17 Mayıs 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

17 Mayıs 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

Mahkermelerde Silivri Karakolundaki Hâdise Dayakla Öldürüldüğü İddia Edilen Ramazanın Babası Mustafa Dün Mahkemede Ağlıya Ağlıya Cevap Verdi Dün Ağırceza Mahkemesinde Si- | yordu. Alnından da kanlar akıyordu. | zünü açtım. Ağzı ve gözü açıktı. Ağ- Jivri jandarma Mustafanın henüz askerliğini bitiren Ramazan deki oğlunu düverek öldürdükten sonra denize attığı iddia olunan Silivri karakol kumandanı Kasım Çavuşla Mustafa onbaşı, bek- çi Hülüsi ve bekçi Yusuf Bcedir muhakemelerine m oğildi. Tuların dördü de mevkuftu, Kendil, Tini iki avukat tersil ediyordu. Sa- hitler dinlenecekti. Silivrinin Akve- ren köyünden Avrenli Yakup oğhu kolunda çiftçi © Salih ilk şahitti. Bildiklerini şüylece sıraladı: — Ben askere çağrılmıştım. Teb- ligatı jandarma yaptığı İçin evyelâ karakola geldim. Beni nezarethaneye koydular. Orada bir iki vatdı, Onları birez sonra çıkardılar. Ben yalnız kaldım. Köşede bir tahtanın üstünde üstüne çuval gibi bir şey ör- tülmüş bir insanın inlediğini gür- düm, Yalnızlıktan canım sıkılmıştı. Kendisine: — Arkadaş kalk ta bir iki lâf nta- ım. Dedim. Hiç cevap vermiyordu. “Yanına sokuldum. Yüzünü açtım. Bu adamın yüzü gözü dalak gibi simsi yah olmuştu. Kendisine seslendi — Seni kim dövdü. Cevap vermi- Kulağına sokularak ilk sualimi üç defa daha tekrarladım. Nihayet hafif ve kesik bir sesle: — Beni Mustafa onbaşı dövdü, Dİ. yebildi. Bu bir çift lâfı da ancak on dakikada ve zorla söyliyebildi. Ben Mustafa onbaşiyı tantmaz. dim. Şimdi de görsem tanıyamam. O vakit şöyle teşehhüt miktarı gör müştüm, Kolunda onbaşı işareli var- dı. Beni biraz sonra askerlik şubesi- ne gönderdiler. Şuba reisi muamele- mi yaptı, — Yarın İstanbula git, muayene ol! dedi ve beni serbest bıraktı, Ben jandarma karakolunun önünden ge- çiyordum. Mustafa onbaşı beni tek- rar yakaladı: — 12 lira yol parası norcun var, hakkında tevkif müzekkeresi kesil- miştir. Dedi ve tekrar nezarethaneye att, Orada yine kimse yoktu, Sabah- leyin köşede yatan adam yihe uzar.- mıştı. Fakat bu defa sessizce yatı- yordu. Ayak tarafından tutarak şöy- le sarstım, Altındaki tahta kerevetle beraber sarsıldı, Üstündeki! örtüyü kaldırdım. Çorapdiz ayağın iskar- pini içinde kütük gibi şişmişti. Yü- Açlık Yüzünden Fuhşa Düşen Kadın Sultanahmet Sulh Birinci Ceza; © Mahkemesi dün kendisin: fuhşa ar- zetmekten suçlu Cemile isminde bir kadının muhakemesine başladı. Po- is onu Sultanahmet civarında pan “disini Tünuş” maksga'yis'yabaner er- keklere fakdim ederken yâkalamış- “ter, Cemile üç gün evvel de Şişlide bir gazinoda alenen halkın hâyâ his- lerini rencide edecek vaziyetlerde bu “ lunduğu için on beş gün hapse mah- küm olmuştu. Çarşamba'ı Cemile ken dişini müdafaa ederken: — Ben fuhuş yapmıya, kendimi erkeklere satmıya mecbur olacak bir vaziyete düştüm. Fakat bundan son- Bir Banka Memuru İhtilâstan Suçlu Dün Asliye Ikinci Coza Muhkeme- sinde Şarkı Karip "Ticaret Bankasın- dan muhtelif zamanlarda ir kaç bin Jira dolündirdığı iddia edilen banka- nin eski muhasebecisi Faikin muha- kemesine başlandı. Banka memurla- rından Hiristaki şahit olarak dinlen- di. O bildiklerini