8 Mayıs 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

8 Mayıs 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

— 8.5. 939 BUGÜN Almanya, İtalya Askeri İttifakı Yazan: Ömer Rıza DOĞRUL Üyük Harpten öncede Al- keçi, >anya İle İlalya arasında as- *rİ bir ittifak vardı ve bu ittifak Manzumesi Alamnya, Avusturya Ma “aristan ve İtalyadan müteşekkildi. İttifak, italyayı kucaklamadan önce anı ile Avusturya arasında ya- pilmış, birkaç defa yenilenmiş ve ©- Bunla Rusya tarafından vuku bula- taarruzlara karşı gelinmesi is- 'a, 1882 de bu iki devletle bir-| Jesti ve mitislles ittifak yenilendikçe| maksatları ve hedefleri genişletildi. Pakat bu iltifaktan en çok istifa- de eden devlet Almanya idi. Çünkü bu ittifak sayesinde, kendi budnde Sihde tam bir emniyetten istifade e- diyor ve büyük bir genişleme yere Yamını tathike imkân buluyordu. O aman Avrupada başka bir itifak manzumesi bulunmaması da Alman- Yanın bütün Avrupa kıtasına karşı im bir vaziyet almasına yardım etmekte idi, Almanyanm tahakkümüne kı Selmek ve muvazeneyi korumak için Avrupada 11870 ten itibaren başla- Yan hareket, 1891 ağustosunda Fran sa ile Rusyanın anlaşmasile tahak-| kuk etti ve bu anlaşma 1893 - 94 te askeri mahiyet aldı, İngiliz - Fransız Antantı ise ancak 1904 te, İngiliz » Rus antantr da 1907 de tahakkuk et-| MİŞ ve iki cephe karşılaşmıştı, Cephelerin bu şekilde kurulması Üzerine İngiltere ile Almanya & sında bilhassa iki nokta üzerinde mü #akereler başladı. Bunların birincisi iki memleket arasında deniz yarışı” Da mâni olmak, ikincisi, harp vuku- unda bir tarafın diğer tarafa karşı taarruza geçmiyeceğinden emin ol- mak. Fakat hu müzakereler 1909 da baş- ladığı halde 1911 e kadar bir netice vermemiş, daha sonra 1912 de ayni noktalar üzerinde yeni müzakereler #çılmakla beraber bunlar da netice: yanm Sırbisfana harp ilân etmesin- den sonra İngiltere, Fransa ve Rus- Ya aralarındaki antant askeri “bir <ephe olmuştu. Müselles ittifak ise 1912 de yeni- lenmişti, Büyük Harbin patlak ver-| mesi üzerine İtal menfaatlerine karşı olan hayarha flrk v dinde bulunmuş, daha sonra diğer <ephe ile birleşerek menfaatleri a- leyhinde harbe girmişti. * Bugün Almanya, eski Avusturya İmparatorluğunun topraklarının ço- ğunu da İlhak etmiş bulunuyor, Ma- caristan da Almanyanın sıkı fıkı dos- tudur, Almanya, İtalya ile yeni bir askeri ittifak yapmakla eski müsel.| £ les ittifakı yenilemiş sayılır. Bu ittifakın karşılıksız kalacağını sanmak, herhalde doğru olmaz. Bi- lâkis, hu ittifak siyasetinin ittifaklar Yapmak aleyhinde olan İngiltere Baş vekili Mister Chamberlain'in siyase tinde, belki de, yeni bir tahavvüle se- bep olacaktır. Bu tahavvülün hakiki mahiyetini ve şümulünü şimdiden kestirmek mtimkün değildir. Fakat bu askeri ittifakın kuruluşu, İtalya- nın mukadderatıma bağladığı ve İ- talyanın Almanya ile birlikte harbe de gireceğini anlattığı için İngiltere İc Fransanın buna göre vaziyet &- lacakları şüphe götürmez. Belki de bu hattı hareket bugün- lerde yapılmakta olan müzakereleri seticelendirmek için yeni bir hız te- Min edecektir. pemamamam amaaa aa İ KISA HABERLER asan aman hk ai Von Ribbentrop'un mesai arkadaşı olan Sarki Avrupa mütehamısı Klefst, Kaunas'a gitmi Almanya kınlık husule gelmesi İmkfinlarını sraşti- nya mrasında bir ya” mwidatan nazırı general Caflos, ri hizmet müddetinin 18 Slovakyada ay devam edeceğini beyan etmiştir. 