7 Mayıs 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

7 Mayıs 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

TELGİ TELEFON: 24310. 24318. 24319 BEŞİNCİ Ankara, 6 (A.A.) Tebli, Sovyet Sosyalist Cümhuriyetleri Birliği Hariciye Komiser Muavini B. V. Potemkin, Türkiye | hükümetile umumi görüş teatisinde bulunmak üzere 28 Nisan 1939 da Ankaraya gelmiş ve | YIL — No, 1352 dımcisi, çocuğun en zengin ven her babanın yavru dir. Müessesemiz tarufından eşi tane bulundurunuz. 5 Mayıs 1939 a kadar kalmıştır. B. V. Potemkin, Türkiye Cümhurreisi taraf ından kabul edilmiş ve Başvekil Doktor Refik Saydam ve Hariciye Vekili Şükrü Saracoğlu ile birbirini takip eden görüşmeler yapmıştır. Türk ve Sovyet devlet adamlarının bu teması esnasında iki dost memleketin hükümetleri &rasında beynelmilel meseleler ve Türk - Sovyet münasebetlerini alâkadar eden huzusü mese beraberliği mevcut olduğu bir kere daha müşahede ve tesbit edilmiştir. İki komşu ve dost memleket, kendilerini birleştiren ve kuvvetle bağlı bulundukları sulh | davası için kıymetli bir zaman teşkil eden sağlam rabıtaları daha ziyade takviyeye azmetmiş leler hakkında gö Bulunmaktadırlar. Türk ve Sovyet hükümetleri barışın ve emniyetin muhafazası hususundaki mütekabil ve müvazi gayretlerine devam edecekler ve B. Potemkinin Ankara ziyareti esnasında da olduğu | gibi, müşterek menfaatlerini alâkadar eden siyasi mahiyetteki bütün malümatı teati edebil. | mek üzere devamlı bir temas B. Potemkin Sofyaya Gitti İ İ temkin, saat on yediye kadar konsoloshanede kal. | mış ve saat on yedide otomobille şehirde bir gezinti | Sovyet Hariciye komiser m sabah Ankaradan 9.30 da şebr kânı tarafından karşılanmıştır. İNGİLİZ SOVYET Müzakeresi Yazan: M. Zekeriya SERTEL D ünya sulhünün temeli “ta- arruza karşı tesisine çalı- zakereler n en znühimmi de hiç şü; Besiz Sovyetlerie İngilizler arasında haftalardanberi yapılan konuşma -| lardır. Aradan üç aya yakın bir za -| yan geçtiği halde bu müzakerelerin hâlâ müsbet bir neticeye varama - şpası İki tarafın da * birbirine karşı beslediği Şâphelerin hâlâ tamamen zall olmamış bülunmasındandır. İngiltere, istilâ ve tecavüz siya -| ini süratle durdurmak ihtiyacım duyduğu gün ilk yaptığı iş, derhal Polonya ile Romanyü ve Yunanista - nın bir taraflı olarak hudutlarını ve bütünlüklerini garanti etmek olmuş- tu, Bu karar verilirken ne dereceye kadar icra ve tatbik kabiliyeti oldu- ğu iyi düşünülüp hesap edilmemişti. | En ziyade taarruza maruz olan Po - lonya ve Romanya idi. Bu ilki mem - İeket taarruza uğrarsa İngiltere bu devletlere nasıl ve nereden yardım *decekti, Polonyaya karadan asker Bünderemezdi, donanması İle veya hava kuvvetleri ile yardım edemez - “İ. Bizimle anlaşmadıkça Romanya - Ya da maddeten yardım mümkün de-| Bildi, Olsa olsa denizden Almanya; abluka edecek ve diğer cephelerde Mütearrizi meşgul etmeğe çalişa - caktı. Fakat bu teşebbüsler Polonya| ve Romanyanın istilâsına mâni ola - Mazdı. B unun üzerine Sovyet Rusyaya şöyle bir teklif yapıldı: “Biz Polonya ve Romanya hudut- larını garanti etmiş bulunuyoruz. Bu iki memleketin istilâsı müte - Arrızın Rus hudutlarına gelmesi demektir. Binaenaleyh Rusya da bu memleketlerin hudutlarını ga- Tanti etmekte menfaattardır. Siz de bizim verdiğimiz garantiye İş - tirak ediniz.” | Zaten Cbamberlaine inanmayan ve İngilterenin Rusya ile Almanya - YI karşı karşıya getirerek karşıdan #eyirci kalmak istediğine kani bulu - nan Sovyet Rusya bu teklifte şöyle bir hiyle sezdi *“Totaliter devletler