — Bura evka memuru ve muhasebecisi, bir mua meleden dolayı haklarında vuku bu- lan iddia üzerine müddelumumiliğ verilmişlerse müde 1069 numaralı kanunda yazılı unsur- lar mevcut olmadığı cihetle takiba ta mahal bulunmadığına karar ver- miş ve bunlar hakkındaki evrakı kay makamlığa fade etmiştir. de, pe Ni Ecnebi- Mütehassısların Mukaveleleri Yenilenmiyor Ankara, 14 (Tan) — İktisat Vekâ- leti gördüğü lüzum üzerine Avrupa” kohturatlarını yenilememeğe karar vermiştir. Bunlar o arasında Fon Derporten de vardır. Konturatı biten mütehas- sıslar memleketlerine döneceklerdir. Bir Yaralı Öldü On beş gün evvel bir kavga neti- cesinde Çatalcada yaralanarak Cer rahpaşa hastanesine kaldırılan Celil dün hastanede ölmüştür. Müddein- dil Enver Kara tir. Cesâdin morga kaldırılmasına 1 rum gösterilmiştir. ve Kozanda Yurulan Leylek İ Kozan (TAN) — Kabaktepe köyünde İbir leylek vurulmuş, ayağındaki b lezikte şu satırın yazılı olduğu gö rülmüştür: (Avertir musee royal Bulgarle So- fa S. 18! garistandan geldiği anlaşılmıştır. Sugla Gölü Etrafındaki Köyler Konya (TAN) — Bozkır kazasın da Suğla gölü etrafında sıtmadan ip bulunan onyedi köy bü se ne sıtma mücadele mintakasına it - hal edilmiştir. Davetler, toplantılar : i Konferans 1kevinde W Halen 1839 Cu- Yönetim Genç bir memur ismail, hapishanede iken tanıştığı, | dan getirttiği ecnebi mütehassısların | 50). Bundan, leyleğin Bul-| Bir Manda Manisayı Altüst Etti Manisa, (TAN) — Bıçak altınd kaçan bir manda şehrimizi altüst de i kıyısında altında bulunduğu için ye- i civarındaki muvakkat a getirilen manda sokakla yaralamı: nan hücumuna 1 Kalmışsa da hafif bir yara ile kurtülmuştür. Manda, süvari 4 adire mübaşirlerinden Abdi dd le çarpmıştır. Adamı ağır ve hayatı tehi Manda, Ulüpark civarmda sıkış tırılar miştir Mun men hemen kkat mezbaha şehrimizin he- ortasında olduğu için hem te, hem de sürü halinde getirilen sı- ğır ve mandalar bilhassa (alebe için İbir tehlike teşkil eylemektedir ii Bir Deve, Sahibini Öldürdü Çanakkale (TAN) — Karacaviran Ahmet oğlu Safer, deve kinine kurban gitmiştir. Sefer, Tülü denilen erkek pehli- İvan devesini otlatmıya götürmüş, kendisi de orada uy ra dayak yiyen deve, bu fırsatı ka çrmamış, üzerine çullandığı Safe: pestil gibi ezip öldürmüştür. ştur. Açık Arttırma İle EMSALSİZ SATIŞ Kıymetli mobilya metuklıları ve efise amatörlerile ciddi kol İyonörlere büyük fırsat: Nisanın 16 ıner Pazar günü sabah #aat 10 du Maçkada, 'Teşvikiyede Küathane caddesi No. 69 Gözem Apartımanın 2 Numaralı dairesinde cut na adide YE e Şi nde, r. gesadüf eaTferi Yerim 2 inci satışı olacaktır. GE xi den XVI ci Asra alt Türk (Selçuk, Konla, İznik, ve sair duvar ç asarı olog devirlerine ali Vazo, Kase ve Fragman halinde yü n Seramik. — Ejipsiyen, Grek, - Romen, Romen Elenistik Byzans devirlerine ait mermer ve toprak heykeller, — Beykoz, Sax, Drezden çiya yaldızı bir çok kase, Tabak, ve yıbrıklar. — Som cev ağacından hakiki İtalyan Renessans yazıhane © kütüphanelerile. — Mü- kemmel bronz işlemeli tekmil yatak salon vitrinleri. Marke mavun masalar; Ber- jerler ve koltuklar; eski Çin vazo- lar; Selçuk tavanlıklar avize İle; yağlı ve su boyası resimler; gümüş buhurdan ve Gulabdanlar; kadife perâeler; Sahibinin Sesi salon gra- mofonu. Hayli eski yazı ve levhalar, Edirre kavukluklar. Yunker's hava gazı ocağı ve bir çok nadide eşyalar biblolar. Buhara, Tebriz, Feshane Şirvan, Yemut halı ve