21 yan sına gelen gençler 8 ey iş hizmeti, bir se- yeti yapacaklardır. makamları, Fransaya karsı) sümumetini izhar eden İtalya-| Mexlme konsolöshabesi Mo Dantroa'nın — Fransız 15 gönlük bir) ve de asker Gine rketmesi için lerdir. | sayyaredsl Kokkinaki yakın- va ile Nevyork arasinda hava servisi ihdas edileceğini | Nümayişler Yapılıyormuş Halk Bu Nümayişlerde "Kahrolsun Almanya, Diye Bağırıyormuş “L'Ouvre" gazetesine Romadan yazılıyor: İ “Italyan efkârı umumiyesi, her gün, bir parça daha Almanya aley- hine ve bilhassa, Almanyayla müt- tefik olarak bir harbe girme aleyhine inkişaf etmektedir. Ihtiyat askerlerin sık sık tekrarladıkları cümle şudur: — Benim babam, Umanyaya kar şı dövüştü. Ben, onlar hesabına har- be giremem. Zaten, esas itibarile har- be aleyhtarı Bugün, bütün büyük şel mali mahafilinde, Milânda ciddi kar- İ gaşalıkların çıktığı söyleniyordu. Bu rivayete göre, üzerlerinde kocs- man harflerle: “.- Kahrolsun Almanlar,. Kahrol- yanlı levhalar ta halk kümeleri, sokuklurda geçit re- simleri yapmışlardır. Bunun üzerine, milisin müdahale- de bulunduğu bildiriliyor. Hattâ bu şiddetli müdahale esnasında yarsla- nanlar, ve ölenler bile varmiş. Vâkıa, bu ana kâdar, bu rivsyr teyit edecek havadisler alabilmiş de- ğiliz. Fakat Udinede, ihtiyat sırufına mensup askeri bir kıtanın, kış- ladan diğer bir kışlaya geçirilişi 2s- Milânodakinç bensiyen ka. membalardan öğreadik. Kadınlar da nümayiş yapmışlar, onların nürnayişlerine de, !htiyat as- kerleri iştirak etmişlerdir. Bu hâdi- se, bir Alman ihtiyat kuvveti kışla- sinin da vuku bulmuş. Zaten ihtiyat kuv- hâdiseye de, o Alman Mareşal Balbo Mısıra Gidiyor Kahire, 7 (Hususi) — Jtaiyan Ma- reşali Balbonun yarın buraya muva- İ salatı bekleniyor. Mareşal, Italyan SON italyada Almanya Aleyhtarlığı Artıyormuş yüzden de, bir çok kimseler tevkif o turmuş. Brescia - Milân - Autostrad yo- Italyan askerleri tarafından muhafazaya alındığı muhakkak Çünkü Alman askerlerinin geç vetleri kampı sebehiyet vermiş. Bu Jtalyan halkında bi lundan, Alman askerleri geçmektedir | tile yaptıkları neşriyatta şimali Ytal Alman askerleri geçerlerken, yolun, | yada Almanya #leyhinde nümayişler tahtı | yapıldığına dair ecne! r. İde dolaşan şayiaları tekzip eylemek» - İtedir. ük bir infial W yandırmaktadır.” T (A.A) — Gazeteler Rib- Rama, 7 bentropun Italya seyahati münasebe- memleketler- çalışmaktadır. Vatikan, 7(A.A.) — Cezairde ya- nasebetile Papa, Frans'z lisanile ve İ sefirine misafir olacaktır. Hazırlanan iyaret proğramına göre, Italyan $€- iri hususi bir ziyafet verecek, bu zi- yefette Başvekil Mahomet Mahmut Paşa ile Ingiliz büyük elçisi de bulu- nacaklardır. Yalnız bu ziyaretin, T- talya kralmın Kral Faruğa gönder- miş olduğu tatminkâr mektubun 4ka- binde oluşu nazarı dikkati celbet- mekten hâli kalmamıştır. Alman orduları kumandanı Gene- ral Von Brauehitçh'in seyahati, mat- buatı ve Mısır ofkürunmumiyesini y4- kından ölâkadar etmiş bu ziyaret| muhtelif tefsirlere yol açmıştır. Mo-| törize toşkilâtla ihtisası olan lin orada müdafaa ve taarruz tertiha- tanı gözden geçirdiği anlaşılmaktadır. e İsviçre Teslim Olmıyacak Zürih, 7 (A.A) — Zürihte Isviçre sergisi, merasimle açılmıştır. 