nasıl olsa Po- lonyaya hücum edeceklerdir. Biz u- zaktan yardıma çalışırız. Fakat siz derhal yardıma koşunuz, Almaplar - In harbe tutuşunuz, biz uzaklan bu Seti ini Potemkin, dün ize gelmiş ve İstas- Yonda Vali Lütfi Kırdar ve Sovyet Konsolosluk er- Ekselâns Potemkin Ulus motörü ile Tophane rıhtımına çıkmış ve oto. | Mobille doğruca Sovyet konsoloshanc: ini konsoloshanede yiyen ekselins Po- MÜŞTEREK SULH CEPHESİ halinde bulunacaklardır. yapmışlardır. ne gitmi İngiltere, Merakla Bekleniyor - Pa; Sovyet Hariciye Komiseri Molotof İNÖNÜ'NÜN Hataylılara Selâm ve Sevgisi Hataylılar Anavatandan Ayrı Yaşıyamıyorlar Antakya, 8 (Tan Muhabirinden) — Hatay Cümhurreisi Tayfur Sökmen, avdet etti. Payasta merasimle karşı- landı. Ekselâns Teyfur Sökmen, An- takyada vâki olan beyanatında ez- cümle dedi ki: Milli Şefimiz, Cümhurrelsi 1- nönünün selim ve muhabbetini ye- tirmekle bahtiyarım.” Hatay ve Hataylılar herhangi na'» ve unvan taşısalar da herhangi şekli idarede bulunsalar da anavatandan ayrı yaşamıya asla tahammül edemez ler ve edemiyorlar. 90#yıllık bir hicran nasıl mazi ve harbi seyreder, sonra “münasip za - (Sonu: Sa. 10, sü, 4) rüyasgidu ise bu devre de böylece Sovyet Hariciye Komiser Muaviri, hareket eden ekspresle Rusyaya avdet etmek üzere Sofyaya hareket etmiştir. Cevabını Bu Hafta Içinde Verecek | pa.da, Sulh Teş Yapıyor, Yarın da Bir * sulh cephesi için yapılan müzakere - rüya ye mazi olacaktır.” İl | dün akşam Rusyaya iy “emtea ebbüsleri Nutuk: Söyliyecek Lonğra. 6 (Hususi) — İngil- terenin müşterek bir'sulh cep - hesi kurmak yolundaki teşeb - büsüne karşı Sovyet birliği ta - rafından takdim olunan teklif- lere cevabı hafta sonunda veri- lecektir. Lord Halifax Sovyet birliğine gönderilecek notanın muhteviyatını bildirmistir. İ Litvinofun istifası ile, müşterek lerin bir arızaya uğrayıp uğramıya - cağr henüz anlaşılmamıştır,. o Yeni Hariciye komiseri Molotofun ayın yirmi beşinde söyliyeceği nutkun bil hassa bu noktayı tenvir edeceği söy- lehiyor. Almanya tarafından Berline çağ:| rılan Londra ve Paris sefirleri bugün vazileleri başına avdet etmişlerdir. Papanın sulh teşebbüsü Vatikan şehri ile Paristen gelen haberlerâ göre, Papa hükümeti muh- telif Avrupa merkezlerile temas et- mekte ve bir sulh hareketi hazırla maktadır. Papanın Almanyadaki ve- kili, Her Hitler tarafından kabul o lunmuş ve anlaşdon Papanın vekili, Almanya ile Lehistan arasındaki ihti- lâf üzerinde Almanyanın noktai na- zarını anlamağa çalışmıştır. Papanın Paris vekili'de, Fransa Hariciye na- zırı Bonnet İle görüşmüştür. Papa, yarın Cezairds toplanan di- ni kongreye hitaben radyo ile bir nu- tuk söyliyecek, ve anlaşılan bu nut- kile sulh lehinde bir teşebbüste bu- lunacaktır. Vatikan ile Berlin arasında kon- kordat yapmak için müzükereler baş- ladığı da haber veriliyor. Fransız Meclisinde Bonnet, Nazırlar meclisinin bugün kü toplantısında beynelmilel zaziyet hakkında izahat vermiş ve sulhün /- damesi ve milletler arasında deha İ- Yi bir anlaşma husule gölmesi için Papanın hali hazırda sarfettiği gay- retlerden bahsetmiştir. Nazır, ayni zamanda muhtelif mem leketlerle yapılmakta olan diploma- tik görüşmeler hakkında da arkadaş: | lara malümat vermistir. Musolini, Almanya ve Polonya Arasında Cc Dün Milânoda Kont Polonya ile temaslar yapmıştı. Bu resim o leması ; rider Hariciye Memur 3 Ay Hapse Mahküm TavassuttaBulunacak Alman veltalyanNazırları Dün Milanoda Görüştüler Roma,Polonyanın Tano ile İyörüşen Ribbentrop evvelce de steriyor, stay u