15 Nisan 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

15 Nisan 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

Kendsine rüvendiğimiz güreşçlerimizden Mersinli Ahmet yatırırken İyi derece siması muhtemel olan : Çoban Mehmet Bu Akşam Gidiyorlar Avrupa şampiyanasına iştirak için Norveç'e gidecek milli takımı mız bu akşamki Romanya vapuri le hareket ediyorlar, Milli güreş takımı hakkındaki jmekteyiz. Meselâ 61 son hükmümüzü aşağıda okuya- caksımız. Bu sene Norveçin merkezi Oslo © şehrinde yapılacak Greko Romen Av- Tupa şampiyonasına İştirak edecek 'Türk güreş takımı seçildi. Bunlardan büyük bir kısmı uzun zaman Ankara» “da leyli bir idman kursu geçirdiler. Buna bazıları (kamp) ismini veriyor. Şehir içinde bir bina dahilinde iki ay süren bir mektep hayatına (kampi © diyemediğimiz için biz buna yatılı Kurs adını verdik, Milli takım bu kursta nefes baki- mından hayli yükseldi. Teknik ba kımdan ayni derece iyileştiğini iddia “için güresçilerimizin müsabaka veye #dmanda gösterdikleri oyunları gör- "mek gerekti. Bu fırsata nail olama- dığımız için bu bakımdan kanaatimiz “pek müsbet değildir. © © Bundan başka takımın * İctinabı kabil bazı zayıflıklar da sez- ham İN m, CE”, Baha 4 Takımının kuvvetli elemanlarından kilonun tabii namzedi olan olimpiyat şampiyonu Yaşar buzırlanamadı. Bunun ne gibi sebeplerden ileri geldiğini araştırmı- yoruz. Biraz himmetle bu çocuk ha- zırlansbilirdi. Sonra bu siklet için ayrılmış olan namzet şahsi bir mânii — galiba askerliği — sebebile seya- hate iştirak edemeyince oraya 56 ki-| lonun ikincisi olan genç getirildi. Bundan başka henüz mastteessüf yerini dolduramadığımız 72 kilonun Türkiye şampiyonu Saim de hazır- lanmadı. İşte bu tarafları biraz zayıf görü- nen bir milli takımla Osloya gitmek- teyiz. Bu mütalealarımız, Avrupa şampiyonasında muvaffak olamıya: cağımız neticesini vermez. Lâkin sa- mimiyetle ve ekseri güreş amatörle- ile birlikte şöyle düşünüyoruz ki eğer 61 kiloya Yaşar, 72 kiloya Satm girse idi, takımımz bugünkünden yüzde 30 — 40 daha kuvvetli olurdu 'MEKTEPLİLER ATAN “ŞTİ Del MAÇ Bugün Mektepliler Erkek okullar arasında Maa- rif spor bölgesinin tertip ettiği şid futbol şampiyonasının bugün Taksim stadında üçüncü haftası- na devam edilecektir. Bugün oynanacak olan oyun- lar şampiyonanın en mühim kar- şılaşmalarıdır. Galetasaray lise- 8i ile İstanbul erkek lisesinin oy- nayacakları maç mektepliler a - rasında büyük bir alâka uyan - dırmaktadır. Bilhassa Galatasö- rayda, Galatasaray birinci takı - mında yer almış tanınmış oyun- cular bulunmaktadır. İstanbul erkek lisesi de uzun zamandanberi bir arada oyna - mış ve çalışmış bir takıma malik- tir. Bu iki lisemizin karşılaşma - sı bize çok zevkli bir oyun sey « LARI Maçları Mühimdir Boğaziçi « İstiklâl liseleri kar gılaşması da çok mühim bir maç- tır. Boğaziçi takımında milli ta - kım kalecisi eski Güneşli Cihat, Fenerbahçeli Orhan, Bülend gibi kıymetli oyuncular vardır. Şam- piyonanın en küvvetli namzedi bu lisemizdir. Bu müsabakada tabiatiyle çok zevkli olacaktır. Haydarpaşa - Hayriye lisele- ri karşılaşması da alâka uyandı - rabilecek bir meçtır. Haydarpa - şa lisesi spora en ziyade ehemmi- yet veren bir lisemizdir. İlk de - fa spor yurdunu toşkil etmiş fa- aliyete geçmiştir. Bu müsabaka- yı da heyecanla seyredeceğiz. Bugün yapılacak karşılaşma- Jar şampiyon takımı meydana çı- karmak noktasından çok mühim ve alâkalıdır. bir rakibini £ Bugün Nerelere Sidebilirsiniz ? Fenerbahçe Stadında: İretiirbübçe - Doğanspor