400 bin metre murabbaı genişliğinde bir sa- hayı işgal eden ve 70 pavyonu havi olan bu sergi Isviçrenin her sahada gösterdiği faliyet hakkında kisa bir fikir vermektedir. Isviçre konfederasyonunun Teisi, bu münasebetle bir nutuk söylemiş #r. Mumaileyh, merasime iştirak e- den sefirler heyetine hitap ederek, Isviçrenin bütün memleketlerle iyi geçinmek ve bunların her birile ir- sanlığın terakkisi için teşriki mesui- de bulunmak hususundaki arzusunu teyit etmiştir. Federasyon reisi. her türlü tehdi din Isviçrelilerin müdafaa azmini at- tracağını ve altı asırlık bir hayata malik olan bir milletin teslim olamı- söylemiştir. lemiş ve bu nutuk, radyo ile neşre- dilmiştir. Papa, bü nutkund dünyada nizam ve 8: kongrecileri a hâkim o'- masına dua etmiye teşvik eylemek tedir. DİSELERİN İÇYÜZU Mussolini, Almanyanın istediği askeri ittifakı imzala. mak için bazı şartlar ileri sürmüştür. Bu şartların birin- cisi, İtalyanın harbe karar vermek hakkını muhafaza et- mesi, diğeri, İtalyan askerlerinin İtalyan toprakları ve- ya nüfuz mıntakaları haricinde harp etmemesidir. Berlin - Roma mihveri Yugoslavya üzerinde tekrar tesir icrasına başlamıştır. Yugoslav Hariciye Nazırı Mar- koviç 15 Mayısta Cenevreye giderek Milletler Cemiyeti içtimaına gidecek olan İngiliz ve Fransız Hariciye Na- zırları ile görüşecektir. Mihver, Yugoslav Hari zırını Cenevreye gitmekten alıkoymıya hattâ, Yugos- lavyanın, Milletler Cemiyetinden çekilmesini temine Almanya, Macaristan üzerinde mühim bir tazyik icra etmektedir. Macarlar şimdi Polonya ile Almanya ara- sında hangisini tercih edeceklerini tayinde tereddüt et- mektedirler. Almanların teklif. caristan Almanyanın himayesinde Slovakyaya benzer bir devlet olacaktır, Polonyayı tercih ederlerse, Orta Avrupadaki vaziyette büyük bir değişiklik olacaktır. İngiltere hükümeti, Sovyet Rusyanın teklif ettiği askeri ittifakı kabul etmeden evvel Moskovadaki sefiri vasıta. sile Sovyet hükümetinden askeri kuvvetleri hakkında nl ik lili allen va memleket erkânıharbiyelerinin temasa geleceğini, o va- kit her şeyi öğreneceklerini bildirmiş ve şimdiden askeri sırlarını vermiye razı olmamıştır. Papa, Hitlere Bir Sulh i Mesajı Gönderdi kongrecilere hitaben bir nutuk söy-|? HABERLERE Üç Kardeş Canlı Torpil Olacaklar Bunlar Diğer Leh Gençlerini de Hizmete Çağırdılar Varşova, 7 (A.A.) — Lutonstans- ki adında üç kardeş ile Sozyezka İs- mindeki bir arkadaşları, ihtilâf zuhu- ru takdirinde kendilerinin “canlı tor- pil“ gibi kullanrimalarını hükümete teklif etmişler ve bu suretle Japon- lara imtisal eylemişlerdir. Bu dört genç, düşman gemilerine karşı bizzat sevk ve idare edecekleri e Na- & kabul ederlerse, Ma- Papanın mümessili Monsenyör Or- pılmakta olan Oharisti kongresi mü-| senigo tarafından Hitlere yapılan zi- yaretle Papantn Paris mümessili Va- lerio Valeri tarafından Bonnet'ye ya- pılan ziyarete büyük bir ehemmiyet atfedilmektedir. Dolaşan bir şayiaya göre, Orsenigo, Hitlere Papanın bir mesajını tevdi etmiştir. Bu resimde, - İngiltere» nin 35.009 tonluk «Prens de Gale adli yeni drit- notunu denize indirilir. ken görüyoruz. Bu drlt not, Kral George V sini- fı arhkların ikincisidir. 