şöyle anlattı — Fafk bankanın masraf ve vergi fişlerini hazırlar. Bir buçuk seneden- beri bizim bankamızda çalışıyordu. Ankarada Denizbankta daha yüksek maaşla bir iş bulmuş oraya gideceği ni söyledi. Bankadan Hüsnühal gâğı- dı istedi. Banka bunu verirken ken- disine dört aylıx ta ikramiye verdi, Onun hesaplarını tetkik ediyorduk. O bir fişle banka müstahdemininin 738 lira 15 kuruşluk kazanç verggisi- — ni ve başka bir fişle de ikramiye ver- gilerinden 192 lira 25 kuruşu banka Veznesinden âlmiş, maliyeye yatırma mıştır. Böyle daha beş altı makbuz © bulduk. . Banka memurlarından şahit Sere- fettin gelmemişti. Onun cağıılması için muhakeme tâlik edildi. e Bir Ay Hapis Yumurtacı Koçonun karısı ile As- © iye Birinci Ceza Mahkemesinde bir © davası olması milnasebetiyle mahke- meye şahit olarak gelen Remziyayi muhakemeden evvel tehdit etmiş, ve adliyede çalışan polis memuru işe el koymuştur. Koço memura da vazife halinde hakaret etmiştir. Asliye dör- © düncü ceza mahkemesi duruşmasını yaptı. Suçunu sabit giirdüği disine bir ay beş gün hapis cezası verdi ve derhal tevkif etti, ARE ra tövbe ettim. Açlıktan ölsem de yapmıyacağım, diyordu. Hâkim Reşit şöyle bir sual sordu: > Mademki füNüş yapacaksın, ye- suali şöyle karşıladı: — Bay hâkim dört çocuğum var. Onların şereflefiai düşündüğüm için vesika alamadım. Yarın herkes onla- ra umumi kadının çocukları diyebi- Mirler. Çocuklarımın üçü kızdır. O- kuyorlar. Çok ta zekidirler. Fakat ihtiyaç beni düyürdü. Muhakeme şahitlerin için tâlik edildi. rr Eskişehir Cinayetinin Muhakemesine Başlandı Eskişehir, 16 (TAN) — Galata mü- rettebatından katil polis Ibrahim bu- gün saat 14 te mahkemeye getiri mek üzere üç süngülü jandarmenin refakatinde tevkifhsneden çıkarıldı. İbrahim, tevkifaneden 150 — 200 metre kadar açıldıktan sonra kendi- sine refakat etmekte olan jandarma- lara saldırmıya başladı. Jandarma- lar İbrahimin bu hareketlerini ön liyerek kendisini adliyeya kadar ge tirdiler. Adliyenin kapısından girdik. ten sonra İbrahim tekrar sağa, sola doğru yürüdü ve muvazenesiz hare- ketlerde bulundu. Derhal suçlulara ait odaya kapatıidı. Ibrahim burada da rahat durmadı ve ellerine vurulan kelepçelerle camları kırmıya ve ken disini pencereden Atmak ister gibi hareketlerde bulunmıya basladı. 15.45 te Ağırcuza Mahkemesi hu- zuruna kelepçeli olarak gıkartidı. Kas til burada da pencerelere doğru yü- rümeğe kalkıştı. Hâkim kelepçeleri çıkarttıktan sonra da maznun mev- kinden kaçmuk istedi. Güçhal ile teskin edildikten sonra, cebinden bir istida çıkararak mübaşire verdi ve ağlamıya başladı. Bu sırada iddia makara Ibrahimir. muayenesini istedi ve mahkeme de bu yolda karar verdi. Muhakemeye yarın (bugün) devam olunacaktır, soğrulması zından kirli sular akmıştı. Nelesi yok tu, Elimi yüzüne götürdüm. Oldüğü- nü ve sertleştiğini gördüm. Beni ak- şam alaturka saaf un birde jundarma kumandanı yüzbaşıma yanına çikar- dılar. O da benim asker olduğumu görünce serbest bırakılmamı emrel- ti. Ertesi gün İstanbulü geldiğim için bunu kimseye haber veremedim, O- len adamin kim olduğunu da hilmem. Sonra bunun denize atıldığını şundan bundan işittim. | Bundan sonra Silivrili kasap ile karısı da şahit olarak dinlendikten sonra