sa- at 16,45 te, Galatagençler « Beylerbeyi, saat 15 te, . Taksim stadında; i müsabakaları İstanbul Erkek - Galatasa - ray liseleri saat 14 te, Hayriye - Haydarpaşa lise - leri, saat 15,10 da İstiklâl - Boğaziçi İlseleri, sa» kirk ik Np büyük Mustafa bir cenebi güreşinde Osloda ne netice alacağız? Doğrusu burayı kati surette kes İHiremeyiz. “MuhakkâK—öİSNDır şey varsa orada dikkat nazarını çelbede- İcek bir varlık göstereceğimiz husu- sudur. Maamafih bir senedir Avrupa İgüreş faaliyetile alâkamız kesiktir. (Ne gibi yıldızlar yetiştiğini bilmiyo- ruz. Bir de Norveçlilerin kendi mem- leketlerinde tertip ettikleri bir şam- piyonada iyi netice almak için çok hazırlanmış olduklarına da şüphe yoktur. Böylece karşımızda Finlân- diya; İsveç, Estonya, Almanya, Ma- Norveç takımı vardır. Bunu da na- zarı itibara alarak en iyi tahminle u- mumi tasnifte dördüncü ve en fena tahminle yedinci olmamız hatıra gel- mektedir. Lâkin bütün bunların sür- prizlerle değişmesi de çok muhte- meldir. Bugünkü | Milli Küme ,Maçları Bugün Kadıköy Fenerbahçe sta- İdında Doğansporla Fenerbahçe milli İküme karşılaşmasını yapscaklardır. İ Sarı lâcivertlilerin bu müsabaka- ya çıkaracakları kadro bütün hatla- rile henüz tesbit edilmiş olmamakla beraber cezalı olan Fikretle vazife dolayısile dışarı giden müdafi Yaşa- rın oynamıyacakları muhakkaktır. Müdafaa hattında kuvvetli bir ihtimalle Muzaffer o oynatılacaktır. Muhacim hattına Ali Rızanın alına- rak Esadın geride (oynatılacağı da söylenmektedir. Doğanspor tam kadrosu İle Fe - nerbahçe karşısma çıkmaktadır, Mü sübakayı Halit Galip idare edecek - tir. Dünkü nüshamızda (o yazdığımız gibi, Fenerbahçenin bazı hatları hay İi bozuk olmasına rağmen bu maçı İ galibiyetle atlatabileceğine itimadı - mız vardır, Beşiktaş Takımı Ankarada Ankara, 14 (Tan Muhabirinden' Beşiktaşlılar bu akşam geldiler, ya- rın ilk maçlarını 16,30 da Demirspor- caristan ve İtalyadan başka bir de | * İTE UN Propaganda Naci Sadullah ün sabah, memleketine hare- ket eden Alman Propaganda Nazırı Doktor Göbels, evvelki gece, Beyoğlundakl içkili (o gazinolardan birisine gidip, alaturka saz ve nla- turka konser dinlemiş. Konserden sonra da, sahnedeki Uhanendelere, sazendelere, rakkaselere, masasında oturmak şerefini bahşetmiş. Orada bulunanların söylediklerine göre, iltifatı biraz daha arturan, Doktor Göbels, masasına datet ettiği ha- nendelere, sazendelere, rakkaselere bol bol portakal ve elma dağıtmış. Yazan: İVe bu-suretle dağıtılan portakalla: rm, elmaların miktarı da üç küfeyi geçmiş! Halbuki Odünya gazetelerinden bir çokları, ötedenberi, Almanyanın müreffeh vaziyette bulunmadığını yazıp duruyorlar. Yine © gazeteler- de okuduklarımıza İnanmak lâzım gelirse: “— Top, tereyağmdan elzemdir!,, diyerek, bütün kuvvetlerini esliha istihsaline harcıyan o Almanlar, et, meyva, yağ yüzüne mice zamandır hasret kalmak fedakârliğma katla- nıyorlarmış. şimdi öğreniyoruz ki, ibels, İstanbulda, küfe kü- fe portakal ve Elma dağıtmaktadır. Anlaşılan, Doktor Göbels, bu suret- le, ortada dolaşan o şayiaları, bil fül tekzip etmek vazifesiyle mükel- © Fakat Alman Propaganda Na- ize bu seyahatinin hususi ma- te olduğunu söylemişti: Halbuki, işte, nihayet, seyahati- nin hakiki maksadı da meydana çikti: — Göbels, propaganda gelmiş!,, yapmıya . Pittard'ın konseri Şu serlâyhayı da “Tan, sinde okudum; TOE sera ver Un Bu, eğer zarif bir nükte olacak: Dinleyicilere “konser,, gibi tesir ettiğine bakılır- sa Üstat âlimin ağdalı konferansla- rma verebileceğimiz İsim şudur; “.