8 | senelik Alman müstemleke torpiillerin içine konulmıya âmade ol duklarmı beyan etmişlerdir. Bu gençler, ayal zamanda diğer Po lonyalıların da kendilerini takip et- meleri için bir beyaname neşretmiş- lerdir. Gazeteler, bugün de üç yeni lünün arzı hizmet edeceğini haber vermektedirler. e Japonlar Kantonda Fena Vaziyete Girdiler Honggonk 7 'A. A.) — Çin kıtaatı Kanton şehrinin banliyöğündeki şi - mendifer istasyonunu zaptetmiştir. Japonlar 100 den fazla ölü erkede - rek çekilmişlerdir. Kanton şehrinde örfi idare ilân edilmiştir. Tehdit al - tında bulunan mıntaka süratle Ja - pon takviye kttaatı ve tanklar gönde rilmişir. Eğer o Formose adasından gönderilen Japor rın vaziyeti çok müşkülleşecektir. iüdeki sekeri Japon ma - kamatı bir beyanname neşrederek 'Tiyençindeki İngiliz ve Fransız im- tiyaz mıntakalarınm ortadan kalk - İması lazım geldiğini ilân etmişler - İdir. İmtiyazlı mıntakalar makumatı tethişçileri himaye etmekle itham €- dilmekte ve eğer bunlar hattı hare- ketlerini değiştirmezlerse Japon or» dusunun kendisini müdafaa sulbü ve asayişi muhafaza için icabeden ted- birleri alacağı bildirilmektedir. Çin kuvvtleri Song-Bu ehrini de işgal etmişlerdir. O mıntakada Ja ramıştır. Kıyansı eyaletinde Çin kuvvetle ri, Hukav sırtlarında çok mühim dört noktayı işgal etmişlerdir. Taarruz de- vam ediyor. Almanyanın Müstemleke Kongresi Viyana, 7 (A.A.) — 14 ten 16 ma- yısa kadar Viyanada toplanacak olan zongre- sinde bayraklar asilarak eski Kino - Çe Alman proleklorasındak! Alman kıtalarının hatırası daziz edilecektir. Alman müstemleke birliğinin şeli General von Epp, şu beyannameyi neşretmiştir: “Müstemleke © kongresi | gayeye varmak için bütün kuvvetlerin tap- lanmasinı istihdaf etmektedir. Bu gaye, bizden çalınmış olan müstemle- kelerin indesini temin etmekten iba rettir. Büyük Aiman rillleti, dünya- daki sahalardan ve müttetiklerden hissesini almak, milli ve irki şerefini tamamile ihya etmek 'çin yapılan mücadelede müttefikan sesini yüksek mekte ve Führerini takip eylemekte- dir.” Hırvat Milli Heyeti İştimaa Çağırıldı Zağrep, 7 (A.A.) — Hırvatların Ji- deri Maçek yarın için Hırvat milli temsil heyetini içtimaa davet etmiş- tir, Bu heyet, geçen knunusvvel seçim lerinde kendi intihap mmtakalarında ekseriyet kazanan 109 kadar Hırvat- tan mürekkeptir. Bunlardan ancak 47 sinin mebusluğu kabul edilmişti. #işmezse Kanton o Japonla - pon kuvvetleri kati bir hezimete uğ-| FELEK e Sene Nereye? Yazan: B. FELEK 'az gelince, benim aklıma Ka- ragözün Yalova safası gelir. re gördüğümüz “hayal” leri bir türlü hatırımızdân silemiyoruz galiba! Bu sene de yetiştiren Allaha çok şükür, muharebe, seferberlik, şu, bu derken işte yaz