Ramazanın bab: ustufa ağ- liyarak bildiklerini aplatt — Iki oğlum vardı. İkisi de aske te gittiler birisi döndü. Birisi kenüz terhis edilmişti, Köye dörmeden ka- rakola alınmış, orad” şimdi burada bulunan dörtkişi tarafından dövüles rek öldürülmüş, gece bir çüvtila sa- hile getirilerek | göl üş. Mevsim ilerleyince deniz dalgaları sahil lamış, oğlumun ceselini meydana çi- karmıştır. Gelmiyen şahitler vardı. Onların çağrılması icin muhakeme tâlik e- dildi, yan Feci Bir Cinayet , Arkadaşını Kazana Atıp Öldürmüş © Dün Adliye Bisinei Ceza Malik» he fabrikasının kazanına arkadaşı Ar zayı atarak" öldürdüğü iddia edilen fabrikanm kumaş “yıkâia amelesin. TAmeleden LAL, fecep ve Malik bu kısmın şefi Kenan Şahit olarak dinlendiler. Hüdise şöyle olmuştur! Tabrikanın kumaş yıkama dairesindeki elektrik- le müteharrik kazama “saniyedeki devri 750 dir. Kazanın süratinden deyri bile görülmez, Başında da Rıza ile Ömer çalışıyorlar. Bir aralık Küt“ fi içeriye girmiş ve kumaşlarda bir gayritabiilik gördüğü için bağırmış: | — Aman kumaş kopuyor. Bağır masiyle beraber de makineyi dur- | durmuş. Kazanın içinde zavallı Fuza» | nın bir hamur haline gelen cesedini görmüş ve derhal şefi haberdar ct- miştir. Kazanın boyu insan'n göğ“ süne kadar geldiği için 'nsanın kendi kendine içine düşmesi mümkün des ğildir. Rızanın takunyeleri de kaza- nin içinde bulunduğuna göre Rızeyı birisinin derleyip toparlıyarak ka zana atmış olması İhtimali göz önün- de tutulmuştur. Yalnız irisanın sesini dalgınlıkla Kazana kaptırması ihtimali de hatıra gelmektedir. Suçlu herşeyi inkar ediyordu. S3- hitler de müşahedeye javanan hiç- bir şey söyliyamediler. Muhakeme müddeiumuminin iddiasını serdetme. si için başka bir güne bırakıldı, Beş Lira Ceza Amerika — tâbiiyetinde O bulunan Bedri geçenlerde Yozgada gitmiş ve İ dönerken pasaportunu polise kaydet- tirmemiştir. Polis dün Bedriyi müd- deitumumiliğe teslim etmi; | nahmet Sulh Birinei Ceza Mahkeme si dün bu davaya bakir. Bedr'nin sa | ççunu sabit gördü. Kendisine beş Ira | para cezası verdi. İsehzade Sinemada EE RERAH. ece Bugün matinelerden itibaren Şafağa Dönüş TAN Mersindeki Alayımıza Sancak Verme Merasimi Mersin (TANV'Dün Mersinde, | yirmi binden fazla bir halk kuzürün- da büyük bir merasimle alayımıza sancak verildi. Orgeneral İzzettin Çalışlar, şanlı alayımıza sancağı verirken şu hita- beyi irad etmiştir; Alay komutahı, subaylar, erler. ME varlığın, milli şan ve şerefin tin- sali, askerin en mukaddes mali olan ve büyük Türk ulus taratından verilen san- cağı Türkiye Relsieümhuru Mili Setimiz İsmet İnönünün yüksek ve şanlı atına als- yınıza büyük bir ia tevdi ve teslim diyorum, Sancak, milletin ordusuna en mukaddes emanetidir. Bu sebenle de ns- kerin çok mukaddes maldır, Bu mukad- des etnüneti dalma ve ter yerde bütün mevcudiyetinizle, hayatının letihkar ede vek muhafaza edeceğinizden eminim. Döğeeli alay, Sen de büyük Türk tarihinde asırlarca kahramanlıklarla dolu zaferler yaretn Türk ordusunun mutlu eümhüriyet devrin- de şanlı bir alaysın. Cilmhuriyete lâyık bamasetie Türk zaförlerini ebedileştitmek için düsturun ve en mukuddes borcun bu Eğridir İstasyonunda Elektrik Eğridir (TAN) — Kasabamızdan 960 metre uzaktaki istâsyonun