— Ninni!,, gazete- b . Görülmemiş (!) Şu “gazine,, ilânmı da, “eiddi!,, etede okudum: “Safiye ve Suriye yıldızı Kiki ile, Şam yıldızı Semira Mehmet, görül- memiş rakslarına devam ediyor- lari, Acaba, Suriye ve Şam yıldızla rından imrenerek, sevimli sanatkâ rımiz da raksa mı başladı dersiniz? Eğer höyle ke, o garino, bu raks- larm reklâmını yaparken şu sıfatı kullanmakta haklıdır: “.— Görülmemişt,, . İtalya Kraliçesi (!) Maalesef, şu cimleyi de “Tan, gazetesinde okudum: “— İtalya Kraliçesi Geraldina'- nn nifas humması tehlikelerini at-|” lattığı haber verilmektedir!,, Eğer yanılmıyorsam, nifas bum- masina yakalanan Geraldina, Kral Zogo'nun zevcesi, ve Arnavutluk Kraliçesidir. Geçen gün, gazetelerde şu hava- disi okumuştum: “— İtalya ve Habeşistan Kral Emanuel, Arnavutluk Kralı ilân o- Jundu!,, Acaba, bu üç taçlı Kral, Arnavut- luk tahtı ve taciyle birlikte, Arna- vutluk Kraliçesine de mi tevarüs etti dersiniz? . Uyuşturucu maddeler “Komik, gazetede Muhittin Bir- en, “eiddi!,, gazetede Peyami Sata vatandaşlara şu tavsiyede o bulunu- yorlar: “ - Bizim için endişe mevzuu ©- Tabilecek hiç bir sebep yoktur; Va- tandaşlar rahat uyuyunuz!,, Ortada hiç bir endişe mevzuu yokken, “rahat uyku,, teminatı ve tavsiyesi vermiye ne lüzum var? Acaba uyuşturucu madde salaşi memnu değil mi? bir yanlıslık al Iş kanunun 78 hazırlanan iş ihtilâflarını uzlaştırma ve tahkim nizamnamesi meriyefe girdi. Bu nizamname bir büyük za- rupetin cevabı olmuştur ve (iş kanu- nuna #âbi iş yerlerinde iş verenle iş çiler arasında zuhur edecek tek başlı veya toplulukla iş ihtilâflarını uzlaş- tırmaya) çalışacaktır. İş verenle işçi arasında çıkacı tilâflarin bir kısmını sıhhat ve em- niyet nizamnamesi halledecektir, Fa- kat bilhassa alacak meselelerinde İş- çinin hakkını arayabilmesi için, her vatandaş gibi müracaat edeceği tek merci hükuk mahkemeleridir. Bir hukuk mahkemesinden alacak dava- si ne kadar zamanda çıkar? Yine en Kisa müddeti sene fe ölçmek lâzım- dir. Vasat? gündeliği bir buçuk lira olan bir işçinin iş verenle en fazla on beş günlük ücreti üzerinde ihtilâ- İn düşse hukuk mahkemesine 225 Tira için dava açmış olur. Bu parayı alabilmek için de senelerce mahke- melerde sürünür. İşte bu yeni nizamname, bu gibi Uh- tilâfların halli işinde en pratik neti. celerini verecektir. Nizamname, yine Kanunun ayni maddesine dayanarak, ibtilâfların haline çalışmak üzere İş çiler arasından mümessiller seçilme- sini emrediyor. Mümessiller, her iki senede bir mart iptidasından mayı- sın sonuns kadar seçileceklerdir. Mü- messil işçinin sekiz sartı haiz olması lâzımdır. Bunların en mühimleri mü- messillerin daimi işçi olması, iş ve- renin vekili vaziyetinde bulunmama. sı ve bir de iş verene veya bunun ve- Xili vaziyetinde olana ve müteahhit le hiçbir suretle hısım, akraba olma- masıdır. Burada tefsire muhtaç olan iş verenin vekili ik kay-| SATIŞLAR : Zahire Piyasasında Dünkü Faaliyet Dün zahire piyasasında faaliyet başlamıştır. Anadoludan gelen 120 ton buğday, 45 ton arpa, 15 ton kuş yemi tamamen satılmıştır. Yumuşak buğdaylar 6 kuruştan, sert buğdaylar 5 — 5.10 kuruştan, beyaz mısırlar 4.07.5, sarı masirlar 4-25 — 4.29, çu- vallı kuş yemi 5.35 kuruştan satılmış- tır. Yemeklik zeytin yağı 44 — 45 kuruştan, tilki derileri, derilerinin çifti Karadeniz malları g — 11 lira ve orta Anadolu tilkilerinin çifti 4 — 6 lira arasındadır. Dün piyasamıza 7 bin kilo kuru fasulye. 