seccadeler. ireko oda takımı; teri komod; İngiltereden 58 Lokomotif Alıyoruz Ankara, 14 (Tan Muhabirinden)— Devlet Demiryolları umum müdür- | lüğü bir müddettenberi şehrimizde bulunan İngiliz heyetile yaptığı mü- zakeratı neticelendirmiş, Ingiltere - den 58 lokomotif satın almayı karar- laştırmıştır. Hazırlanan kararname Heyeti Vekilenin tasdikine arzolun- muştur. ÖLÜM HABERLERİ EE A ZAN Zamansız Bir Ölüm Eskişehir hava okulunda Üstteğ- men Namık Gökmogol bir müddetten beri tedavi edilmekte bulunduğu Ys- kacık Sanatoryomunda vefat etmiş tir. Cenazesi, 15.4.939 günü Valdeca- miinde ikindi namazından sonra kal- dırılacak, ve Merkezefendideki aile kabristanına defnedilecektir. Kendi- sini tanıyanların cenazede bulunma- | Tarım: rica ederiz. Bugün İ P Sin Fransızca sözlü, Bas VALAS BERRY Saat 2,80, 6 4 RR Sinema Kraliçesi GABY MORLAY HER 2) CAMBAZHANE son derecede müessir bir Macera Şüheseri. emasında 2 Film Birden 1) HALKIMIZDAN GÖRDÜĞÜ BÜYÜK RAĞBET ve UMUMİ ARZU ÜZERİNE SÜVEYŞ FEDAİLERİ Saat 1 — 4,15 ve 8.10 ÇOCUGU Rellerde: - JAKİ KOPER — ve VAZ LE gam Bugün görülecek, Eğlendirecek ve güldürecek Film... Kahkaha Kralı FERNANDEL ve tarafından fevkalâde bir tarzda yaratılan ve SÜMER SİNEMASINDA üyük bir Muvaffakıyetle gösterilmekte olan KUL Nükteli, eğlenceli ve neş'eli filmini mutlaka görünüz. Bugün saat 1 ve 230 da tenzilâtlı halk matineleri ın yaraları yedi kurşunla öldürülebil- | halkın sıhhatini teh nek- alkın ni tehdit etmek-|.. köyünde 65 yaşlarında Deveci oğlu|g. Ara si İp, ri. — Macedoniyan, Komnen Pale-| lerce Byzan-| 15-4-939 ILADYO ANKARA RADYOSU Türkiye o Radyodifüzyon £ Postaları Türkiye Radyosu Ankara Radyosü Dalga Uzunluğu 1639 im. 181 Ke 1340 — Program, PL) 1400 — W ve meteoroloji haberleri di Çalanlar: Vecih , Cevdet Kozanoğlu. Okuyan Il — —Eviç peşrevi sarkı) Bir nigi Sadettin Kaynağı şarkı) Doğuyor ömrüme bir yir . 4 5 GEviç şarkı) 'ecihe (Kanunin) (İşbu konferans romuzla neşrediler 1730 — Program. 17,â5 — Müzik (D: —P1) 19,00 — Konuşma (Çocuk E- . 1815 — —Türk müzi- del Di ler, İlnmdi Tokay Karakus, o Safiye şma (Dış politika badi — Türk müziği (Halk he Veysel ve İbrahim) Tu Yaver Ata 1928 — Beki eeerlerden 2016 — “Temsil (Peleas Yazan; Maurice Maeterlink. Tercüme e- den: Ezremi eşit Temsil esnasında Ce mal Raşit piyanoda Claude Dobussyn operesından (İnterlude) ler çala 21,19 — Memleket saat ayarı, 21 ham, tah kambiyo-nukut (fiyat). 2128 — Neşeli plâklar Radyoda Islık Sesinden mg kirnke ELM M zan; İ nız bu teklifi kabul İyerek Minsk istasyonunun hariç tu- tulmasını . istemişlerdir. Tulümevç taksimatında müşkülâta, rastlandığı ve kongrenin bu yüzden bir pamadan dağılac: tedir. Diğer taraftan Ankara radyo- sundaki ıslık Seslerini yok etmek İ çin İngiltereye sipariş edilen kristal stanbul gümrüğüne gelmiş bulur maktadır. Alet bu ay şeh rimize getirilerek | dan kalı nghzur da orta a & ASKERLİK İŞLERİ $ Na Şubeye Davet Beşiktaş Askerlik Şubesinden: piyadelerder iy şubeye © gelmeleri gelmiyenler, bukiknda — kanuni tahkikat yaptırılacağı ilân olunur. . İ Bakırköy Askerlik gubesimeien: nde 316 ç< BAR, (dahil 009.N doğumlul bedelleri 3 Kadar Aalâkaderlsrın meleri ilân olukur. — —— — ——— bunm göre hareket Çocuk haftasında Çocuk Esirğe- me Kurumunun sizden göreceği alâka ve yardım O memlekette kuvvetli bir nesil, çalışkan ve muktedir bir gençlik vücde ge- tirecektir. Çocuk Esirgeme Ku- rumu Genel Merkezi