ve yolunun keranlıktan İrirtarılması i çin elektrik tesisatinm tevsiine baş Tantlmıştır. Bu İş on günde bitecek- tir, Bigadiçte Yağmursuzluk Bigadiç (TAN) — İki “aydenberi hava çok kurük gitmektedir. Zirinler vakitsiz sararmıstır, ekileri pamuk- lr hâlâ çıkmamıştır. Bu yüzden halk | üzüntü içindedir. # Bigadiç (TAN) — Üç yüze ya- kın çam - ağacı yetiştirilmesine çalı maktadır. EEE) İMUAZZAM VAPUR. sancak olundu izaffer ol is soda - alaya gelecek yurdun £ asası için bu de topinnncak olanlar da bu muknddes borcu anla unutmıyacaklardır. Piyade #layı, Bu onda, sandağını, “Türkün talihinin müsbet noktası olan Sakarya meydan mu- harebesinde sana zafer kazandıran büyü kumardan İsmet İnönü adına verirken, o | «ünlerdeki essin kahramanlığın gözümün İ önündedir. Alaymızın adı, büyük Türk kahramanı ve halâskârı Ebedi Şef Ata- türkün yanıbaşında Conk bayırında ve Kafkatın karlı sahikalarında onunla omuz. ölün! bir alayın adıdır Değerli alay, Bundan sonra da yurdun baha biçilhez senarlı bu sancağı ebediyete kadar i dalgalandırscaksın. Bunu güvenimiz Vür- dir. Sancağı alınız. Ona mülein büyük mükâfatlarını karandırmız. Onun Üzerine kahramanlıklarla dolu bir zafer tarihi ya» pr | Alay komutanı, Orgeneral İzzettin Çalışlara güzel bir. nutukla cevap | vermiştir. pe | 4 HALKEVLERİNDE. | YA Gençlik Bayramı Eminönü Haikevindei Genlik ve Bayrami İİ Mayır M88 cuma akşamı saat 3i de Eyimirin Çağa- lağlundaki salonunda aşağıdaki proygam- la Kutlanace vimiz orkeslrasi ta- — Konferans (19 Mayis) Halkevi Büz- kanı Agâh Sirri Levend tarafından, , Evimiz orkestrası türefin- dan, * Kadiköy Halkevindem: 19 & cuma; akşamı sâdt B30 da Evimiz salo- Bunda Dr netti Rifat tarafından (Şişmanlamı Konser, .İ sulu bir konferans ver: Bütün muvaffakiyetlere İâyık, müntehap ve büyük bir film ölüp CHARLES VANE L İNKİJİNOFF ERİC VON STROHEİM ve SUZY PRİM tarafından fevkalâde bir tarzda yaratılan HUDUT KO RSANLARI Fevkülâde Aşk ve Sergüzest Dramini gösteriyor. İlâveten: OTOMOBİL ÂŞIKLARI Eğlendiren ve Seyircileri cezbeden nefis bir Operet BU AKŞAM MELEK Sinemasında Ss En büyük ve en meşhur Fransız sahne artisti ACHA GUİTRY ve JAÇUELİNE DE LUBAC tarafından nefis bir sürette temsil sevimli bir edilen ince, zevkli, Fransız komedisi neş'eli ve KİBAR GARSON Filme ilâve olarak; IRAN VELİAMHDİ'nin İZDİVAÇ (MERASİMİ, GEÇİT RESİMLERİ V.S. ve NEVYORK SERGİSİNİN AÇILIŞ TÖRENİ Denizcilik tarihinin TÜRKÇE (Danielle Darrieux) Aynca DİNAMİT KAÇAKÇILARI A emmi Bu akşam TURAN Tiyatrosunda San'atkâr MÜNİR NURETTİN ve arkadaşları Okuyucu Burhan Ses Yılmaz Lâ için verilecek müsamereye iştirâk edecektir. Tel: 22127 Deniz Zaferlerinin en eşsizi. DENİZALTI -D-| Marmara Film Stüdyosunun Türkçeye çevi şimdiye kadar yapılanların en güzeli, Yarın akşamdan itibaren LÂLE SİNEMASINDA | en parlak Güneşi... SÖZÜ : p omuza hücumler yapan, zaferler zazansa du, zayıllamalı 1:9) mev- | . Yeni Askeri tümü vekteelmmii 11-5.959 RADYO ANKARA RADYOSU YİN Kes 190 Kw Kem 10 Kw. 7! 0408 Kes 20 Kw. Dalga Uzunluğu İ Türkiye Radyosu Ankara Radyosu Türkiye o Radyodifüzyon o Postaları Çarşamba, 17. 5. 1939 Program, 12,5 Türk müziği; ti — Vet Eşretin hürtam peşrevi, 7 — Abmet a hüzzam şarki: (Matırında ah — Rakımın hüzzam şafkıt (Aşkin bana i elem), 4 — Faiz Kağancının gar- ni gördü © şafak - saçlara.) 