4 bin kilo mercimek, 22 bin kilo un getirilmiş- tir, Yunanistan Peynir Alıyor Bir müddettenberi . piyasamızdan peynir almamakta olan Yunanlılara son hafta içinde 60 — 80 bin kilo a- rasında beyaz peynir satılmıştır. Be- yaz peynirler 33 — 35 kuruştan ve- rilmiştir. Yine Yunanistan için ge- len siparişlerde aranılan kaşar pey- nirlerimizden kilosu 44 — 45 kuruş- tan on beş bin kiloluk bir parti satıl- mıştır. Dün yeni mahsul olarak pi- yasamıza getirilen 3500 kilo taze be- yaz peynir kilosu 20.30 — 23.15 ku- ruştan yerl! ihtiyaç için bakkallar ta- rafından satın alınmıştır. Evvelki gün de 45 bin kiloluk bir parti beyaz pey- nir getirilmiş buzhaneye konmuştur. Tiftik Satışları Anadoluda bu senenin yeni kirkim tiftiklerinden ilk parti olarak iki bin kilo getirilmiştr. Çanakkaleden de yeni kırkım mallarından 2500 kilo getirilmiş ve kilosu 62.5 kuruşlar ss- tılmıştır, Bu mallardan başka İzmir mensucat fabrikaları için piyasamız- dan Anadolu malı kilosu 58 — 54 ku- ruştan elli bin kiloluk büyük bir par- ti yapak mübayaa edilmiştir. Karaca- bey mintakasında yetiştirilen yerli ve Merinos cinslerinden alınma Ya” rım kan yapaklardan Almanyaya gönderilmek Üzere 75 bin Kiloluk bü- yük bir parti kilosu 71 kuruş 10 pa- radan satılmıştır. Piyasa durgunlu- ğunu kaybetmektedir. 15 -4-939 EKONOMİ Iş Ihtilâflarının Halli Için Çıkarılan Nizamnamenin Esasları nci medesine göre — FR OLE Ez Nİ BORSA ÇEKLER Londra Nevyork Paris Milâno Cenevre Amsterdam Berlin Brüksel Atina Sofya Madrid Varşova Budapeşte Bilkres Belgrad Yokohama Stokholm 308 Moskova 23.0025 ESNAM VE TAHVİLAT 1905 4 hundan anlaşılıyor ki, iş yerlerinde, iş verenle işçi arasında dalma muta- vasşıt roller oynayan ustabaşı, kısım- başı gibi işçiler mümessil olamıya- caklardır. Eğer bu hüküm bu suret- le tefsir edilmezse, hemen her İş ye- rinde mümessillerin ayni müessese- de eskimiş ve binnetice iş verenin tutmuş olduğu ustabaşılardan seçile. bilecektir. Bu da nizamnameden ve daha geniş ifadesile kanundan bekle. nen netice lâyikile elde edilememiş olur, Mühim esaslar ihtiva eden bu ni- zamnamenin diğer noktalarını da mü teakıp yazılarda anlatacağız. 50.1378 213125 1.0025 16 14.035 239025 240075 0.9060 2.0025 3462 Türk borcu 1 peşin IHRACAT: Piyasada Kararsızlık Dün Zail Oldu Siyasi vaziyet üzerine piyasalarda üç gündenberi devam eden kararsız- lık dün zall olmuştur. Anadoludan gelen malların hepsi satılmış ve 'ih- racat için noksan kalan partiler ta « mamlanmıştır. Limanımıza gelen bir Alman vapuruna yüklenmek üzere eski siparişler sevke hazırlanmıştır. Gönderilecek partiler arasında Al - manyaya 18230 kilo iç ceviz ile 15040 kilo iç fındık, Bretislava üç bin kilo iç ceviz, Kopenhaga iki bin kilo iç fındık bulunmaktadır. Alman- ya için hazırlanmış muhtelif cinste diğer malların dahi vüklenmesine baş lanılmıştır. Çanakkalede Mimar Sinan İhtifali Çanakkale (TAN) — Halkeviniz tertip ettiği Mimar Sinan ihtifal Türk gücü spor kulübü salonunda yapılmıştır. Bunu, temsil kolu genç- lerinin bir perdelik (Çapanoğlu) ko- medisi takip etmiştir. ———— Sarmısak Toplarken Öldü Orhanili (TAN) — Argın köyünde feci bir kaza olmuştur. Kâmil oğlu Saffet ile Hasan oğlu sekiz yaşların- da Halil, Hamamderesi denilen mev- kideki kayalıklarda yabani sarımsak toplarken Halil muvazenesini kay- betmiş, on metre yüksekten düşüp ölmüştür. pe Çocuk Sayfası Yanlarımızın — çokluğundan dolayı Çocuk sayfamızı bu haf- ta da tehir ediyoruz. Gelecek Cumartesinden itibaren mun- tazaman meşre devam edece- giz. Küçük okuyucularımızdan bizi mazur göreceklerini ümit ederiz. &