Kobi Oldu, Tahliye Edildi Suçlu, Müdafaasında, Hâdiseden "Şükrü Kayanın Malümattar Olduğu,, Zannını Öne Sürdü ve Telgrafı Verişinin Sebebini Bu Şekilde İzah Etti Ankara, 6 (Tan Muhabirinden) — Vazifeyi sujistimal- den mütevellit tayyare k. evvel saat onda A du. Reis ve azalar ayni kçılığı davasına bugün öğleden kara Ağırceza mahkemesinde devam olün- zevattan ibaretti. Ruhinin avukatı Hâmit Şevket ayağa kalktı ve şu müdalaayı yaptı: Ruhinin müdafaa vekili Hüâmüt Şevket i “Muhterem rejs! Bir seneye ya - kın bir zamandanberi efkâri umu - miyeyi alâkalı bir dikkatle işgal eden ve üzerinde dura dura neşriyat ya - pılan tayyare kaçakçılığı davasınm müekkilim Ali Ruhi Bozcalıya taal - lük eden kısmını huzurunuzda mü - dafaaya başlayacağım.” Hâdisenin İçyüzü Avukat Hâmit Şevket dosyayı o- kuduktan sonra “bu davada müekki- limin tipini ben şu kadro içinde te - maşa ettim” diyerek şu sözleri söy - ledi: “Gafil avlanmış, temiz düşünce - leri, acıma hisleri istismar edilerek ve terfi edileceği vaadi ile avutula - rak münasip hapishane köşelerinde metrük ve perişan bir hale sokulmuş bedbaht bir Türk genci!” Avukat bunları söyledikten sonra iddia makamının kendi fikrine işti - Tâk etmediğini, Ruhiyi Ekrem Kö - niğin şeriki cürmü saydığını o Mâve etti, ve meseleyi dış bakımdan tetki- ke Şayan bulduğunu; ve kuvvetin sey Ti ile ceza usulü noktasından ve ce- 7 kanunu kisvesinden tetkikini yaptı ve küvvetin seyrini baştan başa izah etti. Ekrem Königin, Ruhiden telgra- fı ne suretle aldığı, Ekremin telgra fin münderecatına vakıf old sonra geri iade edeceğini söyliş (Sonu Sa: 10, Sür 1 de) Serbest Olmasını Elzem Görüyor Roma, 6 (Hususi) — Bura mahafiline göre Sinyor Musso- lini, Polonya ile Almanya ara- sında tavassuta ve ihtilâfı halle davet olunacaktır. Fakat bu ha- ber henüz resmen teeyyüt et - memiştir. Tehistan nutku ine de- Londra, 6 (H Hariciye Nazırı Beckin hakkında mütalea yürütülme son Bugünkü Alımuu güzeteleri, nutka tâli bir mevki vererek Lehistandakl Almanlsra karşı yapıldığı söylenen zulümlere en mühim mevkii tahsis etmektedirler. Nazilerin liderlerine İgöre Danzigin mükadderatı plebisit | ile taayyün edecek, bu suretle bugün kü ihtilâf neticelenecektir. Berlinin siyasi mahfelleri Dan- İzig hakkında ileri sürülen tezin ka- İbule şayari olmadığım, çünkü bu tez- de Milletlerin mul kimi olmak haklarının alınmadığı beyan edilmektedir. Bizzat Beekin itiraf ettiği veçhile mühim bir ekseriyeti Alman olan Danzig şehri bu hakkından vazgeçe- mez. Danzig şehrinin bir Leh nehrinin mansabında bulunması © dolayısiy Polonyalıların bu şehir üzerinde bak ları bulunduğunu iddia eden Leh te zi de kabule mektedir. Çünkü bu tez, her yerde tatbik edi- lecek olursa, bütün Avrupayı altüst edebilir. İtalya gazetelerine göre İtalyı filinden daha ve müzakerk İ teleri, Alman maha- mevcut oldu tekim Milânoda Von entropla Kont Ciano arasında başlayan mü Almanya ile Lehista; ndaki ihtilâfların tetkik edile - ceği bildiriliyor Fon Ribbe: | muvasalat etmiş ve son derece ha - Faretle karşılanmıştır. Kont Ciano, Alman nazırı karşılıyanlar arasın. da idi. İki nazır arasındaki s nuşmalar #aat 1645 te iy 19.10 da bitmiştir. İki nazır d dairesinde: şlerdir. Hük nünde görüşmenin yen halk iki nazırı ha miştir. röp bugün Milânova (Sonu Vekiller Heyeti Toplandı Ankara, 6(A A) yeti Sa. 10, Sü: 5 $ Vekiller He- bugün Başvekil Refik Saydanım başkanlığında toplanmış ve ruzna- mesine dahil bulunan dahili ve haris ci meseleler hakkında müzakereler» de bulunmuştur.