6 mozatın muhur şarki: (Bu sevda ) 6 5 Micaz türkür (B4R4 girdim üzüme) 7 — Halk türküsü: (Şu dağleri delmeli gönlü eğlemeli) 13 Memleket sax &t öyarı, ajana ve meteoroloji haberleri. 18.15 — 14 Müsik imhur Ban dosu — Set: İhsan Kânç 3. Bou- ehel - Mars 2 — 7. Davbövlei <“ Tura dalduları, 3 — Rossini — Gulilâlme Tell Uvertürl, 4 — B. Grieg — Peer Günt 1. el sultisinden No. 1, 2, 3, 4. 18,30 Program, 1885 Misk (Virkünr- Yar — PU) 19 Könüşme, 10.14 Türk mü. 7iği (Fasıl heyeti) 20 Memleket sant aya- rı, ajans ve meteoreleji haberleri, 40,15 Türk #üzi k. peşrevi, 2 — Arif İeyin AE & bezmi) 3 — Rakimin Uşşak sarkı hiç yakışmıyor böyle) 4 — Kakma Vi. sak şarkı: (Silmem bir gün hayalimden) 5 » Cevdet Çağla! Kaman Saksimi, 6 Udi Zekinin uşsak çarkı: (Bir gün gele- beksin diye) 7 — Halk türküsü: (Karami $ — Mahir söyler ÇILATA kanayan kalbi. mi aşk'âleşi) 9 »- Takımın hicüzkâr şar kı: (Bekledim ta fesre kadar). 2i Kenuş- mn (Hattelik posta kurusu) Zİ.5 Evham tahwiltt, kambiyo - nukut ve ziraat b. sasi (fiyat) 21,25 Neşeli pidkler — R 11,30 Müzik (Küçük Orkestei — Şef: Necip Aşkın). 1 — Heine Reinfeki — Eve iü bii gel yavrum. 2 — Muinzer — Düğün reni. 3 — Kützinder — Haydi bana hava daha çat, 4 — 7, Siraues — Pol 5 — 1. Strnuts — Bizde Vals 6 — Mare- ver — İlalya Barem Dereceleri Ankara — Bütçe encümeni su- baylara ve askeri memurlara ait ye- ni baremin tetkikini ikmal etmiştir. ele le hariç olmas üzere bütün kara, deniz, hava, fab- rikalar, harita, jandarma, subay w& askeri memurları yeni baremde 13 dereceye ayrılmıştır. Bu dereceler şunlardır; Birinci derece — Orgeneraller, O ramiraller; asli maaşları 130, tutarı 600 Tira. İkinci derece Korgeneraller. Koramiraller; asli maaşları 125, tu- tarı va lira, tarı 400 lira, Dördüncü derece — Tuğgeneral» ler, Tuğamiraller, askeri, temyiz müddeilumumi: Vekâlet hukuk müşaviri; asli maaşları 90, tutarı 300 lira, Beşinci derece — Albaylar, Aske- ri temyiz âzaları, birinci sınıf askeri memurlar; ssli maağları 80, tutar! 260, Altıncı derece — Yarbaylar ikinci sinif askeri memurlar, Vekâlet husu- si kalem müdürü; asli maaşları 70, tutarı 210 lira, Yedinci derece — Dinbaşıla; çüncü sınıf askeri memurlar; asli ma» aşları 60, tutarı 170 lira Sekizinci derece — Önyüzbaştlar. t dördüncü sinif askeri memurlar; as- ii maaşları 50, tutarı 140 Tira. Dokuzuneu derece — Yüzbaşılar. beğinei sınıf askert memurlar; asli maaşları 40, tutarı 120 lira. Onuncu derece — Üstteğmenler, altıncı sınıf askeri memürlar; asli maaşları 35, tutarı 100 lira, On birinei derece — Teğmenler ve yedinci sınıf askeri memurlar; as- li maaşları 30, tutarı 88 Tire On ikinci derece — Asteğmen- ler ve sekizinci simi askeri memur- lar; asli maaşları 25, tutarı 75 lira. On üçüncü derece — Askeri m&* mur muavinleri; asli maaşları 20, tu- tarı 60 lira, Bir Ceset Bulundu Dün Samutyada sahilde bir ces€” ! görülmüştür. Polis cesedi çıkardık” ifan sonra vaziyeti müddeiumumiliğ? | bildirmiştir. Müddeiurmumi muavin” İ lerinden, Ekrem Besim tahkikata e! İkoy müş ve cesedi morga kaldırtmi#” tır. Bunun geçetilerde bir mavnada İdenize düşen birisi olduğu tehmin © İdilmektedir.