geldi, çattı, Hem ba- na mı öyle geliyor bilmem, bu sene yaz çabuk geldi gibi, Eskiden değildi ama, şimdi küçük üyük, esnaf, memur eğer bir ha- vadar yerde kışlamıyorsa - yazın İyi ötü bir sayfiyeye gitmek İstiyor. Bütün mevsim gidemese bile şöyle bir ay kadar, yahut haftada bir iki gün alsun hir müddet hava değiştiriyor, Bunu şehrin sıkışık mahallerinde y şayanlar için lüzumlu ve hayırlı bir itiyat saydığım gibi sayfiyecilikle geçinen, köşk, otel, gazino sahiplerir şirket Akay gibi nakliye şirketleri hesabına da kârlı ve ekonomik bir hareket addederim, Tanıdıklarım arasında yazlığa gi- denler çeşit çeşittir. Doğrudan doğ » ruya ve İster İstemez kendi malına yazlığa gidenler vardır. Bunlar baş- langıçta yerlerinden çok o memnun, çok bahtiyar görünürler. Sonraları mevsim sonuna doğru bıkmağa baş « larlar. Bu içtinabı gayri kabil bir ru- hi tezahürdür, Bir kısmı da kira İle yazlığa gi - denlerdir. Bunlar iki türlüdür. Ya, her sene hemen hemen ayni eve ol « gidenlerdir. masa bile ayni semte Meselâ her sene Büyüka, ne Heybeliye veya Kınalıya giden - ler gibi, İkinel kısmı da her sene hir yer değiştirenlerdir. Bu yıl ada, gelecek yıl Yakacık, öbür yıl — Yeşilköy gibi dolaşır. Bence en çök gıptaya'Şayan bunlardır. Bunlar havayı hakikaten değiştirirler. Mal sahibi ve kiracı olarak ikiye böldüğüm yazcıların bir üçüncü ne- vi vardır ki; size bugün © onlardan bahsedeceğim, Bunlar için yaz mey. simi haftada bir, bir kutu Hacıbekir şekeri veya yarım litre ( kolonyaya mal olur. Bunların sermayeleri sikil- mamaktır, Yalnız bizde değil, Avru- pada da emsaline çok tesadüf edilen bu üçüncü nevi yazcılara gezici de diyebiliriz. İ Bunların çoğunun yakın uzak ak- İrabası ve sayısız ahbapları vardır. Daha sayfiyeler tutulmadan bu akraba ve ahbapları yoklamağa baş» lar — Bu sene nereye niyet? Diye va- ziyeti anlamak isterler. — Vallahi yine Suadiyeye git - mek istiyoruz. Bizimki orayı pek sev» di. — Güzel. İnşallah üfiyetle otu - rursunuz... Bizim kesemiz öyle şey- lere müsait değildir. — Canım teklif mi var? Arasıra buyurun. Çocuklar hava alırlar. İşte o da bunu bekler, Yaz mev- simi beş ay, yâni yirmi haftadır. Bir halta dayıda, bir hafta da büyük ha- lada bir hafta küçük halada, bir haf- ta bacanakta, bir hafta büyük eniş- tede, bir hafta küçük eniştede, bir hafta teyzezadede, bir hafta amea - zadede, bir hafta kayınbiraderde, bir hafta kayınvalidede, bir hafta dok » torlarda, bir hafta Debelleşoğulla - rında, bir hafta Camcılarda, bir haf- ta Hacı bıcıkta, bir hafin Kurşuncu- başılarda, bir hafta Hünkâr imamla- rında, bir hafta hâkimlerde, bir haf- ta kabzımalın hanımında, bir hafta Çarşılılarda, bir hafta Yağlıkcı Ha - cıda, hir hafta şurada, bir hafta bu- rada, Mevsim biter. Lâkin bir ken- disi, bir karısı, iki çocuk ile bu gezici misafirleri ağırlayanların çekecek - lerini tabii hesabetmez. Kaç defa ka; rısız — Yahu! Böyle şunun © bunun başma musallat olmağa utanıyorum, — Kadin, kadın! Sen sen ol! Şu lâfı unutma! Sirkesini, sarmısağımı besap eden paça yiyemez. Kâh biz sıkılır, kâh onlar sıkılır. Böyle geçi- nir gideriz. Der ve öyle de yapar,